جزوه سازه های سنتی

 

سلام

بابت غلط های املایی که احتمالا داره عذر میخوام

 

سازه های سنتی . جلسه اول

حوض – دریاچه

سازو (fibre) الیاف . لیف

پِل زدن : مهندس مجید یگانه . اصفهان . پرتاب سنگ بر روی اب دریاچه یا حوض به صورتی که چکیده بخورد .

الگو :model . pattern

مدل کردن : شبیه سازی . قابلیتی است که میتواند تکثر شدن و امکان تداوم را  فراهم آورد .

پنجره در عمق : تابش بند . تابِش بًند

کونو / کانه پوش پ کوره پوش .... ترادف دارند .

تز دکترای محمد ابراهیم از مصر مقرنس بوده است و در 9 زبان مقرنس تکرار شده است .

معلوم کردن مجهول ... تازه میفهمیم که نمیدانیم

درب پنجره : قامت درب را دارد ولی برای تردد نمیباشد.3 دری 5 دری

تابش بند : جلوتر از درب قرار میگیرد و تنها نور ملایم به داخل نفوذ میکند و از نور مزاحم جلوگیری به عمل میآورد .

پرده : حجاب . حفاظ

Architextile … architecture + textile =at

Micro – structure : ریز ساخت . لیف . الیاف

موی بز : میتواند یک ریز ساخت باشد که در سازه به کار میرود . در کاهگل به کار میرفته است و موریانه نمیخورد و جاذب آب نمیباشد . ترک کاهگل را هم کم میکند .

کاهگل:نقش پوست را بازی میکند و در سقف برای محافظت استفاده میشده و در دامنه شیرکوه از کاهگل بهره میبرده اند و در شهر ها هم همینطور استفاده میشه است با این تفاوت که در کاه در دامنه شیر کوه دارای طول بیشتری بوده زیرا در معرض باران بوده و در برار شسته شدن باید مقاومت بیشتی از خود نشان میداده است .

پرده یا حجاب که در برابر پنجره ها نصب میشده است در برابر باران و هوای بیرون محافظت میکرده است و عمر بیشتری را به در و پنجره ها میداده است .

تجربه فوق علم است . تجربه خود علم نیست . کلاس بالاتری دارد . نمیتوان تمام تجربه را منتقل نمود . اگر بتوان با گذشته ارتباط برقرار نمود میتوان عمر را طولانی کرد .

سازه های سنتی ما حامل اینگونه تجارب اند .

زمانی که پنجره تا کف امتداد پیدا میکند نشان دهنده زندگی میباشدو این که زندگی را میبینیم و بر روی فرش مینشینیم و گل و گلدان را میبینیم و بهره میبریم

فضای دلباز چیست ؟ فضای دلگیر چیست ؟

زمانی که پرده کرکره داخل باشد جلوی نور را میگیرد اما جلوی دما را نمیگیرد .

سازو چیست ؟

طنابی که بافته شده از الیاف خرماست و در برابر تابش و گرمای مستقیم خورشید مقاوم است و در برابر رطوبت و موریانه نیز توان خوبی دارد .

کنف : در مقابل گرما مقاومت دارد و در ساخت گونی به کار میرود .

اگر بتوانیم گوهر موجود در ساختمان ها و سازه های قدیمی خود را بیرون بیاوریم توانسته ایم کار مفید انجام دهیم و این که تنها همانند یک توریست به دیدن ساختمان ها بپردازیم فایده ای ندارد .

گِردهَ چو(ب): چوب از عناصر مهم و سازه ای در ساختمان بادگیر ها بوده است .

چهارتراش:زمانی که مقطع دایره ای شکل چوب را از چهار سمت برش زده تا مقطعی مربع شکل پدید اید . شل ایجادشده را چهار تراش گویند .

رانش :

بادگیر : هرچه کشیده تر زیباتر و پرکاربرد تر است .

ساختمان تیغه وسط بادگیر به این صورت است :

آجر

ملات

آجر

گرده چو ... چوب شورونه استفاده میشده است .

چوب شورونه : نوعی چوب مقاوم در برابر موریانه که در ساختمان ای سنتی بهکار میرفته است و در کتابها از ان به عنوان زبان گنجشک یاد شده است.

بهار بُر: مقاومت چوب بریده شده در بهار با مقامت چوب برید شه در زمستان متفاوت است

پاییز بر:...

این موارد را در ساختمانهای قدیمی لحاظ کرده اند که ساختمانشان 200 300 سال عمر میکند وگرنه که دوامی نداشت .

سال و زمان بریده شدن چوب باعث جلب یا دفع حشرات میشده است .

بادگیر از دو بخش تشکیل شده : قسمت بالایی که باد را میگیرد که قفسه گویند و قسمت پایینی که پایه ی بادگیر است و ساقه نام دارد .

دست مریزاد : ماشا ا... خدا قوت .

وصله ی لا یتچسبک نباشیم .

هدیه قلب ها را به هم نزدیک میکند .

معلومات یک استاد کار 60 ساله حائز اهمیت است و در حد یک کتاب است .

کتیبه . قوس ها . گونه ای باشد که سفت کاری . نازک کاری . درز ملات . کاشی ها کامل و درست اجرا شود و مشکلی پیش نیاید .

رفتار آجرها متفاوت است .

1-   زرد 2- قرمز 3- سبز .... در یزد میتواند ضعف باشد و در تهران مزیت

هنر تبدیل محدودیت به امکان

یزد نگین کویر  64 دکتر اولیا

طراحی بر اساس شرایط خاص

نازک کاری و سفت کاری

اندود گچ + چوب = ول میدهد .

اندود گچ + چوب + سازو = گچ با سازو درگیر شده و بر روی کار میماند .

مورد استفاده قرار داد

ساختمان های جدید ونوساز که به روش سنتی در حال اجرا و ساخت است .

کوچه اهرستان بلوار شهید صدوقی ... عمود بر بلوار نرسیده به میدان همافر

مسجد قبا ... بلوار جمهوری ...نرسیده به سه راه حکیمان ... بعد از بیمارستان افشار ... نمونه های در حال ساخت ... کتابچه ای گویا

معماری را با نقشه نمیتوان نشان داد :

حرف دهنت رو بفهم ...خیلی سنجیده حرف زدن

خانه مارکا پیترز اسفهان که به عنوان دانشکده هنر مورد استفاده قرار گرفته است دارای مقرنس هایی میباشد (تویزه )

قرائت بنا : یعنی از نازک کاری به سفت کاری رسیدن و فهمیدن اینکه چگونه ساختمان ساخته شده

مترولوژی : مهم . سفت کاری از طریق نازک کاری . فرا دیدن اتفاق می افتد .

تناسبات یکی از ابتدایی ترین عناصر مهندسی است .

ترجیحا کلاس ها معاینه بنا خواهد بود نه تدریس کلاسی

احتیاج به حفظ کردن ندارد باید فهمید و مستقیم سر محل یادگیری باید انجام شود .

استفاده از محیط به عنوان یک کتاب آموزشی . text as a text  . بافت به مثابه متن

سرمایه = سر + مایه ... قدرت تفکر . سر مایه دار کسی است که سرش مایه دارد و فکرش کار میکند .

