واکاوی ریشه خیانت در زندگی مشترک - مصادیق خیانت در زندگی زناشویی

واکاوی ریشه خیانت در زندگی مشترک

روبه روی قاضی ایستاده است؛ قاطع و مصمم. وقتی یادش می آید که چطور بعد از ۱۰ سال زندگی، مرد خانه اش او را از یاد برد و با کسی دیگر پیمان عشق بست سیل اشک امانش نمی دهد و بغض ول کُنش نمی شود. شب های اول کمی دیر به خانه می آمد، هر شب نیم ساعت دیرتر از شب قبل اما وقتی او مثل همیشه اعتراض نکرد، دیر آمدن ها بیشتر شد، آنقدر بیشتر که روز هم نمی آمد. دلش نمی خواست هیچ فکر بدی بکند، ولی مجبور بود به ندای باطنش جواب دهد؛ او بوی یک رقیب را خوب حس می کرد...

مصادیق خیانت در زندگی زناشویی , واکاوی دلایل خیانت همسرا , ریشه های خیانت زوجین

مصادیق خیانت در زندگی زناشویی

آن روز صبح زود که سایه به سایه شوهرش از خانه بیرون آمد و چند کوچه تنگ و پیچ درپیچ را بی صدا دوید، آن روز که در گرگ و میش صبح پشت سر مرد زندگی اش روبه روی یک خانه ایستاد و صدای نازک یک زن را شنید، آن ثانیه های تلخی که با چشم هایش مرد مورد علاقه اش را بدرقه کرد و گریه امانش نداد هرگز از یادش نمی رود. او از همسرش هیچ چیز نمی خواست، مگر یک قلب مهربان که سند شش دانگ منگوله دارش فقط به اسم او باشد. اما او این را از او دریغ کرد و حالا زن مقابل قاضی ایستاده است و تنها یک چیز می خواهد: « طلاق

شاید فقط آنانی که خیانت همسر را لمس کرده اند بدانند که آمدن یک رقیب به زندگی زناشویی چه طعمی دارد.

وقتی دو نفر پیمان عشق می بندند و قسم می خورند که روحشان یکی شود ولی در میانه راه یکی پیمان فراموش می کند و با پشت پا زدن به همه قول و قرارها راهش را از همسرش جدا می کند، طوفانی عاطفی شروع می شود که نتیجه اش جز فروپاشی بنیان زندگی نیست.

بی وفایی، زن و مرد نمی شناسد و آن کس که بی اعتقادتر به محبت است در بی وفایی پیشی می گیرد و قلبش را که قرار بود فقط برای یک نفر باشد به همه مشتریان عرضه می کند.

اگر همسر خیانت کار، موذیانه رفتار کند و طرف مقابلش نیز به خاطر اعتماد زیاد از خیانت ش بویی نبرد، تا مدت ها می توان رابطه خائنانه را ادامه داد ولی اگر در میانه راه دست ها رو شود، اتفاقاتی گاه سخت تر از تقاضای طلاق و از هم پاشیده شدن خانواده رخ می دهد یعنی همان اتفاقاتی که در زندگی علی اکبر، شیرین و روح الله افتاد.

اسفندماه چند سال پیش یکی از اهالی محله پیشاهنگی کرج با مرکز فوریت های پلیس تماس گرفت و از کشف جسد مردی جوان مقابل منزل همسایه اش خبر داد. کارآگاهان که بلافاصله در صحنه حاضر شده بودند و احتمال می دادند خانواده صاحبخانه با مقتول آشنایی داشته باشند، به تحقیق از آنها پرداختند که معلوم شد مرد صاحبخانه به طرز مرموزی ناپدید شده و همسر و فرزند وی در خانه تنها هستند.

کارآگاهان به زن مشکوک بودند. برای همین از او بازجویی کردند تا سرانجام بگوید که چطور از چندی قبل با امیر آشنا شده و شوهرش علی اکبر نیز از ماجرا خبردار شده است. به دنبال این اعترافات جستجو برای یافتن علی اکبر نیز آغاز شد تا پس از دستگیری توسط پلیس او هم توضیح دهد که چطور وقتی متوجه ارتباط پنهانی همسرش با مقتول شده، عنان از کف داده و با ضربه های چاقو او را از پای درآورده است.

