احکام عزاداری و حرمت قمه زنی و سایر بدع در عزا در فتاوای حضرت آیه الله العظمی فاضل لنکرانی
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
سينه زنى و زنجيرزنىسؤال 2161 :دليل سينه زدن براى ائمه عليهم السلام چيست؟
جواب: سينه زنى يكى از مظاهر مهمّ عزادارى و ابراز تنفر از ظلم بنى اميه است. و نه تنهااشتباه نيست. بلكه در تداوم هدف عاشورا نقش مهمّى دارد.
سؤال 2162 :آيا سينه زدن و زنجيرزدن در عزادارى كه منجرّ به كبود وحتّى جارى شدن خون مى شود جايز است؟
جواب: جايز بلكه راجح است. مشروط بر آنكه موجب ضرر مهمّ و اضرار بر نفس نباشد.
سؤال 2163 :برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظرزنان چگونه است؟
جواب: بر زنان لازم است از نظر خوددارىكنند.
سؤال 2164 :آيا سينه زدن و زنجير زدنريايى جايز است؟
جواب: إن شاءالله از ريا خوددارىكنند.
سؤال 2165 :در عزاداريها مشاهده مى شودعده اى بصورت نيمه عريان در مقابل افراد نامحرم اقدام به خودزنى هاى افراطىمى كنند، آيا اين عمل جايز است؟
جواب: سنت سينه زنى كهبه طرز فوق انجام مى گرفته شايسته هيچگونه مخالفت با آن نيست. ولى در مورد مذكور برزنان لازم است از نظر كردن خوددارى كنند.
تعزيه وشبيه خوانى
سؤال 2166 :آيا تعزيه و شبيه خوانى درمراسم عزدارى جايز است؟
جواب: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهنمذهب نشود مانعى ندارد. ولى بهتر است به جاى آن مجلس روضه خوانى برپا كنند. بلكهعزادارى براى سيدالشهداء (عليه السلام) و اصحاب آن بزرگوار از افضل قرباتاست.
سؤال 2167 :آيا تشبّه به اهل بيت (عليهمالسلام) در نمايش و تعزيه و غير آن جايز است؟
جواب: در صورتى كهمستلزم اهانت نباشد، مانعى ندارد.
سؤال 2168 :اينكه فرموده ايد بهتر است بجاى شبيه خوانى روضه خوانى برپا كنند، روضهخوانى چيست؟ مگر همان تعزيه و شبيه خوانى روى منبر نمى باشد؟
جواب: روضه خوانى بر منبر در اصطلاح عبارت است از ياد دادن احكام و بيانمسائل حلال و حرام و امر به معروف و نهى از منكر و بيان مواعظ و نصايح از آيات وكلمات پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و ائمه معصومين (عليهم السلام) و ذكر فضائلو مناقب اهل بيت (عليهم السلام)و ذكر مصايب وارده بر آنان، خصوصاً مصايب حضرتسيدالشهداء (عليه السلام)و اصحاب بزرگوار آن حضرت كه چنين مجالسى علاوه بر ثوابعزادارى، ثواب بيان احكام و مواعظ را كه از اهداف عاليه آن بزرگواران بوده، نيزخواهد داشت.
سؤال 2169 :تعزيه و شبيه خوانىاشكال دارد. يا نه؟ پوشيدن لباس زنان توسط مردان در شبيه خوانى و استفاده از طبل وشيپور چگونه است؟
جواب: تعزيه و شبيه خوانى به تنهايى اشكالندارد. ولى مرد لباس زن نپوشد. و صداى آلات مذكوره و استفاده از آنها مانعىندارد.
سؤال 2170 :آيا تعزيه خوانى كه مشتمل برتشبه مرد به زن و كوچك كردن حضرت زينبو معرفى امام سجاد به يك فرد بيمار وپاشيدن نقل و نبات و زدن ساز و نقاره و امثال آنهاست جايز است؟ و شركت در آن چهحكمى دارد؟
جواب: تعزيه خوانى اگر مشتمل بر استعمال آلات لهو ولعب نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد و مستلزم وهن مذهب وهتك امام و ياران و اهل بيت آن حضرت (عليهم السلام)نباشد اشكالىندارد.
