آموزش نت خوانی
الفباي موسيقي نت مي باشد
تعريف نت:
علامتي است كه بوسيله آن صداهاي موسيقايي نوشته شده ، سپس خوانده و اجرا مي شود
براي بيان نت دو نظام وجود دارد
نظام هجايي
Do Re Mi Fa Sol La Si
نظام الفبايي
C D E F G A B
سي لا سل فا مي ر دو
خطوط حامل :
پنج خط موازي و با فاصله معين و يكسان نسبت به هم مي با شد كه نت ها بر روي خطوط و ما بين خطوط قرار مي گيرند و خطوط حامل را از پايين به بالا مي شماريم
درحالت كلي نت ها به چهار صورت بر روي خطوط حامل قرار مي گيرند
1 پنج نت بر روي خطوط قرار مي گيرد
2 چهار نتبين خطوط قرار ميگيرد
3-يك نت از پايين چسبيده به خط اول قرار مي گيرد
4-يك نت از بالا چسبيده به خط پنجم قرار مي گيرد
همانطور كه در تصوير بالا مشاهده مي كنيد 11 نت قرار گرفته است
خطوط اضافه :
گستره صدايي ما بيشتر از اين 11 نت مي باشد كه براي دستيابي به آن از خطوط اضافه كمك مي گيريم
كليد :
علامتي است كه سمت چپ خطوط حامل قرار مي گيرد و نام و موقعيت نت را روي خطوط حامل مشخص مي كند
انواع كليد در موسيقي:
كليد سل كليد فا كليد دو
در ساز گيتار تنها كليد سل است كه كاربرد دارد
هنگامي كه اين كليد اول خطوط حامل قرار مي گيرد ، نتي كه روي خط دوم حامل قرار مي گيرد سل نام دارد
كشش نت در موسيقي:
به مدت زمان ماندگاري صداي هر نت كشش نت گفته مي شود
سكوت در موسيقي :
نبودن صدا..... كه معادل هر كشش نت سكوتي وجود دارد
ريتم :
به كارگيري انواع كشش ها و سكوتها ( ضرب آهنگ ) به طوري كه از نظر زماني با هم هماهنگ باشند
ضرب در موسيقي :
واحدي زماني در موسيقي مي باشد كه به كمك آن كشش ها سوكتها را در موسيقي اجرا مي كنيم . ضرب را ميتوانيم با شمارش بوسيله حركات رفت و برگشت دست يا پا نگهداريم
انواع نت :
گرد سفيد سياه چنگ دولا چنگ سه لا چنگ
نت گرد:
واحد كشش در موسيقي مي باشد . به اين معنا كه كشش زماني نت هاي ديگر نسبت به اين نت سنجيده مي شود
نت سفيد :
اين نت از لحاظ زماني 2/1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد
نت سياه:
اين نت از لحاظ زماني4/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1 كشش زماني نت سفيد مي باشد
نت چنگ :
اين نت از لحاظ زماني8/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1 كشش زماني نت سياه مي باشد
نت دو لا چنگ :
اين نت از لحاظ زماني16/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1كشش زماني نت چنگ مي باشد
نت سه لا چنگ :
اين نت از لحاظ زماني32/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1كشش زماني نت دو لا چنگ مي باشد
درخت نت :
نكته :
براي كشيدن دم نت هرگاه نت از خط سوم بالاتر بود دم آن را به سمت پايين مي كشيم هنگامي كه پايين تر از خط سوم بود به سمت بالا مي كشيم
ميزان:
قطعه موسيقي را به قسمت هاي كوچكي از لحاظ زمان بندي تقسيم بندي مي كنيم كه به هر كدام از اين قسمتها ميزان مي گوئيم .
خط ميزان:
خطوطي است عمود بر خطوط حامل كه ميزان ها را از يكديگر متمايز مي كند
دو لا خط پايان:
نشانه پايان قطعه موسيقي مي باشد
كسر ميزان:
عدد كسري مي باشد كه جلوي كليد سل قرار مي گيرد . در آن صورت كسر به معني تعداد ضربهاي داخل هر ميزان مي باشد .
مخرج كسر نشان دهنده نوع واحد ضرب مي باشد (سفيد، سياه، ،چنگ،...)
به طور مثال در كسر ميزان 4/4 صورت كسر به اين معناست كه در هر ميزان بايد چهار ضرب قرار گيرد و مخرج كسر به ما نشان مي دهد كه هر ضرب به شكل سياه مي باشد .
