علوم خفیه

علوم خَفیّه یا علوم غریبه یکی از دو شاخهٔ "علوم" در تقسیمات قدیمی دانش‌ها در نظام آموزش مدارس اسلامی بوده‌است. شاخهٔ دیگر، یعنیعلوم جَلیّه، به طب و منطق و هندسه و غیره مربوط است قوانین مشخصی داشت و در کتاب‌ها نوشته و در مکاتب تدریس می‌شد، ولی علوم خفیه - که علوم غریبه نیز نامیده می‌شوند - به نیروهای مافوق طبیعت می‌پردازد و اسرار آن در نزد عالمانش پنهان می‌ماند.

باور اکثریت دانشمندان امروزی بر این است که توضیحات و ادعاهای نهان‌شناسی یا همان علوم خفیه با علم امروزین سازگاری ندارد و از راه‌های علمی بر مبنای روش علمیاثبات‌پذیر نیست زیرا علوم امروزی بیشتر به نوعی ادامه دهندهٔ مسیرپوزیتیویسم (تجربه‌گرائی) صرف جهت رسیدن به حقایق هستند و با توجه به نسبی و ناقص بودن علوم امروزی نمی‌توان دلیل محکمی بر وجود یا عدم وجود چیزی که در این دایره (تجربه‌گرائی) نمی‌گنجد آورد.

شاخه ها:

علوم و فنونی مثل طالع‌بینی، جفر (علم الحروف) و رمل (علم نقطه) در رابطه با علوم شکل گرفتند و استفاده می‌شوند.

کلیه شاخه‌های علوم غریبه در کتب شیعه به ۳۴ شاخه به قرار زیر تقسیم می‌شود:

  • خمسهٔ مُحتجبه (کیمیا · لیمیا · هیمیا · سیمیا · ریمیا)
  • خواص شناسی (خواص اسماءالله · خواص آیات و سوره‌ها · خواص ادعیه · حرز · خواص اوراد و اذکار و ختومات · خواص تعاویذ و رُقی · خواص حروف و جُمَل و اشکال · خواص الاشیاء · خواص طبع‌ها)
  • جفر · رمل · عددشناسی · علم اوفاق · تفأل · استخاره · علم الاعضاء · علم الاکتاف · وهم و دم · قیافه‌شناسی · کف‌بینی · ستاره بینی · ملاحم · تعبیر خواب · هیپنوتیزم ·مانیه‌تیزم · تلقین به نفس · تله‌پاتی · تخلیه روح · روشن‌بینی
  • شاخه‌های علوم خفیه (خمسهٔ مُحتجبه) اینهاست:

    پنج حرف اول نام این شاخه‌ها که «خمسهٔ مُحتجبه» نامیده می‌شدند، عبارت «کُلَه سِر» را می‌سازد که به معنی مجموعهٔ اسرار است.[۱] و كَلِّه سَر هم ياد شده است كه مراد از او داشتن مغز و مفكره قوي است و اگر كسي را اين اسباب در دسترس نباشد، نبايد وارد اين مقوله گردد.

    خواص‌شناسی گونه‌ای شبه‌علم و از علوم خفیه است که می‌تواند شامل مباحث زیر باشد:

    • تعویذ (حرز): در میان بسیاری اقوام از دیرباز باور به جن و موجودات تخیلی آسیب‌رسان رواج داشته و برای احساس امنیت در قبال آن‌ها برخی افراد ورد و ذکرهایی را نوشته و با خود همراه می‌کنند که به این وردها و نوشته‌ها تَعویذ گفته می‌شود. گاه نیز به این منظور، گوهر، تکه‌سنگ، نگاره، سکه، آویزه، انگشتر، تندیس، گیاه یا جانور هم به کار می‌رود.
    • عددشناسی (یا علم اعداد): عددشناسی یعنی تفسیر اعداد به وسیله اعداد . عددشناسی پایه علم حروف است. عددشناسی در طالع بینی استفاده میشود. عددشناسی برای شخصیت شناسی نیز استفاده می‌شود.
    • خواص اسماءالله
    • خواص آیات و سوره‌ها
    • خواص ادعیه
    • خواص اوراد و اذکار و ختومات
    • خواص تعاویذ و رُقی
    • خواص حروف و جُمَل و اشکال
    • خواص الاشیاء
    • خواص طبع‌ها
    • دانشمندان و علوم خفیه

    • از قدیمی‌ترین نام‌هایی که با علوم خفیه پیوند خورده، نام بلیناس حکیم است، که در منابع بسیاری از جمله کتاب الفهرست (تألیف در ۳۷۷ هجری) [۲] و تاریخ الحکماء[۳] به عنوان بنیان‌گذار علوم غریبه یاد شده‌است. از اوستن، کیمیاگر دوران هخامنشی نیز به عنوان نخستین فردی که دربارهٔ جادو نوشته است، یاد شده است. در میان دانشمندان ایرانی نیزابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و شیخ بهائی در مورد علوم غریبه آثاری دارند. ابن سینا رسالهٔ کنوزالمعزمین را دراین مورد نوشت و رساله شاقول را گسترش داد و قسمت‌هایی از کشکول شیخ بهایی به علوم غریبه و خواص اسماء حسنی اختصاص دارد.[۴]


مطالب مشابه :


شاقول ابن سینا

iranian society gathering - شاقول ابن سینا - به هر كاري كه اراده كنيم تواناييم - iranian society gathering




شاقول ابن سینا از سایه های بلند اژدها در بورس می گوید

horiyehrezaeezadeh - شاقول ابن سینا از سایه های بلند اژدها در بورس می گوید - گزارشهای بورس، بازار




مقالاتی مرتبط با بحث استقرا

رضایی، رحمت الله، حدس و جایگاه آن از دیدگاه ابن سینا، معرفت شاقول، یوسف، ماحوزی




لیست کتاب ها

/تعبیر خواب/ابن سیرین-دانیال انگیز شاقول سحرآمیز ابن سینا/کریم سی و سوم/سینا




برنامه اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت

مرکز برگزاری همایش های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-تالار ابن سینا شاقول، دکتر




دست اوردهای ایرانیان باستان

ژرفنای آب دریا،ایرانیان ابزاری اختراع نموده که شباهت زیادی به شاقول ابن سینا




علوم خفیه

ابن سینا رسالهٔ کنوزالمعزمین را دراین مورد نوشت و رساله شاقول را گسترش داد و قسمت‌هایی




عالم مطلق • قادر مطلق حضور در همه جا در آن واحد • خیر اعلی • بسیط مجرد • شخص‌وار • بزرگترین موجود ق

ابن سینا رسالهٔ کنوزالمعزمین را دراین مورد نوشت و رساله شاقول را گسترش داد و قسمت‌هایی از




اندیشه اجتماعی ابوریحان بیرونی

اين در حالي بود که پيش از آن 7 کتاب ديگر نوشته و با ابن سينا با کمک شاقول ابن سینا.




برچسب :