گفتگو جناب آقاي كريمي با اساتيد انجمن خوشنويسان شاهرود


دقایقی را افتخار داشتیم تا در محضر استاد برجسته وچهره ماندگار شهرستان شاهرودکه مایه فخر مباهات ایران اسلامی است استاد محمدتقی صفانیا به گفتگویی دوستانه ولذت بخش بنشینیم واز کلام شیوا وشیرین ودلنشین این استاد هنرمن که آثار زیادی دارندوافتخارات ومقامات زیادی را در پرونده ماندگاریش به ثبت رساندندومورد علاقه هنرمندان وخوشنویسان هستندکسب فیض نماییم اولین سئوال را اینگونه پرسیدیم.
با سلام وعرض ادب وخسته نباشید خدمت استاد عزیز : تقا ضا میکنم اول یک معرفی کوتاه از زبان خودتان در رابطه با خودتان داشته باشیم ممنون هستیم؟
بنام حضرت دوست وتشکر از شما ، محمد تقی صفا نیا هستم به لطف وکمک خدا وعشق علاقه ای که از دوران طفولیت به خوشنویسی داشتم وتمرین می کردم بخاطر دارم که در دوران دبستان اولین افتخاری که کسب کردم سال 1350بود که درخوشنویسی مقام اول استان سمنان را بخودم اختصاص دادم وباز تشویق خانواده وپدر ومادرم ومعلمین عزیزم که باپشتکار مداوم وتلاش وکوششی که کردم مدرک استادی ام را در سال 1386 از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کردم وتا کنون آثار زیادی را نوشتم که مورد استفاده قرار گرفته است.
در سئوال بعدی خواستیم که این استاد گرانقدر تعریفی از هنر بطور اختصار برای ما داشته باشند ؟ چنین توضیح دادند :
هنر یک نوع بیانی است که در واقع بشر برای ایجاد ارتباط موثر آحاد انسانی به آن توجه داشته ودر آن از احساسات وعواطف ومکنونات قلبی خودش بیشتر استفاده می کند. مثل
شعر : که می تواند یک شعر قوی واصولی وبسیار موثر تر ازبیان بصورت یک نثر باشد ، اگرچه نثر قوی خوب هم خودش یک هنر است وخلاصه کلام آنکه هنر یک وسیله ای برای ایجاد ارتباط بین اسانهاست .ودر آن وجه غالب زیبایی ، شناخت ومعرفت نسبت به ابزار ووسایلی هست که در راستای بیان هنر بکار میرود.
استادصفا نیا در جواب این سئوال که آیا خوشنویسی هنر است یانه؟ وآیا خطاطی هم ارتباطی با هنر می تواند داشته با شد وفرق این دو مقوله با هم چیست ؟ پاسخ داد:
خوب است قبل ازآنکه بیاییم ارتباط خطاطی وخوشنویسی را تعریف کنیم .اول بگوییم خطچه هست : ابتدا خط واختراع خط ازلحاظ قدمت زمانی بود که انسان فهمید می تواند صحبت کند .انسانهای اولیه به این نتیجه رسیدند برای ثبت گفتارشان باید متوسل به یک وسیله بشوند که آن وسیله ابتدا علائم بود .بعد تکامل پیدا کرد وبه اختراع جدیدی بنام خط پرداخت که در هر اقلیم وسرزمینی وهر دوره ای راه آسانی را شروع نماید واین تا به اینجا رسید . واما خوشنویسی هنری است که در واقع با عناصر مختلف هنرهای تجسمی از قبیل هارونی ، ریتم ، تناسب ، تعادل ، توازن ، تقارن و.... ارتباط مستقیم دارد وهنری است که به  نوعی هم مستقل است وهم می تواند با بیان زیبایی از ادبیات فاخر میانی وعبارات بزرگان ویا از همه مهمتر آیات قرآن واحادیث اهلبیت (ع) مزین شود. در خوشنویسی برای خلق یک اثر وماندگاری آن علاوه بر فراگیری تکنیک که بسیار مهم است خوشنویس باید دست ودل وذهنش کا ملا با یکدیگر کوک باشد وخلوص وصداقت درونی داشته باشد. دارد که گفت :
آنکس که آشنای دل است             که صفای دل از صفای دل است
ولی خطاطی :  چون برای بیان یک مطلب وارائه آن بکار می رود لزوما ممکن است عناصر زیبایی شناختی در آن وجود نداشته با شدویا وجود داشته باشد ئلی خوشنویسی حتما بدلیل رعایت نکات ذکر شده بالا با زیبایی همراه وعجین می باشد وپیوند نا گسستنی دارد . بطور کلی خطاط به کسی می گویند که خطی را می نویسد وارائه می دهد چه بسا که این خط ممکن است زیبا باشد یا نباشد. خطاطی ممکن است  نوعی هنر باشد. ولی خوشنویسی هنری فراتر از خطاطی است  .
حسین عجم اکرامی عقیده دارد: دولت در شهرستانهای مختلف ازاساتید ومدرسین انجمن خوشنویسان درآموزش وپرورش بکار گیری نماید.
دیدگاه  دیگر مدرس انجمن خوشنویسان شاهرود را در تعریف واژه هنر جویا شدیم وپرسیدیم که آیا بنظر شما خوشنویسی هم می تواند هنر باشد؟
 پاسخ دادند: بنام خدا .دانشگاه که بودم استادی داشتم که بعنوان بنیانگزار طرح صنعتی اتوایران بود.ایشان خوشنویسی را هنر نمی دانست ودلیلش را می گفت هنری که می هخواهد آخرش مثلا (ن) را بنویسد مثل استاد امیر خانی یا استاد میر فانی ودر نهایت طرف می خواهد استاد امیر خانی دیگری باشد!! خواب این (ن) نوشتن را استاد امیر خانی زحمتش را کشیده وآن چیزی نیست که نهایتش پیدا باشد پس به آن هنر نمی گویند بلکه می توان خوشنویسی را بعنوان یک صنایع دستی نام برد .اما از این که بگذریم همه هنر مندان وعلماء ما از خوشنویسی بعنوان یک هنر اسلامی نام می برند مخصوصا از نستعلیق که بعنوان عروس خطوط اسلامی به لحاظ زیبایی که دارد. ولی نظر شخص خودم براین است به گفته استادی که خوش نویسی را هنر نمی دانست ودیگرانی که هم عقیده اند باید بگویم استاد امیر خانی آمدند و نوشتن دایره (ن) را با حرکات وآدابش نوشتند وما هم از آن بعنوان رسم الخط استفاده می کنیم درست است . اما می خواهم بگویم این تنها یک سرمشق است وما می توانیم به آن زیبایی بدهیم وبهتر ازآن هم بنویسیم وخلاصه اینکه بنظر من خوشنویسی یک هنر است وهنری که واقعا با روح وروان آدمی سروکار دارد.لازم می دانم این مطلب را هم گفته باشم که قرآن عثمان طه که بسیار معروف وزیبا بود الان یک خط رسمی است که از عالم هنر در آمده چون با فونت کامپیوتری نوشته می شود وچیزی که نشود با کامپیوتربه اندازه دست دقیق در آورد آن هنر است. عجم اکرامی به این سئوال هم که پرسیدیم مدرک شما در خوشنویسی چیست واز چه سالی خوش نویسی را شروع کردی ؟ پاسخ داد : من مدرک ممتاز در کلیه خطوط دارم واز سال 66 وارد انجمن خوشنویسان شدم که در سال 68 مدرک ممتازم را گرفتم واز سال 69 هم بعنوان مدرس دراین انجمن همکاری دارم ودر خدمت علاقه مندان به خوشنویسی هستم این مدرس با ذوق ادامه داد من قبل از ورود به انجمن خودم خوشنویسی کار می کردم وخط خوبی داشتم ودر یک جایی اصلابعنوان خوش نویسی مشغول کاربودم وعلاقه زیادی داشتم از کودکی عاشق خوش نویسی بودم . با ورودم به انجمن با دوسه جلسه تمرین که با زیروبم کار بهتر آشنا شوم از محضر استاد صفانیا وهمچنین شریعتمدار تهرانی استفاده کردم . بایدعرض کنم من در انجمن خوشنویسان اول دوره عالی را امتحان دادم وقبول شدم وبعد هم مدرک دوره ممتاز را گرفتم در آن زمان همه مدرسان مدرک ممتاز داشتند وبرای دوره فوق ممتاز قرار شد خود انجمن این مدرک را بدهد یعنی نمونه خط از انجمن خوشنویسان کل کشور (تهران) بیاورند وهر کسی نمونه خط بفرستد تا مدرک فوق ممتاز بگیرد جمعی از اساتید ودوستان آمدند ودر این آزمون شرکت کردند وفوق ممتاز مدرکشان آمد اما من در آن موقع نبودم در شاهرود ودر نتیجه نمونه خط نداندم ومدرک فوفق ممتاز برای من صادر نشد وآن زمان مثل الان نبود که هنر آموز باید دوره بگذراند چون هم نیاز بود وهم کسی نبود بغیر از همین ماچند نفر،الان استقبال خوب شده وباید دوره ها را بگذرانند ومدرک بگیرند .حسین عجم اکرامی دررابطه با گرفتن مدرک دوره های خوشنویسی هم اشاره ای کرد که در سراسر ایران انجمن خوشنویسان به مرکزیت تهران همچون سازمانهای آموزشی از ضوابط قانونی خاصی بر خوردار است ودر هر کجای ایران امتحانات دوره ومیان دوره ای وترم تابستان نمونه خط ها وسئوال ها از تهران در پاکت های در بسته لاک ومهر شده می رسد وامتحانات سراسری همزمان اجرا وبرگه ها جمع می شود ولاک ومهرشده به تهران می رودواساتید تهران البته با دعوت نماینده از انجمن خوشنویسان هر شهرستان برگه ها تصحیح ونمره قبولی یا رد داده می شود ومهر وامضاء معتبر قانونی می خورد این طور نیست که هرانجمنی در هر شهرستانی خودش گواهینامه صادر نماید گواهینامه ها سراسری وقانونی است. آخرین سئوال راهم که پرسیدیم :بعنوان یک مدرس چه انتظاری از مسئولین دارید آیا همکاری مسئولین با انجمن هست یانه ؟ تصریح کرد به لحاظ مالی هیچ کمکی از دولت به انجمن نمی شود حتی خود اداره ارشاد هم که انجمن با آن اداره همکاری می کند هیچ کمکی به لحاظ مالی ندارد .وانتظار ما از دولت وادارات دولتی خاسته آموزش وپرورش آن است که در شهرستانهای مختلف کشور از وجود اساتید ومدرسان انجمن خوشنویسان هم در مدارس آموزش وپرورش به کار گیری کنند تا موجب اشاعه بیشتر خوشنویسی در جامعه بشود .جالب این جاست که بعضی از معلمین عزیز سر کلاس وقتی مطلبی را می نویسند متاسفانه خوانده نمی شود باید خودش بیاید وآن نوشته را بخواند آموزش وپرورش باید ترتیبی اتخاذ کند که از انجمن خوشنویسان بخواهد که معلمین را با خط خوشنویسی آشنا کنند .معلمی که سر کلاس می رود حد اقل خط تحریری خودش را در نحوه به هم چسباندن اتصالات متوجه شود.الآن 2 سال است که خط تحریر در کتاب های درسی بچه های ما گذاشته اند،بالای صفحه خط تحریر گذاشتند وپایین آن یک خط کامپیوتری را نوشتن که بعضی از ترکیبات آن اشکال دارد.با توجه به اینکه حرکات اصلی خط خوش نویسی مقداری سخت است برای ساده کردن آن آمده اند حرکات ابداعی گذاشتند که این غلط است ولازم است آموزش وپرورش در این راستا اقدام کند. حد اقل دانش آموزان را هدایت به انجمن خوشنویسان نماید که از آموزش خوش نویسی بی بهره نباشند ویا مدارسی که درسطح شهرستان وجود دارد هفته ای ویا دوهفته ای یکبار یکی دو ساعت از اساتید ومدرسان انجمن خوشنویسان دعوت کنند تا به مدرسه برود وحداقل تدریسی در خط تحریر داشته باشند که خودشان از نوشتن خط خودشان بهره ولذت ببرند.
 دیگر مدرس ازانجمن خوشنویسان را جویا شدیم .سرکار خانم آزاده مجاوری : 
من خودم بطور کلی هنر خوشنویسی را بیشتر برای خواسته دل خودم دوست داشتم نه بخاطر اینکه استاد خط باشم
از سرکار خانم آزاده مجاوری  که در دو رشته از هنر خط موفق به کسب مدرک فوق ممتاز شدند نظرشان را در مورد فراگیری هنر در زمینه های مختلف بویژه هنر خوشنویسی جویا شدیم وایشان چنین پاسخ دادند: بنظر من هنر آموزی بیشتر حالت عشق وعلاقه مندی خود آدمی است وبرای خود من زیبایی چرخش قلم بر روی کاغذوایجاد صدایی که درهنگام نگارش دارد بسیار جالب وآرام بخش است . من خودم بطور کلی هنر خوش نویسی را بیشتر برای خواسته دل خودم دوست داشتم نه بخاطر اینکه یک روزی استاد باشم. خانم مجاوری ادامه داد از مهرماه سال 82 به انجمن خوشنویسان شاهرود آمدم وثبت نام آموزش هنر خوشنویسی کردم که در این انجمن دوران مقدماتی خط را تا مقطع ممتازی از محضرآقای طالبی بهره بردم ویک دوره ممتازی وفوق ممتازی را هم در محضر استاد صفانیا بودم. وباز فراگیری هنر دوم خط را که خط شکسته است از محضر اساتید بزرگواری چون مزجی و شهنما کسب بهره وری کردم که به لطف خدا وهمت وپشتکار مداوم وجدی وعلاقه ای که داشتم مدرک هنر خوشنویسی فوق ممتاز را دریافت کرده ام والان هم در کنار اساتید انجمن خوشنویسان شاهرود در خدمت هنر آموزان خوشنویس هستم. در سئوال دومی که ازسرکار خانم مجاوری پرسیدیم که استقبال مردم خاصه نسل جوان را در فراگیری این رشته هنری چگونه ارز یابی می کنند ؟پاسخ داد: احساس من برآن است که استقبال خوبی از این رشته هنری شده ومی شود که اگر یک فرهنگسازی خوب وجامعی از طریق مسئولین نظام صورت بگیردویک آگاهی کلی به همه مردم داده شود استقبال بهتر ازآنچه که هست خواهدبود . مجاوری تصریح کرد استقبال از هنر بخصوص خوش نویسی به قشر وگروه سنی خاصی ارتباط پیدا نمی کند. من شاهدم که همه علاقه مندان اعم از زن ومرد، پیر وجوان ومیان سال،مقاطع ابتدایی ودانشگاهی و استاد وغیر استاد ،پزشک ومهندس وحتی کارمند و کارگر ساده یک جایی، در سنین مختلف آمدند ودر کلاسهای آموزش خوش نویسی شرکت کردند ومی کنند که خیلی ها را می شناسم با سن وسال بالا مدارک بالا در هنر خوش نویسی گرفتند و بعنوان نمونه آقای فرزانه را باید بشناسید یا اسمش راشنیده با شید که با داشتن 81 سال سن  ودر خانمها خانمی که 60 سال دارد و باز دربرعکس جوانترین هنر آموزی که کلاس دوم ابتدایی است در کلاسهای خوش نویسی شرکت کرده ومی کنند. این در وحله اول چیزی نیست مگر آن عشق وعلاقه ذاتی ورسیدن به خواسته دل آدمی است حالا بعضا هم هستند که بخاطر استخدام در جایی ویا دلیل دیگری علی رغم میل باطنی در کلاس خوشنویسی شرکت می کنند وآنها بیشتر خط تحریر برایشان ملاک است که بتوانند خوش خط بنویسند.  این مدرس انجمن خوشنویسان شاهرود توصیه ای هم به همه آحاد جامعه داشتتند واینگونه بیان کردند که ،توصیه من به همه مردم از همه اقشار این است چه خانم ها وچه آقایان ، بیایند در تفریحات خود ازتفریحات سالم بجای تفریحات نا سالم استفاده کنند .فراگیری هنر خاصه هنر خوش نویسی یکی از آن تفریحات سالم است که می توان از آن به نحو شایسته ای بهره برد. همانطور که گفتم هنر آموزی تنها هنر خوش نویسی نیست دهها هنر خوب وسازنده وسالم دیگرهست ولی من معتقدم که سر لوحه همه هنرها می تواند آموزش خوشنویسی باشد.وانگهی اگر از بعد دیگرش بنگریم این هنر می تواند یک منبع درآمدی هم برای مخارج زندگی به انسان کمک نماید.
