تاريخ ادبيات جهان

قسمت دوم - تاريخ ادبيات جهان
درس نوزدهم - از سرچشمه­هاي هنر و انديشه­ يونان

تمدن امروز جهان در يونان آغاز شد. يونانيان اصول و مباني فرهنگ خود را از مصر، كلده، آشور، بابل و ايران وام گرفته بودند؛ اما در اندك مدتي، چنان عظمتي به آن بخشيدند كه هنوز بعد از گذشت چند هزار سال، جهان امروز از آن بهره مي­گيرند. هنوز نظريات ارسطو درباره­ هنر و ادبيات همچنان نو و قابل استفاده است و هومر بزرگترين حماسه سراي جهان است و آرشيلو سوفوكل و اوريپيد در نمايش نامه نويسي بي­مانند هستند. تمامي علوم مختلف نخست در اين سرزمين مورد پژوهش و بررسي قرار گرفته است. كتاب بوطيقا (فن شعر) اثر جاودانه­ي ارسطو، اطلاعات ارزشمندي درباره­ شعر و نمايش نامه­هاي منظوم يونان به ما مي رساند.
قديمترين آثاري كه از يونان باستان برجاي مانده دو اثر حماسي منظوم به نام­هاي ايلياد و اوديسه است كه تصنيف آنها را به هومر نسبت داده­اند. مهمترين واقعه­اي كه در ايلياد به نظم كشيده شده است جنگ يونان با تِرُواست.

 

خودآزمايي درس نوزدهم
1) كتاب مشهور ارسطو درباره شعر چه نام دارد؟

بوطيقا

 

2) قديمي ترين آثار ادبي مشهوري كه از يونان باستان برجاي مانه است، چه نام دارد؟

ايلياد و اوديسه

 

3) آشيل، سوفوكل و اوريپيد در چه شاخه­اي از هنر مشهور بودند؟

درنمايش نامه نويسي

 

4)سرآينده دو حماسه ايلياد و اوديسه كيست و در چه زماني مي­زيسته است؟

هومر سرآينده­ آنهاست و در ده قرن پيش از ميللاد مسيح مي­زيسته است.

 

درس بيستم
ادبيات اروپا و مكتبهاي ادبي

مكتبهاي مختلف ادبي در غرب، از قرن پانزدهم به بعد ظهور كرده­اند و از اين قرن، نهضتي نو در ادبيات غرب آغاز شد. اين نهضت را از لحاظ ماهيت و مشخصات به دو دوره مي­توان تقسيم كرد:
1- اومانيسم: كه سه چهارم قرن پانزدهم را فرا مي گيرد.

2-رنسانس: كه در ربع آخر قرن چهاردهم شروع شد و تا سال 1959 م. ادامه داشت.
اومانيسم (انسان گرايي يا فرهنگ دوستي)، جامعه­ خردگرايانه را بنياد نهاد و مهد اين حركت تازه ايتاليا بود. رنسانس (احيا، تجديد) در حقيقت، نوعي بازگشت به دوران ادب و هنر گذشته است. شهر فلورانس، مهد رنسانس ايتاليا قلمداد مي­شود و با داشتن بزرگان و نوابغي چون پترارك، ميكل آنژ، لئوناردو داوينچي، رافائل و ديگران مي­توان آن را روح رنسانس ناميد. مهمترين رخداد جهان يعني انقلاب صنعتي، دستاورد انديشه­ فلورانسيها و سپس اومانيستهاي عصر رنسانس است.

 

دانته (دورانت) آليگيري:

دانته، بزرگترين شاعر ايتاليا در عصر اومانيسم و زمينه­ساز رنسانس است. اثر مشهور او كمدي الهي، نام دارد اين منظومه­ عظيم، تمثيلي است از سفر روح انسان به سه جايگاه آخرت يعني دورخ، برزخ (اعراف) و بهشت و يك نوع حماسه­ ادبي – ديني است كه كاملاً‌ آفريده­ ذهن و تصور دانته است و آنچه به اين اثر ارزش ادبي مي­بخشد تخيل شگفت انگيز نويسنده در تصوير عالم آخرت است. بوكاچير (قصه پرداز ايتاليايي)، پترارك (شاعر ايتاليايي) جان ميلتون (شاعر مشهور انگليسي) از افرادي هستند كه بيشترين تأثير را از وي پذيرفته­اند.

