چرا مردگان را در خواب مي بينيم
چرا مردگان را در خواب مي بينيم
وقتي مرده اي را در خواب مي بينيم، روح اوست يا تخيلات خود ما؟
براي پاسخ اين سؤال ابتدا بايد اندکي درباره ي خواب و حقيقت آن بحث کنيم. خواب هايي که
انسان مي بيند، بردو قسم است: رؤياهاي صادقه، و خواب هاي پريشان. يا به تعبير قرآن:
"أضغاثُ أحلام". در خواب هاي پريشان، مواردي است که قوه ي خيال انسان امور گوناگون و
بي ربطي را در کنار هم مي چيند و مرور اين تصورات در ذهن، به صورت يک مجموعه و
يک خواب نمايان مي شود، در حالي که هيچ مضمون و محتواي صحيحي ندارد. نظير اين امر
حتي در بيداري نيز براي انسان رخ مي دهد که به آن خيال پردازي مي گويند و اکثر خواب هاي
انسان هاي عادي اي که دغدغه هاي دنيوي يشان فراوان است، از اين قسم است. (1)
اما خواب هاي ديگر نيز هست که مي توان آن ها را خواب هاي واقعي و رؤياي صادقه ناميد که
محور بحث اصلي ما هستند. در واقع، ابتدا اين تقسيم بندي بيان شد تا متوجه باشيم که شايد ديدن
مرده اي در خواب، از سنخ خواب هاي پريشان باشد که هيچ واقعيتي ندارد. ما دراين بحث آن ها
را کنار مي گذاريم و درباره ي رؤياهاي صادقه بحث مي کنيم که آيا مرده به خواب ما مي آيد، يا
ما نزد مرده مي رويم يا ...؟
و دراين جا مطلب را بر اساس احاديث و توضيحات آيت الله حسيني تهراني پي مي گيريم:
از امام محمد تقي (عليه السلام) درباره ي حقيقت مرگ سؤال شد؟ ايشان فرمودند: "مرگ همين
خوابي است که هر شب به سراغ شما مي آيد، با اين اختلاف که مدتش طولاني است و انسان از
اين خواب بيدار نمي شود مگر در روز قيامت. ببينيد خفتگاني که خواب مي بينند و در آن حال
به انواع شادي هاي وصف ناپذير، يا وحشت هاي بي حد و حصر دچار مي شوند، چه اندازه
شادمان يا وحشت زده هستند. مرگ و احوالاتي که در آن حال براي انسان پيش مي آيد، به همين
گونه است. پس آماده مرگ شويد." (2)
مرگ همين خوابي است که هر شب به سراغ شما مي آيد، با اين اختلاف که مدتش طولاني است
و انسان از اين خواب بيدار نمي شود مگر در روز قيامت
"اين روايت صريح است بر اين که خواب و مرگ يکي است، با اين تفاوت که مرگ قدري عميق
تر و سنگين تر و خواب، قدري سبک تر و سطحي تر است. پس مي توان گفت: مرگ، خوابي
است سنگين و خواب، مرگي است سبک. تمام فلاسفه و حکماي بزرگ جهان، همان طور که در
باب حقيقت مرگ دچار حيرتند، تمامي حقايق و به اسرار خواب نيز دست نيافته اند.
فرقي که ميان اين دو مي توان گذاشت اين است که در خواب، بدن مي افتد، اعمالي که بدن انجام
مي دهد، سبک تر است، خون آرام تر مي شود، اعصاب استراحت بيشتري دارند، حرکات قلب
و ساير اعضاي داخلي آهسته تر و سبک تر مي شود و .... اما در مواقع بيداري چنين نيست،
زيرا در حال خواب، روح علاقه ي خود را نسبت به بدن کم مي کند، اما قطع علاقه نمي کند،
بلکه علاقه همچنان باقي است و به واسطه ي همين اندازه علاقه ي مختصر است که بدن اعمال
خود را انجام مي دهد. اما در وقت مردن، روح علاقه ي خود را به کلي قطع مي کند و به عالم
تجرد که همان عالم ملکوت اسفل و عالم مثال است، حرکت مي کند و بدن به زمين مي افتد، در
وقت مردن نيز روح به همان عالم يا به ملکوت اَعلي و عالم معني حرکت مي کند و بدن را باقي
مي گذارد.
