شیدای عترت - آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی - دعای ازدواج ازنظر حایری یردی
دعای ازدواج ازنظر حایری یردی
تباری پاک
حاج آقا مرتضی ، فرزند ارشد آیه الله موسس حاج شیخ عبدالکریم حائرییزدی، روز چهاردهم ذی حجه سال 1334 ه .ق در اراک به دنیا آمد. پدر بزرگوارش مرحوم آیه الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم در سال 1280 ه.ق درمهرجرد میبد دیده به جهان گشود و پدربزرگ ش مرحوم محمد جعفر مهرجردی، فردیصالح، پرهیزکار و متقی و مادرش از اهالی اردکان بود که پس از ازدواج باآقامحمد جعفر به مهرجرد که در دو فرسخی اردکان میباشد، نقل مکان کرد.
حاج آقا مرتضی در خاندان علم وفضیلت و تقوا رشد نمود و در تحصیل علم و دانش بسیار کوشا بود، بعد از اتمامدروس مقدماتی، فقه و اصول و فلسفه را نزد استادان شایسته و آیات عظام فرا گرفت چون آیه سید محمدرضا گلپایگانی، آیه الله سید محمدتقی خوانساری(متوفای 1371 ه .ق)، آیه الله سید محمدمحقق داماد (متوفای 1388 ه .ق) داماد حاج شیخ عبدالکریم حائری. پدر گرامی ایشان، آیه الله حاج شیخ عبدالکریم حایری(متوفای 1355 ه .ق)، آیه اللهسید محمد حجت کوه کمرهای(متوفای 1372 ه .ق) پدر خانم حاج آقا مرتضی حائری، آیه الله حاج سید حسین بروجردی(متوفای 1380 ه .ق)، امام خمینی (ره) (متوفای 1368 ه.ش)
تدریس
آیه الله حاج آقا مرتضی ، بیش از چهل سال در حوزه علمیه قم به تدریس سطح و خارج فقه و اصولپرداخت و شاگردان ممتازی تربیت و تحویل جامعه داد. وی در نحوه تدریس کمتر به نقل اقوال دیگر علما میپرداخت، ولی در تقسیمبندی مطالب و تبیین ادله آن و انتخاب نظر خویش بسیار دقیق و ممتاز بود. بعضی از شاگردانش عبارتند از آیات عظام: سید عباس خاتم یزدی، شیخ حسین شبزندهدار، شهید محمد مهدی ربانی املشی، محمد محمدی ری شهری، حجهالاسلام شیخمحمد حسین امراللهی (مسوول تحقیق و تنظیم و نشر آثار استاد)، میرزا محمدپیشوایی ترک آبادی، شیخ محمد حسین بهجتی، «شفق» امام جمعه اردکان، سید علیآقا محقق داماد (خواهرزاده حاج آقا مرتضی حائری)، محمد حسین اشعری، سید حسن آل طه و سید صادق حسینی مآب یزدی.
آثار باقیمانده کتابهای چاپ شده:
تقسیمبندی مطالب و تبیین ادله آن و انتخاب نظر خویش بسیار دقیق و ممتاز بود
1- «ابتغاء الفضیله فی شرح الوسیله»، که محور بحث در این کتاب، مکاسب محرمهاز کتاب «وسیله النجاه» زعیم بزرگ مسلمین آقا آسید ابوالحسن اصفهانی(ره) استو جلد اول آن به چاپ رسیده.
2- «رسالهای در نماز جمعه».
3- «کتاب الخمس»، با تحقیق حجهالاسلام شیخ محمدحسن امراللهی.
4- «پرتوی از انوار آسمان ی»، تحت عنوان «علوم قرآن » درباره اعجاز قرآن است.
5- «مباحثی در تفسیر سوره حمد» که در مجله کتابخانه مسجد اعظم به چاپ رسیدهاست.
6- «رسالهای در خلل صلاه».
کتابهای چاپ نشده:
1- «رسالهای در نماز مسافر».
2- «رسالهای در طهارت».
3- «دوره کامل اصول» در سه جلد.
4- یادد اشتها یی به خط خودشان در 135 صفحه. که توسط آیتالله استادی در دست چاپاست.
5- مجموعه چند سخنرانی در ایام فاطمیه.
ویژگیهای اخلاقی
مرحوم حاج آقا مرتضی فرزند برومند و خلف صالح مرحوم آیه اللهموسس زهد و تقوا، ساده زیستی، دوری از مظاهر فریبنده دنیا، نادیده گرفتنتشریفات ظاهری، پرهیز از خلاف گویی و تملق و دیگر صفات نیکو را از آن پدربزرگ وار به ارث برده بود. با آنکه فقیهی ماهر و مجتهد و استادی ژرف اندیش بود، رساله عملیه ننوشته وهیچ گاه دنبال مرجعیت نبود، حتی برای درس گفتن بر منبر نمینشست با آنکه جمعیتشاگردان وی کم نبود،باز پای منبر روی زمین مینشست و درس میگفت.
