آنگاه که زلزله همه چیز را درهم خواهد کوبید!
چه زمانی زمین خواهد لرزید؟
چندی است که در محافل خبری شایعه احتمال وقوع زلزله قوت گرفته است. در کوچه و بازار شهر هم که می گردی همه از زلزله می گویند و از آن چه نباید و باید..
در این میان نگاههای متفاوتی نسبت به این قضیه وجد دارد. برخی از نظرگاه فنی به این مسئله نگاه می کنند این گروه مدعی هستند که با توجه به لرزه خیز بودن کشورمان علی الخصوص منطقه ای که شهرما در آن قرار دارد، احتمال وقوع زلزله شدید قوی است.
تهران و شعاع 200 کیلومتری اطراف آن هزاران زمین لرزه مخرب را در طول تاریخ شاهد بوده است و این لرزش ها باعث ویرانی کامل و آسیب جدی این شهر و منطقه شده است که تنها بخشی از آنها به واسطه مطالعات صورت گرفته در کتاب های تاریخی و همچنین تحقیقات صورت گرفته بر روی گسل ها و آثار گسلش و پژوهش های باستان شناسی ثبت گردیده اند. در اینجا به برخی از زمین لرزه ثبت شده محدوده تهران اشاره می شود :
سال ۱۲۲ هـ.ش، شرق شهر ری با بزرگی 2/7 ریشتر
سال ۲۳۴ هـ.ش، شهر ری با بزرگی 1/7 ریشتر
سال ۳۳۷ هـ.ش، ری- طالقان- شمیران با بزرگی 7/7 ریشتر
سال ۵۵۶ هـ.ش، ری- کرج- قزوین با بزرگی 2/7 ریشتر
سال ۱۰۴۴ هـ.ش، زلزله دماوند با بزرگی 5/6 ریشتر
سال ۱۲۰۹ هـ.ش، دماوند- شمیرانات با بزرگی 1/7 ریشتر
سال ۱۳۴۱ هـ.ش، بوئین زهرا با بزرگی 2/7 ریشتر
سال ۱۳۵۲ هـ.ش، ورامین و ایوانکی با بزرگی 5 ریشتر
سال ۱۳۶۹ هـ.ش، رودبار و منجیل با بزرگی 4/7 ریشتر.
سال ۱۳۷۶ هـ.ش، ورامین، 7/4 ریشتر
سال ۱۳۸۳ هـ.ش، فیروز آباد، 3/6 ریشتر
سال ۱۳۸۸ هـ.ش، شرق تهران و شمال پاکدشت، 4 ریشتر
با توجه به زمین لرزه های صورت گرفته در تهران و حوالی آن، کارشناسان دوره تناوب زمین لرزه های بزرگ را در تهران در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ (به طور متوسط ۱۵۸) سال پیش بینی می کنند؛ آخرین زمین لرزه بزرگ بالای 7 ریشتر در محدوده تهران را مربوط به سال ۱۲۰۹ هجری شمسی (یعنی ۱۸۰ سال پیش) دانسته که مربوط به گسل شمال تهران است و بر همين اساس وقوع زلزله در تهران ۲۲ سال تاخير زماني دارد و ما هر لحظه بايد انتظار زمین لرزه بزرگ بالای ۷ ریشتری را در تهران داشته باشيم. (درستي اين احتمال بيش از ۷۰ درصد است)
از سویی تهران دارای گسل های بسیاری است که هرکدام از این گسلها در صورت فعال شدن می توانند زلزله مخربی را پدید آورند.
نقشه گسلهای تهران را می توانید این جا ببینید:(البته اگر دیدی خانه تان روی گسل واقع است، یکهو سکته نکنید بلکه به ادامه متن توجه کنید، شاید چاره ای پیداشد!!!)
طبق تحقيقات صورت گرفته روي گسل هاي تهران، خطرناک ترين مناطق از نظر وقوع زلزله، اراضي و مناطق محدوده هاي زير هستند:
1- گسل شرق تهران که شامل اراضي سرخه حصار، بزرگراه شهيد بابايي، امجديه و سيدخندان مي شود.
2- محدوده گسل ملاصدرا که از خيابان شريعتي شروع و تا شهرک غرب ادامه دارد. مناطق ونک، ميرداماد، سعادت آباد و برج ميلاد بر روي گسل ملاصدرا قرار دارند.
3- گسل شمال تهران که از لشکرک و سوهانک شروع مي شود و تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوي غرب مي رود و در مسير خود مناطق نياوران، زعفرانيه، الهيه، فرمانيه و تجريش را در بر مي گيرد.
