مباحث بلاغي، بخش دوم (علم معانی)

علم معانی

  تعريف علم معانی:

علمی است که با آن اصول و قواعد احوال مخاطب شناخته می شود تا کلام را با مقتضای حال او بيان کنيم.

موضوع علم معانی:

 لفظ است به اعتبار ثانی . يعنی اول شناخت صرف و نحو و در درجه دوم رعايت خصوصياتی که موجب  فصاحت و بلاغت می شود .

فايده ی علم معانی:

 شناخت اعجاز قرآن کريم و واقف شدن به اسرار بلاغت و فصاحت و شناخت کلام خوب از بد .

واضع علم معانی : شيخ عبدالقاهر جرجانی متوفی (471)

 مأخذ و شواهد مثال: قرآن کريم ،حديث نبوی ، کلام منظوم و منثور عربی و فارسی .

 موضوعات علم معانی:

 1ـ خبر و انشاء 2ـ احوال مسند 3ـ احوال مسند اليه  4ـ اطلاق و تقييد 5ـ احوالمتعلقات فعل6ـ وصل و فصل 7ـ حصر و قصر8ـ مساوات ، ايجاز ، اطناب

 کلام = (مسند اليه + مسند )   (محکوم اليه + محکوم به )   (مخبرٌ عنه + مخبرٌ به )   ( موضوع + محمول )

 مثال :      العلمُ      نورٌ     /     الحسدُ      مذمومٌ       / 

در زبان فارسی مسند اليه در يکی از نقشهای زير می آيد :

1ـ مبتدا : الجهلُ مهلکٌ .   ( الجهل )نقش مبتدا دارد و مسند اليه است .

2ـ فاعل: خَتم اللهُ علی قلوبهم .  ( الله ) فاعل است و مسند اليه .

3ـ نايب فاعل: کُتِبَ عليکم الصّيام ُ .   ( الصّيام ) نايب فاعل است و مسند اليه .

4ـ فاعل شبه فعل: و لو لا دفعُ اللهِ النّاسَ بعضهم ببعضٍ لَفَسَدتْ الأرضُ .  (الله ) مضاف اليه است که به مصدر (دفع) اضافه شده است . 

5ـ اسم نواسخ: إنَّ زيداً صادقٌ . ( زيداً ) اسم إنَّ است و مسند اليه .

6ـ مفعول به اول افعال قلوب: رأيتُ اللهَ رازقاَ .  ( الله ) مفعول به اول است و مسند اليه .

*اگر فعل قلوب متعدی به سه مفعول شود ، مفعول به دوم مسند اليه است. أعلمتُ خليلاً سعيداً فاضلاً .     ( سعيدٌ فاضلٌ ) در اصل مبتدا و خبر بوده اند .

در زبا ن عربی مسند به يکی از صورتهای زير می آيد :

1ـ خبر مبتدا :  الله عليمٌ .            ( عليم ) خبر است و مسند .

2ـ فعل تام : وقتی که مسند فعل تام است مسند اليه آن فاعل است . جلس محمدٌ . که ( جلس ) مسند است و ( محمد ) مسند اليه .

3ـ اسم فعل : هيهات الخمولُ .      ( هيهات ) مسند است .

4ـ خبر نواسخ : صار الجوُّ بارداً .    ( بارداً ) خبر (صار ) است و مسند.

5ـ مفعول به دوم يا سوم افعال قلوب : وجدتُ علياً عالماً .        أعلمتُ علياً سعيداً عالماً.

کلام با دو گونه است : 1ـ کلام خبر ی  2ـ کلام انشايي

کلام خبری : کلام خبری ، خبری را بيان می کند که قابل صدق يا کذب است . و در جهان خارج واقع می شود .

کلام انشايی : کلام انشايی ، کلامی است که خبر را بيان نمی کند و قابل صدق و کذب نيست . مثل : أمر ، نهی ، تعجب ، استفهام و ...                     