روح الله اما شوهری بود که در ماجرای خیانت همسرش به دست ابراهیم رقیب عشقی اش کشته شد. ماموران با بررسی این پرونده قتل متوجه شدند که شب حادثه پس از این که روح الله به محل کارش رفت زن، ابراهیم را به خانه اش دعوت کرد اما ناگهان شوهر وارد خانه شد و ابراهیم خود را مخفی کرد. وقتی مقتول برای استراحت به اتاق رفت، ابراهیم نه تنها خانه را ترک نکرد، بلکه در زیرپله مخفی شد و به همراه فاطمه قلیان کشید تا این که روح الله حضور مرد غریبه را فهمید و با او درگیر شد.

اما ابراهیم و فاطمه مقابل او ایستادند و با وارد کردن ضربات گوشت کوب و چاقو و فشار برگردن مقتول او را به قتل رساندند و جسدش را در پارک به آتش کشیدند.

● خلا عاطفی و سایه سنگین سوم شخص

البته شاید پرونده تمام خیانت ها در زندگی مشترک به قتل منتهی نشود ولی بی گمان در تمامی آنها اتفاقات تلخی می افتد که عشق را به نفرت و گرمی محبت را به سردی انتقام تبدیل می کند.

دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در این باره به جام جم می گوید: بروز خیانت در زندگی زناشویی هیچ مشابهتی با این فرآیند در روابط اجتماعی ندارد. در روابط اجتماعی به خاطر پایین آمدن سطح اعتماد ممکن است حوادثی روی دهد که منجر به این ناهنجاری شود به طوری که داد و ستد، روابط دوستی، روابط شغلی و... از جمله روابطی هستند که در معرض خیانت قرار می گیرند. اما در روابط زناشویی مصادیق بارز خیانت از یک نگاه شروع می شود و ممکن است هر زوج خیانت را به نوعی از رفتار ربط بدهند.

او توضیح می دهد: حرف زدن بسیار صمیمانه با یک زن یا مرد بیگانه، گرم گرفتن یا درخواست برای موضوع یا موردی از سوی زن یا شوهر می تواند در این بحث بگنجد، اما به طور کلی در فرهنگ اخلاقی و اجتماعی ما خیانت در روابط زناشویی یعنی خروج از چارچوب های اخلاقی و موازین ارزشی به نحوی که فرد مرتکب چه زن و چه مرد هم از نظر عقیدتی مرتکب تخلف شده و هم از نظر عاطفی ممکن است دیگر قابل اعتماد نباشد.

ابهری با واکاوی ریشه خیانت در زندگی مشترک می گوید:

در ریشه یابی بروز این مشکل می توان گفت کمبودهای زندگی زناشویی احتمال بروز آن را بیشتر می کند یعنی چه از نظر روابط جنسی و چه از نظر ارتباطات عاطفی کلامی وقتی زن یا شوهر احساس خلا می کند و باور دارد که همسرش نمی تواند آن خلا را پر کند، به بیراهه کشیده می شود.

در این میان نقش شخص ثالث از نظر وسوسه و پافشاری در برقراری ارتباط نباید از نظر دور داشته شود، چون مرد یا زن درست در زمانی که به دنبال محبت می گردند، کسی سر راه سبز می شود و درست از همان نقطه ضعف شروع می کند. بنابراین دسیسه های شیطانی او به ثمر می نشیند و رابطه برقرار می شود.

این آسیب شناس ادامه می دهد: از نگاه آسیب شناسی رفتاری، زن و شوهر اولین کسانی هستند که متوجه انحراف و خیانت زوج می شوند، ولی در پاره ای از اوقات این پدیده ناخواسته وارد زندگی زناشویی می شود یعنی فرد اصلا باور نمی کند مرتکب چنین عملی شود و فقط به خاطر احساس وابستگی به برقراری ارتباط، آن رابطه را ادامه می دهد.

وفاداری ارزشی است که می تواند مانع خیانت شود اما این ارزش در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما زشت ترین حالت خیانت وقتی است که فرد سوم با قصد گسستن روابط عاطفی زوجین وارد عمل می شود و حتی برای از میان برداشتن مانع وجود زن یا شوهر با همدستی همسر خیانت کار دست به خون نیز آلو ده می کند. درواقع در این شرایط بحث رقابت نیست، بلکه موضوع خیانت و از میان برداشتن یک انسان است.

