نشانه های معماری(قسمت دوم)
5- نشانههای نمادین
یكی از خصوصیات مهم هنر معماری مانند برخی از دیگر هنرها قابلیت و ظرفیت نمادپردازی آن است.
یكی ازمهمترین نمادهای ایرانی كه در معماری ایرانی از دوران باستان تا
اواخر دوران اسلامی مورد استفاده قرار میگرفت ، انواع طرحهای چهارتایی
بود.
میتوان بیان كرد كه مهمترین طرحهای معماری ایرانی مانند طرحهای
چهارتاقی ، چهار ایوانی ، چهار بخش ، چهار صفه ، چهار باغ ، چهار سو و
مانند آن به سبب نوعی نمادپردازی شكل گرفتهاند و بیمناسبت نبوده كه
مهمترین طرحهای معماری ایرانی ، طرحهای چهارتایی بوده است. این طرحهای
چهارتایی نیز غالباً تنها به دلایل نمادین مورداستفاده قرار میگرفتند.
به غیر از عدد چهار كه هم عددی مقدس بود و هم از لحاظ معماری ، ایستایی و
نظمپذیری عددی مناسب بود ، از برخی اعداد مقدس دیگر نیز مانند عدد 12 در
برخی بناها استفاده میكردند.
برای نمادپردازی فضاهای معماری از بعضی شكلها یا نشانههای مقدس و نمادها
نیز بهربهرداری میشد. شكل چلیپا از نمادهای مقدس در فرهنگی ایران بود كه
بازتاب آن به صورتهای بسیار متنوع در فضاهای معماری در طول تاریخ دیده
میشود.
6- نشانههای زیبای شناسانه
بعضی از پدیدههاو عناصر معماری برای زیباسازی فضا به كار میرفته مانند
گچبری ، كاشیكاری ، و آجركاری تزیینی ، رنگ زدن برخی از فضاهای درونی و
طلاكاری قسمتهایی از سطح داخلی تالارها و در مواردی استفاده از نقاشی
دیواری را نیز میتوان به عنوان فعالیتی زیبایی شناسان نام برد. كاربرد
انواع عناصر یا نقوش هندسی ، اسلیمی و مانند آن در سطوح دورنی و بیرونی
بنا غالباً با انگیزههای تزیینی و زیبایی شناسانه صورت میگرفت.
همین ترتیب ساختن ازاره بنا توسط كاشی یا سنگ از آسیبپذیری آن در برابر
عوامل جوی یا انسانی میكاست. بنابراین عناصر یا مصالح تزیینی در مواردی
دارای كاربردهای دیگر نیز بودند .
زیباسازی فضای معماری تنها به عناصر ، مصالح یا سطوح تزیینی خلاصه نمیشد
، بلكه در عرصه طراحی تركیب حجمی بنا ، نقشه طبقات یا چگونگی سازماندهی
بعضی از عناصر نیز به جنبههای زیبایی شناسانه توجه داشتند.
برای نمونه می توان به ایجاد چهار منار در چهار كنج بیرونی بعضی از بناها
آیینی و مهم در دوره تیموری اشاره كرده ، كه جنبهای زیبایی شناسانه نیز
داشت.
7- نشانههای اشارهای یا شخصی
منظور از نشانههای اشارهای یا شخصی گونهای از نشانههای معماری هستند
كه طراحی و اسخت آنها جنبهای شخصی و فردی داشته است. در دوران گذشته برخی
از نوآوریها كه در آغاز یك اقدام جدید به شمار میرفت ، توسط سایر
معماران مورد استفاده قرار میگرفت و به تدریج به یك الگو تبدیل میشد ،
در حالی كه بعضی از نو آوریها یا اقدامهای معمارانه یا اقتباسها چندان
مورد توجه دیگران قرار نمیگرفت. برای مثال ایجاد چهار حیاط خلوت در چهار
كنج مدرسه چهار باغ اصفهان كه طبق اسناد موجود گویا تنها در مدسه دیگری در
اصفهان مورد استفاده قرار گرفته و به یك الگوی رایج تبدیل نشده است.
اقتباس از طرح گونهای از مساجد عثمانی در طراحی مسجد كبود تبریز موجب شد
كه آن طرح در ایران مورد توجه و استقبال معماران قرار گیرد و نمونهای
دیگر مانند آن ساخته شود، در حالی كه اقتباس از طرح مساجد گوركانی هند در
برخی در چند مسجد جامع مهم وبزرگ تكرار شد. بنابراین در برخی از آثار
نوآوریهایی فردی به كار میرفت كه جنبهای شخصی و بدیع داشت.
مطالب مشابه :
نشانه های معماری(قسمت دوم)
رازیگران هیدج وب سایت تخصصی معماری مرتضی نقی لو گروه معماری دانشگاه آزاد هیدج.
پذیرش بدون کنکور دانشجو در رشته کارشناسی مهندسی شهرسازی در دانشگاه آزاد مراغه برای ترم دوم
وب سایت شخصی کارشناسی مهندسی شهرسازی در دانشگاه آزاد مراغه دانشجویان شهرسازی
زلزله 5.2 ریشتری در خوی و سلماس و ارومیه
وب سایت شخصی دکتر ( دکتر آذر-عضو هیات علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد دانشجویان
طرح توجیهی پرورش شتر مرغ
دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج سایت جامعترین سایت ورزشی دانشگاه آزاد وب سایت زنبور عسل
بررسی و تحلیل آلودگی هوای تبریز و راهبردهای کاهش آلودگی
وب سایت شخصی دکتر ( دکتر آذر-عضو هیات علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد دانشجویان
پروتئين تك ياخته عبارتي است.....
دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج سایت جامعترین سایت ورزشی دانشگاه آزاد وب سایت زنبور عسل
فهرست دانشگاههای ایران
پایه گذاری شمار دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی هیدج وبسایت دانشگاه علمی آزاد
لیست ترم بندی واحدهای رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه آزاد تبریز
لیست ترم بندی واحدهای رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه آزاد درباره وب. سایت رنکینگ
آﺳﭙﺮژﻳﻠﻮس ﻓﻼووس و ﻧﻴﺰ آﺳﭙﺮژﻳﻠﻮس ﭘﺎرازﻳﺘﻴﻜﻮس ﻛﻪ ﺳﻢ آﻓﻼﺗﻮﻛﺴﻴﻦ ﺗﺮﺷﺢ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ـ ..... ﺳﻮﻻﻧﻴﻦ و ﻣﺸﺘﻘﺎت آن
دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج سایت جامعترین سایت ورزشی دانشگاه آزاد وب سایت زنبور عسل
برچسب :
وب سایت دانشجویان دانشگاه ازاد هیدج