خط در هنرهای تجسمی
خط
یکی دیگر از عناصربصری که در شکل گیری تصویر نقش مهمی دارد ، خط می
باشد. خط دارای مفاهیم و تعاریف گوناگونی در ریاضی می باشد که این مفهوم در
هنرهای تجسمی متفاوت است. خط عنصری است یک بعدی و مهمترین خصیصه آن ویژگی
طول آن است. خط ، یکی از عناصر بنیادی هنرهای تجسمی است. از بهم پیوستن
تعداد بیشماری نقطه خط به وجود می آید. ودر تعریف دیگری آمده است که: حد
فاصل دو صفحه را خط می نامند و همچنین فصل مشترک تاریکی و روشنایی را خط
گویند. از جمله ویژگیهای دیگر خط این است که، خط دارای جهت وحرکت می باشد .
خط در طبیعت
همانگونه که در مبحث نقطه اشاره شد، عنصر خط نیز نسبت به زمان و مکان
متغیر است. به عنوان مثال، اگر به یک ردیف درخت از فاصله دور نگاه کنیم، به
صورت خطوطی منظم دیده میشوند. در حالی که هر اندازه به این درختها نزدیک
شویم، خطوط نیز در واقعیت درخت، حل شده و در نهایت تنه درخت ها را می بینیم
که خط نبوده و هر یک دارای حجمی استوانه ای هستند. همینطور است در باره
خطوط راه آهن و خیابانها ، که اگر از پنجره هواپیما به آنها نگاه کنیم به
شکل خطوطی متنوع ( راست، منحنی و زاویه دار ) دیده می شوند. ولی اگر در
کنار ریل راه آهن ویا در همان خیابان به ایستید، خطها مبدل به سطوح شده و
نزدیکترین قسمت آن به ما به صورت حجم دیده میشود. بنا بر این خط نسبت به
زمان و مکان میتواند از یک عنصر یک بعدی به سطح و سپس به حجم تبدیل شود. خط
دارای اشکال مختلفی است که عبارتند از: خط عمودی، افقی، مایل، منحنی و
شکسته.
تاثیر روانی انواع خط
خط راست، از نظر روانی، احساس آرامش و سکون را تداعی کرده و شکل آدمی
را دارد کهدر حال استراحت است خط راست عمودی، حالت انسان ایستاده ای را
دارد که آماده فعالیت است و احساس ایستایی و انرژی را القاء می کند .
خط مورب، خطی است متحرک و غیر ایستا که هر اندازه به محور افقی نزدیکتر
شود کیفیت افقی آن نیز بیشتر می شود و با نزدیک شدن خط مورب به محور
عمودی، دارای کیفیت خط عمودی می گردد .
خط زاویه دار یا شکسته، حامل دو نیروی متحد است که در نقطه برخورد
تقویت شده و چگونگی مجموع این دو نیرو ، قدرت کشش و اثر گذاری متغیری دارد.
خط شکسته دارای تحرک، فعالیت و جنبش است و در اشکال هندسی به همین علت،
مثلث پر تحرک ترین حرکتها است. خط منحنی، خطی است آرام که کاملترین شکل آن
دایره و یا منحنی مسدود است. در خط منحنی، نیروهای بیرونی و درونی یکدیگر
را در نقطه به نقطه خط خنثی کرده و احساس بصری را القاء می کنند.
خط در طراحی
خط می تواند برای بیان حالات مختلف، صورت های گوناگونی به خود بگیرد.
خط مهمترین عامل در طراحی است. طراح بوسیله این عامل شکلی را بوجود می آورد
که بیان کننده طرز دید، احساس و شخصیت اوست و به همین دلیل از روی طرح
هنرمندان می توان به اندیشه، احساس و تفکرات ایشان پی برد.
خط با حالت ( اکسپرسیو) : این نوع خطوط در طراحی بیشتر نشان دهنده حالت
های عاطفی و روحی هنر مند است. خطوط با ضربه هایی سریع و مقطع بر روی کاغذ
کشیده میشوند، ضخامت خطوط به تندی کم و زیاد شده و ظاهر کلی طرح دارای یک
نوع خشونت خاصی است. خطوط با قاطعیت و صراحت به کار گرفته میشود و با حرکات
تند دست بر روی کاغذ جاری می شوند و در حقیقت این نوع طراحی بازگو کننده
تصور و احساس آنی هنرمند است و آنرا ( طراحی اکسپرسیو) می نامند.
