مقام سادات ؛اكرام سادات ؛بني هاشم ؛اقسام سادات ؛وظيفه حساس سادات ؛سيد كيست؟
موضوعات كتاب وشرح آن
1 – جده سادات
2 - اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمیکردم
3 - سيادت از كجا آغاز شد؟
4 - كلمه سيد درلغت عرب
5 - خداوند براي همه موجودات سيّدي قرار داده است
6 - حرمت ازدواج پیامبر صلی الله علیه وآله بادختران سادات
7 - افضل السادات دركلام خاتم انبياء محمد صلي الله عليه وآله
8 - صدقه برسادات حرام ؛ اكرام واجب
9 - وصيت علامه حلي به فرزندش"برتوباد به دوستي با ذريه علويه
10 - چهارگروهي كه بسبب اكرام سيدها روز قيامت شفاعت مي شوند
11 - محبت كننده به ذريه پيامبر ؛ دربهترين جاي بهشت
12 - توجه ويژه بزرگان دين به اكرام سادات
13 - اقسام سادات
14 - نسب پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله
15 - چه كسي فرزند پيامبر (ص) است؟
16 - ديدن سيد وفرستادن صلوات
17 - محب آل محمد شهيد مي ميرد
18 - قبر محب آل محمد ؛ زیارتگاه فرشتگان رحمت
19- بوي بهشت به دشمن آل محمد نمي رسد
20 - شعر شافعي درمدح آل محمد
21 - آفرينش پنج تن آل عبا ؛ از يك درخت
22 - تكليف سنگين ذريه پيامبر(ص) درزندگي
23 - آيا در احاديث به ازدواج با سادات توصيه شده است ؟
24 - چرا عید غدیر را عيد سادات مي گويند و به سادات تبریک می گوئیم ؟
25 - آيا درست است که سادات جهنم ندارند بلکه به زمهرير مي روند؟
26 - آیا درست است که اكثر سادات با ايمان از دنيا مي روند ؟
27 - آيا كسي كه مادرش سيده است ، سيد محسوب ميشود؟ اصطلاح مير چه مفهومي دارد؟
28 - آیا اهل تسنن هم سید دارند ؟
29 - انتخاب عمامه سياه يا سبز براي سادات ؛كدام انتخاب ؟
30 - آيا روايتى كه مى گويد فرزندان پيامبر مورد حمله درندگان قرار نمىگيرند؛ شامل سادات هم مى شود؟
31 - خيال پردازي برادر امام رضا عليه السلام و تذكر حضرت
32 - سادات نيكوكار دواجر وسادات گناهكار دو عذاب دارند
33 - نيكي ازچه كسي بهتر است ؟
34 – مجد و عظمت پنج تن درقرآن
35 - خاتمه
اكرام سادات
بنام خداي مهربان
اللّهُمَّ صَلِّ عَلي فاطمةَ و اَبيها و بَعلِِها وَ بَنيها وَالسِّرِّ المُستَودَعِ فيها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک
جده سادات
ای فرزندان فاطمه زهرا وای سادات عزیز ؛ ابتدا روایت زیر را می آوريم تا بدانید جده شما کیست شما متصل به چه اقیانوسی ازطهارت وپاکی هستید بنابر این وظیفه خود را خوب بدانیم که کی هستیم ووصل کجا ئیم وچه می کنیم ؟ !!! غير سادات هم اگر مهرباني ومحبت كردند متوجه باشند كه به چه ذريه ونسبي محبت كرده اند وپاداششان جيست .
خداوند تعالی درشان ومقام آنها در قرآن می فرماید :
إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيراً
فاطمه زهرا سلام الله علیها سرور زنان عالم ، و دریای بیکران دانش، آینة کمال، نمونه عینی خلوص در بندگی، جلوة تمام و کمال اسماء اللّه، و تجلی لطف بیکران خداوند است. زهرای اطهر سلام الله علیها دارای مقامی است که برای احدی غیر از حضرات معصومین علیهم السلام قابل درک نیست،.
اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمیکردم
احمد رحمانی همدانی در کتاب "فاطمه بهجة قلب المصطفی" وعلامه مرندی در کتاب «ملتقی البحرین و آیت الله گرامی در کتاب لولا فاطمه فرموده خداوند تبارک وتعالی خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله درخصوص شان ومقام والای فاطمه سلام الله علیها را آورده اند که خداوند فرمود :
أی احمد، اگر تو نبودی ، افلاک را خلق نمیکردم، و اگر علی نبود، تورا خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمیکردم
متن عربی حدیث :
عن اللّه تبارک و تعالی:
یا أحمد، لولاک ؛ لما خلقتُ الافلاک و لولا علیٌ لما خلقتُک و لو لا فاطمه ؛ لما خلقتکما
تفسیر حدیث : توجیه این حدیث قدسی این است که فلسفة آفرینش، رسیدن فیض و رحمت کامل به موجودات است. و تنها انسان کامل است که شایستگی در یافت کاملترین فیض الهی را دارد. از آن جای که وجود مقدس فاطمه (س) سر چشمه و منشأ وجود یازده امام معصوم (ع) است، در این حدیث قدسی ؛ محور قرار گرفته است، یعنی اگر فاطمه (س) نبود، هدف از خلقت که وجود انسان کامل و خلیفه و حجت الهی روی زمین تا ابد است حاصل نمیشد و این به معنی برتری حضرت زهرا (س) از رسول اکرم (ص) نمیباشد، بلکه بدین معنی است که ادامة انوار مقدس معصومین (ع) به وسیلة دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) است.به عبارت دیگر:هدف آفرینش، انوار پاک چهارده معصوم (ع) است و همه این بزرگواران نَفس و نور واحد هستند، چنان که خداوند تعالی درقرآن کریم در آیة مباهله، درسوره آل عمران می فرماید :
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
پس (ای پیامبر)هر كس با تو درباره او (عيساى مسيح عليه السّلام) پس از آنكه تو را علم آمده محاجّه و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را و ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما خودمان را و شما خودتان را (كسانى را كه مانند جان ماست) فرا خوانيم، آن گاه به يكديگر نفرين كنيم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. (پيامبر در اين قصه حسن وحسين (ع ) را به عنوان ابناء و فاطمه (س ) را به عنوان نساء و على (ع ) را به عنوان نفس خود به مباهله آورد و كفار تسليم شدنددر روايتى آمده است اسقف مسيحيان به آنها گفت : من صورتهائى را ميبينم كه اگر از خداوند تقاضا كنند كوهها را از جا برمی كند ؛ چنين خواهد كرد !!! هرگز با آنها مباهله نكنيد كه هلاك خواهيد شد، و يك نصرانى تا روز قيامت بر صفحه زمين نخواهد ماند.
ازكتاب شريف مجمع البيان ، با کمي تلخيص
در این آیه شریفه خداوند از علی (ع) به عنوان نفس نبی (ص) یاد کرده است. رسول خدا (ص) فرمود:
خدا ؛ من و علی، فاطمه، حسن و حسین را از یک نور آفرید. بحارالانوار، ج27، ص131، حدیث 122
لیکن چون فاطمه واسطة فیض یازده اختر آسمان ولایت و امامت است، خدا خطاب به حضرت محمد (ص) فرمود:"اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمیکردم" زیرا آن جریان نور مقدس پیامبر از طریق فاطمه ادامه یافته و تا قیام قیامت بر قرار و ثابت است. همان گونه که به لحاظ این که فاطمه (س) وحدت بخش انوار پاک و مرکز دایرة وجود است، و در حدیث کسا هم فاطمه سلام الله علیها محور پنج تن (ع) واقع شده است
چنانچه درحدیث کساء آمده که جبریل پرسید خداوندا؛ چه کسانی زیر کساء هستند ؟
خداوند فرمود : ایشان اهل بیت نبوت ومعدن رسالت هستند وآن فاطمه وپدرش وشوهرش وفرزندانش می باشند
متن عربی حدیث کساء:
فَقالَ الْأَمينُ جِبْرآئيلُ يا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِسآءِ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ، هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها ازمفاتیح الجنان
كلمه سيد درلغت
كلمه سيد در لغت عرب به معناي «آقا» است روي همين نظر كه سیادت يك نوع شرافت معنوي است آن هم بجهت انتساب سادات به پيغمبر(ص) به آنها اطلاق ميشود.
بنابر اين كلمهى «سيد» به معناى كسى است كه صاحب مجد و عظمت است. و به همين اعتبار، نسل پيامبر اسلام را سيد مىگويند. ودر عهد صفوى به اولاد پيامبر كلمهى ميرزا را اطلاق مىكردند ولى در زمان ما ميرزا دلالت بر هاشمى بودن ندارد،
جامع الأنساب، آيتالله روضاتى، ج 1، ص 32
اگر سيد متدين وآقاي واقعي باشد ؛ مي شود درب خانه اش حاجت گرفت . مرحوم میرزا جوادآقای تهرانی می فرمودند ؛ می شود درخانه سادات متقی ایستاد وزیارت جامعه کبیره را خواند زیرا اینها از همان شجره طیبه هستند
خداوند براي همه موجودات سيّدي قرار داده است
در كتاب (نفحات الأخبار) نقل ازامام علی علیه السلام روايت شده است كه آن حضرت فرمود:
از پيغمبر(ص) شنيدم كه فرمود جبرئيل نازل شد عرض كرد يا رسول اللَّه خداوند براي هر چيزي از مواليد ثلاث (جمادات، نباتات، حيوانات) و همچنين براي عناصر و افلاك و مجردات و علويات و سفليات بلكه همه موجودات سيّدي قرار داده است كه بزرگ آنها باشد. «جعل اللَّه لكل شئ سيّداً»
یعنی خداوند برای هرچیزی سیدی قرار داده است
بعنوان مثال: سيد السادات: بنا بر اصح مقالات (آقای همه بزرگان )ذات باري تعالي جلاله است.
