باغ­های اسپانیا

ساخت باغ های تفریحی و پرتجمل در اسپانیا در زمان فرماندهی «مورها»

-         نمونه: باغ الحمرا در گرانادا در قرن 5 م به سبک باغ­های شرقی دارای آبگیر بزرگ منعکس کننده نمای قصر، تزئین با درختچه­های هرس شده و دارای باغچه­های مملو از گیاه و دارای سایبان درختی و ارتباط نزدیک داخل و خارج ساختمان.

-         مورها (742-814م.): فرمانروای بخش عظیمی از اروپای غربی و بانی رشد و اشاعه فرهنگ اروپای غربی در قرون وسطی

 

*  سایر مشخصات باغ­های تفریحی اواخر قرون وسطی :

-         باغ­های اختصاصی         - تنوع عناصر طراحی       - وجود دیوارها و پرچین­های قطور به نام
 (هورتوس کانکلوسوسHortusConclusus )

-         شکل ظاهری غالباً به صورت مربع یا مسطیل                             - دارای داربست های چوبی و آلاچیق­های گیاهی

-         وجود محدوده کوچکی از چمن در امتداد دیوارها و در مجاور چمن

-         وجود کوه یا تپه کوچک به شکل مربع، دایره در /مرکز باغ/یک سمت باغ پشت به دیوار( برای مشاهده جاذبه­های باغ)

*  گیاهان کاشته شده در باغ­های تفریحی اواخر قرون وسطی :

-         هدف پرورش گیاهان، سبزیجات و میوه        - مریم گلی، نعناع، مرزه، ریحان و شلغم       - گل­های معطر نظیر سوسن، رز و بنفشه

-         سبزیجات برای استفاده در غذا و به عنوان چاشنی و همچنین کاربردهای دارویی   - تولید میوه­های مختلف از طریق پیوند

 

3- باغ­های دوران تسلط اسلام بر اسپانیا( شمال آفریقا- آندلس)

-         گستردگی پیروان حضرت محمد (ص) سراسر آفریقای شمالی از مصر تا مراکش و به تدریج تا اسپانیا(سال 712م.)

-         آمیختگی فرهنگ باغ سازی رمیان و ایرانیان با تمدن اسلامی منجر به شکل­گیری کاخ – باغ و تراس – باغ شد.

مثال : اولین باغ­های مغربی «کردوبا» (Cordoba) توسط افرادی بنا شد که باغ­های اسلامی را دیده بودند.

*شواهد باغ سازی آندلس قرن 8-5 م:

-         بعد از تسخیر اسپانیا توسط خلفای بنی امیه ساخته شده­اند که نمونه کامل برای باغ­های مغربی در اسپانیا بوده­اند.

-         دارای دو گرایش عمده شیوه باغ­سازی قرن میانی اروپا وشیوه باغ­سازی دوره باستانی ایران، رم و بیزانس

-         موضوع  باغ­ها از سنت­ اسلامی و جنبه­های عرفانی پیروی می­کند.

-         باغ به عنوان مکانی فرح­بخش، آرام­بخش و انگاره­ای از جهان خیالی با تأمل درباره زندگی پس از مرگ ( در تضاد با دنیای شلوغ و خاک آلود خارج از باغ)

*ویژگی کاخ باغ­های آندلسی:

-         ابعاد کوچک                                  - سازماندهی هندسی

-         استفاده از سنت رمی و شکل پاسیوهای مغربی (نظیر Peri styleرمی (باغ ایوان ستوندار)که هر پاسیو بخاطر ارزش گذاری به ویژگی­های اختصاصی هر گیاه، تنها دارای یک گونه گیاه بود.)

پاسیو: اتاق هایی که توسط دیوار محصور ولی سقف آن آسمان بود.هر پاسیو به وسیله یک گیاه مثلاً نارنج ارزش گذاری و پاسیو نارنجستان نامیده می­شد.

-         طرح باغ اغلب مستطیلی تقسیم شده به چهار بخش توسط کانال­های آب و جویبارها، در مرکز آب­نما یا استخر به فرم دایره (مربع نماد مظهر طبیعت، دایره نماد بهشت و کانال آب نماد پاکی و شادابی بدن و روح بود که این نقش مایه در طراحی فرش ایرانی دیده می­شود.)

