دنیای تصویرگری

اختصاصی رسم : مطلب زیر به قلم راشین خیریه در ویژه‌نامه روز دختران که از سوی فرهنگسرای دختران منتشر شد، به چاپ رسیده است:   دنیای تصویرگری همیشه برای من تازگی دارد.  به نظرم خیلی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. من بدون تصویرگری چیزی در زندگی کم خواهم داشت، این را وقتی بهتر می‌فهمم که به شدت درگیر یک متن هستم و نگرانم که به نتیجه مطلوب نرسم. رسیدن به فکر نو و به قول معروف هیجان‌آور، کاری که هر خواننده‌ای را از کودک تا بزرگسال مجذوب خود کند و خوانندگان را دعوت به پیگیری مطالب نماید، کار بسیار مشکلی است. گاهی این جستجوها به شش ماه هم می‌رسد. زمانی که تصویرگر سعی دارد از قالب قبلی خود خارج بشود و دست به یک ساختارشکنی اساسی بزند. در این فاصله تصویرگر باید هوش و حواس خودش رو حسابی جمع کند و به هرچه دور و اطرافش می‌گذرد به شدت توجه کند، چون کلید رسیدن به ایده مناسب همیشه همین دور و برهاست. این کلید می‌تواند از تماشای یک فیلم یا یک انیمیشن به فکر تصویرگر برسد. شاید دیدن کتاب‌های دیگران (داخلی یا خارجی) یا در لابه‌لای نت‌های یک موسیقی باشد.
با این توضیحات و ضمن دانستن این مطلب که کاری حرفه‌ای است که فقط یک بار اجرا شود نه دوبار، متوجه می‌شویم که تصویرگری کتاب، خصوصا برای کودکان و نوجوانان بسیار کار مشکل و پیچیده‌ای است، این برخلاف ظاهری است که شما تصور می‌کنید. خوانندگان این گونه کتاب‌های تصویری بد نیست که بدانند، کتاب‌های موفق در این شاخه به ندرت به بازار وارد می‌شوند، پس باید آنها هم سلیقه تصویری خودشان را بالاتر ببرند و به دنبال بهترین‌ها و جذاب‌ترین‌ها باشند.
کتابی که با انبوهی از رنگ‌های پر زرق و برق و درخشان به شما عرضه می‌شود برای من نمی‌تواند قابل قبول باشد، چرا و به چه دلیل طیف عظیمی از رنگ‌ها می‌بایست از صفحات کتاب‌ها بیرون بزنند، در حالی که با خلاصه‌گویی و دقت در انتخاب رنگ‌ها، این امکان به وجود می‌آید که کودک به فرم‌ها و فضاها و حس روایی داستان توجه بیشتری نشان دهد و تحت تأثیر جادوی رنگ‌های فریبنده که سودی هم برای او نخواهد داشت، قرار نگیرد.
 من سعی می‌کنم در تصویرگری‌هایم تا حد ممکن از جزئیات غیرضروری قابل حذف در کارم جلوگیری کنم و سادگی و خلاصه‌گویی را ترجیح میدهم. این حذفها و پاک‌سازی‌ها چه در رنگ چه در ساخت کاراکترها و چه در پلان‌های زمینه و انتخاب تکنیک، به طور مداوم در کارهایم جریان دارند. گاهی کار را با 7 یا 8 رنگ شروع می‌کنم و در انتها به 2 یا 3 رنگ رضایت می‌دهم و کار را تمام می‌کنم و این 2 یا 3، رنگ‌هایی هستند که بیشترین هماهنگی را باهم دارند. در ساخت شخصیت‌های داستانی هم طرفدار اغراق در نقاط ضعف شخصیت‌ها هستم. آدمها و حیوانات چاق به شدت چاق طراحی می‌شوند و تا حد ممکن چاشنی خنگ بودن و بامزه بودن را به آنها اضافه می‌کنم.
در خلق شخصیت‌های داستانی، همیشه به دوران کودکی خودم فکر می‌کنم  و با خود تصور می‌کنم در آن زمان من مایل بودم چه کتاب‌هایی داشته باشم، با چه تصاویری. این می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. زمانی که به این نتیجه می‌رسم که اگر من بچه بودم از این تصویر حتما خوشم می‌آمد، مجبور می‌شوم به خودم اعتماد کنم و این نظر را به کل کودکان جامعه تعمیم دهم. به امیدی که همگان از این کار خوش‌شان خواهد آمد.
و در این نقطه کتاب به چاپخانه فرستاده می‌شود. به این امید اینکه حدسی که زدم درست از آب در بیاید.
در طول دوران تصویرگری‌ام که حدود 10 سال می‌باشد، خاطرات زیادی داشتم، همچنین سفرهای کاری زیادی. با آدم‌های زیادی آشنا شدم که همگی علاقه‌مند به این رشته بودند. تصویرگری کتاب کودک طرفداران زیادی دارد و اکثرا علاقه دارند یک بار هم که شده در این حوزه فعالیت کنند.
اگر تا امروز به این رشته جذاب، زیبا، فوق العاده، بی‌نظیر و هیجان‌انگیز فکر هم نکرده بودید، از امروز به آن فکر کنید. البته این را هم هرگز فراموش نکنید که بچه‌ها بسیار روراست هستند و به سختی از کاری خوش‌شان خواهد آمد. بنابراین در صورتی که نظرشان را راجع به کارتان به شما گفتند اصلا جا نخورید و خودتان را نبازید، سعی کنید و دوباره امتحان کنید.
به امید روزی که قادر باشیم کتاب‌هایی در خور و  شایسته کودکان ایرانی در اختیارشان قرار بدهیم. کتاب‌هایی با داستان‌هایی جذاب، تصاویری دلنشین و کـیفیت چاپی بی‌نظیر.   درباره راشین خیریه: راشین خیریه عضو انجمن تصویرگران کتاب کودک، یکی از تصویرگران جوان و فعال ایرانی است که با نگاهی به فعالیت‌های او به راحتی متوجه این نکته می‌شوید. او در پرونده کاری خود 31 جلد کتاب چاپ شده، در حدود 25 جایزه داخلی و خارجی تصویرگری، چهار ماه بورس مطالعاتی برای فرانسه، بورس تحصیلی برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد از دانشگاه الزهرا، 9 نمایشگاه انفرادی و جمعی داخلی و خارجی و تجربیاتی مثل کارگردانی فیلم انیمیشن، طراحی بک گراند برای فیلم‌های انیمیشن، تدریس نقاشی در خارج از کشور را دارد. خیریه همچنین مشاور هنری در ورکشاپ مبارزه با ایدز. زیر نظر یونیسف و دانشگاه هاپکینز آمریکا  بوده و با نشریات کودک و نوجوان در حوزه تصویرگری هم همکاری می‌کند. شخصیت مهربان و دوست داشتنی او هم در متنش پیدا است و هم در دل تصویرگری‌هایش.   سایت راشین خیریه: اینجا