سيد اولاد آدم: محمد(ص) كه سيدالانبياء و سيدالبشر هم گفتهاند.
سيد الاوصياء: علي(ع) سيد الاصفياء هم گفتهاند.
سيدة نساءالعالمين : حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها )
سيّدا شباب اهل الجنّة : حضرت امام حسن و امام حسين علیهما السلام .
سيد اهل فارس: سلمان محمدي
سيّد حبشه:بلال مؤذن.
سيّد ملائكه: جبرئيل
سيد بقاع ومکانها : مكه معظمه و......
بنابراين، احترام و شخصيّت «سادات بخاطر همان نسبتي است كه با بزرگترين شخصيّت عالم انسانيت يعني سيدالانبياء و سيدالبشر ؛ پيغمبر اسلام(ص) دارند.
افضل السادات دركلام خاتم انبياء محمد صلي الله عليه وآله كيست
در كلمات پيامبر اكرم(ص) نيز در مورد بعضي ازاهل بيت(عليهم السلام) بكار برده شده است.
قال رسول اللَّه(ص): انا سيد ولد آدم و علي سيد العرب
یعنی : من سید وآقای اولاد حضرت آدم هستم وعلی آقا وسید عرب است
و الحسن و الحسين سيّدا شباب اهل الجنّة
وامام حسن وامام حسین آقا وسید جوانان اهل بهشت هستند . ازكتاب كنزالعمال ج 1 ص 400
در حقيقت ريشه «سيادت» همان عظمت پيامبر(ص) و علي(ع) از نظر صفات و روحيات و اعمال ايشان است، آنها به خاطر شخصيّت والايشان «آقا» و «سيّد» و «بزرگ» بودند و شعاع اين شخصيت از نظر فقه اسلام تا جد اعلاي پيامبر(ص) يعني هاشم را شامل ميگردد
ازدواج دختران سادات بر پیامبرصلی الله علیه وآله حرام است
شيخ صدوق در كتاب «اعتقادات» نوشته است:
عقيده ما شيعه درباره علويان اينست كه آنان فرزندان پيغمبرند، و اينكه دوستي نسبت به آنها واجبست چون مزد پيامبري رسول خداست، خداوند فرمود:
«قل لا اسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي»
اي پيامبر به مردم بگو ؛ پاداشي از شما نميخواهم مگر دوستي با خويشاوندانم را
صدقه برسادات حرام ؛ اكرام واجب
چند نکته در مورد سادات :
1- صدقه گرفتن براي علويان حرام است، زيرا صدقه كثافات اموال مردمست و پاك شدن اموال مردم به وسيله صدقه دادن بغلامان و كنيزان و ساير مستحقين صدقات ميسّر؛ شود. و امّا گرفتن زكات بر غير سادات حلال باشد و درعوض خمس مختص سادات است .
2- اعتقاد ما درباره علويان گناهكار چنانست كه عقاب آنها دو برابر است و درباره علويان پرهيزكار ؛ ثواب آنها نيز دو برابر است
3- علويان كفو يكديگرند، زيرا پيغمبر(ص) هنگاميكه به فرزندان ابوطالب (علي و جعفر طيّار) نظر ميكرد، فرمود: دختران ما براي پسران ما هستند و پسران ما براي دختران ما.
4- ازدواج دختران سادات بر پیامبرصلی الله علیه وآله حرام است .
از حضرت صادق(ع) راجع به آل محمد سؤال شد، فرمود: آل محمد كسي است كه نكاحش بر رسول خدا حرام باشد
5- دوستي ذريّه پيغمبر(ص) مادامي كه بر منهاج پدران پاكشان باشند بر گردن بندگان خدا واجب است، تا روز قيامت، و همين دوستي مزد رسالت پيغمبر(ص) است كه خداوند عزّ و جل فرمود: «قل لا اسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي»
بنابراين سادات جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. ایشان می فرمود: «دوست داشتن اهل بیت من و فرزندانم، کمال دین است
وصيت علامه حلي: برتوباد اي فرزندم به دوستي با ذريه علويه
دانشمند بزرگ اسلام علامه حلّي در خاتمه كتاب «قواعد الأحكام» در ضمن وصاياي به فرزند ارجمند خود فخر المحققين فرموده:
و عليك بصلة الذريّة العلوية فان اللَّهتعالي قد اكد الوصية فيهم، و جعل مودتهم اجر الرسالة و الارشاد،...........
