بیائید با هم به عمره برویم(مطالب مطرح شده درجلسه دوم مدینه منوره )
بیائید با هم به عمره برویم(مطالب مطرح شده درجلسه دوم مدینه منوره )
در آغازجلسه دوم مدینه اطلاعاتی از وضعیت کشور عربستان در اختیارتان قرار میگیرد
عربستان سعودی دارای سيستم حكومت پادشاهی مطلقه به پايتختی رياض است. اين كشور با وسعت جغرافيايی 350/240/2 كيلومتر مربع، چهارمين كشور بزرگ آسيا و سيزدهمين كشور جهان است. آمار جمعيت آن بيش از 26 ميليون نفر (21 ميليون اصيل و 5 ميليون مهاجر) است.
مذهب رسمی آن اسلام و كشور بر اساس مذهب حنبلی و آيين وهابيت اداره میشود. نژاد،
خط و زبان مردم آن عربی است. اين كشور به 13 منطقه و استان تقسيم شده و تقويم آن برابر سال هجری قمری تنظيم و ساعت آن در شش ماه نخست سال 5/1 ساعت نيم ساعت و در شش ماه دوم سال 5/1 ساعت جلوتر از ساعت جمهوری اسلامی ايران است. اين سرزمين كه نقطه آغاز گسترش و مادرِ زمين و تمدنهای آن است،
با طراحی الهی برای امتحان و زدودن تكبر، دارای آب و هوايی خشك و خشن و پوشش گياهی كم میباشد، ولی به دليل عنايت و رحمت ويژه الهی و پذيرش دعای حضرت ابراهيم( عليه السلام )، هماره از نعمتهای فراوان و فرآوردههای متنوع جهانی، سرشار است.
مساحت:
عربستانسعودى 2 ميليون و 240 هزار كيلومترمربع وسعت دارد. اين وسعت تقريباً 5/ 1 برابرايران، سه برابر فرانسه و چهار برابر عراق است ليكن حدود 75 درصد از اين وسعت را بيابانهاى خشك و بى آب و علف پوشاندهاند
همسايهها:
كشور عربستانسعودى از شمال به كويت، عراق و اردن، از شرق به خليجفارس، قطر و امارات متحده عربى و از جنوب به كشورهاى عمان و يمن محدود است
آب و هوا:
به دليل وجود صحراها و گرماى شديد هوا، ميزان نزولات جوى در عربستان بسيار اندك است به گونهاى كه در رياض سالانه حدود يكصد ميليمتر و در جده تا 85 ميليمتر باران مىبارد در حالى كه در بندر انزلى ما بعضى از روزها تا 200 ميليمتر باران مىبارد.
تقسيمات كشورى (مناطق) و نحوه اداره مناطق:
پايتخت عربستان، «رياض» است. پس از رياض، جده (پايتخت سابق) مهمترين شهر سياسي اين کشوراست و پس از جده، شهر «طائف»، در درجة سوم از اهميت سياسي قرار دارد.
شهرهاي مهم ديگر اين کشور عبارتاند از:
«مکه» و «مدينه»، که از شهرهاي مهم مذهبي اين کشورند.
«دمام»، «جبيل»، «ينبع» و «جده» از شهرهاي مهم صنعتي و تجاري آن مي باشند.
و«طائف»، «بريده» و«تبوک» از شهرهاي مهم کشاورزي به شمار مي روند.
كشور عربستانسعودى از نظر تقسيمات كشورى (ادارى) به 13 منطقه يا استان تقسيم شده و مسئوليت اداره هر منطقه برعهده يك امير از خاندان بزرگ سعودى است. اين امرا در حوزه تحت مسئوليت خود از اختيارات كامل برخوردار هستند و سطح آنان از نظر كشورى در مرتبه وزراء است.
مناطق 13 گانه عربستان عبارتند از: الشرقيه- الرياض- الحائل- القصيم- التبوك- المدينهالمنوره- مكهالمكرمه- الباحه- العسير- نجران- جوف- جيزان و الحدودالشماليه كه مهمترين مناطق از نظر مذهبى مدينه و مكه و از نظر اقتصادى منطقه شرقيه است كه بيشترين سكنه آنرا شيعيان تشكيل مىدهند
عربستان، حدود يک و نيم ميليون شيعه دارد که بيشتر آنان، در مناطق «احساء»، «قطيف»، «ظهران»، و «مدينه» ساکناند.
در مدينه 30 هزار شيعه زندگي ميكنند؛ برخي از شيعيان مدينه در منطقة "نخاوله" سکونت دارند. رهبر شيعيان مدينه جناب آقاي شيخ عَمْري است و نمازهاي جماعت در مسجد متعلق به شيعيان برگزار ميگردد. حضوريك وعده نماز جماعت مغرب و عشاء در آن مكان خاطرهاي به ياد ماندني خواهد بود.
تعطيلات رسمى:
در عربستان تعطيلات رسمى اندك است. سعودىها پنج روزقبل از عيد سعيد فطر و قربان تا پنج روز بعد از اين دو عيد بزرگ اسلامى را به عنوان تعطيل رسمى اعلام كردهاند و جداى از اين تعطيلات فقط روزهاى جمعه ادارات و نهادهاى دولتى به صورت رسمى تعطيل است. تقويم اصلى عربستان كه «ام القرى» ناميده مىشود بر اساس سال قمرى تدوين شده و ابتداى آن اولين روز ماه محرم و آخر آن آخرين روز ماه ذيحجه مىباشد.
