تحلیل کلیپ اسماء الله
نگاهی کوتاه <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
رحیم ، کریم ، عظیم ، علیم
منان ، رحمان ، فتاح ، غفار و ...
ماجرای این اسامی چست ؟
بلی ، اینها اسماء متبرکه الهی است که در فضایی آرامش بخش و نورانی با پس زمینه موسیقی ملایم و عرفانی از زبان گروهی از مردم سان می شود .
نمادها و نمودهای بسیاری در این ویدئو کلیپ زیبا وجود دارد که مفصلا قابل توصیف و تحلیل می باشد.
کلیپ در فضایی سراسر سفید پوش آغاز می شود ، رنگ سفید ، رنگ آرامش بخش است و تداعی کننده نورانیتی است که در این اسماء الهی مشاهده می شود. موسیقی ملایم که هارمون هماهنگی با این اسماء متبرکه است نشان دهنده ملودی آرامش بخشی است که در عالم هستی وجود دارد.
در ابتدا این اسماء مقدسه از زبان گروهی از مردم جهان که از هر رنگ و نژادی و طبقه و ملیتی هستند ، نشان دهنده فطرت پاکی است که همه مردم از بدو تولد واجد آن هستند و قرار گرفتن این اسما در فطرت پاک همه مردم است. همه مردم جهان فارغ از دین و نژاد و رنگ و ملیت خود در نهان قلب و دل خود گواهی به خدا و اسماء الهی می دهند.
و تفسیری دیگری که در این قسمت از کلیپ می توان ذکر کرد اینست که زیبایی و زشتی ، سیاهی و سفیدی ، غربی یا شرقی ، مسلمان و غیر مسلمان برای خداوند یکتا هیچ فرقی نمی کند و همه بنده های او می باشند و تمامی خلایقش او را می خوانند و بسوی او می روند.
انتخاب اسماء الهی بیان شده در این کلیپ از بین همه اسماء الهی نشان دهنده هوشمندی شاعر ( بارا خریگی ) است . همه این اسامی نشان دهنده جمال الهی و نشان دهنده رافت و محبت و لطف بیکران الهی است.
« رحیم ، بخشنده – کریم ، بزرگوار – رحمان ، مهربان – تواب ، توبه پذیر و ... »
همه این اسامی رحمت فراگیر الهی و بزرگواری و کرامت بی منتهای حضرت حق را نشان می دهد.
در حین بیان اسماء الهی خواننده بر رسول مهربانی حضرت خاتم الانبیا و آل طاهرینش و صحابه گرانقدرش سلام و درود می فرستند، که طبق فرمایش امام صادق (ع) ، پیامبر گرامی اسلام محمد مصطفی (ص) و خاندان مقدسش اسماء الحسنی الهی هستند و سپس سامی یوسف از همه مومنین و مسلمانان دنیا می خواهد که به پیامبر رحمت و خاندان مقدسش و صحابه گرانقدرش سلام و صلوات بفرستند که این انتخاب نشان دهنده زیرکی شاعر و سامی یوسف در رعایت وحدت مسلمین است. اما وحدت مورد توجه در این کلیپ وحدتی فراتر از وحدت بین مسلمانان است بلکه وحدت همه انسانها بر پایه فطرت الهی آنها می باشد
در قسمت دوم این ویدئو کلیپ در فضایی مشکی سامی یوسف دعا می کند.
یا غفار و اغفر ذنوبنا / یا رحمان ارحم ضعفنا و ....
این خود بیانگر این است که پس از خواندن خدا با اسماء اش و صلوات بر محمد آل محمد و اصحابش ، می توانیم دست بسوی درگاه الهی برده و دعا کنیم. و این دعا باید در تاریکی و در دل شب صورت می گیرد که دل شب ، زمان مناجات با خداست و دست به دعا بردن.
