مراسم عروسي در میان اقوام خراسان شمالی
دیدار قبل از وصلت
عن الصادق علیه السلام قال:
لا باس بان ینظر الرجل الی المراة اذا اراد ان یتزوجها. ینظر الی خلفها و الی وجهها.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
مانعی ندارد که مرد قامت و صورت زنی را که قصد ازدواج با او دارد، ببیند.
وسائل الشیعه، ج 20، ص 88
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ آوردن عروس
زيباترين قسمت عروسي شايد، بخش آوردن عروس از خانه پدري به خانه داماد است. معمولا در نزديكهاي ظهر و پس از رقص و كشتي به سراغ عروس ميروند. داماد سوار بر اسب با تعدادي از جوانان به تاخت و تاز ميپردازد. مردم به سمت خانه عروس راهي ميشود. رقص زنان و مردان پيشاپيش مهمانان و جمعيت شيريني خاصي به اين مراسم ميدهد. نوازندگان و خوانندگان خوش قريحه نيز در مسير مشغول هنرنمايي هستند. عروس آراسته است با لباس كردي برتن، با پارچه قرمز رنگي كه بر سرش افكندهاند و سنجاقش زدهاند، عروس بايد خانه پدري را با تمام خاطراتش ترك كند. معمولا در هنگام بردن عروس از خانه پدري رسم است كه ياران داماد شئي را از خانه عروس برميدارند كه ممكن است ليوان، قاشق يا... باشد (اين رسم در برخي نقاط ايران از جمله در بين مردم استان فارس نيز رايج است. قبل از بردن عروس معمولا پدر يا براكه دستمالي را كه در درون آن نان و پنير نهاده شده است بر كمر عروس مي بندد.
عبدا...مستوفي در مورد اين سنت مي نويسد:
آقاي علي اكبر دهخدا، در يكي از چرندو پرندهاي صور اسرافيل اين كار را (نان و پنير به كمر عروس بستن) وظيفه پدرعروس نوشتهاند ولي در طبقات بالاتر اين كار را به پسر بچهاي محول مي كردند... براي بستن نان و پنير به كمر عروس چيزهايي از قبيل بردن خير و بركت به خانه داماد ذكر مي كردند. مستوفي معتقد است «چون عروس تازه از راه رسيده و از سوراخ و سمبه هاي خانه خبري ندارد پس بهتر است كه اين اول غذاي داماد را از خانه خود همراه داشته باشد تا در ضمن تشكري هم از داماد به عمل آمده باشد. علاوه بر موارد فوق در مورد فلسفه نان پنير به كمر بستن مي توان به اين دو مورد اشاره كرد. نخست اين كه خانواده عروس از سر نداري و فقر دخترشان را شوهر ندادهاند و دوم اين كه بيانگر اين مفهوم باشد كه عروس از خانه پدري با يك لقمه نان ساده و پنير راهي خانه داماد شده است و غرور و تكبر و زياده خواهي را از خود دور كند و زندگي در كام خود و داماد تلخ نكند. قبل از بيرون بردن عروس از خانه پدري بايد هديهاي به دايي داده شود تا اجازه خروج دهند. آنگاه عروس را بر اسب سوار مي كنند. در جلوي عروس پسر بچهاي بر اسب سوار ميشود.«آنان معتقدند با اين كار نخستين فرزند عروس و داماد، پسر ميشود سپس داماد با اسب، به پيشواز عروس مي رود. مردم دست زنان و شادي كنان، همراه با آواي سرنا و دهل و كفهاي ممتد به طرف خانه داماد حركت مي كنند. حالا عروس و داماد سوار بر دو اسبند. بالا بلندتر از همه پيش ميروند، مردم بر گردشان حلقه زده اند. معمولاًٌ قبل از رسيدن به خانه داماد در محلي وسيع و هموار عروس سوار بر اسب مي ماند. داماد از اسب به زير ميآيد و سيب و انار و قندهايي كه در يك سيني چيده شده است را در دست مي گيرد. داماد انار يا سيب اول را بر مي دارد و در جيبش مي گذارد تا به عروس تقديم كند. براكه سيني پر از انار و سيب را در دست دارد. حالا داماد و براكه در كنار هم، عروس در ميانه، با فاصله اي 20 تا 30 متري سوار بر اسب ايستاده است و همه مردم آنسوتر از عروس منتظر گرفتن سيب و انار و قندهاي عروسياند.
شوق جوانان براي گرفتن سيب و انارهاي عروسي تماشايي است. چون جوانان بر این باورند؛ آنان که انار را بگیرند زودتر داماد میشوند.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.