4- گسل شهرري که در زمان فعاليت به يکي از پرتلفات ترين گسلهاي ايران و جهان تبديل مي شود و از جاده خاوران شروع و پس از گذر از دولت آباد روي جاده کمربندي تهران پايان مي يابد.
طبق اين تحقيقات تنها مناطق امن تهران که در زمان زلزله کمترين آسيب را مي بيند: خيابان انقلاب، اطراف آزادي، راه آهن، اطراف ميدان شوش، بازار تهران، مولوي، بهارستان، اميريه، 17 شهريور، کارگرجنوبي، امام خميني (ره) و جمهوري اسلامي هستند. (البته باید اذعان کنم که هدف من گران کردن قیمت ملک در این مناطقف نبود چون من خودم در این مناطق زندگی نمی کنم!)
همچنین برخی گزارشها حکایت از آسیب پذیر بودن مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۶ و ۲۰ دارد که این به دلیل جنس خاک این مناطق است. در این مناطق علاوه بر اینکه جنس زمین نرم است دارای سفره های زیر زمینی زیادی است که گاهی مشاهده می شود که بدون وقوع زلزله سازه ای در زمین فرو می رود.
نگاهی عمیق تر ...
اما نگاهی دیگری که این روزها در گفتار و نوشتار بروز پیداکرده است. بینشی معنوی به این ماجراست. توضیحی که در این جا ضروری است، آن است که روح جهان دارای بعد معنوی است و تأثیرپذیری مستقیمی از معنا و ماهیت حقیقی هر عمل دارد. هر عملی که از انسان سر می زند، به جز اثز مادی که به راحتی محسوس است، اثر دیگری دارد به یکی از مصادیق آن اشاره می گردد.
در حدیثی از رسول خدا( صلى الله عليه وآله ) منقول است که: «إذا كثر الزنا من بعدي كثر موت الفجأة» «هنگامی که پس از من زنا زیاد شود، مرگ ناگهانی بسیار می گردد.» (کافی، ج۵، ص۵۴۱)
مرگ ناگهانی چه متواند باشد؟ حادثه و بلیه ای غیرمرتقبه که حتی انسان پست مدرن هزاره سوم نیز از پیش بینی آن عاجز است!
همچنین از موسس مذهب جفری مولانا امام جعفربن محمد الصادق (ع) چنین نقل شده است : «...إذا فشى الزنا ظهرت الزلازل ...» (... چون زنا فراگیر شود، زمین لرزه ها ظاهر می گردد...) (من لایحضره الفقيه، ج۱، ۵۲۴)
در حدیث دوم به خوبی به عذابی که در اثر شیوع زنا در جامعه اسلامی واقع می گردد، تصریح گردیده که همانا زناست.
در این خصوص البته چند نکته حائز اهمیت است.
۱- نخست آن که ، پس از آن برخی از علمای روشن ضمیر شهرمان، همچون آیت الله خوشوقت و ... نسبت به این مسئله اساسی هشدار دادند، واکنشهای متفاوتی در محافل گوناگون بروز پیداکرد.
رسانه ملی(!) که طبق معمول براساس همان مصلحت دیریینه اصلا ماجرا را نادیده گرفت و انگار نه انگار! حتی قسمتی از سخنان رئیس جمهور هم که به این نکته اشاره کرد را سانسور کرد!
برخی افرادی که پس از طی کردن دو کلاس سواد ترجمه ای-جزوه ای (نامی که من برای علوم فعلی دانشگاهی گذارده ام) احساس علامه دهر بودن به آن ها دست داده است. شروه به تمسخر این تذکر علما کردند و منکر وجود ارتباط میان بلایا و گناهان شدند. البته از این عده انتظاری بیش از این هم نبود.
برخی از رسانه ها ددلسوز هم متأسفانه از روی معذوریت های اخلاقی خبر را ناقص و نقیض نقل کردند. آنها مدعی شدند که گفته شده به علت گناهان زیاد، زلزله رخ می دهد. حال آن که حدیث مورد اشاره و نکته مورد بحث علمای اعلام به گناه خاصی (زنا) اشاره دارد نه به همه گناهان. (باید این نکته راهم ذکر کنم که اگرچه دیگر معاصی کبیره و صغیره همچون غیبت، دروغ و... که متأسفانه شایع نیز هستند، مذموم است اما دلیلی متقن، بیّن و صریح مبنی بر وجود رابطه مستقیم میان آنها و بلایای ناگهانی همچون زلزله از شارع مقدس نیامده است.
این نقل به مضمون و ناقص موجب می شود صورت اصلی مسئله گم شود آنان که حقیقتا باید توبه کنند، ...
