معرفی و اموزش بازی شطرنج به صورت کامل
شطرنج
از سمت راست: فیل، اسب، سرباز، وزیر، رخ (قلعه)، شاه.
شَطرَنج بازی دو نفرهای است که بر روی یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه سیاه و
۳۲ خانه سفید) به وسیله ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) انجام
میشود.
برخی شطرنج را یک سرگرمی میدانند و عدّهای دیگر
آن را یک ورزش رزمی ذهنی محسوب میکنند. موفقیت در این ورزش بیش از هر چیز
به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن وابستهاست. فهرست مندرجات۱ پیشینه۲
صفحه۳ مهرهها۳.۱ پیاده۳.۲ اسب۳.۳ فیل (پیل)۳.۴ رخ۳.۵ وزیر (فرزین)۳.۶ شاه۴
حرکتهای استثنایی در شطرنج۴.۱ قلعهٔ شاه یا قلعهٔ کوچک۴.۲ قلعهٔ وزیر یا
قلعهٔ بزرگ۴.۳ آن پاسان۵ درجات شطرنجبازان۶ فهرست استادان شطرنج ایران۶.۱
استاد بزرگ۶.۲ استاد بزرگ بانوان۷ داوران بینالمللی ایران†۸ داوران درجه
یک کشور۹ جستارهای وابسته۱۰ پانویس۱۱ منبع
پیشینه
یک جوان ایرانی در حال بازی شطرنج با دو استاد
واژه «شطرنج» تلفظ فارسی «چاتورانگا» است، کلمهای که در زبان سانسکریت
برای نام گذاری این بازی به کار برده میشود، هند جاییست که معمولاً از آن
به عنوان نخستین زادگاه این بازی یاد میشود. اگر چه بازیهای مشابهی در
کره، چین، ژاپن و تایلند رواج داشته، اما شطرنج امروزی به این بازی هندی
برمی گردد که در دوره ساسانیان وارد ایران شده و آنگاه در کشورهای اسلامی،
اروپا و روسیه تکامل پیدا کردهاست.صفحه
صفحهٔ شطرنج یک صفحهٔ مربع ۸ در ۸ خانه است یکی در میان سیاه و سفید هستند.
ستونهای عمودی روبهروی شطرنجبازان با حروف الفبا (از A تا H) و ردیفهای
افقی با اعداد (۱ تا ۸) مشخص میشوند.
۱۶ مهره سفید در ۱۶
خانه دو ردیف یک و دو و ۱۶ مهره سیاه هم در ۱۶ خانه دو ردیف هفت و هشت
قرار میگیرند، صفحه حتماً بایستی طوری قرار گیرد که اولین خانه سمت راست
هر دو شطرنجباز سفید باشد.موقعیت مهرهها در آغاز بازی.مهرهها
نامحرفنگارهسربازPاسبNفیلBرخRوزیر (فرزین)QشاهK
• پیاده (سرباز)
• اسب؛ مدرنN – کلاسیک C (ایتالیایی)
• فیل؛ مدرن B – کلاسیک F (ایتالیایی)
• رخ (قلعه) ؛ مدرن R – کلاسیک T (ایتالیایی)
• وزیر(فرزین)؛ مدرن Q – کلاسیک D (ایتالیایی)
• شاه؛ مدرن K – کلاسیک R (ایتالیایی)
انواع مهرههای این بازی هستند. شخصی برندهاست که بتواند شاه حریف را با
خطر زدن (کیش) مواجه کند به طوری که حریف راهی برای «رفع کیش» نداشته
باشد.پیاده
یا سرباز ضعیفترین مهرهٔ بازیست که هر کدام
از بازیکنان (سیاه یا سفید) ۸ عدد از آن دارند که در ردیف یکی مانده به
آخر قرار میدهند. پیاده به جز حرکت اول که میتواند ۲ خانه مستقیم به جلو
برود، بقیهٔ حرکتها را باید خانه به خانه انجام دهد.
پیاده
بعد از رسیدن به آخرین ردیف در خانهٔ حریف بایستی به یک مهرهٔ دیگر (به جز
شاه) بنا بر خواست بازیکن (که معمولاً وزیر است) تبدیل میشود. سرباز تنها
مهرهای ست که به همان شکلی که حرکت میکند (مستقیم به جلو) مهرهٔ حریف را
نمیگیرد بلکه مهرههایی را که در دو خانه چپ و راست خانه جلوی خود هستند
را بگیرد. در واقع سرباز مستقیم میرود و کج میزند.
