خصوصیات رفتاری منحصر به فرد هزارجریبی ها در قدیم
برخی خصوصیات اخلاقی در قدیم تا جدید مختص مردمان مناطق هزارجریب یعنی دودانگه و چهاردانگه باستانی می باشد که هنوز هم در لایه های مختلف زندگی مردمان با اصالت هزراجریبی ساکن در هر جایی مشاهده می شود نگارنده(محمد عبدی سنه کوهی) بر آن شد تا بخشی از آن خصوصیت اخلاقی برجسته را در ذیل اشاره نماید، البته شاید این خصوصیت همه گیر نباشد اما کاملا واضح است که حداکثری است و از طرف دیگر مردمان دیگر مناطق هم به احتمال دارای چنین خصوصیتی باشند، هم از دید ما مخفی نیست بنابراین شایسته است کاربران عزیز هم آنها را مورد توجه قرار داده ، ما را از نقطه نظرات خود بهره مند فرمایند .
در هزارجریب باستانی :
- مصرف انواع لبنیات بسیار زیاد بوده است مثل شیر،سر شیر (خامه)، ماست ،کره و...
- بسیارآش دوست هستند بخصوص آش دوغ و ماست آش و...
- با سبزی صحرایی مثل الزی ، تلپا و اشکنه معروف به ماده اشکنه (نوعی گیاه خودرو از خانواده تاج خروس) غذا های متنوعی سرو می کنند .
- عسل بخصوص عسل طبیعی بسیار مصرف می کنند و معمولا عسل به همراه مواد دیگر مثل آغوز(گردو) ، کره ،سرشیر یا مربا با هم میل می کنند .
- نان خالی کمتر مصرف می کنند و بخصوص سر صبحانه و قیل ناهار (پس صبحانه) غذای کامل مثل لوبیا خورشت و ...میل می کنند .
- صبحانه بسیار مفصل ناهار کم و معمولا آش یا نان و خورشت و شام برنج میل می کردند و معتقد بودند که " آش سرجا نون تا کندا پلا تا فردا"نوعی احساس سیری را بیان می کرد .
- دارای وجهه مذهبی اصیل و ریشه دار هستند و شئونات دینی و مذهبی را بسیار ارج نهاده و مراعات می کنند .
- حجاب زنان ،عفت و پاکدامنی آنان وغیرت ناموسی مردان ، زبانزد تاریخ کهن می باشد و برای همین دشت نشینهای شهری ضرب المثل زشتی بکار می بردند " کوهی ... ندیده "
- بسیار سحر خیز هستند و نماز صبحشان هرگز قضا نمی شود و در عوض شب زود می خوابند .
- معمولا خوش خواب و راحت خواب هستند و می گویند "خو ره بالش نونه وشنا ره خورش" یعنی برای خوابیدن بالش مهم نیست همانگونه که انسان گرسنه دنبال خورشت نمی رود .
- در زمان صحبت کردن معمولا اکثریت قریب به اتفاق بلند بلند حرف می زنند.
- در موقع گفتگو دوستانه و خانوادگی هم چنان صدا بلند می کنند که گویی باهم در عوا و مشاجره هستند اما باید گوش کرد و شنید بعد قضاوت کرد.
- بسیاریشان ساد ه و رو راست و صادق هستند کمتر اهل حقه و کلک هستند سیاست مدارا دارند. حیله گر و نیرنگ باز نیستند.
- بسیار مهمان نواز و سفره دار هستند و برای اینکار یک باب خانه خود را بنام" ایوون " تر تمیز و آماده همیشه برای مهمان نگه می دارند .
- معتقدند که مهمان حبیب خدا و روزی او را خدا می رساند بنابراین بر او بسیار احترام می گذ ارند.هر چه در خانه دارند سر سفره مهمان می آورند و از او نمی پرسند چه می خورد و چه نمی خورد بلکه خود مهمان را به اختیار انتخاب دعوت به خوردن می کنند .
- هزارجریبی ها بسیار فامیل دوست و با کمترین پیوند قوم و خویشی بیشترین احترام و محبت را روا می دارند .
