انواع منابع نوری (Light Sources) - مقاله آموزشی رایگان برای نرم افزارهای سه بعدی
انواع منابع نوری (Light Sources) - مقاله آموزشی رایگان برای نرم افزارهای سه بعدی
با سلام.
در اتفاقات «دنیای واقعی»، در اکثر موارد، نورپردازی اتفاق می افتد. طلوع
خورشید، وقتی که ما کلید یا سوییچ روشن کردن لامپی را می فشاریم، یا پرده
ها را کنار می زنیم، از این دست نورپردازی ها محسوب
می شوند. ممکن است که ما به فکر این باشیم که یک لامپ را کجا قرار دهیم، یا
نور چراغ قوه را کجا متمرکز کنیم، اما در نود درصد
مواقع، تجربه ی ما با نور، غیرارادی انجام می شود. همه چیز در صنعت گرافیک
کامپیوتری متفاوت است. بله، اگرچه ممکن است کمی
اغراق آمیز باشد، اما اجرای یک نورپردازی می تواند یک رندر مناسب را نتیجه
دهد و یا رندر نهایی را با شکست مواجه نماید. بدون یک نورپردازی عالی،
حتی یک مدل سه بعدی خارق العاده نیز می تواند در رندر نهایی مسطح، بدشکل و
دور از انتظار به نظر برسد. اکنون شاید شما هم به این عقیده رسیده باشید
که نورپردازی، یکی از جنبه های اساسی و ضروری (و باارزش) در دنیای CG
(گرافیک کامپیوتری) به شمار می رود. بنابراین، ما در این پست آموزشی شروع
به بحث در مورد تکنیک های نورپردازی سه بعدی می کنیم و در ابتدا به مرور
کلی شش نوع منبع نوری موجود در عموم پکیج های نرم افزاری سه بعدی خواهیم پرداخت. برای دیدن ادامه این مقاله آموزشی، لطفا با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .
-
-
شروع
اگرچه
کلیک بر روی «create light» و قرار دادن منبع نوری درون صحنه سه بعدی در
نرم افزار سه بعدی تان کار بسیار آسانی است، اما واقعیت نورپردازی بسیار پیچیده تر است.
نمونه
های متعددی از نورپردازی سه بعدی وجود دارند که هر کدام از آن ها برای
صحنه های خاصی مناسب است. برای مثال، تکنیک هایی که برای یک محیط داخلی
به خوبی کار می کنند معمولا برای یک شات خارجی مناسب نیستند و هیچ حسی
ایجاد نمی کنند. به همین شکل، نورپردازی «استودیویی» برای رندرینگ محصول یا کاراکتر، نیاز به فرایند کاملا متفاوتی نسبت به انیمیشن و فیلم دارد.
در نهایت، هر موقعیت، متفاوت است، اما انواع نورهای خاص برای صحنه های مختص به خود، به خوبی کار می کنند.
در ادامه، برخی از انواع نوری و ویژگی های آن ها که در نرم افزارهای سه بعدی یافت می شوند را بررسی خواهیم کرد:
Point/Omni Light: یک منبع نوری Point، نور را از یک نقطه کوچک، منفرد و بی نهایت به اطراف و در جهات مختلف در فضای سه بعدی انتشار می دهد. نورهای Point برای شبیه سازی هر منبع نوری همه سویی مفید است؛ لامپهای حبابی، نورهای درخت کریسمس، و غیره.
Directional Light: بر خلاف نورهای point، یک مکان مشخص در صحنه سه بعدی را از آن خود می کنند، یک نور Directional (نور موازی) ابزاری است که به
عنوان یک منبع نوری بسیار دور (دور از صحنه) مورد استفاده قرار می گیرد
(مانند خورشید و ماه). اشعه های ساتع شده از نورهای Directional در یک جهت
خاص از هر نقطه ای از آسمان به طور موازی حرکت می کنند، و نوعا برای شبیه
سازی نور مستقیم خورشید مورد استفاده قرار می گیرند. به خاطر اینکه
یک Directional Light نماینده یک منبع نوری دور است، مختصات x,y,z برای آن
بی معنی است. فقط ویژگی چرخشی آن است که چگونگی روشنایی صحنه را رقم خواهد زد.
Spot Light: نورهای Spot (یا نورهای لکه ای) در اپلیکیشن های سه بعدی تعریف واضحی دارند. یک Spot Light نوری مخروطی شکل را از یک نقطه مشخص در
فضا ساتع می کند. SpotLight ها خیلی اوقات برای نورپردازی استودیویی به
روش Three-point مورد استفاده قرار می گیرند، و همچنین برای شبیه سازی تمایل
به تمایز نوری از روشن به تاریک، به کار برده می شوند. اگر بخواهیم مثال
هایی برای این گونه منابع نوری تصور کنیم، می توانیم به چراغ های خیابان، چراغ مطالعه و . . . اشاره کنیم.
