پيام ايات دين وزندگي 2


آیه دوم: انَّ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ الَّیْلِ وَ النهََّارِ لاََیَاتٍ لّأُِوْلىِ الْأَلْبَابِ(190) آل عمران

قطعاً در آفرینش آسمان ها و زمین و آمد و شد شب و روز نشنه های روشنی برای خردمندان است

پیام آیه :

 1- در آفرینش آسمانها و زمین و آمند وشد شب و روز، نشانه های خداشناسی برای خردمندان (اولی الالباب) است.

2- « اختلاف»: پشت سر هم آمدن

3- «الباب»: جمع لبّ به معنای خرد

آیه سوم: الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَمًا وَ قُعُودًا وَ عَلىَ‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَاذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(191) آل عمران

ترجمه: کسانی که خدا را یاد می کنند در حال ایستاده و نشسته و در حالی که بر پهلوهای خود آرمیده اندو می اندیشند در آفرینش آسمانها و زمین (می گویند: ) خداوندا اینها را بیهوده نیافریده ای تو پاک و منزّهی، پس ما را از عذاب آتش نگاه دار.

پیام آیه:

1- در این آیه ویژگی های « اولی الالباب» بیان شده است:

1)« یذکرون الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم» : یاد دائمی خدا

2)« و یتفکرون فی خلق السماوات والارض»: تفکر در آفرینش

3)« سبحانک»: تسبیح خداوند

4)« ربنا ما خلقت هذا باطلاً»: درک هدفمندی جهان آفرینش (حکمت الهی)

5)« فقنا عذاب النار»: ترس از عذاب دوزخ

2- قرآن کریم، نتیجه ی تفکر خردمندان در جهان خلقت را چنین منعکس می کند که آنان می گویند: « ربّنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانک فقنا عذاب النّار» یعنی این که: اولاً، موجودات این جهان مجموعه ای غایتمند و هدفمندند و باطل و عبث آفریده نشده اند. ثانیاً، این مجموعه ی غایتمند نتیجه ی تدبیر و حکمت خدایی مدبر و حکیم است.

آیه چهارم: وَ تَرَى الجِْبَالَ تحَْسَبهَُا جَامِدَةً وَ هِىَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِى أَتْقَنَ کلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ إِنَّهُ خَبِیرُ بِمَا  تَفْعَلُونَ(88) نمل

ترجمه: و کوه ها را می بینی و آنها را ساکن می انگاری در حالی که مانند ابرها در حرکتند این صنع خداست که هر چیزی را در کمال استواری پدید آورده و او به آن چه می کنید مسلماً آگاه است.

پیام آیه:

 1- « اتقان صنع» یعنی، خداوند جهان خلقت را که صنع اوست، چنان مستحکم و دقیق آفریده است که هیچ بی نظمی در آن مشاهده نمی شود و به دقت به سوی هدف تعیین شده پیش می رود.

2- حرکت کوه ها که ناشی از حرکت پوسته ی زمین است به حرکت ابرها « مرّ السحاب» تشبیه شده است.

آیه پنجم: إِنَّا کلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ(49) قمر

ترجمه: ما هر چیزی را به اندازه آفریدیم.

پیام آیه:

 1- هر یک از موجودات دارای ساماندهی به اندازه خاصی می باشد .

2-    موجودات جهان براساس تقدیر و اندازه گیری خلق شده اند.

آیه ششم: خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقّ‏ِ  إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَةً لِّلْمُؤْمِنِینَ(44)عنکبوت

ترجمه: آسمانها و زمین را هدفمند و درست آفرید همانا در این(آفرینش) نشانه برای مؤمنین است.

پیام آیه:

 1- خلقت هدفدار و حکیمانه است(آسمان و زمین هدفدار خلق شده است)

2-خلقت جهان و موجودات نشانه حکمت و تدبیر خداوند برای مؤمنان است.


مطالب مشابه :


فراخوان راه كارهاي نوين تدريس وروش هاي بهبود ياددهي و يادگيري

به منظور اجراي بند 5 برنا مه عمليا تي سا لا نه گروه آمو زشي دين وزندگي استا ن استان اصفهان.




نمونه سوال دین وزندگی سال اول دبیرستان

گروه معارف اصفهان. سایت گروه معارف استان مرکزی . دين وزندگي




نمونه سوال استاندارد پایانی دین وزندگی2

اداره آموزش و پرورش استان اصفهان دين و زندگي 2 متوسّطه ي استان اصفهان گروه آموزشی




سوالات درس 14 – دين وزندگي 2- طراح : خانم زهرا طاهري

آدرس جدید گروه الهیات استان اصفهان گروه فلسفه و منطق استان اصفهان دين وزندگي 2




امکان وضرورت معاد

گروه معارف استان گروه درسی دین وزندگی استان اصفهان. تحليل آيات درس 6 دين وزندگي (2)




نمونه سوال دين و زندگي دبيرستان

گروه معارف اسلامی شهرستان خدابنده گروه معارف اصفهان. دين وزندگي




نمونه سوال دین وزندگی پیش دانشگاهی جهت امتحانات دی ماه

گروه آموزشی دینی وقرآن متوسطه استان اصفهان دين ي استان اصفهان گروه




پيام ايات دين وزندگي 2

پيام ايات دين وزندگي 2 گروه معارف استان گروه درسی دین وزندگی استان اصفهان.




سوالات امتحانات نهايي خرداد1393 به همراه پاسخنامه

دين وزندگي. گروه حسابداري مالي استان اصفهان; گروه آموزشي استان كرمان; گروه حسابداري90;




نقدوبررسي كتاب دين وزندگي پايه اول متوسطه دوم

نقدوبررسي كتاب دين وزندگي مالک یوسفی از بیله سوار استان گروه دینی و قرآن اصفهان.




برچسب :