تاریخ مهندسی در ایران : دکتر مهدی فرشاد . استاد دانشگاه پهلوی شیراز

Dames in the world  دکتر فرهاد فخار تهرانی

مهرداد حجازی . رضا ابوئی . قبه 12 امام 1000 سال استحکام داشته است قدیمی ترین بنای موجود در یزد

علی اکبر سعیدی . سازه های فاخر سنتی . گنبد مسجد مدرسه سپه سالار . restructurealize

  

سازه های سنتی . جلسه دوم

کوچه وقت و ساعت :

سیم گل دو طرف کوچه خود مورد بررسی بوده و اندازه کاه استفاده شده در دو سمت کوچه متفاوت است زیرا یک سممت کوچه باران میخورده و سمت دیگر باران گیر نمیباشد.

سیم گل: گل رس + نرمه کاه.....آکوستیک بسیار عالی ای میباشد.

مهندسی : اندازه شناسی

در محیطهای سرد به گل نمک اضافه میکنیم . در کاهگل محتمل است دانه های گندم وجود داشته باشد بنابراین این نمک مانع رشد دانه های گندم میشود .

در حمام آهک اضافه میکنیم تا کپک نزند . در سازه های آبی یکی از مهمترین مصالح آهک است.

روبروی کوچه وقت و ساعت گنبد 4 سوق قرار دارد

ردهای افقی روی گنبد به دلیل تخمیر پدید آمده و ترک نمیباشد .

تخمیر : تکنیکی است درکاشی کاری و تا حدی بر میگردد به پیش ساختگی و اجمالا روی زمین اجرا شده و در محل خودش نصب میگردیده است .

گنبد سید شمس الدین . سید رکن الدین : اگر کاشی ها را جمع کنیم نقش سازه ای ندارند .

گنبد 4 سوق : رگ چینی اجرا شده و اجر ها بابر اند و نقش سازه ای دارند .

قسمت استوانه ای گنبد را ساق میگویند .

از طریق ابزار میتوان فهمید طرف کاربلد است یا خیر

ساق گنبد در زمان تبدیل به گنبد به یک مبدل نیازمند است .

مبدل : چیز خوبی است . تبدیل ناگهانی نمیتواند رخ دهد .

قطار مقرنس قطار مقرنس

آرامگاه حافظ در سال 1313 اندره گودار فرانسوی طراحی کرده است .و هر الاغی میتونه یک چیزی رو ترکیب کنه و مقبره بسازه اما همیشه چیز خوبی از اب در نمیاد .

در آرامگاه حافظ از مقرنس استفاده شده و هم بار فنی زیادی دارد و هم بار کاربردی . واژه مقرنس در 9 زبان به کار رفته است . تز دکتری دکتر محمد ابراهیم اهل مصر بوده است .

آرامگاه حافظ : قطار مقرنس . مقرنس . نقش سازه ای . عنصر مبدل فنی ، هنری بوده و معنادار است و ....

کیفیت نگاه : خوب بد . پاک و ناپاک

در ارگ کریم خان شیراز که در زمان پهلوی تبدیل به زندان شد و هتل ملک التجار یزد چوب به کار رفته است .

سنگ ، چوب ، گچ ، آجر ، آئینه و ... مدرن

مقرنس ... سنتی

مقرنس همگرا ... نیم دایره به سمت داخل

مقرنس واگرا نیم دایره به سمت خارج

کاربرد مقرنس در مساجد درسر در ها در محراب در محلهایی که تاکید داشته ایم و به عنوان های لایت استفاده میشده

از طریق معماری میتوانیم چیزی را ثابت کنیم و شاخض کنیم و مهم جلوه دهیم . معماری شکلی از بییان است و نمیتوان کار الکی انجام داد.

در مناره محلی را میخواهیم که بشود ایستاد و اذان گفت .

لاریز : درآجر چینی 5 سانت 5 سانت به سمت بیرون آ»ده تا حالت سکو شود .

نمونه : ترمینال جنوب تهران

سونداژ کردن ساختمان : در اثر تخریب کردن بفهمیم چگونه ساخته شده است و چه اتفاقی افتاده

کفش جیر: هرچه خاک بخورد قشنگ تر میشود .

تناسبات تنها طول و عرض و ارتفاع نیست بلکه مصالح هم مهم است .

تیغه ساختار است construction است .

تیغه ابا خشت 20*20 ساخته میشده .

مهمان مهندس خداشناس در رستوران سنتی واحه . اهل بم . مهمانی با فضا و غذا

پیامبر : مهمان را گرامی حتی اگر کافر باشد .

مهمانخانه : محل پذیرایی از مهمان . حتی اگر بخواهد یک ماه بماند . حیاط اندرونی و بیرونی دارد . حیاط بیرونی برای مهمان است .

بوق زدن : سلام . احوال پرسی . تشکر . فحش

روزتاهای دشت عباس خوزستان آب خوردن ندارند . در این خانه ها مضیف وجود داشته است . حتی اگر خود روی پلاس بخوابند حصیر را برای مهمان میگذارند . پیامبر اسلام رحمت للعالمین است .

محلی که در آن بودیم را شاه نشین میگفتند . شاه نشین /: میتواند در 3 وجه پشتی قرار گیرد .

سیم گل – سیم کاه گل : نوعی کاه گل تزئینی بوده است .

کلیت decoration : : یک تکنیک طراحی داخلی بوده است و یک دمگیری با نبشی است .

دید خریداری و دید توریستی دو دید متفاوت است .

چرا میشود نگاه فلسفی و چگونه میشود نگاه علمی .

مقرنس یک عنصر مذکر و یادآور است .

قاب کردن یک تکنیک زیبایی شناسانه است .

تا نگردی آشنا زین پرده رازی نشنوی . شعر حافظ را با خط ثلث نمینویسیم و لزوما با شکسته یا نستعلیق نوشته میشود همانطور که کتیبه های مساجد را با شکسته نمینویسیم  و لزوما خط ثلث است .

علم تشخیص اهمیت دارد . و باید هر چیز را در جای خود به کار برد .

دو سو _ و یا چهار سو + باید هرکدام سر جای خود به کار رود و الا کارایی ندارد .

سیمگل : طراحی داخلی میباشد .

رس بیشتر دارد و شن کمتر و دانه بندی کاهگل کمتر میشود و برای انجام کارهای طریف و زینتی به درد میخورد .

ساختمان امروزی بر اساس مصالح قیمت میخورد نه از فکر ساخت آن و این ایراد است .

د ید روزانه باید 1 ساعت وقت برای گردگیری صرف کنیم و استفاده از سیمگل باعث میشود تا نیاز به گردگیری از بین برود و هرچه خاک بخورد زیبا تر میشود .

جلا : sealer cealer  جلا همانند واکس است و هم نقش حفاظتی دارد وهم نقش زینتی . عناصر تزئینی در منطق معماری ایران همیشه یک نقش فنی هم دارند و طرفا برای زیبایی نیستند . و باید این دلیل را فهمید .

