انواع رابطه میان عمل و پاداش و کیفر
انواع مجازات ها و کیفرها
1. مجازات قراردادی:
مجازات قراردادی از نوع کیفرهایی است که در مقررات جزایی استفاده می شود و قانون
گذارانی دارد; اعم از قانون گذار الهی یا غیر الهی. این نوع مجازات بیشتر جنبه ی
عبرت آموزی دارد و دو فایده ی مهم بر آن مترتب است:
الف) جلوگیری از تکرار جرم;
ب) تسلی خاطر مظلوم.
برای تربیت و اصلاح مجرمین و برقراری نظم و امنیت در جوامع بشری، این گونه قوانین
جزایی ضرورت دارد و چیز دیگری نمی تواند جای آن را بگیرد. البته تناسب بین جرم و
جزا در قوانین جزایی باید رعایت شود.
2. کیفر تکوینی دنیایی:
کیفرهایی که رابطه ی علّی و معلولی با جرم دارد، به گونه ای که مجازات معلول جرم و
نتیجه ی طبیعی آن است، کیفر تکوینی است که از آن به «مکافات عمل» یا «اثر وضعی عمل
و گناه» تعبیر می کنند; مثلا اگر کسی غذای سمّی بخورد و به هشدارهای دیگران توجهی
نکند، خواهد مُرد، چرا که بین خوردن سم و مردن، رابطه ی علی و معلولی برقرار است و
نتیجه ی طبیعی ورود سم به بدن و خون انسان، مرگ است; و یا هنگامی که کودکی علی رغم
هشدار والدین خود دست به ظرفی داغ می زند و دچار سوختگی و درد و سوزش می شود،
مسلماً غیر از عمل خود او عامل دیگری برای درد و سوزش نیست. البته گاهی مکافات عمل
امری ماورای امور طبیعی است که از ناحیه ی غیب ما را از آن مطّلع کرده اند; مثلا
عاق والدین خلافی است که نتیجه اش در آخرت ثابت است، لکن از جمله اموری است که
خداوند در همین دنیا هم به عاملش کیفر خواهد داد، یعنی بین کیفر دنیوی و عاق
والدین رابطه ی تکوینی وجود دارد; یا بین قطع رحم و کوتاهی عمر یک رابطه ی علّی و
معلولی برقرار است و اثر وضعی قطع رحم، کوتاهی عمر است.
3. کیفر تکوینی اخروی:
مجازات های اخروی یک نوع رابطه ی تکوینی با عمل دارند که به مراتب قوی تر از
قسم دوم است. در آن جا رابطه ی عینیت و اتحاد حکم فرماست و هر آنچه در دنیا صورت
می گیرد در آخرت پیش روی آدمی خواهد بود.
عمل ما یک صورت مُلکی و ظاهری دارد و یک صورت ملکوتی و باطنی. آنچه در دنیا صورت
می پذیرد صورت ملکی و ظاهری عمل است که در یک لحظه محقق می شود و فانی می گردد و
دیگر اثری (از جهت ظاهر) از عمل ما نیست، لکن صورت باطنی و ملکوتی عمل انسان باقی
و فناناپذیر است و هرگز از عامل آن جدا نمی شود و یک باره در آخرت ظاهر می گردد و
انسان با چشم باطنی که در آخرت باز می شود، می بیند که برای خود چه چیزهایی را از
پیش فرستاده است.
در این جا باید چند نکته را در نظر بگیریم:
اولا، عمل هر کسی باقی است و فانی نمی شود;
ثانیاً، هر عملی به موجود معینی ربط وجودی دارد (چون نظام جهان هستی بر اساس رابطه
ی علّی و معلولی استوار است);
ثالثاً، تنها تکیه گاه هر عملی که صادر می شود، خود انسان است (چون آدمی مبدأ
فاعلی اعمال خود است).
پس هر نیک و بدی که از انسان صادر شود به خود او برمی گردد و قرآن از این اصل،
چنین خبر می دهد:
(وَ کُلَّ إِنسان أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ);
هر انسانی مسئول کار خویش است و هر کرده ای از او سر زد بر گردن خود اوست.
خداوند در آیاتی از قرآن کریم از این حقیقت خبر می دهد.
1. انسان هر آنچه در دنیا انجام دهد در آخرت خواهد دید:
(وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ
مِنْ خَیْر تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ) ;
نماز را به پا دارید و زکات بدهید و بدانید که آنچه برای خود پیش می فرستید در نزد
خدا خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما آگاه است.
2. تمام اسرار و پنهان کاری انسان در آخرت آشکار می شود:
(إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللّهُ)
;
هر آنچه از خیر و شر در دل داشته باشید، پنهان کنید یا آشکار، همه را خداوند در
محاسبه ی اعمالتان می آورد.
3. پاداش عین عمل است:
(یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل فَتَکُنْ فِی
صَخْرَة أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللّهُ إِنَّ
اللّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ) ;
ای پسرکم همانا اگر (نتیجه ی کار تو در این دنیا) به اندازه ی دانه ی خردلی، آن هم
در (میان) سنگی در آسمان ها یا زمین باشد، خدا آن را خواهد آورد. خدا لطیف و آگاه
است.
4. بیان کیفیت ارائه ی عمل به انسان در قیامت:
(سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لِلّهِ مِیراثُ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ) ;
اموالی که در جهان می اندوزند، به زودی (در قیامت) همانند طوقی به گردنشان می
افکنند و میراث آسمان ها و زمین از آن خداست و خدا از آنچه انجام می دهید آگاه
است.