آداب و رسوم عمومی مردم عربستان در بخشهای مختلف چنين است:
نامگذاری، سخن و گفتگو
بيشتر نامهای افراد، اسلامی بوده و مردم اين كشور، افراد را با نام كوچك صدا میزنند و هماره نام فرزند و پدر را با هم ذكر میكنند. اگر نام شخصی را ندانند، با نام «محمد» او را صدا میزنند. گاه در صدا زدن، الفاظی نظير «سيّد» و «سيّده» نيز به كار میرود كه احترام به حساب میآيد.
در گفتگوهای روزانه مردم، نام خداوند، شكر، طلب رحمت، روزی، هدايت و عاقبت به خيری، فراوان شنيده میشود و نفرين و دشنام به يكديگر بسيار كم است.
پوشاك
در اين كشور، مردان اغلب پيراهنِ سفيدِ بلند (دشداشه) میپوشند و از پارچه خط دار قرمزی به نام «شماغ» يا سفيد به نام «غتره» برای پوشاندن سر خود استفاده میكنند. جز علمای مذهبی كه به «شيخ» يا «مُطوّع» معروفند، بقيه مردم بر روی سرپوش خود، يك حلقه مشكی به نام «عِقال» میپيچند.
اين پوشش اكنون بخشی از لباس رسمی سعودی بوده و نشانه آراستگی است. شخصيتهای سياسی، مذهبی و بزرگان قبايل اين كشور در محافل عمومی و مردم در مراسم رسمی، از عبای قهوهای يا كِرِم روشن استفاده میكنند. پوشيدن جوراب در بين آنان مرسوم نيست و به جای كفش از نوعی دمپايی به نام «مراس» استفاده میكنند.
ارتباطات و پذيرايی
سلام كردن نزد مردم اين كشور لازم و پاسخ دادن به آن واجب و ورود به هر مكان بدون سلام، بی ادبی تلقی میشود. دست دادن در هنگام ملاقات، عملی پسنديده و نوعی اظهار محبت و صميمت به حساب میآيد و در مجالس رسمی نيز معمول است؛ اوج مصافحه، بوسيدن شانه يكديگر است.
مهمان نوازی از ويژگی مردم اين سرزمين و بهترين پذيرايی، حاضر نمودن گوسفند كامل بريان شده، در ميان سفره است. قهوه عربی به همراه هل دم شده، نوشيدنی رسمی پذيرايی است. تنوع غذايی، استفاده از ادويه فراوان، آوردن برنج همراه كباب و ماهی و مصرف سبزيجات و سالادهای گوناگون، از ويژگیهای غذايی آن منطقه است. خوردن غذا با دست و نشستن بر روی زمين را بر شكلهای ديگر پذيرايی ترجيح میدهند.
رسوم و تشريفات
حفظ ظواهر اسلامی، پخش اذان از مأذنه مساجد، التزام به نماز در ابتدای وقت، حضور در نمازهای جماعت كه در پنج نوبت اقامه میگردد يا اقتدا به فرد بالا دست در طول مسير، تعطيل نمودن بازار به هنگام نماز، برگزاری نماز تراويح و افطاری دادن در مساجد در ايام ماه مبارك رمضان و انجام عمره و اعتكاف در مسجدالحرام از رسوم دينی - اجتماعی مردم اين كشور است.
به دليل نفوذ افكار وهابيت، مردم در مرگ كسی نمیگريند، مجالس ترحيم و فاتحه وجود ندارد؛ بلكه تنها پس از مرگ هر فرد، مردم به منزل وی رفته و به بازماندگان تسليت میگويند. شستشو و دفن مردگان بدون حضور زنان صورت میگيرد و رفتن زنان به قبرستان ممنوع است.
در شهرهای گوناگون اين كشور بيشتر افراد را در حالی میبينيد كه تكه چوب كوتاهی از ريشه درخت ارگ را به عنوان مسواك طبيعی به دهان دارند.
مهمترين جنبههای آشكار زندگی مردمان در عربستان را میتوان در برگزاری نماز، جدا كردن مردان و زنان، خانوادههای گسترده با وابستگی زياد، دوستی، مهمان داری، گفتگوهای طولانی و غذا خوردنهای دسته جمعی مشاهده كرد.
ـ حضور زنان و دختران در محافل عمومي و حتي مساجد، بسيار کم و محدود است. از اواخر دورة ابتدايي، علاوه بر پوشيدن چادر عربي، پوشاندن دستها و صورت دختران اجباري است.
ـ در ازدواج، به رأي و نظر دختران اهميت زيادي نميدهند و داماد بايد افزون بر مهريه، مبلغ قابل توجهي به پدر عروس بپردازد.
ـ بانوان مجاز به رانندگي خودرو نيستند و استخدام آنان در ادارهها و فروشگاهها ممنوع است.
ـ ورزش شتر سواري، اسب سواري، شکار، صحرا نشيني و رقص شمشير مورد علاقة مردم اين ديار است.
ـ نامهاي افراد، بيشتر اسلامي است و در گفتوگوهاي روزانه، نام خداوند، شکر، طلب رحمت، روزي، هدايت و عاقبت به خيري، فراوان به گوش ميخورد و نفرين و دشنام به يکديگر بسيار کم است.
ـ پخش اذان از منارههاي مساجد، اهميت دادن به نماز و حضور در نمازهاي جماعت، تعطيل کردن بازار به هنگام نماز و حفظ ظواهر اسلامي، از آداب و رسوم نيکوي مردم اين کشور است.
ـ حضور در بازار هنگام نماز و رعايت نکردن ظواهر اسلامي، به خصوص «حجاب» را بسيار زشت و ناپسند ميدانند.