ن و القلم و ما یسطرون
حبیب الله برز جان که می گوید :خط جزءفرهنگ ماست  و هر کشوری را  با خطش می شناسند 
با حبیب ا... برز جان این مدرس با ذوق و دوست داشتنی به گفتگو نشستیم و از ایشان خواستیم تا نظر خودشان را در چگونه تاثیر گذاری هنرخوش نویسی در زندگی و توصیه اش را به آحاد جامعه در آموختن هنر خاصه هنر خوش نویسی بیان کنند . 
این مدرس عزیز چنین پاسخ داد :هنر خوش نویسی و هر هنری که انسانی داشته باشد بسیار خوب و مفید است ودر زندگی اثرات بسیار موثرومطلوبی در همه زمینه ها دارد مشروط به این که این هنر باعث نشود به جای مهر ورزی ومودت ومحبت ، منجربه کدورت وناراحتی گردد. تأثیر هنر دقیق شدن در مسائل زندگی به لحاظ عاطفی وارتباطی وروابط عمومی با جامعه است وانسان را با مفاهیم ومعانی فرهنگ آشنا می کند ودر نهایت به نقطه کمال نزدیکتر می کند.برزجان ادامه داد توصیه من به آحاد جامعه خاصه نسل جوان این است که هنر خط وخوشنویسی را جدی بگیرند وبدانند که مهمترین رمز موفقیت در خوش خطی وخوشنویسی زودتر بروز می کند واین هنری است که هر بیننده را بخود مجذوب می کند وبهتر است بگویم که خلوت تنهایی انسان را پر می کند. این را هم بدانیم که خط جزء فرهنگ ماست .هرکشوری رابه خطش می شناسند .مثلا خط چینی تصاویری را در اذهان بوجود می آورد که بسیار زیباست وخط انگلیسی تصاویر خاص خودش را دارد هنگامیکه اتصال حروف به یکدیگربا پیچ وخمهای قشنگی که ایجاد می کند . ودر خطوط اسلامی مثل نسخ ،ثلث واینها که از قدیم فرهنگ سازی شده ونشان دهنده یک فرهنگ بالای ایرانی است .خط نستعلیق با پیچ وخم های دقیق وتناسبات دقیقی که دارد نشان دهنده فرهنگ غنی ما در ایران است که نستعلیق رابعنوان عروس خطوط اسلامی می شناسند بخاطر اینکه برخاسته از فرهنگ ریشه دارایرانی است .ایرانی ها همیشه خلاق بوده اند،چه درعلم وچه در هنر ، جبیب الله برزجان تاکید کرد ما اساتید صاحب نامی در عرصه های مختلف هنر چون ابن سینا ،در علم طب وذکریای رازی را در علم کشف و.... داشتیم وداریم که مایه مباهات واز افتخا رات ما دردنیا هستند.بنظر من باید مسئولین عزیز نظام جمهوری اسلامی دست اند کاران عرصه رسانه وخبر صدا وسیما بیایند و فرهنگ سازی کنند واصلا آموزش هنر خوش نویسی را جزءبرنامه ها بگذارند وبه مردم معرفی کنند آنهم نه در حد تصویر ویا مروری گذار، بلکه مثل خیلی از برنامه ها ی آموزشی ساعاتی را از اساتید برجسته دعوت کنند تا آموزش خوش نویسی را به همگان آموزش بدهند که باز  تئوری نباشد بلکه به صورت عملی آموزش بدهند وجوانان وعلاقه مندان را با هنر های زیبا وجذاب آشنا نمایند . این مدرس برجسته انجمن خوشنویسان شاهرود به این سئوال هم که پرسیدیم خود شما از چند سالگی به هنر خوش نویسی روآورده اید ورمز موفقیت شما چه بود؟ اینگونه پاسخ داد : من از سن 23سالگی بطور جدی وبا پشتکار مداوم هنر خوشنویسی را دنبال کردم تا اینکه موفق شدم به لطف خدا مدرک فوق ممتاز این هنر زیبا را بگیرم والان هم خوشحالم که باز عنایت حق تعالی باعث شده تا بتوانم آموخته هایم را به دیگران وهنردوستان عزیزی که به این انجمن مراجعه می کنند انتقال بدهم واما رمز موفقیت من در اول کمک خدا وسپس عشق وعلاقه وپشتکار مداوم وجدی ام بود که با تمرینات زیاد وتفکر وتدبر در این رشته هنری بحمدالله موفقیت هایی را بدست آوردم آثاری را نگارش کردم. چند اثر تابلویی نوشتم که در کتابها بچاپ رسیده ومورد استفاده است در مسابقات مختلف شرکت کردم مقامهایی را بدست آوردم ویکسری هم کارهای تحقیقی ،پژوهشی وابداعی داشتم که برای اولین بار موفق به ابداع خط با شیوه معکوس در هنر خوش نویسی را داشته باشم واین شیوه منجر به تراش قلم در جهت معکوس است .که الان خودم و............ با این شیوه ابداعی جدید به نگارش آثار وهنر خوشنویسی می پردازیم واین موفقیت ها بقولی معروف "خواستن توانستن است "..جبیب الله برزجان کلام آخر خود را اینگونه بیان کرد : من معتقدم که هنر خلق واقعیت وحقیقت است وهنرمند را خالق حقیقت می دانم که این حقیقت می تواند در همه زمینه های هنری وقسمتهای مختلف وجود داشته باشد. واین تنها به هنر خوش نویسی ختم نمی شود.  
در راستای این گفتگوی کوتاه لحظاتی راهم در محضر مدرس خوشنویس وبا استعداد دیگر انجمن خوشنویسان شاهرود :
سرکارخانم فهیمه شاکرنشستیم. واز نقطه نظرات ایشان هم اطلاعات گرفتیم 
از سرکار خا نم فهیمه  شاکر سئوال کردیم چه انگیزه ای داشتید که خوشنویسی را انتخاب کردید؟ والان چه احساسی دارید.؟ شاکر گفت بانام خدای مهربان وتشکر از شما : انگیزه ام از خوشنویسی اول علاقه زیادم به این هنر ریبا بود وبعد خواسته دل وقلبی ا م بود واحاس آرامشی که با خوشنویسی به من دست می دهد.لذا من از همان دوران کودکی می نوشتم خطم خوب بود وعلاقه مند به خوش نویسی بودم وفکر می کنم صبر وحوصله خوبی هم برای یادگبری  خوشنویسی داشتم که الحمدالله با اینکه من متاهل هستم وفرزندانی دارم باز فرصتی را بوجود آ وردم تا در خدمت هنر خوشنویسی در محل انجمن خوشنویسان ودرکنار هنر آموزان عزیز باشم واما احساسم این است که خدا کمک کرد وپشتکار وزحماتم نتیجه داد وبه آن آرزویی که داشتم فکر می کنم تا حدودی رسیدم آنهم نه به این عنوان که الان مدرسم وهنر آموزانی با من هستند بعنوان اینکه این هنر خوشنویسی آرامشی به من می دهد وخواسته دلم را تامین می کند . 
