ايمان در كلام مسيحي و اسلامي
پاسخ:
ايمان [Faith] در كلام مسيحي محور بحثهاي دامنهداري است و فرقههاي كلامي، مسيحي در تحليل ماهيت آناختلاف زيادي دارند. ازاينرو در اين مجال اندك نميتوان به تمامي آنها اشاره كرد، ازاينرو تنها به ديدگاه دو متكلممسيحي يكي توماس آكونياس(St . Thomas Aquinas) چهره اصلي كاتوليك قديم و ديگري پل تيليخ چهره اصليپروتستان جديد اكتفا ميكنيم.
نظر توماس آكويناس(St . Thomas Aquinas): ايمان عبارت است از «تصديق گزارههاي وحي شده و قبول قلبيآنها» [براون كالين، فلسفه و ايمان مسيحي، ترجمه طاطهوس ميكائيليان، انتشارات علمي و فرهنگي تهران، 1375، ص 25].
از ديدگاه آكويناس، ايمان ماهيتي معرفتي دارد و در مراتب معرفتي ميان رأي يا گمان و علم يا دانش قرار گرفتهاست. رأي از نظر وي عبارت است از اعتقاد بيشاهد و بيدليل ازاينرو احتمال خلاف آن ميرود. اما دانش عبارتاست از اعتقاد مبتني بر شواهد كافي بر صدق، ازاينرو يقيني است. در حالي كه ايمان مبتني بر شواهد ناكافي و ناقصاست چرا كه حضور خداوند چنان ملموس نيست كه بتوان دليلي قوي براي علم به وجود او پيدا كرد. اما از نظرگاهآكويناس در اينجا اراده و خواست آدمي دخالت ميكند و در اثر آن عقل انسان چنان مؤكد و سخت به وجود خداوند وديگر اصول ديني اعتقاد پيدا ميكند كه منجر به اطاعت محض او از خداوند ميشود، نتيجه آن كه از نظر آكويناسايمان كار عقل است و همان تصديق به حقيقت الوهي؛ اما تصديقي كه ريشه در خواست آدمي دارد. پس خواست واراده ماست كه به كمك فقدان مدارك كافي آمده، نقص آنها را جبران ميكند. در واقع، آدمي با ديدن شواهد خاصي ازقبيل معجزهها، با اين كه آنها را براي اعتقاد به وجود خداوند كافي نميداند تصميم به تصديق آن گرفته، دعوتخداوند را پاسخ مثبت ميدهد.
اشكالات متعددي به اين نظر شده است كه مجال طرح آن نيست ولي به هر حال اين خطاي بزرگي است كه بگوييمايمان به خاطر متعلقش - كه امور غيبي است - از حيطه علم آدمي خارج است، زيرا امر غيبي به معناي خفاي آن ازحواس آدمي است و نه از حيطه علم، عقل مفرد او. آكويناس به دليل تقابلي كه ميان ايمان و علم انداخته است، ازعهده تحليل دقيق ايمان برنيامده و مشخص نكرده كه در نهايت، تصديقي كه در تعريف ايمان ميگويد، چگونه باخواست و اراده آدمي پيوند خورده و از رهگذر آن حاصل ميشود [نگا: جوادي، محسن، نظريه ايمان در عرصه كلام و قرآن، معاونت اموراساتيد دروس معارف اسلامي قم، چاپ اول، زمستان 1376، صص 19 - 27] پل تيليخ (Poul Tillich): «ايمان حالت دلبستگي نهايي آدمي و غايت قصواي اوست» به اعتقاد تيليخ چيزي غايتقصوي است كه معنابخش زندگي ما باشد و واقعيت و هدف زندگي ما در گرو آن. در نظر او غايت قصوا فقط يك چيزاست و آن وجود واجبالوجود است هر چند آدميان دلبستگيهايي دارند كه آنها را نهايي ميدانند ولي به نظر تيليخاين اشتباه بزرگي است كه آنچه كه حقيقتا نيست متعلق دلبستگي نهايي قرار گيرد [هيك، جان، فلسفه دين، ترجمه بهرام راد، انتشاراتبينالمللي الهدي، تهران، 1372، ص 130 - براي اطلاع تفصيلي از نظر وي در اين باب مراجعه كنيد به تيليخ، پل، پويايي ايمان، ترجمه حسين نوروزي، انتشاراتحكمت].