همین
طور پیاده تنها مهرهایست که فقط به سمت جلو پیش میرود و به این ترتیب
ممکن نیست به خانه پیشین خود بازگردد.حرکات مجاز سرباز.سرباز سفید در d۵
میتواند یا رخ سیاه در c۶ یا اسب اسب سیاه در e۶ را بزند.حرکت “آن
پاسان” اسب
اسب مهرهای ست که به همراه فیل از
آنها به عنوان سوار سَبُک یاد میشود. ارزش اسب برابر سه و نیم واحد
پیادهاست. حرکت اسب به صورت ۲ خانه به سمتهای جلو، عقب، راست و چپ و یک
خانه در جهت عمود بر آن (برای عقب و جلو به سمتهای راست و چپ و برای راست و
چپ به سمتهای عقب و جلو) خواهد بود. یعنی اگر اسب ۲ خانه به سمت جلو رفت
حرکت خود را با یک خانه به چپ یا راست ادامه میدهد و در واقع مسیر را
میشکندو حرکتش را به مانند حرف L لاتین انجام میدهد. اسب تنها مهره شطرنج
است که مانعی برای حرکت او وجود ندارد و در صورتی که خانهٔ مقصد تحت اشغال
نباشد، بدون هیچ مشکلی به آنجا برود. ( به اصطلاح میتواند
بپرد.) فیل (پیل)
فیل یکی از سوارهای سَبُک
بازی شطرنج است که ارزش تقریبی آن برابر با سه و نیم پیاده ارزیابی میشود.
فیل مهرهای است که میتواند به صورت اریب و در صورتی که مانعی نباشد یا
خانهٔ مقصد مشغول نباشد، به طور نامتناهی به خانهای در دوردست بنشیند.
همانند اسب، هر طرف سیاه یا سفید ۲ فیل دارند که با توجه به چیدمان آنها در
صفحه، یکی از آنها در خانهٔ سفید جای میگیرد و دیگری در سیاه.
از آنجا که مسیر اریب فیل همیشه دارای یک رنگ است خ، فیل سفید همواره
محکوم به حضور در خانههای سفید است به همین دلیل یکی از فیلها فیل سفید و
دیگری فیل سیاه نامیده میشود. رخ
رخ
مهرهای قوی در شطرنج محسوب میشود که حضور آن به ویژه در انتهای بازی
راهگشاست. رخ به همراه وزیر «سوارهای سنگین» نامیده میشوند. هر بازیکن
شطرنج ۲عدد رخ در اختیار دارد و در مجموع ۴ رخ در کل صفحه موجود است که هر
کدام در یکی از چهار گوشهٔ صفحهٔ شطرنج (A۱, A۸, H۱, H۸) قرار میگیرند. رخ
در شطرنج به صورت عمودی و افقی حرکت میکند و میتواند در صورت نبودن مانع
یا اشغال خانهٔ مقصد، یک ستون یا یک ردیف کامل را هم طی کند.
وزیر (فرزین)
وزیرها قویترین مهرههای شطرنج محسوب
میشوند. قدرت یک وزیر برابر با ۹ پیاده ارزیابی میشود. وزیربه ۲ صورت
اریب و مستقیم (عمودی یا افقی) حرکت میکند و به همان ترتیب مهرهای را
میگیرد. هر یک از طرفین بازی شطرنج فقط یک وزیر دارند. وزیرها بین شاه و
فیل قرار میگیرند یعنی وزیر سفید در خانهٔ D۱ و وزیر سیاه در همان ستون در
خانهٔ D۸. شاه
حیاتیترین مهرهٔ بازی ایست
که در واقع حضور تمام مهرههای شطرنج برای دفاع از شاه خود و حمله یا
تخریب مستقیم یا غیر مستقیم شاه حریف هست. شاه فقط میتواند به تمامی اطراف
و خانههای مجاور خود برود. نکتههای مهم در رابطه با شاه:بین ۲ شاه همیشه
باید لااقل یک خانه فاصله باشد.در صورت این که شاه توسط هر یک از مهرههای
شطرنج (غیر از شاه حریف) مورد تهدید قرار گرفت، اصطلاحا کیش شده و ۳ راه
(برای اسب ۲ راه) برای «رفع کیش» وجود دارد.۱-حرکت دادن شاه۲-گرفتن مهرهٔ
تهدید کننده۳-گذاشتن مانع در مسیر تهدید مهرهٔ تهدید کننده شاه.
از
آنجا که اسب مانعی برای حرکت نمیشناسد، بنا براین رفع کیش با حربه آخر
امکان ندارد.حرکتهای استثنایی در شطرنج قلعهٔ شاه یا قلعهٔ کوچک
حرکتی که درصورت وجود شرایط زیر، شاه ۲ خانه به سمت رخ میرود و رخ به
خانهٔ بعد از شاه و آن سمت دیگر شاه میرود. این حرکت حداکثر یک بار در
بازی و در صورت برقراری ۳ شرط زیر انجام میشود: ۱-شاه و رخی که میخواهد
قلعه برود تا آن لحظه حرکتی نکرده باشند. ۲- بین شاه و رخ هیچ مهرهای
نباشد. ۳-شاه و محل عبور وی در هنگام انجام این حرکت نباید با خطر مهرهای
از حریف رو به رو باشد.(در معرض کیش باشد.) اگر شرایط بالا برقرار بود،
حرکت قلعه عبارت است از عبور شاه از خانهٔ مجاور خود به سوی رخ و قرار
گرفتن شاه در خانهٔ بعدی و قرارگرفتن رخ در خانهٔ مجاور شاه (همان خانهای
که شاه از آن عبور کرده یا به اصطلاح «از رویش پریده»). قلعهٔ
وزیر یا قلعهٔ بزرگ
درست مانند قلعهٔ شاهاست ولی در سمت دیگر، یعنی عمل قلعه رفتن با رخ سمت وزیر انجام میپذیرد. آن پاسان
این لغت فرانسوی به معنی در حال حرکت است. به وقتی گفته میشود که سرباز
میتواند در حرکتی که مقصدش سرباز حریف نیست، سرباز حریف را بگیرد.
