دستهبندی عکسها در عکاسی
دستهبندی عکسها در عکاسی
در عکاسی عکسها بر اساس موضوع و سوژههای عکسها میتوانند در یک یا چندین دسته و یا طبقه خاص قرار گیرند. این طبقه بندیها بر اساس الگوهای بصری بکار رفته در عکسها و همچنین هدف عکاس از عکسبرداری صورت میگیرند.
آبستره یا انتراعی
آبستره(Abstract) به معنی انتزاعی، غیر جسیم، مجرد وغیر قابل لمس به کار میرود. در عکس انتزاعی دیگر بازنمایی عین واقعیت بیرونی ملاک قرار نمیگیرد.
آثار هنری
عکسهایی که به معرفی آثار هنری مانند مجسمه و حجم میپردازد.
آسمان
عکسهای مرتبط با مناظری از آسمان که در آنها عکاسی از آسمان و یا پدیدههای آن نظیر رعد و برق، ابرها، گردباد و... هدف اصلی و اساسی عکاس از عکاسی است.
ابنیه و معماری
عکسهای مرتبط با معماری، بناها و شهرسازی
اشیا
عکاسی از اشیا(به انگلیسی: objects). محدوده این طبقه میتواند بسیار وسیع باشد.
اشیا بيجان
طبیعت بیجان(به انگلیسی: stillife) به اثری هنری گفته میشود که معمولاً اجسام غیرمتحرک را تصویر میکند. این اجسام اغلب اشیاء معمولی هستند که میتوانند طبیعی باشد مانند گل، میوه، غذا، سنگ و صدف، و یا ساخته دست بشر باشند مانند کوزه، گلدان، لیوان، کتاب، جواهرات و زینت آلات، سکه، و پیپ، که در کنار هم چیده شدهاند.
انسان
عکسهایی که سوژه اصلی آن انسان باشد که اغلب انسان به صورت منفرد در آن حضور دارد
بلاگ
در مواردی که متن جانبی کنار عکس مد نظر بوده و یا اظهار اندیشه و عقیده عکاس در رابطه با موضوعی مد نظر باشد. میتوان از عکسی مناسب با مطلب طرح شده استفاده نمود.
پرتره
عکس با زاویه معمولا بسته از بالاتر از شانه و یا صورت را پرتره مینامند. در عکاسی چهره که به آن پرتره نیز گفته میشود توجه عکاس روی صورت، اعضای بدن یا خود شخص متمرکز میشود.
در فرهنگ آریان پور زیر کلمه پرتره Portait معانی نظیر تصویر، نقاشی،عکس یا تصویر صورت، تصویر کردن آمدهاست. در لغت به معنی تصویر، نقاشی، مجسمه، پیکره و …. است و در شکل اختصاصی آن به مجسمهٔ صورت، تصویر صورت، عکس صورت و مجسمهٔ نیمتنه، اطلاق میشود. همچنین پرتره به معنای شباهت و همانندی، تشریح مطلب، توضیح تعریف و ارائه شرح روشنی از یک موضوع است.
در عکاسی، پرتره نگاری بیشتر معطوف به عکس از انسانها آن هم در قطع صورت و شانهها میشود به همین دلیل چند سال پیش معادل نادرست (تک چهره) برای واژهٔ پرتره باب شد که به دلیل گویا نبودن و نامناسب بودن آن خیلی زود منسوخ گردید. پرتره با توجه به معانی وسیع آن خصوصاً در عکاسی میتواند انسانها و حتی حیوانات را در حالتهای مختلف (نه الزاماً از روبرو یا نیمرخ) و در اشکال کلی آنها (نه صرفاً صورت و سرشانهها) شامل شود. بنابراین گرفتن عکس از یک منظره در حالی که آدمها و یا حیواناتی نیز در آن مشاهده میشوند پرتره میشوند پرترهنگاری از آنها نیست. پرتره در حقیقت میبایست نمای بزرگ تری از سوژه را نسبت به کل عکس در برگیرد تا امکان بررسی و مطالعه موضوع اصلی برای مخاطب میسر شود.
به طور کلی در عکاسی پرتره همان طوری که گفته شد بیشتر به انسان معطوف است باید به این عوامل توجه داشت:
وضعیت قرارگرفتن دوربین نسبت به سوژه
لنز مورد استفاده
پس زمینه، موقعیت سوژه
حالت سوژه
کادر بندی
نورپردازی
البته نباید فراموش کرد که برای تهیه یک پرتره خوب مطالعه و داشتن اطلاعات قبلی دربارهٔ سوژه ارزش است. در هنگام عکاسی، میتوان درباره کار، سرگرمیها، علائق و موضوعات مورد توجه سوژه با او به گفتگو پرداخت و در خلال گفتگو به حرکات، اشارات و رفتارهای شخصی او توجه کرد. باید دقیقاً دریافت که کدام یک از حالات سوژه، به عنوان مثال: لبخند یا اخم نشان واقعی شخصیت درونی اوست.