از خانم شاکر باز هم  پرسیدیم بنظر شما آیا می تواند خوشنویسی هم هنر باشد نظر شما چیست ؟ با حالت تعجب گفت یعنی چی .مگر می شود که خوش نویسی  هنر نباشد البته هر کسی در هرجایی که هست ایده وافکارو نظرو دیدگاهش یک ویژه گی خاص دارد ومن به همه آنها احترام می گذارم وبرای همه آنها ارزش قائلم ولی از نظر من خوش نویسی هنر بسیار قشنگ ودلچسبی است که با روح وروان آدمی سروکار دارد وخلوت تنهایی انسان را پر می کند حالا بماند به اینکه یک خوش نویس با اثری که از خود خلق می کند چه تحولی وچه زیبایی و چه آرامشی را بوجود می آورد اینخوشنویسی و خط خوش داشتنن بیانگر و نشان از فرهنگ یک مملکت است که ایران اسلا می ما فرهنگ غنی خطش در دنیا بی نظیر است. واگر هم بعضی ها می گویند خط وخوشنویسی یک فن ویا چیز دیگر است در واقع بنظر من اشتباه است  چون هر کاری را که ما انجام می دهیم اول از یک کسی ویا یک جایی الگو گرفته ایم وبعد رفته رفته آن را گسترش دادیم ودر کنارش ابداعات جدیدی داشتیم  پس به نظر من بله خوشنویسی یک هنر فوق العاده زیباست وقتی که حرف دلت را با حرکات دقیق وآهنگ خوش قلم بر روی کاغذ می نویسی وآن اتصال دقیق وظریف کلمات شکلی را بنمایش می گذارد که روح وروان را آرامش می دهد وهمه خستگی را از جسم وروحت می گیرد این هنر نیست ؟ پس چه چیزبه این می توان گفت که هنر نباشد وآن باشد.
فهیمه شاکر این مدرس خوش خلق وخو به این سئوال دیگر که پرسیدیم آیا شما در مسابقات خط شرکت کردید وآیا تابلویی هم نوشتید وآیا در خانواده خودت فرزندانت وهمسرت هم خوش نویس هستند یانه ؟ گفت بله من تابلو هایی نوشتم که بارها در نمایشگاهها یی که بر گزار شده مورد استقبال قرار گرفته ودر مسابقات هم مقام اول را داشتم والان چند تابلو در محل انجمن دارم وچند تابلوهم در منزل که برای من خیلی ارزشمند ودوست داشتنی است اما از لحاظ خوشنویسی همسر وفرزندانم باید عرض کنم ، همسرم خوشنویس نیست وبه دلایلی دنبال خوش نویسی هم نرفته وبچه هام هم هنوز کوچکند به سن وسالی نیستند که بخواهم مطلبی بگویم ولی شاید آنها هم بزرگتر شدند از لذت خوشنویسی بهره بردند.
خانم شاکر کلام آخر را اینگونه پاسخ دادند .که پرسیدیم مدرک شما در خوش نویسی چیست؟ گفت : مدرکم فعلا ممتاز است وبرای فوق ممتاز هم دوره می بینم که امیدوارم موفقیت گرفتن فوق ممتاز را هم داشته باشم شاکر در اشاره به تدریسش هم گفت  نستعلیق وتحریر که بیشتر خط تحریر کار می کنم.
متأسفانه استقبال مردم از خوشنویسی رضایت بخش نیست ! نمی دانم از مشکلات مالیست یا گرفتاریهای روزمره .
این سخن محمود مزجی مدرس با ذوق دیگر انجمن خوشنویسان شاهروداست:   
چند دقیقه را هم در کنار این مدرس گرانقدر وهنرآموزان عزیزبه گفتگو نشستیم
در اولین سئوال که پرسیدیم چرا در اصول هفت گانه هنر ، خوشنویسی را جز هنر نمی دانند گفت: واقع امر این است که خود من هم هنوز به نتیجه قانع کننده ای نرسیدم وبرای منهم این چرا وجود دارد ولی شاید بعضی ها بگویند که خوشنویسی نوعی ذوق، استعداد وسلیقه افراد است که نمی توان آن را هنر دانست در صورتی که همان زحمات وتلاشی راکه برای آموختن هنرهای دیگر باید انجام داد در خوش نویسی هم اعمال می شود. وبعضی هم می گویند خوشنویسی نوعی فن است که قلم را در مرکب فرو می کنی وحرکتی را انجام می دهی . بیشتر نقاشها می گویند خوش نویسی هنر نیست همان گونه که گفتم برای منهم این سئوال مبهم است که چرا هنر نیست. 
مزجی به این سئوال که استقبال در خانم ها معمولا در کارهای مختلف فردی واجتماعی بیشتر از مردان بنظر می آید بنظر شما چه انگیزه ای باعث این استقبال بیشتر می تواند باشد .؟ تصریح کرد: بله همانگونه که گفتید استقبال خانم ها معمولا بیشتر است . آنچه که بنظر می آید در این راستا حس ظرافت وزیبا پسندی است که در خانمها بیشتر دیده می شود بهمین خاطر هم شاید باشد که استقبالشان در کارها بیشتر است خوشنویسی هم یکی از همین کارهای ظریف است .ومطلب دیگر آنکه صبر وحوصله خانم ها به مراتب از آقایان بیشتر است وباز خوشنویسی صبر وحوصله زیادی را می طلبد در این بین سرکار خانم شاهسوار بعنوان هنر آموز کلاس خوش نویسی آقای محمود مزجی گفت ما خانم ها با توجه به اینکه در کار خانه داری مسئولیت زیادی را بر عهده داریم باز احساس می کنیم که یک سرگرمی خوبی که راضی کننده درونی ما باشد کم داریم واین خوشنویسی  بهترین سر گرمی در خلوت دل است که در اوج خستگی وناراحتی ومشکلات دیگری که پیش می آید.بر می خیزیم لحظاتی را قلم ومرکب بدست می گیریم وبر روی کاغذ حرکت می دهیم صدایی که از قلم بر روی کاغذ تولید می شود بهترین آلام وآرام بخش ترین موقعیت روح وروان ودرون ماست وبطور کلی همانطور که استادم آقای مزجی گفتند ما خانم ها به ظرافت ولطا فت وزیبایی توجه بیشتری داریم .اما وقتی که از این خانم پرسیدیم بنا به گفته خودتان که به کارهای هنری علاقه دارید پس چرا اگر لباس شما پاره شود یا دکمه لباس شما کنده شود حاضر نیستید این خیاطی را انجام بدهید دنبال یک خیاط برای دوخت یک دکمه می روید ؟ گفت : بله همینطور است اما من بسهم خودم وقتی صحبت از خیاطی می شود احساس یک دلهره واسترس دارم که نکند کاری که می کنم یا دکمه ای که می چسبانم باعث شود لباسم خراب شود واین مسائل... ولی در کارهای نقاشی وخوش نویسی اینها نمی دانم چرا بجای استرس ودلهره یک نوع شوق وذوق می شود که بیشتر به آن کار تشویق می شوم . در لابلای همین توضیحات آقای مزجی وخانم شاهسوار هنر آموز دیگری بنام خانم محمدی هم گفت خوشنویسی یک جورایی می تواند خلوت تنهایی آدمی را پر کند ویک شوق لذتی دارد که خستگی حتی فشار کار زیاد را از آدمی می گیرد با اینکه خود من خانه دار هم هستم مسئولیت بچه هم بر عهده دارم وگاها کارهای خانه ومهمان وبعضا موارد دیگر هم هست ولی باز با علاقه خاصی به کلاس خوشنویسی هم می آیم وبه گفته دوستم وآقای مزجی سروصدایی که قلم در هنگام حرکت بر روی کاغذ دارد بنوعی آرام بخش ونشاط آوراست . مزجی در ادامه افزود 10 تا 12 سال پیش استقبال آقایان بیشتر از خانم ها بود ولی از آن سالها به این طرف عکس آن خانم ها استقبال بیشتری دارند وآقایان کمتر ونمی دانم شاید علاقه در آقایان کمتر شده ویا مسئولیت ومشکلات بیرونی وکارها دیگر فرصت شرکت در این کلاسهارا از آقایان گرفته است.