این متخصص علوم رفتاری این گونه خیانت ها را ناشی از هوس های شیطانی می داند و می گوید:

در مقابل این عده زن ها و مردهایی هستند که به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی حتی به اندازه یک نگاه حاضر به وارد کردن لطمه به روابط خود نیستند و با وجود همه کمبودها و مشکلات پاکدامنی و صداقت خود را حفظ می کنند و در نهایت از راه های قانونی و شرعی به رابطه خود خاتمه می دهند و پس از آن به فکر تشکیل زندگی دیگری می افتند.

او روی آوردن افراد به خیانت به همسر را ناشی از عوامل متعددی می داند و توضیح می دهد: اصل خیانت در روابط عاطفی و رفتاری به تربیت اول خانواده، باورها، آداب، رسوم و فرهنگ خانوادگی، شرایط گذران دوران قبل از ازدواج و درجه خلوص و ایمان برمی گردد یعنی وقتی دختر یا پسری در خانواده خود خیانت والدین را تجربه می کند و آن را در روابط دوستی پیش از ازدواج هم آزمایش می کند، ممکن است در زندگی مشترک نیز به همان راه کشیده شود.

واکسن ضد خیانت

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: با توجه به مطالعات انجام شده در مورد مردان و زنانی که در زندگی زناشویی مرتکب این گونه خطاها می شوند، درجه ایمان و باورهای عقیدتی به عنوان واکسن ضد خیانت به عنوان اولین عامل شناخته می شود به طوری که اگر این باورها در فرد کمرنگ باشد، میزان تسلطش بر زندگی و کنترل روابطش در بیرون از خانه ضعیف می شود.

ابهری به برخی از توجیهات رایج نظیر این که همسرم نامرتب و سهل انگار بود اشاره می کند و می گوید: برخی از گفته های همسرانی که به خیانت روی آورده اند درست است، یعنی نماد رفتاری بعضی از زوجین در خانه می تواند منجر به پایه ریزی انحرافات رفتاری شود. مثلا مردی که با ظاهری نامرتب و بدون توجه به سلیقه و علاقه همسرش هر چه خود می خواهد انجام می دهد یا بانوانی که در خانه وضعی نامرتب و آشفته دارند روابط عاطفی شان دچار تزلزل شود.

البته نباید فراموش کرد که در پاره ای از اوقات بعضی از همسران خیانت را به عنوان ابزار انتقام انتخاب می کنند یعنی وقتی متوجه انحراف رفتاری همسر خود می شوند با این که قصد این کار را ندارند، براساس تصمیمات شتاب زده و غیرمنطقی و با هدف انتقام گیری مرتکب خیانت می شوند.

● بی توجهی به وفاداری

دکتر علی انتظاری، جامعه شناس و استاد دانشگاه، این موضوع را از زاویه دیگری بررسی می کند. او به «جام جم» می گوید: ارزشی که می تواند مانع خیانت شود، وفاداری است. یعنی افراد باید باور داشته باشند پیمانی بسته اند و نباید از آن تخطی کنند. اما این ارزش در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و کسی روی آن تاکید ندارد، درواقع در جامعه ما به خاطر تفکیک نشدن فرهنگ و شرع، این ذهنیت در مردان ایجاد شده که ازدواج موقت یا مجدد یک امکان شرعی است، یعنی آنها فکر می کنند شرع فرصتی را برای خیانت مهیا کرده و آن را تایید می کند. این درست مثل این است که قانون به ما اجازه بدهد تا انتهای یک جاده برویم، ولی آیا واقعا لزومی دارد که همه افراد تا آخر جاده بروند؟

او با بیان این مقدمه عوامل دخیل در بروز خیانت را برمی شمرد و می گوید: تداخل مرزهای فرهنگ و شرع از علل اصلی خیانت مردان است، ولی تلافی کردن یا وجود توهم خیانت از مهمترین دلایل خیانت زنان محسوب می شود. این در حالی است که خیانت زن می تواند از انجام ندادن وظیفه مردان ناشی شود. مثلا مردی که به خاطر فشار اقتصادی بیشتر به کسب درآمد توجه دارد و محبت کردن به همسر و تامین نیازهای عاطفی او را از یاد می برد، باعث ایجاد خلا در خانواده می شود که می تواند زمینه بروز خیانت را فراهم کند.