برتوباد ای فرزندم به صله ودوستی با ذریه علویه .... وپس از استناد به آیه شریفه ؛ قل لا اسئلكم عليه اجراً الاّ المودة في القربي» این حدیث نورانی را ذکر می کند :
چهارگروهي كه بسبب اكرام سيدها روز قيامت شفاعت مي شوند
پیامبراكرم صلی الله علیه و آله در زمینه محبت و مودّت به سادات فرمودند:
چهار دسته را روز قیامت شفاعت می كنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند:
آنكه اولاد مرا یاری كند. آنكه از اموالش به اولاد تنگدستم كمك كند. كسی كه با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد و آنكه در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه ام كه تبعید شده و یا رانده شده اند تلاش كند
متن عربي حديث :
قال رسول اللَّه(ص) انّي شافع يوم القيامة لأربعة اصنافٍ و لو جاؤوا بذنوب اهل الدنيا:
1- رجل نصر ذريّتي،
2- و رجل بذل ماله لذريّتي عند المضيق
3- و رجل احب ذريّتي باللسان والقلب
4- و رجل سعي في حوائج ذريّتي اذا طردوا أو شردوا
وسائل الشیعه ، ج 11، ح5562.
محبت كننده به ذريه پيامبر ؛ دربهترين جاي بهشت
بعد حدیث دیگری ازامام صادق علیه السلام نقل می فرماید :
مضمون حدیث این است که ؛فردای قیامت منادی ندا می دهد ای مردم ساکت باشید پیامبر می خواهد با شما تکلم کند پس اهل محشر سکوت می کنند پیامبر ازجا بر می خیزند و می فرمایند ای مردم هر کسی برمن منتی دارد ومعروف واحسانی داشته است برخیزد تا او را مکافات وپاداش دهم اهل محشر می گویند پدران ومادرمان بفدایت یا رسول الله چه منتی چه احسانی وچه خوبی ازما برشما ؟ ید وبخشش واحسان برای خدا ورسول خداست برجمیع خلق خدا . پس پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید :
بله کسی بر من منتی دارد وکسی بر من احسان کرده که یکی از اهل بیت مرا و ذریه مرا پناه داده باشد یا پوشانده باشد یا کسی که سیر کند یکی از ذریه مرا .
پیامبر صلی الله علیه وآله می فرمایند: بلند شوید تا من پاداشتان بدهم ؛مردمی بلند می شوند که این کارها را دردنیا کرده اند پس ازجانب خداوند ندا می شود :
ای حبیب من پاداش اینها با تو است ساکن کن آنها را درهرجای بهشت که می خواهی اختیار تام داری ؛ پس اینها را به امر پیامبر ساکن وسیله شان می کنند ( وسیله ؛عالی ترین جای بهشت است که پیامبر واهلبیتش آنجا هستند ) جائی است که بدون حجاب و پرده ؛ جمال پیامبر وبچه های پیامبر را دربهشت می بینند.(زيرا اینها در دنیا محبت به ذریه زهرا داشتند)
متن عربی حدیث :
قال الصادق(ع): اذا كان يوم القيامة نادي مناد: ايها الخلائق انصتوا، فإنّ محمداً يكلّمكم! فينصت الخلائق .
فيقوم النّبي(ص) فيقول:
يا معشر الخلائق! من كانت له عندي يدٌ او منّةٌ او معروف فليقم حتي اكافيه. فيقولون: بأبائنا و امّهاتنا و ايّ يد و اي منه و اي معروف لنا بل اليد و المنة و المعروف للَّه و لرسوله علي جميع الخلائق، فيقول:
بل من آوي واحداً من اهل بيتي، او برّهم او كساهم من عري، او اشبع جائعهم فليقم حتّي اكافيه.
فيقوم أناسٌ: قد فعلوا ذلك. فيأتي النّداء من عند اللَّه يا محمّد! يا حبيبي قد جعلت مكافاتهم اليك، فأسكنهم من الجنّة، حيث شئت فيسكنهم في الوسيلة حيث لا يحجبون عن محمد و اهل بيته. صلوات اللَّه عليهم.
وسائل الشیعه ، ج11، ح5563.
آدرس :کتاب قواعد الاحكام في معرفة الحلال و الحرام، اثرمرحوم علاّمه حلّي صفحه آخر كتاب
توجه ويژه بزرگان دين به اكرام سادات
ـ درباره احترام به سادات و مودت و محبت نسبت به این عزیزان، به اختصار نكاتی را اشاره مینماییم
ـ در بیان این اهمیت، همین بس كه اولاً قرآن كریم به آن اشاره فرموده (مودت ذیالقربی) و ثانیاً پیامبر مكرم اسلام صلی الله علیه و آله تضمین شفاعت و اجر بهشت را به احسان كنندگان در حق سادات را بشارت دادهاند.
