40. چرا تراشيدن ريش جايز نيست؟ (2)
ده
خصلت سبب هلاكت قوم لوط شد
آقا امام حسن مجتبي عليه السلام از
جدش نقل ميكند كه انجام ده خصلت سبب هلاكت قوم
لوط شد ، كه يكي از آنها تراشيدن ريش و بلند كردن شارب است تا آنكه ميگويد : ممكن
است براي حرمت تراشيدن ريش ، به ادلة حرمت شبيه شدن مردها به زنها استدلال
كرد همينطور به ادلة حرمت هم شكل شدن با دشمنان دين و راه آنها را پيمودن
تمسك نمود ، به هر حال تراشيدن ريش حرام است و علماي اماميه به اين فتوا تصريح
كردهاند. «
بحار الانوار جلد 2 ،
كتاب التوحيد علامه جلسي
بر
مسلك كفار سلوك نكنيد
شيخ عباس قمي مؤلّف مفاتيح الجنان ميگويد:
از آيات و روايات و اخبار بسيار استفاده ميشود كه مسلمان بايد از دوستي با كفّار
و محبت و ميل به ايشان و تشبه به ايشان اجتناب كند و بر مسلك آنها سلوك نكند .
( 3 ) دليل عقل و ريش تراشي
يكي از ادلة تحريم تراشيدن ريش ، دليل عقل است به اين بيان عقل
سالم حكم ميكند كه عبد و بنده در چيزي كه از طرف مولا و صاحبش به آن إذن داده
نشده تصرف نكند و بركسي مخفي نيست كه همة مخلوقات بنده و مملوك آفريننده كه مالك
واقعي است ميباشند معني عبوديت و بندگي آنست كه عبد آنچه را كه رضايت مولاي
حقيقي او در آن است انجام دهد و در موضوعاتي كه مولايش رخصت نداده ، تصرف نكند
وگرنه از وظيفه بندگي خارج شده و بر مولاي خود تعدي نموده است .
و اين مطلب از نظر عقل ، ظلم بوده و
زشت است روي اين اساس ميگوئيم تراشيدن ريش از اموري است كه شارع ( خداوند كه
مولاي واقعي است ) آنرا رخصت نداده ، پس انجام دادن آن بيرون رفتن از مرز عبوديت
است و خروج از وظيفه بندگي هم از نظر عقل زشت است .
پس تراشيدن ريش از نظر عقل ، قبيح و
ناپسند است بزرگان فرمودهاند : احكام شرع انور تابع مفاسد و مصالح است و
چنان مطابقهاي با اصول عقل دارد كه اصل :
» كُلّ ما حَكَمَ بِهِ الشَّرْع
حَكَمَ بِهِ الْعَـقْل وَ كُلّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَـقْل حَكَمَ بِهِ الشَّرْع «
هر چه شرع به آن حكم كند عقل هم به آن
حكم ميكند و هر آنچه را كه عقل به آن حكم ميكند ، شرع هم به آن حكم ميكند.
و اين از اصول مسلّمه است ، منتهي
عقول عاديه از دركش عاجزند و محتاج به عقل كامل حضرت خاتمند تا به خير و صلاح
گرايند و از فساد و نقص بركنار مانند به نص فرمايش نبوي در حجه الوداع ، تمام
اوامر آن حضرت موجبات رستگاري در دارين و مقربات حيات جاويد است و كلية نواهي آن
مبعدات از هلاكت و جحيم است.
( 4 )دليل اجماع و ريش تراشي
1ـ شيخ بهائي در كتاب » الأعتقادات » خود ميفرمايند
: تراشيدن ريش ، مانند ساير گناهان كبيره ، همانند قمار سحر و رشوه است ، احدي از
علماي اعلام در حرمت ريش تراشي ، خدشه و ايرادي وارد نكرده است .
2ـ محقق داماد
در رسالة خود « الشارع النجاه » ميفرمايند : تراشيدن ريش به اجماع همة علماء حرام
است. « إنَّ حَلْق اللِّحْيَة حَرامٌ بِالإجْماع »
3ـ مرحوم كاشف
الغطاء دركتاب « كشف الغطاء في احكام الحمام » ميفرمايند : حرمت تراشيدن ريش از مسلمات است و علماء اجماع بر
اين حكم دارند
.
4ـ محدث حُر
عاملي صاحب « وسائل الشيعه » قائل به تحريم تراشيدن ريش است و در وسائل باب
عدم جواز حلق اللحيه به رواياتياستدلال كرده است .
5ـ
حضرت آيه الله العظمي ميرزا مهدي شيرازي ميفرمايند: تراشيدن ريش حرام است و اين حكم حرمت ، اختصاص فقط به
تراشيدن ندارد ، بلكه مطلق نابود كردن ريش گر چه با ماشين و قيچي و غيره باشد .
6ـ
فقيه محقق حضرت آيه الله سيد حسين حمامي ميفرمايند: تراشيدن ريش حرام است ، بدليل سيره قطعي مستمر از
امام تا حال و بدليل اجماع و برخي اخبار هم چنين استفاده ميشود از مراجع بزرگ
كه در رسالة خود فتوا به حرمت تراشيدن
ريش نمودهاند
.
بعضي از آيات عظام و مراجع تقليد ، كه به حرمت تراشيدن ريش فتوا
دادهاند :
1ـ مؤسس حوزه
علميه قم شيخ عبد الكريم حائري
2ـ ميرزاي بزرگ شيرازي
3ـ سيد ابو الحسن اصفهاني
4ـ روح الله الموسوي الخميني
5ـ سيد ابوالقاسم خوئي
6ـ سيد عبد الله شيرازي
7ـ سيد عبد الهادي شيرازي
8ـ سيد محسن حكيم
9ـ آقا ميرزا مهدي شيرازي
10ـ حاج شيخ مرتضي انصاري
11ـ سيد محمد شيرازي
12ـ سيد محمد هادي ميلاني
13ـ سيد محمد رضا گلپايگاني
14ـ حاج سيد محمد تقي خوانساري....
( 5 ) دليل سيره قطعيه
متدينين
يكي از ادلهاي كه دلالت بر حرمت
تراشيدن ريش دارد « سيره قطعيه متدينين » است كه از زمان حضرت آدم تا
حال است ، يعني تمام افرادي كه پايبند بدين شرع و هر مسلك و طبقهاي كه بودهاند
از پيامبران و ائمه اطهار و اولياء و صلحاء تراشيدن ريش را از منكرات ميدانستهاند
، همانگونه كه اوراق تاريخ گواه است و در هيچيك از تواريخ اُمتها نمييابيم كه يكي
از افراد يگانه پرست ، يا از رُسل و ائمه و اولياء و صلحاء حتّي براي يك بار هم كه
شده ريش خود را تراشيده باشند 124/000 هزار پيامبر و 12 امام هيچكدام
صورت خود را نتراشيدند ، ياران و مُريدان و شيعيان واقعي اهل بيت عليهم
السلام صورت خود را نميتراشيدند و خود را شبيه كفّار نميساختند ، ولي دشمنان
اسلام و دين كفّار و منافقين معاندين و مشركين و تعدادي از قاتلين اهل بيت صورت
خود را ميتراشيدند ، اگر به طبقات مردم و رؤساي مذاهب و مراجع اسلام از اهل تسنن
و تشيع ، بلكه از علماي يهود و نصاري و علماء اديان ديگر توجه نمائيد بروشني درمييابيد
كه همة آنان در حفظ هيئت ريش داشتن اهتمام ميورزند و علامت متدينين ريش ميباشد
متدينين ريش تراشان را به نظر غير مذهبي مينگرند در مورد استدلال سيرة
قطعية متدينين ، به اهتمام متشرعين در همة طبقات و در همه زمانها در حفظ داشتن ريش
، حاكي از آنست كه گذاردن ريش محبوب و مطلوب خدا و دين است و تراشيدن آن مبغوض و
مورد نهي ، نزد خدا و رسول ميباشد
.