در هنگام دعا خواننده با استفاده از ضمیر جمع همه مردم را شریک در دعای خود می کند که ای خدای غفار گناهان همه ما بندگانت را ببخش . در حین خواندن مناجات صدای زیر همان اسماء الهی می باشد که به طرزی هنرمندانه توسط کارگردان و سامی یوسف تنظیم شده می باشد.
صدای زیر قسمت دوم کلیپ :الله اکبر الله اکبر لا اله الا هو الملک القدوس / الله اکبر الله اکبر لا اله الا هو الرحمن الرحیم / الله اکبر الله اکبر لا اله الا هو الغفور شکور / الله اکبر الله اکبر لا اله الا هو الطیف الخبیر / الله اکبر الله اکبر لا اله الا هو العزیز و الجلیل- الله اکبر الله اکبر لا اله الا هو السمیع و المجیب –
یا لطیف الطف بنا ، این دعا سه بار در پایان کلیپ بیان می شود و همه نقش آفرینان این کلیپ در بیان سه باره ظاهر می شوند و همه از خدای لطیف و مهربان می خواهند که به انها لطف و کرم نماید. یا لطیف الطف بنا ...
تحلیل کلی بر کلیپ اسماء الله
در رمضان جند سال قبل سامی یوسف کلیپی را برای اولین بار برای این ماه خدا ساخت آن هم با کارگردانی ماهرانه ی هانی اسامه و در آن با تمام وجودش خالصانه باخداوند خود به مناجات پرداخت و نام آن کلیپ supplication بود که کلیپی زیبا با فضایی روحانی و معنوی که سامی یوسف خالصانه با خداوند به مناجات پرداخت و بار دیگر سامی یوسف با کلیپ و ترانه ایی دیگر و در رمضانی دیگر آمده است و با تمام وجودش همراه با همه ی امت اسلام با خداوند مناجات می کنند و از ته قلبشان از خداوند درخواست می کنند و تنها از او می خواهند تا ازهمه ی بدی ها وناپاکی ها رهایی یابند این کلیپ دارای یک فضایی بسیار متفاوت از بقیه کلیپ های سامی یوسف است در دوفضای کاملا متفاوت نورانی وسپید و تاریک و سیاه که نمادی است از وجود پاکی و ناپاکی در جهان هستی است نام زیبای این کلیپ اسماء الله است و باز هم به کارگردانی هانی اسامه که در این کلیپ اسم ها و نام های خداوند به پاکی برزبان همه ی موجودات جاری می شود و در فضای نورانی و سفید یکدست این ترانه انسان های دیگری از چند قاره متفاوت دیده می شود که با مشاهده کلیپ بیننده به خوبی متوجه می شود که هانی اسامه و سامی یوسف افرادی را برای استفاده در کلیپ انتخاب کردند که هر کدام نمادی از هر قاره و نقاط مختلف کره ی زمین هستند (پنج قاره آفریقا،آسیا، اروپا ،آمریکا و اقیانوسیه ) و با نژاد ورنگ و مذاهب و ادیان متفاوت همراه با سامی یوسف به ذکر نام ها و اسماء خداوند مشغولند افراد ی حتی از ادیان مختلف چرا که القاب مومن یا مسلمان تنها متعلق به آیین اسلام نیست بلکه هرکس در ادیان دیگری به خداوند یکتا و آخرت ایمان داشته باشند و کار نیکو انجام دهند آنها نیز مومن و مسلمانند ، مسلمان یعنی تسلیم شده خدا که تنها مسلمانان در دین اسلام تسلیم خدا نیستند بلکه هرکس در ادیان دیگر نیز خود را تسلیم خدا کرده باشند مسلمان خوانده می شوند چنانچه خداوند در قرآن مجید می فرمایند :
(( ان الذین ءامنوا والذین هادوا والنصری و الصبئین من ءامن بالله والیوم الاخر و عمل صلحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولاهم یحزنون )) یعنی :
در حقیقت کسانی که [به اسلام ] ایمان آورده ، و کسانی که یهودی شده اند ، و ترسایان و صائبان ، هرکس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد ، پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت ، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد .[سوره بقره / آیه 62 ]
و همچنین در سوره آل عمران می فرمایند : (( قل ءامنا بالله انزل علینا و ماانزل علی ابراهیم و اسمعیل و اسحق و یعقوب و الاسباط و ما اوتی موسی و عیسی والنبیون من ربهم لانفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون )) یعنی :