دانش به عنوان جهیزیه تلقی نمیشود در مملکت ما . حنا  باعث تنفس پوست میشود . عناب داروئی و پرکاربرد است خانه معید علایی و سرهنگ دستجردی در اصفهان عناب را تکثیر نمودند .عناب درختی نیمه شفاف است و هر درخت ویژگی های خود را دارد . لاک میزنیم : مانع تنفس پوست میشود . مورت : درختچه ای کوتاه در خوزستان میروید زیبایی خاصی دارد در اب کم رشد میکند ساق و برگ و ...

مقرنس : اجری . بیرونی . قرن چهارم هجری . بقعه چهل دختران دامغان . بناهای سلجوقی

گاهی بدون استفاده از رنگ امیزی میتوان زیبایی خاصی تولید نمود با جلو و عقب بردن حجم . این عمل باعث میشود تا با حرکت خورشید و تغییر ساعات شبانه روز در تمام لحضات زیبایی خاصی داشته باشیم .

تور عروس منطق دارد . از لحاظ زیبایی شناسانه دارای اهمیت است .

در چیدن دیوار تیغه ای نباید درزها روی هم قرار گیند زیرا مقاومت دیوار پایین میاید .

دوربین : مستند سازی دارد و به درد اثبات میخورد .

اما رسم با دست به درد افزایش قدرت فهم میخورد .

علم همانند آهو فرار میکند و در میرود و باید ان را به دام انداخت

رج یا رگ : تکرار عناصر در یک ردیف

خطا لازمه پیشرفت است . فقط خدا کامل است و بس . در عالم صنعت اسیب شناسی باعث پیشرفت است . کرکسیون : غلط گیری . بازمه پیشرفت دانشجو .

معماری سنتی کار غلط گیری شدهاست یعنی به مرور نقص ها و عیب های خود را کامل کرده است و تکمیل شده است . و ایرادات ان گرفته شده است .

دوال . جوک : در کاشیکاری استفاده میشود و کاشی ای است که برای لبه ها به کار میرود و در دو سمت لعاب دارد . انها فکر کرده اند و این کاشی را برای گوشه ها ساخته اند تا زیبا تر شود و طراحی کرده اند زیرا مسئله را تشخیص داده اند . 

کاشی هفت رنگ امروزی بدل کاشی معرق است . بدلیجات فراوان داریم و بنا . دانشجو . طلا و ...

کاشی خشت پرس شده با دستگاه است .

فرش ماشینی بدل فرش دست باف است .

پا خوردن : بعضی از فرشها زمانی که استفاده میشود و پا میخورد تازه مرغوب تر میشود بر خلاف فرش ماشینی که در اثر استفاده بی ارزش میشود .

چرم یک بافت است و بافت یک ساخت است . چرم از ان ساخت هایی است که با گذشت زمان منسوخ نمیشود . امروزه به پلاستیک بوی چرم اضافه میکنند و ان را به عنوان چرم میفروشند و چرم بدلی میسازند . ما باید بتوانیم در همه جا اصل را بشناسیم . خرید یک کفش 60 70 100 هزار تومانی نوعی سرمایه گذاری است نه یک خرید ساده و به درد نخور . امروزه جوراب پلاستیکی است . کفش پلاستیکی است و بوی بد جوراب را داریم در گذشته این موضوع نبوده است . چون چرم بو نمیگیرد .

پازیلیک : قدیمی ترین قالی موجود در جهان که در روسیه نگه داری میشود .

پوست گوسفند : مودارد و این موها از پوست محافظت میکنند و الیافی عمود بر سطح میباشند .

اگر بتوانیم یک پوشش دو بعدی را به سه بعدی تغییر دهیم میتوانیم قابلیت استفاده را نیز بالا ببریم .

نقش ها اجازهمیدهند تا قابلیت تعمیر داشته باشیم .

در زمان ساخت برج شهیاد (ازادی تهرا ن) به تعمیر فکر نشده است و هم اکنون که ارماتورها از بین رفته اند در تعمیر دچر مشکل گشته اند ولی قابلیت تعمیر ندارد .

مطالح در روانشناسی محیط اهمیت دارد .

لمس چرم دارای اهمیت است در برابر لمس پلاستیک

به زبان غیر لسان حرف بزنید . نگوئید مودب باشید . رفتاری را اتخاذ کنید که خود به مردم بگوید مودب بودن خوب است .

در شهر مشهد . پایتخت مفهوم جهان اسلام . هتل جم . خیابان جم . تجاوز به حریم دیگران . حرمت شکنی . حتی دزدی فکر نیز دزدی است .

از طریق دمونتاژ قابلیت مونتاژ زا یاد خواهیم گرفت .

معرق : نقش شبیه فرش . قابل تعمیر است و مرمت پذیر

پشت چرم : جیر .

تجربه فوق علم است نه ضد علم .

چرم ایزولاسیون حرارتی بسیار بالا دارد . نوز دستکش چرم جایگزین ندارد .

این تاخچه عمقش دو خشتی است یعنی چه ؟

رف عمقش 5/0 خشت است و دلیل فنی دارد و ...

خشت را وقتی بخواهیم آجر کنیم ابعاد کوچک میشود . وزن خشت 8 ساعت کار کارگر . انسان کرامت دارد .

 

منار : محل قرار دادن نار (اتش) . محل پخش نور (کلمه)

نان را باید بخوریم تا سیر شویم . نان را به دل ببندیم که سیر نمیشویم .علم نیز همینگونه است باید به کار بسته شود تا فایده داشته باشد علم را از روی کتاب حفظ کنیم و به کار نبندیم به چه دردی میخورد .

یکی از پیمانه ها سنجش وزن با کارکردن است نه از طریق اینترنت و ... وقتی خودمان کار کنیم و زور بزنیم برای حمل خشت و اجر نحوه ساخت و وزن مناسب ان را هم به دست خواهیم اورد .

تاخچه : سه خشتی است یا چهار خشتی نمیگوئیم 45 سانتی متر

شکم دریده : در سمت نسر ساختمان (تابستانه میساخته اند .

نسر:هر سمتی که برف دیرتر آب میشود .

سقف آهنگ : ...

شاه نشین هتل واحه : رولووه کنیم مقیاس 1/20 . حدس زدن رج ها

کتیرا را اب میکرده اند و روی گچ میزدند به عنوان جلا

 


سازه های سنتی .  جلسه 3

1)ماسه بادی رطوبت را جذب نمیکند.

جرز = دیوار باربر

حمام گنجه علی خان نمونه شاخص حمام در زمان های گذشته میباشد .

حمام ها جز ء سازه های آبی میباشد و با رطوبت کار میکند

یکی دیگر از سازه های آّبی منحصر به فرد بند امیر در استان فارس میباشد.

اگر آب دست مدیریت نگردد قدر عظیم و عجیبی برای تخریب دارد.

نمونه های دیگری از سازه های آبی عبارتنداز :

آسیاب ها . آب انبار ها . سد ها

رابطه آب انبار در محله و  حمام ها :

هر دو در زیر زمین ساخته میشده اند تا دسترسی به آب راحت باشد و در مسیر حرکت قنات قرار گیرند .

