خلاصه برخی از فصول کتاب اصول اخلاقی
اصول اخلاقی در حسابداری و کسب و کار
فصل سوم
رویکردهای رفتاری در اخلاق حسابداری
چگونه باید رفتار کنیم ؟
درک حسابداران از رفتار اخلاقی نمایانگر پیشرفت چشمگیری در صلاحیت اخلاقی حسابداران میباشد که این خود فقط گام اول است.
زمانی که نحوه رفتار حسابداران در عمل مشخص کردیم، آنگاه با سوالات قانونی دشوارتری روبرو میشویم که آیا رفتارهای آنان خوب است یا بد ؟
در پاسخ به این سوال هنجاری دو دیدگاه برجسته ارائه شده است. یکی بر پایه مفهوم وظیفه استوار میباشد و نام مبانی علم اخلاق را به خود گرفته است و دیگری بر پیامدها متمرکز شده است و به طور کلی به عنوان علم غایت یا پایان شناسی به آن اشاره میشود.
علم اخلاق
از طرفداران اصلی موقعیت علم اخلاق امانوئل کانت استو موقعیت او بر دو اصل بنیادین منطق و احترام استوار است. کانت سوال "چگونه باید رفتار کنم" را از طریق استدلال استقرایی پاسخ میدهد و میگوید بدون توجه به عواقب ناشی از عمل میبایست در تطابق با اصول عمومی عمل کنیم که در حال حاضر مورد اجرا قرار دارد.
این موضوع که در هر شرایطی چه کاری باید انجام بدهیم، صرف نظر از نیت خاص عمل و یا عواقب ناشی از عمل، توسط این قوانین عمومی تعیین میشود. مثلا دزدی همیشه عملی نامطلوب است، حال شرایط هر چه میخواهد باشد. کانت چنین قانون و قاعده ای که بدون هیچ استثنایی میبایست اجرا شود را قیاس مطلق مینامد.
دوم آنکه، به هر حال کانت این مبحث را مطرح میکند که ما وظیفه داریم با دیگران طوری برخورد کنیم که به آنها نشان دهد، رفتار آنها مربوط به خودشان است و به گونه ای عمل کنیم که احترام به ظرفیت های آنها از سوی ما مشهود میباشد. کانت ابراز میدارد که هر کس در مطابقت با این دو اصل رفتار کند به وظیفه ذاتی خود عمل نموده است بنابراین اخلاق گرایانه رفتار کرده است.
از آن جهت که نظریه کانت جایگاه خصوصیت های فردی را نادیده میگیرد لذا عموما مورد انتقاد قرار میگیرد که بیش از حد کلی است. برخی مردم معتقدند که اعتقاد کانت بیش از حد انعطاف ناپذیر است و برای مثال بدی و خوبی دروغ گفتن به شرایط بستگی دارد. برخی دیگر این انتقاد را به کانت وارد کرده اند که عامل تصمیم گیری اخلاقی را منحصرا بر پایه منطق استوار کرده است.
نظریه عدالت جان راولز برای پیشبرد هر چه بهتر موقعیت علم اخلاق تلاش میکند. راولز معتقد است این امکان وجود دارد که ما به عنوان یک فرد بتوانیم با قیاس مطلق ارتباط منطقی برقرار کنیم و موافق باشیم که باید با دیگر انسان ها با احترام برخورد شود. در عین حال ما برای روش مند سازی این اصل به کمک نیازمندیم. به گفته راولز جهت تصمیم سازی در قبال دسته ای از اعمال لازم است که خود را در موقعییت اصلی که عمل در آن شکل گرفته قرار بدهیم البته در پشت نقابی از جهالت. در شرایطی مشابه و کاملا یکسان، بدون آنکه بدانیم به چیزی یا چه کسی ممکن است مبدل شویم، با قرار دادن خود در موقعیت هر کسی یا حداقل دسته ای از افراد که در آن با توجه به تصمیم خود مورد تاثیر واقع میشوند.
تعهدات زیر پا گذاشته :
جهان تجارت برای ادامه فعالیت به فضای اعتماد نیاز دارد. در دیگاه کانت اگر عهد شکنی یک قانون اساسی و عمومی باشد، دیگر کسی نمیتواند به دیگران اعتماد کند. زمانی که از دیگران انتظار داریم به عهد خود وفادار باشند، زیر پا گذاشتن تعهدات، مستثنی کردن خود از قانون است. مثلا شخصی که به دنبال کار جدیدی میگردد پس از تصدی شغل جدید بایست به سایر پیشنهادات حتی در صورت ارائه حقوقی بالاتر بی اعتنا باشد.
ادامه مبحث علم اخلاق :
به طور کلی در ادبیات رفتاری وجه تمایزی بین دو موضوع اصول علم اخلاق و اخلاق گرایی حکمت غایی ترسیم شده است. هنگامی که یک موضوع اخلاقی بر روی بدی یا خوبی یک عمل تمرکز میکند، مفهومی غایی، سیر اخلاقی آن عمل را با مرجع قرار دادن نتایج آن عمل ایجاد میکند. فیلسوفان حکمت غایی، ابراز میدارند که پسندیده بودن یا ناپسند بودن یک عمل میتواند منوط به نتیجه آن عمل باشد. مثلا دزدی ممکن است از نظر اخلاقی ناپسند انگاشته شود، بدلیل آنکه ذاتا عملی ناپسند است ولی با در نظر گرفتن داستانی مثل رابین هود و نتیجه آن میشود این عمل را مورد ارزیابی قرار داد. فرضا شرکتی در تلاش است نسبت به برون سپاری بخشی از فرایند تولید به کشور اندونزی اقدام نماید. چنانچه هدف شرکت رشد مالی باشد، فرض معمول آن است که کلیه حسابداری مالی و مدیریتی شرکت و اقتصاد مبتنی بر بازار به صورت مجاری پایه ریزی شود، انگاه فقط دسته خاصی از پیامدها مربوط تلقی میشوند. با این حال چنانچه هدف شرکت وجه مبهمی همانند بیطرفی باشد آنگاه میبایست دامنه وسیعتری از پیامدها را مدنظر خود قرار دهیم. این وجه تمایز بین عملکرد و هدف موجب میشود دسته ای از فعالیت های شرکت متناقص با هدف عمل کنند. فرضا شخصی که در مورد مسئله محیط زیست حساس است بایستی خود به صورت فردی نمونه زندگی کند یا برای متقاعد کردن دیگران به نقاط جهان سفر کند حتی اگر این سفر باعت آلودگی محیط زیست شود؟
گرچه اصول علم اخلاق اغلب به دلیل ایجاد قوانینی که بیش از حد کلی هستند و در موارد خاص اخلاقی نمیتوانند سودمند واقع شوند مورد انتقاد قرار میگیرد ولی حکمت غایی به دلیل این که تعیین همه پیامدهای ناشی از یک عمل غیر ممکن است و ثانیا مهمتر این که میتوان برخی از اعمال زشت را توجیه کرد در صف اول انتقاد قرار دارد.
