رسانه شناسي درس 1الي7
تعریف ارتباط: ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده پیام، مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود. و علت استفاده از واژه فراگرد اين است كه ايستا نيست آغاز و پايان ندارد
ارتباط کامل :اگر معنی مورد نظر در فرستنده پیام را M و معنی متجلی شده در گیرنده پیام را M ' نشان دهیم، ارتباط وقتی به صورت کامل برقرار می شود که M مساوی ' M باشد.
معنی در انسان: معنی در پیام نیست. معني به وسيله انسان آموخته ميشود؛ بر آن مي افزايد ؛ عوض ميكند ؛ نابود ميكند. "معنی" در انسانهاست. آنچه در یک ارتباط منتقل می شود ، پیام است، نه معنی. معنی در مغز و حافظه ماست. بخشهایی از مغز (به ویژه هیپوکامپوس) در ضبط و نگهداری معنی نقش دارند. به همین دلیل است اگر کسی در اثر حادثه، حافظه خود را که مجموعه محتوایی که تا آن لحظه به دست آورده را از دست دهد، فاقد هرگونه معنی می شود.
عناصر ارتباط شامل:1)فرستنده؛2) پيام؛3) كانال (مجاري)؛ 4) گيرنده پيام؛ 5) پارازيت؛ 6) بازخورد؛ 7)رمز گذاري؛8) رمز گشايي؛ 9) وسیله ارتباطی (ارتباط غیرمستقیم)
در ارتباط مستقیم نیاز به وسیله ارتباطی نیست ولی در ارتباط غیر مستقیم نیاز به عنصری دیگری در ارتباط است که به آن وسیله ارتباطی گفته می شود. باید یادآوری کرد که فرستنده، پیام را رمزگذاری و گیرنده پیام، آن را رمزگشایی، تفسیر و درک می کند.
منظور از پیام براساس تعريف برلو: پیام، یک تولید عملی و فیزیکی از منبع رمزگذار است. وقتی ما صحبت می کنیم، کلام ما یک پیام است. یا نوشته، نقاشی و... ما، همگی پیام هستند.
پارازیت: به اختلالی گفته می شود که مانع از برقراری ارتباط کامل می شود.
منظور از کانال در ارتباط: تونلی را که پیام از آن عبور می کند، کانال می گویند.
مدل ارتباطی ارسطو: اولين طراح و آغازگر مدل ارتباطي می دانند. در مدل ارتباطی ارسطو به سه عنصر گوینده، گفتار و مخاطب اشاره شده است. در برخی منابع نیز از 5 عنصر: گوینده (فرمانده)، گفتار (موضوع حمله و ترغیب)، موقعیت (میدان جنگ)، مخاطب (سربازان) و اثر (پیروزی بر دشمن) یاد شده است. هدف اصلی از ارتباط از دید ارسطو، ترغیب عنوان شده است.
سطوح مختلف ارتباط را نام ببريد:1)درون فردی2)میان فردی3)درون گروهی (مانند خانواده)4)میان گروهی (یک انجمن، یک باشگاه ورزشی)5)در سطح نهاد یا سازمان (نهاد سیاسی، شرکتها) 6)در سطح جامعه (رسانه های همگانی)
انواع ارتباط به لحاظ چگونگی ایجاد آن: 1)ارتباط مستقيم و شخصي مانند ارتباط رودررو 2)ارتباط غير مستقيم و غيرشخصي مانند ارتباط ار طريق كتاب كسي كه كتاب مينويسد با خواننده3)ارتباط جمعي مانند راديو و تلويزيون
ویژگی ارتباط جمعی: 1)پیام گیران نا آشنا و پراکنده هستند، 2)بازگشت پیام یا بازخورد با تأخیر صورت می گیرد، 3)سرعت عمل زیاد است، 4)امکان تکثیر پیام وجود دارد، 5)ارتباط سطحی و ناپایدار است
انواع ارتباطات را از لحاظ محتوا و کارکرد: 1)ارتباط خصوصی، 2)ارتباط جمعی یا عمومی، 3)ارتباط نوشتاری، 4)ارتباط غیرنوشتاری، 5)ارتباط ملی،6)ارتباط فراملی، 7)ارتباط کلامی، 8)ارتباط غیرکلامی، 9)ارتباط انسانی، 10)ارتباط ابزاری یا ماشینی، 11)ارتباط زمانی، 12)ارتباط غیرزمانی، 13)ارتباط سازمانی، 14)ارتباط غیرسازمانی، 15)ارتباط نمادین
وسایل ارتباط جمعی: وسایل ارتباط جمعی اصلی عبارتند از: وسایل چاپ (شامل کتب، مجلات و روزنامه ها)، فیلم (فیلمهای سینمایی و تجاری)، شبکه های رادیو تلویزیونی (عمدتاً رادیو و تلویزیون ولی برخی از وسایل مرتبط با اینها نظیر تلویزیون کابلی و ماشینهای ضبط تصویر) و اینترنت.