حکومت عربستان به دليل انتساب به سعود، پدر محمد، اولين حاکم اين خاندان ـ که بر اساس پيمان با محمد بن عبدالوهاب، حکومت نويني پي افکند ـ حکومت «آل سعود» ناميده شد. همچنين بر اساس انتساب به عبدالوهاب آيين مذهبي آن، «وهابيت» لقب گرفت.
ملک عبدالعزيز از پادشاهان آل سعود، در سال 1953م. درگذشت و بنا به وصيت وي، پسرانش به ترتيب سن، به پادشاهي ميرسند.
نظام سياسي عربستان پادشاهي است و رياست هيأت دولت، قوة مقننه و قضاييه، بر عهدة پادشاه ميباشد.
نظام آموزشي
مدارس پسرانه و دخترانة عربستان دو نوع است :
دولتي؛ در مدارس دولتي ثبت نام رايگان است.
ملي؛ اين مدارس با دريافت شهريههاي مختلف، از کيفيت بالا برخوردارند.
همچنين، تعدادي مدرسة دخترانه، جهت حفظ قرآن کريم مشغول به کار هستند.
اکنون دوران تحصيل در اين کشور 12 سال است که به جز پيش دبستاني، به سه مرحلة ابتدايي (از 6 تا 12 سالگي)، متوسطه يا مياني (از 12 تا 15 سالگي)، ثانويه يا دبيرستان (از 15 تا 18 سالگي) تقسيم ميشود..
عربستان سعودي داراي هشت دانشگاه دولتي است ؛ گفتني است در عربستان کنکور وجود ندارد و معدل دبيرستان، ملاک پذيرش در دانشگاه ها است.
در حال حاضر، 500000 1 پسر و 1300000 دختر در اين کشور مشغول به تحصيل هستند.
تحصيلات عالی
پذيرش در دانشگاههای عربستان بدون كنكور و با توجه به معدل دبيرستان مي باشد و تحصيل در آنها رايگان است؛ بلكه ماهيانه مبلغ 800 ريال سعودی نيز به عنوان كمك هزينه به دانشجويان پرداخت میشود.
ازدواج و طلاق
در عربستان سعودی قانون و رسم انتخاب چند همسر و تعدد زوجات وجود دارد و اكثر ثروتمندان اين كشور بيش از يك همسر اختيار میكنند.
برابر قوانين عربستان، ازدواج زنان عربستان با مردان بيگانه ممنوع است، مگر با مجوّز دولت كه به ندرت صادر میشود.
در عربستان يك مرد به راحتی میتواند همسر خود را طلاق دهد ولی زنان برای طلاق گرفتن از شوهران خود، بايد به نظام حقوقی پيچيدهای متوسل شوند.
در ساليان اخير، مشكلات تأمين امكانات زندگی و استفاده افراطی از ماهواره ها، باعث بالا رفتن ميانگين سن ازدواج جوانان شده، به گونهای كه طبق آمار رسمی منتشر شده در رسانههای عمومی در حال حاضر حدود 2 ميليون دختر كه از سن ازدواج آنان گذشته است و «عانسه» ناميده میشوند، در عربستان وجود دارند. اين پديده باعث رواج گونههای مختلف ازدواجهای موقت در اين كشور شده است، رسانهها تا 9 عنوان آن را ذكر كرده و «زواج فرند» كه تابع هيچ قاعده و قانونی نيست و سلامت اخلاقی جامعه سعودی را تهديد میكند، نيز يكی از اين انواع برشمردهاند.
بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی
كشور عربستان سعودی با بهره گيری از 34 هزار پزشك در 314 بيمارستان و 3315 مركز بهداشتی و 41763 داروخانه و خريد پيشرفته ترين تجهيزات فنی بيمارستانی، خدمات بهداشتی و درمانی نسبتاً خوبی به مردم ارائه مینمايد
وضعيت سواد
بر اساس آمارهای ارائه شده، 8/78% مردم اين كشور با سواد هستند كه مردان 7/84% و زنان 8/70% اين آمار را تشكيل میدهند.
طبق آمارهای رسمی ميزان بی سوادی در آن كشور، 5/8% ( 2 ) و به صورت غير رسمی 14 درصد است. در حال حاضر بيش از 6 ميليون از جمعيت جوان عربستان در مدارس و بالغ بر 600 هزار نفر نيز در دانشگاهها به تحصيل اشتغال دارند و حدود 100 هزار نفر از جوانان اين كشور در خارج تحصيل میكنند
درآمد سرانه، اشتغال و مسكن
برابر آمار رسمی ارائه شده در رسانه ها، در سال 2005، درآمد نفتی عربستان 163 ميليارد دلار بوده است، در حالی كه درآمد جمهوری اسلامی ايران از فروش نفت با دارا بودن بيش از سه برابر جمعيت عربستان (68 ميليون نفر) تنها 54 ميليون دلار برآورد شده است!!
بهره هاي كه مي توان در مدینه برد
1. زيارت رسول الله – زيارات مختلف
قال رسول الله مَنْ أَتَانِي زَائِراً كُنْتُ شَفِيعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
2. زيارت حضرت زهرا سلام الله عليها كه به احتمال قوي در خانه خود مدفون هستند
3. زيارت جامعه
4. زيارت به نيابت همه ذوي الحقوق مخصوصاً پدر و مادر و ...با يك نيت كلي كه امام صادق عليه السلام سفارش فرمودند.
5. زيارت ائمه بقیع به نیابت همه و خواندن نماز زيارات .
