پاسخ به سؤالات همکاران محترم

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران:

در عبارت "اللهُ لا إلهَ إلّا هُوَ الحَیُّ القَیّوم" مستثنی منه کدام است؟

پاسخ گروه عربی تهران:

در این جمله هُوَ ضمیر فی محل رفع بدل از ضمیر داخل خبر ذکر شده است (الجدول فی اعراب القرآن: محمود صافی). یعنی به نظر می رسد جمله چنین بوده: الله لا اله موجودٌ إلّا هو. یعنی "هو " نقش بدل برای ضمیر داخل "موجودٌ" دارد. به نظر می رسد در این آیه ضمیر داخل موجود "هو" ، مستثنی منه باشد .اما چون این ضمیر با کلمه بعد إلّا یعنی الله یکی است (در اصل هر دو یک مصداق هستند) ، کلمه بعد الّا یعنی هو مذکور را بدل گرفته اند.

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران:

در عبارت" مَن ذا الّذی یَشفَعُ عندَهُ إلّا بإذنِهِ" مستثنی منه چیست؟

پاسخ گروه عربی تهران:

مستثنی منه محذوف می باشد .این جمله دارای استفهام انکاری و مستثنی از نوع مفرّغ است. بإذنه جارو مجرور متعلّق به محذوف حال است یعنی لا أحدَ یَشفَعُ إلّا مَأذوناً لَه. (الجدول فی اعراب القرآن: محمود صافی).

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران:

در آیة الکرسی چرا در کلمه "یؤُدُه" چرا کرسی همزه واو است؟ چرا واو خود کلمه ذکر نمی شود؟

پاسخ گروه عربی تهران:

در مورد این کلمه چهار نوع نگارش کرسی همزه به صورتهای " یَؤُوده" ،"یَئودُهُ" و "یَؤده" و در نگارشی بدون کرسی برای همزه یافتیم. طبق قواعد نگارش کرسی همزه در زبان عربی می توان دو قاعده را مرتبط با این کلمه ذکر کرد .

در یک قاعده : همزه در وسط کلمه روی کرسیِ مطابق با حرکت قوی تر( به ترتیبِ قدرت ابتدا کسره، سپس ضمّه ، فتحه و سکون) نوشته می شود. در این کلمه خود همزه ضمه دارد و حرکت قبلش فتحه است. ضمه قوی تر از فتحه است ، پس روی کرسی واو نوشته می شود.

در قاعده دیگری (که در کتاب عربی پیش دانشگاهی نیز نوشته شده) همزه متحرک در وسط کلمه ، در صورتی که با ضمه و ماقبل فتحه باشد ، روی کرسی واو نوشته می شود.

در برخی قرآنها این کلمه بر روی کرسی یاء نوشته می شود که به نظر می رسد با قواعد نگارش همزه در زبان فارسی مطابقت دارد. در زبان فارسی اگر حرف میانی همزه باشد ، در صورتی که حرف پیش از همزه فتحه باشد ، کرسی همزه الف است مانند رأفت ، تأسّف . اما در همین شرایط در صورتی که پس ازهمزه ، مصوّت "ای""او" یا   "ــِ " باشد ، روی کرسی یاء نوشته می شود مانند رَئیس و لَئیم یا همین کلمه ی مورد بحث : یَئودُه

اما در مورد حذف واو مربوط به اصل کلمه یعنی  آد (أود) در نگارش"یَؤده"، به نظر می رسد این کار به دلیل زیباتر شدن ظاهر کلمه و عدم تکرار دو واو پشت سر هم صورت گرفته است ، چون در برخی از قرآنهایی که در آنها واو اصل کلمه حذف شده ، علامت يک واو کوچکِ برعکس بر روی کرسی همزه قرار می دهند تا ضمه با اشباع به صورت واو کشیده خوانده شود.

اما در مورد نگارشی که اصلا همزه بدون کرسی نوشته شده و بعد از آن واو اصل کلمه به آن چسبیده است ، شاید باز به دلیل زیباتر شدن ظاهر کلمه و عدم تکرار دو واو پشت سر هم این کار صورت گرفته باشد.

به هر حال تعدد رسم الخطهای قرآن باعث اشکالات بیشتر قرائت مخصوصا در بین غیر عرب زبانان می شود و تعجّبی ندارد که این کلمه از جمله کلماتی باشد که توسط بسیاری به اشتباه بدون تلفظ واو کشیده خوانده می شود.

 امیدواریم با مساعدت نهادهای قرآنی کشور این مشکلات برطرف گردد. تا جایی که اطلاع داریم در سال های اخیر رسم الخط جدید قرآنی ایرانی به نام رسم الخط کم علامت که ساده و نزدیک به فارسی است، ابداع شده است . کتاب های قرآنی دوره ابتدایی بر این اساس است.

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران :

در جمله "إنَّ الأحمقَ یُصیبُ بِحُمقِهِ أعظَمَ مِن فُجورِ الفاجِر" چرا "أعظَم" منصوب است؟

پاسخ گروه عربی تهران:

مفعول به یا صفت جانشین مفعول مطلق است.