تعريف رسانه:رسانه وسيله اي براي نقل وانتقال اطلاعات ، ايده ها و افكار افراد و جامعه . رسانه، واسطه اي عيني و عملي در فرايند برقراري ارتباط است و داراي دو كاركرد است. رسانه عاملي است كه پيام به مخاطب منتقل مي شود. كه داراي كاركرد آشكار(محل برخورد پيام و گيرنده) و پنهان(برقراركننده جريان ارتباط) است.ژ
رسانه جمعي: مجموعه ابزار ها و روش ها براي ايجاد ارتباط با مخاطبان انبوه است.
انواع رسانه:1)رسانه هاي چاپي(روزنامه مجله)،2)رسانه هاي الكترونيك:مانند تلويزيون و راديو3)رسانه هاي ديجيتال: ( ديسك، فلش): محتوای این رسانه ها از صفر ویک تشکیل می شود. 4) رسانه هاي سايبر.5) وبلاگ ها (نو ظهور ها) 6)رسانه هاي نصبی(اعلاميه ، بروشور) 7)رسانه هاي نهادي (روابط عمومي)8) رسانههای فرانهادی خبرگزاریها،، شبکههای ماهوارهای9) سایر رسانه ها
درس دوم
نکته:رسانه پیام است
مارشال مک لوهان می گوید: رسانه امتداد یکی از حواس انسان است. او مطرح می کند که به طور مثال رادیو در امتداد حس شنوایی است. پیام واقعی، عبارت است از خود وسیله پیام رسانی یا رسانه. پیام یک رسانه یا یک تکنولوژی، تغییر در معیارها، آهنگ حرکات و مدلهای زیستی انسان است.
کاستلز در مورد منظور از رسانه پیام است می گوید: معنی آن این است که محتوای پیام است که فراگرد ارتباط را سازماندهی می کند.
دسته بندی رسانه ها از دید مک لوهان: رسانه گرم و سرد: گرم مانند راديو و سرد مانند تلويزيون
گرم: زماني كه يكي از حواس انساني را امتداد بخشيد و حساسيت زياد ايجاد كند مانند راديو كه تشريك مساعي زيادي ايجاب نمي كند
سرد: رسانهای است كه مشاركت زیادی را از ناحیۀ مخاطب طلب كرده و مخاطب باید به كمك سایر حواس خود، به استقبال آن رسانه برود. از آنجا كه یك رسانه سرد، كمتر به تشریح و توصیف میپردازد، ضرورتاً دخالت و همكاری بیشتری را از حواس مخاطب طلب میكند؛ تا به كمك آنها، آنچه را به او ندادهاند و یا وسیله ارتباطی فاقد آنهاست، پر كند و در جای خود بگذارد. مثال رسانه سرد: تلویزیون
مشخصات رسانه های جمعی: سرعت انتشار، مداومت انتشار، وسعت، فراوانی و گوناگونی محتوا
چهار عامل موثر در شکل گیری و توسعه رسانه ها:1- تکنولوژی 2- شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 3- مجموعهای از فعالیتها، کارکردها یا نیازها 4- مردم
دلایل اهمیت رسانه ها: اهمیت رسانه: به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری (موثر در قدرت ، ثروت ، فرهنگ ترقی و رفاه و اصلاح و تحول) تا آنجاست که عدم وجود آن بازگشت به دوران پیش از تمدن بشری است. رسانه ها با توجه به توانمندي هايي که دارند، يکي از عوامل بسيار مهم دگرگوني ارزش ها، باورها و معيارهاي ملّي ميباشند،
صاحبان رسانه هر چه را خود خواستند نمي توانند عمل کنند، بلکه بايد مسيري را پيش گيرند که به سلامت و صلاح جامعه و افراد آن منتهي مي گردد. لاسول، يکي از صاحب نظران وسايل ارتباط جمعي، معتقد است که اين وسايل بايد به حراست از محيط و همبستگي بين اجزاي جامعه و انتقال ميراث اجتماعي از نسلي به نسل ديگر کمک کنند.
3 دلیل عمده اهمیت رسانه های جمعی در جامعه: 1.رسانه به عنوان عامل اصلی جمعی کردن روابط انسان ها هستند،2.عمل رسانه به مثابه منبع قدرت، 3.قدرت دروازه بانی رسانه
تأثیرگذاری رسانه های جمعی از دید جامعه شناختی: نامحدود بودن تاثيرگذاري آن بر انسان2)گروهي بيتاثير مي دانند 3)گروهي مشروط و محدود مي دانند
نقش مخاطب (گیرنده پیام) در جریان ارتباط: 1- دیدگاههای مبتنی بر مخاطب منفعل (از سال 1900 تا 1930)؛ 2- ديدگاههاي مبتني بر مخاطب فعال و سرسخت؛3- ديدگاههايي مبتني بر مخاطب هوشمند
كاركرد و نقش رسانه ها: هارولد لاسول سه نقش برای رسانه ها قایل است که عبارتند از: 1)نظارت بر محيط: نقش خبري؛ 2)همبستگي اجتماعی- نقش تفسیر و راهنمایی؛ 3)انتقال ميراث فرهنگی: نقش آموزشی
نقش تفريح و سر گرمي: چالز رایت نیز نقش چهارمی برای وسایل ارتباط جمعی در نظر گرفته که آن نقش تفریحی یا سرگرم کننده است.
