روند پیدایش مسجد – مدرسه ها
روند پیدایش مسجد – مدرسه ها
مدرسه سپهسالار تهران
فعالیتهای آموزشی، از جملهی آموزش خط و کتابت، از همان آغاز گسترش اسلام در مساجد صورت میگرفت و زمان پرداختن بدان به نحوی بود که موجب بروز اشکال در فعالیتهای عبادی نمیشد. برخی از علما حتی در منزل خود به تدریس میپرداختند،اما گسترش فعالیتهای متنوع آموزشی و مذهبی موجب شد که مراکز خاص دیگری برای آموزش علوم مذهبی و سایر علوم مربوط با آن شکل گیرد. بیتالحکمه، یکی از نخستین مراکز علمی و فرهنگی بود که گویا در اوایل قرن سوم هجری قمری در بغداد تأسیس شد (۱) بغداد در این دوره از مراکز مهم علمی به شمار میرفت، و گفتهاند که در بازار شهر حدود یک صد دکان کاغذفروشی (وراقی) و صحافی وجود داشت (۲).
با وجود آنکه واژهی مدرسه در اشعار دعبل خزاعی، شاعر قرن دوم هجری قمری، به کار رفته است، اما اطلاع روشنی از اینکه ساختار مستقلی به نام مدرسه نیز در آن دوره شکل گرفته باشد در دسترس نیست (۳).
در اواخر قرن سوم هجری قمری، به تدریج مراکزی با عنوان «دارالعلوم» از سوی علما و امرا تأسیس شد و تفاوت عمدهی آنها با کتابخانهها در این بود که نه تنها برای امر تعلیم، بلکه برای اقامت طلایی که بعضا از شهرهای دور راهی مرکزی علمی میشدند تسهیلات و از جمله اقامتگاههایی در نظر میگرفتند (۴) با طراحی و احداث مساکن ساده، آن هم در کنار فضاهای آموزشی، نوع ویژهای از آموزشگاهها که تلفیقی از سکونتگاه و فضای آموزشی بود، شکل گرفت و به تدریج الگوی طراحی مدرسههای علمیه گردید و تکامل یافت.
گویا از اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری قمری بود که مکانهایی به نام مدرسه ساخته شد و در همین دوره است که احداث مدرسهای را در آمل به ناصر کبیر (متوفی ۳۰۴ ه.ق) و نیز داعی صغیر که از فرمانروایان علوی این خطه بودند نسبت دادهاند (۵).
در قرن چهارم هجری قمری، چندین مدرسه در قلمرو حکومت غزنویان و نواحی دیگر ساخته شد که در
آثار تاریخی و ادبی بدانها اشاره شده است (۶) اما اثری از ساختمان هیچ یک باقی نمانده است تا بتوان به خصوصیات معماری آنها پیبرد. اسنادی از دو مدرسه متعلق به دورهی سلجوقی وجود دارد که نشان میدهد طرح نخستین مدرسهها با الهام از طرحهای خانههای درونگرا بوده که بعدها دچار دگرگونیهایی نیز شده است.
از مدارس نظامیهی ساختهی خواجه نظامالملک طوسی که از نخستین مدرسههای بزرگ و سازمانیافته به شمار میآید نقشهای باقی نمانده است، در حالی که مدرسهی مستنصریهی بغداد (ساختهی قرن هفتم هجری قمری) هنوز باقی است. به ظن قوی، به هنگام احداث بنای مذکور، مدرسهی نظامیهی بغداد نیز معمور و مورد استفاده بود، لذا با عنایت به پیشینهی مدارس نظامیه و ویژگیهای معماری آها، قاعدتا باید مدرسهی مستنصریه را با الهام از خصوصیات معماری مدرسهی نظامیه ساخته باشند.