اگر سرباز یکی از طرفین در ردیف پنجم خود (ردیف چهارم حریف) باشد و سرباز
حریف با یک حرکت بلند در یکی از دو خانه چپ و یا راست قرار بگیرد، فقط در
حرکت بعد و بلا فاصله سرباز مهاجم میتواند به پشت سرباز حریف رفته و آن را
بگیرد. درجات شطرنجبازان
قدرت هر
شطرنجباز با امتیازی موسوم به ریتینگ (به انگلیسی: Rating) مشخص میشود.
این عدد بر اساس بازیهای رسمی انجام شده هر بازیکن تعیین میشود و هر سه
ماه یکبار توسط فیده منتشر میشود. هر یک از فدراسیونهای ملی نیز ممکن است
درجات خاص خود را داشته باشند که در آن کشور مورد پذیرش است.درجههای
شطرنج که توسط فدراسیون جهانی شطرنج اعطا میشود:استاد بزرگ عنوانیست که
فیده از سال ۱۹۵۰ به شطرنجبازی که به بالاترین سطح مهارت در بازی رسیدهاست
اعطا میکند. شرط اصلی احراز این عنوان رسیدن به ریتینگ ۲۵۰۰ است. گرچه در
سال ۱۹۵۰ تنها ۳۹ نفر به دریافت این لقب مفتخر شدند. اما هم اکنون بیش از
۹۰۰ استاد بزرگ در سراسر دنیا وجود دارند. سرگئی کاریاکین از اوکراین با
دست یابی به این عنوان در سال ۲۰۰۲ در حالی که فقط ۱۲ سال و ۷ ماه داشت
جوانترین استاد بزرگ شطرنج تاکنون است.استاد بینالمللیاستاد فیدهاستاد
بزرگ زنان این عنوان برای بانوانی که در سطحی میان استاد فیده و استاد
بینالمللی قرار دارند در نظر گرفته میشود.استاد بینالمللی زناناستاد
فیده زنان
== حرمت شطرنج در اسلام == هر چند برخی بازی بدون
شرط بندی را اجازه دادهاند که معروفترین آنها مجوز محمد شافعی است.فهرست
استادان شطرنج ایران استاد بزرگاحسان قائممقامیالشن مرادی
ابدیمرتضی محجوبامیر باقریشجاعت قانع استاد بزرگ بانوانشادی
پریدرآتوسا پورکاشیان[نیازمند منبع]داوران بینالمللی ایران†
صفحهٔ
شطرنجاسکندری، فریدوناکبر زاده، غلامحسینباقری اکبربرادری ازغد،
تقیپورشاهماری، حمید رضاپهلوان زاده، مهردادخواجهای،سیاوشسالور،
حسینقلیصفرزاده، اسماعیلکاظمی آشتیانی، حسینکنعان آذر، ناصرگلشنی،
حسینگلکار، آبتینمرتضوی، سید محمد کاظممصلحی، سید عبداللهعلی زاده،
فرهادمظفری، علیرضانجیب، ابوالقاسمدستجردی، وحیدهنری، کاوه
داوران درجه یک کشور
مهدی پور، رضاترازی، محمود
مطالب مشابه :
بررسی بازی های تحت وب ایرانی
بازی های تحت وب ایرانی.چند سالی هست که وارد حال به سراغ معرفی بازی ها معروف تحت وب ایرانی
یه بازی آنلاین جالب
سلام به همه طرفداران بازی های تحت وب ! شاید خیلی ها از این بازی که میخوام معرفی کنم آگاه باشن
معرفی نرم افزار تحت وب کیبورد به زبانهای مختلف دنیا
معرفی نرم افزار تحت وب کیبورد هوش مصنوعی، طراحی وب، سیستم های عامل; معرفی وب
معرفی JQuery
کاربری تحت وب نویسان وب معرفی شده است در پروژه های کد بازی نظیر
بازی های محبوب ایرانی اینترنتی
توجه بیشتر کاربران به این مسئله ، بازی های تحت وب بسیاری به زبان معرفی بازی های
معرفی و اموزش بازی شطرنج به صورت کامل
معرفی و اموزش بازی شطرنج به بهترین بازی های آنلاین دخترانه فلش باربی درباره وب.
معرفی و ویژگی های HTML5
رو هک کنه و مرحله های بازی را » معرفی و ویژگی های زبانهای برنامه نویسی تحت وب
معرفی بازی Hitman: Blood Money
اين بار بهتر از هميشه و تحت نام Blood Money ! وب سايت اختصاصي : معرفی جدید ترین بازی های روز
برچسب :
معرفی بازی های تحت وب