شيخ شهابالدين سهروردي
شیخ شهاب الدین سهروردی چهره برجستهای در حکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری قمری در قریه سهرورد زنجان دیده به جهان گشود. اولین آموختههای او در شهر مراغه نزد مجدالدین جیلی بود. سهروردی نزد جیلی، فقیه مشهور آن زمان، فقه را آموخت و در همانجا و نزد همین استاد با فخر رازی، منتقد بزرگ فلسفه مشاء، همدرس بود. با آنکه این دو از نظر علمی تفاوتهای آشکاری با یکدیگر داشتند اما دوستی و قرابت عجیبی میان این دو بر قرار بود.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
سهروردی پس از تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت تا نزد ظهیرالدین فارسی، علم منطق را بیاموزد. او در همین شهر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا روبهرو شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد. سهروردی پس از اتمام تحصیلات رو به عرفان و سلوک معنوی آورد. شیخ در جریان سفرهایش مدتی با جماعت صوفیه هم کلام شد و به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد. هنگامی که سفرهای سهروردی گستردهتر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رسید. در همان شهر با ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی، دیدار کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند. سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس الدین شهروزی به او پیوست. شیخ همیشه در بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین بیباک بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام فقهای قشری عامه علیه او شوریدند، او را مرتد خوانده و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند. این کینه و عناد تا جایی رسید که ملک ظاهر را تشویق به قتل او کردند. ملک ظاهر نمیپذیرفت و به خواست آنان توجهی نمیکرد، اما فقها با ارسال شکوايیه به صلاحالدین ایوبی او را مجاب کردند که فرمان قتل شیخ را صادر کند. سرانجام صلاحالدین ایوبی در نامهای از پسرش خواست به دلیل برخی ملاحظات سیاسی شیخ را به قتل برساند. بدین ترتیب شیخ را زندانی کرده و وي در سن 36 یا 38 سالگی به قتل رسید. مشهور است که او را به دار آویختند یا خفه کردند. جنازه شیخ را در روز جمعه آخر ذی الحجه سال 587 هـ.ق از زندان بیرون آوردند. جرم او معاندت با شرایع دینی بود. بدین ترتیب سهروردی نیز سرانجامی همچون سقراط یافت. از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود 50 کتاب و رساله به یادگار مانده است. آثار او نه تنها حاوی مهمترین آثار وی است بلکه به طرز شگفتی از نظر فصاحت و بلاغت تحسین شده و دارای نثری پخته و قوی است. آثار سهروردی را میتوان به چهار بخش تقسیم کرد: 1- کتابهای صرفاً فلسفی وی که به زبان عربی است. تلویحات، المقاومات و مطارحات و معروفترین کتاب فلسفی وی، حکمت الاشراق، از این جملهاند. 2- رسالههای عرفانی وی که به زبان پارسی و برخی به عربی است. از این جمله عقل سرخ، آواز پر جبريیل، صفیر سیمرغ و لغت موران به پارسی و هیاکل النور و کلمهي التصوف به عربی است. 3- ترجمهها و شروحی که او بر کتب پیشینیان، قرآن و احادیث نوشته است. مانند ترجمه فارسی رسالهي الطیر ابن سینا و شرحی بر اشارات و تنبیهات ابن سینا و تفاسیری بر چند سوره قرآن کریم. 4- دعاها و مناجات نامههایی که به زبان عربی است و آنها را الواردات و التقدیسات نامیده است. برخی بر این باورند که روش اشراقی را ابن سینا بنیان نهاده و معتقدند ابنسینا در کتاب منطق المشرقین و سه فصل آخر کتاب اشارات و تنبیهات به آن اشاره کرده است. اما با تمام این احوال همهي دوستداران فلسفه معتقدند اگر ابن سینا بینانگذار فلسفه اشراق باشد یا نباشد، این سهروردی است که حکمت اشراق را به حد اعلا و تکامل رسانده است. سهروردی در این کتاب به نوعی از بحث وجود رسیده که تنها به نیروی عقل و قیاس برهانی اکتفا نمی کند، بلکه شیوه استدلالی محض را با سیر و سلوک قلبی همراه میسازد. سهروردی برای تدوین فلسفه خویش منابع متعددی داشت که با گردآوری آنها و تنظیم شگفت انگیز ایشان در کنار هم فلسفه ی نوین خود را پایهگذاری کرد. این منابع به سه دسته کلي تقسیم شدهاند: 5. حکمت الهی یونان، سهروردی بر خلاف فیلسوفان پیشین که تنها به ارسطو توجه ویژهای داشتند شیفته فیثاغورث و امپدکلوس و به ویژه افلاطون بود، تا حدی که افلاطون را پیشوای حکمای اشراق میداند. 