آیا عجله کار شیطان است؟ - عکس هایی درمورد عجله کار شیطان است
آیا عجله کار شیطان است؟
شعار «عجله کار شیطان است» همه جا درست نیست، زیرا در کارهاى خیر به ما سفارش کردهاند که عجله کنید، از جمله: 1 ـ سعى کنید جوانان و به خصوص دختران را خیلى زود به ازدواج در بیاورید. 2 ـ در سلام دادن به دیگران پیش دستى کنید. 3 ـ تا دیگران افکار انحرافى خودشان را به نسل شما تزریق نکردهاند، شما پیش دستى کنید و به تعلیم صحیح فرزندانتان مبادرت ورزید و ...
عکس هایی درمورد عجله کار شیطان است
در این مقاله به دو سوال مهم پاسخ قرآن ی خواهیم داد:
1 ـ نظر اسلام راجع به مسابقه چیست؟
مسابقه براى ایجاد انگیزه، کار مثبتى است.
حضرت سلیمان براى حاضر کردن تخت بلقیس بین کارگزاران خود ایجاد رقابت کرد (ایجاد رقابت یک نوع مسابقه است) و فرمود: «أیّکم یأتینى بعرشها» (نمل، 38) کدام یک از شما تخت بلقیس را براى من مىآورد؟ یکى گفت: قبل از اینکه از جایت بلند شوى آن را حاضر مىکنم. «أنا آتیک به قبل أن تقوم من مقامک» (نمل، 39) دیگرى گفت: تا چشم بر هم زنى، آن را حاضر مىسازم. «أنا آتیک به قبل أن ترتدّ الیک طرفک» (نمل، 40) و به نوعى این یک مسابقه بود.
قرآن در مورد کارهاى خیر دستور سبقت و مسابقه مىدهد. «فاستبقوا الخیرات» (بقره، 148)
کسانى را که در انجام کارهاى خیر از یکدیگر سرعت مىگیرند، ستایش کرده است. «یسارعون فى الخیرات» (انعام، 90)
حضرت على علیه السلام نیز در دعاى کمیل از خداوند مىخواهد که او را در میدان مسابقه در خیرات قرار دهد. «و اجعلنى فى میادین السابقین»
در قرآن مىخوانیم که براى دریافت مغفرت الهى، سرعت بگیرید. «سارعوا الى مغفرةٍ من ربّکم» (آلعمران، 133)
در اذان هم که شعار رسمى مسلمانان است با جمله «حىّ على الصّلاة» و «حىّ على الفلاح» مردم را به سرعت و شتاب و سبقت در نماز، دعوت مىکند.
همین که خداوند از موسى علیه السلام پرسید: چرا زودتر از یاران به کوه طور آمدهاى؟ «و ما أعجلک عن قومک یا موسى» (طه، 83 و 84) موسى گفت: قوم من به دنبال من مىآیند و من براى خشنودى تو شتاب کردم.
شعار «عجله کار شیطان است» همه جا درست نیست، زیرا در کارهاى خیر به ما سفارش کردهاند که عجله کنید امام صادق علیه السلام فرمود: انسان عاشق و مشتاق در فکر غذا و لباس و مسکن نیست و آرام و قرار ندارد تا به محبوبش برسد؛ همان گونه که حضرت موسى به عشق دریافت وحى، خواب و خوراک نداشت و فرمود: خدایا! من زودتر از قوم خود آمدهام تا تو راضى شوى. «عجلت الیک ربّ لترضى» (تفسیر نور، ج 7، ص 375)بنابراین، شعار «عجله کار شیطان است» همه جا درست نیست، زیرا در کارهاى خیر به ما سفارش کردهاند که عجله کنید، از جمله:
1 ـ سعى کنید جوانان و بخصوص دختران را خیلى زود به ازدواج در بیاورید.
2 ـ در سلامدادن به دیگران پیش دستى کنید.
3 ـ تا دیگران افکار انحرافى خودشان را به نسل شما تزریق نکردهاند، شما پیش دستى کنید و به تعلیم صحیح فرزندانتان مبادرت ورزید.
4 ـ در رفتن به مسجد و اقامهى نماز عجله کنید.
5 ـ در آشتى دادن میان کسانى که با هم قهر و دشمنى دارند، عجله کنید.
6. در پذیرایى از مهمان عجله کنید.
7. در پرداخت زکات بهتر است همان روز برداشت، حق محرومان داده شود.
در میان یاران پیامبر نیز حساب کسانى که سابقه ایمان یا انفاق و ایثارگرى داشتهاند، از دیگران جداست. «السابقون السابقون اولئک المقرّبون»، «و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار»آیا در اسلام اول بودن و سابقه داشتن ارزشى دارد؟
در قرآن براى آغاز کار و آغازگران و اولینها حسابى باز شده است، از جمله:
اولین خانه عبادت در کره زمین، کعبه است: «انّ اوّل بیت وُضع للنّاس» (آلعمران، 96)
اولین مسجدى که بر اساس تقوا ساخته شد، مسجد قباست:
«لمسجد اسّس على التّقوى من اوّل یوم» (توبه، 108)
در میان یاران پیامبر نیز حساب کسانى که سابقه ایمان یا انفاق و ایثارگرى داشتهاند، از دیگران جداست. «السابقون السابقون اولئک المقرّبون» (واقعه، 10)، «و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار» (توبه، 100)
حساب کسانى که قبل از فتح مکّه انفاق کردند با کسانى که بعد از پیروزى اسلام حمایت کردند، جداست.
«لایستوى منکم من انفق قبل الفتح و قاتل ...» (حدید، 10)
انبیا به مردم مىگفتند: «أنا اوّل المسلمین» (انعام، 163)، «أنا اوّل المۆمنین» (اعراف، 143)
همان گونه که اول بودن در خط انحراف، منفى است. «و لاتکونوا اول کافر به» (بقره، 41)
بر اساس روایات، اولین مردى که به پیامبر اسلام، ایمان آورد حضرت على علیه السلام و اولین زنى که به آن حضرت ایمان آورد، حضرت خدیجه بود.
در تاریخ مىخوانیم که براى کندن خندق در جنگ احزاب، اولین کلنگ را پیامبراکرم صلى الله علیه و آله به زمین زد. چنانکه در روایات به ما سفارش شده که آغاز هر کارى با نام خدا باشد، و اولین بارى که ماه نو و جدید را در آسمان دیدید، دعا کنید.
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش قرآن تبیان
منابع:
پرسش و پاسخهاى قرآن ى (ج1) ـ محسن قرائتی
تفسیر نور، ج 7
منبع : tebyan.net
,