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران :

در جمله " مَتی ما تَلقَ مَن تَهوی" آیا ما شرط است؟ مَتی را چه بگیریم؟ اگر شرط است ، جواب شرط کدام است؟

پاسخ گروه عربی تهران:

در این جمله ، مَتی شرطیه است و جواب شرط  ، مصرع دوم یعنی " دع الدنیا و أهملها" خواهد بود. "ما" بعد از متی نیز زائده است.

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران :

در آیه شریفه " إرجعي إلی ربک راضیة مرضیة" اگر به جای ضمیر "ی" در إرجعي" "نفس"را به عنوان ذو الحال بگیریم غلط است ؟ بویژه در تستها که هر دو گزینه آمده است ؟

پاسخ گروه عربی تهران:

در این آیه ، ذوالحال ضمیر موجود در إرجعی است. منطقی تر به نظر می رسد که حال و ذوالحال در یک جمله باشند.

سوال ارسالی از منطقه 5 تهران:

کلمه ی "عدوّ" آیا مشتق است ؟اسم مبالغه یا صفت مشبهه ؟

پاسخ گروه عربی تهران:

 این کلمه اسم مبالغه است.

سوال ارسالی از منطقه 5 تهران:

مَن و ما موصوله که معنی شرطیه دارد +فعل ماضی به هنگام ترجمه آیا ماضی ترجمه می شود یا مضارع؟

پاسخ گروه عربی تهران:

 مَن و ما اگر موصوله باشند نمی توانند همزمان شرطیه هم باشند . اگر مَن و ما شرطیه باشند ، و بعد از آنها  فعل ماضی  بیاید ، می تواند به صورت مضارع ترجمه شود.فعل شرط مضارع التزامی و فعل جواب شرط مضارع اخباری یا مستقبل مانند :مَن صَبَرَ ظَفَرَ. هر کس صبر کند ، پیروز می شود.(پیروز خواهد شد)

سوال ارسالی از منطقه 5 تهران:

لو + ماضی آیا ماضی بعید ترجمه می گردد یا ماضی استمراری؟

پاسخ گروه عربی تهران:

لو انواع مختلفی دارد..یکی از انواعش، لو شرطیه است .اگر بعد از لو شرطیه فعل ماضی بیاید که هم در لفظ و هم در معنی ماضی باشد  ، به صورت ماضی استمراری معنی شود. مانند:لو درست جيدا لنجحت في الامتحان. اگر درس می خواندی ، در امتحان موفق می شدی. اما گاهی بعد از لو شرطیه فعل ماضی می آید که درلفظ ماضی و درمعنی مستقبل باشد مانند :وما أنت بمؤمن لنا ولو كنا صادقین (و تو ما را تصدیق نمی کنی اگر چه راستگو باشیم).

سوال ارسالی از منطقه 5 تهران:

در جمله شاهدتُ المصابیحَ منیراً یا منیرةً حال مؤنّث یا مذکر می آید با توجه به ذوالحال المصابیحَ جمع مکسّر است ؟

پاسخ گروه عربی تهران:

حال مشتق باید با ذوالحال در جنس و تعداد مطابقت داشته باشد و حال برای ذوالحال "المصابیح" که  جمع مکسرغیر عاقل است مفرد مؤنث آورده می شود یعنی منیرة.


مطالب مشابه :


جلسه شورای معاونین آموزش و پروررش منطقه 17 تهران با حضور معاون وزير آموزش و پرورش

معاونين آموزش و پرورش منطقه 17 تهران ضمن کسب آموزش و پرورش منطقه 17 تهران در




پاسخ به سؤالات همکاران محترم

سؤال ارسالی از منطقه 17 تهران: در عبارت "اللهُ لا إلهَ إلّا هُوَ الحَیُّ القَیّوم" مستثنی منه




سند تحول آموزش و پرورش منطقه 9 تهران رونمایی می شود

سند تحول آموزش و پرورش منطقه 9 تهران 17 :11 | نویسنده شده در آموزش و پرورش منطقه 9 تهران که




تجليل از مديران وآموزش دهندگان و سواد آموزان برتر منطقه 17 با حضور معاون سواد آموزي

اموزآن وهمكاران برتر منطقه 17 در هفته سواد آموزي آموزش و پرورش شهر تهران در گفت




لیست کتابهای موجود در تربیت بدنی خواهران. منطقه 11

تربيت بدني آموزش و پرورش منطقه 11 تهران تربيت بدني آموزش و پرورش منطقه 11 تهران. 17. دکتر




پاسخ به سؤالات همکاران محترم

سوال ارسالی از منطقه 17 تهران: نقش مَعَ به معنی (با) در جملات چیست؟ پاسخ گروه عربی شهر تهران:




توصیه لازم برای ایجاد علاقه به درس عربی

منطقه 16 تهران 17- بهره گیری از بسیار مثبتی بر پیکره نظام آموزش و . پرورش خواهد




انتصاب معاون سواد اموزی اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران

با حضور مدیر کل محترم آموزش و پرورش شهر تهران منطقه 17 با حضور و اجتماعي منطقه 18 تهران




دریافت کد منطقه آموزش و پرورش جهت ثبت نام در کنکور سوابق تحصیلی

( 1117 تهران (منطقه 17) ( 1118 تهران (منطقه 18) ( 1119 تهران (منطقه 19) كه تابع آموزش و پرورش. ايران




برچسب :