در مدرسههای ساخته شده تا دورهی ایلخانان، متناسب با شرایط، امکانات و نیازها، از یک فضای ساده هم به عنوان مسجد استفاده میشد. اما از دورهی ایلخانان و به خصوص از دورهی تیموریان و بعد از آن به تدریج در مدارسی که دارای طرحی معمارانه بودند و نیز در بسیاری از مدرسههای بزرگ، فضای خاصی را به مسجد اختصاص میدادند، که این فضا غالبا به شکل گنبدخانهای (و در مواردی به صورت شبستانی) بود که در گوشهای از بنا (به ویژه در مدارس دورهی تیموری) یا در امتداد یکی از محورهای تقارن آن (بیشتر در دورهی صفویه) بنا میشد. این فضا به دلیل برخی خصوصیات ساختاری، از جمله وسعت، به گونهای نبود که همیشه آن را به عنوان مسجد عمومی مورد استفاده قرار دهند. ولی البته از مساجد واقع در بعضی مدارس بزرگ (مانند مسجد مدرسهی چهارباغ در اصفهان یا مسجد مدرسهی امام خمینی (سلطانی) در کاشان) در اوقات و ایام ویژه برای برگزاری نماز یا سایر فعالیتهای عام مذهبی به صورتهای عمومی نیز استفاده میشد. اما از طرفی زمان و نحوهی استفاده از این مساجد غالبا به گونهای نبود که آرامش فضای مدرسه را مختل و یا درس و بحث طلاب علم را با اشکال مواجه نماید.به این ترتیب از قرن چهارم هجری قمری به بعد، مدرسه به عنوان فضای نسبتا مستقل آموزشی مورد استفاده قرار میگرفت.
در دورهی صفویه مسجد جامع بزرگی در فرحآباد ساری ساخته شد که با توجه به قرائن میتوان آن را یکی از نخستین مسجد – مدرسهها در ایران به شمار آورد. در این بنا، جبههی سمت قبله به فضای اصلی مسجد یعنی گنبدخانه و شبستان، و سه جبههی دیگر به حجرههای طلاب اختصاص یافته است. ساختار این بنا و توزیع فضایی فعالیتها در آن به گونهای است که از لحاظ ساختمانی و کاربردی، آن را میتوان «مسجد – مدرسه» نامید؛ چرا که هر یک از فضاهای مختص مسجد و یا مدرسه، آن قدر گسترده است که به نظر میرسد هر دو فضا در نظر کارفرما و طراح بنا اهمیت کمابیش برابر و همسانی در آن داشته است، و به همین مناسبت هر دوی این فضاها را میتوان جزء «فضاهای اصلی» مجموعه به شمار آورد. به عبارت بهتر هیچ یک از این دو فضا را نمیتوان نسبت به دیگری، جنبی یا فرعی دانست.
دربارهی چگونگی تکوین و زمان دقیق طراحی و احداث این نوع بنا در ایران، هنوز بررسیهای کافی صورت نگرفته است. اما به نظر میرسد که نوع طراحی و ساختمان مسجد – مدرسهها در ایران با نحوهی بنای آنها در قلمرو گورکانیان در هند، بیارتباط نبوده است؛ و چنان که برای نمونه، نقشههای دو مسجد – مدرسهی «سردار» در قزوین و مسجد – مدرسهی «خیرالمنزل» در دهلی مقایسه شوند آشکار میگردد که برخی ویژگیهای مدرسهی «خیرالمنزل» بنا شده، در بعضی موارد از شیوهی طراحی مسجد – مدرسهی «خیرالمنزل» اقتباس شده است.
ارتباطات فرهنگی و هنری متقابل ایران و هند در دورهی صفوی و گورکانی و تداوم آن تا عهد قاجار، امکان تبادل تجربیات فرهنگی را فراهم آورده بود و چنان که بررسی شود، چنین به نظر میرسد که برخی از خصوصیات مهم معماری مساجد جامع دورهی قاجار از شیوهی طراحی مساجد جامع گورکانی اقتباس شده است (۷).
به هر ترتیب، دورهی اوج توجه به احداث مسجد – مدرسه را عصر قاجار باید دانست، و بیشترین شمار این نوع بنا نیز در تهران، یعنی پایتخت آن روزگار ساخته شد.
برخی از مسجد – مدرسههای تهران
مسجد – مدرسهی شهید مطهری (سپهسالار)
واقع در میدان بهارستان، جنب ساختمان مجلس شورای اسلامی.
این مسجد – مدرسه را میرزا حسین خان قزوینی سپهسالار ساخته بود. ساختمان آن در ۱۲۹۶ ه.ق آغاز شد و تا زمان فوت بانی (۱۲۹۸ ه.ق) به پایان نرسیده بود. پس از او برادرش یحییخان مشیرالدوله کار را دنبال و تا پایان کار بر احداث بنا نظارت نمود (۸).
صحن مدرسه تقریبا به شکل مربع است و در سه طرف آن در حدود شصت حجره در دو طبقه ساخته شده
است. شبستانی بزرگ در پشت جبههی شرقی و یک گنبدخانهی عظیم در جبههی جنوبی مسجد وجود دارد.