از این مدرس عزیز وگرانقدر این سئوال راکردیم که استقبال از خوشنویسی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پاسخ داد متأسفانه استقبال رضایت بخش نیست نمی دانم مشکلات مالی مردم ویا گرفتاریهای روزمره است که این استقبال کم شده است . بنظر می رسد نیاز به یک فرهنگ سازی کلی وجامع دارد که مخصوصا مسئولین عزیز نظام جمهوری اسلامی باید حرکتی از خود نشان دهند. در گذشته دوران مدرسه تا دوم سوم دبیرستان در کتاب هنر که سر کلاس آموزش داده می شد خوشنویسی هم بود ونمره خوشنویسی هم منظور می شد ولی الان انگار در مدارس هم ازبین رفته چه بسا اینکه گاهی شخصی مدرک بالایی دارد ولی درعوض خوش خط وزیبا نویس نیست که باید هم خود مردم وهم مسئولین فکری بردارند واین خوشنویسی را که معرف فرهنگ هر مملکت است از نواحیاء شود.
مزجی به سئوال آخرهم که پرسیدیم مدرک شما در خوشنویسی چیست واز چه زمانی خوش نویسی را شروع کردید واساتید شما چه کسانی بودند گفت؟ من قبلا خودم در خانه کار می کردم اصلا خوشنویسی را دوست داشتم بدون الگو ویا مربی می نوشتم بطور کلی به هنر علاقه داشتم ودر اصل پابه پای پدر واجدام سفالگری می کردم وپدر واجداد من در سفالگری معروف بودند اما خودم در کنار سفال به خوشنویسی علاقه نشان دادم واز سال72 که به انجمن خوش نویسان آمدم ورسما خوشنویسی را با جدیت وپشتکار وعلاقه وصبر وحوصله شروع کردم خط نستعلیق را از مهندس شریعتمدار بهره بردم وخط شکسته را هم استاد ارزشمندم جناب آقای صفانیا بود که موفق به دریافت گواهینامه فوق ممتاز شدم وازسال 75 هم توفیقی شد تا آموخته ام را در حد بضاعتی که دارم در خدمت انجمن خوشنویسان ودر کنار اساتید محترم با این هنر آموزان عزیز وبا نشاط باشم.
لحظاتی را هم با مدرس عزیز دیگر انجمن خوشنویسان به گفتگو نشستیم آقای قنبر خالقیان .
این مدرس مهربان هم به سئوالات ما پاسخ گفت:
در اولین سئوال که پرسیدیم چه انتظاری بعنوان یک خوشنویس از دولتمردان ومسئولین نظام جمهوری اسلامی در اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ خوشنویسی دارید؟ گفت بنام خدا : مشکلی که وجود دارد جوانان حاشیه هاشان زیاد شده است که یکی از دلا یلش تکنولوژی جدید است .با وجود موبایل ، اینترنت ، ماهواره ای که موجود است واین سرگرمی های زیادی که پیش آمده ، هنر های ملی وسنتی را به فراموشی سپرده است اولا توصیه من به جوانان این است که فرصتی را هم در کنار آن سرگرمی ها داشته با شند وبه هنر های سنتی هم توجه نمایند هرچند تکنولوژی های جدید بسیار جذاب است ولی در عوض هنر خوشنویسی خیلی جذاب نیست وهنر خشکی است .سالها باید بگذرد تا به این هنر آشنا شوند وباز از طرفی دیگر جوانان امروزی ما خیلی عجولند ومی خواهند ره صد شبه را یک شبه بروندوبه همه جا برسند لذا به همین خاطر است که دنبال چیزهای سهل وآسانند وخوشنویسی هم ربطی به راحت بودن ندارد لذا شایسته است مسئولین هم مخصوصا آموزش وپرورش با دعوت از اساتید خوش نویس در مدارس وبکار گیری آنها زمینه فرهنگ سازی هنر های ملی وسنتی را در جوانان بوجود آورند وآنها را برای اشاعه فرهنگ هنر خط خوش داشتن وخوش نوشتن خاصه همین خط تحریری که با آن در طول دوران تحصیلات باآن سرو کار دارند تشویق نمایند.
 خالقیان به سئوال دیگری که پرسیدیم مدرک شما در زمینه خوشنویسی چیست واز کدام استاد این خوش نویسی راآموخته اید ؟تصریح کرد : من فوق ممتاز خطوط را دارم وحدود 17 سال است که خوشنویسی کار می کنم وعلت روی آوردنم به خوش نویسی علاقه فوق العاده زیادم به این خوش خطی بوده است از کودکی بخاطر دارم 10ساله بودم کلاس چهارم باعلاقه ای که داشتم خودم کار می کردم وگاها هم از معلمین ودبیرانی که خط خوبی داشتند از آنها کمک وراهنمایی می گرفتم بخاطرم هست دبیرما آقای امیری که دبیر روان شناسی بود چون خط خوشی داشت اورا دبیر هنر گذاشته بودند ومن از اوکمک می گرفتم تا اینکه آمدم در انجمن خوشنویسان شاهرود ثبت نام کردم ودوره عالی را با آقای عجم اکرامی بودم ودوره ممتاز وفوق ممتاز را با استاد صفا نیا کار کردم وخط نسخ راهم در خدمت آقای شریعتمدار وفقط خط شکسته را که کار نکردم .قنبر خالقیان در باب استقبال از خوشنویس گفت : بنظر من از اول انقلاب تا کنون به مراتب استقبال از خوشنویسی بیشتر بوده تا قبل از انقلاب ، وقبل از انقلاب تکنولوژی هم ضعیف تر بوده ،اساتید هم کمتر بودندودسترسی به آنها هم مشکل بوده کتب وجزوات آموزشی کمبوده ولی الان اینطوری نیست همه چیز بیشتر وبهتر شده که می طلبد صدا وسیما ومسئولین ودست اندرکاران از طریق رسانه ها وطرق مختلف فرهنگ سازی کنند وهنر خوشنویسی ملی وسنتی را بیشتر در جامعه وبین جوانان گسترش دهند وآنها را به سمت وسوی انجمن خوش نویسان وهنر خوش نویسی بیشتر هدایت نمایند. آخرین پاسخ خالقیان دراین گفتگوهم راجع به تعریف هنر واینکه آیا خوش نویسی هم می تواند یک هنر باشدیانه بود؟ ادامه داد : در تعریف واژه هنر هر کسی یک چیزی را گفته است . ارسطو یک جور وافلاطون جور دیگر ودیگران طریقی دیگر در تعریف هنر نظرات مختلف داشتند وتولستوی چیزی می گوید که دیگران نمی گویند در نهایت با توجه به اینکه خود واژه هنر را کسی تعریف خاصی ازش نکرده نمی توانیم بگوییم خوشنویسی یک هنر محسوب می شود یا نه . اما بنظر خود من خوش نویسی دو جهت دارد.از یک جهت می توان گفت هنر است واز طرف دیگر باید گفت هنر نیست .از طرفی که هنر است آن است که ترکیب بندی وکنار هم نشاندن کلمات به طوریکه تا کنون کسی آن ترکیب را انجام نداده باشدوهمچنین طراحی حروف وکلمات جدید وابداع خطوط مختلف از این دونظر خوشنویسی هنر است اما از آن دید که نست اجرای حروف وکلمات با ابزار خوشنویسی ورعایت اصول وقواعد از پیش تعیین شده ،در این مورد خوشنویسی هنر نیست صرفا یک مهارت وفن است.با توجه به اینکه خوش نویسی در نظام اسلامی جایگاه خوبی داردو ازانقلاب به این طرف به آن خوب توجه شده است   
نعیمی مدرس دیگر انجمن خوشنویسان شاهرود هم چنین می گوید
خط و خوشنویسی بهترین وسیله ایست که می توان فرهنگ یک مملکت را ارائه داد.
لحظاتی هم به سراغ دیگر مدرس خوب انجمن خوشنویسان شاهرود به گفتگو نشستیم واز از ایشان پرسیدیم که ازدیدگاه خودشان هنر را چگونه ارزیابی می کنند؟ وآیا خوشنویسی را هم می توان به دید یک هنر به آن نگاه کرد؟ درپاسخ چنین گفت: اجازه بدهید تا از این جمله بسیار زیبا استفاده کنم که گفت : هنردمیدن روح تعهد در انسانهاست این جمله قشنگی است که هیچ وقت از ذهن تاریخ پاک نمی شود. اما در رابطه با هنر خوشنویسی می گویند ، معمولا در هنرهای هفت گانه خوشنویسی هنر نیست ولی سئوال من این است که اگر هنر نیست پس چه باید اسمش را بگذاریم.؟! اما هنر چون بر اساس قاعده وقانون انجام می شود می گویند خوشنویسی هنر نیست .در صورتیکه کتیبه های خط میخی وامثال آن خطها ، وخوش نویسی بهترین وسیله ایست که می توان فرهنگ یک مملکت را ارائه داد.همانگونه که در بین النهرین خطوط میخی وتصویری را پیدا کردند که بعنوان فرهنگ آن زمان بود .اصلا خوش نویسی وخط بیانگر فرهنگ یک قوم است وهنر هر قومی را می رساند.حالا یکی قوی تر ویکی ضعیف تراست.
