اموزش اسکیس(تئوري)

آموزش اسکیس(بحث های تئوری)

مداد : ابزار
مداد ابزاری مناسب و چند کاربردی برای طراحی است. هیچ ابزار دیگری جز مداد امکان ایفای این نقش ها و وظایف متعدد و متنوع را ندارد زیرا مداد را نه فقط برای کشیدن خطوط با پهنای متفاوت ، بلکه می توان برای سایه زدن ، ایجاد بافت و رنگ سایه های گوناگون نیز به کار گرفت.
در نگاه برخی افراد تفاوتی میان مداد و خودکار یا هر وسیله علامت گذار دیگری وجود ندارد و می توان از همه آنها برای اسکیس زدن استفاده کرد. در این دیدگاه حقیقتی نادیده پنداشته شده و آن منحصر به فرد بودن طراحی با مداد و ویژگی عدم قابلیت کپی گرفتن از آن است.
چرا اسکیس می زنیم؟
گرایش به طراحی در دهه های اخیر ، نگرانی هایی در مورد رنگ ، سبک ، بیان و سرعت به همراه داشته است این مشخصه ها همچنین پاسخ هایی به فن آوری جدید و شیوه زندگی ما به سبک امروزی است . از نقطه نظر آموزشی نیز تاکنون کمتر به طراحی توجه شده  ، در حالی که می دانیم اسکیس زیر بنای برنامه آموزشی پرمایه و دوره پیش نیاز برای همه دانشجویان طراحی است . هنگام اسکیس زدن به هماهنگی چشم و دست نیاز دست ابتدا (موضوع مورد نظر را) می بینیم سپس بررسی می کنیم و بعد به روی کاغذ می اوریم .آنچه در ذهنمان است به کمک مداد ، به روی کاغذ منتقل و ثبت می شود . مداد رابطه ای فیزیکی بین چشم ، ذهن و دست برقرار می کند و ابزار مناسبی برای اسکیس زدن است چرا که در دست گرفتن آن راحت است و قیمت زیادی ندارد . نرمی و روان بودن مداد از مشخصه های منحصر به فردی است که آن را برای مبتدیان مطلوب کرده است . دانش و مهارت هایی که از اسکیس های مدادی کسب می شود به راحتی انتقال پذیر به سایر موضوعات طراحی است و مزایای آن بی شمار و دائمی است.
انواع مداد
انواع بسیار زیادی مداد هست که کم و بیش کارهای مشابه انجام می دهند . نکته کلیدی این است : مدادی را انتخاب کنید که با آن راحت تر بتوانید کار کنید . مدادهای معمولی درجه هایی مختلف از B و H دارند. مدادهای سخت را با علامت H و مدادهای نرم را با B نشان می دهند.از مدادهای سخت برای ترسیم فنی استفاده می شود زیرا خطوطی بسیار باریک ، ظریف و با ثبات به جا می گذارد . و تا قبل از عصر کامپیوتر استفاده از آن فقط بین معماران رایج بود ، چرا که خطوط ظریف و منظم ایجاد شده با آن ، جوابگوی دقت بالای معماران در طراحی بوده است . مدادهای نرم نیز مطلوبند زیرا درجه تیره تری از رنگ به وجود می آورد و راحت تر روی کاغذ حرکت می کند اما از آنجا که نوک این مدادها (بر اثر تماس روی سطوح اثر پذیر) سریع سائیده می شود ناگزیر خطوطی پهن و کم ثبات ایجاد می کند.
مداد زغالی ، آرایشی ،آبنوسی ، مداد تخت اسکیسی ، مداد طرح اولیه و ... انواع دیگر مدادهاست . مداد زغالی ، مغزی زغالی دارد و کار با آن درست مانند زغال طراحی است با این تفاوت که نوک آن را مثل مداد نمی توان تیز کرد. ازآنجا که مغزی این نوع مداد به چوب پوشیده شده نتیجه کار با آن بسیار تمیزتر خواهد بود.

