عباس اخوين
عباس اخوین در سال ۱۳۱۶ در مشهد چشم به جهان گشود و از همان ابتدا به هنر خوشنویسی علاقه فراوانی داشته و در دوران تحصیل با شور و اشتیاقی فراوان به تمرین و نوشتن خط میپرداخت بگونهای که این استعداد ذاتی وی را از دیگر همکلاسیها، متمایز میکرد. در سال چهارم دبیرستان بهمراه خانواده به تهران مهاجرت کرده و بعد از اتمام تحصیلات در دبیرستان در رشته شیمی دانشگاه پذیرفته شد و به ادامه تحصیل پرداخت.[۱]
ایشان با علاقهای وافر و بدون داشتن استاد به نوشتن خط پرداخت بعد از اتمام تحصیلات، نزد استاد شادروان علی آقاحسینی که خود از شاگردان عماد الکتاب بود، تعلیم خط نستعلیق گرفتند. اخوین بعد از گذشت دو سال استفاده از محضر ایشان، خوشنویسی را به حد کمال فرا گرفته و به خطوط اساتیدی چون عماد الکتاب ، کلهر و بویژه میر عماد حسنی علاقمند شد و به مشق نظری و قلمی از روی خطوط این اساتید پرداخت. در سال ۱۳۵۹ استادانی همچون علی اکبر کاوه، حسن میرخانی، حسین میرخانی و ابراهیم بوذری گواهینامه استادی ایشان را با کسب بیشترین امتیاز اعطا کردند.[۲]
فعالیتهای هنری
اخوین در سالهای ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ بعنوان خطاط در روزنامه کیهان فعالیت کرد و سپس در سال ۱۳۵۸ به عنوان استاد و عضو هیأت تخصصی گزینش مرحله استادی و نیز عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران مشغول فعالیت شد. او از معدود اساتیدیست که از سال ۱۳۳۷ تنها به هنر خوشنویسی بصورت کاملا حرفهای مشغول میباشد. او در حال حاضر عضو هیئت ارزشیابی هنری وزارت ارشاد است که درجات هنری ۵ تا ۱ را به خوشنویسان اعطا میکنند، لازم به ذکر است که گواهی درجه ۲ معادل فوق لیسانس و درجه ۱ معادل دکتری محسوب میشود.[۳]
اخوین در سال ۱۳۷۱ مرکز کتابت و تعلیم ایران را تاسیس نموده و تا هم اکنون مشغول تدریس میباشد. خط نستعلیق ایشان در نرمافزار خوش نویسی کلک، پیاده سازی شدهاست. اخوین در بین خوشنویسان معاصر، با سبکی بی بدلیل و منحصر بفرد مروج شیوه قدما میباشد.
وی در طول فعالیت حرفهای خود شاگردان بسیاری را آموزش داده که از نام آوران خط نستعلیق و اساتید بنام در این وادی میباشند.
کتابشناسی
اخوین در مدت ۵۰ سال کار خوشنویسی، کتابهای زیادی را برای استفاده علاقمندان بچاپ رساندند که غالب آنها بدلیل تقاضای زیاد نایاب است. کتابهایی که قبل از انقلاب اسلامی به چاپ رسیدهاست عبارتند از: گنجینه معرفت، پویه، رها، کتاب ارث، التفاصیل، عجایب الحکایات. کتابهایی که بعد از انقلاب به چاپ رسیدهاست عبارتند از: سرمشقهای نستعلیق در ۳ جلد، یک عمر نستعلیق و مرقع آن، مرقع بحر عشق، یادنامه نمایشگاه خط، گزیده سخنان خواجه عبدالله انصاری، رباعیات اوحدالدین کرمانی، پیام غدیر، دیوان حافظ همراه با نقاشیهای محمود فرشچیان که بیش از ده نوبت بچاپ رسیدهاست. رباعیات خیام در دو نوبت، در نوبت اول ۹۵ چلیپا با مینیاتورهای استاد جلالی سوسن آبادی و نیز در نوبت دوم ۱۲۵ چلیپا با تذهیبهای جداگانه بچاپ رسیدهاست که اثری بسیار نفیس میباشد، مرقع زلف دلبر، کتاب سر زلف خط بمناسبت چهارصدمین سال صدرنشینی میرعماد الحسنی در سال ۱۳۸۳ به ابتکار و هزینه مرکز کتابت و تعلیم ایران، کتابت دیوان حافظ برای بار دوم در سال ۱۳۸۶ و در نهایت دفتر اول مثنوی، از آثار ماندگار و ارزشمند بخط عباس اخوین میباشد..[۴]
شهرت جهانی
خط استاد نه تنها در ایران بلکه در خارج از این مرز و بوم از شهرت بسیاری برخوردار است بهگونهای که در کشورهای اسلامی و همچنین در کشور ترکیه خط استاد دارای شأن و منزلت بالایی است
نمایشگاههای داخلی و خارجی
برگزاری نمایشگاههای متعدد در داخل و خارج از کشور از دیگر فعالیتهای اوست.