کشورهای سوسیالیستی 3 نقش برای وسایل ارتباط جمعی قایل هستند که عبارتند از: 1- تهییج 2- تبلیغ 3- سازماندهی
در مجموع 3 وظیفه اصلی برای رسانه ها یا وسایل ارتباط جمعی می توان متصور بود : وظایف خبری و آموزشی، وظایف راهنمایی و رهبری و وظایف تفریحی و تبلیغی
درس سوم
روند تکوین و سیر ارتباط جمعی در جهان را نام ببريد: 1)زبان و بيان شفاهي 2)خط و نوشتههاي دستي 3)چاپ، كتاب و مطبوعات 4)تلگراف و تلفن 5)راديو 6)سينما و تلويزيون 7)اينترنت
اولين روزنامه فارسي زبان داخل كشور «كاغذ اخبار» توسط ميرزا صالح شيرازي در زمان محمد شاه قاجار (1837 میلادی) در تهران منتشر شد.
اولین هفته نامه ایران "وقایع الاتفاقیه " بود
"خلاصه الحوادث" اولين روزنامه يوميه ايران است
تعریف ارتباطات سنتی: به گونه ای از ارتباطات اطلاق می شود که بر پایه باورها، تاریخ، فرهنگ و عقاید عمومی جامعه شکل گرفته و در عین حال آنها را ترویج و تقویت می کند. غالباً میان فردی و چهره به چهره است و ساخت و محتوای نخبه گریز و عوام گرا دارد. در این ارتباطات، دریافت بازخورد و عکس العمل مخاطب سریع و آنی است و ارتباط دوسویه و متقابل نیز به راحتی برقرار می شود.
ساز و کار تأثیر شبکه ارتباطات سنتی بر افکار عمومی از طریق سه زمینه صورت می گیرد:1)تقویت عقیده موجود،2)ساختن عقیده تازه،3)تغییر عقیده و گرایش به عقیده دیگری که با عقیده قبلی متفاوت و یا حتی متضاد است
ویژگیهای ارتباطات سنتی: 1)عمدتاً میان فردی و چهره به چهره است و از عمق، قدرت و تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب برخوردار است 2)در ارتباطات سنتی، ارتباط گر غالباً در معرض دید و در دسترس مخاطبان است 3)شخصیت، خصوصیات فردی و رفتاری، صدا و حالات چهره و قیافه در ارتباطات سنتی، نسبت به ارتباطات نوین، نقش تعیین کننده تری در موفقیت یا عدم توفیق ارتباط دارد 4)در ارتباطات سنتی از ابزارهای تکنولوژیک و پیچیده یا استفاده نمی شود یا استفاده محدودی به عمل می آید 5)واژگان و فرهنگ بیان، در ارتباطات سنتی به فرهنگ توده بسیار نزدیک است و معمولا از فرهنگ نخبگان فاصله دارد 6)ارتباط گران سنتی غالبا با مردم، در کنار آنها و در پیوند و ارتباط مستقیم با توده ها به سر می برند
اهمیت و مزیت منبر
اهمیت منبر از آن جهت قابل توجه است که وقتی سخنران بر بالای آن قرار می گیرد، از همه جای صحن مسجد قابل روئت است و بدین ترتیب ارتباط موثرتر چهره به چهره برقرار می شود. مزیت دیگر، منبر این است که صدای سخنران رساتر به جمعیت مستمع (مخاطب) می رسد و این امر، به ویژه در عصری که هنوز از بلندگو به عنوان یک ابزار و وسیله ارتباطی در مساجد خبری نبود در خور تعمق است.
كاركردهاي منبر: ارشاد، اطلاع رساني، آموزش، كاركرد سرگرمي، مكان ارتباط
رسانه اجتماعي چيست و انواع آن را نام ببريد: رسانه هاي اجتماعي رسانه هايي براي تعامل اجتماعي هستند كه از تكنيك هاي ارتباطي بسيار در دسترس و گسترش پذير استفاده مي كنند " گروهي از برنامه هاي كاربردي مبتني بر اينترنت هستند كه با اتكا به بنيان هاي تكنولوژيك وب 2، امكان ايجاد و تبادل محتواي توليد شده بوسيله كاربران را مي دهند انواع آن شامل وبلاگهاي، سايتهاي شبكه اجتماعي، ميكرو بلاگها، سايتهاي اجتماعي خبري، اخبار اجتماعي، اشتراك عكس،ايميل هاي اجتماعي، شبكههاي تخصصي، جوامع نظردهي، شبكه ةاي وبلاگي، جوامع پاكدستي، جوامع محتوا محور، جوامع وبلاگ نويسي و غيره
درس چهارم
آگهي چيست آگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت هزینه ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند
رپرتاژ آگهی: یا تبلیغ حسن شهرت، دادن گزارشهای تبلیغاتی به روزنامهها و دیگر وسایل ارتباط جمعی برای افزایش اعتبار و حیثیت شرکت یا مؤسسه است که بابت انتشار آنها در رسانه ها پول پرداخت می شود.