مطالب مشابه :


پلان گرافیک (سیاه سفید + رنگ)

معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی - پلان گرافیک (سیاه سفید + رنگ) - مجموعه مطالب معماری و




معرفی کتاب های رشته ی معماری

معرفی کتاب های رشته ی معماری این درس خیلی به رشتهء گرافیک نزدیکه و شما توش پلان های




نمایشگاه کتاب تهران و عناوین برگزیده کتب معماری

چگونه به معماری بنگریم؛ انتشارات کتاب امروز ; تجزیه و تحلیل پلان گرافیک؛ انتشارات محیا ;




دانلود پلان ، عکس و توضیحات خانه بروجردی ها در کاشان

خانه هنر ، معماری ، طراحی - دانلود پلان ، عکس و توضیحات خانه بروجردی ها در کاشان -




نقشه اتوکدی شوشتر-پلان و نقشه های کامل مسجد جامع شوشتر-خانه دورق،مستوفی،مرعشی،مقبره ماهرو،مسجد شیخ ص

اتفاقات و خبر و عکسهای اجتماعی .معماری قدیمی شوشتر .پلان و نقشه ها . پرشین گرافیک. آپلود




عکسهای آرامگاه سید غلامرسول بندر چابهار

آموزش مبانی هنرهای تجسمی و گرافیک . است با توجه به پلان نما می توان گفت که کتاب «اندیشه




دنیای تصویرگری

گرافیک - دنیای کتاب‌های چه در ساخت کاراکترها و چه در پلان‌های زمینه و انتخاب تکنیک، به




برچسب :