احترام به بزرگترها
نعمت وجود بابركت آنان، اغلب تا هستند، ناشناخته است. وقتىبه جايگاه حساس و مهم و نقش كارگشاى آنان پى مىبرند كه از دستبدهند. چه بسيار اختلافها و قهرها و نزاعهاى خانوادگى كه پس ازدرگذشت «بزرگ خاندان» چهره نشان مىدهد و چه بسيار رابطهها ورفت و آمدها كه قطع مىشود، يا به سردى مىگرايد، و علت آن فقط ازدنيا رفتن محورى است كه مايه دلگرمى، اميد، انس و معاشرت فاميلاست. رسول خدا(ص) فرمود: «البركة مع اكابركم»; (1) . بركت و خير ماندگار، همراه بزرگترهاى شماست. در سخن ديگر فرمود: «الشيخ فى اهله كالنبى فى امته»; (2) . پيرمرد در ميان خانوادهاش، همچون يك «پيامبر» در ميان امتشاست. اين اشاره به همان نقش محورى، فروغبخشى، صفاآورى، هدايتو ارشاد، تجمع و الفت است كه در وجود آنان نهفته است. پس اگربزرگترها در فاميل و خانواده، چراغ روشنىبخش و محور وحدت وهمدلى و عامل انس و ارتباط و رفت و آمدهاى خانوادگىاند، بايد اينجايگاه، محفوظ بماند و مورد حراست و تقويت قرار گيرد. ب - حرمتبزرگترهارعايت ادب و مقتضاى حقشناسى نسبتبه عمرى تلاشصادقانه و ايثارها، گذشتها، دلسوزيها و سوختن و ساختنها كه بزرگاناز خود نشان دادهاند، آن است كه در خانوادهها مورد تكريم قرار گيرند،عزيز و محترم باشند، به آنان بىمهرى نشود، خاطرشان آزرده نگردد،به توصيهها و راهنماييهايى كه از سر سوز و تجربه مىدهند، بىاعتنايىنشود. خود «بزرگسالى» و «سن بالا» در فرهنگ دينى ما احترام دارد. اينسخن پيامبر خدا(ص) است: «من عرف فضل كبير لسنه فوقره، آمنه الله تعالىمن فزع يوم القيامة»; (3) . هر كس فضيلت و مقام يك «بزرگ» را به خاطر سن و سالشبشناسد و او را مورد احترام قرار دهد، خداى متعال او را از هراس ونگرانى روز قيامت ايمن مىدارد. احترام به بزرگترها و ترحم و مهربانى نسبتبه كوچكترها، ازدستورالعملهاى اخلاقى اسلام است و كانون خانوادهها را گرم و مصفامىسازد و اين، توصيه امام صادق(ع) است كه فرمود: «ليس منا من لم يوقر كبيرنا و لم يرحم صغيرنا»; (4) . كسى كه بزرگ ما را احترام نكند و كوچك ما را مورد شفقت وعطوفت قرار ندهد، از ما نيست. اين سخن را نيز از على(ع) به ياد داشته باشيم كه فرمود: «يكرم العالم لعلمه و الكبير لسنه»; (5) . دانشمند را به خاطر علمش و بزرگسال را به خاطر سن او، بايداحترام كرد. اگر جوانان قدر پيران را نشناسند و به جايگاه آنان حرمت ننهند،هم رشتههاى عاطفى پيوندهاى انسانى از هم گسسته مىشود، هم ازرافت و عاطفه و تجربه سالخوردگان محروم مىشوند، هم نشانهبىتوجهى خود به ارزشها را امضا كردهاند. حضرت على(ع) در يكى ازسخنان خويش، ضمن انتقاد از اوضاع زمانه و ناهنجاريهاى رفتارىمردم، از جمله بر اين دو مساله تاكيد مىفرمايد: 1- بىاحترامىكوچكترها نسبتبه بزرگترها 2- رسيدگى نكردن توانگران بهنيازمندان: «انكم فى زمان ... لا يعظم صغيرهم كبيرهم و لا يعول غنيهم فقيرهم»; (6) . شما در زمانهاى به سر مىبريد كه كوچك به بزرگ تعظيم و تكريمنمىكند و ثروتمند، به فقير رسيدگى نمىكند!
