هفت روش برای تصویرگری
1.کلاژ( Collage
کلاژ به معنی در کنار هم قرار دادن قطعههای مختلف کاغذ،پارچه و چیزهای دیگر است که در کل یک تصویر را نشان میدهند.نمونههای جالبی از این روش،کتابهای«سه بچه شیطان»اثر ربکا امبرلی و «داستان رزی داک»اثر جینی پیکر است.در این ک تابها،از کلاژ برای به تصویر کشیدن داستان استفاده شده که بر اساس روح داستان،بعضی از صحنهها،خشونت و بعضی صحنهها،طنز و شوخی را القا میکنند.
از پیشگامان این روش«ازراجک کیتس»و «لئولیونی»بودند که با استفاده از ابتکارات خود موفق به خلق کتابهای تصویری جالب و چشمگیری شدند. امروزه بیشترین گرایش در زمینهء تصویرگری،درست کردن کلاژ است و تصویرگران در حال تجربهء این روش سرگرمکننده هستند.
آن گریفا لکونی در کتاب«سبیلهای آقا شیره»،از کاغذهای براق،قطعههای پلاستیکی،عکس و تکههای چوب برای به تصویر کشیدن این افسانه اتیوپایایی استفاده کرده است.از نمونههایی که با این شیوه اما به شکلی بسیار ساده تصویرگری شدهاند، میتوان به کتابهای«موش کوچولو نقاشی میکشد» و«موش کوچولو میشمارد»اشاره کرد.«الن استول والش»تصویرهایش را با استفاده از تکه کاغذهای رنگی طراحی کرده و کمتر به جزئیات پرداخته است. وی با این روش،تصویرهای چشمگیر و جالبی پدید آورده است که گویای قصه اند.
«ملی بنگ»با بهرهگیری از قدرت ابتکار و خلاقیت خود توانسته است از وسایل معمولی و قابل دسترس، تصویرهای زیبا و جذابی به وجود آورد.مثلا از سنجاق تهگرد،کوک ساعت و تیغهء اره برای نشان دادن سنجاقک و از دانههای برنج برای نمایش قطرههای باران و شبنم روی برگها استفاده کرده است.استفادهء دقیق و ماهرانه از موادی با رنگهای تند و شفاف یا مات و بیرنگ،حسهای متفاوتی برای بیننده به وجود میآورد.در این ارتباط میتوان به آثار«لوئیس الرت» اشاره کرد که خالق تصویرهای جالب و شگفتانگیزی است.او بعد از هرتجربه،دریافته است که از چه موادی برای نمایش چه موضوعهایی بهتر میتواند استفاده کند.مثلا برای روشنایی بخشیدن به اجسام نورانی مثل ماه و ستاره،از کاغذهای فلزی و براق و برای زندگی بخشیدن به آدم برفی و محیط اطرافش،از دانههای ذرت،کشمش و تشتکهای در بطری استفاده کرده است.
2.تصویرسازی چندبعدی( Layers )
روش دیگر تصویرگری،به کار بردن موادی گوناگون مانند کاغذ،پلاستیک،فلز،طرحهای گلی، سرامیک و...است که به صورت لایهلایه روی هم قرار میگیرند.«دیوید ویسینوسکی»در کتاب«شیر سلطان جنگلهای مالی»با روی هم قرار دادن ورقههای مختلف کاغذ،آنچنان تصویرهای جالب و واقعی از آب،چوب،جنگل،فلز و...خلق کرده است که تأثیر داستان و جذابیت آن را دوچندان کردهاند.
«گریسی بوچاک»از شیوه مشابهی برای بریدن و لایهلایه قرار دادن کاغذ بر روی هم استفاده کرده است تا تصویرها بتوانند تأثیری عمیقتر و ماندگارتر بگذارند.مثلا تصویرهای کتاب«یک رشته بلند ابریشم»در عین سادگی،هنرهای دستی سنتی و ظریف ژاپنی را به خاطر میآورد.