انتظاری در ادامه به بروز خیانت تحت تاثیر جهانی شدن اشاره می کند و توضیح می دهد: جهانی شدن در واقع به معنی غربی شدن است و فرهنگ غرب، لذت گرایی، ظاهرگرایی و زندگی دنیوی را ترویج می کند.

پس در چنین جامعه ای افراد لذت های مادی را بر لذت های معنوی ترجیح می دهند. همان طور که می بینیم زنان و مردان ما همواره تلاش می کنند تا با شیوه های مختلف خود را زیبا کنند. این در حالی است که گرایش های التذاذی به جای گرایش های معنوی روحانی در مردان، مزید بر علت شده و وفاداری را کمرنگ می کند و فرد را به جایی می رساند که براحتی تن به ارتباط با افرادی غیر از همسرش بدهد.

این استاد دانشگاه، تاخیر در سن ازدواج و مایل نبودن به ازدواج و علاقه به داشتن روابط آزادانه را از جمله عوامل زمینه ساز خیانت می داند و می گوید: این که برای افراد امکان ازدواج به موقع نباشد و ترس از نتیجه ازدواج هم وجود داشته باشد، باعث می شود فرد به ایجاد در رابطه با دیگران بپردازد و در عین حال امکان برقراری ارتباط برای افرادی که یک بار ازدواج کرده اند نیز فراهم شود. در این میان برخی دوست ندارند زیر بار مسوولیت زندگی مشترک بروند پس سعی می کنند خودشان را در اختیار کسانی که وضعیت مالی مناسبی دارند قرار دهند که این افراد هم کسانی نیستند جز افراد متاهلی که صاحب زن و فرزندند.

● سلام محبت، خدا حافظ خیانت

این جامعه شناس البته در کنار تمام این عوامل به نقش محبت در زندگی زناشویی تاکید ویژه ای دارد و می گوید: بعضی از افراد از سردی روابط با همسرشان ناراحتند به همین سبب احساس تعهد نسبت به او نمی کنند. بویژه در مردان اگر چه آنها افرادی تنوع طلب هستند، اما هرگز نمی خواهند زندگی شان صدمه ببیند. پس اگر زن بتواند حس تعلق و تعهد به خانواده و این که مرد، زن و بچه هایش را دوست داشته باشد را تقویت کند به واسطه تقویت روابط عاطفی احتمال بروز خیانت کم می شود.

منبع:سیمرغ
ویرایش وتلخیص:برگزیده ها

آن روز صبح زود که سایه به سایه شوهرش از خانه بیرون آمد و چند کوچه تنگ و پیچ درپیچ را بی صدا دوید، آن روز که در گرگ و میش صبح پشت سر مرد زندگی اش روبه روی یک خانه ایستاد و صدای نازک یک زن را شنید، آن ثانیه های تلخی که با چشم هایش مرد مورد علاقه اش را بدرقه کرد و گریه امانش نداد هرگز از یادش نمی رود. او از همسرش هیچ چیز نمی خواست، مگر یک قلب مهربان که سند شش دانگ منگوله دارش فقط به اسم او باشد. اما او این را از او دریغ کرد و حالا زن مقابل قاضی ایستاده است و تنها یک چیز می خواهد: « طلاق

شاید فقط آنانی که خیانت همسر را لمس کرده اند بدانند که آمدن یک رقیب به زندگی زناشویی چه طعمی دارد.

وقتی دو نفر پیمان عشق می بندند و قسم می خورند که روحشان یکی شود ولی در میانه راه یکی پیمان فراموش می کند و با پشت پا زدن به همه قول و قرارها راهش را از همسرش جدا می کند، طوفانی عاطفی شروع می شود که نتیجه اش جز فروپاشی بنیان زندگی نیست.

بی وفایی، زن و مرد نمی شناسد و آن کس که بی اعتقادتر به محبت است در بی وفایی پیشی می گیرد و قلبش را که قرار بود فقط برای یک نفر باشد به همه مشتریان عرضه می کند.