* صدق يا کذب بودن خبر: اگر بدون گوينده خبر در نطر بگيريم، هر خبری قابل صدق يا کذب است. اما در مورد آيات قـــرآن و احايث، چون گوينده را ذکر می کنيم، احتمال کذب را از آن دور مي سازيم.(الخبرُ قولً يحتملَ صدقَ و الکذبَ لِذاتِه )

اغراض غير اصلی خبر:

    1ـ فايده ی خبر: غرض آگاه کردن شنونده نسبت به مطلبي است که از آن بی خبر است.

   2ـ لازم فايده خبر: شنونده از خبر آگاه است و گوينده می خواهد آگاهی خود را به او اعلام کند. 

اغراض غير اصلی خبر:

      1ـ استرحام:                       الهي لَإنْ جَلّتْ و جمّت خطيئتي  فعفوک عن ذنبي أجلٌّ و أوسعُ

2ـ اظهار ضعف:                   قال ربّ إني وهن العظم منّی و اشتعل الرّأسُ شيباً

3ـ اظهار تأسف:                   فَلما وضعتها قالت ربِّ إنّي وضعتُها أنثی و الله أعلم بما وضعت

4ـ تشويق وترغيب به کاری:                و ليس سواءً عالمٌ و جهولٌ

 5ـ اظهار مسرت و خوشحالی :            قل جاء الحق و زهق الباطل إنّ الباطل کان زهوقاً

 6ـ بر حذر داشتن مخاطب از امری:       أبغضُ الحلال الي الله الطلاقُ

 7ـتوبيخ مخاطب تنبل:                      الشّمسُ طالعةٌ. 

 8ـ فخر و مباهات به امری:                 إنّ الله اصطفاني من قريشٍ. 

کلام خبری :

1ـ خبر ابتدايي: مخاطب خالی الذهن است و نسبت به خبر نه مردد است ونه منکر. قَدم الأميرُ.

2ـ خبر طلبي: مخاطب نسبت به قبول خبر مردد است و بايد برای قانع کردن او خبر را با تأکيد بيان کرد. أنّ الأمير قَدم. 

3ـ خبر انکاری: چون مخاطب منکر خبر است و در مقابل آن موضع گيری می کند بايد خبر با بيش از يک تأکيد بيان کـرد. ألاإنّ الأميرَ قدمَ

*اخراج و ايراد کلام بر خلاف ظاهر: مخاطب غير منکر را به منزله ي منکر فرض کردن. مثلاً به مسلمان تارک نمــاز بگوييــم: إنَّ الصّلوةَ لَواجبةٌ. و منکر را به منزله خالي الذهن فرض کردن: و الهُکم إلهٌ واحدٌ. و خالي الذهن را به منزله شاک و مردد قـرار دادن:

         و لا تخاطبنی في الّذينَ ظلموا إنهم مُغرقون.       

طرق مختلف تأکيد جمله:

 1ـ إنّ و أنّ  2ـ ألا ( آگاه باش ) 3 ـ ( قد ) در مضارع معنی  تقليل دارد و در ماضی تأکيد است .    4ـ (لَ) که بر سر خبر إنّ می آيد 5ـ انواع قسم 6ـ (أمّا ) شرطيه : فأمّا اليتيمَ فلا تقهر ... 7ـ نون تأکيد ثقيله و خفيفه . 8ـ ضمير فصل 10ـ جمله اسميه  11ـ تکرار بصورت تأکيد لفظی و معنوی

انواع کلام انشايي:

1ـ انشای طلبي که متکلم چيزی را از مخاطب طلب مي کند:

الف) أمر: إعدلوا هو أقربُ للتّقوی .

ب) نهي:  و لا تقربوا مال اليتيم إلا بالتی هی أحسن .

ج) استفهام: هل لک حاجةٌ ؟ ـ أ أنتَ فعلتَ هذا بِآلهتنا يا ابراهيمُ ؟

د) تمنيّ امر محال: ألا ليت الشباب يعود يوماً     فَأخبرهُ بما فعل المشيبُ       

ه) ترجّی امر ممكن: ليتني أنجح في الإمتحان .