ورودی اصلی این بنا در جبههی غربی مجموعه واقع و دارای جلوخانی بزرگ و تزیین شده است. ورودی دیگری هم که طراحی و تزیین شده است در جبههی شرقی بنا وجود دارد و غالبا از آن برای دسترسی به شبستان مجاورش استفاده میشود.
این مدرسه مشتمل بر طرحی چهار ایوانی با گنبدخانهای بزرگ است و بدین ترتیب فضایی به وجود آمده که موجب باشکوه شدن جلوهی بیرونی فضایی به وجود آمده کمه موجب باشکوه شدن جلوهی بیرونی ترکیب حجمی بنا نیز شده است. از ویژگیهای مهم ترکیب حجمی فضای درونی مدرسه، وجود چهار مهتابی یا فضای باز جلو حجرههای طبقهی فوقانی است. این نوع ترکیب حجمی در مسجد – مدرسههای «سید» و «رحیمخان» در اصفهان نیز مشاهده میشود. وجود هشت منار در بنای مزبور حاکی از توجه طراح به این عنصر معماری است. طراحی ورودی نیز از مسیری غیر مستقیم، تحت تأثیر بهترین الگوی طراحی ورودی مساجد، برای دسترسی به صحن تشکیل شده است.
گنبدخانهی این بنا ویژگی خاصی دارد؛ به این ترتیب که گنبد اصلی به چند نیم گنبد اتصال یافته است. به نظر میرسد چنین ویژگی بیشتر به مساجد دورهی عثمانی تعلق دارد و به احتمال زیاد از برخی نمونههای این مساجد اقتباس شده است.
سطوح نمای مدرسه با انواع کاشیهای منقوش پوشیده شده است و نمونههایی از کاشیهای نفیس معرق را همراه با نمونهی کاشیهای هفت رنگ همراه با تصاویر و نقشهایی که در دورهی قاجار معمول شد، میتوان مشاهده کرد.
این بنا را میتوان بزرگترین مسجد – مدرسهی تهران در دورهی قاجار به شمار آورد که به دلیل وجود شمار فراوانی حجره، شبستان و گنبدخانهای بسیار بزرگ در آن، «جامع» نیز نامیده میشد. همچنین به طوری که نقل شده است مجهز به حمام، مریضخانه و مطبخ نیز بوده است. صاحب المآثر والآثار در این باره آورده است:
تأسیس و بنیاد و انشاء ابواب البر مرحوم میرزا حسین خان قزوینی سپهسالار اعظم – قدس سره – در دارالخلافهی ناصری که مشتمل است بر جامعی کبیر و مقصورهای خطیر و مدرسهی بدیع با صحنی وسیع و طبقات از حجرات و مآذن و منارات و مکتب و مخزن و مریضخانه و حمام و سایر لواحق و ضمایم در نهایت امتیاز و استحکام… (۹).
مدرسهی حکیم هاشم
واقع در خیابان پانزده خرداد، کوچهی تکیهی دولت.
بانی این مدرسه، بر پایهی کتیبهی سنگی ورودی آن، شخصی به نام حکیم هاشم است که در دورهی صفویه میزیسته غاست. این بنا در ۱۲۹۶ ه.ق به دستور مهد علیا مرمت شد. بر کتیبهی مزبور که در ۱۳۰۴ ه.ق تنظیم شده، به این نکته چنین اشاره شده است:
چو برگذشت ز هجرت هزار و یک صد و اند
حکیم بارع با فضل هاشم رازی
بنای مدرسهای خواست برنهد که ز علم
رواج یابد شرع پیمبر تازی
به شهر طهران بنمود این خجسته بنای
که به سپهر برینش بود سرافرازی
گذشته چون که بر آن سال و مه به ظاهر آن
شکست و رخنه بسی کرد یار و دمسازی
برفت چون نود و شش پس از هزار و دویست
به امر ناصردین شاه با فر و غازی
علیقلی سر شهزادگان وزیر علوم
که حکم شه را دارد به صدق همرازی
بگفت آنچه خرابی بدان رسیده، کنند
زنو مرمت آن اهل حرفت رازی (۱۰).
مدرسهی حکیم هاشم دارای دو ایوان در جبههی شمالی و جنوبی، ورودی نسبتا ساده در جبههی غربی و تعدادی حجره است.