برخي
فتاوي مراجع تقليد درباره ريش تراشي
به فتواي تمام مراجع تراشيدن ريش بر
هر مرد مسلمان حرام است ، با ماشين برقي يا با ماشين صفر و يا با تيغ باشد و يا
سوزاندن و از ريشه كندن و غيره فرقي نميكند .
1ـ حضرت آيه
الله العظمي بروجردي « اعلي الله مقامه » در كتاب انيس المقلدين فتواي مرحوم سيد
ابو الحسن را در مورد حرمت تراشيدن ريش امضاء كرده است و در كتاب توضيح
المسائل صفحة 457 مسئله شماره 2834 ميفرمايد:
تراشيدن ريش و ماشين كردن آن اگر مثل
تراشيدن ريش باشد ، حرام است و در اين حكم تمام مردم يكسانند و حكم خدا به واسطة
مسخرة مردم تغيير نميكند ، پس كسي هم كه اول تكليف اوست ، يا اگر ريش
نتراشد ، مردم او را مسخره ميكنند چنانچه ريش بتراشد يا طوري ماشين كند ، كه مثل
تراشيدن باشد حرام ميباشد
.
2ـ حضرت آية
الله العظمي اصطهباناتي « اعلي الله مقامه » فرمودند: ريش تراشي حرام است .
از ايشان سؤال شده بود ، مردي شغل
سلماني دارد و دائماً ريش ميتراشد ، آيا براي او جايز است كه در مقابل اين
عمل ، پول بگيرد يا نه؟ و آيا جايز است كه آن پول را صرف در زيارت قبور ائمة اطهار
عليهم السلام نمايد يا نه؟
در جواب چنين فرمودند: بسم الله
الرحمن الرحيم براي سلماني به اين عنوان پول گرفتن جايز نيست و نيز جايز نيست كه
آنرا صرف در زيارت و غير آن كند
.
3ـ حضرت آيه
الله العظمي سيد عبد الهادي شيرازي « اعلي الله مقامه » فرمودند: تراشيدن ريش حرام
است و مزدي كه تراشنده از اين بابت ميگيرد حرام است و او مالك آن مزد نميشود .
و در توضيح المسائل خود صفحة 144
مسئلة شمارة 2815 از ايشان سؤال شده؛ اولاً ـ نظر شما درباره تراشيدن ريش چيست
؟ و مقدار آن چه اندازه است؟ و آيا تراشنده ريش كار حرامي را مرتكب شده يا كسي كه ريشش
تراشيده ميشود ، مرتكب حرام شده است؟
جواب :
بسمه تعالي
تراشيدن ريش بر تراشنده و بر او كه
ريشش تراشيده ميشود حرام است و واجب است گذاردن ريش به مقداري كه عرفاً صدق كند
كه بگويند فلاني ريش دارد
.
ثانياً ـ نظر شما در بارة مردي كه
كوسه است و دو طرف صورتش چند موي اندك وجود دارد چيست آيا تراشيدن اين چند موي
جايز است؟
جواب :
بسمه تعالي
اگر آن موها از موهاي ريش باشد
تراشيدن آنها جايز نيست. « و الله العالم »
4ـ حضرت آيه
الله العظمي سيد ابو الحسن اصفهاني « اعلي الله مقامه » در جواب مسائلي ، تصريح به
حرمت تراشيدن ريش كرده است
.
1ـ در جواب
مسائل بغداديه اصل سؤال اين است مرجع تقليد ما ، آيا تراشيدن ريش با تيغ جايز است
يا نه ؟ تراشيدن ريش با تيغ و غير آن جايز نيست. « و الله العالم »
2ـ در جواب
مسائل شاهروديه ، اصل سؤال اين است رأي شما دربارة تراشيدن ريش چيست ، آيا
جايز است يا نه؟ جواب ـ آري تراشيدن ريش حرام است « و الله العالم »
3ـ در جواب
مسائل اصفهانيه ، اصل سؤال اين است گرفتن ريش با انواع ماشين مو تراشي حرام است يا
خير؟ و بر فرض حرمت ، نيز بر كسي كه اول بلوغ و تكليفش است ، حرام است يا نه ؟ و
فتواي شما در مورد اشخاصي كه ملاحظة هم صنفهاي خود را ميكنند كه اگر ريش خود را
نتراشند ، مورد مسخره و استهزاء قرار ميگيرند ، چيست؟
جواب:
تراشيدن ريش و همينطور گرفتن آن
بوسيلهاي كه عرفاً ريش تراشي حساب شود ، حرام است و فرقي بين اشخاص از نظر ابتداي
بلوغ و تكليف و مورد استهزاء و غيره نيست ، حكم خدا به سبب مسخرة مردم تغيير
نمييابد. « و الله العالم »
فتواي
رؤساي چهار مذهب اهل تسنن
بزرگان چهار مذهب اهل تسنن نيز به
اتفاق فتوا به حرمت تراشيدن ريش دادهاند .
1. ابوحنيفه:
رئيس مذهب حنفيها فتوا به حرمت داده
است و در كتاب « الدار المختار » و در بسياري از كتب حنفيها اين مطلب مشاهده ميشود.
2. احمد حنبل:
رئيس مذهب حنبليها نيز تصريح كرده كه
تراشيدن ريش حرام است و در كتاب « الانصاف » و غير آن خاطر نشان شده است.
3. شافعي :
رئيس مذهب شافعيها نيز در كتاب « شرح
العباب » فتوا به حرمت تراشيدن ريش داده است.
4. مالك:
رئيس مذهب مالكيها نيز گفته ريش
تراشي موجب مثله ميشود و فتوا به حرمت داده است و در «
شرح رسالة ابي حسن و حاشية عدوي » مذكور است .
از
سنت پيامبر دور شدهايم
يكي از علماي اهل تسنن دانشگاه الازهر
مصر ميگويد : حرمت تراشيدن ريش از برنامههاي
ديني و شرع است عمل بر خلاف آن ، يا از روي سفاهت و گمراهي و فسق و ناداني است ،
يا غفلت از راه هدايت سرور ما محمد « صلي الله عليه و آله و سلم » ميباشد و
مردم مصر بر اثر مخالطه و همنشيني با اجانب و تقليد كردن از محصول زندگي
آنها به وضع فعلي درآمدهاند ، بطوري كه محاسن و نيكيهاي دين خود ( ريش ) را ترك
كرده و از سنت پيامبر خود دور شدهاند .
فوائد
ريش گذاشتن از نظر طبي
در روايات و اخبار آمده از فرمايشات
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام براي ريش فوائد زيادي
بيان شده است كه به بعضي از آنها اشاره ميكنيم ، باشد كه انشاء الله جوانها عنايت خاصي به ريش گذاشتن
پيدا كنند
.
گذاردن ريش و شانه كردن آن ، باعث
زيبائي صورت و جلب رزق ( زياد شدن روزي ) ، هضم غذا ، تقويت دندان و لثهها و رفع
درد دندان و حفظ حلق و غدد زير گلو از سرما و گرما ميشود .