یک عکاس موفق پرتره، باید بتواند با سرعت کار کرده و ویژگیهای فردی خاص و معانی حالاتی مانند خم شدنسر، برق زدن چشم و تغییرات آنی چهره سوژه را تشخیص داده و آنها را ثبت نماید. معروف است که یوسف کارش سرشناس ترین عکاس پرترهی کلاسیک در جهان، تنها عکس اخم کردهٔ وینستون چرچیل نخست وزیر خندهروی انگلیس را بدین صورت گرفت که هنگام عکاسی آنقدر با او صحبت کرد تا حوصلهٔ نخست وزیر خونسرد را سر برد. در این هنگام دست برد و سیگار برگ معروف او را از لبش لرداشت. این حرکت را آنقدر ناگهانی انجام داد که چرچیل عکس العملی نتوانست از خود نشان دهد و در یک لحظه که اخم بر چهر ی خنده روی او نقش بست عکسش را گرفت و به سرعت قبل از هر واکنشی سیگار را دوباره روی لبش گذاشت. کارش معتقد بود که لبخند چرچیل ماسک ظاهری اوست و او سیاستمدار خشنی است. اگر چه نگاه و تکنیک عکاسی کلاسیک کارش، مناسب زبان و بیان امروز در پرترهنگاری نیست اما تمام پرترههای موفق، چه کلاسیک و چه مدرن ورای تمام مسائل گفته شده چیزی از ویژگیهای فردی سوژه را نیز نشان میدهد.
تبلیغاتی
عکسهایی که برای مقاصد تبلیغاتی تهیه شده باشد.
تکنولوژی
سوژه و پیام اصلی این عکسها تکنولوژی است.
حمل و نقل
عکسهای مرتبط با خودرو و امثال آن
حیوانات
سوژه اصلی حیوانات هستند.
خبری
عکاسی خبری یا همان فتوژورنالیسم به عکسهایی گفته میشود که پبام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است. و آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف میکنند؛ عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند
سه تعریف رایج درباره عکاسی خبری وجود دارد:
هنری است که برای قصهگویی عکاسانه به کار گرفته میشود تا زندگی را مستند کند. پدیدهای جهانی است و به همه مربوط است و از محدودیتهای زبانی و فرهنگی عبور میکند. فتوژورنالیسم ما را به عکسهایی ارجاع میدهد که یک داستان را بیان میکند؛ مثل عکسهایی که در رسانههای خبری میبینیم یا مجلات، گاهنامهها یا هفتهنامهها. این عکسها میتواند دربر گیرندهٔ عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی، زندگی جاری، علایق انسانی و به تصویر کشیدن شیوه معاصر و رایج زندگی باشد. اما نکتهٔ مهم در این بخش این است که در فتوژرنالیسم روایت عکس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد، پس لازم است به عکاسان خبری گفته شود: سعی نکنید قضاوت خود را به عکس القا کنید. در فتوژرنالیسم، عنوان یا مضمون مقدم بر عکس است و باید به مخاطبان و بینندگان و کسانی که داوری میکنند کمک کند تا خودشان داستان یا ماجرا را کشف کنند.
ژورنالیسمی است که داستانی را از طریق تصاویر بیان میکند. میتوان اینطور برداشت کرد که در ذهن غربیها، فتوژرنالیسم تک فریم نیست؛ به همین علت است که همیشه یک فیچر یا گزارش تصویری جداگانه دارند و یک تک فریم؛ که تک فریم در واقع اوج گزارش تصویری است.
تعریف آخری که از فتوژورنالیسم میتوان عنوان کرد این است که گفته شود:
شکلی ویژه از ژورنالیسم است که تصاویری را خلق میکند تا داستانی خبری را بازگو کند؛ هرچند معمولا اینطور فهم میکنند که اصل بر تک فریم است، در حالی که اینطور نیست. در حالت عامتر هم به مطالب بسیار مهم و جدی که عکاسی شدهاست گفته میشود.
خوردنیها – غذاها
عکسهایی که از خوردنیها و غذاها نظیر حبوبات و میوهها عکسبرداری شده باشند.
رویدادها
تصاویری که از رخدادهای گوناگون عکسبرداری شده باشند و تصاویر این دسته میتوانند در همان گروه عکاسی خبری قرار گیرد.
زندگی روزمره
میتواند در گروه مردم، انسان و یا خبری هم قرار گیرد.
طبیعت
اغلب مناظر طبیعی با زاویه باز را شامل میشود.