قانون فایده گرایی و شیوه عمکرد آن :
در این مرحله تفاوتی با اهمیت را که اغلب بین نتایج حاصل از عملکرد خاص افراد و نتایج حاصل از قانون عمومی یا عملیات حسابداری است، مورد بررسی قرار میدهیم. جان راولز ما بین آنجه به طور کلی به عنوان قانون فایده گرایی و عملکرد فایده گرایی شناخته میشود، تفاوت مهمی قائل شده است. این تفاوت تحلیلی بسیار مهم و سودمند است. برای مثال جان هوکر جهت تعیین تفاوت ما بین اخلاق حرفه ها و تعهدات حرفه ها سطوح مختلفی را ترسیم مینماید. در قبال انتظارات متعددی که در حرفه های مختلف وجود دارد نقطه نظر پروفسور هوکر در ابتدا تعهدات حرفه ای، سپس همزیستی با آن انتظارات است. برای مثال به طور معمول از مدیر بانک انتظار پاسخ در خصوص امور و قوانین بانکی وجود دارد و نه پاسخ به سوالات پزشکی.
پروفسور هوکر ابراز میدازد هگامی که انتظارات عمومی ایجاد میشوند، کار دیگری از دست متخصصان امر بر نمیآید و این هیچ ارتباطی با اصول اخلاقی ندارد. بنگاههای حرفه ای خدمات اجتماعی را ارائه میدهند و زمانی که جامعه تصمیم بگیرد که چه عملکردی باید صورت بگیرد، ما متعهد با اجرای آن هستیم. مشخصا اینجا محدوده ای مورد نزاع برای حرفه های مختلف با اصول اخلاقی است. بسیاری از اوقات کشمکش های حاصل در این محدوده ها مرتبط با منازعات بوجود آمده در سطوح مختلف است. برای مثال انتظار عموم از داروسازان آن است که قیمت دارو رایگان باشد اما این انتظار از سوی مردم قابل قبول نیست. به طور کلی میتوان این طور توضیح داد که مشکل این است که در چه نقطه ای سئوال حرفه ای افراد از قانون عمومی میبایست مطرح شود تا برای شرکت آنان مشروع و قانونی تلقی شود.
شیوه های پرهیزگاری برای عملکرد فردی :
تئوری پردازان مکتب پرهیزگاری نسبت به روش های قانون گرایانه موضعی جایگزین را پیشنهاد میکنند. تئوری پردازان مکتب پرهیزگاری ادعا میکنند در حالی که مسئله پیکر بندی قانون های اخلاقی خاص میتواند مسئله مهمی باشد اما در عمل خود مسئله تقوا بسیار مهمتر از تلخیص فیلسوفانه است. توجه تئوری های مکتب پرهیزگاری به این مسئله معطوف است که ممکن است یک شخص نسبت به دسته ای از اصول و قوانین وفادار باشد در عین حال این مسئله لزوما بدان معنی نیست که این اصول بخشی حقیقی از شخصیت خود فرد باشد. برای مثال، ممکن است حسابداری با قانونی هماهنگ باشد که ممکن است به خاطر انگیزه های شخصی باشد یا بخاطر انگیزه ای پنهانی. این که بگوییم فرد حسابدار، صادق و درستکار است مسئله ای کاملا متفاوت است. بنابراین طرفداران مکتب پرهیزکاری مدعی این هستند که پرهیزکاری عاملی مرتبط با شخصیت فرد است. آنها همچنین ابراز میدارند که معنا و پایداری هر نوع از پرهیزکاری به این بستگی دارد که در نهاد چه فردی واقع شده باشد.
حسابرس و استقلال :
یکی از مهم ترین وجوه حسابرسی شرکت ها این است که حسابرسی میبایست از شرکتی که در حال حسابرسی آن است، مستقل باشد. استقلال حسابرس به فردی نیاز دارد که پیش زمینه درستکاری را داشته باشد. تام لی در کتاب خود مینویسد: استقلال خصوصیتی گریزان است که حسابداران، با توجه به رابطه خود با شرکتی که در آن کار میکنند، جهت تبیین آن با دشواری روبرو هستند. حسابرس باید هوشیاری مداوم خود را نسبت به فشارها و نفوذها حفظ نماید تا بتواند عدم سوگیری و بی طرفی خود را در تمامی وجوه کاری اش حفظ نماید.
منطق و نظریه پردازان مکتب شعور اخلاقی :
بحث گرایشی در زمینه تئوری مکتب پرهیزگاری به مبحث گسترده تری اشاره دارد و آن این است که افراد بایستی برای عکس العمل در برابر معضلات اخلاقی تشویق شوند. از یک سو بعضی از نظریه پردازان معتقدند، منطق تنها عامل مناسب برای تصمیم گیری اخلاقی مبیباشد. در عین حال نظریه پردازان دیگر مدعی هستند که چیزی بیشتر از آن مورد نیاز است. امانوئل کانت کوشیده است اصول اخلاقی را در نهاد منطق بگستراند و تلاش کرده است تا قانونی کلی و قابل اجرا را وضع کند که تنها بر پایه عملکرد منطقی استوار است. در عین حال دیوید هیوم عنوان نموده است که منطق تنها فرد را به حقیقت موضوع مجهز میسازد و عملکرد حقیقی در جهت تصمیم گیری اخلاقی نیازمند چیزی بیش از منطق میباشد. ارل شَفتِبری و فرانسیس هاچسون معتقدند که تفاوت اخلاقیات بیشتر بر تفکر اخلاقی استوار است تا بر نیروی منطق. مک اینتیر میگوید شَفتِبری این تفکر را به عنوان چشمان درون معرفی نموده است که قادر است تفاوت بین درست و نادرست را تشخیص دهد. نظریه یادگیری اجتماعی و هیجانی یا هوش هیجانی تحلیلی عملیاتی تر از آنجه چشم درون ممکن است فراهم آورد، صورت گرفته است. طرفداران این نظریه معتقد به وجود سطوح مختلفی از هوش و خصوصیات مرتبط با هوش هیجانی هستند، مثلا خود آگاهی هیجانی یا اطلاع از احساسات دیگران میتواند به مثابه روش منطق استقرایی یا تفکر استدلالی آموزش داده شود، همچنین میتواند مورد قانونگذاری نیز قرار بگیرد.