بگو به خدا و آنچه برما[حضرت محمد(ص) ] نازل شده ، و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گزدیده ، و آنچه به موسی و عیسی و انبیای [دیگر] از جانب پروردگارشان داده شده ، گرویدیم ؛ و میان هیچ یک از آنان فرق نمی گذاریم و ما او را فرمانبرداریم و تسلیم او هستیم .[سوره آل عمران / آیه 84 ]
وبا مشاهده و خواندن این آیات مبارک که خداوند در قرآن بیان کرده اند لقب ونام مسلمان یا مومن تنها متعلق در دین اسلام نیست بلکه این القاب و نام مومن و مسلمان به پیروان ادیان دیگر نیز خوانده می شود و آنها نیز چون به خداوند یکتا و دیگر کتب آسمانیش ایمان آورده اند و تسلیم او شده اند مومن هستند و مسلمان و اکنون هم صدا با سامی یوسف نام های زیبای خداوند را به پاکی ستایش می کنند زیرا اسماء و نام های خداوند در همه ی ادیان ستایش می شود و همه تسبیح خداوند را می گویندهمانجا که خداوند در قرآن می فرمایند :
(( هوالله الخلق الباری المصور له الاسما ء الحسنی یسبح له ما فی السموات و الارض و هو العزیز الحکیم ))
یعنی : اوست خدای خالق نوساز صورتگر [که ] بهترین نام ها [وصفات ] از آن اوست . آنچه در آسمانها و زمین است [جمله ] تسبیح او می گویند و او عزیز حکیم است . [سوره الحشر/ آیه 24 ]
در فضای نورانی همه چیز سفید و پاک است هیچ تیرگی و آلودگی دیده نمی شود زیرا خداوند تنها یگانه ی پاک است و نورالانوار حقیقی است و هر موجود وبشری و ذره ای در عالم هستی که با اوست و به یاد اوست از نور وجودی خداوند وجود پیدا می کند انسانها نیز که دارای دو نوع (( من )) هستند : یکی ((من )) ملکوتی ، یعنی همان که در قرآن از آن به (( نفخت فیه من روحی )) یعنی خداوند می فرمایند : از روح خود در آن دمیدم ..[حجر/29 ] تعبیر شده است و در حیات و بقای خود نیازمند طبیعت نیست . ولی انسان یک موجود دارای مراتب است . یک مرنبه از وجود انسان طبیعت است . خصوصیت انسان همین است که یک موجود صاحب مقامات و مراتب است . اینکه می گویند (( انسان یک ملک حیوانی نباتی جمادی است )) درست است ، نه به این معنا که هم ملک است و هم حیوان و هم نبات ، بلکه یک چیز بیشتر نیست ولی این یک چیز یک وچود صاحب مراتب است . در مقام تشبیه مثل یک ساختمان چند طبقه است که یک طبقه آن یک حقیقت است ، طبقه ی دیگر حقیقت دیگر و...انسان چنین موجود صاحب مراتب و درجاتی است که در عالی ترین درجه ی خود یک فرشته است و بلکه بالا تر از فرشته ، در درجه ی دیگر یک گیاه است و در درجه ی دیگر یک جماد . انسان به حسب آن درجه ی عالی خود ، میان (( من )) ها [تباینی نمی بیند ] همانطور که میان فرشتگان جنگ و تنازع و من و مایی وجود ندارد ، انسان هم در آن مرحله ی وجودی خویش میان خود با افراد دیگر من و مایی نمی بیند ، همه مثل پاره های نور هستند که با یکدیگر تزاحمی به هیچ شکل ندارند . این مرحله عالی ترین مرحله ی وجوی انسانهاست که وجودشان از نورالانوار حقیقی سرچشمه می گیرند و همه نور هستند زیرا همه از یک وجود نورانی و الهی و یکتا وجود و حیات پیدا کرده اند بنابراین در این کلیپ تمام انسانها و تمام فضا به سبب وجود نور خداوند و اسماء پاک و مقدسش سپید و نورانی است زیرا همه از یک منبع نورانی حیات گرفتند دیگر منی وجود ندارد همه یک چیز هستند همه نورهای خداوند وبس پس برای شکر و سپاس این نور پاک به پاکی از اسماء و نام هایش را عاشقانه برزبان خود جاری می کنند و تسبیح او را می گویند و در این فضای نورانی و درخشان به آرامی و نجوایی آرام بخش و باصدا و نوایی آرام اسما ء و نام های خداوند را ذکر می کنند و می ستایند زیرا که نام خدا آرامش بخش دلهاست ...الابذکرالله تطمئن القلوب ...