صفحه اول روزنامه، صفحه گرم (به دلیل درج مهمترین و تازه و داغ ترین اخبار) و صفحات داخلی روزنامه را صفحات سرد (به دلیل درج مطالب کم اهمیت تر و از پیش آماده شده) می نامند
گوشواره: فضای خالی طرفین لوگو که در آن خبر یا آگهی درج می شود، گوشواره روزنامه گفته می شود
صفحات رويي: صفحاتي كه مطالب خبري در آنها چاپ مي شود.
صفحات لايي: صفحات مياني روزنامه كه مطالب غير خبري در آنها چاپ مي شود.
ابعاد متعارف برای درج آگهی در روزنامه: گوشواره، یک هشتم صفحه، یک چهارم صفحه، یک دوم صفحه و تمام صفحه
1- آگهیهای اطراف لوگوی روزنامه: غالبا یک یا دو ستونی هستند که در نزدیک لوگو و یا در اطراف لوگو به چاپ میرسند
2 آگهیهای پانوراما: تقریبا حالت استانداردی دارند چرا که دو صفحه کامل را میگیرند و از فضای سفید بین دو صفحه رو به رو هم استفاده میکنند. این آگهیها که دو صفحه روبهرو را به خود اختصاص میدهند
3- آگهیهای ال شکل: به خاطر شباهتشان به حرف L در زبان انگلیسی به این نام مشهور شدهاند، هم بخشی از فضای آگهی در پایین صفحه را به خود اختصاص میدهند و هم بخشی از فضای متن در سمت چپ یا راست صفحه
4- آگهیهای جزیرهای: در واقع از هر چهار طرف توسط متن محاصره میشوند. بعضی وقتها هم میتوان آنها را در حصار آگهیهای کوچکتر دید. اکثر کسانی که آگهی جزیرهای میخواهند، ترجیح میدهند از کوچکترین سایز ممکن استفاده کنند تا با کمترین هزینه مواجه شوند.
5- آگهیهای کنج صفحه: در صفحات اول هم دیده میشوند. اما در این مواقع در پایین صفحه در کنج راست قرار میگیرند.
6- آگهیهای تونلی: مثل آگهیهای پانوراما در دو صفحه قرار میگیرند، اما کل دو صفحه را به خود اختصاص نمیدهند. آگهیهای تونلی هم غالبا با متن احاطه میشوند ولی در بخش بالایی صفحه قرار میگیرند.
7- آگهیهای ماهوارهای: معمولا در وسط صفحه قرار میگیرند و با آگهیهای دیگری احاطه میشوند،
8- آگهیهای اسپانسری: به آگهیهایی اطلاق می شود که آگهی دهنده خودش اسپانسر متن مربوطه است.
9- آگهیهای انعطافپذیر: غالبا در ستونهای کناری چاپ شده و به طرف ستونهای درگیر رو به بالا حرکت میکنند. بعضی وقتها هم ستونهای افقی را پر میکنند.
10- آگهیهای دوتایی: در دو ستون حاشیهای دو صفحهای رو به روی هم کارشوند.
11-آگهیهای پلکانی: این آگهیها تا نزدیک تیتر میآیند و معمولا هم مربوط به همان موضوع هستند.
درس پنجم
تیزر های تلویزیونی: که به آن " آگهی مستقیم" نیز می گویند . تبلیغات معمول تلویزیونی است که حداقل زمان آن 15 ثانیه است. به عبارتی اگر صاحب آگهی(کارفرما) تیزر هایی کمتر از 15 ثانیه در نظر داشته باشد نیز باید هزینه 15 ثانیه را متقبل شود. این هزینه که به آن "تعرفه آگهی" می گویند. بنا به کانال پخش، زمان پخش، ماه پخش، برنامه تلویزیونی و طبقه آن، نوع قرارداد با صدا و سیما، موقعیت آگهی در "باکس تبلیغاتی"و... متفاوت است.
آگهی پیش از پخش: آگهیهای "پیش از پخش اصطلاحی است که هم در عرصه رادیو تلویزیونی و هم در عرصه وب به کار می رود. آگهیهای "پیش از پخش" به آگهیهایی اطلاق میشود که پیش از برنامه اصلی مورد پخش به نمایش در میآیند و مخاطب جبرا باید انها را تماشا کند و به عبارت بهتر انتخاب دیگری ندارد. آگهیهای "پیش از پخش" بین 10 تا 15 ثانیه طول میکشند.