ترکیب برخی از فضاها و عناصر بنا و نیز نماهای نامتقارن آن به خوبی نشان میدهد که بر اثر دگرگونیها و مرمتهای متعدد، شکل نخستین بنا تغییر یافته و نظم و انسجام اولیه را از دست داده است. در حال حاضر نیز ساختمان آن آسیب دیده و متروک مانده است.
مسجد – مدرسهی حکیم باشی (آقا محمود)
واقع در خیابان پامنار، کوچهی مروی.
بنای آن را به میرزا احمد حکیمباشی نسبت دادهاند که گویا در دورهی فتحعلی شاه زندگی میکرده است، و در خصوص اشتهار این مسجد – مدرسه به آقا محمود، آمده است که آقا محمود کرمانشاهی نامی مدتی پیشنماز آنجا بود (۱۱).
در جبههی قبله، گنبدخانه و ایوانی وجود دارد که شاخصترین عناصر مسجد به شمار میآید. شبستانی
کمعمق و طویل نیز در جبههی مقابل آن ساخته و در دو جبههی دیگر، هشت حجرهی روبهروی هم قرار دادهاند. در وسط هر یک از دو جبههی مزبور نیز ایوانی وجود دارد، و به این ترتیب این بنا دارای سه ایوان است. دو سوی گنبدخانه، به دو ورودی مجهز است که هر کدام متشکل از پیش طاق، هشتی و دالانی است و مستقیما به حیاط ختم میشود.
مسجد – مدرسهی معیرالممالک
واقع در خیابان خیام، کوچهی معیر.
دوستعلی خان نظامالدولهی معیرالممالک، از رجال دورهی قاجار، این بنا را احداث نمود (۱۲) و تاریخ احداث و وقف بنا را پیش از ۱۲۹۰ ه.ق دانستهاند (۱۴).
گنبدخانه و ایوانی بزرگ در جبههی قبلهی آن دیده میشود و در جبههی مقابل گنبدخانه، شبستانی کمعمق و طویل قرار دارد که در سالهای اخیر شکلی دیگر یافته است. در دو جبههی دیگر و مقابل، هم شماری حجره وجود دارد و در جلو آنها و همچنین در دو جلو جبههی مقابل گنبدخانه، رواقی طراحی و ساخته شده است؛ ولی متأسفانه رواق جبههی روبهروی قبله تخریب شده است.
فضاهای ساخته شده در جبههی قبله، نسبت به سه جبههی دیگر ارتفاع بیشتری دارد. گنبدخانه، فاقد پوشش تزئینی است و منارهای دو سوی ایوان نیز پیش از آنکه بنایشان به اتمام برسد، به حال خود رها شدهاند. این بنا دارای دو ورودی است و گویا ورودی جبههی غربی آن، بیشتر برای عبور و مرور خانمها اختصاص مییافته است.
مسجد – مدرسهی مروی
واقع در خیابان ناصرخسرو، کوچهی مروی.
این بنا را حاجی محمدحسین خان مروی، از مقامات دربار فتحعلی شاه و ملقب به فخرالدوله (متوفی ۱۲۳۴ ه.ق) ساخته است (۱۴).
مسجد – مدرسهی مروی دارای یک حیاط وسیع و دو حیاط کوچک و شبستانی بزرگ در جبههی جنوبی است که یک راه دسترسی به آن از دالان ورودی وجود دارد. در حدود سی حجره در اطراف صحن ساخته شده است و چهار ایوان در وسط هر یک از جبهههای بنا وجود دارد که
گویا دو فضای پشتی ایوانهای شرقی و غربی، به مدرس اختصاص داشته است. بساری از حجرههای این مدرسه بزرگ هستند و هر یک، از یک فضایی اصلی با یک ایوان و صندوقخانه تشکیل شده است. باید افزود که بخشهایی از بنا، در دهههای اخیر مرمت و بازسازی گردیده است.
مسجد – مدرسهی فیلسوف الدوله
واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی، جنب امامزاده سید اسماعیل (ع).
این مسجد – مدرسه را میرزا کاظم فیلسوفالدوله (متوفی ۱۳۲۳ ه.ق) پزشک مشهور دورهی ناصری، ساخته است (۱۵) پیرامون صحن آن را در حدود دوازده حجره و دو ایوان احاطه کرده است و در جبههی مقابل ورودی، شبستانی ستوندار وجود دارد که برای برگزاری مراسم نماز از آن استفاده میشد. ورودی بنا، مسیری غیر مستقیم به صحن دارد و به شکلی طراحی شده است که در آن عناصری همچون جلوخان، هشتی، دالان و ایوان به کار رفته است.
