مقام ومراتب اهل قلم در جامعه ما؟(1)
او در محلهی قدیمی سید نصرالدّین، خیابان خیّام، پایین تر از پاچنار بازار به دنیا آمد. پدرش بازاری، او مردی اهل باطن ودارای گرایش عرفانی وماهر در امر خطابهو سخنوری بود.امیر فجر بعد از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، دورههای لیسانس ادبیات انگلیسی و فوق لیسانس فلسفه را در دانشگاه تهران گذراند و در انگلستان و دانشکده ی «الشّرق الاوسط» بیروت به مطالعهی ادبیات، فلسفه و عرفان اسلامی و مسیحی پرداخت.
او غیر از آموزش رسمی به مطالعهی جدی و طولانی در زمینههای ادبیات فارسی و عربی، عرفان، تفسیر وکلام پرداخت و بیش از دو دهه به آموختنِ موسیقی، خصوصاً سازهای تخصصی اش تار و سهتار در نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی اهتمامی ورزید، در جوانی با معرّفی دوست و استادش« حسین کیفر» وارد انجمن ادبی ایران به سرپرستی استاد محمدعلی ناصح شد و در همان جا موفق به دیدار فیلسوف معاصر، میرزا ابوالحسن شعرانی گردید.
او به دلیل دلبستگی شدید به نوشتن، حاضر به پذیرش شغل دایم و تمام وقت، حتی در دانشگاهها نشد؛ ولی به صورت حقّ التدریس مدتی در دانشکدهی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران به آموزش ادبیات و نمایشنامهنویسی پرداخت.
او علاوه بر ترجمه و تحشیهی 10 جلد تفسیر عرفانی «کشف الاسرار»، این آثار را نیز خلق کرد: «ورقا»، «فجر اسلام»، «انسان میوهی نخل»، «کُمدی شیطانی» ، «انجیر وزیتون» ، «فیلسوفها». «شاعر افلاکی»، «امیر کبیر»، «مضحکهی ضحّاک» و ...
«امیر فجر که نوشتن را درکنار عطش سیری ناپذیرش برای آموختن از همان جوانی آغاز کرد، توانست در نگارش"رمان متعالی" گام بردارد؛ اما گاه رمان تمثیلیاش به رسالههایی کلامی و عرفانی بدل میشوند.
زندگی نامه دیگری از ایشان به نقل از بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان.
امیرفجر در سال 1328 شمسی در تهران در محله قدیمی سید نصرالدین در خیابان خیام به دنیا آمد. پدرش بازاری بود و اهل تقوا و عارف مسلک. او پس از تحصیلات مقدماتی به دریافت لیسانس ادبیات انگلیسی و فوق لیسانس فلسفه نائل آمد و در محضر اساتیدی همچون استاد علیاکبرشهنازی در حدود بیست و پنج سال به شاگردی مشغول بود و مدتی را در کلیت الشرق الاوسط بیروت به تحصیل ادب و عرفان مسیحی و تطبیق عرفان ادیان پرداخت و در دانشکده آمریکایی بیروت نیز به گونهای پراکنده در کلاسهایی حضور یافت.
همچنین در ویلزی هال آکسفورد، به صورت مکاتبهای و ناتمام، منطق، فلسفه، تاریخ، اقتصاد و جامعهشناسی خواند و نیز مدتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس ادبیات دراماتیک، تحلیل نمایش و نمایشنامهنویسی پرداخت. او در سال 1357 ازدواج کرد و دو دختر به نام های نگار و نوا، دارد. همسر و خواهر او تمامی دستنوشتههایش را پاکنویس و حروفنگاری کردند و آنها، اولین کسانی بودند که آثارش را خواندند و دربارهشان نظر دادند.
امیرفجر علاوه بر آثار تالیفی به کار ترجمه نیز پرداخته است. مجموعه داستان "ققنوس" شامل چهارده داستان از نویسندگان بزرگ دنیاست همچنين "تفسیر و تحشیه کشف الاسرار" که در ده جلد منتشر شد، از جمله آثار ترجمهای اوست. یکی از مهمترین آثار داستانی امیرفجر رمان هایی بود که درباره زندگانی پیامبر اکرم (ص) نوشت.
او برای نگارش این مجموعه گرانقدر به متون سیر، سیرههای ابن هشام، حلبی، کامل ابن اثیر و سایر کتب دیگر از جمله تاریخ، تفسیر، رجال، حدیث و دیگر منابع مراجعه کرد. اولین کتاب منتشره وی نمایشنامه "انجیر و زیتون"بود که درباره مبارزات مردم فلسطین در سال 1358 توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید.
نگارش رمان بیست مجلدی درباره زندگی رسول اکرم (ص) نقطه عطفی در کارنامه نویسندگی او بود. هر مجلد از این مجموعه به مقطعی از زندگی پیامبر گرامی اسلام پرداخته است. مرحوم شمس آلاحمد، اولین کسی بود که در گفتگوهای رسمی و در نوشتههایش آثار امیرفجر را به جامعه کتابخوان معرفی کرد و قلم او را ستود.