در زمین جداره ها میتوانند با خاصیت ژئوترمال زمین کار کنند و گرم بمانند .

Buildinh system :

راهروها در حمام های قدیمی چه نقشی داشته اند ؟
راهروهای تو در تو باعث تعدیل دما میشده اند و باعث میگشته اند تا به ناگهان از محیط گرم حمام به محیط سرد بیرون وارد نشده و از احتمال بروز بیماریها میکاسته اند .

قپه : سقف حمام ها و نورگیرها در قدیم را گویند

کار معمار نظم بخشیدن به کارهای ساختمانی میباشد و معمار به گونه ای ناظم ساختمان میباشد.

در گذشته حمام ها را نزدیک مساجد میساخته اند دلیل این امر چه بوده است ؟
این موضوع باعث میشده تا این امر که در هنگام استفاده از مسجد باید پاک و پاکیزه و تطهیر شده بود را به یاد می آورده و بر این مهم تاکید میکرده است .

ملات در سازه های آبی قدیمی دیمه نام داشته است . دیمه چیست ؟
دیمه ترکیبی است که به آن ساروج نیز نامیده میشود . ساروج مخلوطی است از خاکستر , ماسه بادی و آهک

ارتفاع مناره های مسجد جامع 52 متر است که توسط یک پشت بند نگه داشته شده است . . این پشت بند نیروی رانش را دفع میکند و پایداری سازه ها را بالا میبرد.

فاضلاب در گذشته چگونه دفع میشده است ؟
در گذشته چاه هایی در زمین حفر میشده که از آن برای دفع فاظلاب استفاده میکرده اند . مقنی ها میدانسته اند تا چه مقدار زمین را حفر کنند تا خاک توانایی جذب فاظلاب را داشته باشد زیرا در زمین های شنی آب جذب نمیشود بنابراین زمین را حفر میکرده اند تا به زمین های ماسه ای برسند .

خاکهای رسی در صورت جذب آب متورم شده و قدرت تخریب کنندگی داشته اند .

گل نر = خاک رس

گل نر : عکس ماسه بادی عمل میکند و توانایی جذب آب دارد و سیلیس ندارد .  قابلیت فرم دهی خوبی داشته و میتوان با آن چانه درست کرد . در سیم گل و سیم کاه گل کاربرد داشته و دارد .

سیم گل یکی از بهترین پوشش دهنده های جداره داخلی میباشد و از نظر آکوستیک هم بسیار عالی میباشد.

قناتها در ارتفاع مشخصی حفر میشده اند .

قنات زارچ 2000 سال سابقه دارد 64 پله دارد .

قنات محمود آباد 7.8 متر ارتفاع دارد .

قنات وقف آباد 1.5 متر عمق دارد .

مسجد جامع سه قنات دارد که در سه ارتفاع مختلف حفر شده اند .

بریده : شعبات فرعی قنات ها را بریده گویند .

رشته : واحد سنجش قنات ها را گویند .

مسجد جامع چه نسبتی دارد با بازار :

مسجد به مثابه قلب شهر و بازار به عنوان ستون فقرات میباشد.

بازار نمایندگی تولیدات ملی مارا دارد و در معماری ایران به عنوان نماینده تولیدات ملی است .

از طریق معماری ظرفی را تولید میکنیم که مظروف آن انسان است . که میشود بازار

آهک که در ملات ها استفاده میشده است چه دلیلی داشته است ؟
آهک به نوعی باعث ضد عفونی شدن میشد است

ما برای نابودی خودمان نیاز به دشمن نداریم خودمان به دست خویش خودمان را نابود خواهیم کرد .

Creation of new problem s

ما خودمان مشکلات جدید را تولید میکنیم

ویژگی نسل حاضر اینست که میتواند مشکلات جدید خلق کند .

 

در گذشته از پوست پیاز به عنوان ماده ای رنگ کننده استفاده میشده است و در حال حاضر دور ریز میشود . در فرهنگ قدیمی ایران چیزی به عنوان دور ریز وجود نداشته است . و فرهنگی غنی داشته ایم زیرا بلد بوده ایم از دور ریز ها استفاده کنیم .

طاق و چشمه :

نمونه : سقف بازار چه مسجد جامع یزد

گاه : داربست

تخته : چوب چنار ، چوب سپیدار

چرا تخته گفته میشده ؟ چون سطحی تخت داشته که میشده برروی آن ایستاده و کار کرد .

ناشی : به آدم ناوارد گویند که الحمدا... تولید فراوانی در این زمینه داریم

شی که آدم وارد را گویند .

تلف کردن : حرام کردن ، ضایع کردن ، تخریب ، DESTROY

اگر دانه برنج را از روی زمین برداریم انگار تولید کرده ایم .

ایرادی که در کف بازارچه مسجد جامع وجود دارد اینست که به صورت تراز فرش شده است  و ان ایراد است و باید با شیبی به سمت مرکز ساخته میشده تا آب باران دفع گردد و در پی نفوذ نکند و باعث تخریب نشود .

هوای گرم و آلوده میل به صعود داشته و به سمت بالا میرود و خود به خود تهویه میشده است .

کلمبو : عام

طاق تیغه ضربی :

طاقی که وجه بزرگ آجر به سمت پایین نمایان است .

تیغه ضربی : قمی پوش

چپیله :

در گذشته آجر هایی که به صورت نامنظم بوده اند را دور ریز نمیکرده اند بلکه از ان برای فرش نمودن مکان هایی که نیاز داشته اند تا درگیری بین آجر و ملات بیشتر شود بهره میبرده اند و این را از فرهنگ غنی خود داشته اند تا دور ریز تولید نکنند .

پالونه : پوشش طاق ضربی به کمک خشت یا اجر های نامنظم

آجر قزاقی :

در چپیله و صاق ضربی ملات حتما گچ است

حسینیه تپو سازان : حسینیه دو نوع داریم .

1)سرپوشیده  2) سرباز

حسینیه های سرباز به عنوان فضای شهری عمل میکنند .

حسینیه تپو سازان :روبروی سر در ورودی مسجد جامع از داخل کوچه  بعد از بازار قرار دارد .

اتاقکهایی که در حسینیه واقع شده اند را صفه گویند وا گر دو طبقه باشد و اتاقکهایی در بالای صفه واقع شده باشد به انها غرفه میگویند . صفه برای استفاده آقایان و غرفه برای خانم ها بوده است.

سقف صفه ها با تکنیک های رومی ساخته شده است . یکی از کاربردهای صفه تنظیم یک هندسه نامنظم بوده است .

رومی :

سقف رومی موضوع تز دکتری بوده است .

تکنیک رجهای دیوار را زمانی که رسید به مرحله پاکار ما تابع قوس کارمان را غییرش میدهیم .

پاکار: جرز تمام میشود و طاق آغاز میگردد.

طاق رومی : دیوار چینی در امتداد طاق شکل میگیرد و برای اجرا به شابلن نیاز دارد  .

تختگاه : فضای نشیمن که در جلوی درب ها ساخته میشده است تا افراد بتوانند بنشینند و استراحت کنند و این تختگاه ها باعث افزایش روابط اجتماعی و افزایش دیدار ها میشده است و روابط را نیز تقویت میکرده است .