 

خودآزمايي درس بيستم
1) رنسانس چه بود، از چه زماني آغاز شد و تا كي ادامه داشت؟

رنسانس نوعي بازگشت به دوران ادب و هنر گذشته است كه از ايتاليا آغاز شد اما كم كم سراسر اروپا را در خود شناور كرد. از آخر قرن چهاردهم شروع شد و تا نيمه­ قرن بيستم ميلادي (1959) ادامه داشت.

 

2) كدام شهر ايتاليا را مهد و روح رنسانس دانسته­اند؟

فلورانس

 

3) كمدي الهي دانته، را با كدام اثر عربي، شاعر و فيلسوف عرب مي­توان مقايسه كرد؟

با كتاب الغفران (آمرزش)

 

4)دكامرون چيست؟

اثر بوكاچيو، قصه پرداز ايتاليايي است كه شامل مجموعه­اي از داستانهاي كوتاه است كه بوكاچيو در آنـها از جامعه­ روزگار خود انتقاد مي­كند.

 

5)مهمترين رخداد جهان كه دستاورد آزاد انديشي فلورانسيها و سپس اومانيستهاي عصر رنسانس است، چيست؟

انقلاب صنعتي.

 

 

درس بيست و يكم
كلاسيك سيسم

اين مكتب در آغاز قرن هفدهم ميلادي آغاز گرديد و تعريف چندان روشن و دقيقي ندارد، اما مي­توان اين مكتب را مكتب سنت گرايي در ادبيات و هنر به ويژه تقليد از نويسندگان باستان دانست. استاد بزرگ اين مكتب در فرانسه بوالو بود.
اصول و قواعد عمده مكتب كلاسيك سيسم عبارتند از:

 

تقليد از طبيعت

اين اصل به طور دقيق، كه چه معنايي دارد توضيح داده نشده اما بوالو، اديب و منتقد فرانسوي، گفته است: «حتي يك لحظه از طبيعت غافل نشويد.» شايد مقصود او اين بوده است كه بايد همانند قدما، طبيعت را محور كار هنري خود قرار داد.
ارسطو، هنر را تقليد از طبيعت مي­داند و معتقد است كه تفاوت هنرها در نوع تقليد است بنا بر اعتقاد كلاسيك اين است كه همه چيز گفته شده است.

 

اصل عقل

نظر بوالو، «در اين اصل مي­گويد:« عقل و منطق را دوست بداريد و پيوسته بزرگترين زينت و ارزش اثر خود را از آن كسب كنيد.» به گمان كلاسيكها پيروي از عقل اين است كه اثر هنري از عقلي كه هنرمندان باستان در آثار هنري خود بر آن تأكيد كرده­اند پيروي كند.

 

نزاكت ادبي

از نظر اين مكتب، اثر ادبي بايد از لحاظ اخلاقي و تاريخي آن چه را كه با عرف و عادت عمومي موافق باشد، مطرح كند.

 

آموزندگي و خوشايندي

كلاسيكها بر اين باورند كه اثر هنري بايد خوشايند و آموزنده باشد و مخاطب نكته­اي از آن فراگيرد و نيز دچار انبساط خاطر شود، از اين رو آثار آنها بسيار اخلاقي و پند آموز است. كلاسيک سيستم فرانسه، نقطه­ اوج كلاسيک سيسم اروپاست؛ به خصوص در زمان لويي چهاردهم از مشهورترين هنرمندان كلاسيك در انگلستان ميلتون (شاعر بزرگ)، در آلمان اوپيتز (شاعر معروف)، در ايتاليا لسينگ (نويسنده و نقاد تئاتر)، گلدوني (نويسنده­ كمدي تئاتر و آلفيوي (گوينده­ تراژدي) را مي­توان نام برد.
آثار كلاسيكها: براي مطالعه آثار كلاسيكها مي­توانيد به صفحات 192، 193،194.195 كتاب مراجعه كنيد.