چرا آگهیهای «پیش از پخش» از سایر گونههای آگهی بهتر هستند:1)مخاطب مجبور به تماشای آنهاست؛ 2)مخاطب خودش انتخاب کرده که فیلم را ببیند و بنابراین احتمالا یک مخاطب تخصصی است (آگهی هم برایش معنادار میشود)؛3)(در حوزه وب) تعاملی بودن این نوع از آگهیها، امکان کلیک خوردن خود اگهی هم وجود دارد
زیرنویس: به صورت نوشتار در بخش زیرین کادر، حین یک برنامه تلویزیونی حداکثر 2 بار و با فاصله زمانی حداقل 5 دقیقه، به مدت 15 ثانیه پخش می شود. جهت حرکت زیرنویس تلویزیونی حتما باید از سمت چپ به سمت راست باشد.(امکان ورود از بالا و یا برعکس وجود ندارد). کلمات انگلیسی اجازه نمایش ندارد.
باکس تبلیغاتی، یا به عبارتی بسته آگهی بستری است که تبلیغات شرکت های مختلف قبل، بین و یا بعد از برنامه تلویزیونی پخش می شود. اولین و آخرین تیزر در باکس تبلیغاتی به عنوان گرانترین تیزر ها محسوب می شوندرپرتاژ آگهی در تلویزیون: که به آن" گزارش آگهی" نیز می گویند، گونه ای دیگری از تبلیغات تلویزیونی است که به مدت حداقل 120 ثانیه به معرفی سازمان، تاریخچه، اهداف و سیاست ها، محصولات، فرایند ها، کانال های توزیع و فروش و... می پردازد.
آگهی دعوت به تماشا: این نوع از آگهی قبل از شروع برنامه اصلی و در خارج از باکس تبلیغاتی، شما را به دیدن برنامه دعوت می کند، همچنین می تواند در بین باکس تبلیغاتی، شما را به دیدن ادامه برنامه دعوت کرده و یا به عنوان اولین تبلیغ پس از پایان برنامه اصلی تلویزیون و قبل از شروع باکس تبلیغاتی، آرزوی لذت بردن از برنامه پخش شده را برای شما کند. حداکثر مدت این نوع از آگهی نیز 15 ثانیه و موقعیت آن قبل، بین و بعد از برنامه هاست.
آرم آگهی: (نشان آگهی)، قبل از شروع باکس تبلیغاتی تصویری (بدون گفتار) به مدت 6 ثانیه به همراه لوگوی صدا و سیما به معرفی سازمان و یا محصولات آن می پردازد که اصطلاحا به آن آرم آگهی، "نشان آگهی" یا "آرم استیشن" گویند.
حک آرم: حین برنامه تلویزیونی، امکان نمایش لوگوی سازمان ها در گوشه سمت راست کادر تلویزیونی به مدت 15 ثانیه وجود دارد که به این نوع از تبلیغات "حک آرم" گویند. این امکان دو بار در طول یک برنامه و با فاصله زمانی حداقل 5 دقیقه میسر است.
برنامه های مشارکتی: برنامه های تبلیغاتی غیر مستقیم است که محصولات یک یا چند سازمان در آن به صورت غیر مستقیم تبلیغ می شود مانند یک برنامه آشپزی.
آگهی های رادیویی : نیز از طریق رسانه فراگیر رادیو و حداقل به مدت 10 ثانیه پخش می شوند.
بروشور چیست؟:بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و... در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد.
کاتالوگ: به مجمـوعه ای از اطـلاعات و ویژگیهای مربوط به یک محصـول و یا خدمات گفتـه می شود که در یک دفتـرچه جمع آوری شده و جهت مطالعه در دست مخاطب قرار می گیرد.
انواع کاتالوگ و بروشور از نظر مدل و چاپ:1)لت دار 2)منگنه ای 3)سیمی و یا نوع الکترونیکی کارت های ویزیت که در ایران چندان رایج نیست به صورت یک فلش یا PDF یا فایلی که توسط رایانه خوانده می شوند تهیه می گردد و یا به صورت یک برنامه نرم افزاری برروی گوشی تلفن همراه یا رایانه شما نصب می گردد.
تفاوت بروشور و کاتالوگ: كاتالوگ مورد محصولات یا خدمات یک کمپانی است اما بروشور حاوي اطلاعات جزئي از يك محصول است، بروشور ارزانتر از كاتالوگاست و طراحي آن با تيراژ بالاتري است گرم كاغذ بروشور از كاتالوگ كمتر و نازكتر است، بروشور در هر سايزي چاپ مي شود اما كاتالوگ در كاغذ A4و A5 چاپ مي شوند
پوستر چیست؟پوستر به ورقه يا تابلوهايي اطلاق مي شود كه به منظور انتقال صريح ، روشن، جالب توجه و ارزان قيمت اطلاعات و يا ترويج طرز فكرها ، ايده ها و ارزشها به كاربرده مي شوند .
پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع، درباره یک رویداد یا واقعه خاص جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه، ارایه می شود.