به هر روي از نظر تيليخ ايمان به دست آوردن چيزي نيست. ايمان تحصيل معرفتي كه وجود ندارد نميباشد. ايمانتنها توجه كردن و التفات به چيزي است كه آدمي خود دارد. ايمان هوشياري به ذات تعلقي و وابسته خود است،نوعي وابستگي كه همه وجود آدمي را از آن وجود مطلق سرشار ميكند. ايمان زدودن غفلت از چيزي است كه خوددارد[نظريه ايمان، همان، ص 45].
با مراجعه تفصيلي به ديدگاه تيليخ در باب ايمان ميتوان اشكالات متعددي را مطرح كرد ولي مهمترين خطايديدگاه او آن است كه براي خداوند تشخص قائل نيست؛ يعني، تحليل او از ايمان آن است كه خداوند به عنوانموجودي متشخص و متعين وجود ندارد، بلكه خدا همان واقعيت وجود اشيا و آدميان است و حال آن كه همه اديانآسماني به تشخيص خداوند وراي وجود مخلوقاتش قائل هستند. همچنين او نقش عقل در خداشناسي را ناديدهگرفته است [نگا: همان، صص 48 - 46] در ميان متكلمان اسلامي - چه اشاعره و چه معتزله از اهل سنت و همچنين از متكلمان شيعي - نظريههايگوناگوني در تحليل ايمان ارائه شده است كه نميتوان به طرح يكايك آنها پرداخت. تنها اين نكته را خاطرنشانميسازيم كه با مراجعه به نظريات متكلمان شيعي در اين باب، اين نتيجه مهم به دست ميآيد كه قاطبه و اكثر متكلمانشيعي ايمان را مساوي با تصديق به خدا و رسول و محتواي راست دانسته و مراد از تصديق نيز در نزد آنان معرفت وشناخت است، بنابراين ايمان در نظر اكثر متكلمان شيعي؛ يعني، معرفت و شناخت به خدا، رسول و محتواي رسالتبراي آن كه اين مطلب كمي روشن شود تنها به تعاريف برخي از بزرگان و انديشمندان شيعي پيرامون ايمان بسندهميكنيم:
1- سيد مرتضي: ايمان تصديق قلبي است، يعني اگر كسي به خدا و به آنچه خداوند معرفت آن را لازم كرده تصديق كند، مؤمن است و نيازي بهاقرار زباني نيست [سيد مرتضي، الذخيرة في علم الكلام، مؤسسه النشر الاسلامي قم، بيتا، ص 536]2- شيخ طوسي: ايمان فقط تصديق قلبي است و معرفت خداوند و اذعان نفساني است به آنچه كه خداوند اقرار و اذعان به آنها را لازم كردهاست و اقرار لساني لازم نيست [شيخ طوسي، محمد الاقتصاد في الاعتقاد، بينا، بيتا، ص 227]3- ابن ميثم بحراني: ايمان همان تصديق قلبي است به خداوند و آنچه پيامبر آورده است [البحراني، ابن ميثم، قواعد المرام في علم الكلام، انتشاراتكتابخانه آيتاللّهالعظمي مرعشي، قم، بيتا، ص 170]4- صدرالمتألهين: اهل ايمان به خدا و رسول همان علم به الهيات است [شيرازي صدرالدين، تفسير القرآن، انتشارات بيدار قم، بيتا، ج 1، ص 249(در اين باب نگا: نظريه ايمان، همان، صص 134 - 120)[5- علامه جعفري: ايمان تصديق وجداني فعال است [تكاپوگر انديشهها (زندگي، آثار و انديشههاي استاد محمد تقي جعفري) به كوشش عبداللّه نصري،پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، تهران، چاپ اول، تابستان 1376، ص 133].
البته اين كه تصديق تنها معرفت است يا عنصري بيش از معرفت را لازم دارد محل بحث و نظر است، اما حق آناست كه براساس آيات و روايات صرف يقين و علم به مطلبي ايمان تلقي نميشود بلكه بايد علاوه بر آن يك نوعتسليم دروني و قلبي نسبت به آن آموزه نيز وجود داشته باشد، چنان كه برخي از متكلمان شيعي بدان تصريح دارند.مثلاً فاضل قوشچي در «شرح تجريدالاعتقاد» ميگويد: معناي تصديق بيش از علم و معرفت است [نگا: شرح تجريدالاعتقاد،انتشارات شريف رضي، قم، بيتا، ص 386 [يا شيخ طوسي معناي تصديق را علاوه بر معرفت و علم، تسليم نيز تلقي ميكند [نگا:تفسيرالتبيان، ج 2، ص 418] اما ايمان از ديدگاه قرآن عبارت است از: «علم و معرفت يقيني توأم با تسليم و خضوع در برابر حق. اما اين كه ايمانمعرفت و علم يقيني است از اين آيه استفاده ميشود كه: انما المؤمنون الذين آمنوا باللّه و رسوله ثم لم يرتابوا وجاهدواباموالهم وانفسهم في سبيل اللّه اولئك هم الصادقون در حقيقت، مؤمنان كسانياند كه به خدا و پيامبر او ايمان آورده و [ديگر[شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كردهاند. اينانند كه راست كردارند{M، (حجرات، آيه 15).