سردر : ترجمه سلام . یادآوری که دارید به محیطی جدید وارد میشود . و اینکه ادب چیز خوبی بوده است .

خداوند قادر غیر متعال : تکنولوژی

نشانه های پس رفت :

ارتفاع دیوار های پشت بامها تا حدی بوده است که نگاه دیگران دیدی به داخل ساختمان ها نداشته باشد و حریم افراد حفظ میشده است و دید افراد را به داخل ساختمان دیگران باز نمیکرده اند .

جام :

کاسه جام :

کلیاس : بهشتی – منسوخ نمیشود و بسیار هم خوب است .

نوعی جعبه تقسیم است .

یک محیط اجتماعی پدید می اورد .

در رمضان

در روزهای گرم تیر و مرداد

خاصیت ضد افسردگی

اگر مربع نیز باشد کلیاس گویند .

چشمه : یک پیمانه فضایی است . مکان رابط بین 4 تویزه

قلق تولید رواق : تکرار چشمه .

بازار

اگر یک سمت چشمه بسته شود رواق تولید میگردد

رواق برای تمامی خطه های ایران کاربرد دارد و مناسب است . نسبت طول و عرض و ارتفاع در صحن و میدان دارای اهمیت است .

در خوزستان بهترین راه حل برای طراحی شهری رواق میباشد .

مکان هادارای شان یکسان نیستند و به قابلیت مکان مربوط است . و زمان با مکان رابطه دارد .

زمکانی : پیوند زمان و مکان

جا : وجه زمانی وجه مکانی

 

سازه های سنتی . جلسه چهارم

رگ : تکرار عناصر در یک ردیف

دانه های اجر یا خشت با مقیاس مناسب

ترکیب : COMPOSITION

اختلاط:

انشا : افرینش هنری

منظور: چیز مورد نظر

مفهوم : چیز قابل درک

در آشپزی تجمیع ، ترکیب ، مخلوط کردن عناصر وعوامل مختلف را داریم.

کیفیت دادن حرارت : حلیم پدید میاید . کاری است جمعی و نمیتواند به تنهایی انجام شود .

نوع پخت نیاز به به دانش و مهارت دارد .

چوب دما تدریجی است و خاص اما شعله نه

اگر الفبا نباشد کلمه نیست . اگر کلمه نباشد جمله نیست . اگر جمله نباشد پاراگراف نیست . اگر پاراگراف نباشد متن پدید نخواهد امد .

کار معمار هم تداوم کار خداوند است

شاغول :

ماموریت معمار نظم بخشیدن است . تناسبات چگونه باشد .

مهارت :BLOCK  BOX – از طریق تمرین و ممارست .

ا معلومه خو : اینقدر واضح و ساده است درک دلیلش

تیزه : فوقانی ترین بخش یک قوس

تیزه گنبد

پاکار : پاطاق

پایین ترین قسمت کار را گویند . بالاترین قسمت دیوار قبل ا شورع طاق . محل اتصال طاق و دیوار . محل استقرار طاق برروی دیوار باربر را گویند .

دیوار باربر : جرز

چشمه : فضای خالی بین د جرز که با حد به هم متصل شده اند .

چشم:یک قاب است  لازم است که زیبایی شناسی را بلد باشیم . حیاط از 4 حد تشکیل شده است . هر چیزی پا میخواهد .

پایه :

سردرگاه :

باب : نقطه شروع یک مسیر است . هویت مکان را تعریف میکند .بر هویت مکان تاکید میکند .فراتر از مدخل INTRANCE

بسط . بسط نشستن : ورودی فضای مسجد جامع از 3 طرف محصور است و از یک طرف باز

فضای دعوت کننده : جلو خوان :

OPEN SPACE : فضاهایی که از انجا اسمان پیدا است . صحن مسجد . حیاط خانه . جلوخوان ورودی مسجد

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر

... کسی که ژرف اندیشی میکند را فقید گویند .

با نشانه های مختلف دارد قلمرو را مشخص میکند.

سنگ ابتدا تیشه ای میشود و سپس کلنگی که در معرض سُر خوردن که قرار بگیریم امنیت بیشتری دارد.

سنگ تیشه ای دارای بافت ریزتر و نرم تری است.

چرا در سنگ کف اندازه سنگ ها به یک شکل نیست ؟

سنگ ها را با اره الماسی برش میزنند و مکعب هایی پدید می آید که cube  میگویند .

تشکیل : شکل گیری

تئوریهای شکل گیری فضا . اگر نظریه قوی و استوار نداشته باشیم  نمیتونیم تکمیل کنیم .

از صورت به معنا برسیم ... زمانی که شعور از بین میرود ویرانی پدید می آورد .

هندسه غیر اقلیدسی چیست ؟ تولید نخاله ساختمانی کم میگردد. وقتی سنگ غیر هم اندازه را برای فرش کردن استفاده کنیم انگاه پرت کاهش میابد.

در هوا سمُّ من حواسم نیست .

تهران خودش رو کانون انتقال تصمیمات برای کل کشور میدونه

سنگی که در مسجد جامع در زیر پا فرش شده uniform  نیست . از لحاظ عرض یکی است اما از لحاظ طول یکی نیست .

هندسه یعنی اندازه شناسی

اجر brick . خشت sunbrick

کیفیت را باید تست کرد زیرا هر گردی گردو نیست.

رمز و راز ساخت : سنگ سیاه = خونزا یا هنزاء معدنش میباشد .

مصالح بوم اورد بوده اند : چوب سفیدار از زاینده رود تولید میشده است و در ساختمان های اصفهان نیز کار برد داشته اند و خرپاهای چهل ستون از همین چوب میباشد. در مقبره کوروش چوب ها از لبنان اورده میشده اند و در تخت جمشید از سنگ های کوه مجاوزش استفاده شده است .

دلیل : دستور

دلیل رفتن : فعل تولید دلیل

علی : راهنما

زمانی که سطح وسیعی را داریم ابتدا باید ( must )

باید اجباری است نه توصیه ای

از اصول صحبت کنیم

از دستور priensiple

Architectural elementspriensiple

Architectural elements یا عناصر معماری

کروم یک عنصر معماری است و کروم بندی فعل آن

که در دیوار قائم یا سطوح قائم به کار میرود .

سرسفت :

وامال:

سفت کاری :

نازک کاری :

در خانه های قدیمی شاغول نبوده است دیوار ها تا خاک و گرد و غبار نتواند بر روی دیوار ها بشیند .

مهتابی : زمان استفاده را میگورد . یعنی زمانی که نور مهتاب در اسمان باشد و خورشید غروب کرده است .

گنبد نیلگون :

آسمان : سقف

سنگ مهتابی : مرمر . سنگی است که در زمان مهتاب میدرخشد و از خود نور میدهد بنابر این میتوان راه را مشخص کرد و کادر ساخت . این سنگ در برابر سایش نیز مقاوم است و به درد نشستن هم میخورد .