قال رسول الله يَا بُنَيَّ مَنْ زَارَنِي حَيّاً أَوْ مَيِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاكَ أَوْ زَارَ أَخَاكَ أَوْ زَارَكَ كَانَ حَقّاً عَلَيَّ أَنْ أَزُورَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَأُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ
6. نماز قضا اقلاچند شبانه روز به يادگاري در مسجد النبي – امام صادق (عليه السلام ) از پيامبر اكرم (صلّى اللّه عليه وآله ) نقل مى كند كه نماز در مسجد النبى (صلّى اللّه عليه وآله ) مساوى با هزار نماز در مساجد ديگر است .
۷ نماز حاجت ونمازهای مستحب دیگرمثل نماز جعفر طيار و ...
« قال رسول الله مِنْ خَرَجَ عَلَي طُهْر لايُريدُ اِلاّ مَسجِدي هذا وَلَيُصَلّي فيهِ كانَ بِمَنْزِلَةِ حَجَة
۸ توبه و انابه پاي ستون توبه يا هر ستون دیگري در مسجدالنبی ص
۹ خلوت با رسول خدا ص گفتگو و تشكر و عرض ارادت و عرض ادب و عرض حاجت و آرزوي ديدار مجدد و شفاعت آخرت و ...
۱۰ نماز شب و تهجد و خلوت سحري را از حرم رسول الله ص يادگاري بردن با كم خوردن زود خوابيدن همديگر را بيدار كردن
۱۱ هميشه با غسل زيارت مشرف شدن – هر غسل يك شبانه روز اعتبار دارد
۱۲ با لباس مناسب رفتن
۱۳ خوشبو و معطر مشرف شدن
16 در طول راه باتوجه حركت كردن با قلبي خاشع و زباني ذاكر به ذكر الهي و صلوات با وعجل فرجهم و العن اعدائهم كه تولي و تبري لازم است.
۱۴ تلاوت قرآن – مخصوصاً در حرم – يكدور ختم و هديه به رسول الله ص نمودن عالي است.
۱۵ بي سوادها به خواندن سوره اخلاص و سوره هایي كه بلدند مشغول شوند.
۱۶ اكثر اوقات خود را در حرم سپري كردن و زمان گرفتن، سجده عشق كردن.
۱۷ توجه به تاريخ تاسيس مسجد النبي و حوادثي كه در آن رخ داده ،
۱۸ توجه به آينده اين حرم مطهر قيام بقيه الله عج و خروج حضرت و حركاتي كه در مدينه دارند و....
۱۹ توجه به ظاهر اين مسجد شريف جايگاه منبر محراب روضه نبوي درهاي ورودي و يافتن بهترين ها در ساخت مسجد الگوبرداري از مسجد رسول الله
قبه الخضراء – مناره البيضا – باب السلام – نامها و القاب رسول الله بر ديواره دست راست تا باب البقيع(بيش از صد مورد = چهارصد لقب قرآني براي پيامبر استخراج شده كه مناقب ذكر مي كند و مرحوم مجلسي در بحار 16/101 آورده است)
۲۰ اجراي طرح صلوات و اجراي طرح ختم قرآن دسته جمعي.
۲۱ صدقه دسته جمعي و موثر برای فقرای مدینه.
۲۲ هر گاه مسجد النبی رفتيم زيارت كنيم؟ زيارت مفصل روزي يكبار و دفعات بعدي براي نماز مي روي بگو اسال الله الذي اجتباك و هداك و هدي بك ان يصلی عليك ان الله و الملائكته يصلون و ...
۲۳ انسان سه روز در مدينة منوره به قصد برآمدن حاجات روزه بگيرد، و سزاوار است روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه باشد.
۲۴ مستحب است شب چهارشنبه نزد ستون ابولبابه، و شب و روز پنجشنبه نزد ستوني كه مقابل آن قرار گرفته نماز گزارد، و شب و روز جمعه نزد ستوني كه پهلوي محراب حضرت رسول (ص) واقع شده نماز بخواند ، و حاجات خود را از پروردگار عالم بخواهد ، و دعايي را كه بعد از زيارت رسول اكرم (ص) ذكر شده بخواند.
۲۵ مواظب اعمال و رفتار خود باشد، و فرصت را غنيمت شمرد، و هر چه ميتواند نماز بخواند، بويژه در مسجدالنبي و افضل اماكن، روضة رسول الله (ص) ميباشد. هر مقداري که ميتواند در مدينه نمازهای قضای خودش را بخواند.
پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله فرمودند : مَنْ صَلّي في مَسْجِدي اَرْبَعينَ صَلاةً لا يَفُوتُهُ صَلاة كَتَبَتْ لَهُ بَراءَة مِنَ النَّارِ وَنَجاة مِنَ الْعَذابِ وَبَرَيءَ مِنَ النِّفاق
هر كس در مسجد من چهل نماز بخواند، بى آن كه حتّى يك نماز از او فوت شود، براى او برائت از دوزخ و نجات از عذاب نوشته مى شود و از نفاق هم پاك مى شود.
۲۶- زماني که به مدينه رسيدي و به زيارت قبر پيامبر رفتي و آنچه وظيفة تو ميباشد انجام دادي دو رکعت نماز بخوان و بالاسر پيامبر بايست و بگو: سلام بر تو اي پيامبر خدا از طرف پدر و مادر و همسر و فرزندان و خويشان و همشهريان من بنده و آزاد و سفيد و سياه آنان. پس هر کسي که به ديدن تو آمد و به او بگويي: سلامت را به رسول خدا رساندم، راستگو خواهي بود»
( إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ ( عليه السلام ) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَحُجُّ فَيَجْعَلُ حَجَّتَهُ وَعُمْرَتَهُ أَوْ بَعْضَ طَوَافِهِ لِبَعْضِ أَهْلِهِ وَهُوَ عَنْهُ غَائِبٌ بِبَلَدٍ آخَرَ. قَالَ: قُلْتُ: فَيَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أَجْرِه؟ِ قَالَ: لَا. هِيَ لَهُ وَلِصَاحِبِهِ وَلَهُ أَجْرٌ سِوَي ذَلِكَ بِمَا وَصَلَ.