نسبتبه والدينسالمندان به طور عموم، از احترام برخوردارند. اگر پدر و مادرباشند كه اين وظيفه، سنگينتر و مسؤوليت مضاعف است. قرآن كريماز تندى و پرخاش نسبتبه پدر و مادر پير نهى مىكند و به سخن نيكو لحن شايسته و خضوع و تواضع و گستردن بال رافت در برابر آنان وخيرخواهى و دعا در حق آنان دعوت مىكند. فرمان خداوند، چنين است: «اما يبلغن عندك الكبر احدهما او كلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قللهما قولا كريما، واخفض لهما جناح الذل من الرحمة و قل رب ارحمهما كما ربيانىصغيرا»; (7) . هر گاه يكى از آن دو (پدر و مادر) يا هر دو نزد تو به سن پيرى وسالمندى رسيدند، به آنان اف مگو، آنان را طرد مكن و به آنان سخنكريمانه بگو و بال فروتنى را از روى رحمت و شفقتبراى آنانبگستر، و بگو: پروردگارا! همان گونه كه مرا در خردسالىام تربيتكردند، تو نيز بر آنان رحمت آور. ادب و احترام نسبتبه پدر و مادر بزرگسال، آن است كه: آنان را بهاسم، صدا نكنى، به احترامشان برخيزى، از آنان جلوتر راه نروى، باآنان بلند و پرخاشگرانه سخن نگويى، نيازهايشان را برآورى،خدمتگزارى به آنان را وظيفهاى بزرگ بدانى و از آنان در سن كهولت وپيرى مراقبت كنى. در حديث است كه امام باقر(ع) فرموده است: پدرم به مردىنگريست كه همراه پسرش راه مىرفتند و پسر به بازوى پدرش تكيهداده بود. پدرم تا زنده بود، با آن جوان (به خاطر اين بىحرمتى نسبتبهپدرش) صحبت نكرد. (8) . به همان اندازه كه آزردن آنان و «عاق» شدن، حرام و نكوهيده استو از آن نهى شده است، دل به دست آوردن و جلب رضايت و نيكى بهآنان سفارش شده است و اين خدمتگزارى، سبب بهشتى شدن فرزندانبه شمار آمده است. «ابراهيم بنشعيب» گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: پدرم بسيارپير و سالخورده و ناتوان شده است. هر گاه حاجتى داشته باشد او رابرمىداريم و بر دوش مىكشيم. حضرت فرمود: «ان استطعت ان تلى ذلكمنه فافعل و لقمه بيدك، فانه جنة لك غدا»; (9) اگر بتوانى عهدهدار كارهاى اوشوى چنين كن، حتى با دستانت لقمه در دهان او بگذار، كه اين فرداىقيامت، براى تو بهشت (يا سپر از آتش: جنه) خواهد بود.
