اخلاق اداري
اخلاق از علوم اجتماعى و انسانى است و از چگونه بودن و چگونه زيستن انسان سخن مىگويد و بر تعديل غرائز و تصحيح رفتار آدمى، پا مىفشرد .اخلاق اداري به چگونه كار كردن دراداره مي پردازد. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
يك كارمند مسلمان بايدمتخلق به اخلاق ذيل باشد.
خوشخويى
از رموز موفقيتحضرت رسول(ص) در دعوت و رسالتخويش، اخلاق نيكو و برخورد شايسته و جذاب با مردم بود.
«حسنخلق» آن حضرت، امتياز بارز آن مظهر رافت و رحمتبود. با همين«اكسير اعظم» دلها را جذب مىكرد، دشمنان را دوست مىساخت، كينههارا به مهربانى مبدل مىكرد، الفت مىآفريد و پيوند مىداد، دلها را با دلها،دستها را با دستها! و به همين سبب مدال «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم» از خداىعظيم دريافت كرد.
كلام نرم، رفتار شايسته، گفتار مؤدبانه و جاذبهدار، تحمل فراوان وحلم و بردبارى و چهره گشاده و بشاش، از مظاهر و جلوههاى «حسنخلق» است
پيامبر اكرم(ص) رابطه مؤمن با مؤمن و برخوردشان را با هم،همچون رسيدن يك تشنه به آب سرد و گوارا مىداند كه با آن سيرابىمىشود:
«ان المؤمن ليسكن الى المؤمن كما يسكن قلب الظمان الى الماء البارد.».
اسلامى بودن اخلاق هر مسلمان را بايد در نحوه معاشرتش باديگران جستجو كرد. خوش خلقى ، دين و مرام مسلمانى است. بهفرموده حضرت رسول(ص): «ايمان كسى كاملتر است كه اخلاقش بهترباشد، كسى به پيامبر شبيهتر و به او نزديكتر است كه خوش خلقتر باشد» و بهتعبير امام صادق(ع):
«پس از عمل به واجبات الهى، محبوبترين كارها نزد خداوند، آن است كهانسان اخلاقى سازگار با مردم داشته و اهل «مدارا» باشد.».
بارى ... گفتار و رفتار ما «آيينه شخصيت» ماست، بكوشيم هر چهروشنتر و شفافتر باشد.
هدف بعثت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)
پيامبر اسلام هدف بعثت خود را كامل كردن ارزش هاى اخلاقى اعلام كردند :
إنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاَقِ .
من فقط براى كامل كردن مكرمت ها و ارزش هاى اخلاقى به پيامبرى برانگيخته شده ام .
حسن خلق
از علل بسيار مهم و پرارزشى كه در زيبايى باطن نقش بسزايى دارد و در سالم سازى حالات و حركات سهم قابل توجهى را داراست ، حسن خلق است ، كه پيامبر بزرگ اسلام از آن تعبير به برگ درخت دين كرده است .
اخلاق نيكو از حقايق عظيم است.
از هيچ حكمى از احكام فقهى در قرآن مجيد با وصف عظيم ياد نشده است . در قرآن صوم عظيم ، صلاة عظيم ، جهاد عظيم و حج عظيم نيامده است ، ولى صفت عظيم همراه اخلاق ذكر شده است :
( وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم ) .
و راستى كه تو را خويى والاست .
( وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ) .
و اگر بداخلاق و سنگدل و خالى از رأفت و رحمت و رفق و مدارا بودى ، هر آينه از پيرامونت پراكنده مى شدند
پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) كه خود داراى حسن خلق بود و به شدت از بداخلاقى و مفاسد نفسى و زشتى حالات نفرت داشت ، در رواياتى در رابطه با اخلاق نيك و اخلاق زشت مى فرمايد :
أوّلُ مَا يُوضَعُ فى ميزانِ العَبدِ يَومَ القِيامَةِ حُسنُ خُلقِهِ(1) .