قُلْتُ: وَهُوَ مَيِّتٌ، هَلْ يَدْخُلُ ذَلِكَ عَلَيْهِ؟ قَالَ: نَعَمْ حَتَّي يَكُونُ مَسْخُوطاً عَلَيْهِ فَيُغْفَرُ لَهُ أَوْ يَكُونُ مُضَيَّقاً عَلَيْهِ فَيُوَسَّعُ عَلَيْهِ. قُلْتُ: فَيَعْلَمُ هُوَ فِي مَكَانِهِ أَنَّ عَمَلَ ذَلِكَ لَحِقَهُ؟ قَالَ: نَعَمْ. قُلْتُ: وَإِنْ كَانَ نَاصِباً يَنْفَعُهُ ذَلِكَ؟ قَالَ: نَعَمْ يُخَفَّفُ عَنْهُ.» . الكافي، ج4، ص315، ح4..
اسحاق بن عمار از امام هفتم موسي بن جعفر پرسيد: مردي به حج ميآيد پس حج يا عمره يا بعضي از طوافها را براي برخي از خويشانش که به مکه نيامده اند قرار ميدهد، آيا از اجر و ثوابش کم ميشود؟
امام فرمود: نه. ثواب آن عمل براي او و کسي که نيت کرده نوشته ميشود و افزون بر آن، ثواب ديگري به او داده ميشود به سبب صلة رحمي که انجام داد.
به امام گفت: اگر آن فردي که برايش طواف يا عمره انجام ميدهيم مرده باشد، آيا ثوابي به او ميرسد؟
امام فرمود: آري تا جايي که ممکن است ميت مورد غضب خداوند واقع شده باشد و به سبب اين عمل آمرزيده شود يا در جايگاه تنگي باشد بر او گشايش دهند.
به امام گفت: آيا ميت در آنجايي که دفن است ميفهمد من براي او اعمال عمره و طواف انجام دادهام و ثواب آن عمل به او ميرسد؟ امام فرمود: آري.
به امام گفت: اگر ميت از دشمنان اهل بيت باشد، آيا طواف و عمره براي او انجام دهيم به او سودي ميبخشد؟
امام فرمود: آري سبب تخفيف در عذاب او ميشود.
۲۷- زائرین عزیز براي امواتشان ميتوانند نماز قضا بخوانند و براي زندگان ميتوانند نمازي خوانده و ثوابش را به آنان هديه کنند. در کيفيت زيارت به نيابت از خويشان و ملتمسين دعا ميتوان به اين روايت اشاره کرد:
( عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: «رَجَعْتُ مِنْ مَكَّةَ فَلَقِيتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَي ( عليه السلام ) فِي الْمَسْجِدِ وَهُوَ قَاعِدٌ فِيمَا بَيْنَ الْقَبْرِ وَالْمِنْبَرِ فَقُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي إِذَا خَرَجْتُ إِلَي مَكَّةَ رُبَّمَا قَالَ لِيَ الرَّجُلُ طُفْ عَنِّي أُسْبُوعاً وَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فَأَشْتَغِلُ عَنْ ذَلِكَ. فَإِذَا رَجَعْتُ لَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ.
قَالَ: إِذَا أَتَيْتَ مَكَّةَ فَقَضَيْتَ نُسُكَكَ فَطُفْ أُسْبُوعاً وَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ قُلِ: اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الطَّوَافَ وَهَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ عَنْ أَبِي وَأُمِّي وَعَنْ زَوْجَتِي وَعَنْ وُلْدِي وَعَنْ حَامَّتِي وَعَنْ جَمِيعِ أَهْلِ بَلَدِي حُرِّهِمْ وَعَبْدِهِمْ وَأَبْيَضِهِمْ وَأَسْوَدِهِمْ. فَلَا تَشَاءُ أَنْ قُلْتَ لِلرَّجُلِ: إِنِّي قَدْ طُفْتُ عَنْكَ وَصَلَّيْتُ عَنْكَ رَكْعَتَيْنِ إِلَّا كُنْتَ صَادِقاً. فَإِذَا أَتَيْتَ قَبْرَ النَّبِيِّ ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) فَقَضَيْتَ مَا يَجِبُ عَلَيْكَ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ قِفْ عِنْدَ رَأْسِ النَّبِيِّ ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) ثُمَّ قُلْ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ مِنْ أَبِي وَأُمِّي وَزَوْجَتِي وَوُلْدِي وَجَمِيعِ حَامَّتِي وَمِنْ جَمِيعِ أَهْلِ بَلَدِي حُرِّهِمْ وَعَبْدِهِمْ وَأَبْيَضِهِمْ وَأَسْوَدِهِمْ. فَلَا تَشَاءُ أَنْ تَقُولَ لِلرَّجُلِ: إِنِّي أَقْرَأْتُ رَسُولَ اللَّهِ ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) عَنْكَ السَّلَامَ إِلَّا كُنْتَ صَادِق» (الكافي، ج4، ص316، ح8.)
ابراهيم حضرمي گفت: از مکه برگشتم به مدينه آمدم امام موسي بن جعفر ( عليه السلام ) را در مسجد النبي ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) در روضة شريف بين قبر و منبر نشسته يافتم. به آن حضرت گفتم: اي پسر رسول خدا زماني که به سوي مکه ميآيم افرادي به من ميگويند: براي ما طوافي و دو رکعت نماز انجام بده و من فراموش ميکنم وقتي برميگردم نميدانم به او چه بگويم.