خط ساختمانی ( کنسترا کتیو) : این نوع خطوط همان طور که از نام آن
پیداست هنگام ترکیب دارای انضباط و نظمی ساختمانی هستند، یعنی کلیه خطوط با
سازمانی محکم و حساب شده در جهات مختلف در کنار هم قرار می گیرند و بافت
متشکل و منظمی را بوجود می آورند. این خطوط بر خلاف خطوط با حالت، بیشتر
منطقی و تابع نظم و قاعده خاصی هستند که قبلا توسط هنرمند پیش بینی شده
است، البته این بدان معنی نیست که در این نوع خطوط هیچگونه احساس و شخصیت
هنرمند وجود نداشته باشد. بلکه باید گفت نوع احساس و شخصیت هنرمند در قالب
خطوط منظم ارائه شده به خوبی به چشم می خورد.
حالات خط در صفحه ( کادر) : همانطور که قبلا اشاره کردیم، خط در سه
حالت عمودی، افقی و مایل، نسبت به فضا، وضعیت های متفاوتی را ایجاد می کند،
که مهمترین خصوصیت آن تقسیم فضا به دو قسمت مساوی و یا نا مساوی است توجه
داشته باشید که فاصله دو خط از یکدیگر و نیز ضخامت و نازکی خطوط نیز مطرح
شده و تغییر می کند.
توازن به وسیله خط
ریتم یا وزن ، خصیصه هرپدیده ای است. تناوب روز و شب و چهار فصل سال و
بطور کلی نظمی که در خلقت طبیعت، حتی در جزئی ترین قسمت آن وجود دارد،
نمایانگر تاثیر وزن است. بنا بر این در می یابیم که حرکت و ریتم یکی از
کیفیتهای وزن است
تعادل به وسیله خط
کیفیت تعادل را در مبحث نقطه بر رسی کردیم و با توجه به مطالب مذکور،
ترکیب خطوط زمانی در محدوده ایجاد تعادل می کند که چشم به راحتی در قسمتهای
مختلف صفحه گردش کرده و در بخش خاصی از آن متمرکز نشود
ایجاد ریتم با خطوط
همان گونه که در بحث مربوط به نقطه ملاحظه کردید، با تغییر اندازه و
تعداد نقاط می توانیم در صفحه یا کادر حرکت ایجاد کنیم. حرکت یکی از عوامل
بسیار مهم در شکل گیری تصویر است. ایجاد ریتم درخطوط به اشکال گوناگونی
صورت می پذیرد. تغییر اندازه ها و طول خطوط ، تغییر فاصله ها و نهایتا
تغییر ضخامت خطوط می توانند عواملی باشند تا ریتم، بهتر ایجاد شود
سایه روشن به وسیله خط
از جمله حالات دیگری که با قرار گرفتن خطوط در کنار یکدیگر ایجاد
میشود، تیرگی و روشنی و یا سایه روشن است. به عبارت دیگر پدید آمدن حالت
روشنی و تاریکی با بهره گیری از خطوط ، ایجاد سایه روشن می کند. این حالت
به چند طریق می تواند بوجود آید : ایجاد تاریکی و روشنی با استفاده از خطوط
یک اندازه که تنها از تغییر فواصل آنها بوجود می آید. بدین شکل که هر چقدر
خطوط را به یکدیگر نزدیکتر کنیم از نظر بصری تیرگی بوجود خواهد آمد و
بالعکس با افزایش فواصل آنها محیط ، روشن دیده خواهد شد
مطالب مشابه :
نور و تاریکی در معماری اسلامی
در تاریکی مطلق ی شیشه ای تصور کرد ر معماری اسلامی ماسجد نور را به صورت تابیده در نقطه
بررسی اجمالی نقش نور در هنر
تنها نقطه پایدار - بررسی اجمالی نقش نور در هنر - تمامی نیروها پیوستن است, پیوستن به یک نقطه واحد
تاویل ها همواره در تاریکی رخ می دهند.
تاویل در تاریکی. با انبوهی از نشانه های بصری روبرو می شود مجبور می شود تا مدام از یک نقطه
خط در هنرهای تجسمی
خط زاویه دار یا شکسته، حامل دو نیروی متحد است که در نقطه برخورد ایجاد تاریکی و روشنی با
هنر هاي تجسمي
نقطه در هنرهای تجسمی اثر هر چیزی ایجاد تاریکی و روشنی با استفاده از خطوط یک اندازه که
عناصر بصری
خط زاویه دار یا شکسته، حامل دو نیروی متحد است که در نقطه برخورد ایجاد تاریکی و روشنی با
نقد فیلم "رقصنده در تاریکی" ( Dacer in the Dark )
نقد فیلم Dancer in the Dark (رقصنده در تاریکی) نویسنده و کارگردان: Lars Von Trier محصول: سال 2000
عناصر بصری ( نقطه، خط، سطح و حجم)
نقطه در زبان هنر تجسمی چیزی حد فاصل دو صفحه را خط می نامند و همچنین فصل مشترک تاریکی و
شکل گیری نیروها
وقتی که انسانی در تاریکی فرو میرودآنگاه درجهت هر حسی که به نقطه تحمل در همین زمان دادن و
برچسب :
نقطه در تاریکی