ـ بزرگانی همچون مرحوم شیخ حسنعلی نخودكی و آیت الله شاه آبادی و بسیاری دیگر، مهمترین امید در بین اعمالشان را، مودت نسبت به فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها بیان كردهاند
ـ این ارزش و جایگاه والایی كه برای محبین و احسان كنندگان به سادات بیان شده، هیچ جای تعجب ندارد، چرا كه در مرام تمام عاشقان است كه حب به شیی مستلزم حبّ به آثار و لوازم آن شیی است، پس امكان ندارد كسی اهلبیت علیهم السلام را دوست بدارد بدون دوست داشتن فرزندان اهلبیت علیهم السلام
ـ همانگونه كه در روایت اشاره شد، ابراز محبت به سادات فقط دوست داشتن نیست بلكه مودت و محبت ، احسان و خدمت ، بذل مال و خلاصه هر گونه نصرت و خیرخواهی در حد وسع وتوانائی انسان میباشد
در اسلام صدها هزار فامیل بلكه مليونها نفر هستند كه پشت در پشت داراي شجره نامه در نسب و حسب از خانواده عترت و طهارت وارث بوده اند و امروز تعداد اين فامیل بزرگ از ميليونها نفر تجاوز ميكند طبق آمار تخميني 110 میلیون از كل جمعيت مسلمانان را ؛ سادات تشكيل ميدهند، كه سه ميليون اينها فقط از سادات فاطمي هستند.
اقسام سادات
سادات علوي، فاطمي ، حسني ، حسيني ، عباسي، زيدي ، جعفري ، اسماعيلي ، موسوي ، رضوي ، نقوي ، تقوي . شعب اين فامیل بزرگ هستند. كه هر كجا آمدهاند از خود آثار علمي اجتماعي تربيتي و تعليمي بجا گذاشتهاند
نسب پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله
حضرت محمد(ص) فرزند عبدالله .عبدالله فرزند عبدالمطلب عبدالمطلب فرزند هاشم .هاشم فرزند عبدمناف > قصى > كلاب > مرّه > كعب > لؤىّ > غالب > فِهر > مالك > نضر > كَنانه > خزيمه > مدركه > الياس > مضر > نزار > معدّ > عدنان.
سيرهى ابن هشام، ج 1
برای اختصار از پدر بزرگ پیامبر شروع می کنیم
1- عبدالمطلب جدّ اول پيامبر اسلام است. که از عبدالمطلب ده پسر به يادگار ماند. اين پسران عبارتند از: عباس ، حمزه ، عبدالله ، ابوطالب ، زبير، حارث ، حجل ، مقوّم ، ضرار و ابولهب
چه كسي فرزند پيامبر (ص) است؟
نسل پيامبر با دخترش حضرت فاطمه(س) ادامه يافت و فرزندان حضرت فاطمه فرزندان پيامبر هستند و پيامبر نسبت به اولاد فاطمه زهرا محرم است و با هيچ كدام از نسل فاطمه نمى تواند ازدواج كند. اگر فرزندان دختر، فرزند انسان نباشد مىتوان با دختران او ازدواج كرد. بنابراين هر كس كه نسبش به حضرت فاطمه(س) مىرسد، فرزند پيامبر حساب مى شود.
چند حدیث درمورد مقام وعزت سادات وکسانی که به ذریه فاطمه سلام الله علیها محبت واحترام کنند .
ديدن سيد وفرستادن صلوات
- پيامبر اكرم مي فرمودند:هر كس فرزندان من (يعني سادات عزيز) را ببيند و با ديدن آنها بر من صلوات بفرستد،خداوند قدرت شنوايي و بينايي او را تقويت مي كند.
متن عربي حديث:
مَن رَأي أولادي فَصَلّي عَلَيّ ؛ زادَهُ اللهُ في السّمعِ و البَصَرِ.
محب آل محمد (ص ) شهيد مي ميرد!
حضرت معصومه سلام الله علیها روایتى نقل مى کنند که سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مى رسد که آن حضرت فرمودند:
«آگاه باشید! هرکس با محبّت آل محمّد بمیرد شهید از دنیا رفته است
متن عربی حدیث:
عَن فَاطِمَةُ بِنتَ موسَى بن جَعفَر (ع)... عَن فَاطِمَةَ بِنت ِرَسُول ِاللّهِ صَلَّى اللّه عَلَیه ِوَ آلِهِ وِ سَلَّمَ ، قَالَت: قَالَ رَسُولُ اللّه ِصَلَّى اللّه ِعَلَیه ِوَ آلِه ِوَ سَلَّمَ : «ألا مَن ماتَ عَلى حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِیداً
(عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣)
قبر ؛ محب آل محمد (ص ) ؛ زیارتگاه فرشتگان رحمت
هر كس با محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود بخشوده است، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود با توبه از دنیا رفته، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود مؤمن كامل الایمان از دنیا رفته، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود فرشته مرگ او را بشارت به بهشت میدهد، و سپس منكر و نكیر (فرشتگان مامور سؤال در برزخ) به او بشارت دهند، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود او را با احترام به سوی بهشت میبرند آن چنان كه عروس رابه خانه داماد می برند ، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود در قبر او دو در به سوی بهشت گشوده میشود، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار میدهد، آگاه باشید هر كس با محبت آل محمد از دنیا رود بر سنت و جماعت اسلام از دنیا رفته.
بوي بهشت به دشمن آل محمد(ص)نمي رسد
آگاه باشید هر كس با عداوت آل محمد از دنیا رود روز قیامت در حالی وارد عرصه محشر میشود كه در پیشانی او نوشته شده: مایوس از رحمت خدا، آگاه باشید هر كس با بغض آل محمد از دنیا برود كافر از دنیا رفته، آگاه باشید هر كس با عداوت آل محمد از دنیا برود بوی بهشت را استشمام نخواهد كرد.