آیه 35 سوره النور می فرماید : (( الله نور السموات و الارض مثل نور کمشکوة فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری یوقد من شجرة مبرکة زیتون لاشرقیة ولاغربیة یکاد زیتها یضی دولولم تمسسه نار نوذعلی نور یهدی الله لنوره من یشاء و یضرب الله الامثل للناس بکل شی علیم )) یعنی :
یعنی خدا نور آسمانها و زمین است مانند این است که نور او چون چراغدانی است که درآن چراغی قرار دارد و آن چراغ نیز در شیشه ای .آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درخت خجسته ی زیتونی که نه شرقی است و نه غربی افروخته می شود . نزدیک است که روحش –هرچند بدان آتشی نرسیده باشد – روشنی بخشد . روشنی بر روی روشنی است . خدا هرکه را بخواهد با نور خویش هدایت می کند و این مثل ها را خدا برای مردم می زند و خدا بر هرچیزی داناست .
موضوع بزرگداشت عظمت و جلال و شکوه پروردگار است .
در حدیثی از رسول خدا (ص) خطاب به ابوذر آمده است [کتاب ره توشه / استاد محمد تقی مصباح یزدی –جلد یک –ص 274 ] :
(( یا ابوذر ؛ لیعظم جلال الله فی صدرک فلا تذکره کما یذکره )) یعنی ای ابوذر ؛ جلال و عظمت پروردگار عالم در دل تو افزون باشد و او را سبک یاد مکن ...در این حدیث پیامبر(ص) به ابوذر سفارش می کنند که چون می خواهی خداوند را یاد کنی ، ابتدا عظمت و جلال او را تصور کن . به یاد داشته باش خداوندی که آفریننده ی همه ی جهان هستی است و همه چیز در ید قدرت اوست ، همان طور که خود دارای عظمت و جلال است از این جهت او را با توجه و عظمت یاد کن . این در صورتی است که در روح و دل تو خداوند عظمت یابد ، تا با خشوع و خضوع نام او را بر زبان جاری سازی .
در این کلیپ مشاهده می شود که همه با پاکی و نورانیت خود با تمام وجود اسماء خداوند را به پاکی یاد می کنند و می خوانند .بنابراین ، همواره انسان باید ذکر خداوند را بر دل و زبان داشته باشد و این ذکر مکان ، مجلس و زمان خاصی نمی شناسد . این همه تکیه و سفارش به یاد و ذکر الهی ، به جهت نقش ذکر در دور داشتن انسان از رذائل و کاستی های اخلاقی و رسیدن او به سعادت و خوشبختی است ، چرا که اگر انسان همواره به یاد حق باشد و خود را در پیشگاه ذات حق حاضر ببیند ، از اموری که خلاف رضای اوست دوری می جوید و نفس را از سرکشی باز می دارد . ذکر اسماء الهی خداوند و یادآوری حضور حق به دل صفا می دهد و موجب تصفیه روح و خالص گشتن او از رذائل و آزادی انسان از قید اسارت نفس می شود ، در آن صورت دل جلوه گاه محبوب گشته دوستی دنیا ، که سرچشمه ی همه ی خطا ها و انحرافات است از دل رخت بر می بندد .
