روانشناسی رنگ مشکی - روانشناسی رنگ سیاه
رنگ مشکی
مطالبی در مورد رنگ شناسی و روانشناسی رنگ مشکی
رنگ سیاه قویترین و مقتدرترین رنگ است. رنگ سیاه نور را جذب میکند . فضا را کوچکتر نشان میدهد. این رنگ احساس قاطعیت ، الزام و رسمیت را به وجود میآورد.
رنگ سیاه دارای یک حس ناشناخته و پر رمز و راز است که آن را نشانهی تاریکی و مرگ میدانند.
رنگ سیاه با خود ترس و وحشت به همراه میآورد و به همین دلیل لباس ماموران ویژهی امنیتی را سیاه انتخاب میکنند.
رنگ سیاه تسخیر کننده ، ناراحت کننده ، عمیق و سنگین میباشد و نشان دهندهی افسردگی است.
این رنگ دشمنی و بدخواهی ، تنفر و انتقام جویی و به طور کلی نابههنجاریها را نشان میدهد.
رنگ سیاه گاه نشان نیستی ، نا امیدی نسبت به آینده و کنارهگیری از فعالیتهای اجتماعی و گوشهگیری است.
رنگ سیاه پر رنگ و درخشان نشانهی حفظ هوشمندانهی اطلاعات و اسرار است و جاسوسان و قاتلان را به یاد میآورد.
رنگ سیاه کمک میکند تا افراد توانایی بیشتری در تمرکز کردن داشته باشند. در تاریکی ، بهتر میتوان بر عواطف و احساسات خود تمرکز کرد.
رنگ سیاه با ابهت ، رسمی ، محترم و تا حدی ترسناک است و اگر زیاد مورد استفاده قرار گیرد ، ممکن است حالت تهاجمی در فرد به وجود آورد. سیاه به عنوان رنگی محتاط ، جدی و بزرگ جلوه میکند و معمولا در موقعیتهای رسمی و مهم از این رنگ استفاده میشود.
استفاده مداوم از رنگ سیاه باعث خستگی ، افسردگی و دل سردی از فعالیت و زندگی میشود و ترس و نا امیدی را به همراه دارد. این رنگ احساس سنگینی و عمق را ایجاد میکند به طوری که مردم فکر میکنند جعبههای سیاه سنگینتر از جعبههای سفید هستند.
هم چنین رنگ سیاه نشان دهندهی اقتدار است و داوران مسابقهی فوتبال برای این که بتوانند در زمین قضاوت مقتدرانهای داشته باشند ، معمولا سیاه رنگ میپوشند.
در خصوص رنگ سیاه، در آیاتی از قرآن اشاراتی رفته است.
← بشارت به دختر در عصر جاهلی
و اما از جمله آیاتی که به رنگ سیاه پرداخته است، سوره نحل آیه ۵۸ است که خداوند میفرماید: «وإذا بشّر أحدهم بالأنثی ظلّ وجهه مسودّا وهو کظیم»؛ هنگامی که به یکی از آنها خبر دختر زادن همسرش را میدهند، از خشم چهرهاش سیاه میشود.
← افراد گناهکار
همچنین در مورد افرادی که مرتّباً مرتکب گناه میشوند در سوره یونس آیه ۲۷ آمده است: «... کأنما اغشیت وجوههم قطعا مّن الّیل مظلماً...»؛ گویی صورت آنها را پارههای تاریک شب پوشانیده است..... در این رابطه امام باقر (ع) نیز میفرمایند: «ما من عبد إلا وفی قلبه نکتة بیضاء فإذا أذنب ذنباً خرج فی النکتة نکتة سوداء فإن تاب ذهب ذلک السواد وأن تمادی فی الذنوب زاد ذلک السواد حتی یغطی البیاض فإن غطی البیاض لم یرجع صاحبه إلی خیر أبداً»؛ هر بندهای در دلش نقطه سفیدی است که چون گناهی کند؛ خال سیاهی در آن پیدا میشود؛ سپس اگر توبه کند آن سیاهی برود و اگر به گناه ادامه دهد به آن سیاهی اضافه شود، تا جایی که روی سفیدی را بپوشاند و وقتی روی سفیدی پوشیده شد، دیگر هرگز صاحب آن دل به سمت خیر نمیرود.
اثرات مثبت رنگ سیاه
رنگ سیاه دارای اثرات مثبتی نیز میباشد که حتی ضروری و لازم به نظر میرسد.