گفتار و دستورهاي دين و ائمة اطهار
عليهم السلام حاكي و كاشف از حكمتها و مصالح و مفاسد است پيشوايان دين ،
معادن و مخازن دانشها و بينشها هستند آنان اگر دستور دادهاند حتماً در عمل
به آن دستور فائده و نفعي است ، كه آن فوائد و منافع از نظر آنان پوشيده نيست ،
اگر انجام كاري را نهي كردند ، حتماً در آن كار مفسده و زياني است .
دانشمندان غير اسلامي براي گذاردن ريش
حكمتهاي دقيق و فوائد بهداشتي زيادي را بيان كردهاند كساني كه ريش خود را نميتراشند و ضمناً مراعات نظافت و
پاكيزگي موي سر و صورت را مينمايند اغلب داراي چهرة براق و صورت روشني هستند كه
صد يك اين طراوت و روشني در چهرة اشخاصي كه صورت خود را ميتراشند ديده نميشود بلكه
برعكس آنرا خواهيد ديد كساني كه در ابتداي جواني داراي چهرة بشاش و ارغواني و
روشني هستند ، پس از چند سال كه به عادت ، صورت خود را ميتراشند ، كمكم تغيير
رنگ داده و همان قيافة روشن و پُر رنگ آنها مبدل به قيافه تاريك و گرفتهاي ميشود ،
آيا ميدانيد علت چيست؟!
علت آنست كه پوست صورت لطيف و نازك
است اما تيغهاي تراش ، بُرنده و تيز هستند ، در هر دفعه اصلاح تأثيري بر روي پوست
صورت ميگذارند و در زمان كوتاهي چهره را سياه و خراب مينمايد .
بعلاوه تيغهاي صورت تراشي عموماً
مسموميتي به همراه دارند كه در اثر رسيدن به پوست لطيف چهره و تكرار آن تأثير سمي
خود را به پوست صورت بخشيده و در نتيجه به اندك زماني رنگ چهره را گرفته و سياه
خواهد نمود
.
تيغهاي سلمانيها به مراتب زيان و ضررش
براي صورت بيشتر است ، زيرا در اثر تماس تيغ با صورتهاي ديگري كه ممكن است ،
صاحبان آن دُچار امراض مُسري باشند ، خود بزرگترين وسيلة مؤثري است در انتقال
امراض ، چه بسا ميشود در اثر يك مرتبه تماس تيغ با صورت آلوده طولي نخواهد كشيد
كه چندين خانواده گرفتار دردهاي بي درمان و امراض مُسريه خواهند گرديد. « تراش ريش
از نظر بهداشت ، حسين عبد اللهي
»
بعضي
عذري دارند
بعضي عذري
دارند و نميتوانند ريش بگذارند ، اشكالي ندارد كه با نمرة چهار يا پنج
كوتاه
كنند كه همان صدق ريش ميكند ، علتش هم اين است خداوند كريم وقتي حضرت آدم
عليه السلام را آفريد ، بدون ريش بود ، روزي حضرت آدم عليه السلام در سجده عرضه
داشت ؛ پروردگارا بر زيبائيم بيفزاي ، وقتي سر از سجده برداشت ديد كه صورتش پُر از
مو شده است ، گفت : خدايا اين چيست ؟! ندا آمد اين زينت تو و اولاد ذكور توست تا
روز قيامت
.
محاسن جمع كلمه حُسن است ، حُسنْ به
معني خوبي و نيكوئي و اعضاء نيك بدن به خصوص ريش آمده است و محاسن به معني
خوبيهاست خداوند مهربان ، خوبيها و حسنهاي زيادي در ريش گذاشته است ، دوتا غدة مهم
لوزه در گلو هست كه ريش از آنها در تابستان از گرما و در زمستان از سرما حفظ
ميكند و ريش مانند لباسي روي آنها قرار
گرفته است و افرادي كه ريش ميگذارند در زمستان كمتر سرما ميخورند و در تابستان هم كمتر گرما زده
ميشوند ، اطباء اروپائي الآن سفارش ميكنند به مردان كه ريش بگذارند و علت
آن هم اينست كه ميگويند: بيماريها زياد شده است و افراد
بيمار رعايت اصول بهداشتي را نميكنند و باعث سرايت بيماري خود به
ديگران ميشوند .
افراد بيمار آب دهان خود را در خيابان
مياندازند و آفتاب بر روي آن ميتابد و آنرا خشك ميكند و باد آنرا حركت ميدهد و اين ميكربها در هوا معلق ميشوند و دنبال ميزباني ميگردند و چون در صورت منفذهاي ريزي است
كه با تيغ زدن آن منفذها باز ميشود ميكربها فرصت را غنيمت شمرده و
وارد بدن ميشوند ولي ريش و يا ته ريش باعث
ميشود كه منفذهاي صورت بسته بمانند و از
ورود ميكربها جلوگيري كنند خداوند حكيم ميخواهد ما سالم بمانيم ، ميگويد : اي مردان اگر طالب زينت هستيد به اندازهاي ريش بگذاريد تا زيبا شويد و اگر
عذري داريد و نميتوانيد ريش بگذاريد ، نمرة چهار يا
پنج بگذاريد ( ته ريش ) تا سالم بمانيد و نكتة جالب ، اسلام هزار و چهار صد سال
پيش به ما سفارش كرده است كه ريش بگذاريد ولي ارواپائيها و آمريكائيها تازه به آن
رسيدهاند و بايد گفت هزار و چهارصد سال از
ما عقب هستند
.
داشتن
ريش فوائد عظيمي دارد
بعضي از دانشمندان غير مسلمان تراشيدن
ريش را منع ميكنند و گذاردن آنرا نيك ميدانند ، مخصوصاً پزشك حاذق مشهور
آمريكائي دكتر « ويكتور جُرج » كه ميگويد : بدون شك داشتن ريش ، فوائد عظيمي
دارد زيرا دهان را محافظت ميكند و از رطوبتهاي زائدي كه متوجه دهان است
جلوگيري ميكند و نيز موجب حفظ دندانها و غدد بزاقي دهان است .
در كتاب تاريخ آمريكا صفحة 160 از «
سجعان روماني » نقل شده كه ميگويد : بعضي از مردم ريش را ناپسند ميدانند ، با
اينكه عادت كردن به داشتن ريش بهتر است ، سپس سجعان ميگويد : به نقل از اطباء
وقتي كه در آمريكا در تابستان دستور داده شد كه تمام كارگران راه آهن ريش خود را
بتراشند ، اكثر آنها پس از تراشيدن به درد دندان مبتلا شدند و غدههاي لعابي آنان
ورم كرد ، يكي از اطباء به بيماري كه نزد او براي معالجة زكام آمده بود ، دستور
داد كه ريش خود را بگذارد ، او هم بدستور دكتر عمل كرد و نتيجة خوبي گرفت.
فوائد
ريش و سبيل
در مجلة « المقتطف » در صفحه 538 از
دانشمندان بزرگ مسيحي مانند : « يعقوب صروف » و « فارس نمر » نقل ميكند كه اين دو نفر ميگويند :
براي موي سبيل و ريش فوائد بسياري هست ، مانند منع ذرههاي غبار از وارد شدن به
دهان و جلوگيري از رسيدن هواي سرد به اطرف گلو و حلق ميشود .