در روایتی پیامبر مکرم (صلی الله علیه و آله وسلم )) می فرمایند :
(( و اعلموا ان خیر اعمالکم [عندملیککم ] وازکاها و ارفعها فی درجاتکم و خیر ما طلعت علیه الشمس ذکرالله سبحانه و تعالی فانه اخبر عن نفسه فقال : ان جلیس من ذکرنی .)) [عدة الواعی / ص 238 ]
یعنی بدانید بهترین اعمال شما نزد خداوند و پاکیزه ترین آنها و رفیع ترین آنها در درجات شما و بهترین چیزی که آفتاب برآن می تابد، ذکر خداوند سبحان است . زیرا خداوند از خود خبر داد و فرمود: من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند .
در فضای نورانی و ملکوتی این کلیپ همه ی انسانها به ذکر خداوند مشغولند و اسماء و نام ها ی نیکویش را پی درپی برزبانشان جاری است و هیچ صحبتی و سخنی از هیچ چیز دیگری نیست تنها سخن و ذکر اسماء و نام های زیبای خداست که به پاکی ستایش می شود و تنها صحبت از نورانیت و جلال خداوند است و در بین این دو فضای کاملا متفاوت نورانیت مطلق و تاریکی و سیاهی مطلق سامی یوسف را میبینیم که در استودیو مشغول سلام و درود فرستادن برای آخرین فرستاده ی خدا و خاتم الانبیا است و همه ی مسلمین و مومنین جهان در همه ی ادیان و مذاهب را دعوت و مورد خطاب قرار می دهد که ای مسلمانان و ای مومنان بر پیامیران حضرت محمد(ص) واهل بیت ایشان و پیروان و یاران ایشان سلام و درود بفرستید این بخش از کلیپ اسماءالله ما را به یاد مراحل بندگی خداوند می اندازد که پیامبر مکرم اسلام (ص) به ابوذر غفاری مراحل بندگی خداوند را یادآور می شوند وخطاب می کنند[ره توشه/استاد محمد تقی مصباح یزدی –ج 1 –ص23 ] :
الف : اولین مرحله شناخت خداست
(( و اعلم ان اول عبادة الله المعرفة به ، فهو الاول قبل کل شی ء فلا شیء والفرد فلاثانی و الباقی لا الی غایة . فاطر السموات و الارض و ما فیهما و ما بینهما و من شی ء و هو الله اللطیف الخبیر و هوعلی کل شی ء قدیر ..)) یعنی :
بدان ای ابوذر که اولین مرحله ی عبادت خدا شناخت اوست . همانا او اول است و قبل از او چیزی نیست و یگانه و یکتاست و مانند ندارد و او باقی جاودان است . اوست که آسمانها و زمین و آنچه را بین آنها و آنچه را در آنهاست آفرید و خداوند دانای مهربان است و بر هر کاری تواناست .
ب: مرحله ی دوم ایمان به پیامبر و اعتراف به رسالت او
(( ثم الایمان بی والاقرار بان الله تعالی ارسلنی الی کافة الناس بشیراونذیراوداعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا ...)) یعنی
ای ابوذر در مرحله ی دوم ایمان آوری به من و اعتراف کنی به اینکه خداوند متعال مرا بشارت دهنده و بیم دهنده و دعوت کننده به سوی الله به اذن خودش ، و چراغ هدایت برای همه ی انسانها قرار داده است .