استفاده از لباس سياه
سؤال 2171 :آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين و ديگر ائمه (عليهم السلام) چنانكه مرحوم صاحب حدائق فرموده رجحان شرعى دارد؟
جواب: چون از مصاديق تعظيم شعائر است واجد رجحان شرعى مى باشد و عملابزرگانى چون مرحوم آية الله العظمى آقاى بروجردى (قدس سره) در روز عاشورا از قباىسياه استفاده مى كردند.
سؤال 2172 :آيا نمازخواندن با لباس سياه مربوط به عزادارى امام حسين (عليه السلام) مكروه است؟
جواب: چون لباس سياه علامت عزادارى سيدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمالرجحان دارد، لذا نماز خواندن با آن نيز مكروهنمى باشد.(1)
1 ـ در وسائل الشيعه ج 2، ص 890، از فرزند امام سجاد (عليهالسلام) نقل شده كه وقتى حسين بن على ـ عليهما السلام ـ كشته شد زنهاى بنى هاشملباس سياه و خشن پوشيدند و از گرما و سرما شكوه نمى كردند و على بن الحسين ـ عليهماالسلام ـ براى آنان طعام درست مى كرد. روايت چنين است: «لمّا قتل الحسين بن على (عليهما السلام)لبس نساء بنى هاشم السواد والمسوح و كنّ لايشتكين من حرّ ولابرد وكان على بن الحسين (عليهما السلام)يعمل لهنّ الطعام للماتم».
در مجمع البحرين آورده است: الماتم بفتح الميم والعين و هو عندالعرباجتماع النساء فى الخير... و عند العامة المصيبة... و قيل الماتم مجتمع الرجالوالنساء فى الغم والفرح ثم خصص به اجتماع النساء للموت. و صاحب حدائق در ج 7، ص 118، فرموده است: بعيد نيست استثناء كردن پوشيدن لباس سياه در ماتم امام حسين (عليهالسلام) از كراهت داشتن آن، زيرا روايات مستفيضه وارد شده در امر به اظهار شعائراحزان و سپس فرموده است مويّد اين استثنا روايتى است كه استاد ما مرحوم مجلسى ازبرقى در كتاب محاسن نقل كرده است.
مرحوم حاجى نورى در ج 3، مستدرك الوسائل از طبع آل البيت، ص 327، رواياتى نقل فرموده است و سپس آوردهاست: در اين اخبار و قصص اشاره يا دلالت است بر عدم كراهت پوشيدن لباس سياه يارجحان پوشيدن لباس سياه به جهت حزن براى اباعبدالله الحسين (عليه السلام) همانطورىكه سيره كثيرى از متشرعه در اين ايام است.
قمه زنى
سؤال 2173 :آيا قمه زنى جايزاست؟ چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، وظيفه چيست؟
جواب: با توجه به گرايشى كه نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران دراكثر نقاط جهان پيدا شده، و ايران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناختهمى شود، و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام، مطرح است لازماست در رابطه با مسايل سوگوارى و عزادارى سالار شهيدان حضرت ابى عبدالله الحسين (عليه السلام)به گونه اى عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندى شديدتر به آن حضرتو هدف مقدس وى گردد. پيداست در اين شرايط، مسأله قمه زدن نه تنها چنين نقشى ندارد،بلكه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوءبر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقمند به مكتب امام حسين (عليهالسلام) از آن خوددارى كنند. و چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجدشرايط صحّت و انعقاد نيست.
استفاده از علم وعلامت
سؤال 2174 :حكم علمهايى كه در مراسم عزادارىامام حسين (عليه السلام) از آنها استفاده مى شود و بعضى داراى نقش و نگارهايى نيزهستند، چيست؟
جواب: استفاده در عزادارى از آنها جايزاست.
استفاده از طبل و دهل و آلاتموسيقى
سؤال 2175 :آيا در عزادارى سيدالشهداءاستفاده از طبل و دهل جايز است؟
جواب: استفاده از آلاتلهو و لعب حرام است. ولى طبل و دهل و امثال آنها جزء اين آلاتنيست.