اگر همسر خیانت کار، موذیانه رفتار کند و طرف مقابلش نیز به خاطر اعتماد زیاد از خیانت ش بویی نبرد، تا مدت ها می توان رابطه خائنانه را ادامه داد ولی اگر در میانه راه دست ها رو شود، اتفاقاتی گاه سخت تر از تقاضای طلاق و از هم پاشیده شدن خانواده رخ می دهد یعنی همان اتفاقاتی که در زندگی علی اکبر، شیرین و روح الله افتاد.

اسفندماه چند سال پیش یکی از اهالی محله پیشاهنگی کرج با مرکز فوریت های پلیس تماس گرفت و از کشف جسد مردی جوان مقابل منزل همسایه اش خبر داد. کارآگاهان که بلافاصله در صحنه حاضر شده بودند و احتمال می دادند خانواده صاحبخانه با مقتول آشنایی داشته باشند، به تحقیق از آنها پرداختند که معلوم شد مرد صاحبخانه به طرز مرموزی ناپدید شده و همسر و فرزند وی در خانه تنها هستند.

کارآگاهان به زن مشکوک بودند. برای همین از او بازجویی کردند تا سرانجام بگوید که چطور از چندی قبل با امیر آشنا شده و شوهرش علی اکبر نیز از ماجرا خبردار شده است. به دنبال این اعترافات جستجو برای یافتن علی اکبر نیز آغاز شد تا پس از دستگیری توسط پلیس او هم توضیح دهد که چطور وقتی متوجه ارتباط پنهانی همسرش با مقتول شده، عنان از کف داده و با ضربه های چاقو او را از پای درآورده است.

روح الله اما شوهری بود که در ماجرای خیانت همسرش به دست ابراهیم رقیب عشقی اش کشته شد. ماموران با بررسی این پرونده قتل متوجه شدند که شب حادثه پس از این که روح الله به محل کارش رفت زن، ابراهیم را به خانه اش دعوت کرد اما ناگهان شوهر وارد خانه شد و ابراهیم خود را مخفی کرد. وقتی مقتول برای استراحت به اتاق رفت، ابراهیم نه تنها خانه را ترک نکرد، بلکه در زیرپله مخفی شد و به همراه فاطمه قلیان کشید تا این که روح الله حضور مرد غریبه را فهمید و با او درگیر شد.

اما ابراهیم و فاطمه مقابل او ایستادند و با وارد کردن ضربات گوشت کوب و چاقو و فشار برگردن مقتول او را به قتل رساندند و جسدش را در پارک به آتش کشیدند.

● خلا عاطفی و سایه سنگین سوم شخص

البته شاید پرونده تمام خیانت ها در زندگی مشترک به قتل منتهی نشود ولی بی گمان در تمامی آنها اتفاقات تلخی می افتد که عشق را به نفرت و گرمی محبت را به سردی انتقام تبدیل می کند.

دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در این باره به جام جم می گوید: بروز خیانت در زندگی زناشویی هیچ مشابهتی با این فرآیند در روابط اجتماعی ندارد. در روابط اجتماعی به خاطر پایین آمدن سطح اعتماد ممکن است حوادثی روی دهد که منجر به این ناهنجاری شود به طوری که داد و ستد، روابط دوستی، روابط شغلی و... از جمله روابطی هستند که در معرض خیانت قرار می گیرند. اما در روابط زناشویی مصادیق بارز خیانت از یک نگاه شروع می شود و ممکن است هر زوج خیانت را به نوعی از رفتار ربط بدهند.

او توضیح می دهد: حرف زدن بسیار صمیمانه با یک زن یا مرد بیگانه، گرم گرفتن یا درخواست برای موضوع یا موردی از سوی زن یا شوهر می تواند در این بحث بگنجد، اما به طور کلی در فرهنگ اخلاقی و اجتماعی ما خیانت در روابط زناشویی یعنی خروج از چارچوب های اخلاقی و موازین ارزشی به نحوی که فرد مرتکب چه زن و چه مرد هم از نظر عقیدتی مرتکب تخلف شده و هم از نظر عاطفی ممکن است دیگر قابل اعتماد نباشد.