امام موسي بن جعفر فرمود: وقتي به مکه آمدي و اعمالت را انجام دادي پس طوافي با دو رکعت نماز انجام بده و بگو: خدايا اين طواف و نماز از پدر و مادر و همسر و فرزندان و خويشان و همشهريان من بنده و آزاد و سفيد و سياه باشد. پس هر کسي که به ديدن تو آمد و به او گفتي: برايت طواف و نمازي انجام دادم راستگو خواهي بود.
زائرین عزیز نمازهاي مستحب را چنانچه در روضة النّبي يا ساير اماکن مقدس ازدحام بود يا امکان توقف نبود، مي توانند در حال ايستاده يا نشسته يا با رکوع و سجود اشارهاي و حتي در حال راه رفتن بخوانند.
۲۸براي بدست آوردن حوائج مهمه مان چه عملی انجام دهيم؟
امام صادق (عليه السلام) در بيان اين مطلب به داوود رقّي فرمود: هروقت وارد مکه شدي يک طواف با نمازش به نيابت از هر کدام از اين پنج نفر (حضرت عبدالمطلب، ابوطالب، عبدالله، آمنه و فاطمه بنت اسد ( عليهم السلام ) ) انجام بده؛ سپس دعا کن حاجت روا مي شوي کافي ، ج4، ص 544
@@@@@@@@
تذکرات منطقه ای در جلسه دوم
باید ها و نباید ها
1. بهنگام حلول وقت نماز از حرمين خارج نشدن بلكه بسمت مساجد رفتن – از نشستن پشت درب مغازه ها خودداري كردن
2. بهنگام تكبيرات آخر نماز دست را بلند نكردن
3. دست بسته نماز خواندن باطل است و پيروي لازم نيست
4. آمين گفتن پس از تلاوت حمد صحيح نيست ونماز را باطل مي كند
5. خانمها خود را در عبادت و رفت و آمدها خسته نكنند كه بعضاً موجب قاعده¬گي هاي نامنظم و ناخواسته مي شود
اگر قاعده گي غير محل شد با قرص و آمپول درگير نشود كه بدتر شود
- سوغات
(سفارش ها برای خرید سوغاتی را بهرجهت قبول نكنيد چون آفات دارد)
1. اصل سوغات خريدن خوب است و مستحب و جزء سفر حساب شده
امام صادق ع هديه الحج من الحج
امام صادق ع: الهديه من نفقه الحج
2. ولي سوغات بايد در حد تمكن انسان باشد و آدمي به عسر و حرج نيفتد
3. بايد اثري و يادبودي از فضاي سفر معنوي حج داشته باشد
مثل = خرما تسبيح سجاده قرآن عكسهاي بزرگ صحنه گردبند طلاي مكه مدينه براي مادر همسران و پرهيز از اشياء نامناسب
4. پرهيز از وقت كشی و چانه زدانهاي غلط عوض كردنها
5. پرهيز از تظاهر و تفاخر و رقابتهاي غلط
6. پرهيز از اتلاف مال و عمر و اعصاب و دين
7. پرهيز از دعوت ديگران به بازارها و بازارياب ديگران شدن
8. سوغات خريدن را از روز اول شروع نكنيد كه آفات فراوان دارد دو روز آخر بهترين تجربه است مگر قوي باشي روز اول بخري و تمام كني و كلكش را بكني و ديگر دغدغه نداشته باشي
9. زيارت و سوغات خريدن را قاطي نكني كه به هيچ كدام نمي رسي – در راه زيارت باشد هميشه مشغولي و از زيارت مي ماني يا دل مشغولي داري
*تذكرات اخلاق جمعي
1. در حركت جمعي رعايت حق ديگران مهم است
2. در اطاق بهنگام استراحت آرامش و ....
3. در راه روها
4. در جلسات آرامش دير و زودآمدنها
5. در حركات براي رفتن به مراكز دوره سر زمان جمع شدن
البته مدیر محترم کاروان زمان را بايد كش دار معرفي كند از مبدئي يا مقصدي مثلاً نمیگوئیم همه ساعت 7 اينجا باشند حركت مي كنيم میگوئیم از 5/6 تا 5/7 كسي زودتر آمد توقع ندارد كسي جا ماند خود را برساند از آخر كه رد شد توقع نداشته باشد ...
1. خوش اخلاقي هميشه و همه جا مطلوب است مخصوصاً در سفر سفارش شده – كمك به ديگران مخصوصاً سالمندان بيماران و ...
2. دست و دل بازي و ايثار همه جا خوب است مخصوصاً در سفر البته از اسراف بايد پرهيز كرد
3. تنها خور نباشد نه در امور ظاهري و نه در امور باطني
4. همكاري در سفر
از آنجا که نماز خواندن در قبرستان به فتواي برخي از اهل سنّت حرام است. زائران را از نماز خواندن کنار بقيع و داخل آن خودداری نمایند
سفرباید مايه جذب ديگران وپيدا كردن دوستان جديد الهي باشد كه استمرارهاي بعدي يادآور اين نور معنويت گردد .
احکام
اعمال عمره مفرده
«عمره» در لغت به معناى زيارت است و در اصطلاح فقه، زيارت خانه خداست، با آداب و احكام ويژه آن. از آن جهت به آن «عمره مفرده» گويند كه به تنهايى و جداى از حج انجام مى شود.
1. احرام
زائران گرامى پس از اقامت در مدينه منوره، آنگاه كه روانه مكه مى شوند، بايد در «مسجد شجره»- كه در 10 كيلومترى مدينهواقع است- محرم شوند و براى انجام بقيه اعمال به سوى مكه حركت كنند.