گونه هاي مختلف پوسترها:1)شناختی؛2)خبری؛3)آموزشی و تربیتی؛4) فرا خوان و یا دعوت به بازدید؛ 5)«اطلاع رسانی؛ 6)اقتصاد و تجارت
ويژگيهاي پوستر: 1)پوستر با توجه به هدف و منظور خاصي تهيه شود؛2)يك پوستر خوب بايستي داراي پيامهاي روشن و واضح باشد؛3)بهتر است از رنگهاي زنده و معني داري در پوستر استفاده شود؛4)يك پوستر بهتر است به اندازه كافي بزرگ و جالب توجه باشد
انواع پوسترها:
الف) پوستر تك نظري: ورقه و يا تابلوهايي هستند كه روي آنها جمله اي كه با يك نظر قابل خواندن و نوشتن باشد، نوشته شده بدون آنكه نيازي به توضيح شفاهي در آن باشد و در حقيقت درك اين پوسترها نياز به هوش و معلومات خاصي نداشته و بيشتر از طريق حواس صورت مي گيرد.
ب) پوسترهاي چندنظري :براي جلب توجه ، القا ايده و تشويق فراگيران به انجام كار به خصوصي مورد استفاده قرار مي گيرند و مهمترين تفاوتي كه با پوسترهاي تك نظري كه با پوسترهاي تك نظري دارند ، صرف وقت بيشتر براي درك منظور منعكس شده در پوستر هاي چند نظري است . معمولاً پوسترهاي چندنظري مطالب و تصاوير زيادي را در خود جاي مي دهند اين تصاوير ممكن است حالت زنجيرواري را به خود گرفته و بيننده را براي خواندن مطالب و ارتباط بين تصاوير ، مدتي در جلوي خود نگه دارند به همين خاطر، محل نصب اينگونه پوسترها بايستي اماكني باشد كه توقف فراگيران را در آنها ايجاب كند .
ویژگی های یک پوستر موفق: 1) سادگی؛2) گویایی؛3) جذابیت رنگی؛4) کادر مناسب؛5) ترکیب بندی مناسب فرم و رنگ؛6) وحدت؛ 7) خلاقیت ویژه؛8) خوانایی در پوسترهای نوشتاری؛ 9) اجرای مناسب؛10) حروف گذاری مناسب تیترهای اصلی و فرعي
اصول تهيه پوسترها :1) حتي المقدور از زبان محلي براي يك منطقه استفاده شود؛2) از علايمي استفاده شود كه حتي براي افراد بي سواد نيز قابل فهم باشند؛3) فقط يك پيام در پوستر گنجانده شود ايده هاي بيش از حد ، باعث سردرگمي فراگيران و شلوغي پوستر مي شود؛4) پوستر بايد خلاصه باشد به اين معني كه بتوان آن را در مدت كوتاهي مطالعه نمود بنابراين حروف بكار رفته بايد خوانا و درشت بوده بطوري كه بتوان آن را از فاصله نسبتاً دور خواند ؛ بهتر است كلمات بكار رفته شده در پوستر نبايد از 8 كلمه تجاوز نمايد
5) پوسترهاي خوب داراي تصاوير زيادي نباشد؛6)پوسترها بايستي بديع ، جالب و نو باشند .تهيه كننده بايد در فكر پيدا كردن سوژه اي باشد كه تا آن لحظه به فكر كسي نرسيده باشد؛7)پوسترها را مي توان تنها به يك نوشته و يا تيتر خلاصه نمود ؛ اينگونه نوشته ها مدت زيادي در خاطر فراگيران باقي مي ماند . براي اينكه امكان تثبيت بيشتر آنها در خاطره بالا رود ، از طرح و نقاشي و مطالب مندرج در پوستر نبايد فاصله اي وجود داشته باشد و بايد از تصاويري استفاده نمود كه براي ببندگان سريعاً قابل درك باشد و همچنين طرح و شعار پوستر بايستي با فرهنگ جامعه سازگار باشد ؛8)نحوه قرار گرفتن قسمتهاي مختلف پوستر از جمله تيترها و عناوين آنها از جمله متغيرهايي هستند كه در ميزان تاثير برفراگيران دخالت فراوان دارد؛ 9)رنگها هميشه مبين ايده ها و احساسات بوده و هستند و چنانچه به طرز صحيحي از آنها استفاده شود ، مي توانند تاثير بسزايي بر روي بيننده باقي بگذارد بنابراين نبايد از رنگها به عنوان تزئين استفاده کرد.
درس ششم و هفتم
فولدر (پوشه تبلیغاتی):پوشه های تبلیغاتی، اهداف تبلیغاتی را پیگیری کرده و می توان از آنها برای ارائه کاتالوگها، لیست قیمتها یا هر توضیح دیگری در مورد یک سازمان، شرکت و محصولات آن، به مخاطبان بهره گرفت. کاتالوگها عموما از امکانی برای نگهداری کارت ویزیت، دی وی دی و سی دی، برخوردارند.
بیلبورد چیست؟ به تابلوی بزرگی گفته میشود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا می گذارد. و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق میشود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شدهاست که بر پایههای بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.
بیلبورد از نظر هزینه در مقایسه با تلویزیون، از هزینه کمتری برخوردار است.
به طور معمول هر بیلیورد حدود ۷ ثانیه دیده می شود .
اولین هدف بیلبورد جلب توجه مخاطب است و مهمترین نکته در این میان، خلاقیت و انجام کاری برخلاف کارهای رایج است.