توضيح بيشتر:
براي رسيدن به نت تك ضرب عدد مخرج كسر را مستقيما به نت گرد نسبت مي دهيم . در اين حالت نت گرد برابر چهار ضرب مي شود . همانطور كه مي دانيد نت سفيد 2/1 نت گرد است . در نتيجه نت سفيد برابر با دو ضرب مي شود . اين نت نت تك ضرب ما نيست . پس تقسيمات را ادامه مي دهيم . نت سياه 2/1 نت سفيد است . در نتيجه برابر با يك ضرب مي شود ، اكنون نت تك ضرب كه همان نت سياه است را بدست آورده ايم . پس در ميزان 4/4 چهار نت سياه در هر ميزان خواهيم داشت.
نقطه كنار نت :
نقطه كنار نت نيمي از كشش زماني نت را به همان نت مي افزايد . به طور مثال : نت سفيد برابر دو ضرب است ، حال اگر نقطه كنار آن قرار گيرد نيمي از كشش زماني آن را كه يك ضرب مي شود به آن مي افزايد ، پس نت سفيد نقطه دار برابر با سه ضرب مي شود
فاصله:
فاصله بين دو نت عبارتست از مسافت بين دو نت از لحاظ زيري يا بمي
نيم پرده :
كوچك ترين فاصله در موسيقي كلاسيك نيم پرده مي باشد
اكتاو:
اگر از هر نت با شمارش خود نت هشت نت به سمت جلو حركت كنيم به همان نت با صداي زير تر مي رسيم كه به آن اكتاو نت مي گوئيم .
فاصله بين نت ها :
در حالت كلي اگر از نت دو حركت كرده و تا اكتاو آن برويم ( كه همان نت دو با صداي زير تر مي باشد ) فاصله بين نت ها به صورت زير مي باشد:
Do تا Re يك پرده ( هر دو نيم پرده برابر با يك پرده مي باشد)
Re تا Mi يك پرده
Mi تا Fa نيم پرده
Fa تا Sol يك پرده
Sol تا La يك پرده
La تا Si يك پرده
Si تا Do نيم پرده
همانطور كه مي بينيد دو استثنا وجود دارد ، بين مي و فا ، سي و دو نيم پرده فاصله مي باشد . اين قاعده كلي مي باشد و به عنوان يك قانون به خاطر مي سپاريم
زيري و بمي نت ها:
هرگاه روي خطوط حامل به سمت بالا حركت كنيم صدا زير مي شود و هنگامي كه به سمت پايين حركت مي كنيم صدا بم مي شود
علائم تغيير دهنده :
ديز(#) :
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت را نيم پرده زير مي شود.
بمل(b) :
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت را نيم پرده بم مي شود.
بكار ( ם ) :
اين علامت تاثير علامت هاي ديز يا بمل را از بين مي برد
علائم تركيبي:
علامتهاي ديز يا بملي كه جلوي كليد سل و قبل از كسر ميزان قرار مي گيرند و تاثير آن به اين صورت است كه تمامي نت ها مورد نظر در هر اكتاوي را نيم پرده زير يا بم مي كنند
علائم عرضي :
هرگاه اين علائم داخل ميزان بيايد تاثير آنها فقط روي همان اكتاو و تا انتهاي همان ميزان مي باشد و يا اينكه توسط بكار داخل ميزان تاثير آنها از بين ببرد
قوي و ضعيف بودن ضرب در ميزان :
به طور كلي اولين ضرب تمامي ميزان ها قوي ميباشد و ضرب مياني ميزان نيمه قوي ، و بقيه ضرب ها ضعيف مي باشد
براي مثال به ميزان هاي زير توجه كنيد
سنكوپ :
از ادامه يافتن صداي ضرب ضعيف به روي ضرب قوي سنكوپ به وجود مي آيد
ضد ضرب :
هر گاه در حالت سنكوپ به جاي ضرب قوي سكوت قرار گيرد حالت بوجود آمده ضد ضرب نام دارد
بعضي علايم در موسيقي معمول مي باشد و دانستن انها ضروري تعدادي از اين علايم به قرار زير مي باشد
خط اتصال:
خطي است كه گروهي از نتها را به هم متصل مي كند يا زير مجمو عه قرار مي دهد
خط اتحاد:
خطي است كه دو نت همنام را به هم متصل ميكند. در اجرا به اين معني است نت اول را اجرا كرده ولي نت دوم را اجرا نمي كنيم و اجازه مي دهيم صداي نت اول به اندازه ي كشش زماني نت دوم هم كشيده شود
لگاتو:
خطي است كه دو نت غير همنام را به هم متصل مي كند.در اجرا به معني اين است كه نت اول را به صدا در آورده و ادامه صدا را روي نت دوم بدون به صدا در اوردن نت توسط دست راست يا مضراب يا ارشه يا . . . ِ توسط دست چپ بوجود آوريم
دولا خط تكرار:
قطعه ي ما بين اين دولا خط را يك بار تكرار مي كنيم. اگر ابتداي قطعه بود در قسمت شروع قسمت تكرار شونده نيازي به گذاشتن دولا خط تكرار نيست
شكل علامت تكرار يك ميزان
شكل علامت تكرار دو ميزان
خطوط ولتا:
در اجراي قطعه هنگامي كه به خط ولتاي 1 ان را اجرا كرده و با ديدن دولا خط تكرار قسمت مورد نظر را تكرار مي كنيم حال در تكرار وقتي كه به خطوط ولتا ميرسيم ديگر خط ولتاي شماره ي 1 را اجرا نمي كنيم و خط ولتاي 2 را اجرا كرده و ادامه مي دهيم
: D.C all fine
اين علامت در انتهاي قطعه مي ايد و به اين معني كه از ابتداي قطعه شروع كرده و تاfine را اجرا كنيد
: D.S all coda
(كدا) را اجرا كنيد.