Area Light: یک نور Area (نور محلی یا ناحیه ای) نوری فیزیکی است که شکل خاص (مثل مستطیلی یا دوار) و سایز خاص دارد، و به همین دلیل برای شبیه سازی
نورهای فلورسنت (florescent)، و ترکیبات نوری این چنینی بسیار مناسب است.
در هنگام استفاده از نورپردازی سراسری در منتال ری (Mental Ray)،
نورهای Area می توانند به عنوان ساتع کننده های فتون مورد استفاده قرار
بگیرند، که به همین دلیل آین گونه نورها انتخاب مناسبی برای نورپردازی محصولات
و صحنه های معماری به شمار می روند. اگرچه Area light ها روی هم رفته به
صورت موازی به انتشار نور می پردازند، اما نمی توانند به مانند Directional Light ها اشعه های موازی ساتع نمایند.
Volume Light: یک نور Volumetric (حجمی) شاید بی مانندترین نور برای پنهانسازی اطراف یک آبجکت باشد. در تنظیمات پیش فرض، این نور تقریبا شبیه به یک
Point Light است و اشعه های همه سویه ای ار یک نقطه مرکزی منتشر می کند.
البته با این تفاوت که، بر خلاف point light، یک Volume light شکل و اندازه
مشخصی دارد. این نوع منبع نوری می تواند به شکل هر
آبجکت اولیه ای تنظیم شود (مکعب، کره، استوانه، و غیره)، و نور آن تنها
سطوح درون آن حجم خاص را تحت تاثیر قرار می دهد و روشن می نماید.
Ambient Light: یک نور Ambient (نور محیطی) اشعه های نوری ملایمی را در هر جهتی منتشر می کند، و می تواند برای بالابردن روشنایی منتشرشده در یک صحنه
به کار رود. این نوع منبع نوری جهت خاصی ندارد، و از این رو سایه ای هم
(سایه زمینی) تولید نمی کند، و همه سویی به طور کامل هم نیست. Ambient Light نسبتا شبیه به هوای گرگ و میش (تاریکی شب) است، درست بعد از غروب آفتاب.
منابع
نوری که ما در اینجا به بررسی آن ها پرداختیم، می توانند در هر موقعیتی از
نورپردازی استودیویی three-point گرفته تا صحنه های انیمیشنی پیچیده که نیاز
به بیش از 40 نور دارند، مورد استفاده قرار گیرند. این نورها تقریبا همیشه
در ترکیب با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این خیلی نایاب و ناشیانه
است که یک صحنه تنها به نورهای Point، یا فقط با نورهای Area، مجهز شده باشد.
ما
در این مقاله آموزشی، بیشتر به مطالب مقدماتی در زمینه نورپردازی
پرداختیم، و مطمئنا در پست های آتی در مورد مسائل پیچیده تر نورپردازی با
یکدیگر به بحث خواهیم نشست. البته در پست های قبلی،
مقاله ها و آموزش های متعددی در زمینه نورپردازی قرار داده شده اند که شما
می توانید با جستجوی چند ثانیه ای در این سایت، به آن ها دست یابید.
مطالب مشابه :
یه غذای مراکشی
مکان غروب خورشید) کشور مراکش از سوی خاور با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس ژله
واژه های علوم تجربی کلاس سوم ابتدایی
همیشه یخ زده است.خورشید برای چند هفته در زمستان طلوع و در تابستان غروب اقیانوس آرام
توضیح واژه های علوم تجربی کلاس سوم ابتدایی
تابستان غروب نمی کند به سمت اقیانوس آرام پرواز لایه ای ژله مانند در بر
انواع منابع نوری (Light Sources) - مقاله آموزشی رایگان برای نرم افزارهای سه بعدی
است، درست بعد از غروب آفتاب. تزئین ژله ; خانه الماسی بر فراز اقیانوس ; حراج شد حراج
فرهنگ نامه جانوران دریایی
غروب کاغذی هاي ژله هستند واز ذرات ريزي ماهی های درون اقیانوس است که در آب های عمیق
لابستر
چنگک هایی کوچک هستند و لابسترهایی که از اقیانوس صید موج دریاها ،غروب طلایی خورشید ژله
برچسب :
ژله غروب اقیانوس