آجر فرش کردن:

آجر فرشی:

خشت آب مال : خشت خیس بوده و رد انگشت بر روی آن میماند و در سقف کاربرد دارد و ته قالب در آن باز است .

خشت ته پر : با سیم میکشیم و لبه ها را بر میداریم تا سطحی صاف پدید آورد و از دست برای صاف کردن استفاده نمیکنیم و قالب را برگردان میکنیم در این نمونه ته قالب بسته است و خشت از قالب خارج میگردد.

هره: چیدمان آجر را تغییر میدهند تا تفکیک شود و مشخص گردد که لبه کار است .

زیلو : دوال

هره : دندانه موشی

جووک ، دوال : کاشی لبه که هر دو سمت ان لعاب دارد تا گوشه ها را بگیرد و درز و ترک در بین کار نداشته باشیم .

در گذشته خدا را ناظر میدانستیم در کارهایمان و وجدان داشتیم و حال خدا را برداشته ایم و مهندس ناظر گذاشته ایم و کارهایمان را خراب کرده ایم .

ستگ ریشه ای : تیشه خورده و ریشه دار

سنگ پلاک : با ملات سیمان

  

سازه های سنتی . جلسه پنجم

معماری ایران در دوره اسلامی

علم شناخت اصطلاحات :

هر علمی ، فنی ، هنری ... به واسطه اصطلاحاتش شناخته میشود . و شان دوره کارشناسی ارشد به یادگیری این اصطلاحات و بار علمی آن میباشد.

مباحثه کردن شادی میآورد.

دیکته شدن استعماری است .

در مباحثه کردن تبادل اطلاعات اتفاق می افتد و کش آمدن زمان را داریم . در شولی پختن یزدی ها و مشارکت در تولید .

محصول مشخص (پروجکت) محصول نامشخص (پروسز)

کاربندی :

یزدی بندی :

انگور مروست . چغندر قاسم آباد . آلو خراسان . پسته رفسنجان : چرا اینطور میشود ؟ چون شرایط تاثیر گذار است .

اعلام خلا تاثیر گذار بر روی روند کلاس است .

طاق کرمانی پوش: گاه یک طاق به صورت تنها به کار میرود و گاه در ترکی با طاقهای دیگر . مثل الفبای زبان فارسی .

طراحی سوال خود مشکل تر از پاسخ دادن به سوال است .

مبادله علم =/= مبادله جهل    پی بردن به جهل خود اهمیت دارد .

اهمیت دارد در خلاقیت : گل بازی . شن بازی . سندباکس .

فاز و نُل . روموت شدن موتور خودرو . داشتن اطلاعات باعث پیشرفت میگردد و ندانستن موجب تخریب

در حوزه حقوق نمیتوان به این حوزه وارد شد در حالیکه کلمات حقوقی را ندانست در هر حوزهای که بخواهیم وارد شویم باید اطلاعات آن علم و حوزه را داشته باشیم .

مثال : کشته . زنده . بیان اطلاعات به صورت رمز گونه در معماری و ساخت و ساز

کشته : فرآیندی است در تولید گچ به عنوان یکی از مواد و مصالح ساختمانی  . 2 – مفهوم مخالف زنده ( گچ زنده هم داریم ) 3- برای کارهای هنری مناسب است . 4- زمان گیرشش زیاد است . 5- ...

زمانی که تضاد ها را بگوئیم درک مطلب و موضوع راحت تر صورت میپذیرد .

زمانی که فشرده میگردد معانی متفاوت در یک کلمه کشته ظاهر میشود .

در شکل کلی رمز پردازی شده است .

زنده : مدخلی جدید باز شد . ... زمان گیرش کم . سرعت گیرش زیاد . امکان کار هنری ندارد .

تناسب :

درگاه : لوکوربوزیه . مقیاس انسانی را ارائه داده . مناسب ترین ماده برای موضوع مورد استفاده . چه نوع معماری مناسب ساختمان حماسی است . تناسبات یکی از بحث های کلیدی رشته معماری است .

کشته – زنده : در نمای ساختمان در دو جبهه مصالح متفاوت اند . در جبهه بارانگیر : شمشه گیری با گچ ممنوع بوده و شمشه گیری با کاهگل است .  .....    گنجینه دانشی است که تنها از استاد کار ه بدست می آید . ....  این فن و علمی است که در جبهه بارانگیر از گچ استفاده نکنیم زیرا گچ جاذب آب است و خراب میگردد.

ندانم کاری :

حمام گنجه علی خان : اگر کف گرم نباشد ... بدن سرد شده و سرما خوردگی پدید میآید .

اگر سقف را گرم کرده باشند حرارت اصلا به پایین نخواهد رسید و همانجا خارج میشود .

گربه رو : کاسه جوم . جوم خانه .

گنبد کبود تبریز . 20 متر دهانه دارد .

ملات : باید جنسش بعد از سخت شدن با سایر مصالح همگن باشد . اگر ملات از سازه سخت تر باشد ملات را میخورد و اگر ملات از سازه سخت تر باشد سازه را میخورد .

اتد کردن : طرحی که اتد میشود باید حساب شده باشد .

فن آوری است ... فن ببری که نیست .

تَرکه : (انار) . آرماتور غالب گچ بوده و از پاجوش های درخت انار به دست می آید .

شَلک : شاخه های درخت انار که میوه می آورد .

پاجوش کردن : پاجیش کردن . با استفاده از پاجوش های انار برای سبد بافی بهره میگرفتند (بریدن زوائد درخت انار را پاجوش کردن گویند )

نوغان داری : ابریشم داری . تولید ابریشم و استفاده از برگ توت

بازار تبریز : بزرگترین مجموعه سرپوشیده جهان

درخت توت : در کنار رودخانه ها میکاشته اند . در کنار مسیر حرکت آب کاشته میشده .

مدرک کاغذی کارشناسی به چه درد میخورد ؟

چوب بیل به چه صورت است ؟

چه نوع دسته بیلی به کار ببریم ؟

هرگردی گردو نیست : سیمان . گچ و اهک هر سه سفید اند اما سه تا اند .

باغ شازده :

ترکه و قالب را اگر بشناسیم . ترک را خواهیم شناخت . اگر ترک را بشناسیم کاربندی را درک خواهیم کرد .

سوغات لزوما شی نیست : میتواند مفهومی باشد یا یک نکته ای باشد .

هرآنچه در توان داریم را بر روی گود ریخته و به یک باره مطالبی عظیم بدست میآید که مسلما بسیار بیشتر از اطلاعات تک تک خواهد بود که گویند هم اقرائی .

خطوط قائم باعث کشیدگی و بلندی بنا میشود .

ویژگی های بناهای رضا شاهی چیست ؟

دیوار می شریکی:

دیوار میل شریکی:  دیوار مشترک بین دو زمین مجاور هم

دیوار دو خشتی : دیوار 50 سانتی . دیوار اشتراکی . دیوار می شریکی . دیوار را نصف و نصف میساخته اند و نصف هزینه میکرده اند . در مسائل حقوقی حتی نمیتوانی میخ به دیوار بزنی مگر با اجازه شریک .