اين آيه به روشني حكايتگر اين حقيقت است كه اهل ايمان كسانياند كه در ايمان به خدا و رسول ترديد و شكينداشته بدانها علم و يقين دارند. اين ويژگي با آيات ديگري كه به توصيف مشركان و كافران (كساني كه ايمان ندارند)پرداخته است بيشتر تقويت ميشود به دليل مجال اندك تنها به ذكر يك نمونه اكتفا ميشود: لا اله الا هو يحيي و يميتربكم و رب آبائكم الاولين بل هم في شك يلعبون خدايي جز او نيست، او زندگي ميبخشد و ميميراند، پروردگار شما و پروردگارپدران شماست ولي نه، آنها [كافران] به شك و شبهه خويش سرگرمند{M، (دخان، آيات 9 - 8).
اين آيه به روشني كساني را كه به وحدانيت خداوند ايمان ندارند، فرو رفته در شك و ترديد خوانده و با مقابلهايمان نسبت به كفر، مؤمنان را كه به وحدانيت خداوند و اين كه تنها اوست كه حيات و ممات انسانها را در اختيار داردايمان دارند، صاحبان علم و معرفت ميشناساند.
اما ايمان صرف علم و معرفت نيست بلكه علمي است كه به زيور تسليم آراسته شده باشد و توأم با آن باشد: ولما جائهم كتاب من عنداللّه مصدق لما معهم و كانوا من قبل يستفتحون علي الذين كفروا فلما جائهم ما عرفوا كفروا به فلعنةاللّه علي الكافرين و هنگامي كه از جانب خداوند كتابي كه مؤيد آنچه نزد آنان است بر ايشان آمد، و از ديرباز [در انتظارش] و كسانيكه كافر شده بودند پيروزي ميجستند ولي همين كه آنچه [كه اوصافش] را ميشناختند برايشان آمد، انكارش كردند پس لعنت خدا بر كافرانباد{M، (بقره، آيه 89).
در اين آيه به صراحت بيان شده كه عليرغم معرفت و حتي آمادگي قبلي براي قبول و پذيرش آن، ناگهان كفرورزيده از قبول آن سرباز زدند، بنابراين صرف معرفت ايمان نيست بلكه التزام قلبي و تسليم دروني نيز بايد با آنمعرفت توأم باشد تا مفهوم ايمان بر آن صدق كند. وحجدوا بها واستيفنتها انفسهم ظلما و علوا و با آن كه دلهايشانبدان يقين داشت، از روي ظلم و تكبر آن را ان
مطالب مشابه :
دانلود سرودهای بیکلام و با کلام انقلابی
دانلود (بی كلام) سرفراز باشي ميهن من دانلود (بی كلام) خميني بي تو ديگه
قدرت كلام
اقتدار كلام به اهداف روشن خويش استفاده نماييم و باعث رشد و شكوفايي هر چه بيشتر ميهن
سرود های انقلابی (بی کلام-با کلام)
دانلود (بی كلام) سرفراز باشي ميهن دانلود (بی كلام) خميني بي تو ديگه
موسيقي بيكلام، سرشار از كلام
ميهن خويش را کنيم آباد كسی كه دلش را به بند بكشد جانش را آزاد موسيقي بيكلام، سرشار از
چرا مشايي نه؟ هتاكي به خدمتگزار با وفاي مام ميهن پاياني ندارد
طرفداران احمدی نژاد در اردبیل - چرا مشايي نه؟ هتاكي به خدمتگزار با وفاي مام ميهن پاياني
دانلود سرود های انقلابی
دانلود (بی كلام) سرفراز باشي ميهن من دانلود (بی كلام) خميني بي تو ديگه
ايمان در كلام مسيحي و اسلامي
حریم اندیشه - ايمان در كلام مسيحي و اسلامي سياست روز در ميهن
دانلود سرودهای انقلابی
دانلود (بی كلام) سرفراز باشي ميهن من دانلود (بی كلام) خميني بي تو ديگه
برچسب :
ميهن كلام