از ویژگیهای این بنا، وجود مقبرهی بانی آن در کنار حیاطی بسیار کوچک در پشت صحن اصلی است که به این ترتیب میتوان آن را نوعی مسجد – مدرسه – مزار به شمار آورد. همچنین دارای کاشیکاریهای ظریف و کاربندیهای زیباست، و چنین به نظر میرسد که دو منار واقع در دو سوی ورودی بنا، به همان صورت ناتمام رها شده باشد.
شبستان، دارای دو ورودی مجزای مردانه و زنانه است که پردهای آنها را از یکدیگر جدا کرده است.
مسجد – مدرسهی مشیرالسلطنه
واقع در خیابان مولوی، ابتدای خیابان اسفندیاری.
میرزا احمدخان مشیرالسلطنه این بنا را ساخته و به تاریخ ۱۳۱۸ ه.ق وقف شده است (۱۶) این بنا، دارای صحنی کوچک است کمه هشت حجره در سه طرف آن وجود دارد، با شبستانی ستوندار در جبههی شمالی و در مقابل جبههی قبله. ایوان و مدرس در جبههی جنوبی و حجرهها در دو جبههی دیگر در مقابل هم ساخته شده است. از ویژگیهای این بنا، وجود یک برج ساعت در جبههی شرقی آن است که از معابر مجاور، قابل رؤیت بوده
و به همین سبب به مسجد ساعت نیز شهرت یافته است. در پشت شبستان، مطبخ و انباری، با دالانی مجزا تا خیابان مجاور، تعبیه شده است و در طبقهی اول آن یک حجره و یک مهتابی وجود داشت که گویا در گذشته از حجره به عنوان کتابخانه و از مهتابی برای بخش زنانهی مسجد استفاده میشده است.
مسجد – مدرسهی سپهسالار قدیم
واقع در خیابان ناصرخسرو، کوچهی مروی.
این بنا را میرزا محمدخان قاجار، که مدتی منصب وزارت جنگ را داشت، ساخته است (۱۷) او در ۱۲۸۴ ه.ق در مشهد درگذشت. این مسجد – مدرسه، احتمالا قبل از ۱۲۷۷ ه.ق ساخته شده است (۱۸).
در جبههی قبله و جبههی مقابل آن دو شبستان، و در دو جبههی دیگر تعدادی حجره ساخته شده که در جلو آنها رواقی ستوندار قرار گرفته است. شبستان واقع در جبههی قبله که دارای اهمیت بیشتری است، ارتفاعی معادل دو طبقه دارد؛ در حالی که شبستان واقع در جبههی روبهروی آن کوتاهتر است.
این بنا، دارای یک جلوخان بزرگ و دو منار کاشیکاری شده در دو سوی ورودی است و مسیر دسترسی به حیاط به شکلی خاص دارای اعوجاج است. مسجد – مدرسهی سپهسالار قدیم، در سالهای اخیر مرمت شده و شکلی دیگر یافته است.
نتیجه
«مسجد – مدرسه» نوعی فضای معماری است که کارکردهای اصلی مسجد و مدرسه را توأم دارد و از لحاظ کالبدی نیز فضاهای اختصاص یافته بدانها از اهمیت کمابیش مشابه و متعادلی نسب به یکدیگر برخوردار است. در متون تاریخی از این نوع بناها با عناوینی نظیر «مسجد»، «مدرسه» و یا غالبا «مسجد و مدرسه» یاد شده است.
انواع مسجد – مدرسهها را به لحاظ کالبدی میتوان به چهار گروه زیر طبقهبندی کرد:
۱٫ گونهی نخست، مسجد – مدرسههایی هستند که در آنها جبههی رو به قبله به مسجد و سه جبههی دیگر به حجرههای مدرسه اختصاص یافته است؛ مانند مسجد – مدرسهی مروی در تهران. در برخی از این نوع مسجد – مدرسهها، معمولا فضاهای بهداشتی و وضوخانه را در گوشهای از مسجد و در نزدیکی گنبدخانه یا شبستان میساختند تا کسانی که از بیرون بنا برای اقامهی نماز مراجعه میکنند، ناگزیر از رفتن به درون صحن و ایجاد اخلال در زندگی آرام طلاب نباشند.