و نقل شده است ، ناخدايان و
كشتيباناني كه براي جستجو و پيدا كردن « فرنكلين » سياح مشهور به نواحي قطب شمال ،
مسافرت كرده بودند ، سرماي سخت و شديد قطب بر آنها هجوم آورد و ليكن هيچيك مريض
نشدند ، زيرا موي ريش ، صورت و زير گلوي آنها را پوشانده بود و همين مو مدافع آنها
از سرماي شديد بود و مانع از رسيدن هواي سرد به حلق و گلوي آنها ميشد پس از
بازگشت به انگلستان ، ريشهاي خود را تراشيدند يك هفته نگذشت كه همگي آنها مريض
شدند و در بستر اُفتادند
.
بر خواننده عزيز پوشيده نيست كسي كه
معتقد به اسلام و گفتار سراسر حكمت پيامبر و ائمة اطهار عليهم السلام ميباشد ،
اگر در حقيقت در مسير انصاف گام بردارد و از نظر رواني بيمار نباشد ، بخوبي درك ميكند
كه سخنان پيامبر و ائمة اطهار عليهم السلام در مورد فوائد و آثار پُر اسرار ريش و
ساير خصوصيات آن درست است و ديگر نيازي به گفتار ديگران نيست ، اگر شاهدي از گفتار
ديگران در اينجا آورديم ، به اين خاطر بود كه دانسته شود ، دستورهاي ديني تعبد محض
نيست ، بلكه صرف نظر از آنكه انجام آنها عبادت است در انجام دادن آنها فوائدي
هم عايد انسان ميشود آنچنان كه دانشمندان به آن فوائد اعتراف دارند .
بلاي
تقليد كوركورانه در ريش تراشي
حس تقليد و پيروي از روش ديگران در هر
عصر و زمان ميان افراد بشر بطور كم و بيش ديده ميشود و در اثر نيروي شهوت و
هواپرستي ، انسان طبعاً به هر چيز نوظهوري مايل و متوجه ميگردد ، فقط طبقات بيدار و برجستة اجتماع كه داراي روحي بزرگ و
افكاري بلند و روشني هستند ، مانند: سلسلة انبياء ، اولياء و ائمة اطهار ، علماء ،
دانشمندان و بزرگان كه هر يك برنامة حياتي خويش را بر روي موازين عقل و شرع و دانش استوار نمودهاند و از
تقليدهاي بيمورد بركنار بوده و در كارها به اشارة
تفكر و تدبر و هدايت و راهنمائي عقل در صراط زندگاني گام برميدارند ، اما بر عكس اشخاص سطحيگرا كه داراي عقلي قاصر و فكري كوتاه
و محدود و چشمي ظاهر بين هستند كه بدون توجه به نتيجه و عواقب هر امري في الفور هر چيز تازه و جديد را كه در
نوع خويش مشاهده كردند تسليم آن شده و بدون بررسي و تفكر زنجير تقليد را بگردن خود
ميافكنند ، تقليد كوركورانه و عواقب سوء آن نه تنها در بشر بلكه در حيوانات
ديده شده و همين بلاي تقليد
جانوران هوائي و صحرائي را نيز گرفتار
زنجير اسارت خود نموده است !! طوطي را ديدهايد ، همينكه چند كلمة تقليدي ( آقا ،
بابا ، بيبي ، سلام و
... ) را ياد گرفت في
الفور به حبس دائم گرفتار و در قفس آهنين زنداني خواهد شد و ميمون در اثر تقليد
بيجاست كه اسير زنجير بشر گرديده و يك عمري اسباب سلب آزادي خود را فراهم ساخته
است
!
تقليد از اعمال ديگران اگر از روي عقل
و دانش و بينائي باشد و با ترازوي دقيق و حساس خود بسنجد و دريابد كه اين تقليد
موافق مصالح افراد جامعه است و زيانهائي در پي ندارد خوب و إّلا چنانچه صرفاً از
روي هوا و هوس و خواهشهاي نفساني و اميال شهواني انجام گيرد ، مصداق اين شعر پارسي
زبان ميشود كه ميگويد.
خلق را تقليدشان بر باد داد
اي دو صد لعنت بر اين تقليد باد
شيوع ريش تراشي نيز از همان روشهائي
است كه امروزه از روي تقليد غير عاقلانه در بين جامعه رواج پيدا كرده است و هر
فردي بدون توجه به زيانهاي بهداشتي آن فقط از روي تقليد و گاهي به منظورهاي ديگري مرتكب
اين عمل اشتباه و غير بهداشتي و اين فعل حرام ميشود .
تعجب اينجاست بعضيها به گمان اينكه ميخواهند تقليد از
اروپائيان كنند ، از اين عمل استقبال مينمايند در صورتي كه اين تقليد غير عاقلانه
است و فقط در افراد سطحي و مادي اروپا ديده ميشود و رجال و دانشمندان و فيلسوفان
درجة اول كشورهاي خارجه اين عمل را عار دانسته و خود را از آن منزه ميدانند ،
شايان ذكر است براي اثبات اين مطلب به عدهاي از دانشمندان بزرگ اروپا كه ريش ميگذاشتند
اشاره ميكنيم.
دانشمندان
بزرگي كه ريش ميگذاشتند
1ـ پاستور فرانسوي؛ بزرگترين خدمتگذار
به عالم بهداشت و بزرگترين اختراع او كشف سرم ضد هاري ميباشد
.
2ـ دكتر استفان
تارنيه ؛ جراح و يكي از بزرگترين استادان معالجI امراض .
3ـ زنوپ گرام
بلژيكي ؛ اولين مخترع دينامهاي صنعتي برق است .
4ـ فردريك پاسي
؛ عالم اقتصاد فرانسوي ، يكي از مؤسسين انجمن بين المللي صلح جهان .
5ـ دكتر لوكاس
شامپيونير ؛ جراح بزرگ فرانسوي .
6ـ پرفسور دكتر
رواميل ؛ مكتشف سرم معالجة ديفتري 7ـ ماريوني ؛ مخترع ماشين چاپ كه
ساعتي چهل هزار روزنامه چاپ ميكند
.
8ـ كوري پير ؛
فيزيكدان و شيميدان فرانسوي و كاشف راديوم .
9ـ شامبرلان ؛
عالم معرفت الاعضاء فرانسوي و دكتر علوم .
10ـ مهندس فليپ
هانري ژيرار ؛ مخترع بهترين ماشينهاي بافتني
كتان
.
11ـ دكتر امبرواز
پاره ؛ جراح بزرگ فرانسوي
.
12ـ دكتر ليستر ؛
جراح انگليسي و مخترع زخم بندي ضد عفوني .
بزرگان و
دانشمندان اروپا علاوه بر آنكه ريش تراشي را مخالف با حفظ بهداشت خود ميدانند از
جهات ديگر نيز اين كار را عمل زشتي دانسته و معتقدند كه تراشيدن ريش از اُبهت مرد
دانشمند ميكاهد ، براي اين كه او را شبيه به زنان و كودكان مينمايد ، قابل توجه
است كه نه تنها دانشمندان درجه اول كشورهاي جهان پيوسته از تراش ريش خودداري ميكردند
، بلكه پادشاهان و سياستمداران خارجي نيز تا همين اواخر صدي نود و پنج آنها ريش را
يك نوع نشانه مردانگي و وقار و متانت به جهت خود ميدانستهاند و از تراشيدن موي صورت خودداري ميكردهاند پادشاهان
كشورهاي بزرگي چون فرانسه ، اُطريش
آلمان ، پرتغال ، روماني ، يونان ،
روسيه و انگلستان نيز تا اين اواخر با ريش ديده ميشدند و در عصر حاضر نيز هنوز
برخي از زمامداران كشورهاي بزرگ و كوچك اين نشانة مردي را در خود حفظ نمودهاند .