تبلجر:
تبلچر خواني راهي براي فرار از نت خواني نيست
تبلچر روشي بسيار ساده براي درك و نواختن نت هاي موسيقي بدون فراگيري اصول اصلي نت خواني مي باشد . از آنجايي كه اينروش با نقص هاو كمبود هايي از لحاظ موسيقي روبرو مي باشد به هنرجويان توصيه مي كنيم كه مبناي خود را در موسيقي بر پايه نت خواني قرار دهند
اين روش به اين صورت است كه شش خط روي صفحه داريم كه معادل شش سيم گيتار است و اعدادي كه روي اين خطوط قرار مي گيرند معادل نيم پرده اي است كه بايد روي گيتارگرفته شود
بطور مثال اگرعدد 0 روي خط مربوط به سيم اول نوشته شود به اين معني است كه روي گيتار مي بايست سيم اول بطور آزاد نواخته شود و يا اگر 1 نوشته شود بايد نيم پرده ي اول گرفته شود و...
مهم :
در اين سيستم زمان بندي وجود ندارد، كه مشكل بزگي براي اين سيستم است ، البته در برخي از كتاب ها ، متد ها و نرم افزار ها قوانين زمان بندي نيز به صورت قرار دادي به اضافه شده كه ممكن است در متد هاي مختلف با هم متفاوت باشند
البته علامت هاي زمانبندي تا جاي ممكن شبيه زمانبندي در نت مي باشد
انواع سكوت ها:
معادل هر نت سكوتي داريم كه در تصوير زير مي بينيد
همانطور كه در شكل بالا مي بينيد شكل سكوت گرد با سكوت سفيد شبيه هم هستند با اين تفاوت كه سكوت گرد از بالا به خطوط حامل چسبيده و سكوت سفيد از زير به خطوط حامل چسبيده است، براي اشتباه نگرفتن اين دو سكوت كافيست اين تصور را داشته باشيم كه سكوت گرد بخاطر اين كه 4 ضرب است پس سنگين تر بوده و از خط پايين افتاده و سكوت سفيد به دليل انكه 2 ضرب است سبك تر بوده و روي خط قرار مي گيرد
سيم هاي گيتار را از پايين به بالا ميشماريم، سيم اول گيتار صداي نت مي را مي دهد كه اين نت روي خطوط حامل بين خط چهارم و خط پنجم قرار دارد
سيم دوم گيتار صداي نت سي را مي دهد كه اين نت روي خطوط حامل روي خط سوم مي باشد
سيم سوم گيتار صداي نت سل را مي دهد كه اين نت روي خطوط حامل روي خط دوم است.
سيم چهارم گيتار صداي نت ر را مي دهد كه اين نت روي خطوط حامل از پايين به خط اول چسبيده است.