انواع کاغذ
با استفاده از مداد مخصوص اسکیس می توان روی هر سطح (اثر پذیری) ،از دستمال سفره گرفته تا مقواهای گران قیمت فانتزی اسکیس زد. استفاده از ارزان ترین کاغذ سفید ، مهم ترین نکته ای است که مبتدیان باید پیوسته به خاطر داشته باشند. من همیشه پیشنهاد می کنم از برگه های ساده و سفید A4 استفاده کنید .مزیت آن فقط قیمتش نیست بلکه می توانید هر بار روی یک ورق جداگانه کار کنید. اگر زمینه قبلی نداشته باشید آموختن اسکیس روی تخته اسکیس یا دقترچه اسکیس خیلی سخت است . لبه ها و ضخامت تخته مزاحم حرکت دست می شود و در این حالت بی تردید نمی توانید مدادتان را کنترل کنید. برگه ای ساده ، این امکان را برای هنر آموز فراهم می کند تا کف دستش به راحتی روی سطح اثر پذیر قرار بگیرد. میز هم - برای قرار گرفتن برگه روی آن - نقش تکیه گاه را دارد و باعث تعادل بیشتر دست می شود همچنین از لرزش ان جلوگیری می کند. اگر یک طرف برگه را پر کردید ، می توانید در طرف دیگر آن هم اسکیس بزنید (البته سعی کنید این کار را روی تخته اسکیس ضخیم انجام دهید .اسکیس زدن پشت برگه به اندازه اسکیس زدن روی آن مشکل است). از همین برگه های ارزان قیمت برای تمرین سایه روشن یا آزاد گذاشتن عضلات دست استفاده کنید. وقتی اعتماد کافی به دست آوردید و به دستتان مسلط شدید می توانیداز برگه های گران و فانتزی استفاده کنید.
کاغذهای مناسب برای اسکیس،با وزن و بافت های مختلف (در بازار) موجود است.منظور از وزن ، سنگینی(ضخامت) کاغذ است. مثلاً کاغذ 110 پوندی ضخیم تر از 40 پوندی است. کاغذ معمولی طراحی بین 50 تا 110 پوند می باشد. بافت هم به درجه زبری سطح کاغذ می گویند اما متأسفانه ،استاندارد عددی برای آن وجود ندارد. نام کاغذ، بافت آن را مشخص می کند.کاغذ مخصوص آبرنگ زبر و دانه دانه است اما کاغذ بریستول نرم و براق است. تولید کنندگان کاغذ نام های تجاری زیادی دارند بنابر این شما با توجه به نوع اسکیس و بضاعت مالی شخصی باید ان را تهیه کنید.
به خاطر داشته باشید که تفاوت ته مایه رنگ خمیر کاغذ یا نام های تجاری مختلف کاغذ های بازیافتی، در بازده اسکیس شما تأثیر زیادی نخواهد داشت.
کاغذ مناسب برای اسکیس ،کاغذی است که بافت آن در حد متوسطی باشد. سطح کاغذ باید کمی (دانه دانه) یا (دندانه دندانه) باشد تا برای نگهداشتن سر مداد اصطکاک لازم را داشته باشد [و مداد به راحتی سر نخورد].سطح خیلی نرم کاغذ های تصویر سازی برای اسکیس های کلی توصیه نمی شود. این صفحات خیلی لیز هستند بنابراین طراحی کردن روی انها مشکل است. اما تصور من بر این است که [استفاده آن] برای مبتدیان مطلوب نیست.
از طرف دیگر،کاغذ پرس سرد مخصوص آبرنگ ،سطحی بسیار زبر دارد و نوک مداد به راحتی روی آن سائیده می شود. این نوع کاغذ آنقدر زبر است که مداد به سختی روی آن حرکت می کند و هنرآموزان مبتدی برای کنترل خطوطی که روی آن می کشند و در نهایت، ابعاد مناسب اسکیس دچار مشکل می شوند.خطوط خیلی صاف، روی [این کاغذ] به صورت شکسته به نظر می رسند و قسمت های سایه زده شده مانند نواری از نقاط روشن دیده می شود. بنابر این کاغذهای زبر برای اهداف آموزشی مناسب نیست و فقط به هنرمندان در سطوح پیشرفته که اهداف خاصی را دنبال می کنند پیشنهاد می شود.
کاغذ مورد علاقه من ،کاغذ ساده مخصوص طراحی با وزن متوسط است (حدود 80 پوند) و اغلب در چند اندازه، از بسته های کوچک تا اندازه های بزرگ ،متناسب با سه پایه نقاشی در دسترس می باشد. من اغلب دفترچه اسکیس کوچکی (حدود A4) همراه خودم دارم تا هنگام قدم زدن بتوانم سریع از موضوعاتی که در اطرافم می بینم اسکیس بزنم. این عادت از همان روزهای اول دانشکده در من رشد کرد و برای کسانی که به هنر طراحی عشق می ورزند تجربه مفیدی است.
لوازم جانبی
اگر مدا تراش برقی در اختیار ندارید می تونید برای تراشیدن مدادتان از چاقوی کوچک جیبی (قلم تراش) استفاده کنید، البته من اولی را ترجیح می دهم چون سر مداد را بلند تر می تراشد و کار کردن با آن راحت تر است. سر بلند مداد باعث استفاده طولانی تر آن می شود و فواصل تراشیدن آن را به حداکثر می رساند. تخته ساب ، سنگ ساب ، و کاغذ سنباده نیز کم ک می کنند تا نوک مداد تیز تر شود. هر کدام را که ترجیح می دهید استفاده کنید. اگر به هیچ یک از وسایل بالا دسترسی نداشتید نوک مدادتان را روی سنگ یا سنگفرشی بکشید و بدین ترتیب آن را تیز کنید.
به شخصه طرفدار استفاده از پاک کن نیستم چون فکر می کنم نوعی وابستگی ایجاد می کند و مانع پیشرفت کار می شود .بنابر این ترجیح می دهم روی همان اشتباهات اسکیس بزنم یا برای خلق طرحی جدید و پویا،آنها را مبنای کار قرار دهم.در موارد بخصوص ،از پاک کن بتونه ای یا از پاک کن پلاستیکی نرم و سفید می توانید استفاده کنید .پاک کن بتونه ای به راحتی آثار به جا مانده از مداد را بدون آنکه خرده پاک کن به جا بگذارد پاک می کند. پاک کن پلاستیکی سفید نیز،اثر به جا مانده از مداد را خیلی خوب می تواند پاک کند اما فتیله هایی باقی می گذارد که باید آنها را با جاروی مخصوص از روی کاغذ زدود. هیچ نوع پاک کنی کاملا تمیز پاک نمی کند،هر کدام به نوعی به سطح کار آسیب می رساند و بافت آن را تغییر می دهد. پاک کردن آثار مداد روی کاغذ نرم بسیار مشکل خواهد بود.