مکاشفات و صفای باطن
آن عارف فقیه، دارای مقامات معنوی بالایی بودند، خوابهایصادق و مکاشفات عجیبی داشتند، بعضی از آنها را در یادد اشتها ی خودشان ذکرکردهاند. یک نمونه آن چنین است که خود نگاشتهاند: «در سفر دوم که به مشهد مقدس در خدمتصدیق محترم آقای حاج آقا مجتبی اراکی رفتم، ایشان حقیر را به خانه برد ونگذاشت با جناب آقای محمدی در مدرسه سلیمانخان زندگی کنم و در خانه ایشان بودم که خواب بودم و از حضرت ابی الحسن الرضا(علیه آلاف التحیه و الثناء) حاجتیخواسته بودم. از خواب که بلند شدم، دیدم به دیوار جواب آن به طریق اجمال کهموکول به اراده حق متعالی نموده بود، نوشته شده است پس از دیدن محو شد».
ذوق شعری
حاج آقا مرتضی علاوه بر مقام بالای علمی و فقاهتی، ذوق شعری نیز داشت، نمونهای از اشعارش که متضمن فضیلت زیارت امام هشتم(ع) و التجاء به دربار آنامام همام است و در جمادی الثانی1389 در مشهد مقدس س روده شده و در حرم مطهرقرائت گردید.
با آنکه فقیهی ماهر و مجتهد و استادی ژرف اندیش بود، رساله عملیه ننوشته وهیچ گاه دنبال مرجعیت نبود، حتی برای درس گفتن بر منبر نمینشستمبارزات
از خصوصیات آشکار آن عالم وارسته این بود که هیچ گاه در مبارزه باانحرافات و کجرویها سستی نشان نمیداد و در مقام نهی از منکر و دفع بدعتها وخلافها شجاع بود. در زمان حکومت طاغوت، با قوانین ضدخدایی شاه معدوم به طورمحسوس مخالفت مینمود و رسما در صف مبارزان و مخالفانرژیم قرار داشت. حاج آقا مرتضی بعد از دستگیری امام خمینی (ره) همراه علمای دیگر قم اعلامیههایمشترکی در تاءیید نهضت آن قائد عظیمالشاءن امضا نمود و پس از پیروزی انقلاباسلامی ایران به عنوان یکی از اعضاء مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد و در آنمجلس حضور یافت.
امام خمینی (ره) نیز برای این عالم بزرگوار احترام ویژهای قائل بود و در پیامیوی را چنین ستود: «این بزرگوار، علاوه بر مقام فقاهت و عدالت از صفای باطن به طور شایستهبرخوردار بودند و از اوائل نهضت اسلامی ایران از اشخاص پیشقدم در این نهضت مقدسبودند. فجزاه الله عن الاسلام خیرا».
خواب دیدن آقای آیت الله مرتضی حائری که تعبیرش فوتش بود
یکی از دوستان بنام سید محمد تقی موسوی یزدی که به قول او اعتماد دارم در منزل امام خمینی در قم برایم نقل کرد که آقای قافی یزدی که از بزرگان علمای یزد و مدرس مدرسه شهیدین قم می باشند نقل کرد چندی قبل آیت الله آقای مرتضی حائری فرزند مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری به من فرمود آقای قافی خواب عجیبی دیده ام و تعبیرش را نمی دانم و آن این است که شبی در خواب دیدم کسی نزد من آمد در حالی که چیزی دستش بود مانند مته نجارها و سر تیز آن را گذاشت روی شقشیقه من و فشار داد تا آنکه از طرف دیگر بیرون شد . در این هنگام من مشاهده کردم که از بدن و قالب خودم بیرون آمده ام و جسد خودم را که بی روح در کنار منزل افتاد بود می دیدم پس مرا بردند به طرف آسمان و در آسمان ائمه علیهم السلام و حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه را مشاهده و زیارت کردم پس از آن بیدار شدم آقای قافی فرمود : در خصوص آن سوراخ کردن سر و شقیقه ایشان چیزی و تعبیری به نظر نرسید تا آنکه آقای حائری پس از مبتلا شدن به سکته مغزی مغز ایشان را عمل جراحی کردند و در اثر همان عمل جراحی ایشان فوت کردند و در حین غسل مشاهده شد همانطوری که در خواب اتفاق افتاده بود برای برداشتن کاسه سر ایشان شقیقه آن مرحوم را از دو طرف سوراخ کرده بودند که جای آن آلت جراحی مانند سوراخی در سر و اطراف شقیقه معلوم و آشکار بوده است.
مرحوم آیه الله حاج آقا مرتضی حائری پس از عمری تلاش و کوشش در راه احیایدین مبین اسلام و تربیتشاگردانی والامقام دچار کسالت قلبی شده و این موجبگردیده بود گاهی در کار تدریسشان وقفهای به وجود آید.
خصوصا در ماههای اخیر عمرشان که با سختی تدریس میفرمود، اما عنایت و توجه واهمیت درس برای ایشان به اندازهای بود که با همان حال مریضی به خود اجازهنمیدادند که درس را تعطیل کنند.
بالاخره در شب 24 جمادی الثانی1406 مصادف با 25 اسفند 1364 روح پاکش به ملکوتاعلی پیوست.
صبح روز بعد، جنازه آن زاهد عالم را از مدرسه روبروی منزلشان تشییع کردند وبه صحن حرم مطهر حضرت معصومه(س) آوردند. آیه الله حاج سید محمدرضاگلپایگانی(ره) بر پیکر پاک آن مرحوم نماز خواندن د و جنازه را به سوی مسجدبالاسر آن حضرت بردند و پایین پای پدر بزرگوارش به خاک سپردند.
,