دوچرخه ی آموزش ریاضی( دست ساز )

دوچرخه ی آموزش ریاضی ( دست ساز )

تشریح ساختار دوچرخه آموزش ریاضی(pdf)

مقدمه:

درس ریاضی دارای مفاهیم انتزاعی و مجرد است و اگر از شیوه های انتزاعی تدریس، برای یاد دادن آن استفاده شود ریاضیات از حالت تئوری به صورت عمل در نخواهد آمد.آنچه در امر آموزش ریاضی مهم است، استفاده از شیوه های مناسب تدریس، همراه با تکنولوژی آموزشی در کنار وسایل آموزشی و کمک آموزشی و تکنولوژی روش ها ست.آنچه طراحی این وسیله را در نظر طراح موجب شد، نظریات مختلف روانشناسی در باب آموزش و تقویت است. به چند نمونه از این نظریات به طور خلاصه اشاره می شود:

نظریه ی ثرندایک:

ثرندایک می گفت: در یک موقعیت یادگیری یا حل مساله، آزمودنی پشت سر هم پاسخ می دهد تا این که یکی از پاسخ های او برای موقعیت جدید مناسب باشد یا موجب حل مساله شود و یا به قول ثرندایک برای او وضع خشنود کننده ای به وجود آورد. این پاسخ آموخته می شود و در موقعیت های مشابه به موقعیت یادگیری دوباره از آزمودنی سر می زند.به عبارت دیگر یادگیری از طریق کوشش و خطا صورت می گیرد و در صورت پاسخ مثبت تقویت انجام می گیرد.مطابق این نظریه، ذهن از قوای مختلف مانند استدلال، توجه، قضاوت، حافظه و مانند این ها تشکیل یافته است. تمرین استدلال به فرد قدرت استدلال بیشتری می دهد در نتیجه مطالعه ی ریاضیات از این رو که قوه ی استدلال را نیرومند می سازد، توجیه می شود. به این رویکرد انضباط صوری یا انضباط ذهنی می گویند.

نظریه ی اسکینر:اسکینر می گوید: فرایند شرطی سازی رفتار کنشگر به این طریق صورت می گیرد که پس از انجام رفتار کنشگر از سوی ارگانیسم، رفتارهای مطلوبی را به دنبال آن می آورند.

تقویت کننده ها دو نوعند:

1-    تقویت کننده های مثبت: عبارتست از نیرومند کردن یک رفتار با ارائه ی تقویت کننده ی مثبت به دنبال آن.

2-    تقویت کننده های منفی: نیرومند شدن یک رفتار پس از حذف تقویت کننده ی منفی به دنبال آن.

نظریه ی بندورا:

 در نظریه ی بندورا برخلاف نظریه های تقویتی مانند اسکینر، تقویت لازمه ی یادگیری به حساب نیامده اما تاثیر آن بر یادگیری انکار نشده است. طبق این نظریه در تمام فرآیند های یادگیری مشاهده ای رفتار یاد گیرنده تاثیر می پذیرد. منابع تقویتی یادگیری عبارتند از :

1-    تقویت مستقیم رفتار یاد گیرنده یرای تقلید یا الگو برداری

2-     تقویت از طریق پیامدهای رفتار

3-    تقویت جانشینی

 مشخصات اثر:

مربوط به درس: ریاضی

قابل اجرا: در کلاس اول و کلاس دوم

نام: دوچرخه ی اعداد در سرزمین ریاضی

ساختار: سه چرخ، سه علامت( +  -  = )

چرخ عقب: مجموعه ی از عدد 0 تا 9 به عنوان جمله ی اول جمع یا تفریق.

اهرم وسط(یا دایره ی نارنجی): مجموعه ی از عدد 0 تا 9 به عنوان جمله ی دوم جمع یا تفریق.

چرخ جلو: مجموعه ی از عدد 0 تا 9 به عنوان حاصل جمع یا باقیمانده.

لامپ قرمز: به عنوان تقویت کننده ی منفی برای تلاش بیشتر

لامپ سبز: به عنوان تقویت کننده ی مثبت برای تقویت رفتار انجام شده ( پاسخ داده شده )

کلید: برای تعیین تقویت مثبت یا منفی

موارد قابل آموزش با وسیله:

1-    کلیه ی جمع های اساسی نوع اول در کلاس اول و یاد آوری آن در کلاس دوم. ( جمع های اساسی به جمع هایی گفته می شود که حاصل جمع آن ها 10 یا کم تر از 10 است

2-    کلیه ی تفریق های اساسی نوع اول در کلاس اول که جمله ی اول (مفروق منه) حداکثر 10 بوده و جمله ی دوم (مفروق) و باقیمانده یک رقمی است.

شیوه های آموزش:

وسیله ساخته شده هم برای ایجاد انگیزه، هم برای ارائه مطلب و هم برای ارزشیابی و تمرین مورد استفاده قرار می گیرد.