در این روش،هنرمندان از مواد مختلفی برای به تصویر کشیدن داستانها استفاده میکنند.کار سالی ماور در کتاب«مری بره کوچولویی داشت» نمونه جذاب و موفقی از این نوع کار است.«سالی ماور»با مهارت خاصی برای این کتاب عروسکهای پارچهای دوخت.او با صرف ساعتها وقت و به کار بردن موادی با سطوح نرم و دوختن لایههای گوناگون و وصل کردن آنها به هم،داستانهای شعرگونه و دلخواه کودکان را به تصویر کشیده است.تصویرها در این شیوهء تصویرگری سهبعدی و بسیار زیبا هستند. نرمی و انعطافپذیری مواد،قدرت عمل بیشتری برای تصویرگر به وجود میآورد.بعضی از این آثار چنان واقعی و زیبا هستند که بیننده دوست دارد آنها را لمس کند و زیر و رویشان را ب بیند.
3.تصویرهای کارتونی( Whimsy )
این روش تصویرگری بسیار ظریف و شگفتانگیز است،اما تعداد کمی از تصویرگران از آن استفاده کردهاند.از نمونههای بارز و چشمگیر این شیوه میتوان به نقاشیهای سرگرمکننده و دلنشین «مارگرت بلویگراهافر»،«دان فریمن»و«پول گالدن» اشاره کرد که به تصویرگری داستانهای عامیانه و شعرهای کودکانه در سالهای 1958 و 1959 پرداختهاند.امروزه این روش نقاشی کارتونی جایگاه معتبری دارد و در ردیف هنرهای ظریف و مورد قبول قرار گرفته است.بعضی از این تصویرگران آنقدر در کارشان مهارت کسب کردهاند که به سرعت با خطهای پرپیچوتاب و پررنگ،تصویرهایی جذاب و سرگرم کننده برای داستانهای کوتاه و بلند میکشند.البته هر تصویرگری سبکی مخصوص به خود دارد که با توجه به متن،ترس و اضطراب و شادی و...را القا میکند. مثلا کتاب«کلاهی از یک پرندهء مرده»و کتاب«پیرزنی که مگس خورد»با نقاشیهای جالب و سرگرمکنندهء خود،خوانندگان را به خنده میاندازند.جانت استونس در کتاب«بادبادک»حرکتهای بادبادک و بدن صاحب آن و چگونگی شخصیت حیوانهای داستان را با خصوصیتهای فیزیکی و اخلاقی عجیب و غریبشان،به خوبی به تصویر کشیده است.در نقاشیهای کارتونی میتوان به شکلی بسیار ساده، 30مثلا با سه خط کوچک،چشمها و دهان را کشید و احساس آن را نشان داد و یا میتوان با پرداختن به جزیات،آن را سرگرمکنندهتر و جذابتر کرد.
4.تصویرهای فرهنگی و قومی( Ethnic )
تصویرهای کتابهایی که دربرگیرنده فرهنگ ملتی باشند،برای ملتهای دیگر عجیب و ناآشنا به نظر میرسد.بهطور کلی و به استثنای چند کتاب معدود در دهههای 1920 تا 1960،به تصویر کشیدن کتابها با سبکی خاص برای نمایش فرهنگ قومی و نژادی چندان رایج نبود.
باید دانست که خلق چنین تصویرهایی میتواند آثار هنری تصویرگر را پربارتر و غنیتر کند و تصویرگران بیشتری را در جرگه هنرمندان بین المللی قرار دهد.در عین حال،اینگونه تصویرها تنوعی در کار به وجود میآورد و به آن جنبهء جهانی و عمومی میدهد.در این ارتباط میتوان به نقاشیهای«یومی هیو»اشاره کرد.دو کار برجسته و بااهمیت او از نظر ترکیب و هماهنگی طراحی و نمایش آداب و رسوم قومی و نژادی عبارتند از کتابهای:«فرار خرگوش»و «قضاوت خرگوش»برگرفته از قصههای عامیانه کرهای.شخصیتهای داستانهای او آراسته به لباسهای محلی و برخوردار از حرکتها و رفتارهایی برگرفته از میراثهای قومی و مطابق با مفهوم و مضمون داستان هستند.او جنبههای چند فرهنگی بودن کتاب خود را با نوشتن متن به زبانهای انگلیسی و کرهای افزایش میدهد.«پاتریشیا پولاسکو»نیز برای نشان دادن میراث فرهنگی،شخصیتهای داستان را با لباسهای سنتی همراه با رفتار و حرکتهای خاص آنها به خوبی به تصویر کشیده است.او در کارهایش از رنگهای زنده و تند در زمینهای سفید استفاده میکند،اگرچه این دو تصویرگر شیوههای کاملا متفاوتی در نقاشیهایشان به کار بردهاند،ولی به راحتی توانستهاند فرهنگ سنتی خود را از راه تصویرگری به نمایش بگذارند.