ج- مرحله ی سوم محبت به اهل بیت پیامبر(ص)
(( ثم حب اهل بیتی الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا )) یعنی ای ابوذر در مرحله ی سوم سفارش می کنم تورا به محبت اهل بیتم . آنان که خداوند از هر پلیدی دورشان ساخت و پاکشان قرار داد.
این عباراتی که سامی یوسف در میان و بین این دو فضا متفاوت از هم و در استودیو بیان می کند کاملا ذهن ما را به یاد پند های رسول خدا (ص) به ابوذر غفاری در مورد مراحل بندگی خدا می اندازد و بسیار زیبا در این کلیپ به آن اشاره شده است و سامی یوسف در این قسمت همه ی انسانها را در همه ی مذاهب و ادیان دعوت به بندگی خدا می کند و از آنها می خواهد تا بر آخرین پیامبر و فرستاده ی خدا (ص) و خاندان پاکشان سلام و درود بفرستند تا بندگیشان کامل شود و عشق و محبت خود را به این خوبان و معصومان عالم هستی بیان کنند .
فضا ی دوم کاملا فضایی تاریک و ظلمات و سیاه است که ما را به یاد ناپاکی و تیرگی دلهای انسانها می اندازد آن هم به واسطه ی انجام گناهان و دورشدن از منبع نورالانوار حقیقی این دومین مرتبه است که بسان کردیم که انسان دارای دو نوع ((من )) است که یکی ملکوتی بود اما این نوع دوم این ((من )) دیگر ملکوتی نیست بلکه مرحله ای غیر ملکوتی است یعنی وقتی انسان به درجات دانی و طبیعی ((خود)) می رسد به حکم ضیق و تزاحمی که در طبیعت هست هر ((منی )) خود به خود برای حفظ و بقای خویش کوشش می کند و طبعا دیگران را نفی می کند و طبعا دیگران را نفی می نماید که مسئله تنازع بقا و غیره پیش می آید . در این مرحله (( من )) هرکسی در مفابل ((من)) های دیگر است ، یعنی آن حالت انحصارطلبی و فقط خود رادیدن و غیر را ندیدن که لازمه ی ((من)) طبیعی انسان است . وقتی که جان و روح انسان ، گرگی و سگی باشد ، یعنی انسان خود واقعی خویش را از دست بدهد و بیشتر وجودش جنبه ی طبیعی اش باشد در اینجا جز جنگ و نزاع و دعوا چیز دیگری نیست و همه گرگ وسگ می شوند که مظهر جنگ و نزاع هستند زیرا از من حقیقی که همان وجود پاک قدسی الهی و نورانی دورشده اند و دیگر هیچ نوری و اشعه ای از نورانیت خداوند در دلها وجود ندارد.اما وقتی که جان ، جان گرگ و سگ نشد ، جان مرد خدا شد ، در آنجا اساسا نمی تواند جنگ و نزاعی وجود داشته باشد زیرا هنوز به منبع نورانیت الهی متصل هستند و هیچ منی وجود ندارد و همه یک تن و پیکری از نورالانوار حقیقی هستند .
و در این قسمت از فضای تاریک و سیاه همه انسانها عاجزانه و التماسانه از خداوند درخواست می کنندزیرا در مقابل و برابر خداوند بزرگ و والا مقام احساس کوچکی و ضعف و ناتوانی می کنند و علاوه بر این که نام ها و اذکار خداوند را برزبان می آورند از خداوند التماس و درخواست می کنند که ای خداوند که تمام وجودش سراسر خوبی و پاکی و کامل هستی پس عیب ها و نقص های ما را بپوشان و به ما رحم کن آنها ملتمسانه از خداوند می خواهند که ای خداوندی که مهربان تر از تو در عالم نیست پس به حق مهربانیت بر ما رحم کن و از گناهانمان در گذر آنها درمی گویند ای خداوندی که تماما عزیز و بزرگوار هستی به حق عزت پاکت دوباره به ما از عزت و بزرگی ات ببخش و عطا کن و از تمام اکمل چیزهایی که در اختیار و وجود توست از روی فیض و رحمت و بخششت به ما اعطا کن تا دوباره به سوی منبع نورانیت و پاکیت متصل شویم و بر ما ببخش و رحمت فرما ...