6. حکمت مشاء، بدون شک این حکمت مشائی بود که مقدمهی اشراق شده است. سهروردی با گردآوری آثار مشائین به خصوص ابن سینا توانست اینگونه از آراي مشاء را در حکمت اشراق استفاده کند. 7. حکمت ایران باستان، از نکات برجسته و جالب توجه سهروردی علاقهی خاص او به حکمت پارسی باستان است به خصوص شخص زردشت است. این توجه ویژه به حدی است که برخی اصطلاحات حکمت اشراق را از اوستا و منابع پهلوی گرفته است. او در کتاب حکمت الاشراق، زردشت را حکیم فاضل نامیده و حتی خودش را زنده کننده حکمت ایران باستان دانسته است. جالب آنکه شیخ مانی و مزدک را مصلحین زردشتی گری نمیداند بلکه آن دو را نکوهشکرده و بدعت گذار نامیده است. سهروردی حقیقت را امری واحد میدانست و آن را منسوب به خداوندی واحد دانسته و اصطلاح «الحق من ربک» را از قرآن وام گرفته است. سهروردی میگوید: «حقیقت، خورشید واحدی است که به جهت کثرت مظاهرش تکثر نمی یابد. شهر واحدی است که بابهای کثیری دارد و راههای فراوان به آن منتهی است». سهروردی عقیده داشت در ایران باستان امتی میزیست که مردم را به حق رهبری می کرد و آنان را پرستنده حق واحد می دانست. سهروردی افراد این امت را پهلوانان و جوان مردانی یگانه پرست میدانست و ایشان را با این کلام معرفی میکند: «خداوند ولی کسانی است که ایمان آورند و ایشان را از ظلمت به سوی نور هدایت میکند» او حکمای ایرانیان باستان را کسانی میداند که با شیوه اشراقی به مقام عرفانی والایی رسیدهاند. سهروردی پهلوانان فرزانهای چون کیومرث و تهمورث و حکیمانی چون زردشت و جاماسپ را برای اولین بار در فلسفه معرفی میکند. وی واقعیت اشیاء را به نور تمثیل میکند و آنچه را که تفاوت میان آنهاست در شدت و ضعف نورانیت آنها میداند. او معتقد است که نوری واحد عامل آشکار شدن اشیاء است و هستی مطلق و نور محض را «نورالانوار» خداوند میداند.
|
مطالب مشابه :
آموزش و پرورش
آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت (به انگلیسی: education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده، و در
شيخ شهابالدين سهروردي
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - شيخ شهابالدين سهروردي - Educational And Cultural Articles And Researches
كتابخواني مدرن
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - كتابخواني مدرن - Educational And Cultural Articles And Researches-Mahmoud Hosseini
وظيفه آموزشي
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - وظيفه آموزشي - Educational And Cultural Articles And Researches-Mahmoud Hosseini Weblog
آموزش و پرورش رو به تعالی یا درسراشیبی؟
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - آموزش و پرورش رو به تعالی یا درسراشیبی؟ - Educational And
کلاسهای درس نسل آینده
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - کلاسهای درس نسل آینده - Educational And Cultural Articles And Researches
اضطراب و امتحانات
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - اضطراب و امتحانات - Educational And Cultural Articles And Researches-Mahmoud
فرار مغزها ، چالش ها و راهکارها
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی - فرار مغزها ، چالش ها و راهکارها - Educational And Cultural Articles And
برچسب :
بانک مقالات و تحقیقات آموزشی