1-    جمله ی اول جمع (یا تفریق) باضافه جمله ی دوم جمع (یا تفریق) مساوی است با حاصل جمع یا باقیمانده 

        (چرخ عقب)              (علامت)      (اهرم وسط)            (علامت)             (چرخ جلو)   5= 3 + 2

                                                                                                                             6= 3 - 9

 2-  جمله ی اول مجهول جمله ی دوم معلوم(پیدا کردن جمله ی اول)جواب معلوم       نظر ثرندایک در یادگیری( کوشش و خطا)                                                                               5 = 3 +.........

                                                                                                                6 = 3 - .........                                                                                                                                                     3- جمله ی اول معلوم جمله ی دوم مجهول جواب معلوم (پیدا کردن جمله ی دوم) 5 = .......... + 2

                                                                                                       6 = .......... - 9

4- جمله ی اول معلوم جمله ی دوم معلوم جواب مجهول (پیدا کردن حاصل جمع یا باقی مانده)                                                                                                            ..............= 3 + 2                                                                                                          ..............= 3 – 9

 فراگیر در هر حالت بعد از اتمام و به پایان رساندن جمع یا تفریق با اشاره ی معلم یکی از کلید ها را می زند.

اگر جواب درست باشد لامپ سبز روشن می شود در این صورت فراگیر از جیب سبز کنار چراغ سبز یک کارت (صد آفرین) بر می دارد. و اگر جواب نادرست باشد، با اشاره ی معلم چراغ قرمز روشن می شود. و پیام از داخل جیب قرمز کنار لامپ قرمز بیرون می آید با عنوان (بیشتر تلاش کن)  نظریه ی اسکینر و بندورا در یادگیری.در صورت سبز شدن چراغ و دریافت پاداش یا تقویت، یادگیرنده خود به خود به ادامه ی تمرین و یادگیری با انگیزه تر و مشتاق تر خواهد بود.

برای پیدا کردن مجهول در جمع یا تفریق، فراگیر باید چرخ ها را بچرخاند و عدد مورد نظر را برای مساله ی طرح شده پیدا کند و این قدرت استدلال را در فراگیر بالا می برد واو را برای ادامه ی کار خشنود می سازد.آن چه بر جذابیت این طرح می افزاید فانتزی بودن، سادگی کار با آن، جذابیت و نزدیکی آن به دنیای کودکانه ی بچه هاست. به طوری که از فرط هیجان و برای کار کردن با این وسیله حاضرند هر تمرین یا کاری را انجام دهند. از اولویت های دیگر این طرح  چند کاربردی بودن و چند منظوره بودن برای جمع و تفریق است. به طوری که می توان کلیه ی جمع و تفریق های کلاس اول را با آن تدریس و ارزشیابی کرد. و در صورت نیاز می توان در پایه های دیگر برای آموزش ضرب و تقسیم، با تغییر علامت و تعویض عدد های روی چرخ ها، استفاده کرد. این وسیله نمونه های بارزی از شیوه های مختلف از روانشناسی یادگیری و رفتار را به کار می گیرد، که در کلیه ی مراحل تدریس کاربرد دارد .

 

                                                                                                                     با تشکّر

                                                                                                           طراح: سیف اله صمدی


مطالب مشابه :


فروش دوچرخه دست دوم قم

دوچرخه - فروش دوچرخه دست دوم قم - فرهنگ دوچرخه سواری -




فصل دوم - پای دوچرخه

گام دوم : پس از كمي در زدن پاي دوچرخه در اين حالت مهارت پيدا كرديد ، با اجراي حركت دست در




دوچرخه قسمت دوم

دوچرخه قسمت دوم. سنگین بودن آنها است که در سراشیبی ها کنترل آن به سبب سبک بودن از دست فرد




دوچرخه ی آموزش ریاضی( دست ساز )

دوچرخه ی آموزش ریاضی ( دست ساز ) در کلاس اول و کلاس دوم. نام: دوچرخه ی اعداد در سرزمین




دوچرخه بچه گانه

دوچرخه تردمیل ویلچر - دوچرخه بچه گانه - فروش ویژه تردمیل دوچرخه بچه گانه دست دوم




تردمیل

دوچرخه تردمیل ویلچر - دوچرخه - فروش ویژه تردمیل - دوچرخه - ویلچر تردمیل دست دوم




مواردی برای جلوگیری از سرقت دوچرخه و بعد از دزدیه شدن دوچرخه شما (بخش دوم)

(بخش دوم) - دوچرخه سواران تبریز برای به دست آوردن حفاظت بیشتر باید با قفل u استفاده شود.




دزد دوچرخه 1948 THE BICYCLE THIEF

به فروشگاه دوچرخه هاي دست دوم سرک مي کشند؛ فروشگاهي پر از مردماني عبوس و پاسبان هاي خشن




برچسب :