چرخه زمان :
چرخه زمان به گروه فعالی با هر تعداد از افراد اطلاق میشود که با هدف درک هر چه بیشتر از خود و دیگران در کنار هم جمع میشوند. اکثرا این گروهها در مدارس به صورت جزئی جهت کمک به بررسی موارد انضباطی و رفتاری همانند سوء رفتار، مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است چرخه زمان به طور گسترده ای در مدارس مشاهده شود، در حالی که خصیصه بارز حسابداری یا بنگاه های اقتصادی نمیباشد. حسابدارانی که با معضلات اخلاقی روبرو میشوند کمتر گروههای همسانی را دارند که بتوانند به طور شفافی مشکلات خود را با آنها به بحث و گفتگو بپردازند.
خلاصه:
اطلاع از فلسفه اخلاق رفتاری، ما را تشویق میکند تا در برابر آنجه مکتب حکمت غایی میگوید عکس العمل نشان دهیم که در واقع مطلوب ترین حالت تفکر اخلاقی برای حسابدارن محسوب میشود. اما مبحث انتقادی قابل توجهی وجود دارد که تصمیم گیری اخلاقی را بر روی انسان ها دیگر، محیط و نسل ها آینده از طریق نتایج اساسی مالی تاثیر میگذارد. این انتقادات آشکار می سازد که تصمیمات اخلاقی که حسابداران اتخاذ میکنند با اهمیت هستند زیرا بر روی دیگران تاثیر گذارند. به طور دقیق این همان سومین شاخه است که ادبیات فلسفه اخلاقی به آن اشاره دارد.
فصل 5
اخلاقفوکو
1.ابزاری که ما استفاده میکنیم تا توسط آن خودمان را به افراد اخلاقی تغییر دهیم (نظم و انظبات تحمیلی خودمان)منظور همان قدرت انظباتی است که فرد به منظور تنظیم رفتار خودش استفاده میکند.که ممکن است 2حالت پیش آید یا فرد این قوانین انظباتی را از روی میل و داوطلبانه می پذیرد و یا آن را از روی اکراه می پذیرد.(ساختار اخلاقی اعمال قدرت انظباتی از تهدید و اجبار کمتر برخوردار است)و زمانی که فرد احساس ذهنی خوب و مطلوبی از اعمال قدرت انظباتی داشته باشد این عمل اثر بخش تر خواهد بودو فوکو کنترل های متمرکز را یعنی ایکه افراد را کنترل کنیم و یا اینکه تععین کنیم افراد چگونه نسبت به خود خود انظباتی داشته باشند را پیشنهاد نمیکند.بلکه او معتقد است افراد باید از روی علاقه مندی این عمل را انجام دهند.
2.تلوها :نوع شخصی که انتظار داریم زمانی که اخلاقی رفتار میکنیم باشیم که در تلوهای حسابداری حسابدار خوب و ایده آل کسی است که که به دنبال حداکثر سازی ثروت ممکن باشد
3.خمیر مایه اخلاقی :آن بخش از خودمان که در دامنه قضاوت قرار میگیرد که این بخش بعد مادی اخلاق است و همان طور که میدانیم حسابداران انجام عملیات حسابداری را به عنوان کاری که شامل همه ملاحظات اخلاقی باشد نمیدانند
4.نماد موضوعی :روشی که در آن افراد تعهدات اخلاقی را به رسمیت بشناسند برای مثال در تحلیل های اقتصادی و حسابرسی مسئولیت اخلاقی به عنوان یک اصل اولیه و منطقی شناخته شده است.
فصل 6
عملکرد حسابداری و اخلاق بازار
IBM و هولوکاست
ماشین هولریث کامپیوتر مدرن پیشرو – ساخته شده توسط شرکت ماشین آلات بین المللی کسب و کار( IBM ) و شرکت های تابعه خارجی – توسط دفاتر آماری دولت آلمان برای پیگیری مراکز جمعیت یهودیان و مکان های جغرافیایی دیگر که نامطلوب تلقی می شد ، مورد استفاده قرار می گرفت که از کارتهایی برای ذخیره استفاده میکرد که در در یک ماشین که نتایج میکانیکی را جمع آوری میکرد قرار میگرفت هر کارت نشان دهنده یک فرد بود و هر سوراخ پانچ شده بر روی کارت یک معنای خاص را مربوط به شغل ، آموزش ، بهداشت و یا ویژگی های دیگر مانند یهودیت را نشان میداد.
ادوین بلک ادعا می کند که آی بی ام و شرکت تابعه اش صرفاً ماشین عرضه نمی کردند ، بلکه راه حل های پیچیده طراحی شده سفارشی را به منظور برآوردن نیازهای رایج ارائه میکردند . آنها صرفاً ماشین آلات نمی فروختند آی بی ام این دستگاه ها را به هزینه های بالا اجاره می داد و تنها منبع میلیاردی کارت های پانچ دار برای هیتلر شده بود.
در حداقل چهار اردوگاه کار اجباری ، ادارات هولریت ورود زندانیان ، انتـقال کارگران بین اردوگاه و مرگ زندانیان را ثبت نام کردند.