اگر درز پلاس انداز داشته باشد دیگر می شریکی حساب نمیشود و مع الشریک بوده است . یک درز 2 سانتی بین دیوار همسایه قرار میداده اند که پیشگری کند .

دیوار بریده چیست ؟ گاهی عیب است و گاهی خوب است . اگر به جا به کار رود مناسب است و اگربیجا باشد نامناسب است.

  

سازه های سنتی . جلسه ششم

فیل پوش : هم حسن دارد و هم عیب

تشکیل دیوار : رج

کمان: کوچکترین کمان از گوشه شروع میگردد و با 2 خشت یا آجر تشکیل میشود .

حد:اندازه ، هندسه ، مهندسی

اولین رج:اولین کمان

بالای همان کمان بعدی

سر رج ها باید عقب قرار گیرد تا بتواند بچرخد . ملات گل دیرتر میگیرد تا ملات گچ .اتکا کمتری دارد به ملات و باید در زمان گیرش مناسب طاق خودش را بگیرد و زمان گیرش در این نوع ساختمان ها دارای اهمیت است .

نیروی رانش داریم در این نوع طاق (فیل پوش)

مولفه نیرودر دو جهت اعمال میگردد که فیل پوش در هم جفت میشود .

پاتوپا:درسقف فیل پوش نورگیر دایره ای نداریم . و رجها از وسط به بعد درهم درگیر میشود و باهم به سمت بالا میآیند و باهم رشد میکنند.

محاسن این سقف اینست که 4 جرز بابر در برابر زلزله باهم عمل کرده و مقاومت میکنند و محورهای عمود برهم بهتر عمل میکنند.

قدرس:به اندازه قامت که بتوانی در چوب بست ها بالا بروی

هندسه طاق با دنه رابطه دارد.ارگونی علم امروز.نسبت بین قسمتهای مختلف کار برای راحتی انجام

عیب طاق فیل پوش:درگاه ها و بازشو ها محدود اند و تنها در جاهائیکه محور داریم میتوانیم درگاه بزنیم.

تفاوت با طاق آهنگ:تعداد درگاه و بازشوها در دست خودمان است و بسته به نیازمان میتوانیم بازشو بگذاریم.

طاق کرمانی پوش: مثل گاو نر میمونه و گاهی برمیگرده و شاخ میزنه

پشت بند میخواهد تا سقف فرو نریزد و پایین نیاید در زمان تیزه گذاشتن

فیل پوش تا 12 متر میتواند اجرا گردد.

قاصدک : لونه ، لویه ، خبرکشک . در کاهگل به کار میرفته است در حمام برای کاهگل کاری بسیار ظریف .

چپیله: 3 آجر خشتی برای نیم قوس کردن سقف گربه رو را گویند.

پالونه:

تون:محلی در حمام که حرارت میدهیم .

گربه رو: راهروهای کوچک که به عنوان دودکش در حمام ها ساخته میشده و در زیر حمام قرار داشته است و به نوعی گرمایش از کف بوده . و در زمانی که دودکش میگرفته است میشده در ان حرکت کرده و دوده ها را تمیز کنند . 3 رگ اجر در 3 رگ اجر داشته ایم و ملات آهک میخورده است .

محل عبور قنات ها مسیر شکل گیری شهر ها را مشخص میکرده اند .

پایاب : پاکنه . جوب

جوی جیوه 80 پله دارد.

4پرگاه:8 فیل پوش

تویزه:

رجهای آجر های ما تقریبا در محور شاغول قرار میگیرند .و از همان ابتدا پاتوپا میشود .

سقف خیمه ای : ستونهای مان تبدیل به جرز میگردند و تویزه ها بار طاق را تحمل میکنند . عمقی که جرز ها دارند باعث میشود بار جرز را تحمل کنند .

هرچه خیز بیشتر فشار کمتر جرز باریک تر و هرچه خیز کمتر فشار بیشتر میشود جرز ضخیم تر

وامال :

دودکش های اجر پزی قدیم : از درون قطر ثابت اما از بیرون در حال پهن شدن است و به پایین که میرسیم بیشترین قطر را داریم و مقطع دایره و سبک تر میگردد و در برابر باد دوام بیشتری دارد .

پالکی:صندلی متحرک که اطراف کار ایجاد میشده و استاد کار بر روی آن مینشسته و به بالا میکشیده تا بتواند به قسمت های بالای کار دسترسی پیدا کند .

خاکستر رطوبت را به خود نمیکشد و جلوی زرد شدن را میگیرد و گچ و خاکستر استفاده کنیم هرگز زرد نمیشود .

نیم کار برای وروی و محراب استفاده میشده است . و در کار سنتی اول باید قالب بگیریم.

هر متری 25 سانتی متر خیز میگیرد سقف ضربی . اگر 2 متر شود 5 سانتی متر خیز دارد .

اسپر:دیوار راه انداز بدون بار که ایجاد میکرده اند .

جرز:دیوا باربر و بسیار مهمی است که نمیتوان به آندست زد و تخریب میشود مجموعه

  

سازه های سنتی . جلسه هفتم

سازه های سنتی

مسجد و حسینیه سلطان شیخداد

سنگ تیشه ای ریشه دار:با سنگ لاشه فرق دارد . سنگ لاشه هندسه منظمی ندارد . ملات مورد استفاده در سنگ ریشه دار ، گل و آهک میباشد زیرا ارزان و اقتصادی است . و خاصیت آن اینست که در معرض رطوبت که قرار میگیرد مقاوم تر میشود . و اگر سنگی لق شد میتوان مجدد همان سنگ را سر جایش محکم نمود و خاصیت repaireable دارد .

سنگ کلنگی ریشه دار : جلو خوان مسجد جامع به کار رفته است . در آن زمان فکر میکرده اند که چه تکنیکی به کار ببریم که ساختمان ما 1000 سال عمر کند .

طقا : تخت گاه . ازاره کار . جای نشستن مساخته اند .

پتکوفته : پکوفته – هرگاه قسمتی از دیوار خراب میشده برای تعمیر همان قسمت قسمت خراب شده را با چیزی مثل سنگ و اجر پر میکرده اند و ملات را با سرعت به آن منطقه میکوبیده اند تا جسم را در دیوار نگه داشته و خرابی را پر کند . به این کار پتکوفته میگفته اند .

سنگ پلاک بار بر نمیباشد .

درست است که میتوان با پیچ و لوردپلاک در جای خودش محکمش کرد اما دلیل بر باربر بودنش نمیباشد .

صفه : غرفه . تکنیکی که مورد استفاده قرار میگرفته است . استفاده از طاق آهنگ هلالی یا بخشی از نیم دایره بوده و هندسه های جناغی نیز کاربرد داشته است یا تیزه دار.

طاق آهنگ روی دوتا جرز اجرا میشود . که با هم موازی اند .

طاق آهنگ یکی از ساده ترین انواع طاق هاست .

ما در یزد جنگل که نداریم . کوه هم نداریم فقط خاک داریم و گل. باید ببینیم چگونه میتوانیم این گل را به کار بندیم و استفاده کنیم . گل در کشش ضعیف است . اما در فشار خوب عمل میکند .