ابهری با واکاوی ریشه خیانت در زندگی مشترک می گوید:

در ریشه یابی بروز این مشکل می توان گفت کمبودهای زندگی زناشویی احتمال بروز آن را بیشتر می کند یعنی چه از نظر روابط جنسی و چه از نظر ارتباطات عاطفی کلامی وقتی زن یا شوهر احساس خلا می کند و باور دارد که همسرش نمی تواند آن خلا را پر کند، به بیراهه کشیده می شود.

در این میان نقش شخص ثالث از نظر وسوسه و پافشاری در برقراری ارتباط نباید از نظر دور داشته شود، چون مرد یا زن درست در زمانی که به دنبال محبت می گردند، کسی سر راه سبز می شود و درست از همان نقطه ضعف شروع می کند. بنابراین دسیسه های شیطانی او به ثمر می نشیند و رابطه برقرار می شود.

این آسیب شناس ادامه می دهد: از نگاه آسیب شناسی رفتاری، زن و شوهر اولین کسانی هستند که متوجه انحراف و خیانت زوج می شوند، ولی در پاره ای از اوقات این پدیده ناخواسته وارد زندگی زناشویی می شود یعنی فرد اصلا باور نمی کند مرتکب چنین عملی شود و فقط به خاطر احساس وابستگی به برقراری ارتباط، آن رابطه را ادامه می دهد.

وفاداری ارزشی است که می تواند مانع خیانت شود اما این ارزش در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما زشت ترین حالت خیانت وقتی است که فرد سوم با قصد گسستن روابط عاطفی زوجین وارد عمل می شود و حتی برای از میان برداشتن مانع وجود زن یا شوهر با همدستی همسر خیانت کار دست به خون نیز آلو ده می کند. درواقع در این شرایط بحث رقابت نیست، بلکه موضوع خیانت و از میان برداشتن یک انسان است.

این متخصص علوم رفتاری این گونه خیانت ها را ناشی از هوس های شیطانی می داند و می گوید:

در مقابل این عده زن ها و مردهایی هستند که به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی حتی به اندازه یک نگاه حاضر به وارد کردن لطمه به روابط خود نیستند و با وجود همه کمبودها و مشکلات پاکدامنی و صداقت خود را حفظ می کنند و در نهایت از راه های قانونی و شرعی به رابطه خود خاتمه می دهند و پس از آن به فکر تشکیل زندگی دیگری می افتند.

او روی آوردن افراد به خیانت به همسر را ناشی از عوامل متعددی می داند و توضیح می دهد: اصل خیانت در روابط عاطفی و رفتاری به تربیت اول خانواده، باورها، آداب، رسوم و فرهنگ خانوادگی، شرایط گذران دوران قبل از ازدواج و درجه خلوص و ایمان برمی گردد یعنی وقتی دختر یا پسری در خانواده خود خیانت والدین را تجربه می کند و آن را در روابط دوستی پیش از ازدواج هم آزمایش می کند، ممکن است در زندگی مشترک نیز به همان راه کشیده شود.

واکسن ضد خیانت

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: با توجه به مطالعات انجام شده در مورد مردان و زنانی که در زندگی زناشویی مرتکب این گونه خطاها می شوند، درجه ایمان و باورهای عقیدتی به عنوان واکسن ضد خیانت به عنوان اولین عامل شناخته می شود به طوری که اگر این باورها در فرد کمرنگ باشد، میزان تسلطش بر زندگی و کنترل روابطش در بیرون از خانه ضعیف می شود.

ابهری به برخی از توجیهات رایج نظیر این که همسرم نامرتب و سهل انگار بود اشاره می کند و می گوید: برخی از گفته های همسرانی که به خیانت روی آورده اند درست است، یعنی نماد رفتاری بعضی از زوجین در خانه می تواند منجر به پایه ریزی انحرافات رفتاری شود. مثلا مردی که با ظاهری نامرتب و بدون توجه به سلیقه و علاقه همسرش هر چه خود می خواهد انجام می دهد یا بانوانی که در خانه وضعی نامرتب و آشفته دارند روابط عاطفی شان دچار تزلزل شود.

البته نباید فراموش کرد که در پاره ای از اوقات بعضی از همسران خیانت را به عنوان ابزار انتقام انتخاب می کنند یعنی وقتی متوجه انحراف رفتاری همسر خود می شوند با این که قصد این کار را ندارند، براساس تصمیمات شتاب زده و غیرمنطقی و با هدف انتقام گیری مرتکب خیانت می شوند.