عکاسی طبیعت به استفاده از فرآیند عکاسانه جهت نمایش مشاهدات در تمام شاخههای تاریخ طبیعی، سوای مردم شناسی و باستان شناسی، محدود است؛ به شکلی که شخص خبره، توانایی شناسایی سوژه اصلی و تصدیق ارائه صحیح آن را داشته باشد. گویایی عکس طبیعت باید از جنبهی کیفیت تصویریاش بالاتر باشد. نشانههای انسانی، به جز معدود موقعیتهایی که به جلوهی طبیعی صحنه کمک میکنند، نباید در تصاویر ارائه شوند. وجود نوارهای علمی {نشانههای تحقیقی دانشمندان} بر بدن حیوانات حیات وحش قابل قبول است. عکسهای گیاهان و حیوانات دو-رگه، تطبیقشده و غیر طبیعی، همچون هر گونه دستکاری که شرایط عکاسی را تغییر دهد، غیر قابل قبول است.
حیات وحش واقعی به یک یا چند جاندار اطلاق میشود که کاملا آزادانه، در زیستگاه طبیعی یا اختیاری، زندگی می کنند. بنابراین عکسهایی از باغ وحش و یا مراکز تفریحیِ نگهداری حیوانات از دید بسیازی از جملهانجمن عکاسان آمریکا غیر قابل قبول هستند.
چیزهایی همچون خطوط تلفن، جادهها، حصارها، درختان قطع شده (بطور آشکار)، ساختمانها و امثال اینها باعث عدم پذیرش عکس در ژانر طبیعت خواهد بود. انسانها، اگرچه بسیار کوچک و با وجود زیبایی صحنه، نباید نشان داده شوند. اینگونه عکسها میتوانند مناسب بخش عکاسی مسافرتی باشند. عبارت «نشانههای انسانی که به جلوهی طبیعی صحنه کمک میکنند» شاید گمراه کننده باشد؛ پرستویی که در انبار غلات زندگی می کند، در آشیانه ی خود در یک انبار پذیرفتنیست چونکه آنجا محیط طبیعی زندگی اوست. مرغ ماهیخوار نشسته بر روی یک تیرک نیز قابل قبول است، چونکه محیط رایجی برای استراحت آنهاست؛ ولی باید بخش بالایی تیرک بیشتر در عکس نشان داده شود.
صحنههای طلوع و غروب اصلاح شده نیز از دلایل عدم پذیرش هستند. برخی از داورها در مسابقات عکاسی در این مورد سخت گیری نمیکنند. جهت اطمینان خاطر، بهتر است که خود در تفسیر «تعریف عکاسی طبیعت» سختگیری کنید. [۱۹]
فوتوگرافیک
عکسهایی که توسط نرم افزار و به میزان زیاد دستکاری شده باشد.
فکاهی
موضوعات فکاهی و ظنز آمیز
لحظه قطعی
لحظه قطعی یا Decisive Moment هانری کارتیه برسون و ابداع کننده این موضوع، اعتقاد راسخ به لحظه تعیین کننده در عکاسی داشت و معتقد بود تنها در این لحظهاست که یک عکاس میتواند رویدادی را به تصویری ماندگار بدل سازد.
ماکرو
همانگونه که از نام طبقه بر میآید، تصاویری را شامل میشود که با لنزهای ماکرو و از فاصله نزدیک برداشته شده باشند و اغلب جزئیات اشیاء را نشان میدهد.
عکاسی ماکرو بیشتر جای عکاسی از نزدیک معنا می شود و به نوعی عکاسی گفته می شد که در آن تصویر اشیا بزرگتر از اندازه واقعی شان، با نسبتی بزرگتر از 1:1 گرفته میشود.
در عکاسی ماکروی واقعی باید فاصله بین لنز تا صفحه تصویر از فاصله لنز تا سوژه بیشتر باشد. در دوربین های فیلمی عکاسی ماکرو نیاز به مبدل های ماکرو یا حلقه های لنز ماکرو دارد. لنز های ویژه ماکرو معمولا گرانتر از سایر لنزها هستند و مخصوصا برای نزدیک شدن زیاد به سوژه و جلوگیری از تغییر شکل تصویر طراحی شده اند. بعضی از لنزهای تله فتو نیز دارای قابلیت ماکرو می باشند که با ترکیب اپتیکی ویژه ای که دارند می توانند در شرایط بسیار نزدیک به سوژه نیز روی آن فوکوس نمایند.