در این میان شاید بهترین واکنش به این مسئله را دولتمردان مهترم داشتند که هرچند کمی دیر ولی بی توجه به هیاهوهای فتنه گران و مدعیان سکولار و ... حداقل به دنبال چاره اندیشی های کوتاه مدت مانند مانور و چادرهای صحرایی و امکانات لازم بودند.
۲- دیگر آن که، بر اساس آن چه در روایات منقول است و در تذکر علمای روشن ضمیر نیز بدان تصریح گردیده است آن است که راه نجات از این عذاب ناگهانی، توبه عاملین این معصیت است. (دقت کنید که نه توبه مومنین بلکه توبه معصیت کنندگان) بنا براین به نظر می رسد وظیفه مومنین اطلاع رسانی دقیق و صحیح این هشدار و انذار به معصیت کنندگان است تا بلکه آنان متنبه گردند و توبه نمایند. اینجاست که باید بگوییم ای کاش پیش از این ها به فکر احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بودیم!!!
۳- چند سال پیش در یکی از کتب حدیث، روایتی دیدم که از وجود شهری به نام «طهران» خبر می داد و در ادامه شکل و جایگاه و مردمان آن توصیف شده بودند. اخیرا این حدیث نقل زبان ها شده است. متأسفانه باید اعتراف کنم که مظاهر بی ایمانی که در آن حدیث و احادیث مشابه بدانها اشاره شده است در برخی از همشهری های ما که تعدادشان کم هم نیست، جلوه گر است.
«از مفضل نقل شده كه گفت: حضرت امام صادق(ع) به من فرمود: ای مفضل آیا می دانی که" دارالزوراء" در کجا واقع شده است؟ من عرض کردم: خدا و حجت او بهتر می دانند، فرمود:ای مفضل بدان که در حوالی ری کوه سیاهی است که در پایین آن شهری بنا می شودکه آن را طهران می نامند و در آن "دارالزوراء" است، و آن شهری است که ساختمانها و کاخهایش مانند قصرهای بهشت است و زنانشان(در زیبایی) مانند حور العین اند آن زنها لباس کفار در بر می کنند و با پوشش کفار خود را می آرایند و بر "زین" سوار می شوند و برای شوهرانشان تمکین نمی کنند و دستمزد کار وکاسبی و درآمد شوهرانشان (در خرج و برجی که دارند) کفاف آنها را نمی دهد و بدین لحاظ از شوهران خود درخواست طلاق می کنند(و بزور از آنها طلاق می گیرند) و مردان از مردان ارضا می شوند و زنان از زنان ، و مردان خود را شبیه زنان می سازند وزنان شبیه مردان، و اگر می خواهی که دین خود را نگه داری آنجا را برای محل سکونت انتخاب نکن زیرا که آنجا محل فتنه است و همچون روباهی که برای حفظ و نگهداری فرزندان خود پیوسته از این سوراخ به آن سوراخ می رود به قله کوهها گریزان باش.» (علائم الظهور ناظم الاسلام کرماني، منتخب التواريخ به نقل از بحار الانوارعلامه مجلسي و نيز جهان در آينده ص 106 )
هم چنین کعب الأحبار، ضمن اطلاق واژۀ «زوراء» بر «ری» و «مزَوَّرَه» بر «بغداد»، ویرانی ری (تهران) را از نشانه های ظهور قائم(علیه السلام) به شمار آورده است: « ... بی گمان قائم از فرزندان علی(علیهالسلام) است... پس از غیبتش،با طلوع ستارۀ سرخ، خرابی زوراء که همان ری است، فرورفتن مُزَوَّرَه که همان بغداد است، خروج سفیانی و نبرد فرزندان عبّاس با جوانان ارمنستان و آذربایجان، ظاهر می شود...»( الغیبة، ص 149، ب 10، ح 4.)
ونیز در حدیثی آمده تهران را محل سکونت قرار ندهید: «امام صادق علیه السلام به مفضل میگوید: ...وای بر کسی که آنجا (تهران)را محلّ سکونت خویش قرار دهد؛ ....» (بحار الأنوار، ج 53، ص 5 - 14، ب 28.)