و) ندا: الهي و ربیّ من لی غيرک ؟

* امر: گاهی صيغه ي امر  براي معاني ديگري غير از معني واقعی آن بکار مي رود: 

1ـ دعا: ربّ اشرح لی صدری و يسّر لي أمری

2ـ التماس: أعطنی الکتاب أيّها الصديقُ

3ـ اباحه: کلوا و اشربوا حتی يتبيّن الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر .

4ـ تهديد: إعملوا ما شئتم إنّهُ بما تعملون بصيرٌ.

5ـ تعجيز: و إن کنتم فی ريبٍ ممّا نزلنا علی عبدنا فَأتوا بسورةٍ من مثلهِ .

6ـ تسخير: يعنی مسخر و منقاد قرار دادن مخاطب به فعليکه به او امر شده است . کونوا قردةَ خاسين .

7ـ تمنّی :    الا أيّها الليل الطويل الا انجلی            بصبح و ما الاصباح منک بأمثل

8ـ تسويه : و اسرُّوا قولکم أو اجهروا بهِ إنّهُ عليمٌ بذات الصّدور.

9ـ اهانت : قلْ کونوا حجارةً أوْ  حديداً .

10ـ تعجب : أُنظروا  کيف يفترون الله الکذب.

 * نهی : گاهی بر حسب اقتضای مقام در معنای غير حقيقی خود بکار می رود :

1ـ دعا : ربّنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا

2ـ التماس: لا تشرب الأفيون فَإنَّ فيهِ ضرراً

3ـ تهديد: وقتی به خدمت گذار خود بگويی : لا تمتثل أمری ثم أنظر ما وقع عليک

4ـ تمنّی: ( يا ليلة الوصل لا تُنقضی )         يا ليلُ طُل يا نومُ زُل         يا صبحُ  قِفْ لا تَطلُعِ

5ـ توبيخ : لاتلبسوا الحقّ بالباطل و تکتموا الحق و أنتم تعلمون .

·   ندا: گاهی کلمات ندايی برای غير ندا بکار می روند :

1ـ اغرا:  وقتی مظلومی به تو روی آورد و تو برای تشويق وی به تظلم خواهی و شکايت به او بگويی : يا مظلومُ

2ـ ندبه : وا حسين ــ يا حسين

3ـ استغاثة : يا لَلمسلمِ للغريقِ !

4ـ تعجب : يا لک من خلقٍ عظيمٍ !

5ـ اظهار حسرت و درد : يا ليتنی کنتُ تراباً

6ـ اختصاص : أنا أفعلُ کذا أيّها الرجل !

*استفهام ، گاهی معنی واقعی پرسش کردن را ندارد و برای توبيخ ، تقرير و انکار و يا اهداف ديگری بکار مي رود :

1ـ استبطاء : مثلاً به کسيکه دعوت ما را با إهمال جواب دهد ، می گوييم : کم دعوتُک ؟ يعنی چند بار تو را دعوت کردم ؟

2ـ تعجب : ما لهذا الرّسول يأکلُ الطّعامَ و يمشی فی الأسواق ؟

3ـ تنبيه مخاطب بر گمراهيش : فَأينَ تذهبون ؟

4ـ امر کردن : فهل أنتم منتهون ؟ يعنی ( إنتهوا )

5ـ نهی کردن :أتخشونهم فاللهُ أحقُّ أن تخشوهم ؟ يعنی ( لا تخشوهم )

6ـ استبعاد : انَّی لَهم الذّکری و قد جاءهم رسولٌ مبينٌ . يعنی ( بعيدٌ منهم أن ينتفعوا بالتذکير و الموعظة )

7ـ استيناس : يعنی با مخاطب مأنوس شدن و با او در صحبت باز کردن مانند اين کلام خداوند:

 ما تلک بيمينک يا موسی ؟

8ـ وعيد : ألم تر کيف فَعَلَ ربّک بأصحاب الفيل...