نام چند تن از پادشاهاني كه ريش ميگذاشتند
1ـ كارول پادشاه روماني 1914 ميلادي .
2ـ فردينان
پادشاه روماني 1927 ميلادي
.
3ـ فيدل كاسترو
؛ رهبر كوبا
.
بعضي از زمامداران و استانداران و
وكلاء مجلس شوراي ملي كشورهاي متمدن امروز نيز تا به حال اين نشانه طبيعي را محفوظ
داشتهاند ، دانايان و تيزبينان جامعه هميشه به تقليد از دانشمندان بزرگ ، حقيقت
زيبائي را در فعاليت و جديت و خدمت به اجتماع دانسته و از تقليدهاي بيمورد و غلط خودداري كردهاند و
پادشاهان اغلب براي پيروي و متابعت از نوابغ و روشنفكران دنيا از تراشيدن ريش خود
دوري ميجستهاند
.
عقل
سالم در بدن سالم است
خوانندگان عزيز: از نظر بهداشت و
اجتماع ، ثابت شده كه تراش صورت برخلاف مصالح اجتماعي و دستورات بهداشتي است ، در
اينجا از كساني كه در تراش صورت مصرند ، سؤالي داريم و آن اينست ، برادران عزيز و
هم ميهنان گرامي؛ آيا تا كنون خودتان حقيقت اين موضوع را درك كردهايد كه اصولاً
براي چه منظور و مقصودي مرتكب تراش صورت ميشويد؟
وقتي در اطراف اين سؤال خوب دقت و فكر
كنيد خود متوجه ميشويد كه انجام اين عمل بدون هدف و منظوري بوده و فقط از روي
تقليد و پيروي از همكاران و دوستان خويش بوده است و اگر بخواهند پاسخ بهتري در
برابر اين سؤال بياورند ، بناچار خواهند گفت ؛ كه منظور از تراش صورت افزودن به
زيبائي چهره و خوشگلي است در پاسخ مطلب نخست روشن و آشكار نموديم ، تقليد در اموري
كه به زيان شخصي يا اجتماعي تمام شود ، غير عاقلانه است و مرد دانا و هوشيار بايد
هميشه از آن اجتناب و دوري نمايد و در مرتبه ثاني اگر اجراي اين عمل به منظور
خوشگلي و زيبائي و افزودن به طراوت چهره باشد ، حقيقت اين امر نيز از گفتار پزشكان
دانا و روشنفكر ايراني و اروپائي ثابت شده كه تراش صورت نه تنها كمك به طراوت و
تازگي چهره نميكند ، بلكه خودش باعث ميشود كه هر چه زودتر رنگ و آب چهره را نيز
تغيير داده و به اندك زماني موجب تيرگي و گرفتگي صورت ميگردد و هر كه بيشتر در تراش صورت سماجت كند ، در اثر فرسوده
شدن سلولهاي صورت ، زودتر آب و رنگ و لطافت چهره را از دست داده و به پيروي
از اين عمل به پيري زودرس نائل ميگردد ، بزرگان گفتهاند عقل سالم در بدن سالم
است ، انسان عاقل و سالم نبايد امور اجتماعي خود را از دريچة تقليد بنگرد و بدون
بررسي و تأمل متابعت از اين و آن كرده همه چيز خود را بازيچة هوا و هوس و تقليد بيمورد ديگران قرار دهد وقتي زيان
هر عملي از نظر اجتماعي و بهداشتي ، اخلاقي و مذهبي ثابت و مسلم گرديده ، ديگر جاي
هيچگونه ترديد براي ترك و اجتناب از آن نيست از روي منطق و روش عقل سالم و
عقل و دانش هر آدم منصفي حكم ميكند كه مرد دانا بايد هميشه متوجه جزء جزء امور
زندگي اعم از امور مادي و معنوي خود بوده و پشت پا به تقليد و لاطائلات مشتي مردم
نادان زده و هيچگاه بزيان خود كار نكند.
عاقبت
سلطان تيغ ژيلت
پُل كِنريش مدير توليد كل كارخانههاي
تيغ صورت تراشي كه معروف به « سلطان تيغ ژيلت » بود ، ساله ريش مردم جهان را
تراشيد ، اما وي هميشه زيبائي و اُبهت و بزرگي خود را بداشتن ريش ميدانست و در تمام مدت عمر از تراشيدن
موي صورت خودداري ميكرد!!
اطلاعات هفتگي شمارة 194 سال چهارم ،
4 اسفند ماه 1323 شمسي دربارة او مينويسد : پل كنريش شخصي
كه كارخانههايش روزي پانصد هزار ( 500/000 ) دانه تيغ خود
تراش ميساخت و به گفتة خودش » ريش همة دنيا را ميتراشيد » و در دوازده شركت بزرگ
سهيم بود و بيش از سه هزار و پانصد نفر كارگر در كارخانههاي او مشغول بكار بودند
، خودكشي كرد اين شخص بنام « پلكنريش » سلطان تيغ خود تراش بود ،
بحران جهانگير بلأخره كار او را هم سـاخت .
تشكيل
انجمن مبارزه با ريش تراشي در انگلستان
در سال 1911 ميلادي بعلت شيوع ريش
تراشي در كشورهاي غربي و كشف مضرات آن عدهاي از اطباءو دانشمندان اروپا انجمني
براي مبارزه با ريش تراشي در انگلستان تشكيل داده و براي حفظ بهداشت عمومي و
جلوگيري از اين عمل نشرياتي منتشر نمودند و به اين وسيله مردم را متوجه ضرر تيغهاي
صورت تراشي نموده ضمناً براي اخذ نتيجه به دولت نيز پيشنهاد دادند كه جهت حفظ
الصحة عمومي جداً از اين كار جلوگيري نمايد .
گردهمائي جوانان آمريكا براي مبارزه
با ريش تراشي و دو دلار جريمة ريش تراشي جوانان شهر كانتون آمريكا ضمن يك تشكيلات
وسيع و مرتبي تصميم گرفتهاند كه از نظر احساسات ملي و وجه تمايز بين زنان و
دوشيزگان از تراش موي صورت خودداري نمايند و براي اين منظور در شهر كانتون ،
متينگهائي تشكيل داده و ضمن خطابها و سخنرانيها از عمل تراش ريش انتقاد و مردم را
براي حفظ نشانههاي مردي و شعائر ملي بگذاشتن ريش تشويق نموده و حتي كساني كه در
اين شهر مرتكب ريش تراشي شوند ، دو دلار جريمه قرار دادهاند .