- بخاطر نوع ژنتیک مغزی و تاثیر محیط زندگی در مناطق تپه ماهوری و کوهها به راحتی راه می روند اما در زمین دشت و هموار زود خسته می شوند برای همین در قدیم در دشت سوار اسب و ... می شدند اما در راهها مالرو بالا دست پیاده روی می کردند.غار حرا در مکه را خیلی راحت رفتیم .
- آدمهایی رک گو هستند کمتر اهل غیبت و بیشتر در رو در رو نظر خود را بیان می دارند.
- چون از آب و غذای طبیعی و سالم استفاده می کنند. معمولا آدمهایی با هوش و ذکاوت بالا و با استعداد هستند .
- اهل کار و زحمت و بیشتر حرفه بلد هستند و تنبلی و تن پروری را ننگ و عار می دانند و کار را جوهر مرد و زنان هزار جریبی هم پا به پای مردان اهل کار و زحمت و مرارت هستند .
- حرف های آنها بیشتر با کنایه ، تمثیل و ضرب المثل بومی محلی مخصوص به خود هست .
- بیشتر اصالت و نوع رفتاری خود را به سختی و به مرور زمان تغییر می دهند و معمولا پایداری و ثبات اخلاقی خاصی دارند .
- نوع حکومتها تغییر زیادی در روش و منش زندگی آنان دارد و حداکثر مهاجرتها و تغییر محل زندگی با تغییر حکومتها رابطه مستقیم داشته است .
- بیشتر نترس و اهل ریسک در هر کاری هستند .
- هزار جریبی ها با طبیعت مانوس و انس و الفت خاصی دارند.در کمترین فرصت ممکن به بالا دست می روند و زندگی در مناطق دشت را اصلا نمی پسندند.
- تابستانها از گرما و لل پشه دشت بسیار عاجز ند و فراری
- در احترام به بزرگترها و سلام و تعارف و مصافحه کم نظیر حتی بی نظیرهستند و خیلی زود صمیمی و رفیق می یابند.
- بسیار اهل مسافرت و مراودت هستند و سفر مذهبی را ترجیح دارند .
- صله رحم و د یدار بزرگان فامیل را در اولویت همیشگی دارند .
- پرورش حیوانات اهلی مثل طیور و دام در خونشان است و اصلا ننگ و عار نمی دانند .
- زود عصبانی و سریع آرام می شوند . معمولا ادامه ، عداوت ، کینه کشی و انتقام گیری ندارند.
- و...
داخل ایوون خانه روستایی در سنه کوه
مطالب مشابه :
خصوصیات رفتاری منحصر به فرد هزارجریبی ها در قدیم
دکتر براتعلی فاخری (سیاه - مصرف انواع لبنیات بسیار زیاد بوده است مثل شیر،سر شیر
پایان نشاکاری شالی در شالیزار ( بینجستون) های سنه کوه
دکتر براتعلی فاخری (سیاه و ندیم رسم بوده نشاپلا پزی سر زمین اما امروزه در خانه ها
نامها و موقعیت سنه کوه را بیشتر بشناسید
دکتر علی شریعتی مزینانی . مترجم متن دکتر براتعلی فاخری (سیاه سر ) روستای
درخت ترش هلی ( آلوچه جنگلی) بر فراز خرمندی در سنه کوه
دکتر علی شریعتی مزینانی . مترجم متن دکتر براتعلی فاخری (سیاه سر ) روستای
فرهنگ لغات و اصطلاحات دو محل (۱)
دکتر براتعلی فاخری (سیاه یک جوان در راه کمال و مدارج عالیه را سر به نیست هویتی و
قرقاول (تیرِنگ)پرنده زیبا و دلربای مزارع سنه کوه+عکس
دکتر براتعلی فاخری (سیاه سر ) سر پرنده نر به رنگ سبز سیر براق و پوست برهنه دور چشمش قرمز
کربلایی پنجعلی بخشی به دیار باقی شتافت
دکتر براتعلی فاخری (سیاه سر ) روستای دکتر زینلیان یزدی از پزشکان حاذق تجربی طب قدیم.
بخشی زرین آبادی ومحمدجان مردی که 67 سال شناسنامه داشت!
دکتر براتعلی فاخری (سیاه خوب سربازی و نظامی گری در تهران و تبریز ذهنش در همان دوران به سر
برچسب :
دکتر براتعلی سیاه سر