9ـ تهکّم و استهزاء :  أ عقلک يُسَوّقُ لک أن تفعلَ کذا

10ـ تقرير :  أ ضربتَ زيداً ؟ 

                   بهرام که گور می گرفتی همه عمر     ديدی چگونه گور بهرام گرفت

11ـ انکاری : أ يُحبُّ  أحدُکم أن يأکل لحمَ أخيهِ ميتاً

2ـ انشای غير طلبی : متکلم طالب چيزی نيست . بلکه می خواهد يک مفهوم ذهنی ايجاد کند .

( مدح و ذم ـ تعجب ـ قسم ـ ايجاد رابطه مالکيت و زوجيت ـ دعا ـ ادات  ( رُبَّ ، لعّل ، کم خبريه ) ـ صيغه های عقد : بعتُ ، زوجتُ ...)

احوال مسنداليه

*در موارد زير بخاطر اهميت مسند اليه ذکر آن لازم است ، نه بخاطر نقص کلام :

1ـ هرگاه قرينه ای بر حذف مسند اليه در کلام نباشد. اولئک علی هدیً من ربّهم و اولئک هم المفلحون 2ـ ذکر مسند اليه برای متکلم يا مخاطب  لذت آور باشد .    الله ربّی الله حسبنی .

3ـ عدم اعتماد متکلم به هوش و استعداد مخاطب .

                محمدٌ من طلاب کلية الآداب و علی ٌ صديقه . محمد نعم الطلاب .

4ـ ذکر مسند اليه بخاطر تحقير مخاطب و بي استعداد جلوه دادن مخاطب .

                هل أخوک طالبٌ ؟ نعم أخی طالبٌ .

·   در موارد زير می توان مسند اليه را حذف کرد :

1ـ بخاطر اختصار ، چون قرينه روشن و قوی است . قال لي کيف أنتَ ؟ قلتُ عليلٌ . ( قلت أنا عليلٌ )

2ـ حذف مسند اليه بخاطر حفظ قافيه و سجع .

           ما المال و الأهلون إلا ودائع      و لابُدَّ يوماً أن يُرّدَ الودائع ( الناس )

3ـ بخاطر مشهور بودن مسند اليه . عالم الغيب و الشّهادة .   ( هو عالم الغيب و الشّهادة )

4ـ برای آزمايش کردن ميزان هوش مخاطب . نورُهُ مستفادٌ من الشّمس . ( القمرُ نورُهُ )

5ـ وجود ( ال ) ذکری که دلالت بر مسند اليه دارد .

          و قيل يا أرضُ ابلعی ماءک ... استوت علی الجودی . ( الفلک که فاعل

استوت می باشد و به علت داشتن ( ال ) ذکری که در آيات قبل آمده است  الآن حذف شده است . )

6ـ برای بيم دادن و تحذير و استفاده از فرصت . ( هو أسدٌ )

7ـ پنهان کردن از ديگران ، جز مخاطب . قَتَلَ رجلاً ( قتل ... رجلاً ) 

 *مسند اليه را غالباً معرفه می آورند ، مگر در برخی مواقع که نکره آورده می شود .

 *مسند اليه وقتی معرفه است ، به يکی از اشکال معرفه می آيد .

*به جهت اغراض زير مسند اليه را عَلَم می آورند :

1ـ ممتاز کردن مسند اليه از ديگران .       و إذ يرفع ابراهيمُ القواعد و اسماعيلُ ...

2ـ به هدف مدح يا ذم کنيه آورده می شود .     جاء صلاح الدين ـ ذهب ابو المکارم ـ جاء تأبط الشّرا

3ـ برای تبرک .        هل أکرمک الله ؟  الله أکرمني .

4ـ لذت بردن مخاطب از نام مسند اليه . تالله يا ظبيات القاع قُلن لَنا      ليلایَ منکنَّ أم ليلایَ من البشرِ

5ـ ذکر کنيه به قصد معنی لغوی آن .      ابو لهب يُفسدُ بين النّاس .