متن عربی حدیث :
الفخر الرازي في التفسير الكبير قوله صلى الله عليه وآله وسلم :
« من مات على حب آل محمد مات شهيداً ، ألا ومن مات على حب آل محمد مات مغفوراً له ، ألا ومن مات على حب آل محمد مات تائباً ، ألا ومن مات على حب آل محمد مات مؤمناً مستكمل الاِيمان ، ألا ومن مات على حب آل محمد بشّره ملك الموت بالجنة ثم منكر ونكير ، ألا ومن مات على حب آل محمد يزّف إلى الجنة كما تزف العروس إلى بيت زوجها ، ألا ومن مات على حب آل محمد فتح له في قبره بابان إلى الجنة ، ألا ومن مات على حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائكة الرحمة ، ألا ومن مات على حب آل محمد مات على السُنّة والجماعة .
ألا ومن مات على بغض آل محمد جاء يوم القيامة مكتوباً على عينيه آيس من رحمة الله ، ألا ومن مات على بغض آل محمد مات كافراً ، ألا ومن مات على بغض آل محمد لم يشم رائحة الجنة »
التفسير الكبير 27 : 165 ـ 166
شعر شافعي درمدح آل محمد صلي الله عليه وآله
جالب اینكه امام شافعی ازپیشوایان اهل سنت در مورد حب اهل بیت (ع)چنین سروده :
یا أَهلَ بَیْتِ رَسُولِ اللَّهِ حُبُّكُمْ فَرْضٌ مِنَ اللَّهِ فِی القُرآنِ أَنزَلَهُ
كَفاكُمْ مِنْ عَظِیِم القَدرِانَّكُمْ مَنْ لَم یُصَلِّ عَلَیكُم لا صَلوةَ لَهُ
ترجمه شعر :ای اهل بیت رسول خدا محبت شما از سوی خداوند در قرآنش واجب شده است و در عظمت قدر و منزلت شما همین بس كه هركس در نماز بر شما صلوات نفرستد نماز نخوانده است ونمازش باطل است (اشاره به صلوات در تشهد نماز که اگرنمازخوان ؛ صلوات نفرستد نمازش باطل است )
آدرس : كتاب الغدیر
آفرينش پنج تن آل عبا ؛ از يك درخت
مفسر معروف علامه طبرسی از شواهد التنزیل حاكم حسكانی كه از مفسران و محدثان معروف اهل سنت است نقل میكند كه پیامبر اسلام (ص) فرمود:
خداوند انبیاء را از درختان مختلفی آفرید، و من و علی را از درخت واحدی، من اصل آنم، و علی شاخه آن، فاطمه موجب باروری آن است، و حسن و حسین میوههای آن، و شیعیان ما برگهای آنند ... سپس افزود: اگر كسی خدا را در میان صفا و مروه هزار سال، و سپس هزار سال، و از آن پس هزار سال، عبادت كند، تا همچون مشك كهنه شود، اما محبت ما را نداشته باشد خداوند او را به صورت در آتش میافكند، سپس این آیه را تلاوت فرمود:
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی
مجمع البیان 9/43
متن عربی حدیث :
ان اللَّه خلق الانبیاء من اشجار شتی، و انا و علی (ع) من شجرة واحدة، فانا اصلها، و علی فرعها، و فاطمة لقاحها، و الحسن و الحسین ثمارها، و اشیاعنا اوراقها ـ تا آنجا كه فرمود ـ لو ان عبدا عبدالله بین الصفا و المروة الف عام، ثم الف عام، ثم الف عام، حتی یصیر كالشن البالی، ثم لم یدرك محبتنا كبه اللَّه علی منخریه فی النار، ثم تلا: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً
آری پیامبر مكرم اسلام- صلی الله علیه و آله- با آن تلاشها، زحمات و رنجهای طاقت فرسا و وصف ناشدنی ، در امر تبلیغ دین و نجات مردمان جاهلی از ظلمتها به پاكیها و سعادتهای دنیوی و اخروی، هنگامی كه تنها اجر و مزد این رسالت عظیمشان را فقط و فقط مودت و محبت ذیالقربی بیان میفرمایند ، در اینجا ما دیگر نمیتوانیم در اهمیت و ارزش این محبت سخن بگوییم
نكته مهم این است كه مفسران قرآن، اهلبیت علیهم السلام را مصداق اتم و اكمل ذیالقربی دانستهاند ، در حالی كه مرتبه بعد از آنها ، فرزندانشان یعنی سادات بنی الزهرا میباشند
تكليف سنگين سادات و ذريه پيامبر(ص) درزندگي
قابل ذكر است كه این محبت به سادات، تكلیف را از خود سادات سلب نمیكند و در واقع، محبت آنها نسبت به یكدیگر قطعاً اجر و ارزش معنوی خاص خود را به دنبال خواهد داشت.