سؤال 2176 :چند سالى است كه استفاده ازابزار موسيقى به شيوه رقابت در برخى هيأتهاى عزادارى مرسوم شده، حكمشچيست؟
جواب: استفاده از ابزار و آلات موسيقى كه مختص به مجالس لهوو لعب است در هرشرايط كه باشد جايز نيست.
مسائلمتفرقه عزادارى
سؤال 2177 :در ايام سوگوارىاباعبدالله الحسين (عليه السلام) نماز مقدم است يا عزادارى؟
جواب: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين در روز عاشورا هنگام ظهر،نماز ظهر اقامه كردند.
سؤال 2178 :مقاتل معتبرهاعم از فارسى و عربى از نظر حضرتعالى كدامند؟
جواب: كتاب لهوف ونفس المهموم و ترجمه آن از كتابهاى معتبره مقاتل مى باشند.
سؤال 2179 :آيا پول دادن به مرثيه سرايانى كه در لابلاى اشعار خود،بعضى از مطالب بى مدرك يا ضعيف السند را طرح مى كنند يا با غنا مى خوانند صحيح است؟و آيا اصل عزادارى در اثر اين كار خلاف، حرام مى شود؟
جواب: بااين گونه مسائل نمى شود در برابر سنت ديرينه عزادارى و مرثيه خوانى ايجاد شبهه كرد. البته غنا حرام است. هرچند با خواندن قرآن همراه باشد. و لازم است از مرثيه سرايانىاستفاده شود كه مطالب صحيح و واقعى را بيان مى كنند.
سؤال 2180 :آيا جايز است پارچه و دستمالهايى را كه ايام محرم بر روىعلم مى بندند، بفروش برسانند. و در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف كنند؟
جواب: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد، و زايد بر متعارف باشد،مى توانند بفروشند. وبه مصارف عزادارى و احتياجات حسينيه ها برسانند. و بهتر است كه از اهداكنندگاناستجازه كنند. و براى مشترى هرگونه تصرفات جايز است.
سؤال 2181 :در مورد تعزيه و روضه هايى كه به نام ازدواج حضرت قاسم (عليه السلام) در كربلا خوانده مى شود، چه مى فرماييد؟
جواب: آنچهدر مورد عروسى حضرت قاسم مطرح شده يا مى شود صحيح نيست. و اثرى از اين قضيه در كتبمعتبره وجود ندارد. مضافاً بر اينكه حضرت قاسم به سنّ ازدواج نرسيده بود.
بلى،در كتاب منتخب مرحوم طريحى چيزهايى كه مناسب ازدواج آن حضرت است نقل شده، ولىظاهراً اين مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض يا نادان به آن كتاباضافهكرده اند. و مرحوم طريحى برتر از آن است كه اين مطالب را كه مناسبتى با واقعهعاشورا ندارد، در كتاب خود بنويسد. در عين حال آنچه در كتاب طريحى آمده به اين نحوكه بعضى در مراسم تعزيه دارى و بصورت خرافى پياده مى كنند،نمى باشد.
سؤال 2182 :آيا برپا كردن مجلس جشنميلاد ائمه (عليهم السلام) يا مجلس عزادارى و يا ميهمانى كردن، بدون اذن شوهر وبى رضايت او جايز است؟
جواب: بدون اذن شوهر جايز نيست. و دعوتافراد بيگانه و اجازه ورود در منزل شوهر، بدون اذن جايز نيست. مگر احراز رضايتشود.
سؤال 2183 :در مجالس زنانه عزادارى، زنانمداحى و سخنرانى مى كنند، و صداى آنها با بلندگو به گوش مردان رهگذر مى رسد، آيااين عمل جايز است؟
جواب: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه والتذاذ نباشد حرام نيست. ولى با اينكه خداوند متعال مى فرمايد: «فاسْئَلوهُنَّ مِنْوَراءِ حجاب» خوب است كه مجالس زنانه خصوصاً در رابطه با عزادارى و مداحى اهل البيت (عليهم السلام)طورى باشد كه كاملا مراعات عفت بشود.