حسابداری و اقتصادهای بازار آزاد
از چشم انداز سیاسی و اقتصادی توسعه درک اخلاقی حسابداری نیاز به مصداق عملکرد حسابداری در جامعه دارد . با این حال ، مهم است که عنوان کنیم ماهیت ارتباط بین سیستم حسابداری و سیستم سیاسی یا اقتصادی پیچیده است برای مثال سیستم حسابداری با حسابداری برای چیزهایی خاص به شیوه های خاص ، به سادگی یک فرآیند گرایی مجموعه ای از ارزش ها نمی شود ، بلکه به ساخت ارزش های خاص بازاندیشانه کمک می کند .به عبارت دیگر ، سیستم حسابداری نه تنها ارزش های پیاده سازی منفعلانه است بلکه تا حدودی ارزش ها را فعال میسازد حسابداری به ساختن ذهنیت های اخلاقی کمک می کند.
حسابداری ، پایداری و سرمایه طبیعی
محیط زیست شناسان اشاره میکنند که دو نوع سرمایه وجود دارد . اولی سرمایه طبیعی ، مانند لایه اوزون ، جنگل های انبوه و سوخت های فسیلی . نوع دوم سرمایه مصنوعی است که با استفاده از سرمایه های طبیعی ایجاد شده است و شامل ماشین آلات ، ساختمان ، محصولات ، جاده ها ، مواد زائد و غیره است .سرمایه های مصنوعی به هزینه سرمایه طبیعی ایجاد و گسترش یافته است هنگامی که سرمایه مصنوعی گسترش میابد ، لاجرم سرمایه طبیعی کاهش می یابد .ما به عنوان حسابداران به اندازه گیری سرمایه مصنوعی این معادله متمرکز شده ایم و سرمایه طبیعی را به طور کامل نادیده گرفته ایم طبق حسابداری سنتی ما میتوانیم هر چه پس از خروج از سرمایه ما ، دست نخورده باقی مانده است به عنوان درآمد شناسایی کنیم ( مفهوم نگهداشت سرمایه ) اما زمانی که ما سرمایه طبیعی را در تصویر کلی قرار دهیم روشن است که سرمایه مان را دست نخورده رها نمیکنیم ، ما آن را تخلیه و تهی می کنیم . با نادیده گرفتن سرمایه طبیعی ، میتوان استدلال کرد که حرفه حسابداری نه تنها در توسعه بحران زیست محیطی تسلیم می شود ، بلکه در واقع مشکل را با اقتصادها و تجارت ساده لوحانه و با این تفکر که آنها سرمایه حفظ شده هستند ، تشدید میکند ، که در واقع با این کسب و کارها فقط خلاف انجام میدهند. ( چراکه سرمایه طبیعی را نابود میکنند .)
هیات بررسی گزارشگری مالی
این هیئت در سال 1990 تاسیس شد و این هیات بیان میکند که هدفش حمایت از سرمایه گذار ، بازار و اعتماد عمومی در نظارت مالی و حاکمیت شرکتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس و دیگر واحدهای اقتصادی است با تضمین اینکه ارائه اطلاعات مالی توسط عموم مردم و شرکت های خصوصی بزرگ مطابق با الزامات حسابداری مربوط باشد .منتقدان FRRP استدلال می کنند که این یک سازمان واقعاً مستقل و یاشفاف نیست . هر چند که با امنیت اعتماد عمومی تکمیل شده است ، عموم رااز جلسات خود دور نگه میدارد . هیچ یک از پرونده ها و اسنادش در رابطه با تحقیقات ، برای نظارت عمومی در دسترس نیست .سیستم اقتصادی سرمایه داری بازار آزاد دارای چهار ویژگی تعریف شده است که عبارتند از :
1- مالکیت خصوصی بر وسایل تولید
2- رقابت
3- تقسیم بین سرمایه و کار
4- انگیزه سود آوری
شرکت های خصوصی بخاطر اینکه تلاش میکنند سود آور شوند باهم رقابت میکنند .
حقوق و عدالت توزیعی
در درو ن سیستم سرمایه داری ، صاحبان سرمایه نیروی کار را به عنوان یک عامل تولید به کار می گیرند . و به عنوان یک نتیجه ، این نوع خاصی از رابطه پاسخگویی را بین دو طرف برقرارمی کند . از یک سو ، نیروی کار به تامین کنندگان سرمایه پاسخگو است . با این حال صاحبان سرمایه هم حق بهره مند شدن از خروجی کار رادارند. به عبارت دیگر ارائه دهندگان سرمایه حق سودی رادارند که نیروی کار به آن کمک می کند . در اموزش حسابداری آموخته شده است که کسب و کار به طور خاص به نفع صاحبان و نه کارکنان اجرا شده است .اطلاعات حسابداری رامیتوان برای جانه زنی در مورد دستمزدها استفاده کرد. گزارش های حسابداری و اطلاعات حسابداری مالی به طور خاص تر برای کارکنان فراهم نشده است آنها برای سرمایه گذاران و وبرای اطلاع رسانی به آنها تولید شده اند. حقوق مالکیت رابه عنوان یک حق نسبتاً مسلم تفسیر کنیم در واقع از نظر فرهنگی خاص است . به عنوان مثال در فرهنگ بومیان استرالیا ، ایده مالکیت خصوصی کاملا“ بیگانه است . در واقع حقوق مالکیت فی النفسه اغلب بحث برانگیز است و نباید غیر انتقادی پذیرفته شود. به عبارت دیگر عملکرد روزمره حسابداری در مورد برخی از مسائل اخلاقی کاملاً اساسی است .
حداقل دستمزد
حداقل دستمزد ملی توسط دولت بریتانیا در سال 1999 معرفی شد . هدف آن ارائه حداقل استانداردهای مناسب و معقول در محل کار برای کارکنان بود . این قانون تقریباً برای تمام کارگران به کار گرفته می شد و نرخ های ساعتی رادر بر داشت که زیر آن نرخ نباید پرداخت شود . معرفی حداقل دستمزد بر علیه بسیاری در جامعه کسب و کار بود . مخالفان حداقل دستمزد ادعا کردند که پرداخت یک دستمزد مناسب هزینه های صنعت را افزایش میدهد و رقابت صنایع بریتانیا راتضعیف می کند و منجر به فعالیت های اقتصادی کمتر و فقر کارکنان با دستمزد پایین میشود. اگر کارکنان به اندازه سهامداران مشروع در یک شرکت در نظر گرفته شوند ، در کنار سهامداران ، ارائه حداقل دستمزد هیچ افزایشی را در هزینه ها در بر نخواهد داشت ، چون مساله به عنوان یک توزیع مجدد ثروت تولید شده در میان ذینفعان دیده میشود . نقد مارکس بر اساس مجموعه دوم حقوق است نه حقوق مالکیت صاحبان بلکه شرکت کنندگان در نظام اقتصادی برای دریافت سهم عادلانه شان از خروجی سیستم اقتصادی .
