بررسی قرابت معنایی در ادبیات:
خوب فکر می کنم غول عمومی ها ادبیات محسوب می شه.هرچندالان دیگه تمام عمومی ها واسه خودشون غول هستند(البته به جز عربی).با اجازه شروع می کنم: 1-از هیچ چیز ادبیات غافل نشین و همون طور که آقای بهادری گفتن از ب بسم الله تا ن پایان رو بخونین.برای لغات و تاریخ ادبیات هم می تونین کتاب های املا و تاریخ ادبیات کلک معلم رو بخرین و شبی مثلا 15-20 دقیقه اونا رو بخونین که البته من پیشنهاد می کنم همون کتاب درسی رو به این صورت بخونین.چون خوندن کتاب درسی یه حال دیگه ای داره!!!برای املا هم کتاب دکترسبطی باید گزینه ی مناسبی باشه. 2-یه چیز جالب.بعد ازاینکه کتاب های گاج رو تا قبل از عید چندبار تموم کردم(کل ادبیات رو قبل از عید بسته بودم-جدی می گم فکر نمی کنم اون قدر که ادبیات خوندم ریاضی خونده باشم!!!)سه تا کتاب درسی نو خریدم و تا آخر عید هموشون رو با اطلاعات خودم پر کردم.این جوری باعث شد با نوشتن هم یه ذره به حافظم کمک کنم.البته نمی دونم علمی هست یا نه.ولی فکر می کنم موثر بود. 3-از کتاب های دکتر سبطی هم می تونین استفاده کنین که من پیشنهاد می کنم که این کار رو بکنین.یاد می ده که یاد بگیرین نه حفظ کنین.شنیدم املاش هم اومده.اما اگه تازه شروع کردین هر بیتی رو حتی شده چنددقیقه روش وقت بذارین تا یادبگیرین مفهوم رو چطور پیدا کنین.بعد از یه مدت این زمان به شدت کاهش پیدا می کنه. یه مثال از کنکور 88 براتون می زنم: مفهوم کدام بیت با سایر ابیات متفاوت است؟ 1-بی عشق مباش تا نباشی مرده درعشق بمیر تا بمانی زنده 2-مرگ آشامان ز عشقش زنده اند دل ز جان و آب جان برکنده اند 3-هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق ثبت است درجریده ی عالم دوام ما 4-عشق می ورزم و امید که این فن شریف چون هنرهای دیگر موجب حرمان نشود جواب گزینه ی 4(هیچ پاسخی هم جلو چشمم نیست.اگه غلط بود بگین): اما چرا؟مفهوم گزینه های 1و3 یکی هستندو این کاملا مشخصه.چون هر دوگزینه این رو می گن که عشق موجب زنده ماندن جسم و روح انسان می شود(که البته مفهوم روحی آن بیشتر مورد نظر است که به اینجا مربوط نیست ولی اصولا زنده ماندن جسم یک چیز تصنعی است و این رو کاملا می شه فهمید.)پس گزینه های 1و3 حذف می شوند.اما گزینه ی 2:باز هم همون مفهوم رو داره ولی یه کم گیج کننده است اما مفهوم"مرگ آشامان ز عشقش زنده اند"در واقع همینه که عشق از مرگ و فسردگی(بیشتر روحانی)جلوگیری می کند.پس گزینه ی 2 هم حذف می شه و گزینه ی 4 باقی می مونه.البته می شه برای گزینه ی 4 هم دلیل گفت:گزینه ی 4 از نمردن در راه عشق حرف نمی زنه و فقط می گه که نبودن عشق موجب حرمان(بی روزی ماندن)می شود. یه تست دیگه هم می بینیم: بیت"آرزوی دوعالم دستگاه ازکف خاکم غباری بیش نیست"با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟ 1-نقددنیا به بهای لب ساقی دادیم تاکجاصرف شود مایه ی عقبایی ما 2-تاابدازدوجهان بی خبرافتدمدهوش هرکه یک جرعه می ازساغرمانوش کند 3-بسته اندازدوجهان چشم هوس چون یعقوب تازپیراهن یوسف نظری یافته اند 4-هرچه در دنیاوعقبی موجب آسایش است گرتوباماخوش درآیی ماازآن آسوده ایم تذکرمهم:توی این تست گفته تناسب ندارد.به دارد و نداردتوجه کنین. واماپاسخ.اگه گفتین؟آفرییییییییییین!گزینه ی 1.واماچرا؟ بررسی گزینه های دیگر:مطمئنامتوجه شدین که گزینه های 2و3مفهومشون یکیه و به راحتی ازسرراه برداشته می شن.چون مطمئنادوتاگزینه جواب درست نیست!اما مفهوم بیت سوال چیه؟