نشريه خواندنيها شماره 33 سال 16
پنجشنبه آذرماه 1334 شمسي اين خبر را نوشت : اوهايو ( آمريكا )
مردان شهر كانتون از ايالت اوهايو
آمريكا تصميم گرفتهاند همه ريش بگذارند و هر كس ريش خود را بتراشد دو دلار جريمه
بدهد و اين تصميم به مناسبت جشن 150 سالگي تأسيس شهر آنهاست و به تقليد از
پدرانشان از چند هفته قبل از جشن ، همة مردان اين شهر تصميم گرفتهاند ريش بگذارند ، ما نظر كساني كه
خود را موظف ميدانند كه از اروپا و آمريكا تقليد كنند به موضوع فوق جلب نموده و
اضافه ميكنيم در آمريكا و اروپا نه تنها در يك شهر گردههمائي عليه ريش تراشي
داده شده و آنها اين عمل را بد ميدانند بلكه اكثر دانشمندان آمريكا و اروپا و
اساتيد بزرگ دانشگاههاي غرب عمل ريش تراشي را بسيار زشت و جزو رفتار كودكانه تلقي
كرده و خودشان نيز رسماً از تراشيدن ريش خودداري ميكنند .
علل
شيوع ريش تراشي در جامعه
عللي كه موجب ازدياد تراشيدن ريش در جامعه ايراني مسلمان گرديده به
شرح زير است
:
1ـ بلاي تقليد
كور كورانه از اجانب و دشمنان اسلام و دين و لامذهبهاي بيغيرت
.
2ـ غفلت و ناآگاهي افراد از ضرر و زيانهاي
بهداشتي آنها را به اين كار زشت وا ميدارد
.
3ـ بي اطلاعي از نهي صريح و حرمت آن در
اسلام و غفلت و عدم آشنائي به مسائل ديني .
4ـ بعضيها كريه منظرند ( زشتند ) و به
خيال آنكه تراشيدن ريش از زشتي آنها ميكاهد مرتكب آن ميشوند .
5ـ بعضي افراد ناشايسته با تراش ريش ميخواهند
جلب نظر زنان هرجائي را نمايند
.
6ـ عدهاي نيز در جواني فريب شياطين
إنسي را خورده و فعلاً براي منظور ديگري ريش ميتراشند .
7ـ برخي تحت اطاعت و نفوذ زن قرار
گرفته و بنا بدستور آنها مرتكب اين عمل ميشوند !!
8ـ پيرمردانيكه از پيري عار داشته و
هوس جواني بسر دارند ، آنها نيز در ريشتراشي مُصرند !
9ـ اغلب گمان ميكنند كه با تراشيدن
ريش بر وجاهت آنها افزوده ميشود ، در صورتي كه برعكس اين ثابت شده است و جاهت و
متانت آنها از بين رفته و شبيه زنان وكودكان ميشوند.
10ـ گروهي فرمانرواي زندگي آنها ، هواي
نفس آنهاست و در هيچكاري از خود اراده و ثبات قدم ندارند و هر چه نفس امارة آنها
مايل و دستور دهد ، بدون چون و چرا و تعقل و تفكري انجام ميدهند .
11ـ عدهاي « زمان شاه » كه دائماً با مقامات رسمي و ادارات
دولتي سر و كار داشتند بعلت ضعف نفس تصور ميكردند كه داشتن ريش ، شخصيت آنها را
در نزد مقامات مزبور كوچك خواهد كرد
!
12ـ بعضي متجدد نماها گمان ميكنند كه
با گذاشتن ريش از دائرة انسانيت و تمدن بيرون ميروند در صورتي كه اينطور نبوده و
نيست
.
» تراش ريش از نظر بهداشت ،
تأليف : حسين عبداللهي «
مضرات
و خطرات ناشي از تراشيدن ريش
دكتر رضا خوش منش اصفهاني ميگويد:
امروزه مسلم شده است كه موجب بيماريها موجودات زندة بسيار كوچك و ذرهبيني هستند ،كه با چشم غير مسلح ديده
نميشوند ، اين موجودات را ميكرب مينامند و در محيط خارج اغلب بطور
فراواني موجود بوده ، منتظر پيدا كردن ميزبان و محيط مساعدي براي نمو و تغذيه خود
ميباشند ،كه يكي از محيطهاي مساعد براي نمو آنها بدن انسان و حيوان است ،
بديهي است پوست بدن و موها ، خود بهترين مانع و جلوگير از ورود اين ميكربها است ،
مخصوصاً قسمتهائي از بدن كه همواره با محيط خارج تماس داشته و از موي پوشيده باشد
،كاملاً از ورود اين ميكربها بداخل بدن ممانعت ميكند چنانچه گفته شد پوست بدن
بهترين مانع براي ورود ميكربهاست ، ولي كمترين خراش در پوست ، موجب پيدا شدن
مجرائي براي ورود آنها ميشود.
وقتي كه منافذي بر روي پوست پيدا شد ،
ايجاد خراش نموده و راه را براي ورود اين موجودات مضر باز مينمايد ، اين خراشها در اثر تراشيدن موهاي صورت بمقدار
زياد ايجاد ميگردد و ميكربهاي خارجي كه همواره در گرد و غبار و هواي شهر فراوانند
، موقع را مغتنم شمرده ، بدينوسيله وارد بدن ميشوند .
بيماريهاي
خطرناك پوستي
اغلب بيماريهاي جلدي ، مانند سل جلدي
و كوركهاي صورت و سودا و زرده زخم و اگزما و غيره از اين راه در صورت توليد
ميشوند ، بيماراني مشاهده شدهاند كه در اثر استعمال تيغ مبتلا به
سفليس صورت شدهاند و خود را براي هميشه بدبخت نمودهاند .
دو
بيماري بسيار خطرناك
كُزاز و جُذام دو بيماري بسيار
خطرناكي هستند كه ميكرب آنها در اثر وجود خراش در بدن وارد شده شخص را مبتلا مينمايد
، اين ميكربها در محيط خارج همواره موجودند ، تنها راهي براي ورود به بدن ميخواهند
كه يكي از اين راههاي آن بوسيلة تراش صورت پديد ميآيد ، موي صورت حافظ زيبائي و
سلامتي آنست ، چه در اثر كثرت تراشيدن ، سلولهاي صورت فرسوده شده، علائم پيري
زودرس و چين و چروك بزودي در صورت ظاهر ميشود ، اين امر در اشخاص ريش تراش بخوبي
هويداست و احتياج به بيان نيست از آنچه گفته شد واضح ميشود كه تراشيدن ريش برخلاف
دستور بهداشت و قانون طبيعت است و مخصوصاً براي جوانان كه پوست صورت آنها بعلت
لطافت و نازكي ، زودتر مورد اصابت بيماريها واقع ميشوند و زيان آن بيشتر خواهد
بود
.
تراش
ريش صورت را فاسد ميكند
يكي از دكترهاي مشهور تهران ميگويد:
تراشيدن ريش بعلت تحريك دائمي و مكرر پوست صورت را فاسد نموده و موجب پيري زودرس
پوست و چين و چروك در صورت ميگردد و مشاهده ميشود كساني كه معتاد بتراش ريش صورت
ميباشند از حيث قيافه خيلي زود سيماي آنها تغيير ميكند و مبتلا به پيري زودرس ميشوند و قيافهاي تيره و زشت براي خود خريدهاند و معتادان به تراش ريش اگر يك روز
صورت خود را نتراشند صورت آنها مثل سمباده خشن ميشود و هنگام روبوسي با اين گونه افراد گويا سوزن به صورت ما
فرو ميكنند .