در تداوم طرح انتشار چهل هزار صفحه آثار چهل پیشکسوت ادبیات معاصر ایران به وسیله انجمن قلم ایران با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمان حجیم "نغمه در زنجیر" از استاد میثاق امیر فجر توسط انتشاراتی این انجمن، منتشر شد. موضوع محوری این رمان، مبارزه قهرآمیز گروهی از جوانان تحصیلکرده با رژیم گذشته و فرار و گریزهای آنان، همراه با تاملات عاشقانه و فلسفی، قهرمان اصلی آن - اشراق - است.
داستان"سرخ" از ديگر آثار امير فجر اينگونه آغاز مي گردد: "دهکده در نغمهء مدام گنجشکها و سارها- در هیاهوی شیرین صداهای پرشور و همهمه های شادی انگیز روزی پر مشغله غنوده بود.
نور خورشید با تیغههای پهن و پرتو نمسار، آخرین توده مه برفگون را بسان پارو از لابلای ابرها میروفت. پیش از ظهر دود نیلی رنگ بر بلالای ده چرخ میزد. ده در پژواک صداهایی که از صحرا بر میخاست، همهمه کشاورزانی که ورزوها را به کار وا میداشتند امید انگیز مینمود. نسیم از مرتع غنوده در سایه ابرها میآمد و با خود بوی گرم و گس پونه نودمیده را میآورد. باد رشتههای نرم و ابریشمین کاه را که بر بامهای گالی پوش انبار بود در هوا میپراکند.
از خاور نفس گرم دریای خزر برمیخاست..." نويسنده در داستان "نغمه در زنجير" از پشتوانه فرهنگی انقلاب در ضمن گنگترین هنرها حرف مي زند و میخواهد از دو جریان همگام فقر و غنا و ظلم سیاه و مظلوم گرفتار هماهنگ گزارش بدهد همچنين از شکنجه و انقلاب صحبت مي شود.
در مجموعه داستان "هر روزه سقراط"، سقراط مردی است واجد اولين و شايسته ترين خصيصه عملی فلسفی كه فلسفه را با آرايه دروغ های نظری بر خود نبسته است، يعنی اگر از شجاعت به عنوان حكمت و فضيلت و به فرجام معرفت، سخن مي گويد، خود نيروی تحمل اين راه مخاطره آميز فلسفی را دارد و به گواهی مردمی كه ناظر زندگی اش بودند (يعنی شهود تاريخی) خود شجاع ترين حكيم روزگار خويش بوده است.
منابع برای مطالعه بيشتر:
میثاق امیر فجر، سرخ، ادبیات داستانی، ش 51 (تابستان و پاییز 1378) ص 24 - 35.
میثاق امیر فجر، دو قدم تا قاف، انتشارات امير كبير، 1361.
میثاق امیر فجر، نغمه در زنجیر، معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 67.
محمد حنيف، جنگ از سه ديدگاه: نقد و بررسی 20رمان و داستان بلند چنگ پايگاه اطلاع رساني فرهنگ ايثار و شهادت (3 شهريور 1389).
میثاق امیر فجر، هر روزه سقراط، نسر مجيد، 1369.
میثاق امیر فجر، دره ی جذامیان، تهران: فردوسی، 1366.
میثاق امیر فجر، مضحكه ضحاك: نمايشنامه در پنج پرده، ناشر امير فجر، 1366.
میثاق امیر فجر و شمس آل احمد، موقعیت قصه انقلاب، کیهان فرهنگی، ش85 (خرداد 1371) ص 104 - 107.
میثاق امیر فجر، خدا در دام بلا ، ادبیات داستانی، ش40 (تابستان 1375) ص 37 - 43.
ميثاق امير فجر، پيامبر(ج 1)، در سپيده دم، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، 1377.
مطالب مشابه :
از کدام بانک کهگیلویه و بویراحمد به آسانی می توان وام گرفت؟+شرایط
۳- طرح میثاق یکی از ابتکارات بانک مهر اقتصاد در راستای اعمال سیاست های خدمات برای توسعه
فایل صوتی عصر عاشورا
میثاق . واحد سمعی و ثبت نام در طرح ختم قرآن به نیت بانک اشعار و نثر ادبی
دانلودمراسم سینه زنی جوانان عزادار هیئت . ساعت 22 -دهه اول محرم 1393
میثاق بانک سخنرانی سید علی طباطبایی با موضوعات طرح توسعه مسجد امام حسن عسکری
مقام ومراتب اهل قلم در جامعه ما؟(1)
بانک مهر اقتصاد. شرکت آموزش تهیه طرح کسب و زندگی نامه میثاق
دستور العمل و آئین نامه برگزاری مسابقات فوتبال دسته یکم استان تهران
(تیم فوتبال فجر میثاق ) یکم تهران به طرح که در صورت ثبت، مهر و امضاء در دفتر
معرفی کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج)
میثاق نور از طرح های تلاوت نور و هسته های پژوهشی و با . برخورداری از کتابخانه و بانک cd و
برچسب :
طرح میثاق بانک مهر