برای انجام این کار سه ابزار عمده در اختیار است: ۱) کلمات ۲) تصاویر ۳) رنگ . در حال حاضر عامل دیگری نیز به آن اضافه شده که "حجم " است.
در بحث کلمات، حداکثر تعداد کلمات باید 8 تا 10 کلمه باشد. نوشته ها باید اثرگذار، جالب و ساده باشند و با سرعت 50 تا 80 کیلومتر قابل خواندن باشند.
در بحث گرافیکی باید تلاش کرد که غیر از توجه به جذابیت و خلاقیت، سادگی را نیز مدنظر قرار داد
در بحث رنگ نیز باید دقت داشت هر رنگی مفهوم خود را دارد از فرهنگی به فرهنگی، این تفاوتها محسوس است. ترکیب درست رنگها و نیز کمک آنها به خوانایی نوشتار، از اهمیت زیادی برخوردار است
نکته مهم در این میان اینکه، شناخت بازار هدف، کمک موثری در انتخاب رنگ، تصویر و... برای اغنای مخاطب است.
بنرها
بنر در واقع همانند یک پرچم یا قسمتی از یک پارچه است که در آن لوگو و یا نماد چیزی به نمایش گذاشته می شود و حاوی پیامی است. بنرها همانند پوسترهای تبلیغاتی برای تبلیغات طراحی و چاپ می شوند و پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک طرح هنری و گرافیکی به مخاطب عرضه می دارند. متون به کار رفته در طراحی بنرها اغلب تبلیغاتی است و از جملات زیبا و آراسته در آن استفاده می گردد. هزینه طراحی و چاپ بنرها معمولا از پوسترها ارزان تر هستند زیرا جنبه تبلیغاتی آن بالاتر و در نتیجه صرفه اقتصادی آن باید بیشتر باشد.
تفاوت عمده بنر و پوستر، به جز تفاوت در ابعاد و جنس آنها، در محتوای انها نیز هست. پوستر می تواند مطالب بیشتری را ارائه کند در حالی که بنر باید اشاره ای به یک موضوع آنهم بسیار مختصر داشته باشد.
بنرها از لحاظ سایز و شکل و از لحاظ افقی یا عمودی بودن و نیز از لحاظ دیجیتالی یا چاپی بودن به چند دسته تقسیم می شوند.
درس هفتم
رسانه های جدید، نوعی از رسانه های ارتباط جمعی بعد از رسانه های سنتی (شامل رسانه های چاپی، سینما و رسانه های الکترونیک) هستند که در فضای وب به وجود آمده اند و دارای ویژگیهای مشترک، فرامتنی، دیجیتالی بودن، چندرسانگی و تعاملی با امکان دسترسی گسترده برای استفاده شخصی شهروندان هستند.
دیجیتالی بودن : دیجیتال به معنای تبدیل اشیا به داده است و نیز به معنای تغییر عینیت ها به اعداد است . به دلیل ماهیت عددی ، محیط مجازی ظرفیت بی نهایت تغییر را دارد . وقتی عینیت های شیئی و فیزیکی تبدیل به پدیده ی دیجیتال می شود حافظه توسعه مضاعف پیدا می کند.
در مقابل مفهوم دیجیتال، آنالوگ قرار دارد. آنالوگ، اشاره به یک روندهایی دارد که یک شی فیزیکی می تواند در یک شی فیزیکی دیگر ذخیره شود این که آن شی دیگر چه چیزی باشد بستگی به نوع رسانه تبدیلی دارد . (در منطق آنالوگ، اشتباهات به سختی قابل تصحیح هستند مانند روزنامه که برای اصلاح آن نیاز به گذر 24ساعت زمان و شماره بعدی روزنامه است در حالی که در روزنامه سایبر، برطرف کردن اشتباهات به لحظه است)
منطق دیجیتالی بودن : تبدیل یک تولید به هزاران تولید و تغییر با منطق ریاضی است
پیامد های دیجیتالی شدن: 1)غیر مادی شدن : به این معنا که متن دیجیتال از آن عینیت فیزیکی خود برای مثال یک جلد کتاب یا یک حلقه فیلم جدا شده باشد؛ 2) کوچک شدن جهان :اطلاعات می تواند در یک حجم کوچک جاگذاری شود؛ 3) افزایش سرعت: سرعت دسترسی به جهان رسانه را سریعتر کرده است؛ 4) وجود امکان کنترل و ویرایش قوی تر در یک تولید دیجیتال
ویژگی رسانه های جدید: 1) تعاملی بودن2) حضور اجتماعی؛3) غنای رسانه ای و چند رسانه ای؛4) استقلال؛ 5) بازیگوشی؛ 6)شخصی بودن؛7) سرعت در انتقال پیام؛ 8) فرامزی شدن (جهانی شدن)؛ 9) پایان عمر محرمانگی؛ 10)وسعت انتشار؛ 11) بی واسطه گي؛ 12) فرامتن وادبیات جهانی واژه ها؛ 13) آزادی از زمان ومکان.
شکل گیری و تکامل رسانه های جدید، حاصل دو انقلاب است: انقلاب ساختاری ارتباطات و انقلاب فنی ارتباطات.