۲٫ گونهی دوم، بناهایی هستند که در آنها دو جبهه رو به قبله و جبههی مقابل آن به مسجد و دو جبههی تقریبا شرقی و غربی به مدرسه اختصاص یافته است. مسجد – مدرسهی آقا محمود و معیرالممالک در تهران از اینگونه به شمار میرود. در این بناها، تداخل فعالیتها با یکدیگر و آمد و شد افراد به داخل صحن به گونهای بود که بعضا آرامش فضای زندگی و آموزشی طلاب، به طور کامل حفظ نمیشد.
۳٫ گونهی سرنو شامل نوعی بناست که طبقهی همکف به مسجد و طبقهی فوقانی به مدرسه اختصاص مییافت؛ مانند مسجد – مدرسهی سید در اصفهان. در اینگونه بناها، دو جبههی صحن کاملا به مسجد و دو جبههی دیگر به دو شبستان کوتاه در طبقهی همکف اختصاص یافته و حجرههایی نیز در بالای دو حجرهی اخیر طراحی و ساخته
میشده است. همچنین در جلو حجرههای هر یک از دو جبههی مزبور، دو مهتابی قرار داشت، ولی اصولا این طرح به لحاظ کاربری برای فضای آموزشی چندان مناسب نبود و به سبب در معرض دید بودن طلاب، مهتابیهای جلو حجرهها محلهای آرامی برای استراحت و آموزش و مباحثهی طلاب به شمار نمیآمدند.
۴٫ گونهی چهارم طراحی فضای مسجد – مدرسه، شامل نوعی بناست که طبقهی همکف به مسجد و طبقهی زیرین به مدرسه اختصاص مییابد. این طرح، به شکل خاصی، در مسجد – مدرسهی آقا بزرگ در کاشان قابل ملاحظه است. قرار گرفتن فضای آموزشی در طبقهی زیرین، که دارای حیاطی سبز و آرام است، موجب پدید آمدن فضای مناسبی برای طلاب میشود. همچنین وجود پنجرههای ارسی و دالانهای دو سوی حجرهها که راه دسترسی به آنها از طریق همین دالانها تأمین میشود، امکان حفاظت فضای درونی حجرهها را از دید عابران به خوبی فراهم آورده است.
در مسجد – مدرسههای تهران، از طرحهای گروه اول و دوم استفاده شده است. البته در اینجا طبقهبندی اصول طراحی مسجد – مدرسهها به این چهارگونه، بر اساس موقعیت و ترکیب حجمی فضای استقرار مسجد و مدرسه نسبت به یکدیگر صورت گرفته است، و طبعا در طراحی بسیاری از بناها – متناسب با زمان و محل طراحی، احداث و نیز سایر عوامل و امکانات – از ویژگیهایی استفاده شده است که باید در بررسیهای دقیقتر مورد توجه قرار گیرد.
مطالب مشابه :
مدارس مشهور جهان
مدرسه ی جدید معماری oslo ، کاری از گروه معماری Jarmund/Vigsnæs AS Architects MNAL بر اساس ساختمان قدیمی این
معیارهای طراحی مدرسه
طرح دو معماری - مدرسه هنر و معماری - ماشینها مانع دید به ورودی مدرسه هستند.
مدرسه چهارباغ عباسی اصفهان
معماری - مدرسه چهارباغ عباسی اصفهان جهت حفاظت از درب اصلی به این ورودی اضافه شده است .
فضای ورودی برای دبستان(آموزشی) طرح 2
معماری گفت - فضای ورودی برای دبستان(آموزشی) طرح 2 - معماری طراحی مدرسه و فضاهاي
مدرسه ی معماری اسلو؛ نروژ
مدرسه ی معماری اسلو؛ نروژ. مدرسه ی جدید معماری oslo ، کاری از گروه معماری Jarmund/Vigsnæs AS Architects MNAL
روند پیدایش مسجد – مدرسه ها
ورودی اصلی این بنا در جبههی غربی مدرسه» نوعی فضای معماری است که کارکردهای اصلی مسجد و
طرح ۳ ؛ مدرسه ی هنــر
معماری - طرح ۳ ؛ مدرسه ی هنــر, ورودی دیگر وب : http://www.redlinegroup.bdl.ir/ درصورت بروز هر گونه مشکل و یا
ضوابط و معیارهای طراحی مدرسه
هر فضای معماری، به خصوص فضای معماری مدارس ورودی مدرسه در یك سوی محوری كه از وسط دو
برچسب :
معماری ورودی مدرسه