-         بهره­گیری از کاشی­های رنگین برای پوشش دیوارها و کف          - تعبیه قاب ­های پنجره مانند  

-         دارای عناصر آب/به صورت آرام/به صورت فواره(سبب خنک شدن هوا در روزهای گرم)

 

*گیاهان و درختان کاربردی  باغ­های آندلس:

-         گیاهان شرق مدیترانه از ایران و خاور دور ( به دلیل وسعت زیاد جهان اسلام)

-         درختان نخل بزرگ، چنار، سرو(ایجاد سایه)

-         گیاهان معطر نظیر پرتقال، لیمو و دیگر مرکبات ( در امتداد پرچین­های  مورد )

-         سایر گیاهان: میوه­ها: انجیر؛گیاهان تزئینی: کافور، سرو و انواع گلسرخ ؛ سبزیجات گشنیز و زیره سبز10.jpg

 

4- باغ سازی رنسانس تا امروز

* شواهد باغ سازی رنسانس:

-         باغبانی و باغ سازی مانند سایر هنرها در دوران رنسانس به اوج خود رسید و تکامل باغ­های مدرن و امروزی جهان از این دوران آغاز گردید.

-         زنده شدن سبک های کهن و کلاسیک رمی و یونانی

-         آشکار شدن سبک­های خاص پردیس سازی موثر بر طراحی باغ­های امروزی جهان

*پیشینه فرهنگی باغ سازی رنسانس (ایتالیا):

تولد رنسانس در ایتالیا با تغییر مرکز تفکر از مقوله «زندگی پس از مرگ» به درک انسان از این زندگی، تغییرات بزرگی را درهنر، معماری و باغ­ها ایجاد کرد.

-         رنسانس موجب تجدید اهداف انسانگرایی کلاسیک از یونان باستان و رم شد.

-         این ایده تقلیدی از کارهای گذشتگان نبود بلکه تفوق یافتن برآن­ها بود. مثال: فرم­های توسعه یافته رسوم یونان و رم.

-         قانون حاکم بر جهان رنسانس سلسله مراتبی بود: خدا در راس و انسان و طبیعت در پائین : شناخت جهان طبیعی  در حقیقت شناخت خدا بود و از طریق دو مفهوم هنر و طبیعت طراحی  باغ ممکن بود.( منظور از طبیعت، شکل دهی و سازماندهی مواد خاص تولید شده توسط طبیعت است؛ مانند زمین، درختان، گیاهان، گل­ها، سنگ­ها و آب)

·        در فلورانس در قرن 15 معماری به نام «لئونباتیستاآلبرتی» تفسیر ریاضی طبیعت را به عنوان مفهومی هنری(به صورت فرمول) درآورد. مفاهیم مقیاس، تقارن و تناسب در معماری توسعه پیدا کرد و میان انسان و طبیعت ایجاد ارتباط نمود.

باغ سازی رنسانس ایتالیا ( دوران انسانگرایی قرن 15 تا اواخر قرن 16 م.)

-         شکل­گیری ویلا و باغ- منظر در فلورانس، استقرار بنا به سوی محیط اطراف/ ویلا: شکل­گیری درون مناظر طبیعی و کشاورزی:

-         پیمودن راه تکامل با استفاده از ویژگی­های: احیا دوران باستان و فراگیری روش طراحی و معماری باغ­سازی دوران کهن، ترکیب معماری و طبیعت با تقلید از دوران باستان، شناختن معمار به عنوان طراح، شکل­گیری وحدت فضا بوسیله پرسپکتیو یا تعیین یک نقطه گریز مرکزی و فاصله و مقیاس، کاربرد بیشتر آثار هنری برای نمایش اندیشه انسان.

-         تجلی هنر طبیعت در تابلوهای نقاشی رافائل، داوینچی، بوتیبنی

-         باغ مکانی برای برخورد انسان و رابطه  با طبیعت و نشانگر میزان تحول صاحب باغ

-         بوجود آمدن منظر علمی یعنی نخستین باغ­های گیاه­شناسی نظیر باغ گیاه شناسی رم (1566 م.) و باغ گیاه شناسیپادوا (1545 م.) به شکل 4 مربع که هر یک از بستر­ها نشان دهنده یکی از چهار قاره آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکا

*ویژگی های ویلا باغ­های رنسانس(ایتالیا):

-         رعایت قرینه سازی در طرح­ها                                 - وسعت زیاد

-         احداث باغ­ها بر سراشیبی­ها به منظور تسلط کامل بر مناظر اطراف

-         تقسیم سراشیبی به تراس­ها (تراس بندی): دارای دیوارهای سنگی برای نگهداری، پائین ترین تراس ورودی باغ و تزئین شده با نقش­های گلکاری، طبقه دوم دارای یک آلاچیق یا چند اتاق برای برگزاری مهمانی و طبقه سوم جنگل کاری، ارتباط تراس­ها با یکدیگر بوسیله پلکان­های عظیم و زیبا، (تراس­هاایوان­های سرپوشیده و آلاچیق­ها، خانه را به باغ متصل می­کردند.)