آری بسیاری از عارفان واصل و عاشقان زاهد بودهاند كه از طریق خدمت و محبت به سادات بنی الزهراء و به احترام مادرشان حضرت صدیقه كبری سلام الله علیها عزت دنیا و آخرت را برای خود خریدهاند. خداوند متعال ما را نیز از بیداران اهل معرفت و توفیق یافتگان این مسیر معنوی قرار دهد. انشاءالله
پاسخ چند سوال
آيا در احاديث به ازدواج باسادات توصيه شده است ؟
تنها ملاك ازدواج در اسلام، هم كفو بودن در ايمان است؛ يعنى، مرد مؤمن و زن مؤمن كفو همديگر هستند و رسول خدا(ص) فرمودند: مؤمنان كفو يكديگرند».
امورى كه در زمينه ازدواج مورد توجه و توصيه قرار گرفته است، داشتن ايمان، تقوا و اخلاق خوب است. البته قرابت پيدا كردن با اهل بيت(ع) چنانچه به قصد مودّت و محبت آنان باشد،مسلما داراى اجر و پاداش و كارى پسنديده است.
در صورت وصلت با دختر سيده هر قدر شما به خاطر عشق و علاقه به اهل بيت(ع) و حضرت زهرا(س) در مورد همسر خود نيكى كنيد، مسلما در نزد خداوند و اهل بيت(ع) مأجور خواهيد بود.
چرا عید غدیر را عيد سادات مي گويند و به سادات تبریک می گوئیم
روز عید غدیر خم روز منصوب شدن حضرت امیرالمومنین به جانشینی سرور عالمیان حضرت محمد مصطفی(ص)می باشد.
خداوند در این روز به وسیله تعیین امام علی (ع)به عنوان خلیفه پیامبر خاتم دین خود را كامل كرد.و از آنجا كه امیرالمومنین سرسلسه تمام سادات میباشند و تمام سادات فرزندان امام علی (ع) بحساب می آیند،نصب امام علی(ع)را به عنوان خلیفه،به سادات تبریك می گویند و این عید را عید سادات می نامند
آيا درست است که سادات جهنم ندارند بلکه به زمهرير مي روند؟
اما در رابطه با اين كه سادات عذاب نمىشوند و به زمهرير برده مىشوند، روايتى به دست ما نرسيده است؛ بلكه در روايت آمده است: «خداوند جهنم را براى معصيت كاران آفريده اگر چه آن شخص عاصى وگناهکار سيد قرشى باشد (ولوكان سيداً قرشياً) يعني اگرچه اين فرد سيد قريشي باشد ).
قرآن نيز درباره قيامت مى فرمايد: « لا انساب بينهم يومئذً و لا يتساءلون؛ هنگامىكه در صور دميده مى شود و قيامت برپا مى شود، ملاك آن روز نسب نيست»، سوره مؤمنون، آيه 10
و امام سجاد(ع) نيز در جواب جابربنعبداللّه انصارى به اين آيه استدلال فرمود؛ وقتي جابر ديد حضرت خيلى در عبادت خودش را خسته كرده است، عرض كرد:
اى پسر رسول خدا شما فرزند پيامبريد و نيازى به اين قدر عبادت نداريد؟ حضرت اين آيه راتلاوت كردند و به كنايه به جابر فرمودند كه آنچه در قيامت به حال انسان مفيد است تنها اعمال او مى باشد
چند نکته قابل توجه برای سادات
شايد توبيخى و سرزنشى كه شامل حال سادات گناهكارمى شود ، به دليل رعايت نكردن مرام جدشان بیشتر باشد همانطور كه امام على بن الحسين (سجاد) عليه السلام مىفرمودند: «نيكوكاران ما دو اجر و زشتكاران ما دو عذاب دارند.»
آیا درست است که اكثر سادات با ايمان از دنيا مي روند ؟
سادات نيز همچون انسان هاي ديگر, در عين مختار بودن ودر معرض انواع آلودگي ها, لغزش ها و ضلالت ها قرار داشتن , اگر به راه حق رفته و خود را از ضلالت و اعوجاج وکجی محافظت نمايند, به دليل نظام حاكم بر جهان هستي كه در پرتو عدالت خداوند سامان يافته است , با ايمان از دنيا مي روند. از سوي ديگر از حيث ژنتيكي و عامل وراثتي ؛ سادات به ائمه (ع ) مي رسند, اين زمينه , بستر مناسب تري را براي هدايت يافتن و مومن شدن فراهم مي سازد ولي اين مسائله تنها يك عامل از عوامل گوناگوني است كه براي بار يافتن به ايمان , لازم و ضروري است
پيامبر اكرم در روايتي مي فرمايد
خوبان سادات را بخاطر خدا (ياخودشان)- دو متن نوشته شده بود - احترام كنيد زيرا هر انسان خوبي ؛ بايد مورد احترام قرار گيرد و سادات بد را بخاطر من احترام کنید. لذا اكرام سادات بخاطر انتصاب به پيامبر صلي الله عليه وآله است .