 

خودآزمايي درس بيست و يكم
1) كلاسيک سيستم را تا حد امكان تعريف كنيد؟

كلاسي سيستم مكتب گرايي در ادبيات و هنر به ويژه تقليد از نويسندگان باستان است و هنر اصلي شاعر و نويسنده اين است كه از اصول و قواعد پيشينيان پيروي كند تا اثر او بتواند صفت زيبا به خود بگيرد.

 

2) مكتب كلاسيک سيستم از چه قرني در اروپا آغاز گرديد؟

الف – قرن پانزدهم
ب ـ نيمه دوم قرن شانزدهم
ج – قرن هفدهم
گزينه ج صحيح است.

 

3) عبارت يك لحظه از طبيعت غافل نشويد گفته­ كيست و به كدام اصل اساسي مكتب كلاسيک سيستم اشاره دارد؟

گفته نيكولا بوالو، اديب و منتقد فرانسوي است و به اصل «تقليد از طبيعت» ‌اشاره دارد.

 

4) نقادان، كدام پادشاه فرانسه را بزرگترين هنرپرور جهان دانسته­اند؟ چرا؟

لويي چهاردهم چون اين پادشاه يك هدف داشت و آن عظمت فرانسو و عزت شاه بود و با ساختن كاخ و باغهاي شگفت انگيز و گردآوردن اثاثيه­ كاخها باعث شد كه فرانسه تجربه­ تازه­اي را در خلق زيبايي در مقياس بسيار گسترده به دست آورد، به همين علت او را بزرگترين هنر پرور تاريخ دانسته­اند.

 

5) شاعر بزرگ اروپا كه چهار تراژدي معروفش به نوعي در رابطه با ايران است، چه نام دارد؟ آثارش را نام ببريد:

راسين

1- تراژدي استر
2- اسكندر كبير
3- مهرداد
4- بايزيد.

 

6) چند تن از هنرمندان كلاسيك اروپا با اثر مشهور آنان نام ببريد؟

بوالو : اثر مشهور او كتاب «فن شعر» است.
مولير: اثر مشهور او «نمايش نامه خسيس» است كه به بيشتر زبانهاي دنيا ترجمه شده است.
راسين : اثر مشهور او چهار تراژدي است كه به نوعي با ايرانيان در ارتباطند.
تراژديهاي: استر. اسكندر كبير، مهرداد و بايزيد است.

 

درس بيست و دوم
عصر روشنگري و رومانتيسيسم

جنبش رمانتيسيسم، با انديشه­هاي ژان ژاك روسو و ولتر در ربع سوم قرن هجدهم با انديشه­ روشنگري آغاز گرديد و با انتشار ترانه­هاي غنايي، اثر كالريج و ويليام ورازورت در انگلستان، جنبش رمانتيك، به معناي واقعي آن، خود را به جهان معرفي كرد.
برخي تعريفها درباره­ رمانتيسيسم عبارتند از:
- هنر كلاسيك، محدود و متناهي را تصوير مي­كند اما هنر رمانتيك نامحدود ولايتناهي را نيز در نظر دارد و از آن خبر مي­دهد.
- رمانتيسيسم در هر زماني، هنر روز است و كلاسيسيسم ، هنر روز قبل.
- كوشش براي فرار از واقعيت.
- شيوه­ افسانه­اي و جادويي نوشتن.
مهمترين تفاوت كلاسيسيسم و رمانتيسيسم: اين است كه كلاسيكها ايده­آل هستند، يعني در هنر فقط خوبي و زيبايي را مي­خواستند. در حالي كه رمانتيكها مي­كوشند علاوه بر زيباييها، زشتي­ها و بديها را هم نشان دهند.