-         استفاده از گلدان سنگی برای پرورش گل­های زینتی به منظور احیای گذشته

-         محدود کردن باغچه­ بندی­ها با شمشاد                    - استفاده از گیاهان هرس شده

-         استفاده از پیکره­ها (استقرار تعداد بی­شمار مجسمه در دو طرف  پیاده­روها یا محل ­های خاص)

-         استفاده از درختان سایبان نظیر بلوط، سرو، کاج، شاه بلوط و درختچه های دائمی      - گلکاری­های حاشیه­ای در فضای باز

-         رونق بستن گیاهان به داربست و پرورش آ­نها بر دیوار و پرچین( پرچین دیواری که از بوته های خار و شاخه های درخت در گرداگرد باغ یا کشتزار درست کنند و یا گاهی بر سر دیوار باغ گذاشته می­شوند تا مانع عبور گردند.)

-         استفاده از آب ( حوض­ها و فواره­های باشکوه)

·        شیوه باغ­سازی امروز ایتالیا به همان اسلوب و شیوه گذشته می­باشد.

·        از ویژگی­های شاخص سبک ایتالیا باغ­سازی پلکانی است.

*گیاهان و درختان کاربردی باغ­سازی رنسانس (ایتالیا):

-         گیاهان با فرم­های هندسی، توپیاری(حجم سازی با گیاهان)، پارترها، مسیرهای پیچ در پیچ، بوسکو(درختزار کوچکی بود که در ردیف های منظم کاشته می­شد)، بارکو(زمین­هایی برای شکار، علاوه بر تاکستان و باغ­های منظم)

-         عناصری نظیر خانه­های درختی، غارهای مصنوعی، آب نماها و مجسمه که یادآور عناصر باغ رمی ( اشاره به گذشتگان) می­باشند.

-         گیاهان بالارونده مثل«امینالدوله» و «انگورها» (که در امتداد دیوارها و آلاچیق­ها رشد می­کردند)

-         برچین های مورد، رزماری، بلیس، اسطوخودوس، گل پنیرکو گیاهان همیشه سبز و درختان و گیاهانی از یونان و رم باستان مانند درخت توت فرنگی، بلوط همیشه سبز، چنار، درخت انار.

-         در اواخر قرن شانزدهم بسترهای باغچه ها غالباً بوسیله نقش مایه های هندسی پیچیده­ای تزئین می­شدند مانند پارترها.

-         پدید آمدن دو مفهوم در عصر رنسانس :

-         علم گیاه شناسی : ورود و شناخت گیاهان موجود در جهان علمی علاوه بر گیاهانی از گذشته

-         باغ گیاه شناسی : مجموعه جامعی از گیاهانی را نشان می­داد که راهنمای کاملی را بر اساس صورت­های متنوع خلقت بوجود می­آورد. هر یک از خانواده گیاهان نماد مرحله خاصی از خلقت است.

*نمونه­ها:

1. ویلامدیسی (1458م.) توسط میکلوتسو در فلورانس ساخته شد. ساخت این ویلا نخستین اقدام برای ایجاد پیوند بین بنا و محیط اطراف آن بود و تصویری از منظر کشاورزی است؛ تراس بندی و کاشت درختان به صورت خطی و توده­ای در آن مشاهده می­شود.

2. ویلاهایپالادیو (1500م.) در ونتو. در مرکز، منظرهای کشاورزی به عنوان نقاط عطف این منظرها است. در این ویلاها حجم های معماری نقش نظم دهنده منظر طبیعی اطراف را به عهده دارند. ویلاها، معرف ویژگی­های منظر­ها شناخته می­شوند. گذر از فضای معماری به فضای کشاورزی به صورت تدریجی صورت می­گیرد. معماری کلاسیک آن عنصر سازمان دهنده منظر شناخته شده است.