پس خواب، مرگ چند ساعته و مرگ، خواب دائمي و هميشگي است و به تعبير پيامبر اسلام
(صلي الله عليه و آله): "والذي بعثني بالحق لتموتن کما تنامون و يتبعثن کما تستيقظون"(3) و بين
مرگ چند سال، چند صد سال و چند هزار سال تفاوتي نيست. همان طور که بين خواب يک
دقيقه، يک ساعت، چند ساعت تفاوتي نيست. همين طور که درجات خواب انسان ها گوناگون
است، برخي خوابشان سبک و با صداي مختصري بيدار مي شوند و بعضي خوابشان سنگين
است و با اصوات زياد هم بيدار نمي شوند. همين طور مرگ برخي از انسان ها سبک و به
مجرد دعوت به سوي مقام عزّ ذوالجلال و قيامت کبري، زنده و بيدار مي شوند و برخي
مرگشان سنگين است تا حدي که بايد در صور دميده شود تا جان ها بيدار و زنده شود. به عبارت
ديگر، مي توان گفت که انسان در زندگي، خواب هاي موقت و کوتاهي مي کند و سپس بيدار مي
شود، ولي در حال مرگ، به خوابي طولاني مي رود و سپس زنده و بيدار مي شود." (4)
چون چنين خواب هايي، پل ارتباطي اين جهان و عالم غيب است، مشاهده و درک حقيقت آن،
شروطي دارد. اگر کسي مي خواهد در عالم رؤيا حقايق را آن چنان که هستند، بفهمد و از
هدايت ها، اشارت ها و ارشادات آن عالم سود جويد، بايد مراقبه داشته باشد و اين مراقبه، با
مراقبت خود در عالم بيداري و رعايت آداب خواب که در روايات گفته شده است به دست مي آيد
پس مي توان گفت: در رؤياهاي صادقه، انسان به نوعي وارد عالم مثال مي شود و در واقع
شخص مرده را با بدن مثالي اش مشاهده مي کند. چون اين خواب نوعي شهود باطن است، به
همين دليل براي فهم حقيقت آن، محتاج تأويل و تعبير مي باشد. در چنين خواب هايي، اين نفس
شخص خوابيده است که به عالم مثال بالا مي رود و انسان هاي ديگر، از جمله مردگان را
مشاهده مي کند.
در پايان خوب است به اين نکته ي اخلاقي نيز اشاره کنيم: "چون چنين خواب هايي، پل ارتباطي
اين جهان و عالم غيب است، مشاهده و درک حقيقت آن، شروطي دارد. اگر کسي مي خواهد در
عالم رؤيا حقايق را آن چنان که هستند، بفهمد و از هدايت ها، اشارت ها و ارشادات آن عالم سود
جويد، بايد مراقبه داشته باشد و اين مراقبه، با مراقبت خود در عالم بيداري و رعايت آداب خواب
که در روايات گفته شده است به دست مي آيد....." (5)
پي نوشت ها:
1- علامه طباطبايي، ترجمه و تفسير الميزان، ج11، ص256-254
2- شيخ صدوق، معاني الاخبار، ص289
3- علامه مجلسي، بحار الانوار، ج7، ص47
4- حسيني تهراني، معاد شناسي، ج1، ص164-162
5- محمد شجاعي، خواب و نشانه هاي آنمطالب مشابه :
زندگی نامه مداح اهل بیت مرحوم سید جواد ذاکر طباطبایی
هیئت انصارالمهدی (عج) ديوكلا (امیرکلا) - زندگی نامه مداح اهل بیت هیئت انصارالحسن(ع)یزد.
عاملان نبش قبر آرامگاه حجربن عدی+ عکس و یکی از عاملان نبش قبر "حجر بن عدی" دستگیر شد + عکس
هیئت انصارالمهدی (عج) ديوكلا (امیرکلا) - عاملان نبش قبر آرامگاه هیئت انصارالحسن(ع)یزد.
عکس های زیبا برای میلاد امام زمان (عج)
هیئت انصارالمهدی (عج) ديوكلا (امیرکلا) هیئت انصارالحسن(ع)یزد. بنیامین حسین زاده نوای
چرا مردگان را در خواب مي بينيم
هیئت انصارالمهدی (عج) ديوكلا (امیرکلا) - چرا مردگان را در خواب مي هیئت انصارالحسن(ع)یزد.
آداب زیارت عاشورا از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره)
12.هیئت انصارالحسن(ع) یزد 9.هیئت انصارالمهدی گناباد (عج) 8.تارنمای اختصاصی کربلایی
✿هفته وحـــــــــــدت مبارک
هیئت منتظران مهدی(عج)شاهرود - هفته وحـــــــــــدت مبارک - هیئت منتظران مهدی(عج)شاهرود
برچسب :
هیئت انصارالحسن یزد