استرالیایی بومی
مفهوم مدرن مالکیت ها برای بومیان فرهنگ استرالیا ، سنتی بیگانه است . چیزهای مادی در گروه به اشتراک گذاشته می شود این ایده که یک فرد می تواند مالک زمین خود باشد برای دفتر بومی ، خارجی است .وقتی که اروپائی ها در آخر قرن هجدهم برای اولین بار اقدام به مهاجرت به استرالیا کردند آنها منابع و محیط زیستی را پیدا کردند که ارزش نامطلوبی داشته ادعا شده که تصرف استرالیا توسط نیروهای سلطنتی بریتانیا تحت قانون انگلیس بوده است . تهاجم و سرقت زمین تو.سط مهاجران با داستا ن های حقوقی ترانولیوس این تصور که استرالیا قبل از استعمار بریتانیا خالی از سکنه بود. ایده اساسی این بود که غیر ممکن است زمین بومی را غارت کرد ، زیرا آنها قبلاً مالکیت آن را نداشتند.بیش از دو قرن ، این قاره به تدریج از مردم بومی به سرقت رفت مهاجران نقل مکان کردند و اکثر قریب به اتفاق استرالیا را – چه برای استفاده شخصی و چه با نام سلطنت بریتانیا به خود اختصاص دادند .
جمعیت کنونی در مقابل جمعیت آینده
این ادراک وجود دارد که دولت های مدرن و کسب و کار نمی توانند به عمل غیر مسئولانه در قبال اثر مخرب خود بر روی محیط زیست ادامه دهند . اجلاس زمین ریو در سال 1992 چشم اندازی را برای قرن بیست و یکم ترسیم کرد ، این اجلاس تمام دولت ها را برای گسترش استراتژی های ملی ، برنامه و فرآیند ها برای اطمینان از اجرای توسعه پایدار فرا خواند . این رویکرد نشان داد که سود امروز که در هزینه محیط زیست است ، مالیات برای نسل های آینده است کسانی که هنوز بدنیا نیامده اند . این کار تضاد را بین حقوق صاحبان بین نسلی و درون نسلی بالا می برد خرج کردن مقدار زیادی پول امروز بر روی فن آوری های پاک کننده به طور امیدوار کننده ای کیفیت زندگی را بری نسل های آینده بهبود می بخشد. و این پول در بهبود کیفیت زندگی برای فقر امروز در شکل کمک به توسعه ملت ها صرف میشود .
برابری و بهره وری
در مقابل مفهوم برابری ایده بهره وری یک ایده نسبتا“ مدرن است نظریه اقتصادی نو آزادیخواهانه بازار آزادند ، تنش بین این دو مفهوم را ارائه می دهد . بهره وری به عنوان یک پیش شرط کلیدی برای توسعه اقتصادی دیده میشود . اگر بازار به منظور ارتقاء زندگی ما است . از طریق توسعه محصولات و خدمات جدید و با کیفیت بهتر با توجه به طرفداران نوآزادیخواهاهی بازار آزاد ، نیاز به رقابت و بنابراین برخی از اختلالات مرتبط با انگیزه های مالی وجود دارد .آنان استدلال میکنند که بازار باید به کارکنان سخت کوش تر و خلاق تر پاداش بدهد.اول بر اساس فرضیه هابز افراد در بند منافع شخصی خود هستند و بر این فرض است که انسان ها افزایش دهنده های ثروت عقلانی هستند. دوم این است که پاداش های نظام اقتصادی باید بر اساس مفهوم استعداد توزیع گردند . با این حال ما باید معنای شایستگی را تعریف کنیم . نابرابری در پاداش فقط مربوط به سهم فرد به سیستم اقتصادی نیست در انگلستان و هند دستمزد علاوه بر سهم وتلاش کارمندان فردی است بلکه به مسائل ساختاری هم مربوط میشود .
برابری وآزادی
از دیدگاه نو آزادیخواهانه افراد باید برای انتخاب آزاد باشند . برای مثال چند ساعت و در کجا مایل بکار هستند . اگر افراد برای ورود به معاملات بازار همان طور که می خواهند آزاد باشند .با توجه به این موضوع توزیع نابرابر بازده اقتصادی توجیه میشود . برای آن که خروجی سیستم اقتصادی به طور مساوی توزیع شود . شما یا باید به افراد برای تلاش نابرابرشان به طور مساوی پاداش دهید و یا هر کس را به یک سطح از تلاش مجبور کنید.
برابری و حق
نظریه استحقاق نوزیک راه کاملاً متفاوتی را در مورد فکر کردن در مورد عدالت توزیعی فراهم می کند . نوزیک فرآیندی را در مخالفت با نتیجه نظریه عدالت توزیعی ارائه می دهد . سهم یک فرد از ثروت با توجه به گفته نوزیک باید بر اساس این که چگونه این ثروت انباشته شده است ارزیابی گردد . او ادعا می کند که نابرابری در نتیجه سیستم اقتصادی می تواند موجه باشد . به شرطی که این وضعیت بدون نقض قوانین حقوق هر فرد باشد. در واقع نوزیک ادعا می کند که هر گونه تلاش برای اصلاح این وضعیت و تحمیل برخی از اشکال توزیع مجدد غیر عادلانه خواهد بود. دیدگاه نوزیک ممکن است عملکرد حسابداری را بع عنوان تلاشی برای اطمینان از این که انباشت ثروت بدون نقض حقوق به دست آمده است ، تفسیر کند.