سؤال 2184 :ماتقول فيما اشتهر في ألسن الناس و جرى عليه المأتم والتعزية باسم تزويجقاسم ابن الحسن (عليهما السلام) في الكربلاء؟
جواب: كل ما يذكر فيعرس السيد الممتحن. القاسم بن الحسن (عليهما السلام) غير صحيح، و لم يرد به نص صحيحمن المحدثين والمورخين في الكتب المعتبرة، مع عدم بلوغه سن الزواج.
نعم، نقل فيمنتخب الطريحى (رحمه الله) بعض الأمور المناسبة للزواج، لكن الظاهر (كما قالالمُقَرَّمْ (رحمه الله)فى مقتله) انها مدسوسة في كتابه، والاّ فهو اجلّ من أن يذكرهذه القضية غير المناسبة لوقعة يوم العاشوراء مع اشتمالها على امور غير مناسبةلسيدالشهدا، عليه آلاف التحية والثناء. مضافاً الى أن المنقول فيه ليس بهذه الكيفيةالخرافية. و على اىّ حال لاتصح النذورات المذكورة. و بديهي انّ وظيفة العلماءوالخطباء الكرام بيان الحوادث الواقعة من الكتب المعتبرة، مثل كتاب كامل الزيارةواللهوف و نفس المهموم و مقتل المُقَرَّم و امثالها. و ايضاً من وظيفتهم ارشادالجهلاء العوام، و أمرهم بالمعروف و نهيهم عن المنكرات. عصمناالله و إياكم و جميعالمؤمنين من الزلل والهفوات.
منبع از کتاب جامع المسائل ـ ج1 صفحات579- 585 به نقل از سايت رسمي ايشان
http://www.lankarani.ir/far/bok/view.php?ntx=037029
مطالب مشابه :
قمه زنی از شعائر الله(1) لطمه زنی وقمه زنی هیچ مشکلی ندارد.
شورحسینی - قمه زنی از شعائر الله(1) لطمه زنی وقمه زنی هیچ مشکلی ندارد. کانال ما در اپارات;
کلیپ یوسف صانعی، درباره قمه زنی+ نقد و بررسی
عاشورا - کلیپ یوسف صانعی، درباره قمه زنی+ نقد و بررسی - ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات
قمه زنی، جراحتی بر پیشانی شیعه!
حال باید پرسید که آیا نیاز امروز جهان اسلام اعمالی چون قمه زنی ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات
نظرات آیات عظام واساتید حوزه درباره حرمت قمه زنی از سایت جامعه مدرسین
آدرس جدید سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در باره حرمت قمه زنی ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات
احکام عزاداری و حرمت قمه زنی و سایر بدع در عزا در فتاوای حضرت آیه الله العظمی فاضل لنکرانی
عاشورا - احکام عزاداری و حرمت قمه زنی و سایر بدع در عزا در فتاوای حضرت آیه الله العظمی فاضل
مقاله ای مستند درباره سایقه جدی تحریم قمه زنی توسط علمای بزرگ شیعه
فتوا به حرمت قمه زنی مربوط به چند سال اخیر است بلکه در گذشته نیز ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات
در غرب از شیعه و امام حسین و عاشورا،فقط قمه زنی را به مردم نشان می دهند! مقصر کیست؟!
تازه ترین اخبار شهرستان قوچان - در غرب از شیعه و امام حسین و عاشورا،فقط قمه زنی را به مردم
دروغ پردازان رسوا شدند. ایه الله العظمی بهجت قطعا قمه زنی را حرام می دانند...
الحمدلله سایت کتاب دست پنهان به آدرس www.dastepenhan.com در نقد و تحلیل قمه زنی و قمه زنی در آپارات
کاریکاتوری درباره نوع بازنمایی رسانه های غربی و وهابیون از قمه زنی برخی شیعیان ناآگاه!
عاشورا - کاریکاتوری درباره نوع بازنمایی رسانه های غربی و وهابیون از قمه زنی برخی شیعیان
برچسب :
قمه زنی آپارات