● بی توجهی به وفاداری

دکتر علی انتظاری، جامعه شناس و استاد دانشگاه، این موضوع را از زاویه دیگری بررسی می کند. او به «جام جم» می گوید: ارزشی که می تواند مانع خیانت شود، وفاداری است. یعنی افراد باید باور داشته باشند پیمانی بسته اند و نباید از آن تخطی کنند. اما این ارزش در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و کسی روی آن تاکید ندارد، درواقع در جامعه ما به خاطر تفکیک نشدن فرهنگ و شرع، این ذهنیت در مردان ایجاد شده که ازدواج موقت یا مجدد یک امکان شرعی است، یعنی آنها فکر می کنند شرع فرصتی را برای خیانت مهیا کرده و آن را تایید می کند. این درست مثل این است که قانون به ما اجازه بدهد تا انتهای یک جاده برویم، ولی آیا واقعا لزومی دارد که همه افراد تا آخر جاده بروند؟

او با بیان این مقدمه عوامل دخیل در بروز خیانت را برمی شمرد و می گوید: تداخل مرزهای فرهنگ و شرع از علل اصلی خیانت مردان است، ولی تلافی کردن یا وجود توهم خیانت از مهمترین دلایل خیانت زنان محسوب می شود. این در حالی است که خیانت زن می تواند از انجام ندادن وظیفه مردان ناشی شود. مثلا مردی که به خاطر فشار اقتصادی بیشتر به کسب درآمد توجه دارد و محبت کردن به همسر و تامین نیازهای عاطفی او را از یاد می برد، باعث ایجاد خلا در خانواده می شود که می تواند زمینه بروز خیانت را فراهم کند.

انتظاری در ادامه به بروز خیانت تحت تاثیر جهانی شدن اشاره می کند و توضیح می دهد: جهانی شدن در واقع به معنی غربی شدن است و فرهنگ غرب، لذت گرایی، ظاهرگرایی و زندگی دنیوی را ترویج می کند.

پس در چنین جامعه ای افراد لذت های مادی را بر لذت های معنوی ترجیح می دهند. همان طور که می بینیم زنان و مردان ما همواره تلاش می کنند تا با شیوه های مختلف خود را زیبا کنند. این در حالی است که گرایش های التذاذی به جای گرایش های معنوی روحانی در مردان، مزید بر علت شده و وفاداری را کمرنگ می کند و فرد را به جایی می رساند که براحتی تن به ارتباط با افرادی غیر از همسرش بدهد.

این استاد دانشگاه، تاخیر در سن ازدواج و مایل نبودن به ازدواج و علاقه به داشتن روابط آزادانه را از جمله عوامل زمینه ساز خیانت می داند و می گوید: این که برای افراد امکان ازدواج به موقع نباشد و ترس از نتیجه ازدواج هم وجود داشته باشد، باعث می شود فرد به ایجاد در رابطه با دیگران بپردازد و در عین حال امکان برقراری ارتباط برای افرادی که یک بار ازدواج کرده اند نیز فراهم شود. در این میان برخی دوست ندارند زیر بار مسوولیت زندگی مشترک بروند پس سعی می کنند خودشان را در اختیار کسانی که وضعیت مالی مناسبی دارند قرار دهند که این افراد هم کسانی نیستند جز افراد متاهلی که صاحب زن و فرزندند.

● سلام محبت، خدا حافظ خیانت

این جامعه شناس البته در کنار تمام این عوامل به نقش محبت در زندگی زناشویی تاکید ویژه ای دارد و می گوید: بعضی از افراد از سردی روابط با همسرشان ناراحتند به همین سبب احساس تعهد نسبت به او نمی کنند. بویژه در مردان اگر چه آنها افرادی تنوع طلب هستند، اما هرگز نمی خواهند زندگی شان صدمه ببیند. پس اگر زن بتواند حس تعلق و تعهد به خانواده و این که مرد، زن و بچه هایش را دوست داشته باشد را تقویت کند به واسطه تقویت روابط عاطفی احتمال بروز خیانت کم می شود.

منبع:سیمرغ
ویرایش وتلخیص:برگزیده ها


واکاوی دلایل خیانت همسرا , ریشه های خیانت زوجین