*در اغراض زير مسند اليه به شکل ضمير می آيد :

1ـ خود متکلم گوينده ی پيام باشد .        أنا الّذی سمّتنی أمی حيدره     ضرغام آجامٍ و ليثٌ قسورة

2ـ مسند اليه در حضور متکلم باشد .      يا أيّها النّاس أنتم فقراء الی الله .

3ـ مسند اليه غايب باشد .    هو الذی يُصَوّرکم ...

*انواع ضمير :

1ـ ذکری : الله خيرٌ حافظاً و هو ارحم الرّاحمين .

2ـ معنوی : أعدلوا هو أقربُ للتقوی . ( العدل )

       و لأبويهِ لکلِّ واحدِ منهما السدسُ ( لأبوی الميت )

*معرفه بودن مسند اليه بصورت اسم اشاره :

1ـ هر گاه نام يا لقب برای مسند اليه درست نباشد  .    هذه بضاعتنا رُدّت الينا .

2ـ نزديک يا دور جلوه دادن مسند اليه :             

                        إنّ هذا القرآن يهدی للّتی هی أحسن . ذالک الکتاب لا ريب فيه .

3ـ برای تحقير مسند اليه :                                    فَذالک الّذی يدّع اليتيم .

4ـ اگر مسند اليه چيزی عجيب باشد:  هذا الذی ترک الأوهام  حائرةً           وصَيّرَ العالم النّحير زنديقاً

5ـ برای با عظمت نشان دادن مسنداليه در ديد مخاطب :

                                             هذا الذی تعرف البطحاء وطاتَه     و البيت يعرفهُ و الحِلّ و الحرمُ

6ـ کند نشان دادن ذهن مخاطب :            اولئک آبائی فَجئنی بِمثلِهم .

* معرفه آوردن مسند اليه بصورت موصول :

1ـ تشويق مخاطب به استماع :              و الذی حارت البريةُ فيه       حيوانٌ  مستحدثٌ من جمادِ

2ـ برای پنهان کردن مسند اليه از غير مخاطب :    ما اُمرتُ امتثلتُ .

3ـ برای آگاه کردن مخاطب به خطای خود :       إنّ  الذی تدعون من دون الله عبادٌ امثالکم .

4ـ برای به هراس انداختن مخاطب :                فَغشيهم منئ اليَمّ ما غشيهم .

5ـ برای مباهات به مفهوم صله :                   منّا الذی منع الوائدات         و أحيا الوئيد فَلم تُؤدَد

6ـ برای اينکه مسند اليه را مورد توبيخ و سرزنش قرار دهد :         قد أسأتَ الی الذی أحسن اليک .

*معرفه آوردن مسند اليه بواسطه ( ال ) :

1- ( ال ) عهدی : الف) عهدی ذکری : اسم اول نکره است و در تکرارهای بعدی (ال) دارد .

              جاء رجلٌ و قلتُ للرجلِ.

        ب) عهدی حضوری : يادآور اسمی است که در حين تکلم حضور دارد . اليوم أکملت لکم دينکم .

        ج) عهدی ذهنی : در کلام ذکری از آن نيامده است و از محتوای کلام به ذهن می آيد.

                           ليس الذکر کالأنثی .

2ـ ( ال ) جنسی ( استغراق افراد ) : بر طبيعت و کليت جنس دلالت  دارد.

                       الرجال قوامون علی النّساء . ـ الإنسان حيوانٌ ( کل فردٍ )

*معرفه ساختن مسند اليه با اضافه کردن :

1ـ برای رعايت اختصار :        ولدی متعلمٌ بجای السعيد ولدی متعلمٌ .

2ـ برای اعلام بزرگواری مضاف به مضاف اليه :          جاء ولد العالم .

3ـ وقتی مسند اليه دارای مصاديق فراوان باشد :        أهل الحق لايقولون إلا الحق .

4ـ وقتی که تنها راه شناساندن مسند اليه فقط اضافه باشد :         زارنی خادم صديقی .

 * معرفه ساختن مسنداليه بشکل منادا :

1ـ متکلم در مقام  ياری و استغاثه باشد :                الهی عبدک العاصی أتاک مقرّاً بالذنوبِ .