اول چيزى كه روز قيامت در ترازوى عبد مى نهند حسن خلق اوست
سُوءُ الخُلقِ ذَنبٌ لاَ يُغْفَر .
بداخلاقى گناهى غير قابل آمرزش است .
الخُلقُ وِعاءُ الدّين .
اخلاق ظرف دين است .
دين آنجا قرار مى گيرد كه حسنات اخلاقى وجود داشته باشد . به عبارت ديگر حسنات اخلاقى و دين ، لازم و ملزوم يكديگرند .
مَكارِمُ الأخلاقِ مِن أعمالِ الجَنّة.
ارزش هاى اخلاقى از روش هاى بهشتى است .
حُسنُ الخُلْقِ نِصفُ الدّينِ .
حسن خلق نيمى از دين است .
أحبّ عبادِ اللهِ إلى اللهِ أحسَنُهُم خُلْقاً .
محبوب ترين بندگان خدا نزد خدا خوش اخلاق ترين آنهاست .
إنّ حُسنَ الخُلقِ يُذيبُ الخَطِيئةَ كَما تُذِيبُ الشمسَ الجَليد .
به راستى حسن خلق گناه را آب مى كند همان گونه كه خورشيد يخ را آب مى كند .
الخُلقُ السَيّىءُ يُفسِدُ العَملَ كَما يُفسِدُ الخَلُّ العَسلَ .
بداخلاقى عمل را فاسد مى كند ، همان گونه كه سركه عسل را فاسد مى نمايد .
پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :
مَا مِن شَىء فِى المِيزانِ أَثْقَلُ مِن حُسنِ الخُلقِ .
چيزى در ترازوى سنجش سنگين تر از حسن خلق نيست .
عَلَيكُم بِحُسْنِ الخُلْقِ ; فَإنَّ حُسنَ الخُلْقِ فِى الجَنَّةِ لاَ محالَةَ . وإيّاكُم وَسُوءَ الخُلْقِ ; فَإنّ سوءَ الخُلْقِ فِى النّارِ لاَ مَحالَةَ .
بر شما باد به حسن خلق زيرا حسن خلق ناگزير در بهشت است . و از سوء خلق حذر كنيد زيرا سوء خلق بناچار در دوزخ است .
حضرت صادق (عليه السلام) در تفسير آيه ى شريفه ى
( رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي .. مى فرمايد : مراد از حسنه ى آخرت رضا و خشنودى خدا و بهشت است . و مراد از حسنه ى دنيا فراخى رزق و معاش و حسن خلق است .
حضرت على (عليه السلام) به يكى از يارانش به نام نوف فرمود :
صِل رَحِمَك يزيدُ اللهُ فِى عُمرِكَ ، وحَسِّن خُلقِك يُخفِّفُ اللهَ حِسابَ .
صله ى رحم كن تا خدا به عمرت بيفزايد و اخلاقت را نيكو گردان تا خدا حسابت را بر تو آسان گيرد .
پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :
مِن سَعادةِ المَرءِ حُسْنُ الخُلُقِ وَمِن شَقاوَتِهِ سُوءُ الخُلُقِ .
از خوشبختى مرد حسن خلق و از بدبختى اش بدخلقى است .
أفضلُ عَمل يُؤتِى بِه يَومَ القِيامَةِ خُلقٌ حَسَن.
برترين عملى كه روز قيامت آورده مى شود اخلاق نيكوست .
أفضَلُ مَا اُعطِىَ المُسلِمَ خُلقٌ حَسَن .
برترين چيزى كه به مسلمان عطا شده اخلاق نيكوست .
إنَّ هذِهِ الأخلاق منائِح من اللهِ ، فَإذا أحبّ الله عَبداً مَنَحَه خُلقاً حَسناً ، وَإذا أبغضَ اللهُ عَبداً مَنَحَه خُلقاً سيئاً .