خداوند در آیه 118 سوره المومنون می فرماید : (( وقل رب اغفروارحم و انت خیرالرحمین )) یعنی :
وبگو : پروردگارا ، ببخشای و رحمت کن [که] تو بهترین بخشایندگانی ..
خداوند در آیات 9و10 سوره انفال می فرمایند :
(( اذ تستغیثون ربکم فاستجاب لکم انی ممدکم بالف من الملئکة مردفین )) و (( و ما جعله الله الا بشری و لتطمئن به قلوبکم و ما النصر الا من عندالله ان الله عزیز حکیم )) یعنی
[به یاد آورید ] زمانی را که پروردگارخود را به فریاد می طلبیدید ، پس دعای شما را اجابت کرد که : من شما را با هزار فرشته پیاپی یاری خواهم کرد ....و این وعده را خداوند جز نویدی [برای شما ] قرار نداد و تا آن که ذلهای شما بدان اطمینان یابد و پیروزی جز از نزد خدا نیست ، که خدا شکست ناپذیر و حکیم است .
و همگی یکصدا خدارا می خوانند و تنها از او کمک و یاری می جویند و بعد از فضای تاریک و سیاه که نشان دهنده ی پایان ترانه و کلیپ است سامی یوسف را می بینیم که دوباره در فضای سپید و نورانی مشغول نواختن موسیقی است و دوباره به فضای نورانیت پاک ونورالانوار خداوندی ترسیم شده است که همه چیز پاک و درخشان است که نشان دهنده این است که خداوند صدای بنگانش را می شنود و آنها را اجابت می کند و از فیض و کمال مطلق وجودی خودش به بندگان پاکش فیض می بخشد و بر آنها رحمت و عطوفت و مهربانی و لطف داردو خداوند می فرمایند : من را یاد کنید تا اجابت کنم شما را ...
و این کلیپ را می توان یکی دیگر از شاهکارهای هنری سامی یوسف در آثارش دانست که بسیار هنرمندانه و متفکرانه توسط هانی اسامه ساخته شده است و اوج هنر و تفکر خلاقانه ی هانی اسامه و سامی یوسف را می رساند که با چنین کلیپ ساده ایی حرف های زیادی را به مخاطبین و مسلمانان در سراسر جهان بیان می کنند و آنها را دعوت به ذکر حق و تعالی وجود منبع لایزال نورانیت هستی می کنند ...تا همه ی انسانها همیشه متصل به انوار نورانی نورالانوار الهی باشند و از هرگونه ناپاکی وپلیدی مصون بمانند ..
Sara Yusuf Rahimi
گردآونده : مهدی جهانگیر
با سپاس فراوان از :
حجت الاسلام ولمسلمین دکتر فیض آبادی ، سارا یوسف رحیمی ، سید مرتضی خردمندان ، زهرا جهانگیر ، سلمان . م . مجید واحدی
مطالب مشابه :
قتل تدريجي
نکرده است جنگ . سخن از پلنگ وسگ و گرگ نیست . جهان مملو از قتل تدریجی است . از كتاب روباه وتاك.
تحلیل کلیپ اسماء الله
و همه گرگ وسگ می شوند که مظهر جنگ و نزاع هستند که جان ، جان گرگ و سگ نشد ، جان
معرفی سگهای شکاری
سگ طعمه گیر Greyhound سگ طعمه گیرازآمیزش سگ طعمه گیرعربی وسگ طعمه جنگ و دفاع بازگشت گرگ
ضرب المثل ها
نبود آن یکی خرداشت پالانش نبود یافت پالان گرگ وسگ درنده وزن جنگ کنند
برچسب :
جنگ گرگ وسگ