2ـ چون مفهوم بعد از منادا دارای اهميت خاصی است :        يا مريضُ اشرب دواک .

3ـ  هر گاه متكلم هيچ نام و نشاني از متكلم نداشته باشد:         يا رجلُ أين المستشفی ؟

  *مسند اليه گاهی نکره بکار می رود تا برای اغراض خاصی مفيد باشد :

1ـ گاهی از مسند اليه هيچ شناختی نداريم .                   کان منّا رجلٌ يسأل عنک .

2ـ اگر مسند اليه در بر دارنده افراد زيادی باشد .              و إن يُکذّبوک فَقَد کُذِّبت رُسُلٌ من قبلک .

3ـ برای تقليل .                                                     و رضوانٌ من الله أکبرُ .

4ـ برای پنهان کردن مسنداليه .                                    رجلٌ کان يقول أنّک انحرفت عن الصّواب .

5ـ برای افادت نوعيت نکره .                                      لکلّ داءٍ دواءٌ .

* در چند مورد مسند اليه بر مسند مقدم می شود

1ـ اگر مسند اليه از کلمات سرور آفرين باشد .               العفو عند کرام النّاس مقبولٌ .

2ـ اگر مسند اليه مجازات گناهی باشد .                       القصاص جزاء من قتل نفساً.

3ـ اگر مسند اليه از کلمات صدارت طلب باشد .             مَن صَبر ظفَر .

4ـ هر گاه مسند محصور باشد .                                 و ما محمدٌ الا رسولٌ .

5ـ هر گاه به قصد عموميت سلب نسبت باشد .               کلٌ کاذبٍ لا يفلحُ .

* در موارد زير مسند اليه مؤخر می شود .

1ـ از مواردی باشد که خبر بر  مبتدا مقدم است .              فی الدار صاحبها .

2ـ مسند اليه بصورت فاعل يا نايب فاعل باشد .              

3ـ مسند اليه مبتدا و خبر ظرف و يا جار و مجرور باشد .

4ـ مسند اليه محصور باشد .                                      ما ناجحٌ الا علیٌ 

احوال مسند

( ذکر ، حذف ، تقديم ، تأخير ، افراد ، جمله ، تقييد ، ترک قيد ، تخصيص ، ترک تخصيص ، تعريف ، تنکير ، ) از حالات مسند است .

اطلاق و تقييد

اطلاق : يعنی آزاد بودن مسند اليه و مسند از هر قيدی . الله قدرٌ

تقييد : مقيد کردن مسند و مسند اليه به قيد . و العصر إنّ الأنسان لَفی خسرٍ .( مقيد به قسم )

انواع قيد :

1ـ صفت : معلمُنا الرجلٌ فاضلٌ. 2 ـ حال : العاقل ينظُر الی الکائنات معتبراً . 3ـ تأکيد : سهرتُ الليلَ کلّهُ .

4ـ بدل : رأيتُ صديقی محمدٌ . 5ـ نواسخ : کاد الفقر أن يکونِ الکفر  6ـ ادات نفی 7ـ مفاعيل خمسه                        8 ـ مقيد ساختن مسند و مسند اليه به مفهوم شرطی که مورد نظر متکلم است .

9ـ واو عطف : إنّ فی خلق السّماوات و الأرض و اختلاف الليل و النّهار لآيات لاولی الألباب .

ملحقات فعل

هر گاه مسند بصورت فعل بيايد ، گاهی دارای متعلقاتی است و بنحوی به فعل وابسته است : 1ـ ظرف  2ـ جار و مجرور  و ...

قصر و انواع آن

قصر ، يعنی صفت يا حالتی را به کسی يا چيزی منحصر و مخصوص کنند .  يا کسی و چيزی را به صفتی محدود سازند .

قصر ، دارای سه رکن است : ( مقصور ـ مقصور عليه ـ ادات  قصر ( طرق قصر )

طرق قصر:

1ـ نفی و استثنا ء : لا خالقَ غير الله .      2ـ قصر به ( إنّما ) : إنّما الدنيا فناءٌ .   3ـ تقديم : إيّاک نعبد .