مراسم شیر بها (قه له ند) در میان اقوام خراسان
( قهلهند) يا شيربها، قبلا رايج بود و الان به ندرت وجود دارد. هر چند گروهي آن را مذموم مي دانند ولي اين رسم در فرهنگ از يك ديرينگي برخوردار است.
(كريستين سن) اين رسم را بسيار كهن دانسته و مي نويسد: در زمان ساسانيان جواني كه مي خواست ازدواج كند بايستي به والدين عروس مبلغي پول يا نقره يا چيز ديگري پيشكش نمايد. ، در عين حال بحث دفاع از اين رسم مطرح نيست بحث رايج بودن آن است. پولي كه به عنوان شيربها گرفته مي شد صرف خريد جهيزيه عروس و لباس دامادي مي شد.
بالاخره در شب شيريني خوري ريش سفيدان و بزرگان، خوانچه اي كه پارچه اي قرمز رويش كشيده شده بود با كنار زدن پارچه، دستمال ابريشمي را مي گشودند و پولي را كه به عنوان شيربها به طرف دختر داده مي شد را ميشمردند و بعد به پدر عروس تحويل مي دادند. پدر عروس نيز مبلغي را برمي گرداند تا گذشتي در حق دامادش كرده باشد.
دكتر محمدحسين پاپلي در اين باره مي نويسد : در سال 1358 خورشيدي بين كوچ نشينان خراسان مجموعه پولي كه براي ازدواج يك دختر از پسر مطالبه مي شد مبلغ 450000 ريال بود كه علاوه بر آن، پسر بايد چند راس دام هديه ميداد و هزينه هاي مربوط به ازدواج را نيز متقبل مي شد.
در ترانه های كردهای خراسان نیز به موضوع شيربها (قهلهند) پرداخته شده است.
سهری مهيان دهكشينم
خهوئ له خوه دهگهرينم
تا قهلهندئ ته وههه گينم
افسار شتران را ميكشم خواب را از چشمانم دور میکنم تا شيربهايت را فراهم كنم
پس از شمارش شيربها، دو نفر از بزرگان طرف عروس و داماد در بالاي مجلس مي نشستند و پس از فرستادن صلوات بر محمد و آلش تا يكي از آنان كه داراي كبر سن و تجربه بيشتر بود، دو كله قند را در دست مي گرفت و طوري دو كله قند را بر هم مي زد كه سر دو كله قند ميشكست و در فاصله مناسب و يكساني جدا مي شدند با شكسته شدن كل قند هلهله و شادماني و كف زدن ادامه مي يافت. نخستين كار پس از آن تكه نمودن قندها بود كه تكه هاي بزرگ بين مهمانان تقسيم مي شد و تكه اول به داماد داده مي شد. نوك قندها را نيز به خانواده عروس و داماد مي دادند تا آن را به يادگار نگهدارند و شيريني و حلاوت آن شب پرخاطره همواره در مقابل ديدگانشان باشد.
بهترین وساطت
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح یجمع الله بینهما.
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
از بهترین شفاعتها، شفاعتبین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.
تهذیب، ج 7، ص 405، وسائل الشیعه، ج 20، ص 45
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ بردن لباسهای عروس
پس از حمام رفتن داماد، گروهي از اطرافيان داماد كه اكثرا زنان و دختران جوان هستند و خوانچهاي را بر سر مي گذارند كه در درونش كله قند ، برنج و... قرار دارد و لباس هاي اهدايي داماد به عروس هم با روپوش قرمز رنگي بر رويش به خانه عروس مي برند. در آنجا نيز مختصر مراسمي برگزار ميشود. عروس معمولا در آن شب خواهر گفته را در كنار خود دارد. تا آمدن مهمانان داماد زماني باقي مانده است. خانه آراسته شده است. همه منتظرند تا مهمانان پيدايشان شود. صداي ساز و آواز كه ميآيد مهمانان از راه ميرسند. مراسم حنابندان عروس و داماد، در خانه عروس در پيش است.
منظور نظر حق
قال الامام الصادق علیه السلام:
اربعة ینظر الله الیهم یوم القیامة:
من اقال نادما او اغاث لهفان او اعتق نسمة او زوج عزبا.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند:
1-آنکه چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند.
2- کسی که غم از دلی برگیرد.
3- کسی که بردهای را آزاد کند.
4- کسی که بی همسران را به ازدواج درآورد.