می گه که:آرزوهاوخواسته های دورودراز هردودنیا(درواقع منظورش نیازهای مادیه)(می دونین که دوعالم دستگاه یک ترکیب اضافی مقلوبه)را رها کرده ام.چون ارزش من(منی که از خاک آمده ام) از این خواسته ها وآرزوها بیشتر است.در واقع چون کف معنی معنوی بیشتری داره می گه که ارزش درون من بیشتر از برون است و درواقع گزینه های 2و3هم به این موضوع توجه دارن.درگزینه ی 2 نوشیدن می از ساغر(که در واقع منظور از ساغر معشوق هست که به نظرمن مقصود خداست.)که همون لبریز از عشق معشوق شدن هست رو برای معنویات در نظر گرفته.(که واقعا هم هست!)که ارزشش رو از آرزوهای دوعالم دستگاه(یعنی مادیات)بسیاروالاتر در نظرگرفته. درگزینه ی 3 هم هوس رو نیاز مادی و یوسف رو نیاز معنوی در نظر گرفته که باز هم همون مفهوم رو داره. گزینه ی 4:در این گزینه مفهوم از آسوده، بی نیاز بودنه.می گه که:بودن با تو(ای معشوق که همانا نیاز معنویه)ما رو از هر آسایش و راحتی در هر دودنیا بی نیاز می کنه. اما گزینه ی 1:به نظر من توی این بیت شاعر بااینکه آسودگی دنیایی خودش رو فدای معشوق کرده اما این کار رو با ارزش تر امور مادی نمی دونه و در واقع از این وضعیت ناراضیه.چون می گه:تا کجاصرف شود مایه ی عقبایی ما.(در واقع می تونه نوعی استفهام انکاری هم داشته باشه.) پس به گزینه ی درست رسیدیم. ازاینکه سرتون رو درد اوردم ببخشید.می خواستم تمام بیت ها رو براتون بذارم که انشاا...سرفرصت گروه های زبان خارجه و تجربی رو هم براتون می نویسم و می ذارم.فعلا به دلیل کمبود وقت شرمنده ام. سوال یا پیشنهادی داشتین بذارین.هرچند از نقدهای بالا معلومه که ادبیاتم خیلی خوب نیست.راستی اگه جواب سوال های بالا رو غلط گفتم بهم بگین.ولی بعید می دونم. موفق باشین یاعلی
مطالب مشابه :
آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی 94 - 93
آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی 94 سرشاخ شدن با کنکور. شروع از تاریخ : 1393/01
زمان و نحوه برگزاري آزمون مدارس نمونه دولتي 93 - 94
مدارس نمونه دولتی از تاریخ 27 اول دبیرستان ) دانلود نمونه سؤالهای
نتایج آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي و استعداد هاي درخشان
نتایج نمونه دولتی, منتشر شده در تاریخ سه شنبه ریاضی دبیرستان و کنکور و
تاریخ اعلام نتایج کنکور کاردانی به کارشناسی دولتی (کارشناسی ناپیوسته)سال 90
که تاکنون پیش آمده از تاریخ 1/8/90 کلیه پاسخها را در نمونه سوالات رشته کنکور دکتری دولتی
لیست کلاس هفتم دو (لیست نهایی)
بخشی شیراز - تاریخ انتشار وبلاگ دبیرستان نمونه دولتی استاد شهریار از جمعی وبلاگهای
تاریخ سوم دبیرستان، درس 16، اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ايران در دوران قاجار، از آغاز تا مشروطه
کانون علمی آموزشی، آموزش تاریخ دبیرستان صاحب منصبان دولتی و ج-شیراز
اعلام نتايج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد)و نمونه دولتی در سال91 استان مازندران
تاکنون پیش آمده از تاریخ 1/8/90 کلیه پاسخها را و نمونه دولتی در سال91 دبیرستان
بررسی قرابت معنایی در ادبیات:
در خدمت همه کنکوریها و کنکور (دبیرستان نمونه دولتی لغات و تاریخ ادبیات هم
تفاوت آزمون آیلتس IELTS و آزمون تافل TOEFL
، دبیرستان نمونه دولتی پزشکی شیراز ، مدرسه نمونه دولتی بعد از تاریخ چاپ
اعلام نتايج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد)و نمونه دولتی در سال91 استان لرستان
تاکنون پیش آمده از تاریخ 1/8/90 کلیه پاسخها و نمونه دولتی در کنکور دکتری دولتی
برچسب :
تاریخ کنکور دبیرستان نمونه دولتی شیراز