 

مهمترين اصول رمانتيسيسم عبارتند از:

1- آزادي: بدين معني كه هنرمند هر بخش از زندگي را كه خواست مي­تواند آزادانه به تصوير بكشد.
2- شخصيت: هنرمند رمانتيك مي­تواند من وجودي خود را در هنر مستقر سازد.
3- هيجان و احساسات: رمانتيك مكتب دل است و بدون قيد و بند سخن مي­گويد.
4- كشف و شهود: رمانتيكها با نوعي حالت عارفانه به زندگي مي­نگرند.
برخي از مشهور ترين هنرمندان رمانتيك عبارتنداز: ويليام وردزورث، كالريج، لرد بايرن، شلي، ويليام بليك، آلكساندر پوشكين، لرمانتوف، شاندره پتوفي كه شاعر هستند.
والتر اسكات، گوستاو فلوبر : كه رمان نويس بودند.
ويكتورهوگو، گوته : كه شاعر و نويسنده بودند.
براي مطالعه آثار رمانتيكها مي­توان به صفحات 200 و 201 كتاب مراجعه نمود.

 

خودآزمايي درس بيست و دوم
1) جنبش رومانتيسيسم با انديشه­هاي كدام متفكران عصر روشنگري آغاز مي­شود؟

با ژان ژاك روسو و ولتر آغاز مي­شود.

2) تأليف دايرة المعارف چه اثري در جامعه داشت؟
در ايجاد فضاي روشنگري و آگاهي مردم، نقش مهمي بازي كرد.

 

3) ويكتور هوگو، هنرمند بزرگ، رمانتيسيسم را چگونه مكتبي اعلام كرد؟

مكتب آزادي هنر.

4) كدام هنرمندان را بنيان گذاران مكتب رمانتيك در آلمان مي­دانند؟
ويلهلم شلگل و برادرش فردريك شلگل

5) كدام شاعر و نويسنده­ بزرگ آلماني شيفته­ حافظ شيرازي بود؟
گوته (يوهان ولفگانگ فن 1832-1749)

 

درس بيست و سوم
واقع گرايي (رئاليسم)

رئاليسم مكتبي عيني و غير شخصي است و قهرمانان رمانهاي رئاليستي نه افرادي غير عادي بلكه از مردم عادي هستند. ادبيات رئاليسي (واقع گرايانه) موضوع كار خود را در جامعه معاصر و ساخت و مسائل آن مي­يافت و از سال 1830 به بعد پا به عرصه ظهور گذاشت.

 

عوامل ظهور اين مكتب

1- شمار زيادي از نويسندگان و هنرمندان نه چندان مشهور، كه خود پرستي رمانتيكها را مسخره مي­كردند.
2- وجود كاروكاتوريستها و نقاشان مكتب باربيزون كه در برابر واقعيت گريزي رمانتيكها واكنش نشان مي­دادند و خواهان مشاهده­ مستقيم طبيعت بودند.

 

از سال 1850 به بعد، واقع گرايي دو شاخه مي­شود:

1- واقع گرايي هنري كه مكتب هنر براي هنر، مدافع آن است.
2- واقع گرايي علمي يا طبيعت گرايي كه اميل زولا (رمان نويس فرانسوي) از آن دفاع مي­كند.

 

رئاليسم به انواع زير تقسيم مي­شود:

1- رئاليسم ابتدايي: در حقيقت رئاليسم ابتدايي خود را متعهد به باز آفريني دقيق و كامل و صادقانه­ي محيط اجتماعي و جهان معاصر مي­بيند و آن را بسيار ساده و همه فهم بيان مي كند. نمونه خوب اين نوع، داستان كوتاه « شنل »‌ نوشته­ « گوگول» است.
2- واقع گرايي سوسياليستي: از سال 1921 در شوروي آغاز و به شرح داستانهاي انقلاب و مبارزه­ مردم اختصاص يافت و بنيان اين مكتب بر «‌تأكيد بر روي كار»‌ بنا شده است. از اين رو هنرمند بايد مردم را به كار تشويق كند. از نمونه­هاي خوب اين نوع رئاليسم: "سيمان" اثر «گلادكوف»، "ولگا به خزر مي­ريزد" اثر « پيلناك » مي­باشد.
3- واقع گرايي انتقادي: در اين نوع از واقع­گرايي، معمولاً قهرمانان داستان از محيط خويش جلوترند و براي رسيدن به اجتماعي تازه تلاش مي­كنند. بنيان گذاران اين مكتب ماكسيم گوركي است و نويسندگاني چون ويليام فاكز و ارنست همينگوي در اين مكتب جاي مي­گيرند.
4- واقع گرايي جادويي: بنيان­گذار اين مكتب گابريل كارسيا ماركز نويسنده رمان «صد سال تنهايي» است. ماركز در آثارش از تخيل، اسطور ، جادو و عجايب استفاده مي­كند. اما نوشته­هاي او به شدت تعهد آميز و واقع گرايانه است. در اين داستانها همه چيز عادي است اما يك عنصر غير طبيعي در آنها وجود دارد، مانند داستان: زيباترين غريق جهان، اثر ماركز.