اخلاق عطاياى خداست ، هنگامى كه خدا بنده اى را دوست بدارد خلق حسن به او عطا مى كند و هنگامى كه بنده اى را دشمن بدارد خلق زشت به او مى دهد
خوش رويى
از خصلت هاى بسيار زيبا كه غم و اندوه را از دل ديگران مى زدايد نشان دادن خوش رويى است ، كارى كه براى انسان هيچ هزينه اى ندارد .
چقدر شايسته است انسان هنگامى كه مى خواهد با زن و فرزند ، پدر و مادر ، اقوام و خويشان و همه ى مردم برخورد كند همه ى غم و اندوهش را در پس پرده ى باطن پنهان نمايد و همه ى نشاط و سرسبزى و خرمى اش را در چهره ظاهر كند و با خوش رويى كامل با همگان ديدار كند .
اميرالمؤمنين (عليه السلام) وقتى خصلت هاى مؤمن را مى شمارد مى فرمايد :
المُؤمِنُ بِشرُهُ فِى وَجهِهِ وَحُزنُهُ فِى قَلْبِهِ .
مؤمن شادى و خرمى اش در چهره اش نمايان و غم و اندوهش در دلش پنهان است .
البَشاشَةُ إحسان .
خوش رويى احسان و نيكى نسبت به مردم است .
البَشاشةُ حِبالَةُ المَودّة .
خوش رويى ريسمان محبت و عشق است .
البِشرُ يُطفِئُ نارَ المُعانَدة .
خوش رويى آتش دشمنى و كينهورزى را خاموش مى كند .
البِشرُ شِيمَةُ الحُرّ .
خوش رويى خصلت آزاده است .
بِشرُكَ يَدلُّ عَلى كَرَمِ نَفسِك وَتَواضُعِك يُنبِئُ عَن شريفِ خَلقِك .
خوش روييت دليل بربزرگوارى نفست وفروتنى خبردهنده ىاخلاق بلند مرتبه مى باشد .
طلاقَةُ الوَجهِ بِالبِشرِ وَالعَطيّةُ وَفِعلُ البِرّ وَبذلُ التَحيّةِ داع إلى محبّةَ البَريّة(2) .
گشاده روييت با خوش رويى و دست دهنده ات و كار نيكت و سلام كردنت كشاننده ى تو به سوى محبوبيت نزد همه ى مردم است .
مطالب مشابه :
اخلاق اداري
مدیریت تحول - اخلاق اداري - همه چیز درباره مدیریت، تحول و بهرهوری
اخلاق اداري : بایدها (معروفها) و نبایدهای (منکرهای) اداری
مدیریت تحول - اخلاق اداري : بایدها (معروفها) و نبایدهای (منکرهای) اداری - همه چیز درباره
اخلاق اداری
ضرورت اخلاق اداري . والايي مردمان و اعتبار آنان به مكارم اخلاق در ايشان است و كساني كه در
مصاديق منكردر محيط اداري
اخلاق اداری - مصاديق منكردر محيط اداري - برای تبیین اخلاق اداری(بایدها و نبایدهای اداری)در
مديريت اخلاق در سازمانها
موضوع: اخلاق اداري پيچيده تر شدن روزافزون سازمانها و افزايش ميزان كارهاي
مفهوم اخلاق اداري
مدیریت آموزشی ماهشهر - مفهوم اخلاق اداري • مدل اخلاق در بازاريابي بارتلز (Bartels, 1967)
اقدامات لازم براي تهيه و تدوين منشور اخلاقي در سازمانها
موضوع: اخلاق اداري امروزه منشورهای اخلاقی در بسیاری از سازمان ها در سراسر جهان
معرفی کتاب: ارباب امانت، اخلاق اداری در نهج البلاغه
کتابخانه مرکزی استان خوزستان - معرفی کتاب: ارباب امانت، اخلاق اداری در نهج البلاغه -
برچسب :
اخلاق اداري