سودمند گرایی
حسابداری در یک سیستم بازار آزاد به توزیع نابرابر نتایج اقتصادی کمک می کند . در حالی که ممکن است توجیه این نابرابری در هر دو زمینه شایستگی و استحقاق امکان پذیر باشد .توجیه نظریه اصلی برای سیستم و سیتمی که عمل حسابداری را پی ریزی می کند شکلی از نظریه پیامد گرا به نام سودمند گرایی است . از دیدگاه سود گرایانه ، توزیع خاص از منابع اقتصادی تنها به شرطی فراهم میگردد که کل سود را افزایش دهد . بنابراین نظریه اقتصادی بازار آزاد نو آزادیخواهی بر اساس ترکیبی از نتیجه گرایی با نسخه خاصی از نظریه سود گرایانه است .فایده گرایی در ابتدا بعنوان یک روش مناسب برای ایجاد سیاست های عمومی تفسیر شد . از دیدگاه سود گرایانه ، سیاست عمومی اخلاقی سیستمی است که فایده گرایی رابه حداکثر می رساند . پس از انکه سود هر فرد درگیر ، خلاصه شده باشد باعث ایجاد یک مشکل می شود که چگونه سودها را جمع می کنید . برای این کار باید ، تعداد زیادی فرضیه ایجاد کنیم.
مالکیت - نوزیک وبازیکن بستکبال
به طور کلی ، آزادیگرایان مالیات را بعنوان سرقت می نگرند و برای همین مخالف هستند بسیاری با مالیات بر درآمد ومالیات شخصی ، از جمله مالیات بر سرمایه ومالیات برارث مخالف هستند ، و از لغو احتمالی تمام مالیات ها حمایت می کنند . برخی از طرفداران آزادی فردی ، مانند نوزیک ، دولتی که بدون مالیات کار کند را نمی تواند تصور کند . با این حال ، این افراد در دفاع در برابر متجاوزان داخلی و خارجی محدود هستند هر گونه مالیات با توجه به دیدگاه نوزیک سرقت است .نوزیک نکته خود را باداستان ویلت چمبرلین نشان می دهد .
تخصیص منابع در خدمات بهداشتی
زمانی که بسیاری از مردم دارای منابع مشترک باشند ، برای هر فرد منطقی است که به دنبال افزایش استفاده شخصی خود از منابع باشد اما اگر تمام افراد این کار را انجام دهند ، منابع بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت همه نابود خواهند شد خدمات بهداشتی ملی (NHS) یک منبع مشترک است یک بیمار به طور منطقی به دنبال درمان گران قیمت است چون که بیمه پرداخت می کند اما (NHS) نمی تواند به طور نامحدود از بهره برداری زیاد حمایت کند .
نیازها
یک راه جایگزین برای توجیه کردن توزیع نابرابر از طریق ایده نیاز یا ضرورت است . ممکن است انتظار داشته باشیم که جامعه جایی باشد که منافع اقتصادی و توسعه ای براساس نیازهای جامعه توزیع شود. این موضوع نیازهای کلیدی مانند سلامتی و آموزش را در بر می گیرد به هر حال مشکلی مهم در تعریف نیازهای قانونی و مشروع وجود دارد در صورتی که پاداش ها ی سیستم بر اساس نیازها پرداخت شود پس چگونه می توان بر روی تلاشهای فردی برای مشارکت در اقتصاد تاثیر گذارد . در صورتی که تلاش های من سبب شود که نیازهای دیگران آشنا شوم و نیازهای خودم را فراموش کنم پس چه انگیزه ای می تواند وجود داشته باشد که من این کار را انجام دهم
دو رویکرد در بستن مالیات
حتی جان لنون از پرداخت مالیات های سنگین شکایت دارد آهنگ درمورد نرخ مالیات بر درآمد پرداخت شده به وسیله افراد پردرآمدی مانند بیتل ها تحت قوانین دولت کارگری هارولد ویکسون در بعضی اوقات 95 درصد درآمد اش رامالیات پرداخت می کند واین سبب شد که بیشتر موسیقی دانان بزرگ و دیگر افراد پر درآمد به خاطر پرداخت مالیات کشورشان را ترک کنند . هنوز بریتانیا دارای یک سیستم پر درآمد پیشرفته است که به موجب آن افرادنرخ بالاتری از مالیات را همزمان با افزایش درآمدشان پرداخت می کنند منطق این سیستم این است که همان قدر که شما ثروتمند تر میشوید باید مالیات بیشتری پرداخت کنید در بریتانیا چهار نوع نرخ مالیات نهایی متفاوت بر اساس جمله شما چقدر در آمد داری تعیین شده است در میان اینها بالاترین نرخ 40 درصد است . روسیه دارای پایین ترین نرخ مالیات 13 درصدی است .سیستم مالیاتی یکنواخت برای بشر عادلانه تر است چون مالیات نهایی پایین تر رابطه نزدیکی با سیستم مالیات گیری یکنواخت دارد که این سبب رشد بیشتر ورود افراد به نیروی کار و کارکردن سخت میشود . زیرا مالیات بر در آمد پایین لحاظ شده است یک فایده دیگر این سیستم این است که در آمد مالیاتی دولت افزایش پیدا می کند .ایده سودمندی رفاهی یک ایده قدرتمنداست .
رفاه:
این چشم انداز رابطه نزدیکی با تئوری فایده گرایی رفاهی دارد. این مدل تمرکز به رضایت مندی اولویتها را به رضایت مندی از منافع تغییر داد. در این چشم انداز یک فعالیت در صورتی خوب خواهد بود که منافع فرد را تأمین کند. این می تواند یک تضاد را بین اولویتها و منافع ایجاد کند.
تئوری راولز
تئوری راولز در مورد عدالت و به ویژه نکات او در مورد پوشش و غفلت ها و موقعیتی که ما را با مبنایی از توزیع پاداش های سیستم اقتصادی آشنا میکند .با استفاده از پوشش غفلت ها راولز نشان داد که افراد یک رویکرد بالا و پایین را برای توزیع منابع اقتصادی مورد توجه قرار می دهند این رویکرد ما را برای افزایش دادن حداقل بهره وری هر فرد نشان می دهد .