 

خودآزمايي درس بيست وسوم
1) رئاليسم (واقع گرايي) به عنوان شيوه­اي خلاق در كدام مرحله از حيات بشر ظهور كرد؟

در مرحله­اي معين، از تكامل فكري بشر، ظهور كرد. يعني زماني كه انسانها به شناخت ماهيت و جهت تكامل اجتماعي نياز مبرمي داشتند و آن هنگامي بود كه مردم سرچشمه­ اعمال و افكار انسانها را علتهاي مادي مي­دانستند و معتقد بودند بايد عملكرد نظام روابط اجتماعي مشخص و معين گردد.

 

2) پيام مهم رئاليسم سوسياليستي چه بود؟‌

پيامش اين است كه كار، عنصري خلاق، و باعث شكوفايي انسان و جامعه مي­گردد از اين رو وظيفه­ هنرمند، تشويق مردم به كار است.

 

3) رئاليسم جادويي چيست و مبتكر آن كيست؟

در داستانهاي به اين سبك، در كنار عناصر عادي يك عنصر غير طبيعي و جادويي وجود دارد. مبتكر آن «‌گابريل گارسيا ماركز» نويسنده­ معاصر آمريكاي لاتين است.

 

4) شاعران مكتب «پارناس»‌ پيرو كدام شيوه­ واقع گرايي­اند؟

واقع­گرايي هنري (مكتب هنر براي هنر)

 

5) دو تا از نويسندگان روسي كه در رئاليسم ابتدايي قرار مي­گيرند را نام ببريد؟

لئون تولستوي، آفريننده­ي رمان جنگ و صلح
- داستايوسكي، نويسنده­ جنايت و مكافات و برادران كارامازوف

 

درس بيست و چهارم
دو نمونه از آثار رئاليستها

براي مطالعه­ اين آثار مي­توانيد به داستانهاي «دسته گل آبي» نوشته اوكتاريوباز و «فرياد» نوشته­ فريت ادگو كه قسمتي از آنها در صفحات 207 ،208 ،209 ،210 ،211 ،212، 213 كتاب آمده است مراجعه كنيد.

 

 

درس بيست و پنجم
طبيعت گرايي ( ناتوراليسم)

طبيعت گرايي در قديم به معنايي به كار مي­رفت كه ماده­گرايي و لذت جويي و هرگونه دين گريزي را در برمي گرفت.
به بيان كلي ناتوراليسم فلسفه اي است كه ذهن را وابسته به طبيعت مادي مي­دانند نه مقدم بر آن
در ادبيات و هنر گرايشي است كه از واقع گرايي (رئاليسم) سرچشمه مي­گيرد. اما با آن متفاوت است.
در نقاشي نقاش طبيعت­گرا نقاشي بود كه مي­كوشيد تا شكلهاي موجود در طبيعت را به طور دقيق تقليد و نقاشي كند.

 

مهمترين عناصر آثار ناتوراليسم

از نظر موضوع: ناتوراليسم چه در رمان و چه در نمايش نامه، همواره تصويرگر طبقات زحمتكش است: به همين سبب آن را شعر تهي دستان گفته­اند.
1. افشاي بي­عدالتيهاي پنهان
2. توصيف مفصل فضاي صحنه­ها.
3. نويسنده بايد مشاهده و تجربه را در آثار خود به كار ببرد.
4. براي تحليل ابتذال حاكم بر جوامع، همه­ واقيع­ها را بر ملا مي­كردند.
برخي از نويسندگان معروف ناتوراليست عبارتند از: گرهارت يوهان­ها و پتيان هنر يك ايبسين، جان اشتاين بك.