انتقال فرهنگاز عمدهترين راههاى انتقال يك فرهنگ به نسلهاى آينده، رفتارپدر و مادر و مربيان است. كودكان، آنچه را در رفتار بزرگترها ببينند، ازآن الگو مىگيرند. احترام به بزرگترها و رعايت ادب و تكريم نسبتبهسالخوردگان، اگر در عمل و رفتار ما تجلى يابد، فرزندان ما نيز، اينفرهنگ را مىآموزند و با همين آداب و سنن بار مىآيند. كسى كه انتظارادب و معرفت و حقشناسى از فرزندانش دارد، بايد همين حالت رانسبتبه پدر و مادر و بزرگترها نشان دهد، تا كوچكترها هم از اوبياموزند. اين يك سنت تاريخى و تاثير و تاثر از اعمال و رفتار است. هركس چيزى را درو مىكند كه كشته است. اگر در حديث است كه «لاميراث كالادب»; هيچ ارثى همانند ادب نيست كه از بزرگان به فرزندانبرسد، در اين مورد هم مصداق مىيابد. امام على(ع) فرمود: «وقروا كباركم، يوقركم صغاركم»; (10) . به بزرگانتان احترام كنيد، تا كوچكترها هم به شما احترام كنند. امام صادق(ع) نيز فرموده است: «بروا آباءكم، يبركم ابناؤكم»; (11) . به پدرانتان نيكى كنيد، تا فرزندانتان هم به شما نيكى كنند. اين دقيقا برداشت محصول، از زراعتى است كه انسان با رفتارشدر زمين دل و لوح جان كودكان انجام مىدهد. دهقان سالخورده چه خوش گفتبا پسر. كاى نور چشم من، بجز از كشته، ندروى! مهمترين درس تربيتى، آن است كه با عمل داده شود. كودكان نيزمستعدترين شاگردانىاند كه «درسهاى عملى» را با دقت، از رفتار مامىآموزند. اگر ما به سالمندانمان احترام نگذاريم، از خردسالان ونوجوانان چه انتظارى داشته باشيم كه با سالخوردگان و خود ما بااحترام و تعظيم و تكريم، برخورد كنند؟ اين ارتباط متقابل درتاثيرگذاريهاى رفتارى را نمىتوان ناديده گرفت. به قول معروف، اگراحترام امامزاده، توسط متولى رعايت نشود، از ديگران چه انتظارىاست؟! جاى سالمندان، پيش از آنكه در «آسايشگاه»ها و «سراى سالمندان»باشد، كانون گرم و بامحبتخانههاست، تا چراغ خانه روشن بماند ومحور تجمع و الفت افراد گردند. و از انديشه آنان نيز استفاده شود.بالاخره آنان، حاصل يك عمر، تجربه و چشيدن سرد و گرم روزگارندو مىتوانند «مشاور» خوبى در تصميمگيريهاى زندگى باشند. آنچه در آينه جوان بيند. پير در خشتخام، آن بيند. اين هم بعد ديگرى از برخورد با پيران است.
و چه نيكو سروده است ملكالشعراى بهار: سحرگه به راهى يكى پير ديدم. سوى خاك، خم گشته از ناتوانى. بگفتم: چه گم كردهاى اندرين ره؟ بگفتا: جوانى، جوانى، جوانى. پىنوشتها: 1) بحارالانوار، ج72، ص137. 2) همان. 3) همان. 4) همان، ص138. 5) غررالحكم، چاپ دانشگاه، حديث 11007. 6) همان، حديث 3857. 7) اسراء، آيه 23 و 24. 8) بحارالانوار، ج71، ص64. 9) همان، ص56. 10) غررالحكم، چاپ دانشگاه، حديث 10069. 11) بحارالانوار، ج71، ص65. ورود به بهشت و برخورداری از درجات بالای بهشتی: از جمله آثار اخروی كه در نتيجه احترام به پدر و مادر برای انسان حاصل میشود، رسيدن به بهشت و بهرهمندی از نعمتهای فراوان آن است. خداوند در قرآن سعادت و شقاوت انسان را بسته به اعمال او میداند و برای هر يك از اعمال انسان درجه و مرتبهای قرار داده است: «برای هر يك برابر اعمالی كه انجام داده اند درجاتی است، كه پروردگار تو از آنچه می كنند غافل نيست.»