5. اعمال انسان دارای ظاهر و باطنی است:
(إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی
بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً) ;
در حقیقت کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند، جز این نیست که آتش در شکم
خود فرو می برند و به زودی در شعله های آتش (دوزخ) می سوزند.
6. آدمی به سبب ظلم بی حدّ و حصر خودش هیزم جهنم می شود:
(أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النّارِ) ;
اینان مایه ی آتش افروز جهنّم اند.
(فَاتَّقُوا النّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ) ;
بترسید از آتشی که هیزم (آتش گیره و آتش زنه ی) آن مردم بدکار و سنگ ریزه هاست
]اینان همچون سنگ های آتش زا و آتش برانگیزند[.
7. قدرت عمل چنان است که عامل را به صورت خود درمی آورد:
(یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً) ;
روزی که در صور دمیده می شود، و شما گروه گروه ]به شکل های مختلف[ وارد محشر می
شوید.
ذیل همین آیه از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) روایتی نقل شده که حضرت فرمود:
ده صنف از امت من پراکنده محشور خواهند شد و خداوند آنان را از سایر مردم جدا و
متمایز ساخته است; برخی به شکل بوزینه، برخی به صورت خوک، برخی واژگون اند و
پاهایشان بالا و در صحنه ی قیامت به چهره کشیده می شوند... .
اثر عمل در دنیا تا حدّی پیش می رود که در قیامت صورت انسانی را از او می گیرد.
اگر کسی در دنیا سخن چین بود در آخرت، همین عمل او که به حدّ ملکه رسیده است، به
صورت بوزینه ظاهر می شود.
پس رابطه ی تنگاتنگی بین عمل و جزا برقرار است، تا حدّی که به عینیّت و اتحاد می
رسند; امّا از آن جا که ما توان درک آخرت را نداریم، کیفیت اتحاد و عینیت بین عمل
و جزا هم برای ما چندان روشن نیست. عینیتی که در این جا مطرح است، بدان معنا نیست
که همان عملی که در دنیا انجام داده ایم، با تمام خصوصیات در آخرت ظاهر می شود;
مثلا اگر انفاقی به فقیر در خلوت صورت گیرد عین همین به صورت جزا پیش روی آدمی
ظاهر می شود، بلکه پاداش و جزایی به این بنده تعلق می گیرد که رابطه ی عینی با نفس
عمل دارد و چیزی خارج از عمل نیست. عمل در آخرت به صورت پاداش ظهور پیدا می کند،
امّا کیفیت این ظهور برای ما روشن نیست.
کیفیت اتحاد و عینیت بین عمل در دنیا و جزای در آخرت خیلی روشن نیست; عمل انسان در
دنیا مرتبه ای از وجود است، پاداش آن عمل در آخرت هم مرتبه ی دیگری از وجود است که
برای ما ناشناخته است. هرچه آن جا مشاهده می شود، از نتیجه ی عمل و عقاید، از
موجودی که در این دنیاست به وجود می آید و ایمان و عمل صالح و یا کفر و عصیان، آن
را شکل می دهد.
از مطالب یاد شده نتیجه می گیریم که رابطه ی بین عمل و جزا رابطه ی اتحاد و
عینیت است و این مطلب در آیات فراوانی از قرآن کریم به چشم می خورد.
آیات دیگری وجود دارند که با تعابیری چون «اجر» و «جزا»، ظاهراً از رابطه ی قراردادی
بین عمل و پاداش خبر می دهند، لکن این گونه تعبیرات، برای سهولت فهم و
رعایت حال اکثریت مردم است که ذهنشان با چنین مفاهیمی آشناتر است، و گرنه آیات
دیگری وجود دارند که تعبیر اجر و جزا در آن نیامده و از عینیت عمل و جزا خبر می
دهند.
مربوط به درس نهم
مطالب مشابه :
تعریف خودارضایی
جنب شدن در خواب امری کاملا طبیعی است و مربوط نمیکنه و یک عمل طبیعی بدن انسان میباشد
کوچکی بیضه ها
بسیار اندکند پسرهایی که با بیشه های کوچک و غیر طبیعی انسان می شود به عمل ناشایست و
ترس از رفتار چند گانه انسان با طبیعت
منابع طبیعی و امور اراضی - ترس از رفتار چند گانه انسان با طبیعت - مسائل و مشکلات - ظرفیت ها و
چربی سوز های طبیعی بشناسید
☀ دفتـر حیـات انسـان ☀ چربی سوز های طبیعی دارچین نام برد اما این چگونه عمل میکند و
انواع رابطه میان عمل و پاداش و کیفر
دین و زندگی - انواع رابطه میان عمل و پاداش و کیفر - سوالات و مطالب و مقالات مرتبط با دین و
{درس انسان طبیعت طراحی1}
هنرهای ترکیبی - {درس انسان طبیعت طراحی1} - دید کلی. نظم جهانی و قوانین طبیعی با قوانینی که
درباره هوش طبیعی انسان
زیبایی بهار - درباره هوش طبیعی انسان ، از اختلالات روانی پيشگيري اوليه به عمل مي آورد
عمر طبیعی انسان چه قدر است؟
منبر سید - عمر طبیعی انسان چه قدر است؟ - اطلاعات ومطالب
س.ک.س و انسانیت
انواعی از س_ک_س که امروزه وجود دارد و یا انواعی که ذهن خلاق انسان عمل انسانی با عمل طبیعی
برچسب :
عمل طبیعی انسان