5ـ ( بل ) : لا جبر و لا تفويض بل أمرٌ بين الأمرين .        6ـ ( لا ) : العزة بالقناعة لا بکثرة المال .

ترتيب مقصور عليه در طرق مختلف آن : ( آن کلمه ای که با ( فقط ) ترجمه می شود ، مقصور عليه است .

1ـ در نفی و استثناء  :           مقصور + مقصور عليه

2ـ در (إنّما) :                      مقصور + مقصور عليه

3ـ در تقديم :                      همان لفظ مقدم ، مقصور است .

4ـ در (بل و لکن) :             مقصور + مقصور عليه     

5ـ در (لا)                           مقصورعليه + مقصور

انواع قصر : 

               1ـ قصر نسبی و إضافی : آنست که امکان تغيير و تحول در مقصور  و مقصور عليه باشد .    ما خالدٌ الا شاعرٌ .

               2ـ قصر حقيقی : آنست که مقصور در هر شرايط زمان و مکانی منحصر به مقصور عليه است . ما خالقٌ الا الله .

اقسام چهار گانه ی قصر :

1ـ قصر صفت در موصوف (اضافی) :   لا طبيبَ الا خليل .    صفت طبابت منحصر به خليل است .

2ـ قصر موصوف در صفت (اضافی) :       و ما محمدٌ الا رسولٌ ...     که محمد را منحصر به صفت رسالت کرده است .

3ـ قصر صفت در موصوف (حقيقی ) :      لا معبود الا الله .    صفت معبوديت منحصر به خداوند است .

4ـ قصر موصوف در صفت (حقيقی) :      اين نوع دارای مثال و مصداق نيست ، زيرا منحصر کردن يک موصوف در يک يا چند

صفت بصورت واقعی مشکل است .  مثلاً در مثال ( ما الله الا خالق ) خداوند فقط خالق نيست بلکه رزاق و ... هم هست .

انواع قصر اضافی :

1ـ قصر افراد : صفتی که ميان چند نفر مشترک است ، متکلم آن را به يک يا چند نفر تخصيص مي دهد إنّما المجتهد علیٌّ .

2ـ قصر قلب : مخاطب در متصف بودن موصوفی در اشتباه است و متکلم ذهن او را به جای ديگر منتقل می کند . مثلاً مخاطب

معتقد باشد که (سعيد طبيب است ) و متکلم بگويد : إنّما الخليل طبيبٌ .

2ـ قصر تعيّن : مخاطب می داند که يکی از دو نفر دارای صفتی هستند اما نمی داند کداميک دارای آن صفت هستند . و  متکلم

شخص دارای آن صفت را برای مخاطب تعيين می کند .  الفقيه هذا لا ذاک .

وصل و فصل

وصل: پيوند دو جمله بوسيله ی واو عطف ، بمنظور مشارکت دادن آنها در اعراب و احکام مورد نظر .

فصل: نياوردن واو عطف ميان دو جمله بطوريکه هر کدام يک جمله مجزا باشند .

موارد وصل :

1ـ مشارکت دادن جمله دوم در احکام جمله ی اول :

 خَتَمَ الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوةٌ .در اختياری بودن

 هر دو جمله يا انشايي بودن آنها :  خُذ العفو وامُر بالمعروف وَ اَعرضْ عن الجاهلين .

2ـ برای رفع سوء تفاهم مخاطب (واو) آورده می شود : هل المريض جيّدٌ ؟ لا و شفاه الله !

*در بعضی موارد يک جمله خبری است و جمله ی ديگر انشايي است  و با اين حال ميان آنها           ( و )آورده می شود . در اين صورت يا جمله خبری در ظاهر خبری است يا جمله انشايي در ظاهر انشايي  است . إذهب الی صديقی و تقول لهُ کذا .