جوهر انقلاب ارتباطات: یکپارچگی یا همان همگرایی و تعامل است.
رسانه چاپی و یا قدیمی و انواع جدید الکترونیکی آن، اکنون به سمت وحدت و ادغام حرکت می کنند و با استفاده از فناوری جدید دیجیتال، رسانه های جدید را خلق می کنند.
رسانه جدید قسمتی از انقلاب ارتباطات و یا عصر اطلاعات است که از نظر تاریخی ، این دوره بعد از دوره کشاورزی (عصر وابستگی به زمین) و سپس دوره انقلاب صنعتی، به حقیقت پیوسته است.
همگرایی وسایل ارتباطی عبارت است از: یکی شدن همه اشکال ارتباطات الکترونیکی و کامپیوتری و ظهور یک سیستم واحد ارتباطی.
ابعاد همگرایی: اقتصادی، فنی و حقوقی
برخی معایب رسانه های جدید: اعتیاد به اینترنت؛ اعتماد بیش از اندازه به این رسانه ها (سواد رسانه ای لازمه مواجهه با رسانه های جدید)
شکاف اطلاعاتی؛نیاز به زیرساخت؛ فقدان قوانین؛ عدم رعایت حریم خصوصی؛ عدم رعایت حق کپی رایت
سواد رسانه ای: عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
توانایی و قدرت دسترسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيامهاي رسانهاي كه ميتوان در چارچوبهاي مختلف چاپي و غير چاپي عرضه نمود را سواد رسانهاي ميگويند. سواد رسانهاي بر تفكر انتقادي تأكيد ميكند.
تفاوت رسانه هاي جديد و قديم: جديد: بدون محدوديت و موضوع ها با توجه به نيازهاي جهاني تعيين مي شود؛ ارتباط تعاملي است هزينه كم است بازخورد فوري ، الكتروني يا آنلاين است كنترل غيرمتمركز و خودجوش است؛ منابع مالي گوناگون است؛ ارتباطگران مي توانند غيرحرفه اي باشند
قديم: محدوديت دارد و موضوع ها در مرزهاي جغرافيايي محصور است؛ ارتباط يك سويه است؛ هزينه بالا است؛ بازخورد آرام و محدود است؛ كنترل مبتني بر مالكيت است؛ منابع مالي مبتني بر آگهي ها و محدود است؛ ارتباط گران بايد آموزش حرفه اي ديده باشند
کاستیهای رسانه های جدید در مقایسه با رسانه های سنتی:- سختی مطالعه روی صفحه نمایش
- وابستگی به فناوری روز؛- حذف درآمد تکفروشی؛- امکانات ودانش انفورماتیک محدود مخاطبان؛ - کیفیت پایین وگرانی ارتباطات اینترنتی؛- منابع ناموثق خبر؛ هرکس می تواند منبع خبر باشد.در حالی که انعکاس اخبار موثق برای حفظ مخاطب یکی از مهمترین دستورکارهای رسانه های چاپی است؛ - زمان ماندگاری پیام در رسانه های جدید کمتر از روزنامه های چاپی است؛- مشکلات و محدودیت های فنی؛ - محدودیتهای اصول اخلاقی حرفه ای
آینده رسانه های جدید
بیشتر رسانه های جدید با رسانه های قدیمی همزیستی مسالمت آمیزی خواهند داشت. از سویی حضور رسانه های جدید، به تحول و همگرایی در اشکال جدیدی از رسانه های قدیمی منجر می شود
مطالب مشابه :
محتويات كيف دخملااااااا
دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد اتاق ورود به سامانه سجاد. 11:41 | نویسنده : حسين
فهرست انجمن هاي علمي دانشگاه جامع علمي كاربردي راه يافته به ششمين جشنواره ملي حركت
فهرست انجمن هاي علمي دانشگاه جامع علمي كاربردي سامانه سجاد; علمي دانشگاه جامع
سوالات مربوط به درس تبلیغات و اطلاع رسانی
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. مدیریت امور فرهنگی دانشگاه جامع
سوالات و جوابهاي درس دانش خانواده و جمعيت
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. واحد كوچكي از يك اجتماع چندنفره كه
اصول حسابداری
كافي نت و انتشارات دانشگاه علمي و كاربردي مؤسسه يا يك واحد تجاري جهت سامانه سجاد
اصول سرپرستي سازمانها رسمي و غير رسمي (استاد ابراهیم زاده
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. مانند سيستم دانشگاه ورودي دانشجو
علل افت تحصیلی دانش آموزان
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. بيشتر دانشآموزان از يك روش واحد
گردشگری و جایگاه آن در ایران
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. تحقیقات استراتزیک و دانشگاه
رسانه شناسي درس 1الي7
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. و کامپیوتری و ظهور یک سیستم واحد
سوالات مربوط به کارآفرینی
مركز آموزش عالي علمي كاربردي واحد 41. سامانه سجاد. سازماندهي مديريت واحد جديد به
برچسب :
سامانه سجاد دانشگاه علمي كاربردي واحد 41