سيم پنجم گيتار صداي نت لا را مي دهد كه اين نت روي خطوط حامل روي خط كمكي دوم زير خطوط حامل قرار دارد
سيم ششم گيتار صداي نت مي را مي دهد كه اين نت روي خطوط حامل از پايين چسبيده به خط كمكي سوم زير خطوط حامل مي باشد
با توجه به دايره ي نت ها مي توان نت هاي ديگر روي سيم هاي گيتار را شناخت
بطور مثال نت هاي سر دسته را توضيح مي دهم
سيم اول آزاد مي است و مي دانيم نت فا نيم پرده با نت مي فاصله دارد پس صداي نت فا روي گيتار نيم پرده ي اول سيم اول است و اين نت فا روي خطوط حامل روي خط پنجم قرار دارد، در ادامه روي سيم اول نت سل را داريم كه يك پرده با نت فا فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل از بالا به خط پنجم چسبيده است
سيم دوم آزاد سي است و مي دانيم نت دو نيم پرده با نت سي فاصله دارد پس صداي نت دو روي گيتار نيم پرده ي اول سيم دوم است و اين نت دو روي خطوط حامل بين خط سوم و خط چهارم قرار دارد، در ادامه روي سيم دوم نت ر را داريم كه يك پرده با نت دو فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل روي خط چهارم است
سيم سوم آزاد سل است و مي دانيم نت لا يك پرده با نت لا فاصله دارد پس صداي نت لا روي گيتار نيم پرده ي دوم سيم سوم است و اين نت لا روي خطوط حامل روي خط دوم قرار دارد ، در ادامه روي سيم سوم نت سي را داريم كه البته هم صداي نت سي (سيم دوم آزاد) است كه يك پرده با نت لا فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي چهارم سيم سوم بطور معمول به جاي اين نت همان سيم دوم بطور آزاد را مي نوازيم.
سيم چهارم آزاد ر است و مي دانيم نت مي نيم پرده با نت ر فاصله دارد پس صداي نت مي روي گيتار نيم پرده ي دوم سيم چهارم است و اين نت مي روي خطوط حامل روي خط اول قرار دارد، در ادامه روي سيم چهارم نت فا را داريم كه نيم پرده با نت مي فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل بين خط اول وخط دوم است
سيم پنجم آزاد لا است و مي دانيم نت سي يك پرده با نت لا فاصله دارد پس صداي نت سي روي گيتار نيم پرده ي دوم سيم پنجم است و اين نت سي روي خطوط حامل از پايين به خط كمكي اول چسبيده است، در ادامه روي سيم پنجم نت دو را داريم كه نيم پرده با نت سي فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل روي خط كمكي اول است
سيم ششم آزاد نيز مي است و مي دانيم نت فا نيم پرده با نت مي فاصله دارد پس صداي نت فا روي گيتار نيم پرده ي اول سيم ششم است و اين نت فا روي خطوط حامل روي خط سوم كمكي پايين خطوط حامل قرار دارد ، در ادامه روي سيم ششم نت سل را داريم كه يك پرده با نت فا فاصله دارد پس مي شود نيم پرده ي سوم كه اين نت در خطوط حامل از پايين به خط سوم كمكي چسبيده است
به همين صورت شما مي توانيد ديگر نت هاي روي هر سيم را بيابيد
منبع:سایت تخصصی گیتار فلامنکو
مطالب مشابه :
آموزش نت خوانی
تبلچر خواني راهي براي فرار از نت خواني نيست .
موسیقی کودک (ارف) ـ ۲۷
آزمون دوره توسط "آذر هاشمي" و در سالن «پرتو» ي مدرسه و به قصد سنجش نوت خواني و نوت بالا و يا
كر كودكان ـ ۱۰
«سلفژ» براي تقويت نوت خواني و «تنبك» براي تقويت ريتم شناسي "سروش" تا با افزايش شناخت وي
چندمارش شیپور و نی از عباس صالحی
فروش نسخه تعزیه - چندمارش شیپور و نی از عباس صالحی - فروش نسخه تعزیه
آموزش نصب ویندوز 7 در لپ تاپ Asus
آموزش تعميرات انواع نوت بوک ها شامل: sony – toshiba – asus – dell –hp نقشه خواني و شماتيک بوردها.
آزمون ورودي دوره مدرسي نقشهخواني و كار با قطبنما برگزار شد
آزمون ورودي دوره مدرسي نقشهخواني و كار با قطبنما برگزار نوت بوک msi -امین ستوده
عبدالعلی مزاری و نقض صریح حقوق بشر : یا نوت هزاری ، یا نامه ی مزاری ، یا پنج دقیقه سواری!
سید زدایی از جامعه هزاره - عبدالعلی مزاری و نقض صریح حقوق بشر : یا نوت هزاری ، یا نامه ی مزاری
در پاسخ به دوستي که مي گويد چرا نماز مي خواني ؟خواهم گفت :
در پاسخ به دوستي که مي گويد چرا نماز مي خواني ؟خواهم گفت : قیمت های روزانه نوت بوک
برچسب :
نوت خواني