 

خودآزمايي درس بيست و پنجم
1) ناتوراليسم بيشتر نام كدام نويسنده­ مشهور را تداعي مي­كند؟ چرا؟

اميل زولا، چون تقريباً جوهره­ « طبيعت گرايي»‌ در داستانهاي او كاملاً‌ مشهود است

 

2) رابطه­ انقلاب صنعتي اروپا را با آثار ناتوراليستي چگونه ارزيابي مي­كنيد؟

انقلاب صنعتي با آثار مثبت و منفي آن در آثار طبيعت گرايان (ناتوراليسم) نقش اساسي دارد و مضمون بسياري از رمانها: تلاش براي كسب ثروت و قدرت از طريق توسعه­ كار، نشان دهنده­ رفاه روز افزون قشر برخوردار از مزاياي صنعت و ثروت از يك سو و مبارزه­ تهي­دستان و كارگران از سوي ديگر است؛ بنابراين آنها با هم پيوند مستقيم دارند.

 

3) نخستين نمونه ­رمان نائوراليستي، چه نام دارد و اثر كيست؟

ترز راكن اثر اميل زولاست.

4) زبان آثار ناتوراليستي، چگونه زباني است؟
زبان محاوره است آنها همان جملات را به كار مي­برند كه افراد استعمال مي­كنند.

5) درباره لقب «شعر تهي دستان»‌ چه مي­دانيد؟
به لحاظ موضوع ناتوراليستها در رمان و نمايش نامه كه همواره تصويرگر طبقات زحمتـكش جامعه است، آن را «شعر تهي دستان» ‌گفته­اند.

6) چرا بايد ناتوراليست ها را طلايه داران ادبيات متعهد قرن بيستم دانست؟

چون با افشاي رياكاري و بيدادگريهاي پنهان و آشكار اجتماعي، مي­كوشيدند ميان هنر و زندگي پلي بزنند.
نكته: براي نمونه از اثر ناتوراليستي مي­توانيد به داستان «گردن بند»‌ نوشته­، هانري رنه آلبرگي دوموياسمان در صفحات 219 ،221 ،223 ،224 ،225 ،226 ،227 ،228 كتاب مراجعه كنيد.

 

 

درس بيست و ششم
نماد گرايي (سمبوليسم)

بنيان گذار اين مكتب شارل بودلر (1868-1821) بود كه به دنبال طبيعت گراييهاي افراطي موپاسان و فلوبر و شاعران مكتب هنر براي هنر، به وجود آمد. بودلر زبان نمادين را اساس كار خود قرار داد.
تعريف سمبوليسم: سمبوليسم هنر بيان افكار و عواطف نه از راه شرح مستقيم، نه بوسيله تشبيه آشكار آن افكار و عواطف به تصويرهاي عيني ملموس، بلكه از طريق اشاره به چگونگي آنها، استفاده نمادهايي بدون توضيح براي ايجاد آن عواطف و افكار كه در ذهن خواننده است. در ادبيات فارسي، در حوزه­ ادبيات عرفاني به شيوه­ نمادگرايي عمل كرده است.

 

برخي اصول سمبوليسم

1. حالت اندوه بار و ماتم زاي طبيعت و مناظر و حوادثي كه مايه­ يأس و عذاب نگراني و ترس انسان مي­شوند.
2. دور شدن از واقعيتهاي عيني و نزديكي به واقعيتهاي ذهني
3. نظر سمبوليستها درباره­ طبيعت، عبارت از زندگي روحي خود آنهاست.
نكته: «بودلر» و ‌«رمبو» ‌از نخستين كسانند كه به شعر آزاد روي آوردند و شكل شعر منثور را به كار گرفتند.