در گذشته عکاسی ماکرو به معنی استفاده از دوربینهای SLR و خریدن لنزهای مخصوص بود که هزینه ای بین صد تا هزاران دلار به دنبال داشت. اما این مساله در مورد دوربینهای دیجیتال فرق می کند. یکی از مزایای دوربینهای دیجیتال این است که بیشتر آنها قادر به عکاسی ماکرو با کیفیت خوب می باشند. در بعضی از انواع این دوربین ها تا حد بسیار زیادی می توانند به سوژه نزدیک شوند، ولی در بعضی دوربین های دیگر از زوم برای پر کردن کادر و بزرگ کردن سوژه استفاه می شود. بطور کلی در عکاسی ماکرو، سرعت شاتر بسیار پایین است و استفاده از یک پایه محکم برای عکاسی ایده بسیار خوبی است. بعلاوه عکس گرفتن با استفاه از تایمر دوربین از لرزیدن دوربین و خراب شدن عکس جلوگیری می شود.
نماهای بسیار نزدیک معمولاً بسیار جالب و نیز مفید می باشد. در عکاسی ماکرو جزئیاتی از شیئ دیده می شود که با چشم معمولی نمیتوان دید.
مراسم
عکسهای مربوط به مراسمات خاص است که البته میتواند در دسته خبری نیز قرار گیرد.
مردم
عکسهایی که مربوط به انسان و اجتماعات انسانی میباشند.
مفهومی
عکس مفهومی یا Conceptual به عکسی گفته میشود که هدف عکاس از آن، معمولا بیان مفهومی خاص با کمک عناصر تصویر است. عکس مفهومی باید بیننده را به تفکر وا دارد. عکسهای همهٔ دستههای عکاسی میتوانند در صورت القای مفهومی خاص به بیننده در این دسته نیز قرار گیرند.
مناظر
عکاسی مناظر یا Landscape به آن دسته از عکسهایی اطلاق میگردد که مناظر یا و چشم اندازهای طبیعی و یا غیر آن را نمایش میدهند. بعضی عکسهای این گروه میتوانند در طبقههای معماری و یا طبیعت هم قرار گیرند.
منظره به کل یا بخشی از طبیعت گفته میشود که از یک منظر یا زاویه خاص به آن نگریسته شده باشد. طبیعت، موضوع همیشگی و جدایی ناپذیر عکاسی از منظره به شمار میرود، به همین دلیل است که به عکاسی از منظره، عکاسی از طبیعت نیز گفته میشود. به طور معمول در چنین عکسهایی حضور انسان یا حیوان به چشم نمیخورد، مگر اینکه حضور آنها مفهومی خاص داشته باشد. در چنین شرایطی باید اندازه تصویر انسان یا حیوان نسبت به کل تصویر کوچکتر باشد.
به عقیده برخی از صاحبنظران ساحل دریا، شهر و بناهای ساخته شده به دست انسان را نباید جزو طبیعت به شمار آورد و تصاویری که دربردارنده دریا و شهر هستند را باید چشم انداز دریا یا شهر به شمار آورید. از آنجا که معادل انگلیسی عکاسی از منظره، لنداسکیپ (Landscape)– لند به معنای زمین- است میتوان این گفته صاحبنظران را به جا دانست و عکاسی از منظره را فقط به زمین و طبیعت بکر و دست نخورده محدود کرد. با این حال، حتی اگر در یک منظره طبیعی، یک خانه روستایی در دور دستها، شهری در امتداد افق یا جاده ای در قسمت جلو تصویر ظاهر شده باشد باز هم میتوان این عکس را جزو عکسهای منظره به شمار آورد. اصطلاح منظره یا چشمانداز شهری (Urban Landscape) به عکسهایی گفته میشود که به سبک عکاسی از طبیعت اما از فضای شهری گرفته شده باشد به این معنی که نحوه نگاه عکاس به ساختمانها، مکانها و خیابانها، باید همانند نگاه او به کوه و درختها در طبیعت باشد.
سبکهای عکاسی منظره
در زمینه عکاسی از منظره، تا به حال سه سبک شناخته شدهاست که عبارتند از:
سبک نمایشی، مستقیم یا توصیفی مستقیم (Representational)
سبک امپرسیونیستیک یا احساسی (Impressionistic)
سبک انتزاعی (Abstract)
نجوم
تصاویر مربوط به اجرام آسمانی که معمولا با کمک تلسکوپ تهیه شوند.
ورزش
عکسهای مربوط به فعالیتهای ورزشی
منبع:ویکی پدیا
مطالب مشابه :
روشهای اجرائی پروژه ها
مدیریت است.نظام مورد استفاده در کشور عمدتاٌ بصورت سه عاملی طراحی شرح داده و سپس خدمات
دستهبندی عکسها در عکاسی
پرتره به معنای شباهت و همانندی، تشریح مطلب، توضیح تعریف و ارائه شرح لنداسکیپ خدمات
برچسب :
شرح خدمات طراحی لنداسکیپ