(انعام/132) اگر احترام به پدر و مادر در نزد خدا در مرتبهای بسيار بالا قرار دارد، پس چه پاداشی بهتر و ارزشمندتر از بهرهمندی از بهشت و درجات بالای آن برای انسان میتواند وجود داشته باشد؟ امام باقر(ع) در مورد مؤمنان برخوردار از جايگاه والای بهشتی میفرمايد: «اگر مؤمنی چهار ويژگی در خود داشته باشد خداوند او را در بالاترين و شريفترين جايگاه قرار خواهد داد: كسی كه يتيمی را پناه داده و بر او پدرانه نظر افكند، كسی كه ضعيفی را مورد ترحم قرار دهد و در حد كفايت به او كمك كند، كسی كه به والدين خود انفاق و با آنان مدارا كند، و آن كه به ايشان نيكی كرده و از نگران ساختن آنها اجتناب نمايد». يكی از پيامدهای نيك احترام به والدين، همنشينی با نيكان در آخرت است. بزرگترين آرزو و خواسته اهل ايمان، همنشينی با «ابرار» چه در دنيا و چه در آخرت است. آنان از خدا میخواهند كه با نيكان بميرند و با ايشان محشور شوند: «پروردگارا! گناهان ما را بيامرز و زشتیهای ما را بپوشان و ما را با نيكان بميران». همنشينی با نيكان: كسی كه به خدا ايمان داشته باشد، برای جلب رضايت خدای متعال و برخورداری از فضل و رحمت الهی تمام سعی و تلاش خود را به كار میگيرد و با اعمال شايسته، راه رسيدن به رستگاری را میپيمايد. يكی از آن اعمال نيك، احترام به پدر و مادر است كه سعادت آخرت و همنشينی با نيكان را بهدنبال خواهد داشت. پيامبر اكرم(ص) در بيان نيكی به پدر و مادر و نتيجه آن در آخرت و روز قيامت میفرمايد: «كسی كه برای پدر و مادرش حج انجام دهد و يا بدهكاری آنها را بپردازد، خداوند او را در روز قيامت با نيكان بر میانگيزد». انسان موجودی است كه هميشه به خداوند محتاج است و همواره در تمام كارها بايد به او متوسل شود و از او كمك بخواهد. دعا بهترين وسيله ارتباط بين خدا و انسان است. خداوند بزرگ بندگان خود را به دعا كردن سفارش كرده و وعده استجابت به آنان داده است. چنانكه درسوره بقره میفرمايد: «دعای دعاكننده را، به هنگامی كه مرا میخواند، پاسخ میگويم». البته خداوند متعال برای دعا و استجابت آن و همچنين برای درخواستكنندگان آن شرايطی قرار داده است كه بايد به آن شرايط عمل كرد. در اين رابطه پدر و مادر از جمله كسانی هستند كه دعايشان در حق فرزندان خوش رفتار مستجاب میشود. اجابت دعای والدين در حق فرزندان: در اهميت دعا برای فرزندان همين بس كه حضرت امام سجاد(ع) در صحيفه سجاديه، دعای 25 را به فرزندان خود اختصاص میدهد و از خداوند نيك بختی آ نها را میخواهد. امام صادق(ع) در اهميت دعای والدين در حق فرزندان میفرمايد: «خداوند دعای سه كس را رد نخواهد كرد: دعای پدر در حق فرزند در هنگام نيكی به او، دعای پدر بر ضد فرزند (نفرين) هنگامی كه مورد عاق او واقع شود و دعای مظلوم بر ظالم». والدين از نظر اخلاقی و تربيتی بر فرزندان خود تأثير زيادی دارند. پدر و مادر اولين كسانی هستند كه فرزندان در تمام مراحل زندگی، آنها را به عنوان الگوی خود قرار میدهند. بنابراين كسی كه انتظار ادب و معرفت و حقشناسی از فرزندانش دارد، بايد همين حالت را نسبت به پدر و مادر خودش و بزرگترها نشان دهد، تا كوچكترها هم از او بياموزند. اگر كسی پدر و مادرش را احترام كرد نتيجه