تراشيدن
ريش مو را سفيد ميكند
تراش ريش در سفيد شدن موهاي صورت نيز
فوق العاده مؤثر است و همچنين لاغري حقيقي را به سيمايشان ميدهد ، شخص را دُچار
نگراني دائمي و توهمات به مورد يا بيمورد مينمايد مخصوصاً در موقع كشيدن
دندان و يا اُفتادن آن ، اين لاغري در فقدان موي صورت بخوبي نمودار ميگردد و از
اين رهگذر ايجاد بيماريهاي روحي نيز خواهد كرد و بعلاوه در فصل تابستان بخصوص در
نقاط گرمسير گرفتار سوختگي
آفتاب و در
زمستان
گرفتار سرمازدگي ميشود
.
تراشيدن
ريش از نظر اجتماعي
تراش ريش اگر چند روز دير شود ، صورت
انسان فوق العاده بدنما و زبر ميشود و با اين قيافه حضور در مجالس رسمي يكنوع
اهانت است ، شخص ريش تراش خود را موظف ميكند ، همه روزه موهاي صورت خود را بتراشد
، با گرفتاريهاي روز افزون امروزه ، اين امر باعث ميشود كه مقداري از اوقات
گرانبهاي روزانة خود را صرف هوي و هوس نمايد .
تراشيدن
ريش و خطر آفتاب زدگي
اگر يك قطعه پارچه يا عكس و يا يك جلد
كتابي را چند روز در پشت شيشهاي كه مقابل تابش نور خورشيد است بگذاريد ، پس از
چند روز مشاهده خواهيد كرد كه بر اثر حرارت نور خورشيد بتدريج رنگ و لطافت اصلي
خود را از دست داده ، علاوه بر تغيير رنگ در آن چين و چروكي ايجاد
گرديده كه بطور محسوسي از لطافت و ظرافت اولية آن كاسته شده است نور خورشيد طبق
گفتار علماي طبيعي و تجربيات حسي ، براي اشياء داراي خواص و تأثيراتي است كه گاهي
بنفع و زماني به زيان اشياء تأثيرات خود را آشكار ميسازد .
بديهي است ، پوست صورت كه داراي لطافت
خاصي است ، هرگاه زياد در برابر آفتاب قرار بگيرد ، در اثر تأثير حرارت خورشيد ،
بتدريج رنگ طبيعي و اصلي خود را از دست داده زشتي و تيرگي و قيافة بدنمائي را به
صاحب آن تحويل ميدهد،كساني كه در مناطق گرمسير ساكن هستند يا در مناطق معتدله
روزها بايد در برابر آفتاب كار كنند ، مانند : مهندسين و كارگران ساختماني و عملهها
و بناها و كشاورزان و غيره هرگاه در حفظ موي صورت محافظت نكنند بزودي چهرههاي
لطيف و شفاف خود را از دست داده دُچار خطر آفتاب زدگي شده قيافة سياه و زشتي را
براي هميشه بخود خواهند گرفت ، هنوز در بعضي از كشورها مراعات اين قسمت ميشود ،
به سربازان اجازه داده نميشود كه ريش خود را بتراشند و با اين عمل صورت و قيافة
آنان از خطر آفتاب زدگي مصون ميماند
.
مخصوصاً در نيروي نظامي و قوات مسلحه
براي افسران و سربازاني كه مجبورند ، قسمتي از روز را در برابر آفتاب انجام وظيفه
نمايند ، تراش صورت به خطر آفتاب زدگي بيشتر كمك ميكند اغلب سربازان در ابتداي
ورود به ارتش داراي چهرة شفاف و روشني هستند ولي پس از پايان خدمت در اثر تراش
صورت و زيان آفتاب زدگي ، بطور كلي شفافيت صورت خود را از دست ميدهند وگاهي براي هميشه قيافة تيره و
بد نمائي را براي خود خريداري ميكنند بديهي است براي حفظ آب و رنگ و لطافت چهره و
جلوگيري از آفتاب زدگي، هيچ چيز بهتر از حفظ ريش نيست، با قيد آنكه البته در حفظ
نظافت و پاكيزگي آن نيز دقت بعمل آورند حال اي برادر مسلمان با وجود اين همه آيات
و روايات و ادله و سيرة اهل بيت سزاوار است كه ديگر صورت خود را تيغ نزني و خود را
شبيه دشمنان اسلام نكني اگر خود را شبيه لامذهبها كني چگونه ميتواني نام خود را
شيعه بخواني؟ محاسن نعمتي است كه خداوند به مردها عنايت فرموده است ، علوم جديد هم
كشف كرده است كه ميكربهائي در هوا معلّقند و دنبال ميزبان ميگردند و اگر صورت با تيغ تراشيده شود ، آن ميكرب از راه
منفذهاي ريز صورت وارد دهان ميشود و باعث فساد لثّهها و خرابي زودرس دندانها ميشود
و باعث چين و چورك زودرس در صورت ميشود و خداوند اگر به انسان نعمتي داده بدون
حكمت نبوده ولي ما جاهل به آن بوديم و علوم جديد به مقداري از آن رسيده و بعضي
ممكن است عذري داشته باشند و نميتوانند ريش بگذارند ، اشكالي ندارد كه با
نمرة چهار كوتاه كنند كه همان صدق ريش ميكند .
برادر مسلمان ! آگاه باش كه يك صد و بيست و چهار هزار پيامبر و دوازده امام
هيچكدام صورت خود را تيغ نزدند ياران و مُريدان و شيعيان واقعي أهل بيت
صورت خود را تيغ نميزدند و خود را شبيه كفّار نميساختند ، ولي دشمنان اسلام
وكفّار و معاندين و مشركين و تعدادي از قاتلين أهل بيت عليهم السلام صورت خود را
تيغ ميزدند ، اي شيعيان آقا امير المؤمنين علي عليه السلام شما چرا به كفّار
اقتدا كرديد؟ نميترسيد كه خداي نكرده با آنها محشور
شويد و همراه آنها در عذاب معذب باشيد پيامبر اسلام فرمودهاند: خود را شبيه كفّار نسازيد .
خواص
و آداب ريش گذاشتن از نظر اسلام
مقدار ريش گذاشتن: مستحب است كه ريش بحد متوسط باشد ( نه
زياد طولاني و نه زياد كوتاه ) و زيادتر از يك قبضه مكروه است و در روايتي ديگر
آمده بيشتر از يك قبضه ريش گذاشتن در آتش است .
قبضه: عبارتست از گرفتن ريش به طوري
كه مشت را پُركند ، آنچه كه از موي ريش در آنطرف مُشت بيرون آيد زيادتر از قبضه
است
.
سنجش
عقل مرد در سه چيز
آقا امام صادق عليه السلام فرمودند:
عقل مرد در سه چيز آزموده ميشود؛ در اندازه گذاشتن ريش و در نقش انگشتر و در كنيهاش .