وسائل الشیعه، ج 20، ص 46
مراسم حنا بندان در میان اقوام خراسان
يكي از جلوه هاي زيباي شيريني خوري حنابندان است. در اين زمان معمولا حنا در خانه داماد آماده مي شود و به همراه هدايايي به خانه عروس آورده مي شود. اقوام و جمعي از دوستان عروس و داماد گردشان حلقه مي زنند. در شب حنابندان جنب و جوش زيادي در خانه داماد به چشم مي خورد. زنان و دختران شركت كننده در مراسم با دايره زدن و آواز خواني جلوه ويژه اي به اين شب مي دهند. در اين شب حناي فراواني آماده مي شود كه بخشي از آن را بر دست و پاي عروس مي كشند و بقيه را بين مهمانان تقسيم مي كنند. بالاخره با اجازه بزرگ ترها، كار حنابندان دست عروس و داماد شروع مي شود. معمولا خواهر گفته (دسته خا) دستان عروس و برادر گفته (براكه) دستهاي داماد را حنا مي بندد. در برخي مناطق پس از شروع حنابندان عروس دست راست خود را در حالي كه شال قرمز رنگي بر روي سرش انداخته شده بالاي سر قرار مي دهد و حاضران خصوصا زنان خانواده داماد هر يك هديه اي در كف دست او قرار مي دهند. قبلا بيشتر سكه هاي طلا و نقره بوده است. در برخي مناطق نيز عروس دو دستش را روي سرش مي گذاشت و بعد مقداري حنا كه قبلا آن را خمير كرده بودند در كف دستانش قرار مي دادند و براكه وظيفه داشت حنا را از دست عروس بكشد و به جاي آن پول قرار دهد. اين كار سه بار تكرار مي شد. اگر براكه در كف دستان عروس پول نمي گذاشت عروس دستش را مشت مي كرد و اجازه نمي داد كه براكهي داماد حنا را بر دارد
در طول مدت حنابندان، گروهي از زنان مشغول آوازخواني مي شوند و در اين ترانه خوانيها، گاه برتري جويي از سوي طرفين عروس و داماد به كنايه بيان مي شود. از آن پس عروس و داماد رسما نامزد يكديگرند.
ازدواج با دینداران
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال:
من تزوج امراة لمالها وکله الله الیه، و من تزوجها لجمالها رای فیها ما یکره، و من تزوجها لدینها جمع الله له ذلک.
از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است:
هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار میکند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائیاش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع میکند.
وسائل الشیعه، ج 14، ص 31
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ كشتي گرفتن
پس از برآمدن آفتاب در صبح بعد از آغاز عروسي و در شب، مردان در ميدان روستا يا در نقطه اي نزديك به محل عروسي گرد ميآيند. پيشكسوتان همه جمعند. باز هم آواي دهل و سرنا و آغاز كشتي است. كشتي با چوخه ديري است كه در اين منطقه اجرا مي شود. در قديم بندي كه بر پشت كشتي گيران بسته مي شد كشني ناميده ميشد اين بند سه رنگ داشت، نمودار سه شعار پر مغز و محتوای ايرانيان باستان «گفتار نيك، كردار نيك، و پندار نيك» كه يادگار حضرت زرتشت بوده است. قبل از صدور اسلام در منطقه دین کوردها زرتشتی بوده است. جوانان در نهايت جوانمردي كشتي را آغاز مي كنند، هدف برد و باخت نيست هدف تمرين زندگي است، تمرين غيرت و مردانگي و جوانمردي است و جوانان آبادي و پيران سپيد موي اين را خوب مي دانند تا مراسم شيرين عروسي به صحنه كشاكش و لجاجت و برتري جويي تبديل نشود.
كسي كه نفر اول شود قند اول را به او ميدهند. در اين روز هديههايي كه ميتواند ، قوچ ، قالي و... باشد به پهلوانان مراسم داده ميشود. در زمان برگزاري مراسم كشتي زنان در حال رقص هستند.
در سایه عرش
قال موسی بن جعفر علیه السلام:
ثلاثة یستظلون یظل عرش الله یوم القیامة، یوم لا ظل الا ظله: رجل زوج اخاه المسلم او اخدمه او کتم له سرا.
امام کاظم علیه السلام فرمودند:
سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند:
1- مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید.
2- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.)
3-کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند.
وسائل الشیعه، ج 20، ص 46
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ تورههای عروسی
حضور انبوه مردم در عروسي به نوعي باعث مي شود عاشقها(نوازندگان محلي) به اجراي ديگري در كنار موسيقي روي آورند. اجرای (توره) كه نوعي نمايش تئاتری طنزآميز است که توسط عاشقها اجرا ميشود
محمدرضا درويشي در اين باره مي نويسد: توره عروسي توسط عاشق ها اجرا ميشد. عاشق ها، قديمي ترين و اصيل ترين هنرمندان شمال خراسان هستند.