5.بافت و ترکیببندی( Textuer )
هرتصویرگری از روش خاصی استفاده میکند. عدهای،تصویرها را به شکل مسطح،یکنواخت و شفاف و عدهای دیگر آنها را به شکل برجسته و یا با بهره گرفتن از بافتهای گوناگون میپسندند.تا قبل از دهه 1960 که هنرمندان گراور ساز(قالبهای چوبی) برنده جایزههای بیشمار«کالدکات»شدند،روش بافت به این شکل شکوفا نشده بود.تعداد زیادی از تصویرگران باذوق،با استفاده از بوم نقاشی،رنگ و روغن و روکشهای چوبی،به روش بافت دست یافتند. یکی از بهترین تصویرگران این شیوه،میشل مک کوردی است که با نقاشیهای رنگی و سیاه و سفید بر سطوح ناهموار و چاپ آن بر روی کاغذ،این روش را به اوج شکوفایی رساند.او در کتاب«آدرس گتی برگ» با کمرنگ و پررنگ کردن خطوط در نقاشیهایش بافت چوبی را به ذهن القا میکند.«برین پینکنی»استاد این روش تصویرگری با استفاده از خطهای چرخشی، شخصیتها،منظرهها و زمینهء کار خود را طراحی میکند و با رنگبندی مناسب،به نقاشی روح میبخشد و تأثیرگذاری آن را بیشتر میکند.
«رول کولن»که او نیز تصویرگر برجستهای است، با استفاده از همین روش کار میکند،ولی درست در جهت خلاف،یعنی ابتدا نقاشیاش را میکشد،سپس برای نمایش بافت،با سیاه قلم خطهایی را در تصویر رسم میکند.البته کارش چنان ظریف و رنگامیزی و خطگذاریاش چنان دقیق است که مشخص نمیشود ابتدا نقاشی را کشیده و سپس بافتگذاری کرده است.
«دنیس فلمینگ»در نهایت سادگی از شکلهایی با زاویههای گرد،خمیده و روان و از مداد یا خمیرهای رنگی استفاده میکند.نقاشیهای او مانند ابریشم، براق و شفاف است و در عین سادگی،مهارت و ظرافت خاصی دارند و به خوبی کودکان و خردسال را جذب و خوشحال و راضی میکند.
«پل او.زلینسکی»از روشهای مختلفی در به تصویر کشیدن کتابها استفاده کرده است که همگی جزئیات داستان را به خوبی بازگو میکنند.او در یک کتاب از بافت روکش چوبی و در کتابی دیگر از بافتی با رشتههای طلایی تابیده شده،استفاده کرده است تا چهرهء شوخ و بذلهگوی شخصیت داستان را نمایش دهد.
6.حاشیه و قاببندی تزئینی( and panels Border )
روش دیگری که در تصویرگری از آن استفاده میشود،کادربندی و حاشیهگذاری است.این روش، شور و حال و هیجان چشمگیری به کار میبخشد، حتی میتوان برای تفهیم بهتر موضوع و مکان و زمان رویدادهای داستان،جزئیاتی را در کنار تصویر اصلی اضافه کرد.جان برت در کتاب«شهر موشها»با دقت و وسواس از اشیایی مثل دکمه،سکه،سنجاق و در کتاب دیگری از شکل یک رشته طناب تابیده برای کادربندی استفاده کرده است،کنار این کادر، تصویرهای کوچکی با جزئیاتی بیشتر که هرکدام از آنها نیز کادربندی شدهاند،آورده شده است.
کتاب«سنت جورج و اژدها»اثر ترینا اسکارت که برندهء جایزه کالدکات نیز شده است،یکی از اولین کتابهایی است که با استفاده از این روش، شخصیتها،قهرمانان و موضوع داستان را بهتر و گویاتر به تصویر کشید.او در حاشیه متنها،از گل و گیاه استفاده کرده و تصویرهای صفحه مقابل را با خطهایی ساده طوری کادربندی کرده است که گویی خواننده منظرهها را از پشت شیشه یک پنجره نگاه میکند.