نمایشگاههای داخلی:
- تهران : حسینیه ارشاد به اتفاق ۱۹ تن از شاگردان مدرس خانم و آقا(۱۳۶۸)
- تهران : مرکز کتابت و تعلیم ایران به مناسبت افتتاح این مرکز (۱۳۷۲)
- کرمان : (۱۳۷۵)
- تهران : نگارخانه سیحون (۱۳۷۸)
- تهران : نگارخانه فرنویاد باتفاق ۵ تن از شاگردان مدرس (۱۳۷۹)
- شیراز : (۱۳۸۰)
- تهران : تالار آبی مجتمع فرهنگی هنری کاخ نیاوران با ۱۶۳ تابلو (۱۳۸۰)
- تهران : نگارستان خط (۱۳۸۱)
- تهران : بمناسبت بزرگداشت چهارصدمین سال صدر نشینی میرعماد در کاخ سعد آباد، موزه میرعماد، موزه رضا عباسی، نگارخانه نیاکان با شرکت ۱۰۵ خوشنویس از سراسر کشور به کوشش مرکز کتابت و تعلیم ایران در سال (۱۳۸۳)
- مشهد : نگارخانه رضوان به دعوت آستان قدس رضوی (۱۳۸۵) این نگارخانه وابسته به موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، در این نمایشگاه ۶۳ اثر از تابلوهای او از کتابت تا قلم شش دانگ به نمایش گذاشته شد.
- تهران : نمایشگاه قرآنی و تذهیب در نگارخانه شمس بهمراه ۲۹ نفر خوشنویس و مذهب خانم (۱۳۸۵)
- کرمان و بم : (۱۳۸۵)
- اسلامشهر : نمایشگاه استاد اخوین بهمراه مدرسین مرکز کتابت به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) (۱۳۸۵)
- اصفهان : شرکت در جشنواره بینالمللی هنر نبوی باتفاق مدرسین مرکز کتابت با ۳۰ تابلو (۱۳۸۵)
- تهران : برگزاری جشنواره عاشورا با مشارکت مرکز کتابت و تعلیم ایران با ۸۵ تابلو (۱۳۸۵)
- تهران : نمایشگاه طایر قدس در فرهنگسرای اقوام با ۴۳ تابلو از اخوین و مدرسین مرکز کتابت و تعلیم ایران (۱۳۸۶)
نمایشگاههای انفرادی خارج از کشور:
- سوریه : (۱۳۶۹)
- لبنان : (۱۳۶۹)
- کویت : (۱۳۷۷)
- دوبی : (۱۳۸۵)
منبع:ویکی پدیا
مطالب مشابه :
تابلو نقاشی مشاهیر جهان
هدف از ایجاد این وبلاگ بررسی و تحقیق و دریافت نظرات در مورد شیوه های تابلو نقاشی مشاهیر
تابلو فرش
تابلو فرش - تابلو فرش مشاهیر و هنرمندان را در تارو پود تابلو فرش در تابلو فرش های این
علی اكبر صنعتی
مشاهیر ایران - علی اكبر صنعتی - معرفی مشاهیر و چهره های ماندگار ایران در حوزه های مختلف علمی
عباس اخوين
مشاهیر ایران - عباس اخوين - معرفی مشاهیر و چهره های ماندگار ایران در حوزه های مختلف علمی
مشاهیر(نقاشی)
مشاهیر (نقاشی) و نقشهای قالی را روی طراحی کنم، ولی مقتضیات تابلو ایجاب میکرد که
تابلو فرش شفقی تبریز
تابلو فرش مراسم جشن پاپ اعظم: تابلو فرش کاخ ورسای: تابلو فرش گل های بابونه ستونی: تابلو فرش
اطلس مشاهیر
مخابراتی های 89 اطلس مشاهیر - برای شناسایی بهتر شخصیت ها بزرگ شده تابلو رو میتونید
فروشگاه فرش و تابلو فرش دستباف شفقی تبریز shafaghicarpets
مشاهیر سایت رسمی فروشگاه فرش خورشید تبریز| گالری عکس های تابلو فرش های شفقی اصل
آشنایی با مشاهیر نقاشی
آشنایی با مشاهیر مهم و مدرسان دانشگاههای هنري در این دوره متجاوز از 170 تابلو
برچسب :
تابلو های مشاهیر