متن نمايش توره حاوي طنز و انتقاد بود كه توام با موسيقي با شكل محاوره و گفتگو ميان اجراكنندگان خوانده ميشد و موسيقي نقش فضاسازي را در طول نمايش بر عهده داشت. به ندرت ممكن بود كه در توره آواز خوانده شود. توره عروسي معمولا در عروسيهاي باشكوه اجرا ميشد. زمان اجراي آن حدود نيمه شب (به عنوان تنفسي در پس رقصها) يا در ظهر روزي كه عروس به خانه داماد برده مي شد و قبل از صرف نهار بود. توره فاقد متن از پيش آماده شده بود و سرپرست گروه بنا به موقعيت مجلس و حال و هواي آن موضوعي را انتخاب و نقش هر يك از اعضا را مشخص مي كرد.
نیشهاي نهفته در طنزهاي توره بيشتر متوجه بزرگان ايل و خوانيني بود كه ثروت زياد داشتند اما خسيس بودند و به تهيدستان كمك نميكردند. به مردم زور ميگفتند و اخلاق خوب انساني و اجتماعي را به درستي رعايت نميكردند. (تنها كسي كه از گزند نیش عاشقها در امان مي ماند ايلخان بود)
اطرافيان عروس و داماد و مهمانان فراخور حال خود به اجراكنندگان توره شاباش پرداخت مي كردند.
دیدار عروس و داماد قبل از ازدواج
عن محمد بن مسلم قال: سالت ابا جعفر علیه السلامعن الرجل یرید ان یتزوج المراة، اینظر الیها؟ قال: نعم انما یشتریها باغلی الثمن.
محمد بن مسلم میگوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم:
مردی که میخواهد با زنی ازدواج کند آیا حق دارد او را ببیند؟
امام علیه السلام فرمودند: آری، چون در برابر آن بهای سنگینی میپردازد.
وسائل الشیعه، ج 20، ص 88
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ رسيدن عروس به منزل داماد
حالا عروس به حياط منزل داماد رسيده است. بوي اسپند، شادي مردم، دست زدن و شوق و هلهله، عروس از اسب پياده نمي شود، بايد ابتدا پدر داماد هديهاي به او بدهد. اين هديه ميتواند يك تكه زمين، يك باغ، چند راس گوسفند، گاو يا... باشد. به محض اينكه عروس به در حياط خانه داماد ميرسيد تشت بزرگي را محكم به زمين ميكوبيدند و عروس بايد از روي آن رد شود. پس از اينكه عروس وارد اتاق مي شود پدر و مادرشوهر به او خوش آمد ميگويند و هديهاي بزرگ به او مي بخشند. مردم نيز پس از فرود آمدن عروس در جايي مينشينند و قبل از صرف نهار هديههايي را در قالب پول نقد، طلا و غیره به تازه داماد هديه ميدهند در ليستي اسم افراد و مبلغ هديه داده شده نوشته مي شود (سیاهیهء عروسی) و اين كار حداقل كمكي است كه مهمانان به دو جوان در آغاز زندگي مشتركشان مي رسانند. سر شب پس از عروسي، خانواده داماد از خانواده عروس دعوت ميكردند و مهماناني از طرف خانواده عروس و داماد گرد ميآمدند و كفگير را به دست عروس ميدادند كه آن شب، به (شب كفگير به دست) معروف است و عروس از فرداي آن شب وارد امور خانه و خانه داري و جريان عادي زندگي مي شود. بدين سان كردهای خراسان، زندگي را در كامشان شيرين مي كنند. تلخي ها در كام شان شهد مي شود. كردها با رقص و شادماني، با چوب بازي در عروسي، در عين شادماني، چابكي و ورزیدگي را تمرين مي كنند.
طبيعت كتاب پر ورقي است كه كردها شايد بيشتر اين كتاب را مي شناسند و با آن خو کردهاند. اين كتاب به آنان آموخته است و پيوندشان را با روشنايهاي اخلاق، عاطفه و زندگي بيشتر كنند و كردها بدين گونه درايت ديروز و سنت هاي اصيل را بر دوش دارند که برای همیشه ناميرايند، هر چشمي بسته ميشود ديدهاي ديگر به زندگي سلام ميدهد و اينجاست كه كردها در جغرافيايي بي كسي در تراويدنند. ميمانند تا عشق غريب نماند.
تلاش در ازدواج بی همسران
عن الصادق علیه السلام قال:
من زوج اعزبا کان ممن ینظر الله- عز و جل-الیه یوم القیامة.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامتخداوند به آنان نظر لطف میکند.