3. ویلا ماداما (1519م0) توسط رافائل در داخل جنگل و کنار رودخانه ساخته شد. سازماندهی محوری با حجم های معماری انجام شده، فضای بناهای دوران باستان را تداعی می­کند. درختان به صورت خطی و توده­ای، به فرم منظم هندسی هرس شده­اند. گیاه و زمین به مثابه مصالح ساختمانی طراحی شده­اند.

4. ویلا لانته (1564م.) به وسیله معمار بزرگ قرن 16 وینولو ساخته شد. موضوع اصلی آن آب و حرکت آن در امتداد محور باغ بود.

5. ویلا وتسه(1550م.) به وسیله پیرو لیگوریو در نزدیکی رم ساخته شد. طرح آن کاملاً به صورت محوری، از دو محور پرسپکتیو به طرف ویلا و محیط اطراف تشکیل می­شود. ویژگی عمده آن صحنه آرایی با آب است و تمامی ویژگی باغ­های این دوره در ویلا وتسه متجلی می­شود:

-         درختکار منظم در امتداد خیابان با سروهای بلند        -  معبرهای سرپوشیده با گیاهان

-         پله­ها و رمپ­هایی که تراس­ها را به یکدیگر متصل می­کنند.      - تراس­بندی همراه با مجسمه­ها

دوره باروک (قرن 17م.)

-         درک نوین مفهوم فضا و رواج نقاشی منظر            - عناصر شاخص آن سروهای بلند، چشمه های متعدد، آبشار زیبا و پله های متعدد بود.

-         باغ های دوره باروک با توجه به شکل­گیری اشرافیت به شکل ویلا- پارک و فضاهای مستقلی در منظر و جدا از مزارع کشاورزی ساخته می­شدند.

* هنر و معماری دوره باروک :

فضاهای نمایشی با پرسپکتیوهای نامحدود (نقطه گریز بی­نهایت) جایگزین فضاهای با پرسپکتیو مرکزی و محدود قرن 15 ( رنسانس) شدند. فضاهای متضاد ایستا و پویا ترکیب می­شدند و مسائل فوق در طراحی ویلا – پارک های ایتالیا و بخصوص فرانسه نفوذ کرد.

 

* نقاشی های منظر دوره باروک:

محیط فیزیکی طبیعت با آثار باستانی نظیر معابد یا خرابه های رم باستان ترکیب شده است. در آثار لورن(Loren) و پوسن (Poosen) دو نقاش فرانسوی، منظر به عنوان پس زمینه برای بیان موضوع اصلی است. منظر زمینه­ای برای نگاه یادآور خاطره به تمدن ­های گذشته است، از جمله در آثار نقاشانی چون بروگل، کاراچی و دومنیکیتو.

·        در دوره باروک مدارک تصویری به صورت نقشه های توپوگرافی تهیه شد که ارائه دهنده ساماندهی سیستم کشاورزی، نوع کشت، تجهیزات، تأسیسات و سایر اطلاعات در خصوص دخل و تصرف در پهنه طبیعت بودند.

 

* نمونه های ویلا- پارک های باروک :

1.       ویلا آلدوبراندینی (1598 م.) طراحی شده توسط دلاپورتا، مادرنا و فونتانا. صحنه آرایی حول یک محور اصلی سازمان یافته انجام شده و منظر طبیعی به طور هماهنگ با منظر معماری ترکیب شده، فضاهای متضاد – مکمل یکدیگر شکل گرفته­اند.

2.       ویلا گامبرایا(1610م.)معماری با محیط طبیعی ترکیب شده /باغ به صورت یک صحنه تئاتر تجلی یافته

3.       ویلا گارزونی(1650م.) فضای نمایشی دوره باروک در اینجا به حد کمال رسیده وباغ به صورت یک صحنه تئاتر شکل گرفته است . سه تراس این ویلا حول محور طولی نظم یافته و نظم آن در قسمت فوقانی در جنگل­های انبوه ناپدید شده است.

عصر روشنگرایی(قرن 18م.)

-         در این دوران، معماری با استفاده از شیوه های دوران باستان و احجام ساده هندسی تعریف می­شود . منطق گرایی، معماری کلاسیک جایگزین معماری نمایشی دوره باروک می­شود. فضاهای نوین شهری مثل میدان، بلوار و ... در کنار باغ­های عمومی شکل می­گیرد. المان گیاهی از طریق احداث باغ­های گیاه­شناسی وارد فضای شهری می­شود. ویلا، پارک ومنظر : شاخص منظره سازی در این دوران است.