اگر از این حدیث هم به بهانه صحت سند و دلالت آن هم صرف نظر کنیم جا دارد از خود بپرسیم آن چه که در چهره شهر ما از رفتار انسانی بروز پیداکرده است، زیبنده ام القرای جهان اسلام (!) و مرکز یک کشور شیعه امیرالمونین(ع) است؟ آیا به این فکر کرده ایم که چه رابطه ای می تواند میان بروز گناهان و اعمال منافی عفت و بروز بی حیایی، برهنگی و بی حجابی در پوشش و رفتار زنان و مردان جامعه وجود دارد؟ آیا وقت آن نرسیده است که کمی عمیق تربیاندیشیم؟
۴- نکته دیگری که به نظر می رسد باید بدان اشاره کرد آن است که ظاهرا این گونه احادیث برای جوامع اسلامی و جوامعی است که هنوز اقلّی از مومنین در آن ساکن اند، چرا که تا زمانی که مومنی وجود داشته باشد خداوند برای نزول عذاب اندکی صبر می کند و الا جوامع دین ستیز و رهروان شیطان که هم اکنون هم مقهور عذاب الهی اند(!) (برای آنانی که می خواهد سریع به این حرفم خرده بگیرند که آقا! کو عذاب غربیها و ...؟ باید بگویم عذاب تنها به شکل زلزله و طوفان سیل و ... که نیست. آن ها به عذابی دردناک تر مبتلا هستند و آنهم ورود به سنت «امهال» و «استدراج» الهی به این مفهوم که روز به روز بر شدت گمراهی شان افزوده می گردد! البته این راهم باید اضافه کرد که گاهی خشم الهی نیز برای این جوامع از آستین طبیعت نیز بیرون می آید، اما دنباله روی یک جامعه از شیطان بزرگترین عذابی است که به دست خود انسان ها بروز پیدا می کند)
5- و نکته آخری که لازم است بدان بپردازم آن است که بنا بر روایات هنگامی که اراده الهی بر عذاب یک قوم قرار گرفت، باید مومنینی که از وقوع این عذاب باخبر می گردند بلافاصله از آن قوم و شهر فاصله گرفته و ترک دیار کنند. ما که چنین توانایی ای را درخود نمی بینیم از همه مومنین در درجه اول می خواهم که با دعای خویش این بلیه را دور نمایند و دیگر آن که اگر خبری شد(!) ما را هم بی خبر نگذارند!!!
نمونه ای دیگر از آیات و روایات:
رسول خدا (ص) :« در امت من زلزله ای رخ می دهد که در آن ده هزار، بیست هزار، سی هزار نفر نابود می شوند. (خداوند) آن را برای پرهیز کاران پند، برای مومنان رحمت، و برای کافران عذاب قرار می دهد».( کنز العمال: ج 41 ص 567 ح 39615)
امام صادق (ع):« ای مفضل! بیندیش ... اگر کسی گفت: چرا این زمین می لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند».( میزان الحکمة: ج 1 ص 59)
رسول خدا(ص): از [وقوع] غرق [یا دفن] شدن و مسخ و زلزله چاره ای نیست! عرض کردند: ای رسول خدا! آیا در این امت؟ فرمود: آری، هنگامی که زنان خوانندگی کنند، و زنا را حلال شمارند، و ربا خورند، و شکار در حرم را حلال گردانند، و لباس ابریشم پوشند، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند (هم جنس بازی کنند).( مستدرک الوسائل: ج 6 ص 188 ح 6737)
رسول خدا(ص): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد. ( کنز العمال: ج 14 ص 280 ح 38731)
رسول خدا(ص): هرگاه پنج چیز در میان شما فاش شود، پنج چیز به شما راه یابد: هر گاه زنا در میان شما فاش شود، زلزله رخ دهد. ( وسائل الشیعة (آل البیت) : ج 9 ص 26 ح 11431)
منبع:http://raygah.blogfa.com/post-230.aspx - محمد جواد اخوان
مطالب مشابه :
5 موضوع وبیان مسئله- زهرا بهشتی
4- علل افزایش بی حجابی در دختران شمال به کار کردن بین سالهای 90 تا 92 در جنوب شهر تهران.
غربی ها اعلام کردند که تهران در بی حجابی از ما جلو افتاده
غربی ها اعلام کردند که تهران در بی حجابی اگر شمال تهران را در مسئله بیحجابی
نذری های باکلاس در شمال تهران + تصاویر
فاجعه بی حجابی در نذری در خیابان های شمال شهر تهران در شمال شهر قضیه
آنگاه که زلزله همه چیز را درهم خواهد کوبید!
سال ۱۳۸۸ هـ.ش، شرق تهران و شمال بی ایمانی که در آن حدیث برهنگی و بی حجابی در پوشش
آیا بی حجابی در جامعه ما یک ارزش است ! ؟
بنام خدا. آیا بی حجابی در جامعه ما یک ارزش است یش از 98در صد مردم ایران مسلمان می باشند ، حکومت
برچسب :
بی حجابی در شمال تهران