 

برخي از بزرگان مكتب سمبوليسم

شارل پيربودلر: شاعر، منتقد و مترجم فرانسوي – اثر مشهور او گلهاي بدي.
ژان آرتور رمبو: شاعر فرانسوي – دفترهاي مشهور شعر او اشراق، فصلي در دوزخ.
استفان مالارمه: از شاعران سمبوليست فرانسه – مهمترين دفتر شعرش – بعدازظهر يك فون، نظم و نثر
ازراپوند: شاعر انگليسي و از پيشگامان نهضت تصوير گرايي، مجموعه اشعار او، شخصيتها، ضربات متقابل و اثر حماسي سرودهاست.
ادگارآلن پو: شاعر و نويسنده­ آمريكايي – نخستين مجموعه­ اشعار او – تيمور لنگ، مشهورترين شعر پو، كلاغ: كه بيانگر اندوه شاعر در مرگ زني زيباست. ازداستانهاي مشهور او ـ جنايت در كوي غسالخانه، نامه­ دزديده شده، سوسك طلايي و سايه، است.

 

پيروان سمبوليسم در قرن بيستم

بزرگترين نويسنده­ سمبوليست در قرن بيستم مارسل پروست، نويسنده­ رمان بزرگ «در جست و جوي زمان از دست رفته»‌ است. هدف نويسنده رخنه به فراسوي واقعيت و جست و جوي جهاني آرماني است. دو شاعر نمادگري آلمان: راينرمريادبلكه و استفان گئورك هستند كه از سمبوليستهاي فرانسه تأثير پذيرفتند

 

خود آزمايي درس بيست و ششم
1) شارل بودلر جهان را چگونه مي­بيند؟

در نظر بودلر، جهان جنگلي است مالامال از علايم و اشارات كه مردم عادي از درك حبقيقت آنها عاجزند و تنها شاعر با قدرت ادراكي كه دارد، به وسيله­ تفسير و تعبير اين علايم مي­تواند آن را احساس كند.

 

2) از نمادگرايي چه تعريفي مي­توان به دست داد؟

نمادگرايي آن است كه هنرمند، افكار و احساسات و عواطف خود را به صورت اشاره و غير مستقيم ژ، با استفاده از نمادهايي بدون توضيح بيان كند.

 

3) در چه بخشي از ادبيات فارسي، بيشتر مي­توان نمادگرايي را مشاهده كرد؟

ادبيات عرفاني.

 

4) چرا افرادي چون شوپنهاور، را مؤثر بر نمادگرايي مي­دانند؟

افرادي چون شوپنهاور، به خاطر داشتن فلسفه­ بدبيني، به زندگي، نگاه روشن و اميدوار كننده نداشتند و سمبوليستها هم كه جهان را اسرار آميز و مبهم مي­ديدند و به رويا و تخيل گرايش نشان مي دادند طبيعتاً به آثار آنها متمايل مي­شدند.

 

5) در منظومه كلاغ، كلاغ مي­تواند نماد چه عنصري باشد؟

مظهر بدبختي و شومي


مطالب مشابه :


تاريخ ادبيات جهان

در حقيقت رئاليسم ابتدايي خود را متعهد به باز آفريني دقيق و كامل و رمان و چه در طلايه




پاسخ خود آزمايي هاي تاريخ ادبيات 1 سال دوم علوم انسانی

اهميت اين كتاب ابتدا از آن جهت است كه يك دوره­ كامل از فلسفه ي رمان جنگ و صلح را طلايه




پاسخ خود آزمايي هاي تاريخ ادبيات ايران و جهان 1

اهميت اين كتاب ابتدا از آن جهت است كه يك دوره­ كامل از ي رمان جنگ و طلايه داران




مقاله کنترل و ارزيابی استراتژيک و عملياتی ... control

فرايند بودجه طلايه دار يا صورت دانلود کتاب رمان pdf خطبه كامل فارسي و عربي




آموزش گزارش نویسی

گوستاو فلوبر، از نويسندگان طراز اول فرانسوي و خالق رمان ، چگونگي خلق طلايه با مردم كامل




" ری را " در اشعار سید علی صالحی کیست؟

و در رمان « مرگ پلنگ » نیز خود را طلايه دار اين جريان مي آغاز وانجامي كامل براي




آموزش گزارش نویسی

آقای روزنامه‌نگار - آموزش گزارش نویسی - روز‌نوشت‌های عیسی محمدی، روزنامه‌نگار - آقای




سیاچمانه هورامی / سیروس عزیزی ـ پاوه

هه‌رمان - سعداله هايي تبحر كامل دارند و در از مقاطع تاريخي طلايه­دار فرهنگ و




برچسب :