همچنين اگر افرادى بخواهند پس از اعمال عمره مفرده، عمره مفرده مجدد بهجا آورند، بايد به خارج حرم؛ مثلًا «تنعيم» يا «حديبيه» يا «جِعرانه» رفته، از آنجا محرم شوند. واجبات احرام
واجبات احرام سه چيز است
الف- نيت احرام
زائر خانه خدا بايد احرام را با قصد انجام عمره مفرده و با نيت خالص آغاز كند و به همين نيت، لبيك بگويد و همه اعمال را براى رضاى پروردگار به سرانجام برساند. البته لازم نيست نيت را به زبان آورد، بلكه همين مقدار كه فرد بنا دارد اعمال عمره مفرده را آغاز كند و با همين قصد به پايان ببرد، كافى است.
اعمال عمره مفرده 7 تاست:
1-احرام-2-7دورطواف-3-دوركعت نمازطواف-4-7مرتبه سعي بين صفا ومروه-5- تقصير-6-7دورطواف نساء -7-دوركعت نمازطواف نساء.
محرم ميشوم براي عمره مفرده و ترك محرمات احرام مينمايم قربه الي الله
لَبَّيْكَ، اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ ، لاشَريكَ لَكَ لَبَّيْكَ
انَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ ، لاشَريكَ لَكَ لَبَّيْكَ.
ب- تلبيه
تلبيه؛ يعنى گفتن لبيك، و مقدار واجب آن، اين جملات است:
«لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْك» و احتياط مستحب «1» است كه پس از آن بگويند: «إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَهَ لَكَ وَ الْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْك» در ضمن بايد ذكر لبيك را به عربى صحيح گفت و براى تمرين آن مىتوان از وجود روحانيون كاروان بهره جست. همچنين براى هفت مرتبه گفتن لبيك، ثواب زيادى ذكر شده است.
ج- لباس احرام
مردان، بايد تمام لباسهاى دوخته خود را از تن در آورند (حتى لباسهاى زير و كوچك را)؛ و دو تكه لباس غير دوخته بر تن كنند؛ يكى را مانند لنگ بر كمر ببندند و ديگرى را بر شانه بيندازند.
بانوان مىتوانند در همان لباسى كه بر تن دارند، مُحرم شوند و بيرون آوردن لباسهاى دوخته و پوشيدن دو تكه پارچهاى كه مردان ميپوشند، واجب نيست؛ هر چند مرسوم است كه بانوان لباس سفيد دوخته شده تهيه مىكنند و فقط بايد به ياد داشته باشيم كه لباسها به هيچ وجه نازك نبوده، كاملًا ساده باشد و بايد از پوشيدن هرگونه گلدوزى و تزيين خود دارى كرد.
چند مسأله
1. لباس احرام بايد پاك و مباح باشد.
خمس و احكام آن در عمره
براى قبولى عمره بايد از مال حلال در اين سفر استفاده شود. و الّا علاوه بر اينكه اين عبادت مورد قبول خداى سبحان واقع نمىشود.
در بعضى از موارد موجب بطلان آن نيز مىشود.
يكى از اين موارد نپرداختن خمس و زكات است كه احكام آن به تفصيل در توضيح المسائل آمده است و در اينجا به مناسبت اشارهاى به احكام آن در رابطه با عمره مىشود.
مسأله 26- با مال حرام يا مالى كه متعلق خمس يا زكات است و خمس يا زكات آن پرداخت نشده. جايز نيست به عمره برود.
عَنْ أَبِي جَعْفَر الْبَاقِرِ ( عليه السلام ) قَالَ :
مَنْ أَصَابَ مَالا مِنْ أَرْبَع لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فِي أَرْبَع : مَنْ أَصَابَ مَالا مِنْ غُلُول أَوْ رِبًا أَوْ خِيَانَة أَوْ سَرِقَة لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فِي زَكَاة وَلا صَدَقَة وَلا حَجّ وَلا عُمْرَة .
امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :
كسي كه از چهار طريق مال و پولي به دست آورد . [ هزينه كردن آن ] در چهار چيز پذيرفته نشود :
كسي كه پولي را از راه آلودگي و فريب ، ربا ، خيانت و دزدي به دست آورد [ مصرف آن ] در زكاة ، صدقه و حج و عمره پذيرفته نگردد .
عمره با مال حرام
قال أبو جعفر ( عليه السلام ) :
لا يَقْبَلُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ حَجّاً ولا عُمْرَةً مِنْ مال حرام .
امام باقر ( عليه السلام ) فرمود :
خداوند حج و عمره گزاردن با مال حرام را نمي پذيرد .
مسأله 27- مخارج حج يا عمره يا زيارت ائمه
جزء مخارج سال محسوب مىشود. بنابراين اگر از درآمد همان سال صرف حج يا عمره يا زيارت شود لازم نيست خمس مبلغى كه صرف حج يا عمره يا زيارت شده پرداخت شود. بلى اگر بخواهد از درآمد سالهاى سابق صرف كند. حتماً بايد قبل از مصرف خمس آن را بدهد.
مسأله 28- كسى كه از درآمد سال خود براى عمره ثبت نام كند و در همان سال مشرف نشود، خمس آن را بپردازد. و همين طور است اگر با پولى كه خمس به آن تعلق گرفته و خمس آن پرداخت نشده ثبت نام كند. و در اين فرض بايد یک چهارم آن را بپردازد.
مسأله 29- اگر با پول غصبى يا پولى كه خمس و زكات آن پرداخت نشده بليط هواپيما يا وسيله مسافرتى ديگر را براى عمره تهيه كند. هر چند كار حرامى انجام داده و ضامن است. ولى موجببطلان عمره او نمىشود.