قوس : عناصر سازه ای در برابر فشار قرار میگیرند .

جرز : دیوار باربر

رابطه بین جرز و پوشش و نوع آن وجود دارد . اینکه چه نوع پایه ای داریم میطلبد فکر کنیم که چه نوع  سقفی را بر روی آن اجرا کنیم .

مثل سقف فیل پوش در مسجد خرمشاد

هر چیزی به جای خودش نیکوست

امتیازات سقف طاق آهنگ :

محدودیت اجرایی ندارد . محدودیت مکانی ندارد . شما از اینجا تا مشهد طاق آهنگ بسازید اما محدودیت عرض دارد با وجودی که محدودیت طول ندارد . میتوانیم پشت ها را ببندیم و عرض ها را بالا ببریم .

مُطَبَّق : هرگاه در وسط طاقی بزرگ داشتیم و طاقهای کوجک تر دادر کناره ها ساختیم که نقش پشت بند را بازی کنند و نیروی ایجاد شده را به زمین منتقل کنند به این ساختمان مطبق گویند مثل میدان امیرچقماق

نیروهای رانشی باید به زمین منتقل گردند .

نمونه های مطبق : چغازنبیل . گنبد امامزاده عبدا... شوشتر که پله پله میباشد و حکایت از پله پله تا ملاقات خدا میرویم دارد .

پایدارای طاق آهنگ بر روی جرز های آن میباشد .

اسپر: از سپر میآید . دیوار پشتی طاق را گویند . اگر برداشته شود طاق خراب نمیشود . و باربر نیست .

حسینیه های نائین نمونه عالی از صفه و غرفه میباشد .

Perfect   زمانی که با P نوشته شود به معنای خدا میباشد.

در صفه ها قوس ها گلیل و قوس غرفه ها جناغی میباشند که به دلیل تفاوت باری است که بر روی هرکدام اعمال میشود و نقش سازه ای دارد .

پس هر گردی گردو نیست .

سقف کاربندی چیست ؟

پارچه های نخی که شسته میشود آب میرود و sherenkage دارد .

استاد مصالح حرام کردن شده ایم .نفله کردن مصالح . تبهکاری زیاد شده است . تبهکاری حتما جنایت نیست این همان تباه کاری است و از بین بردن .

مُسّه : سوراخهایی که در نما بوده که چوب بست را در ان درگیر کرده و قسمت های فوقانی را انجام میداده اند . این سوراخها را برای مرمت های بعدی نگه میداشته اند و پر نمیکرده اند که مسه نامیده میشود .

در معماری اگر جایی مهار داشتیم یعنی معماری ما دارای مشکل است .

محلات : یکی از شاخص های اصلی محلات دسته های عزاداری بوده اند و مسیر های حرکتی انها

امروزه در نظام جمهوری اسلامی ساختمان های طاغوتی میسازند . مثلا بیمارستان فرخی که دید دارد به زندگی مردم .

قبلا اداره دادگستری یک ساختمان قدیمی کوچک بود اما امروز دائما در حال بزرگ کردن این ساختمان هستیم . دادگستری بزرگ هنر نیست نشانه ضعف ماست . که جرم و جنایت راافزایش داده ایم . و پس رفت است.

در بافت های قدیمی فردیت کمرنگ بوده و نقش اجتماعی مردم جلوه گر بوده است . اما در خانه های امروزی نمیتوان روضه خواند هم به دلیل نقشه ها ی ساختمانی هم مسیر های امد و شد ساختمان که در نظر گرفته نمیشود .

تاثیر مسیر حرکت هیئت های عزاداری در شکل گیری شهر نقش داشته است . و محلات نوعی همبستگی داشته اند یا فامیل بوده اند یا هم شغل بوده اند  اما امروزه هیچ نسبتی نیست و از بین رفته اند .

شماره ملی چیست ؟ تقلیدی است از آمریکا . شماره تامین اجتماعی در امریکا را اورده ای کرده ایم شماره ملی در ایران .

 

خودِ پوش هم نقش سمبلیک خیمه ابی عبدا... را داشته و هم نقش سازه ای و کاربردی و به نوعی معماری بوده . معماری هم جنبه حفاظتی دارد و هم نقش فرهنگی .

صله رحم : نوعی خویشاوندی در محلات بوده . همسایگی ها پر رنگ بوده اند . بهانه ها توسط بزرگان حل میشده است و مشکلات مرتفع اما امروز قوه قضائیه جای بزرگان را گرفته

در گذشته در خانه ها و محلات نقب وجود داشته برای فرار از دست دشمن (راه های زیر زمینی)

تاویل : برگشت به اصل

کلمات در گذر زمان رنگ میبازند .

معماری فعل بوده و از انجام دادن پدید می آمده اما امروزه معماری توس خواندن شده که فایده ای ندارد تا به عمل تبدیل نگردد.و در حال رنگ باختن است .

ارگ بم : تفکر دفاعی دارد . محل نگاهداری لوازم ، آذوقه و ... سلسله مراتب دارد . نوامیس ، جوانها و ... در مکان یابی تا جزئیات اجرایی اثر میگذارد .

در حال حاضر شهر ها بی دفاع هستند .

داشتن آمادگی و آمادگی در برابر لطمات : بطری آب . کپسول آتشنشانی داشته باشیم. آب فوقش دوماه میماند و استفاده نمیکنیم میریزیم پای گلدان آب

الگوهای ارتباطی : خانه رسولیان نقب دارد به خانه کناری

مَفَر : راه فرار داشته اند خانه های قدیمی

معدن توران پشت : سنگ هایی که در گذشته مورد استفاده قرار میگرفته اند از کجا آمده اند و چگونه استخراج شده ان


مطالب مشابه :


حقوق کودک نیازمند بازآفرینی

دکتر فرناز ناظرزاده کرمانی پارادایم ها و گفتمان های نوینی که زاده تحولات پسامدرن و فرآورده




جزوه سازه های سنتی

Dames in the world دکتر فرهاد فخار تهرانی . شعبات فرعی قنات ها را بریده گویند . طاق کرمانی پوش:




جلسه شوراي اسلامي استان اصفهان مورخ 23/10/93

» آموزش زبان انگلیسی (حجت کرمانی) » دنیاتل بادرود(فتاحی) » نطنز




خاستگاه فرقه های سری در دوران باستان +دانلود

دکتر عباسی. بچه بعضی از فرقههای سرّی، با دایر نمودن شُعَبات مختلف، سعی ازدواج زوج




رمان زيباي عرب6

مقصود با تسط کامل بر تمامی شعبات نظارت -دکتر کشيک ♥ 236 - رمان ‍پسر تهرانی دختر کرمانی




/آنچیزی که عمل ما را قیمت می‌دهد در آخرت اخلاص است

آیت الله موحدی کرمانی همچنین در خطبه اما دکتر جلال برخلاف دارد تعداد شعبات خود




راه رهایی جهان اسلام، مبارزه با غربگرایان و فراماسونرها

اولین لژ به فرمان دولت انگلستان در کلکته ی هند ایجاد شد و سپس شعبات لژهای دکتر کرمانی




برچسب :