پیروزی حاشیه بر متن
دکتر ابراهیم فیاض : در كشور ما عمده نخبگان از جامعه فاصله دارند و خودشان را به آن تحميل ميكنند. ورشكستگي سياسي- اجتماعي اين گروه نيز از همين جا برخاسته است. اگر كاركرد روشنفكران از مشروطه تا كنون را بررسي كنيم روشن ميشود كه هميشه يك حالت نااميدي و ناكامي در رسيدن به اهداف وجود داشت است.
آنها همانطور كه در مشروطه به ملت توهين كردند، پس از سوم تير خودم شاهد بودم كه برخي از اين روشنفكران حتي فحش ناموسي به مردم ميدادند.
اين ناشي از عدم شناخت صحيح از مردم است و منشأ اين عدم شناخت، آن است كه روشنفكران در ايران عموماً در يك پايگاه اجتماعي خاص قرار داشته و از منابع مالي خاص بهره مند هستند. غالباً اهل شمال شهرند و از ساختاراجتماعي دورند. تغذيه فكري و روحي آنها غالباً از غرب صورت ميگيرد. مابه الامتياز و هويتشان به اين دوري اجتماعي است. در اثر اين ساختار، نوعي از خود بيگانگي نسبت به جامعه است. اين از خودبيگانگي به فضاي خانوادگي آنان نيز ميكشد و ميبينيم فرزندانشان هم با يك حالت اشرافيت براي تحصيل به خارج ميروند و بر نميگردند.
اين گروه در فضاي انتخابات وابسته به قشر متوسط مصرف كننده است كه فكر و كالاي غربي را مصرف ميكند و گاه ميتواند نيروي پياده در تبليغات خياباني هم شود. اين نمايش خياباني با رقص و اختلاط و سواستفاده غيرفرهنگي از محمل انتخابات همراه ميشود. در لبنان هم غربگرايان ميخواستند همين كار را بكنند يعني اشرافيت خانخاني را حاكم كنند.
اما احمدينژاد اشرافيت و غربزدگي را مورد حمله قرار داد و توجه مستضعفان را به خويش جلب كرد؛ مستضعفان به همان مفهوم مورد نظر امام. او توجه قشرهاي متكي به ايرانيت را مجذوب خويش ساخته است كه اكثريت اجتماعي ايران را در اختيار دارند. بيشتر در جنوب شهرها، شهرستانها و روستاها متمركز هستند. آنها به نجابت و جوانمردي و فرهنگ خانوادگي اهميت ميدهند. در رفتار سياسي شان شاهد نوعي متانت سياسي هستيم. يعني به دور از هوچي گري و جار و جنجال انتخاب ميكنند. از قضا اينها همان گروهي هستند كه روشنفكران آنان را "حاشيه" ميخوانند و خود را "متن" ميدانند. در سال 1342 و 1357 هم همين جماعت انقلاب را به ثمر رساند و هويت شرقي را بازتوليد كرد.
روشنفكران سعي ميكنند تبارشان را به مشروطه بازگردانده و حتي انقلاب را هم به نفع مشروطه بازتفسير كنند. در حالي كه مشروطه اصلاً مال مردم نبود و از سفارت انگليس شروع شد و به همانجا ختم شد و علماي طرفدارش هم به نوعي شكست خوردند. اينگونه شد كه روشنفكران در ادامه به رضاخان پيوستند اما مردم با محوريت روحانيت، انقلاب ضد انگليسي انجام ميدهد اما متأسفانه باز اشرافيت غربگرا به محوريت مصدق به ميدان بر ميگردد و كودتا را ميپذيرد كه اين يا خيانت بود يا خوش خيالي. جالب بود كه فاطمي اعدام شد اما مصدق اعدام نشد و تا آخر عمرش كناره گرفت كه اين هم از روحيه اشرافيت برخاست. در اين نااميدي، انجمن حجتيه و مكتب تفكيك سربرآورد. در فضاي يأس علما، امام با حركت انقلابياش همين قشر بيدار ايراني را بازتوليد و تقويت كرد. انقلاب و سوم تير و اكنون بيست و دوم خرداد، خط استمرار هويت ايراني اسلامي بود. اين دو انتخابات با بازگشت به اصول انقلاب همراه بود. طنز تاريخ اين بود كه دو روحاني غربگرا به مثابه نماد روحانيت اشرافي خط عدول از اصول انقلاب را پي ميگيرند.
قطعاً اگر روحانيت اشرافي بخواهد خود را به عنوان نماينده روحانيت اصيل جا بزند، آنجا ديگر روحانيت زيرسؤال رفته است، چون روحانيت به مردميبودنش زنده است. الحمدلله در اين 4 سال مردمي كه با دلبستگي به روحانيت انقلاب كرده بودند، باز اميدوارتر از قبل شدند. يعني با كنار رفتن روحانيت اشرافي، خط نقش روحانيت اصيل پررنگ تر شد و نوعي احياي روحانيت اصيل اتفاق افتاد. در اين ميان مراجع محترم تقلید هم مواظب هستند و همه افتخارشان به در متن مردم بودن است.
اين اتفاقات مهم با پشتوانه سنت ايراني و هويت ديني اتفاق ميافتد. و حالا به پشتوانه اين، رئيس جمهور دهم ميتواند با قوت و عزت با جهان سخن بگويد و جبهه جهاني حامي ايران را تقويت كند. اما اگر اشرافيت سركار ميآمدند بايد به صورتي تسليم مآبانه و ذلت بار در برابر غرب قرار ميگرفتيم و غرب ما را براي آمدن رئيسجمهوری غير از احمدینژاد به سخره ميگرفت.
مطالب مشابه :
حاشیه نشینی؛ از متن تا حاشیه
حاشیه نشینی؛ از متن تا حاشیه. عارضه زندگی شهری و نابرابری اقتصادی- اجتماعی. مفهوم حاشیه
حاشیه مهمتر از متن...
هویت - حاشیه مهمتر از متن - هویت اشاره به غایت است و آن درباره خدای تعالی اشاره است به کنه
پیروزی حاشیه بر متن
واژگون - پیروزی حاشیه بر متن - مطالعه مطالعات فرهنگی و نظریه اجتماعی
حاشیه زیباتر از متن
نقد رسانه - حاشیه زیباتر از متن - مقالات ونقدهای رسانه ای وفرهنگی - نقد رسانه
نفوذ حاشیهنشینی به متن زندگی شهری
گردشگری - نفوذ حاشیهنشینی به متن زندگی شهری - اللهم صل علی محمد و آل محمد
حاشیه های بی متن
بهــایــ وصلـــ . . . - حاشیه های بی متن - بهای وصل تو گر جان بود خریدارم - بهــایــ وصلـــ . . .
متن و حاشیه های ماده ۱۸۶قانون مالیاتهای مستقیم
حاشیه اول: در بخشنامه شماره 40044/5366/211 مورخ 03/09/1381 در پاسخ به رئيس هيات مديره و مدير عامل محترم
سپاس حضرت باری تعالی بر خلقت " استاد"
" حاشیه ای بر متن " - سپاس حضرت باری تعالی بر خلقت " استاد" -
حاشیه و متن
تربيت قرآني - حاشیه و متن - مطالب آموزشی پژوهشی و خبری درباره موضوعات تربیت قرآنی مهدویت و شهدا
برچسب :
حاشیه متن