«ومندی هالب رین»برای کتابهایش تصویرهایی بزرگ با رنگهایی ملایم و کادرهایی متفاوت کشیده است.او در هرکادری از اشیای گوناگونی استفاده میکند که با موضوع،مکان و زمان داستان ارتباط دارند.
بهطور کلی،میتوان گفت عدهای از تصویرگران، از خطهای حاشیهای ساده یا تزئینی استفاده میکنند تا متن یا تصویرهایشان را بپروراند،تأثیر و جذابیت داستان را افزایش دهند و در خواننده کشش بیشتری ایجاد کنند.
7.ژرفانمایی و پرسپکتیو( ShapePerspective )
روش دیگری که در تصویرگری مورد توجه قرار گرفته است،نمایش حادثهها و منظرههای داستان از زاویههای مختلف است.گرایش اصلی در این شیوهء تصویرگری،معطوف به نشان دادن عمق،پهنا،ارتفاع و...است.تصویرهایی که با استفاده از ژرفانمایی و پرسپکتیو کشیده میشوند،به نظر غیر منتظره و پیشبینی نشده میآیند.
رادیانگ در کتاب«لون پویو»ما را به بالای درختی میبرد که همراه سه دختربچه از آن بالا به گرگی در پایین نگاه کنیم.در صفحه بعد،دیدگاه عوض میشود و ما را زیر درختی میبرد؛جایی که گرگ به سه دختری که بالای درخت هستند،نگاه میکنند.او همچنین در صفحهای گرگ را از دیدگاه خواننده و در جایی دیگر،چگونگی منظرهها و صحنه را از نگاه گرگ به تصویر کشیده است و به این ترتیب،موقعیتهای متفاوتی را برای خواننده به وجود آورده است.با استفاده از این روش،صحنه از بالا به پایین و برعکس،جلو به عقب و برعکس و...به تصویر کشیده میشود و به خواننده ذهنیتی تازه و نگاهی نو میبخشد.نمونهء دیگری از این نوع تصویرگری را میتوان در کتاب«سهشنبه»ار دیوید ویسنر دید که برنده جایزهء کالدکات نیز شده است.او اژدهای ترسناک و غولپیکری را که روی یک ساختمان خم شده است و نیز اشیای در حال پرواز و سایههایشان را به تصویر کشیده است.«دیوید ویسنر»با تغییر دیدگاهها و استفاده از سایهگذاری،هیجان خاصی را به خواننده القا میکند.
البته روشهای تصویرگری دیگری نیز وجود دارد، ولی واضح است که کودکان تصویرهایی را دوست دارند که خوشایندشان باشد،آنها را بیشتر با متن داستان آشنا کنند و تأثیرگذار و هیجانانگیز باشند. چنین تصویرهایی برایشان لذتبخش و ماندگار خواهند بود.
مطالب مشابه :
سالروز تولد هانس کریستین آندرسن
(پیام جبار شافعیزاده نویسنده کشورمان به دویستمین سال تولد هانس کریستین آندرسن)
قصه ی مردی که در باران گم شد
قصه ی مردی که در باران گم شد. نوشته : جبار شافعی زاده. اگه دلت می خواد مرد این قصه رو تو خواب
تاثیر تجربیات هنری بر خلاقیت کودکان
وبلاگ جبار شافعی زاده. هنر یک مسئله ریشه دار است" حجت اله حسین زاده- روزنامه کیهان
دانستنیهای هنر مدرن
وبلاگ جبار شافعی زاده. سایت کانون
هفت روش برای تصویرگری
وبلاگ جبار شافعی زاده. سایت کانون
لیست نامزدهای ائتلاف چکاد آزاد اندیشان در استان آذربایجان شرقی اعلام شد
شافعی ملکان: دکتر قسیم عثمانی و حبیب زاده تامینی لیچانی، جبار کوچکی نژاد، آقازاده
قلب ايران زمين
رضا رستم زاده. نوشته شده توسط مريم بيدمشكي در ساعت 12:20 | لینک | جبار شافعی
برچسب :
جبار شافعی زاده