آن را در احترام فرزندانش به خود خواهد ديد. اگر فرزند ببيند كه پدر و مادرشان نيكی به والدين را سرلوحه زندگی خود قرار دادهاند و به آن اهتمام میورزند، او هم نسبت به آنان چنين خواهد كرد. امام صادق(ع) میفرمايد: «به پدرانتان نيكی كنيد تا فرزندانتان به شما نيكی كنند.» (بحارالانوار/ج71/ص65) موجب نيكی فرزندان: خداوند انسان را به عنوان با ارزشترين گوهر وجود خلق كرد، به او معرفت عطا كرد و ميوه محبت و دوستی را در دلش به بار نشاند و خانواده را مكانی امن برای پرورش و آرامش او قرار داد. از نشانههای او آن است كه از جنس خودتان همسرانی برای شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و ميان شما و همسرانتان علاقه شديد و رحمت قرار داد، بیشك در اين (نعمت الهی) برای گروهی كه میانديشند نشانههای قطعی است.(روم/21) از اين رو خانواده مقدسترين نهاد و اساس رشد و حيات جامعه است و اسلام برای آن اهميت بسياری قائل شده، آن را كانون اخلاقی جامعه و زير بنای اصلی حيات اجتماعی میداند. در اسلام رمز استحكام و ماندگاری خانواده توجه به ارزشهای متعالی دينی و رعايت ارزشهای انسانی شناخته شده است و برای هر يك از افراد در خانواده مسئوليت و وظايفی قرار داده و همه اعضای خانواده را موظف به رعايت اين اصول كرده است. در اين صورت است كه محيط خانواده محيطی پربار و سالم خواهد بود. اشاره: از مهمترين تكاليفی كه در قرآن به آن سفارش فراوان شده و در آموزههای اسلامی نيز به عنوان يك فضيلت اخلاقی شناخته شده است؛ احسان و احترام به پدر و مادر است چنان كه خداوند متعال در قرآن میفرمايد: جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر احسان كنيد.(بقره/83) |
مطالب مشابه :
احترام به بزرگان
امروز رادیو مطلبی در باره احترام به بزرگترها و پیرمردها و پیرزنهایی که اطرافمون هستند پخش
احترام به بزرگترها
دنیای تعلیم - احترام به بزرگترها - دنیای تعلیم. صفحه اصلی | مطالبی درباره ی بزرگان و
فصل اول : احترام گذاشتن به ديگران نشانه عظمت وبزرگي:
آب آیینه عشق گذران است - فصل اول : احترام گذاشتن به ديگران نشانه عظمت وبزرگي: - اینجا دل نوشته
احترام به قبور بزرگان 2
اختلاف شیعه و سنی - احترام به قبور بزرگان 2 - تقابل فکری شیعه و سنی
سخنان بزرگان در مورد پدر و مادر
حديث(كلام) - سخنان بزرگان در مورد پدر و مادر - گردآورري سخنان معصومين وبزرگان
احترام به بزرگترها
احترام به بزرگترها و ترحم و هيچ ارثى همانند ادب نيست كه از بزرگان به فرزندانبرسد
چهل حدیث بسیار زیبا دریاره پدر و مادر
و خدای تو حکم فرموده که، هیچ کس را جز او نپرستید و به پدر و مادر و احترام و نیکی ما به
احترام به ریش سفیدان ؛ والدین ؛ احترام به پدر ومادر ؛ احترام به بزرگان وبزرگترها
رواق عشق - احترام به ریش سفیدان ؛ والدین ؛ احترام به پدر ومادر ؛ احترام به بزرگان وبزرگترها
شیخ حسین زاهد(ره) و احترام به مادر
بزرگان عرفان و معنويت - شیخ حسین زاهد(ره) و احترام به مادر - بزرگان عرفان و معنويت
بخش اول: تکریم بزرگان و مهرورزی به کودکان
تکریم بزرگان و مهرورزی به از ما نیست کسی که بر کوچک ما رحم نکند و به بزرگمان احترام نگذارد.
برچسب :
احترام به بزرگان