مسأله 30- اگر با پول غصبى يا پولى كه خمس و زكات آن پرداخت نشده لباس احرام و لباسى كه در آن طواف واجب انجام مىدهد يا نماز طواف مىخواند تهيه كند. طواف او اشكال دارد و موجب بطلان عمره مىشود.
مسأله 31- كسى كه تاكنون خمس مال خود را نداده است. اگر از حقوق همان سال و قبل از گذشت سال، لباس احرام و مصارف عمره را تأمين كند مانعى ندارد، ولى اگر درآمد سالهاى قبل تهيه كند حكم غصب را دارد. و اگر شك دارد كه به اصل پول خمس تعلق گرفته يا خير، مىتواند با آن لباس احرام تهيه كند.
مسأله 32- كسى كه خمس اموال خود را نداده باشد نمىتواند فقط با پرداخت خمس مخارج عمره، عمره خود را به صورت صحيح انجامدهد، چون تصرف در مال متعلق خمس جايز نيست، و همين مقدار كه مىخواهد خمس بدهد و به عمره برود تصرف در مال غيرمخمس است و اين كار منع از تصرف را برنمىدارد، چون هنوز در كل مال حق امام و سادات وجود دارد، و تصرف در مال مشترك هم حرام است.
مسأله 33- در فرض سابق اگر امكان پرداخت خمس كل مال نباشد يا مشكل باشد مكلف مىتواند با اجازه مرجع تقليد خود مقدارى از مال را جدا كند و سپس خمس آن مقدار را بپردازد و با اين پول مخمس مخارج عمره را بپردازد.
مسأله 34- در فرض سابق مىتواند مقدارى از اموال خود را به قصد خمس به مرجع تقليد يا وكيل او بدهد تا بعد از قبول به خودش قرض بدهند، كه در اين فرض مىتواند آن مقدار را صرف مخارج حج يا عمره كند.
مسأله 35- همراه داشتن پول يا اشياء متعلق خمس در عمره، حتى در طواف و نماز طواف موجب بطلان عمره نمىشود.
مسأله 36- شخصى كه در حين خريد لباس احرام نمىدانسته پولش غيرمخمس است و با آن لباس خريده و محرم شده و اعمال انجام داده اعمال او صحيح است. ولى خمس پولى را كه مصرف كرده مديون است و بايد بپردازد.
مسأله 37- حاجى اگر قبل از رسيدن سال خمسىاش از درآمد سال خود سوغات خريد و پس از خريد، سال خمسى او فرا رسيد، چنانچه سوغات در حد شأن او باشد خمس ندارد.
2. اگر در حال احرام، بدن يا لباس مُحرم نجس شود، هر چند احرام و اعمال عمره باطل نميشود؛ ولى بنابر احتياط واجب، بايد بدن را تطهير و لباس را تطهير يا تعويض كرد.
3. بانوان در حال احرام، بنابر احتياط نبايد لباس حرير بپوشند.
4. پيش از احرام، غسل كردن مستحب است و مىتوان اين غسل را در هتل انجام داد. اين غسل به نيت غسل احرام انجام ميشود و ميتوان به اين نيت انجام داد كه اگر احياناً غسلى در سابق بر ما واجب بوده و انجام نداده ايم،
@@@@@@@@
ذکر مصیبت پایانی
سلام ما به پيمبر به اهلبيت گرامش سلام ما به پيمبر به بعثت و به قيامش
سلام ما به پيمبر و به روح و پيكراو سلام ما به پيمبرويگانه دختر او
سلام ما به پيمبر به حيدر كرار سلام ما به پيمبر به آن درو ديوار
سلام ما به علي و به غربت شب او سلام ما به حسين و حسن به زينب او
@@@@
اينجا مدينه درد و غم بسيار دارد/ دردو غمي از كوچه و مسمار دارد
اينجا شرار ناله آتش بر فلك زد/ دشمن ميان كوچه زهرا را كتك زد
اينجا علي همسفره با آه گشته/ هم صحبت دردو غم او چاه گشته
اينجاست زينب ظلم بي اندازه ديده /تابوت مادر را بروي شانه ديده
مطالب مشابه :
امام جمعه موقت تهران: آمریکا نیممیلیمتر تخلف کند آرزوی توافق با ایران را به گور میبرد
مجازات هر چه زودتر عاملان حادثه فجیع فرودگاه جده و اعلام اصولگرایان گِرد «عبای» کدام
بیائید با هم به عمره برویم(مطالب مطرح شده درجلسه دوم مدینه منوره )
پس از رياض، جده و بزرگان قبايل اين كشور در محافل عمومی و مردم در مراسم رسمی، از عبای قهوه
بیحجابی و هرج و مرج جنسی در عربستان +تصاویر
بی حجابی علنی دختران سعودی در جده. ماجرای گنجشک و عبای امام/امام رضا(ع) را چه کسی "رضا" نامید؟
زنان سعودی و حال و احوال آنها در عربستان+تصاویر
“مدینه” و “مکه” با دیگر شهرهای عربستان نظیر “طائف”، “جده با عبای سفید
حدیث کساء ، آری یا خیر ؟
نازل شد ، پیامبر عليّ ، فاطمه ، حسن و حسین را فرا خواند و آنها را با عبای جدّه و امّه ، و
السلام علیک ایها العیبه الانوار ...
عَلَيْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ این ما و این عبای
اشعار وفات حضرت خدیجه (س)2
ای جده ی شهر مدینه ؛ مادر اگر کفن تو نداری عبای من به
برچسب :
عبای جده