جلوه گاه آفرينش خلاقيت درفرش دستباف استان مركزی نمايان است
جلوه گاه آفرينش خلاقيت درفرش دستباف استان مركزی نمايان است
استان مركزي در گذشته يكي از مهمترين قطبهاي توليدكننده فرش ايران با نام اراک بوده و اين صنعت در منطقه فراهان و سربند داراي سابقهاي طولاني است.
بوته مالمير سربند و قالي هاي دولاخور مشك آباد و ساروق در بين كارشناسان و خبرگان فرش داراي شهرت است.
مهمترين طرحهاي فرش استان مركزي، نقشه بته ميري مالمير، مستوفي، ماهي درهم فراهان، مرغ و ماهي، گل حنا، طرح جغرافيا، زير خاكي شمال اراک و محلات، گلداني، دسته گلي و تك بته، لچك و ترنج شاه عباسي افشان و طرحهاي گل فرنگ است.
رنگهاي بكار رفته در قاليها، لاكي، سرمهاي، سبز، كرم، بژه مسي، حنايي، قهوهاي و آبي با درجات مختلف تيره و روشن رنگ كرم استخواني و دوغي و سبز زيباي بندهاي پيچ در پيچ قاليهاي قديم فراهان ازشناسههاي مهم قاليچههاي آن است.
قالي هاي اين منطقه بابافت گره فارس است و روستاهاي شمالي همچون جيريا، ساروق و غياث آباد در حال حاضر داراي قاليچههاي تا رجشمار 40 و 45 و روستاهاي شرقي و جنوبي مشك آباد با رجشمار 20 تا حداكثر 30 رج و قاليهاي قديم و اصيل روستايي اراك نيز داراي رج شمار پايين 20 تا 25 رج هستند.
در فرشهاي شهرستان محلات نيز طرحهاي لچك و ترنج، گل فرنگ، خشتي بختيار، دسته گلي، درختي و انواع لچك ترنجهاي شاه عباسي و افشان شاهعباسي ديده ميشود.
قالي هاي محلات با استفاده از گره فارسي و بسيار محدود از گره تركي در ابعاد زرع و نيم، دوزرع، شش متري و به ندرت قاليهاي فانتزي ميباشد.
شهرستان خمين نيز به واسطه قاليچههاي روستاي ليليان در سالهاي قبل از دهه 30 و 40 هجري شمسي از شهرت جهاني برخوردار بوده است.
معروفترين نقش قالي منطقه خمين شاخ بزي و نقش ماهي و بندريحان و با رنگ قرمز دوغي با گره فارسي است .
فراهان نيز يكي از كانونهاي مهم قاليبافي در استان مركزي به دليل فشردگي بافت و كوتاهي پرز و طرح ماهي، لچك و ترنج بر زمينه نخودي يا آبي سير معروف است.
قالي خشن و درشت بافت مشك آباد فراهان نيز با طرحهاي هراتي، گل ختايي، مينا خاني، خرچنگي و نقشههاي شاه عباسي و يا نقشههاي جوشقاند معروف است و اغلب به كشورهاي اروپايي صادر ميشود.
قاليهاي قديمي ساروق با بافت فشرده و پرزي كوتاه و طرحي براساس لچك و ترنج بر زمينه نخودي يا آبي سير از ديگر قاليهاي معروف استان مركزي است اما قاليهاي جديد با بافت فشرده و پرز بلند و طرح گل و بوته 90 درصد به رنگ سرخ در مناطق اراك، محلات، فراهان تفرش، چهارراه، كزاز خوانسار و مهاجران بافته ميشود.
'اسداله دقيقي، جعفر چگني، ذبيح اله ابطحي، حاج آقا عشقي گلباز، عزت اله ابراهيمي و محمد آستانه از معروفترين طراحان قديم و امروز فرش استان مركزي هستند.
يكي از طراحان نقشه فرش دستباف اراك كه سابقه 60ساله در اين صنعت دارد گفت: طرح و نقشه هر قالي در ارزيابي هنري آن از اهميت بسزايي برخوردار است و طراحان قالي با استفاده از عناصر و رنگهاي موجود طبيعت و الهام از محيط زندگي، زيباترين، جالبترين و بهترين طرحها را برروي قالي پياده مي كنند.
'عزت الله ابراهيمي'افزود: خلق نقش و نگارهاي بسيار ريز و زيبا و ساختن تذهيبهاي ظريف براي قاليها و قاليچهها نياز فراواني به دقت و شكيبايي دارد.