خود
را شبيه آتش پرستان نكنيد
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله
فرمودند : سبيلها را كوتاه كنيد و ريش را به انداره بگذاريد و به يهودان و گبران
و مجوس « آتش پرستان » خود را شبيه مگردانيد از اين خبر استفاده ميشود كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله ريش تراشي را از اعمال
دشمنان خود معرفي نموده و داشتن ريش را شعار ملت اسلام دانسته است. « حُفُّوا الشّوارِب وَ اعْفُوا اللّحي
وَ لاتَتَشَبَّهُوا بِالْمَجُوسِ
»« معانيالاخبار ، ص84 «
و ذكر « اعفاء اللحيه » و سپس نهي از
تشبه به يهود مراد از اعفاء آنست كه ريش را از بيخ نتراشيد ، بلكه به اندازة صدق
ريش باقي گذاريد ، از اين كلام رسول خدا صلي الله عليه و آله ( اعفوا اللحي )
فهميده ميشود كه اگر شما طالب زينت إلهي باشيد كه خداوند جميل در قرآن مجيد ميفرمايد:
بگو چه كسي زينت إلهي را حرام كرده است؟ « قُلْ مَنْ حَرَّمَ زيْنَةَ الله »« سوره
اعراف ، آية 31
«
مسلمان بايد به ريش خود نگاه كند ،
اگر زينت در پُر گذاشتن ريش است ، ريش را همانطور بگذارد و اگر زينت در اين
است كه اندكي از آنرا كوتاه كند تا معتدل شده و با صورت تناسب داشته باشد و به
صورت زينت دهد ، بهمين حد از ريش خود بچيند از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله
روايت شده كه آن حضرت از طول ريش خود ميگرفت و اندكي ميچيد زينت كردن مردم
نسبت به ريش خود مختلف است لذا از جهت كم كردن ريش حد و حدودي گفته
نشده اما از جهت زياد كردن آن حدي تعيين شده است .
ريش
را خيلي بلند نكنيد
آقا امام صادق عليه السلام ميفرمايند:
ريش خود را خيلي بلند نكنيد ، چون يهوديان ريش خود را بلند ميكردند .
اندازه
محاسن
آقا امام رضا عليه السلام از پدر خود
آقا امام موسي كاظم عليه السلام روايت ميكند كه شخصي از آقا امام موسي كاظم عليه
السلام سؤال ميكند ، آيا جايز است مرد چيزي از ريش خود را بگيرد؟
حضرت در جواب فرمودند: گرفتن ريش از
دو طرف صورت اشكالي ندارد ، ولي از جلو نبايد گرفت ، از اين خبر چنين روشن ميشود
كه ريش نه چندان بايد انبوه باشد كه تمام صورت را بپوشاند و نه آنكه تمام موي صورت
تراشيده شود ، بلكه لحيتين يعني دو استخوان فك اسفل بايد مو داشته و پوشيده باشد .
« عَنِ الرَّجُل هَلْ يصْلح أنْ يَأخُذ
مِنْ لِحْيَتِهِ؟ اَمّا مِنْ عارِضيه فَلا بَأس وَ اَمّا مقْدمها فَلايَأخُذ »«
وسائل الشيعة شيخ حُر عاملي »
از
سعادت انسان ...
و در كتاب مكارم الاخلاق آمده است ،كه
از سعادت انسان ، سبك بودن ريش اوست
.
اهل
بيت ريش خود را سبك ميكردند
محمد بن مسلم ميگويد: آقا امام باقر عليه السلام را مشاهده كردم كه ايشان ريش
خود را سبك فرموده بود
.
اندازه
نگهدار كه اندازه نكوست
آقا امام صادق عليه السلام فرمودند:
مردي كه ريش او بلند بود از نزد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله عبور نمود
حضرت فرمودند: چه ضرري داشت براي اين مرد اگر ريش خود را كوتاه مينمود .
اين مطلب را آن مرد شنيد و در هنگام
بازگشت ريش خود را كوتاه كرد و به حد اعتدال در آورده بخدمت حضرت آمد ،
چون حضرت او را ديد فرمود: مثل اين شخص عمل كنيد ( يعني موي اضافة صورت خود را بگيريد و نگذاريد زياد بلند
شود )
« مَرَّ بِالنَّبِيِّ رَجُل طَويلُ
اللِّحية فَقالَ ما كانَ عَلي هذا لَوْ هيئا مِنَ اللِّحيّة فَبَلَغَ ذلِكَ
الرَّجُل ، فَهيئا بِلِحْيَتِهِ بَيْن اللّحيين ثّمَّ دَخَلَ عَلَي النَّبِيِّ
صَلَّي الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَلَمّا رَآهُ قالَ هكَذا إفْعَلُوا »
شانه كردن ريش و تديور آن
از سنن و مستحبات ،گرفتن موهاي گونهها
و شانه كردن ريش ، به عدد مخصوص و تدوير ( دايره مانند ) قرار دادن ريش است و
ايستاده شانه كردن مكروه بوده و موجب فقر ميشود
.
تديور
محاسن
ابن مسلم ميگويد: آقا امام باقر عليه
السلام را ديدم
كه از ريش خود كوتاه ميكرد و آنرا تدوير مينمود .
استحباب
شانه كردن محاسن
اما استحباب شانه كردن به دليل
اطلاقات بسيار و روايات متعددي است كه در تفسير اين آيه وارد شده است « يا
بَني آدَم خُذُوا زينَتكُم عِنْدَ كُلّ مَسْجِد » اي فرزندان آدم ، برگيريد زينت
خود را نزد هر پرستشگاهي « اعراف آية 30 » زينت در اين آيه به شانه كردن هنگام
نماز واجب يا مستحب ، نماز شب يا روز تفسير شده است .
خواص
هفتاد بار شانه كردن
آقا امام صادق عليه السلام ميفرمايند:
كسيكه ريش خود را هفتاد بار شانه كند و
آنرا به عدد بشمارد ، تا چهل روز شيطان به او نزديك نميشود .
« مَنْ سَرَحَ لِحْيَتَهُ سَبْعينَ
مَرَّة وَ عَدَّها مَرّه مَرّه لايَـقْرَبَهُ الشَّيطان اَرْبَعينَ يَوْماً »«
وسائل الشيعه باب 65
» ناگفته نماند كه كلمة « سرح » به معني
رها كردن است ، شانه كردن موجب رهائي و دوري كثافات و گرد و غباري است كه در ميان
ريش قرار ميگيرد ، در نتيجه شانه كردن يك دستور مفيد بهداشتي براي جلوگيري از
ميكربهاست و بعيد نيست كه منظور از شيطان در روايت فوق مي
مطالب مشابه :
دعوت ۱۶۰۲ نفره نخبگان استان فارس از جليلي و لنکرانی
مجيد فروردين جراح و فوق تخصص محمد فرامرزي متخصص گوش وحلق و بيني اميرحسين راستي زبان
شهید دكتر مصطفي چمران
حكومت جهاني مهدي دكتر مصطفي که هيچ عقل و منطقي قادر به محاسبه پيش بيني نبود
دعوت ۱۶۰۲ نفره نخبگان استان فارس از جليلي و لنكراني براي كانديداتوري+ اسامي
برادران عزيز؛ آقايان دكتر باقري مجيد فروردين جراح و فوق اميرحسين راستي
40. چرا تراشيدن ريش جايز نيست؟ (2)
5ـ حضرت آيه الله العظمي ميرزا مهدي 11ـ دكتر امبرواز پاره ؛ جراح و ذرهبيني هستند
رمان از پيله تا پروانه ، از مهسا تا مهسا
يه زماني ادعا مي كردي ، اما فقط ادعا بود ، اميدوارم خوشبخت بشين ، راستي دكتر بودم جراح
آسانسور 2
صبا با يه ليوان اب قند بهمون نزديك شد و از دكتر خواست تا جراح قصاب با ياد مهدي برادرم
خلاصه کتاب تكنولوژي فكر
7-بهترين راه پيش بيني آينده،ساختن آن است.
رمان از پيله تا پروانه ، از مهسا تا مهسا
پسر داداشم ، از دنيا برن ، بعد از اون همه چي فرق كرد ، آرش و وحيد و مهدي دكتر بودم جراح
برچسب :
دكتر مهدي راستي جراح بيني