حسابداری
حسابداری را بر اساس یک شکل خاص از فایده گرایی ترجیحی به نام فایده گرایی مالی تعریف کنید . در صورتی که سرمایه گذاران سرمایه رابرای یک شرکت فراهم کنند ، می توانند انتظار داشته باشند که پول آنها به صورت کارآمد مورد استفاده قرار گیرد . تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری یک شرکت می تواند براساس فایده گرایی مالی طراحی شود .
سوالاتی که به نظرم مهمه:
} ارزش هایی را که عملیات حسابداری در میان یک سیستم بازار آزاد ایجاد می کند را تشریح نمایید؟
} رابطه بین عدالت توزیعی و ایده حقوقی را شرح دهید؟
} در مورد روشهای مختلفی که طی آن توزیع نابرابر در بیان یک سیستم اقتصادی توجیه می شود بحث کنید؟
} ایده فایده گرایی و رابطه بین این تئوری و عملیات حسابداری را تشریح کنید؟
فصل هفتم
اصول اخلاقی برای یک حسابدار حرفه ای
حرفه ای بودن چیست؟ وچه نوع مسئولیتهای اخلاقی به عهده یک فرد حرفه ای می باشد؟
این فصل به کشف و بررسی این مسائل و موضوعات اخلاقی در رابطه با یک حسابدار حرفه ای می پردازد.شأن و مقام و نفوذ انواع موسسات حسابداری و سودها و منافع اقتصادی که آنها برای اعضای خود کسب می کنند گواه این ادعا می باشد که حسابداری یک حرفه و حسابداران، اشخاصی حرفه ای می باشند.
گرایش های نظری
حرفه و واژه فرد حرفه ای همانند مفاهیمی مثل سود وزیان، مفاهیمی هستند که از لحاظ اجتماعی ساخته شده اند. دیدگاههای کاملاً متفاوتی نسبت به حرفه و حرفه ایها ابراز شده است که در متون علمی و مطالب مرتبط با شکل گیری و فعالیتهای سازمانهای حرفه ای وجود دارد.چنین فرض می شود که حرفه ایها به دلیل اینکه یک وظیفه اجتماعی مهم ارائه می کنند به وجود آمده اند. از این نقطه نظر، موقعیت اجتماعی یک حرفه یا فرد حرفه ای و وضعیت اقتصادی او مستقیماً با اهمیت وظیفه ای که در جامعه انجام می دهد رابطه دارد. همچنین حرفه ایها، گروههایی هستند که با یکدیگر برای بدست آوردن موقعیت و مقام سیاسی و اقتصادی رقابت می کنند و دیدگاههای انتقادی، عملکرد یک حرفه ای را به اقدامات مهم ساختاری و سیاسی مرتبط می سازد. بسیاری از مطالعات و بررسی ها نشان می دهند که حسابداران و دانشجویان رشته حسابداری، آگاهی نظری بسیار ضعیفی از عملکرد گسترده تر ساختاری و سیاسی این حرفه دارند که بطور کلی تر، مرکز توجه وتمرکز دیدگاه انتقادی است.
عملکرد سیاسی حرفه ها و یا حرفه ای ها
عملکرد حسابداری ، بسته به ماهیت سیستم اقتصادی که درآن قرار دارد، متفاوت خواهد بود و بر اساس اصول و قواعد اخلاقی خاص،پیش بینی شده و ارتقاء پیدا خواهد کرد. با این وجود، فراتر از موضوعات اخلاقی مرتبط با عملکردهای خاص حسابداری، موضوعات دیگری نیز وجود دارند که مرتبط با عملکردهای سیاسی می باشند. به عنوان مثال بر اساس مطالعات پرستون و همکارانش در سال 1995، رشد سیاست اقتصاد آزاد بدون دخالت دولت به ایجاد حرفه حسابداری مستقل درآمریکا منجر گردید. بر اساس مدل پاکستی، انواع سیستم های حسابداری بین المللی بر اساس اینکه توسط بازار، دولت و یا جامعه تنظیم و قانون گذاری می شوند، طبقه بندی می گردند.
این سیستم ها عبارتند از:
آزادی گرایی=قوانین ومقررات منحصراً توسط بازار فراهم میشود.
شرکت گرایی= حکومت تشکیل سازمان می دهد و آنها را در سیستم کنترل سلسله مراتبی خود به کار می گیرد.
انجمن گرایی=قوانین ومقررات از طریق توسعه سازمانهایی که علایق اعضای خود را ارائه و پرورش می دهند حاصل می شود.
قانون گرایی =اصول قانونی، شرکتها را وادار به اشکار کردن و افشا گری می نماید.
نتیجه اینکه، موضوعات اخلاقی در رابطه با عملکرد سیاسی وجود دارند و حسابداران به عنوان یک گروه حرفه ای، در خلال حالتهای مختلف سازمان سیاسی، آنها را اجرا می کنند.
تعاریف حرفه ای گرایی : حرفه ای بودن
حداقل از لحاظ سنتی و قدیمی، ایده حرفه ای گرایی چیزی بیشتر از انجام یک شغل یا کار خوب است. و معمولاً به افرادی که از تجهیزات استفاده می کنند مربوط می باشدنه به خود وسایل وتجهیزات. بیشتر محققین وپژوهشگران در مورد این موضوع توافق دارند که حرفه ای ها گروهی از افراد هستند که گرد هم جمع می شوند زیرا آنها یک مجموعه مشترک از ارزش ها را می دانند و یک توافق عام درباره چگونگی ارتقا دادن این ارزش ها در جامعه دارند. حرفه ای ها با اساس و پایه دانشی و اطلاعاتی، میزان تعهد و مسئولیت در قبال خدمات عمومی، با مستقل بودن ومیزان تحصیلات در مقابل آموزش شناخته می شوند. فرانکل در سال 1989 ودرمورد ماهیت اخلاقی حرفه ای ها پیشنهاد می کند که آنها روابط اجتماعی و اخلاقی را در میان اعضایی که وارد یک انجمن و یا جامعه با اهداف مشترک می شوند توسعه دهند.در زمینه حسابداری، سه مورد از ویژگیهای اخلاقی که بیشتر آشکار و واضح هستند و با حرفه ای بودن در ارتباط می باشند عبارتند از :
- منافع عمومی
- استقلال
- اصول و قواعد رفتاری و عملی حرفه ای
علایق شخصی و منافع عمومی
حرفه حسابداری ادعا دارد که بر اساس علایق و منافع عمومی عمل می کند و آنچه انجام می دهد حداقل برای گروه خاصی از سرمایه گذاران و شرکتها، خوب ومناسب است.سیکا،ویلموتو لاو (1989) به این نکته اشاره می کنند که علایق و منافع عمومی ، اصولاً به عنوان اجبار و الزامی برای ایجاد دانش حسابداری و حسابرسی جهت تصمیم گیری اقتصادی و تخصیص مناسب منابع کمیاب، تفسیر می شود. این ادعای اولیه و اصلی متعاقباً از لحاظ تضمین شایستگی و لیاقت افرادی که وارد این حرفه می شوند تفسیر می گردد. چندین موضوع اخلاقی در رابطه با تکمیل حرفه حسابداری وجود دارد و ادعا می شود که اینها منافع عمومی را با تضمین اینکه حسابداران برای انجام این وظیفه دارای صلاحیت و شایستگی هستند، ارتقا می دهد.