وي ادامه داد: ابداعاوليه فرش در ساروق فراهان بوده وطراحي آن نيز از دوهزار و 500سال پيش به دست زن و مرد بافنده ساخته و با ذهنيت خود نقوش فرش را پياده ميكردند.
وي گفت: در زمان سلسه صفوي از بافندگان فرش خواسته شد تا فرشي براي مزار شيخ صفيالدين اردبيلي ببافند كه با كمك نقاشان و كاشي كاران آن دوره نقشه معروف شيخ صفي را بر روي كاغذ پياده و توسط بافندگان بافته شد.
وي افزود: طراحان و نقاشان قديمي فرش با سلايق روز و بازار جهاني، مدلهاي دكوراسيون به دليل عدم ارتباط با طراحان و دكوراسيون و معماري و نا آشنايي با شبكههاي جهاني و اينترنت بيگانه بوده و در
نتيجه نقشههاي طراحي شده دچار عدم تناسب و هماهنگي با نياز بازار و هدر رفت سرمايههاي توليد و صادرات ميشود.
يكي ديگر از استادان طراح فرش سنتي اراك كه سابقه اي 50ساله در اين هنر دارد و هم اكنون ساكن اصفهان است نيز گفت: توليد فرش اراك با سابقه 60ساله روبه افول و نيمه تعطيل شده است.
استاد'سيد مصطفي هجرتي' افزود: وجود رقباي سرسخت فرش دستباف در خارج كشور و عدم هماهنگي با نياز روز بازار و مشتريان موجب كاهش سهم صادرات فرش در ايران شده است.
وي گفت: كشورهاي پيشرو در توليد فرش دستباف با راه اندازي كارگاههاي متمركز و استفاده از روشهاي جديد و رايانه نقشه خوان، تا حد زيادي هزينه هاي توليد و زمان را كاهش داده اند و در نتيجه فرش توليدي با نصف قيمت به مشتريان عرضه مي شود.
وي ادامه داد: با وجود اينكه ايران در گذشته مهمترين توليد كننده فرش دستباف در جهان بود متاسفانه نتوانستيم مالكيت معنوي نقشهاي اصيل خود را حفظ كنيم و توسط رقباي خارجي تصاحب شده اند.
اين مدرس رشته طراحي نقوش فرش دانشگاه اصفهان افزود: با حفظ اصالت بايد در زمينه سليقه يابي و نياز روز بازار ديگر كشورها و در راستاي احيا و رونق توليد و صادرات فرش دستباف حركت كنيم.
هجرتي متذكرشد: مسوولان بايد با تقويت توليد كنندگان داخل كشور و ايجاد كارگاههاي متمركز و استفاده از فناوري روز براي نقشه كشي، اين سيل ويرانگررا كه در اين هنر به راه افتاده مهار كنند.
مطالب مشابه :
قیمت پایه فرش صادراتی دستباف
(35 تا 40 رج) همچنين مصوبه هفتم شهريور 83 در زمينه فرش دستباف ملغي اعلام شده است.
آستان قدس رضوي بزرگترين توليدکننده فرش دستباف در ايران
آستان قدس رضوي بزرگترين توليدکننده فرش دستباف از نوع 30، 40 و 70 رج ميباشد كه در
بررسي توانمندي توليدي – صادراتي فرش دستباف استان گلستان
مطابق استاندارد براي بافت يک متر مربع فرش دستباف با رج شمار 35تا45 30 تا 40 رج مي باشد
جلوه گاه آفرينش خلاقيت درفرش دستباف استان مركزی نمايان است
40 و 45 و روستاهاي شرقي و جنوبي مشك آباد با رجشمار 20 تا حداكثر 30 رج و فرش دستباف
مراحل توليد قالی
رج به رج موی تو را فرش دستباف اگر قالي مورد نظر 30 رجي است، 6 تائي و اگر 40 رجي است 8
فرش ایرانی رکورد گینس راازآن خود کرد...
وی طول بزرگترین فرش دستباف ایرانی را 133 متر و عرض آن را 40 رج شمار 40 گره فرش دستباف
سوالات تستی از کتاب قالیبافی
اتحادیه صنف فروشگاه فرش دستباف 24- فرش 60 رج نسبت به فرش 30 رج 40 رج 3) 30 رج
مقاله (جایگاه فرش دستباف ایران وچالش های پیش روی آن)
تاریخچه فرش دستباف هر سانتیمتر مربع "36" گره دارد و بدین طریق رج شماره آن فرش "40" می
نفيس ترين قالي ساروق در اتاق خواب رضا شاه
نگهداري مي شود، داراي طرح لچك و ترنج كف ساده است، با بافت لول كه در 40 رج فرش دستباف
برچسب :
فرش دستباف 40 رج