از نعیمی سئوال کردیم که عده ای معتقد برآنند که بعضی از هنر مندان ویا خوشنویسان هنر وذوقشان موروثی است آیا شما این مطلب را تایید می کنید ؟ پاسخ دادند بله تایید می کنم . مثلا خود بنده پدرم با عنایت به اینکه سواد دوره ابتدایی داشت ولی وقتی قلم بدست می گرفت ومی نوشت مثل کسی بود که سالها در کلاس خوشنویسی دوره دیده است وهمینطور خودم وباز فرزندانم همینطور خوش خط وزیبا می نویسند مثلا دخترم با توجه به اینکه هنوز سن وسالی ندارد ودر کلاس خوشنویسی هم شرکت نکرده اما خود به خود با توجه به تمریناتی که می کند بسیار خوش خط و عالی می نویسد . وبازپرسیدیم بعضی از افراد هستند که پدر ویا مادرشان اصلا سواد نداشتند چگونه اینها هنر مند وخوشنویس شده اند .تصریح کرد: اینگونه افراد در مرحله اول کم هستند وبه عبارتی نادرند اما اگر دقت کنیم نتیجه می گیریم که شاید امکانات برای پدر ومادرشان فراهم نبوده که درس بخوانند چه بسا اینکه اگر موقعیت مستعد بود وآنها هم درس می خواندند خوشنویس بودند وشما یقین بدانید ذات موروثی وجود دارد. پاسخ سئوال سوم را که پرسیدیم رمز موفقیت خود را در چه می دانید؟ اینگونه بیان کرد : عشق وعلاقه شخص خودم وپی گیری مداوم وتمریناتی که داشتم . بخاطرم هست از کلاس سوم ابتدایی من خوشنویسی را شروع کردم ودر کلاس چهارم معلم خوش خطی را داشتیم که اهل شمال بود قلم ها را می آورد وروی بخاری می گذاشت که خشک می شد وبعد می تراشید وما استفاده می کردیم واین معلم چون خودش خوش خط بود وخط می نوشت همین انگیزه باعث شد که علاقه من به خوشنویسی دوچندان شود وبیشتر دنبال خط باشم تا سال دوم دبیرستان ، سال 64 که به انجمن خوشنویسان شاهرود آمدم ثبت نام کردم واز محضر استاد صفا نیا خط نستعلیق را بهره مند شدم ، خط نسخ قرآنی را هم با استاد شریعتمدار همراه بودم والان مدرک فوق ممتازرا در خوشنویسی دارم وافتخاری است که خدا عنایتی کرده تا در خدمت عزیزان خوش نویس در این انجمن باشم.     
 و در ادامه گفتگو سرکار خانم پریسا هشترودی علمداری هم ازجمعی انجمن خوشنویسان شاهرود گفت.
)دید گاه شخص من فراگیری هنر خوشنویسی رسیدن به کمال وآرامش درونی است(
خانم هشترودی علمداری در پاسخ سئوال فراگیری هنر در زمینه های مختلف، خاصه هنر خوشنویسی را چگونه ارزیابی می کنید گفت:
به نظر من خیلی ها وقتی وارد عرصه هنر می شوند دیدگاههای مختلفی راپیدا می کنند. یک عده دیدگاه کسب درآمد دارند ، یک عده نمایش دادن عشق وعلاقه واینکه خودی را نشان بدهند . دیدگاه وارزیابی شخص خود من در فراگیری هنر بطور کلی رسیدن به کمال وآرامش درونی است وهمچنین پاک کردن بخشی از خلصه هایی که انسانها در زندگی خود دارند.کلا آموختن هنر علاوه بر پاک کردن خلصه ها، روح وروان وجسم آدمی را برحسب علاقه ای که به هنر مورد نظرش دارد سیقلی می کند ویک آرامش واحساس راحتی خاصی را به آدمی برمی گرداند. من اینجا باید عرض کنم که فراگیری هنر خوشنویسی هم از آن هنرهای بسیار جالب وجذابی است که بازهم به نظر من می تواند سیقل دهنده روح وروان وجسم وخاسته درونی انسان باشد. از خانم هشترودی پرسیدیم خودشان از چند سالگی وچرا به فراگیری هنر خوش نویسی روی آوردند والان بعنوان یک مدرس در این هنر چه مدرکی را دارند ودوران هنر آموزی را کجا سپری کردند؟ پاسخ اینگونه داد : من دقیقا به خاطر دارم که از همان اول کودکی ام که می توانستم بفهمم نوشتن روی کاغذ وسایر جاهای دیگررا به زیبا نوشتن وزیبایی علاقه مند بودم ، هرچند هنوز در حدی نبودم که بتوانم خودم بنویسم ولی کمی بزرگتر که شدم شاید حدود 12 یا 13 سالم بود که احساس وعلاقه ام به خوشنویسی خیلی زیاد شده بود وهرجا خط ریبایی را می دیدم بسیار به نحوه نوشتاری آن فکر می کردم در نهایت این عشق وعلاقه باعث شد تا به انجمن خوشنویسان شاهرود آمدم وثبت نام کردم از اول شروع مقدماتی تا پایان دوره های بالاتر که نهایت ، فوق ممتاز است را در همین انجمن خوشنویسان شاهرود که زیر نظر انجمن خوشنویسان کشور است اخذ مدرک کردم وبه یاری خدا الان با داشتن مدرک فوق ممتاز در دو رشته خط، تحریر ونستعلیق در خدمت هنر جویان عزیزهستم . هشترودی علمداری در پاسخ این سئوال که ، الان به عنوان مدرس انجمن خوشنویسان شاهرود هستید انتخاب شما به این سمت ودر این انجمن چگونه بود؟ اذعان داشت : وقتی که دوران هنر آموزی ام به پایان رسید ومدرکم را گرفتم با توجه به اینکه از همان اول دوره مقدماتی با این انجمن همکاری زیادی داشتم واستاتید وریاست انجمن از من شناخت کامل پیدا کردند و استعدادوهمکاریم را سنجیدند و خودم هم علاقه داشتم لذا پیشنهاد همکاری کتبی به انجمن نوشتم انجمن نمونه کارهایم را داشت واز طرفی هم نیازانجمن بود بعد از طی مراحل قانون انجمن خوش نویسان وتایید دست اندر کاران وریاست انجمن مجوز دادند تا بعنوان مدرس ،هر چند که خودم را کوچکتر از آن می بینم که با این عنوان باشم بهرحال آماده خدمتگزاری به هنر جویان عزیز دراین انجمن هستم . خانم هشترودی در کلام آخر هم چنین گفت: اعتقادم بر این است که دولت محترم ومسئولین عزیز کشوری همان گونه که رشته ورزشی را یک ضرورت دانستند وآن را وارد برنامه های درسی کردند ووزارتخانه مستقلی برای آن مصوب کردند که حق ورزش وسلامتی هم همین بود .فکر می کنم اگر در مورد خوش نویسی هم ترتیبی اتخاذ گردد تا یکی دوساعت در هفته از ساعات درسی درکلاسها از سوم ابتدایی حداقل تا نهایت اول یا دوم متوسطه جزء آموزش درسی دانش آموزان باشد واز اول پایه خوش خط بودن وخوش خط نوشتن در میان جامعه ما نهادینه شود کار خوبی خواهد بود .استعداد وهنر زیبای خوشنویسی ایرانی درجهان بیشتر وبهتر جلوه گری خواهد کرد وگاها بعضی ها هم که خط خوبی را ندارند با تمرین درسی دوران سواد آموزی رفته رفته خوش خط وخوشنویس خواهند شد .