1-اول اینکه چگونه باید صلاحیت و شایستگی را تعبیر و تفسیر کنیم و چه نوع تحصیلاتی برای تضمین صلاحیت حسابدار، لازم و ضروری است؟
2-دوم اینکه چگونه باید شخصیت فرد و صحت عمل درستکاری اخلاقی را تعبیر و تفسیر کرد.
3-درمورد اول این نگرانی وجود دارد که حسابداران اگر چه قادر به ایفای وظایف خود از لحاظ تکنیکال و حرفه ای می باشند لیکن ممکن است توانایی این را که به صورت انتقادی حسابداری در سطح سیاسی و ملی مشارکت کنند را نداشته باشند.
4-در مورد دوم ، این حرفه چه مسئولیتی در خصوص شناخت افراد دارای ویژگیهای مناسب و صحیح که وارد حرفه می شوند و ارتقای ویژگیهای اخلاقی آنها بعد از ورود به حرفه ایفا می کند؟
5-در سالهای اخیر، شک و تردیدهایی دراین مورد بروز کرده است که فعالیت حسابداری به صورت مشخص و واضحی به گرایش تجاری، تمایل پیدا کرده است. به عنوان مثال در مطالعات لارسون(1987) عنوان شده است که حدود30 تا40 درصد تمام حسابرسی های انجام شده در آمریکا زیر سطح استانداردهای ضروری و لازم انجام شده اند.
6-در حالت کلی، تجاری گرایی با حرفه ای گرایی تضاد دارد زیرا تجاری گرایی،دنبال کردن سود و علایق شخص را نشان می دهد. بر اساس نظر روبرتز (2001) تجاری گرایی روبه افزایش از مسئولیت امانت داری حسابداری می کاهد و نهایتاً حرفه ای گرایی را زیر سوال می برد.
استقلال
ویژگی مستقل بودن ، رابطه نزدیکی با منفعت عمومی دارد. هنوز وقتی که این حرفه درباره استقلال حرفه ای صحبت می کند منظور ، عدم وابستگی به مشتری، خدمات غیر حسابداری و جدایی تجارت و روابط حرفه ای می باشد. سقوط انرون و آندرسون نشان می دهد که استقلال حسابرسی یک مساله بسیار مهم است . مفهوم استقلال بسیار گسترده تر و چالش انگیزتر از آن است که به صورت استقلال از کارفرما باقی بماند.با توجه به اینکه عملکرد گزارش مالی بر اساس حقوق مالکیت است بنابراین منافع سرمایه گذاران را در بازارآزاد حفظ می کند حسابداری در شکل کنونی خود مستقل نیست بلکه در جهت مجموعه خاصی از ارزش ها پایه ریزی شده است.
قوانین و قواعد کاری حرفه ای
ویژگی کلیدی یک حرفه، خصوصیت خود تنظیمی آن به واسطه ضوابط اخلاقی است.تا زمانی که قوانین با یک سیستم اجرایی مبتنی بر داد خواص در ارتباط باشد که در آن اعضا ترغیب به گزارش دادن جرائم شوند. شواهد نشان می دهد که افراد حرفه ای عمومآً نسبت به گزارش ضعف های همکارانشان تمایلی ندارند.برخی تحقیقات نشان می دهد که ضوابط اخلاقی حرفه ای بیشتر از حفظ منافع عمومی، تمایل به حفظ منافع حرفه دارد.
بر اساس نتیجه گیری پارکر در سال 1994، قواعد دارای عملکرد دو طرفه می باشند که منافع عمومی و خصوصی را حفظ می کنند.او می گوید تا زمانی که حس مسئولیت پذیری عمومی را در اعضای حرفه ای ترغیب کنیم آنها نیز عدالت را برای منفعت شخصی حرفه ای خود به کار می برند.
مطالب مشابه :
اعلام نتایج
اخبار دانشگاه آزاد خوب اومدم نتایج نظرسنجیمونو گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد شهر قدس;
دانلود ارائه فصل دوم روش تحقیق
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس باید روشن و نتایج بدست دانشگاه آزاد
کل پروژه های موردنیاز جهت کلاس تحلیل آماری
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس و کشیدگی و تفسیر نتایج دانشگاه آزاد پردیس
سوالات روش تحقیق
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس که طرح به نتایج مورد نظر دانشگاه آزاد
خلاصه برخی از فصول کتاب اصول اخلاقی
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس مرجع قرار دادن نتایج آن دانشگاه آزاد
بحث و بررسی نسبتهای مالی
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس دانشگاه آزاد مهم در بازه نتایج عملیات و
پیش نویس استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره ۶ موجودیها
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس دانشگاه آزاد قرار گیرد که نتایج حاصل
خلاصه ای دیگر از کتاب استاندارد حسابرسی (جامع حسابرسی)
کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهر قدس دانشگاه آزاد اعلام نتایج کار و
نتایج مسابقات المپیاد آزمایشگاه شیمی
نتایج مسابقات گروه شیمی منطقه شهر قدس با راه اندازی وبلاگ خود شیمی دانشگاه آزاد
برچسب :
نتایج دانشگاه ازاد شهر قدس