اين اظهار محبتها يك شعار الهي است كه بگوييم ما مسلمانان براي خدمات پيغمبر و جبران ذره اي از زحماتش به او ارج نهاده و با اين احترام کردن هميشه به ياد او هستيم , و اگر سيدي بد بود كار بدش را دوست نمي داريم ولي خودشان را بخاطر انتسابشان به پيغمبر اكرم دوست مي داريم .
آيا كسي كه مادرش سيده است ، سيد محسوب ميشود؟ اصطلاح مير در مورد اين گونه افرادچه مفهومي دارد؟
كسى كه مادرش سيده است ، خودش سيد محسوب نمى شود ولكن به جهت انتساب به خاندان پيامبر اكرم(ص) داراى احترام است و احكام فقهی سادات بر آن صدق نمى كند. از جمله مسأله خمس شامل كسانى است كه از طرف پدر منتسب به هاشم مى باشند. «مير» مخفف امير است، معمولاً به سادات مير هم اطلاق مى شود و در اول اسامى آنها مىآيد مثل «ميرحسن، ميرحسين». اين كه بگوييم مير شامل كسانى است كه از طرف مادر سيد هستند حرف بىدليل است هر چند در عرف استعمال بشود
بنابراين زنى كه از نسل پيامبر است، همهى فرزندان او نسل پيامبر و سيّد هستند گرچه شوهرش سيّد نباشد و در نتيجه انسان از طريق مادر هم سيادت پيدا مى كند
يادآورى: توجه داشته باشيم ساداتى كه مستحقّ خمس هستند و زكات واجب بر آنان حرام است، ساداتى هستند كه پدرشان سيّد است. فتواى مشهور فقهاء چنين است.
(جواهر، ج 16، ص 90، تحرير الوسيله حضرت امام خمينى(قدس سره)، كتاب الخمس
آیا اهل تسنن هم سید دارند ؟
بايد توجه داشت اهل تسنن نيز مي توانند سيد باشند ولى عمده فضيلتهايى كه در روايات وارد شده براى سادات از اهل ايمان مى باشد. گرچه ساداتى از اهل سنت كه دشمن با اهل بيت نباشند و از روى علم و غرض با مذهب شيعه دشمن نباشند و در حد استضعاف دينى باشند نيز داراى احترام سيادت علاوه بر احترام مسلمان بودن مى باشند.
انتخاب عمامه سياه يا سبز براي سادات ؛كدام انتخاب ؟
كليه فرزندان هاشمبن عبدمناف، هاشمى بوده و همه آنها از جمله بنىالعباس از نظر فقهى سيد محسوب مىشوند. علامت خاندان علوى، در صدراسلام رنگ سبز بود؛ ولى خاندان بنىالعباس رنگ سياه را براى خود برگزيده بودند. ظاهراً اين كار به جهت اعلام عزا بخاطرمصائبى بوده كه بر خاندان پيامبر(ص) وارد شده بود. (مانند شهادت امام حسين(ع) گرچه بنىالعباس وقتى به حكومت رسيدند ، خود نيز راه بنىاميه را در پيش گرفتند. در هر صورت، علامت عمامه سياه به عنوان علامت خاندان هاشمى ، ظاهراً از زمان خلفاى بنىالعباس در ايران كه عمدتاً طرفدار آنان بودند مطرح شد و تاكنون نيز باقى مانده است. البته ما دليلى شرعى براى عمامه سياه گذاشتن سادات در دست نداريم. البته در حال حاضر يك سنت پذيرفته شده اجتماعى است. و از نشانههاى شناخته شدن علويين ، از ديگران است.
آي
مطالب مشابه :
متن روضه برای حضرت زهرا (س)
متن روضه برای حضرت زهرا روز مباهله. مسیر حرکت امام حسین تبریک. دیدنیها
مصاحبه با روزنامه قدس در مورد روز خبرنگار
قدس در بيرجند داشتم كه متن مصاحبه در تبریک و تشکر شد/ اعمال مستحبی روز مباهله.
مقام سادات ؛اكرام سادات ؛بني هاشم ؛اقسام سادات ؛وظيفه حساس سادات ؛سيد كيست؟
چهارگروهي كه بسبب اكرام سيدها روز متن عربی حدیث : سادات تبریک می گوئیم . روز عید غدیر
فاطمه رجبی همسر وزیر دادگستری:كسي «هاشمي رفسنجاني» را كنترل كند!
تبریک و تسلیت متن این یاداشت به سه آیهای که در روز «مباهله» نازل شد/ اعمال مستحبی روز
متن مجری غدیر برای اجرای یک برنامه کامل
سلام، خوشامد، تبریک ولایت، تطهیر، تبلیغ، اکمال، اطعام و مباهله روز غدیر افضل
بگو دعا نکنند...!
به بهانه بیست وچهارم ذی الحجه روز مباهله
برچسب :
متن تبریک روز مباهله