آقای حمید رضا شعبانی مدرس دیگر انجمن خوشنویسان شاهرود هم گفت به اعتقاد من
کسا نیکه ترم تا بستان در انجمن خوشنویسان شرکت می کنند حدود 100%  آنها جذب انجمن خوشنویسان می شوند.
لحظاتی را با مدرس عزیز وگرانقدر دیگر انجمن خوشنویسان به گفتگو نسشتیم . آنچه ملاحظه می کنید ماحصل این نشست است.
آقای حمید رضا شعبانی:  پرسیدیم اول بفرمایند خودشان چگونه خوشنویسی را شروع کردند ، چه انگیزه ای باعث شدکه این مسیر را انتخاب کنند؟ دوران آموزش خوشنویسی را کجا وپیش کدام استاد گذراندند؟ پاسخ را اینگونه بیان کردند: من از ابتدا علاقه به خوش نویسی داشتم واصلا این هنر را برای تسلی دل خودم دوست داشتم و از همان خرد سالی دلم می خواست که خط خوب داشته باشم .لذا دوره آموزش را در همین شهرستان شاهرود انجمن خوشنویسان گذراندم ومدرک فوق ممتاز نستعلیق وشکسته دارم که خط نستعلیق را در محضر استاد صفا نیا وچند سال هم در مشهد در خدمت مرحوم استاد مهدی زاده بودم . خط شکسته را هم در تهران خدمت استاد حیدری آموختم والان هم با همین بضاعتی که درتوان من است افتخار دارم که در خدمت انجمن با عزیزان هنر آموز هستیم.
شعبانی به سئوال دیگر که پرسیدیم چه مراحلی را باید بگذرانیم تا خوشنویس خوبی باشیم ؟ اذعان داشت: ابتدا علاقه وبعد پشتکار ومهمتر خواسته خود فرد است که باعث می شود تا مرکب وکاغذرابگیرد وبا قلم برروی آن بنویسد .خواسته های دلش را چه بسا اینکه دوبیت شعر باشد ویا یک جمله کوتاه را. معمولا خوشنویسی صبر وحوصله خوبی می خواهد وکسانیکه عجول و بیقرارندنمی توانند دست به قلم داشته باشند.
این مدرس خوش ذوق در پاسخ این سئوال هم که پرسیدیم آیاخوشنویسی اثر مثبتی می تواند در زندگی داشته باشد؟ وآیا می توان به دید منبع درآمدی به آن نگاه کرد ؟گفت بله ، مسئله درآمدی آن می تواند مطلب حسی آن باشد وهر قدمی که در هر زمینه ای برداشته شود وهر حرفه ای که انسان بیاموزد می تواند درآمد آور باشد اولین راهش آن است که آن حرفه وهنر را برای خودش بخواهد وبرای رسیدن به خواسته دلش دنبال کند واین خوش نویسی گاهی چنان جذابیت دارد که می تواند مونس وهمدم انسان باشد مثل آن عزیزی که می گفت از زمانی که همسرم را از دست دادم هیچ چیز مثل خط وخوش نویسی نتوانسته مرا در این درد آرام کند مگر اینکه روبه خط وخوشنویسی آوردم پس نتیجه آنکه این خوش نویسی هم منبع درآمد مالی می تواند باشد وهم درآمد روحی وتسلایی. هنر خوشنویسی در هنگام تنهایی همدم ومونس بسیار خوبی است
شعبانی به سئوال آخر که پرسیدیم هنر آموزانی که در ماه پاییز همزمان با شروع ایام تحصیل به انجمن می آیند بیشترند یا در هنگام ترم تابستان ؟ جواب داد : در ترم تابستان معمولا کسانیکه می آیند بیشتر می خواهند وقت تعطیلات را بیکارنباشند واوقات فراغت راپر کنند ولی آنانی که در طول سال می آیند اگر چه تعداد کمتری هم هستند به قصد یاد گرفتن می آیند نه به قصد پر کردن اوقات فراغت و معمولا هنر خوش نویسی بعداز کذشت یک سال خود نمایی می کند چون هنرآموز در یک سال اول باید با آداب ورسوم نگارش آشنا شود وبا تمرینات مکرروراهنمایی ها مسیر را پیدا کند وبعد از آن با صبر وحوصله وبردباری زیاد خودش را نشان دهد وهنر آموز لذت زحماتش راببرد . کسانیکه در تابستان به انجمن می آیند افرادی هستند که حدود 10% آنها جذب انجمن می شوند ودر کنار هنر آموزان خوشنویس می مانند.
قابل به ذکر است که درراستای همین گفتگو دوگواهینامه دوران مقدماتی ودوره متوسط مربوط به سرکار خانم فاطمه سعیدی که به تایید انجمن خوشنویسان ایران در تهران رسیده بود توسط این مدرس عزیز به خانم نامبرده اعطا گردید .
خانم فاطمه سعیدی با ابراز خرسندی از زحمات وراهنمایی های استادش حمید رضا شعبانی تشکر کرد وگفت : من با توجه به اینکه مادر هستم وفرزند خرد سالی دارم اما علاقه ام به خوشنویسی باعث شده تا در کنار کارهای خانه وداشتن فرزند کوچک درانجمن خوشنویسان شرکت کنم واز هنر خوشنویسی بهره ببرم. 
توفیقی هم دست دا د تا بارئیس انجمن خوشنویسان شاهرود که ایشان هم مدرس برجسته وبا استعدا دی در خوشنویسی می باشد به گفتگو بنشینیم : آقای ایمان طالبی
از این مدرس عالیقدر خواستیم تا ابتدا بگویند از چه سن وسالی به فراگیری هنر خوشنویسی توصیه می کنند؟ چنین گفت :
 بسم الله الرحمن الرحیم .
اولا تشکر می کنم که به انجمن خوشنویسان آمدید وبا ما به این گفتگوی دوستانه نشستید . بنظر من در مرحله اول آموزش هنر ویا کاری که در توان برای انجام دادنش باشد سن وسال ووقت معینی ندارد چه بسا که خیلی ها در سنین بسیار کوچک بین سه تا پنج ساله حافظ قرآن ویا حافظ شعر ودیگر هنرهاوکارها می شوند وعده ای هم بر عکس در سنین بالا به فکر آموختن می افتند ولی روی هم رفته فکر می کنم از سنین یازده و دوازده سالگی مناسب باشد که این کار را انجام بدهد وبه طبع هرچیزی که از سنین کودکی ونوجوانی آغاز شود بهتر است وموفقیت بیشتری می تواند داشته باشد . هر کسی که می خواهد خوشنویسی را فرابگیرد چه با این سن وسالی که گفتم ، چه هرسن وسالی که خودش می خواهد وتصمیم می گیرد باید این نکته را توجه داشته باشد که خوشنویسی را باید بعنوان هم یک هنر وهم یک فن در اختیار خودش ببیند از اینکه این خوش نویسی وزیبا نویسی در هر حالی بدردش می خورد نگاه کندبعد وارد این هنر بشود چون اگر حرفه ای یا کاری را دنبال کند ، دومقوله خواهد داشت  یکی اینکه خوش نویس حرفه ای دنبال تحریر کتاب وادبیات ومضامین عرفانی می رود واثری از خود بجا می گذارد و مقوله دوم اگر با حرفه وارد عرصه کار وبازار شودمثل مشاغلی که در حال حاضر موجود است خواهدبود..
رئیس انجمن خوشنویسان  به سئوال دیگری که پرسیدیم چه فرقی بین خوشنویسی وخطاطی بنظر شما وجود دارد؟ گفت : از لحاظ لغوی خطاط به کسی می گویند که زیاد می نویسد نه آنکه خوش می نویسد بنا براین اشتباها شاید به خوشنویس ها خطاط هم بگویند ! چون در امر نوشتن زیاد می نویسد که بنظر من اشتباه است زیرا فرق است بین خوشنویس وخطاط ! آن خطاط شاید زیاد بنویسد ولی خوش ننویسد اما خوشنویس خطاطی است که خوش می نویسد وخوش نویس قطعا خطاط هم می تواند باشد ولی اگر خطاط بخواهد خوشنویس هم باشد باید با رعایت قوانین وقواعد زیا


