تفسیر موضوعی قرآن کریم، استاد مرضیه صوفیان تازه
تفسیر موضوعی قرآن کریم، استاد مرضیه صوفیان تازه، جلسه اول دوشنبه93/07/07
کتاب آیات برگزیده، تالیف حجت الاسلام قرائتی ویراست دوم نشر معارف اسلامی، را تهیه کنیم. بخش ۶ و ۸ آن حذف. ۱۶ نمره امتحان پایان ترم دارد که ترجمه تشریحی و نکته و پیام آن تستی است. ۲نمره حضور و غیاب و ۲ نمره هم قرائت قرآن دارد. سایت حلقه های علمی دانشگاه های کشور رفته و ترویج فرهنگ زندگی دینی (برنامه حلقه علمی) استاد صوفیان تازه را مطالعه کنیم.
موضوعات تحقیق مثلا : سبک زندگی دینی در فرمایش مقام معظم رهبری
یا الگوی تفریح سالم چیست؟
ضرورت مسافرت در زندگی
علت قانون گریزی
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده آنچنان که در غرب رایج است در بین ما رواج پیدا نکند؟ و از این دست.....
در ادامه استاد اشاره ای داشتند به فرمایش امام صادق ع که می فرمایند: اسلام بر ۵ پایه استوار است. نماز، روزه، حج، ذکات و ولایت. و توضیحات دیگری نیز دادند که در نهایت پس از این که کتاب را تهیه کردیم کاملتر می کنند. پایان جلسه اول
تعدادی از لینکهای مطالب وبلاگ استاد صوفیان تازه در ذیل آورده شده است:
سایت فزهنگ زندگی دینی استاد صوفیان
سبک زندگی دینی
http://blogostad.ir/blog/11379?cnt=37862
فلسفه حجاب
http://blogostad.ir/blog/11379?cat=8046
در حاشیه جشنواره 42 مطلب
http://blogostad.ir/blog/11379?cat=4925
رعایت مقررات
http://blogostad.ir/blog/11379?cnt=37906
برنامه حلقه در ترم 1 سال 93
http://blogostad.ir/blog/11379?cnt=37777
جلسه دوم 93/7/14
در این تاریخ بنده نبودم
استاد در این روز پنج آیه اول سوره بقره را توضیح دادند و گفتند که دانشجویان این پنج آیه را با معنی بنویسند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده و مهربان
ترجمه سوره بقره آیه (1 تا ۳۹)
الم (1)
(الف ،لام و میم) از حروف مقطعه ای می باشد که در ابتداء بعضی از سورهای قرآنی آمده اند و از آیات متشابهاتی محسوب می شوند که بجز الله دانا کسی دیگر معانی و مفاهیم آنها را نمی داند.
ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ (2)
این کتاب (قرآن) در آن شک و تردیدی نیست (که از جانب الله متعال است) وراهنمائی است برای پرهیزگاران .
الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ (3)
آنانی که به پوشیدهای از دید مخفی ایمان می آورند و نماز را برپا می دارند و از آنچه ما به آنان داده ایم خرچ و انفاق می کنند.
وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4)
و آنانی که به آنچه بر تو (از قرآن) نازل شده وبه آنچه (از کتاب های آسمانی) پیش از تو نازل شده است ایمان می آورند و از آنچه ما به آنها روزی داده ایم خرچ و انفاق می کنند.
أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)
اینها برهدایت واقعی از جانب پروردگارشان اند و فقط اینها کامیابان اند.
پایان جلسه دوم
جلسه سوم تعطیل رسمی، عید غدیر بر همه شما "علی دوستان" عزیز گرامی باد.
جلسه چهارم بقیه سوره بقره تا پایان آیه 20 را استاد توضیح دادند که آیه ها با معانی و تفسیر آنها در ذیل آمده است.
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ (6)
همانا کسانی که کفر نموده اند بر آنها برابر و یکسان است که آنها را (از عذاب های الهی) بترسانی و یا اینکه نترسانی آنها ایمان نمی آورند.
خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ (7)
الله بر دلهای آنان و برشنوائیشان مهر زده است و بر چشمانشان پرده ای (نهاده) است و فقط برای آنان (در قیامت) عذابی بسیار بزرگی است .
وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ(8)
وبعضی از مردم می گویند : ما ایمان آوردیم به معبود برحق وبه روزپایان ودر حالیکه مؤمن نیستند.
یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ(9)
معبود برحق وکسانی را که ایمان آوردند را فریب می دهند ودر حالیکه فریب نمی دهند مگر خودشان را ودر حالیکه نمی فهمند.
فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمْ اللَّهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوایَکْذِبُونَ (10)
در دلهایشان بیماری است ومعبود برحق بر بیماری آنها افزوده است وبرایشان بنا برآنچه دروغ می گفتند عذاب دردناکی است.
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ(11)
وچون بدیشان گفته شود در زمین فساد نکنید گویند قطعا مااز اصلاح گران هستیم
أَلا إِنَّهُمْ هُمْ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِنْ لا یَشْعُرُونَ (12)
آگاه باشید که فسادگران واقعی اینها اند ولی پی نمیبرند .
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمْ السُّفَهَاءُ وَلَکِنْ لا یَعْلَمُونَ (13)
وزمانیکه بدانان گفته شود ایمان بیاورید همانگونه که دیگرمردم ایمان آورده اند گویند آیا ما ایمان بیاوریم آنگونه که بی خردان ایمان آورده اند آگاه باشید که خودشان بی خردان اند ولی این را نمی دانند.
وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیَاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (14)
وزمانیکه با کسانی که ایمان آوردند ملاقات می کنند می گویند ماهم ایمان آورده ایم ولی چون با شیطانهایشان یکجا ودرخلوت می شوند گویند ما با شما هستیم وقطعا ما مسخره کنندگانیم.
اللَّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیَمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15)
معبود برحق آنها را مسخره مینماید وآنها را در گمراهیشان سرگردان می کشاند.
أُوْلَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوْا الضَّلالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَاکَانُوا مُهْتَدِینَ (16)
اینان کسانی اند که گمراهی را در مقابل هدایت خریدند پس تجارت آنها فایده نکرد واینها هدایت شونده نبودند.
مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لا یُبْصِرُونَ (17)
حالت این (منافقین) مانند حالت کسی است که جستجو وتلاش نموده تا آتشی را روشن کند وچون آتش اطرافش را روشن نمود الله نورشان را برد ودر تارکیها ی که نمی بینند رهایشان ساخت.
صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ (18)
این( منافقین) کران، گنگان وکورانند ؛ پس آنها بر نمی گردند.
أَوْ کَصَیِّبٍ مِنْ السَّمَاءِ فِیهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ مِنْ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِیطٌ بِالْکَافِرِینَ(19)
ویا مانند (افرادی اند که گرفتار) باران تندی از آسمان شدند که در آن تاریکیها، رعد وبرق است آنها از ترس صاعقه آسمانی ومرگ انگشتانشان را در گوشهایشان قرار می دهند ودرحالیکه خداوند از هر سو کافران را احاطه کننده است.
یَکَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ کُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (20)
عنقریب برق ودرخشندگی (نور) چشمانشان را خواهد ربود وهرگاه برآنها روشن می شود در آن راه می روند وچون برآنها تاریک می شود می ایستند واگرخداوند بخواهد چشم وگوششان را خواهد ربود ویقینا خداوند بر هر چیز توانا است.
مطالب مشابه :
پاور پوینت تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده) محسن قرائتی
با عاشقان - پاور پوینت تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده) محسن قرائتی - وبلاگ محمد شریفی - با عاشقان
ماهيت تفسير موضوعي
محمود رجبی، «تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح»، قرآن شناخت، ش 4، ص 113. قرائتی
متون اسلامی ( تفسیر موضوعی قرآن کریم )
مدیریت فرهنگی - متون اسلامی ( تفسیر موضوعی قرآن کریم ) - دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگ و
تفسیر موضوعی قرآن کریم، استاد مرضیه صوفیان تازه
وبلاگ دانشجویان رشته روابط عمومی - تفسیر موضوعی قرآن کریم، استاد مرضیه صوفیان تازه - آموخته
سوره کهف
تفسیر قرآن - سوره کهف - این سايت حاوی تفسیر کل قرآن میباشد که از تفسیر نمونه برگرفته شده است .
تفسیر سوره نور-محسن قرائتی
سلام احوال شما؟ - تفسیر سوره نور-محسن قرائتی - السلام علیک یا علی بن الحسین بن علی علیه
دانلود تفسیر سوره نحل (استاد قرائتی)
دانلود رایگان + مقاله + مطالب مفید و - دانلود تفسیر سوره نحل (استاد قرائتی) - دانلود همراه با
برچسب :
تفسیر موضوعی قرائتی