مطالب مشابه :


تمرین دست آزاد

تمرین دست آزاد - آموزش های معماری و اموزش اینترنتی اسکیس و پرزانته در




دست آزاد (اسکیس)

با یادگیری طراحی دست آزاد، یاد می گیریم زیست، آموزش و اسکیس زدن: • دست آزاد




نکاتی در مورد طراحی دست آزاد

نکاتی در مورد طراحی دست آزاد به نظر من ترتیب آموزش بهتره حالت اسکیس زدن: دست آزاد




نمایشگاه معرفی آثار معماری معاصر جهان به روایت دست آزاد

اسکیس و پرزانته - نمایشگاه معرفی آثار معماری معاصر جهان به روایت دست آزاد - آموزش معماری از




اموزش اسکیس(تئوري)

آموزش اسکیس(بحث های تئوری) مداد : حالت اسکیس زدن: دست آزاد گرفته می




آموزش اسکیس

آموزش اسکیس . تاريخ : جمعه بیست و دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ حالت اسکیس زدن _دست آزاد گرفته می شود.




طراحی دست آزاد (( پرسپکتیو . ترکیب حجم )) 21/2/88

طراحی دست آزاد (( پرسپکتیو . ترکیب حجم )) 21/2/88. این مطلب اختصاصی می باشد. آموزش پرسپکتیو




آموزش اسکیس(بحث های تئوری)

حالت اسکیس زدن: دست آزاد گرفته می شود. انعطاف پذیر است. برچسب‌ها: آموزش اسکیس, اسکیس




برچسب :