وسائل الشیعه، ج 20، ص 45
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ حضور داماد
داماد مهمان 'براكه' است. او پس از آراستگي سر و صورت لباس دامادي را برتن مي كند. تعدادي از جوانان به سراغ داماد مي روند. داماد و براكه در كنار هم در ميان شادي جوانان به عروسي نزديك مي شوند.
نوازندگان به پيشواز داماد مي آيند، او نيز شاباشي به عنوان هديه مي دهد. حالا همه منتظر داماد هستند. داماد وارد صحن عروسي مي شود. با مهمانان احوالپرسي و روبوسي ميكند. پس از احوالپرسي داماد وارد معركه رقص مي شود. دوستان و اطرافیان داماد هم رقص را آغاز مي كنند. شاباشهاي پيايي داماد توسط اطرافيان در اين شب به ياد ماندني است. معمولا در اين شب پدر و مادر، خواهر و برادران داماد در حلقه خانوادگي ميرقصند. در اينجا هدیه یا مبلغ شاباش از سوي مردان به مردان داده مي شود و یا در جیب آنان گذاشته میشود، ودر مورد زنان نیز در گوشه شال زنان يا چارقد آنان مي بندند يا با سنجاق به لباس دختر و زنان شاباش را انجام مي دهند.
تاثیر ازدواج
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.
مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ نوازندگی عاشقها
آوای سرنا و دهل نسيم دل انگيزي است كه در پهندشت دل كردها وزيدن مي گيرد. آواي سرنا و دهل با تپش قلبها همراه مي شود. شادي، لبخند، شادماني، يعني يك عروسي ديگر در پیش است. با شنيدن صداي موسيقي زن و مرد، پير و جوان جمع مي شوند. مهمانان از راه هاي دور و نزديك مي رسند. ميزبانان به استقبال مي روند. نوازندگان هم مانند مراسم شيريني خوري با دهل و سرنانوازي به پيشواز مهمانان مي آيند. بوي اسپند در فضا مي پيچد. حالا مردم جمع شده اند، سر از پي سر افراشته شده است. زنان با لباس هاي رنگارنگ كه به بهار و خزان مي مانند حضور دارند. پيرمردان با ترنم دلنشين رقص را آغاز مي كنند. معمولاً پيران آهنگ خانها را كه نوعي آهنگ سنگين است براي رقص مناسب مي دانند.
پس از آن ميدان به جوانان سپرده مي شود و رقص تند و تندتر مي شود. سپس رقص زنها آغاز مي شود. رقص زنها بر خلاف مردان بسيار سنگين است.
حركات هماهنگ زنان ملبس به پوشش کوردی، وقار و متانت و ابهت شان كه به صورت دايره وار به رقص درآمده اند تماشايي است. گاه نيز زنان و مردان هم زمان دایرهوار به رقص مي پردازند. دختران نوعروس معمولا روپوش قرمزرنگي بر سر و صورت مي افكنند تا قابل شناسایی برای جوانان مجرد نباشند، و جوانان مجرد شاید از میان دخترانی که روسری سفید رنگ دارند عشق خود را بیابند.
ازدواج در هنگام تنگدستی
قال الامام الصادق علیه السلام:
من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله-عز و جل-، ان الله- عز و جل - یقول: «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله.» (2)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبتبه لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند میفرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان میکند.
من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251
مطالب مشابه :
زیباترین و جدیدترین مدل های لباس عروس
فقط عکس - زیباترین و جدیدترین مدل های لباس عروس - دیدن عکس های مختلف دیدن فرمایید - فقط عکس
زيباترين و جالب ترين عروس و دامادها
اَز ته قَلـب - زيباترين و جالب ترين عروس و دامادها - زندگی ایستگاه عجیبی ست،باید از خواب ها
زيباترين مدل هاي لباس عروس 2010 قسمت چهارم
نسیم ایلوار - زيباترين مدل هاي لباس عروس 2010 قسمت چهارم - مدل
عكسهاي زيباترين و گران قيمتترين ماشين عروس ايران!!
ماشين هاي لوكس - عكسهاي زيباترين و گران قيمتترين ماشين عروس ايران!! - salam dostane gol khosh omadin lotfan
دكوري هاي فانتزي بسيار شيك
جهيزيه سرا - دكوري هاي فانتزي بسيار شيك - براي كمك به انتخاب شما عروس هاي خوش سليقه - جهيزيه سرا
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان شمالی
مراسم عروسي در میان اقوام خراسان ـ آوردن عروس. زيباترين قسمت عروسي شايد لباسهای عروس.
برچسب :
زيباترين عروس