 

* ویژگی های منظر عصر روشنایی :

-         اصول طراحی لونوتز ؛ استفاده ماهرانه از محور بر طراحی فضاهای شهری این دوره تأثیر چشمگیری داشت: تقارن، پرسپکتیو نامحدود، ترکیب تضادها، کنترل زوایای دید. این تأثیر در مرحله اول در چهارچوب ایجاد فضاهای نمایشی و صحنه آرایی شهرها و در مرحله دوم به منظور عملکرد بهداشتی و تفریحی آشکار شد.

-         فرانسه و انگلستان نخستین کشورهایی بودند که در قرن18م به دخل و تصرف در شهر و بازسازی آن دست زدند.

-         در این دوره میادین شهری با عنوان پالاس رویال (Palace Royal) احداث شدند که در فرانسه با بدنه های همگون، قدرت تجاری و اداری، شهرهای در حال توسعه را به نمایش می­گذاشت.

-         میدان پالاس رویال شهر نانسی، بافت شهر قدیمی را به بخش توسعه یافت متصل می­کند.

-         در قرن 18م برای صحنه آرایی فضاهای شهری، استفاده از المان گیاهی رواج یافت. خیابان­های مشجر در شهرها احداث گردید و خیابان­ها به مکان­های استراحت و تفریح تبدیل گشت.

-         اصول معمار منظر در نوسازی و طراحی شهرها مؤثر افتاد :

-         در شهر ادینبورگ انگلستان به صورت میدان­های مشجر و خیابان­های مشجر با پرسپکتیو نامحدود .

-         در ایتالیا به شکل گردشگاه­های شهری در کنار رودخانه­ها و دریا و به صورت بلوار مشجر با پرسپکتیو نقطه گریز در بی­نهایت طراحی شد از جمله ویلا جوجیا در کنار دریا به صورت یک باغ و گردشگاه عمومی شکل گرفت. ویلا، پارک و منظر بازتابی بودند از اندیشه منطق گرایی قرن 18م.

میدان باغ به صورت جزیره­ای بیضی که به وسیله کانال آب احاطه می­شد و طرح آن نمادی از پیوند فضاهای منظم هندسی با جلوه های طبیعی است.

شهر پارک در آلمان (کلسروهه) تحت تأثیر اصول لونوتر شکل گرفت.

باغ­های گیاه شناسی این دوره در فلورانس، پادوا، پاریس و آکسفورد بودند.

* نقاشی منظر فرانسه در قرن 17م:

-          در نقاشی­های لورن و پوسن زیبایی از مناظر کلاسیک، سمبولیک، طبیعت بکر و مناظر خیالی به صورت آرمانی بازتاب داشت.

-         پوسن : عشق به طبیعت و بدبینی به اجتماع، مناظر اکثراً از سطوح درهم بافته تشکیل شده و عناصر آن: ساختمان معابد، برج­ها، آسمانی آرام، نور یکنواخت

-         لورن: جنبه های شاعرانه وروستایی، یادآور عظمت و زیبایی دوران باستان


مطالب مشابه :


تراس

تراس ها. به طور کلی تراس عبارت است از قطعه یا فضایی است که با دیگر قطعات و فضای اطراف ، اختلاف




تراس بندی و کار در شیب و دیوارهای نگهدارنده ( Retaining Wall) در طراحی فضای سبز

گاه پستی و بلندی موجود زمین ما را ناچار به تراس بندی فضای سبز می کند و گاه مفهوم اصلی طرح و




معرفی انواع سبک های باغسازی

طراحی فضای سبز - معرفی انواع سبک های باغسازی این هرم به صورت تراس بندی (طبقه بندی)




نمونه کار روف گاردن و فضای سبز تراس بالکن و پشت بام-پنت هاوس

معماری منظر (محوطه سازی و فضای سبز) - طراحی و اجرا منظرو لند اسکیپ(پارک ویلا و مجتمع)




باغ­های اسپانیا

مهندسی فضای سبز دانشگاه ازاد خوراسگان - باغ­های اسپانیا - تراس­بندی همراه با




بام سبز زیبای شهر Sanya

مهندسی فضای سبز دانشگاه ازاد خوراسگان - بام سبز زیبای شهر Sanya - انجمن علمی مهندسی فضای سبز




كاربرد سنگ در طراحی فضای سبز

كاربرد سنگ در طراحی فضای سبز فضای تراس را می‌توان با انواع مصالح ساختمانی ‌




برچسب :