مطالب مشابه :


خطاطان نمونه

3000دروار - خطاطان نمونه - دروار در میان خطوط اسلامی و فارسی خط نستعلیق از جایگاه ویژه ای




نمونه سوالات امتحانات سراسري انجمن خوشنويسان ايران

نمونه 1. بنگر اي شمع که پروانه چرا باز آمد از پي دل بشد و سوخته پر باز آمد. سر تسليم چو بر خط




نمونه خط سیاه مشق سطری از هنرمند خوشنویس آقای حسن ترابیان

وبلاگ هنری - نمونه خط سیاه مشق سطری از هنرمند خوشنویس آقای حسن ترابیان -




خط نستعلیق

انجمن خوشنویسان خمین - خط نستعلیق - هر چند پیش از او نمونه هایی ابتدایی از نستعلیق موجود




نمونه سوالات خوشنویسی( دوره مــــمتاز)

دوره مـمتـــــاز انجـــــمـن خوشنویسـان ایران . نمونه سوالات ای که بر ماه از خط




گفتگو جناب آقاي كريمي با اساتيد انجمن خوشنويسان شاهرود

بایدعرض کنم من در انجمن خوشنویسان اول دوره عالی را را بدهد یعنی نمونه خط از




نمونه سوالات خط تحريري

نمایشگاه خوشنویسی آثاز برگزیده خوشنویسان از جملات زیر به دلخواه 4 نمونه را با خط نستعلیق




نمونه خط یکی از هنرجویان خوشنویسیم

025-37832100 مشقنامهء شیخ - نمونه خط یکی از هنرجویان خوشنویسیم - دریافت نسخهء بدون واترمارک آثار




برچسب :