← مانع از جلب توجه
از آن جایی که این رنگ تحریکات روحی را خفیف میدهد و رنگی صامت و غیر م تحرک است لذا نه تنها وسیله جلب توجه دیگران نمیشود، بلکه کمک به انصراف و عدم توجه نیز میکند.
استفاده از حجاب سیاه در بانوان در واقع از این اصل تبعیت میکند، که باعث عدم توجه جنس مخالف میگردد.
← رنگ سیاه در عزا
و همچنین انتخاب فطری سیاهپوشی در مقام عزا در حقیقت، سمبل فقدان شوق و ذوق بوده و شخص با اختیار کسوت سیاه در حقیقت عملاً میخواهد به دیگران اعلام کند که آمادگی برقراری روابط گرم اجتماعی و یا دوستی ، تحت این شرایط را ندارد.
← رنگ سیاه در سوگ اهلبیت
اقدام همگانی جهت سیاهپوشی در سوگ ائمه اطهار و اولیاء الهی از طرف مسلمانان نیز، میتواند در زنده نگه داشتن خاطره فجایع دشمنان اسلام و ظلم و ستم جباران و ستمگران و رسوا ساختن آنها از یک طرف و احیاء یادبود فداکاریها و از خود گذشتگیهای بزرگان دینی از طرف دیگر منشأ اثر واقعی شود. (البته این سیاهپوشی به قصد و نیت تعظیم شعائر الهی است که اثر و ارزش حقیقی پیدا میکند).
عمامه سیاه سادات
طرح یک سوال؛ چرا سادات عمامه سیاه بر سر میگذارند؟
در جواب باید بگوییم: عمامه سیاه بر سر گذاشتن علمای سادات به خاطر این است که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) آنرا در روز عید غدیر خم بر سر امیرالمؤمنان علی (ع) قرار داد و از آن زمان به بعد به یادبود فرخنده عید سعید غدیر، ائمه اطهار و علما و مراجع تقلید سادات شیعه ، عمامه سیاه بر سر میگذاشتند.
به طور مثال آنچه از شواهد بر میآید این است که حضرت علی (ع) در جنگ صفین عمامه سیاه بر سر داشتند؛ «وهو معتم بعمامة سوداء».
و یا در مناقب ابن شهر آشوب آمده است که: «دخل مکة یوم الفتح و علیه عمامة سوداء»؛ حضرت رسول (ص) هنگام ورود به شهر مکه برای فتح آن، عمامه سیاه بر سر داشتند.
پس رنگ سیاه به خاطر فقدان بازتاب نور ، همیشه و در همه جا آثار شوم و نامطلوب در زمینه روحی انسان برجا نمیگذارد؛ بلکه در مواردی (مثلاً در عالم هنر ) همان قدر ارزش و اثر را پیدا میکند که « سکوت » در لابلای اصوات و الحان موسیقی !
رنگ سیاه در روایات
در روایات ، درباره مذمت رنگ سیاه و هم در مدح رنگ سیاه روایاتی وارد شده است.
← مذمت رنگ سیاه
در مورد مذمت از رنگ سیاه، روایات معتبری وارد شده است از آن جمله امام صادق (ع) است که: «و کان رسول الله یکره السوداء إلا فی ثلاثة: العمامة و الخفّ والکساء»؛ رسول خدا در پوشیدن چیزی به رنگ سیاه اکراه داشت مگر در سه چیز: عمامه ، کفش ، عبا .
← مدح رنگ سیاه
و در مورد مدح رنگ سیاه وارد شده است که: «قال رسول الله (ص) احبّ خضابکم إلی الله الحالک (الشدید السّواد)»؛ خداوند رنگ سیاه را برای خضاب بیشتر دوست میدارد.
و یا در روایتی به نقل از امام صادق (ع) آمده است که: «انّ رجلاً دخل علی رسول الله (ص)... و قد خضب بالسواد فضحک إلیه فقال هذا أحسن من ذاک و ذاک»؛ مردی در حالی که ریشهایش را به رنگ زرد و برای بار دوم به رنگ قرمز حنا و برای بار سوم به رنگ سیاه خضاب کرده بود نزد رسول خدا (ص) آمد و ایشان کار او را پسندیدند و بار سوم به او خندیدند و گفتند این رنگ برای خضاب از آن دو رنگ قبل بهتر است.
شاید دلیل آن، این باشد که استفاده از رنگ سیاه برای خضاب، انسان را جوانتر و زیباتر میکند.
تهیه و گردآوری:: پرداد و ویکی
روانشناسی رنگ سیاه , روانشناسی رنگ مشکی