موارد فصل :

1ـ کمال اتصال : ميان دو جمله طوری هماهنگی باشد که گويي جمله دوم از حيث محتوا در حکم جمله اول باشد . جمله دوم ( بدل ، تأکيد )

                         أقولُ لهُ أرحَلْ تُقَيمَنّ عندنا       و الا فَکُن فی السرّ و الجهرِ مسلماً

2ـ کمال انقطاع : دو جمله هيچ ارتباطی با هم ندارند . ( خبری ـ انشايي )

                          قالوا لا توجَل إنّا نُبَشِّرُک بغلامٍ عليمٍ .  

3ـ شبه کمال اتصال : ميان دو جمله ارتباط نيست .اما گويی جمله دوم پاسخی است به جمله اول .

 و ما اُبرئُ نفسی إنّ النفس لَأمّارة بالسوء

4ـ شبه کمال انقطاع : همراه دو جمله ، جمله سومی هست که می توان آن را به يکی از دو جمله اول و دوم عطف داد . بنابراين ميان سه

جمله واو آورده نمی شود .         و تَظُنُّ سلمی أنّنی أبغی بها          بَدَلاً أراها فی الضّلال تَهيمُ

5ـ ميان دو جمله از يک سو تناسب است و از سوی ديگر قصد متکلم اعلام عدم تشريک است .

                   و إذا خَلَوا الی شياطينهم قالوا إنّا معکم إنّما نحنُ مستهزؤونَ  * الله يستهزئ بهم ...

 

منابع و مآخذ:

1-     تفتازاني، سعدالدين، مختصر المعاني، انتشارات سيد الشهدا، قم، 1409، ( ه.ق )

2-     تفتازاني، سعد الدين، المطول

3-     هاشمي، سيد أحمد، جواهر البلاغة، انتشارات واريان.

4-     بلاغة الواضحة

5-     رجائي، محمد خليل، معالم البلاغة، انتشارات شهيد بهشتي.

6-     جرجاني، عبد القاهر، اسرار البلاغة، ترجمه جليل تجليل، انتشارات دانشگاه تهران، 1361

7-     نصيريان، يد الله، علوم بلاغت، انتشارات دانشگاه پيام نور.

 

 


مطالب مشابه :


مباحث بلاغي، بخش دوم (علم معانی)

Green leaf - مباحث بلاغي، بخش دوم (علم معانی) - برگ سبزیست تحفه درویش***چه کند بینوا ندارد بیش - Green leaf




کلیات ادبی (5): علم معانی

هاشمیات - کلیات ادبی (5): علم معانی - کل حزب بما لدیهم فرحون - موضوعات




قواعد درس چهاردهم عربی سوم انسانی

موضوعات وب. نکته های 2 – علم معانی از معانی جمله و مطابقت اسالیب آن با «مقتضای حال»‌بحث می




ادامه مطالب مربوط به علم بلاغت

علم معانی: معانی در لغت جمع معنیّ بر وزن مفعول می‌باشد که اسم یکی از موضوعات علم بیان




تعریف علم معانی و بیان = Таърифи илми маонӣ ва баён

ادبیات فارسی = Адабиёти форсӣ - تعریف علم معانی و بیان = Таърифи илми маонӣ ва баён - - ادبیات




خلاصه ای از بخش معانی جواهر البلاغه

موضوعات وب. اخبار و خلاصه علم معانی بیانگر کلیه ی سبکها یا بافتهای کلامی است که گوینده هدف




رابطه علم ودین

مسئله رابطه علم و دین یکی از موضوعات چالش برانگیز کلام جدید علم در معانی مختلف استفاده




بلاغت

علم معانی: معانی در لغت جمع معنیّ بر وزن مفعول می‌باشد که اسم یکی از موضوعات علم بیان




علم غیب از دیدگاه قرآن

بررسی موضوعات باشد یا بعد از این تحقق پیدا کند، و آیاتی که در قرآن مجید مربوط به «علم




جلسه اول اصول استنباط

موضوعات وب. علوم برای اینکه بتوانیم معانی ومفاهیم یک زبان را علم منطق چگونه فهمیدن




برچسب :