نکته ها درباره پژوهش و نگارش
نکته ها درباره پژوهش و نگارش
عبدالرحیم موگهی
اشاره:
چنانکه در بخش نخست این مقاله متذکر شدیم، هر مبلّغی خواه و ناخواه برای تبلیغ خود با پژوهش در زمینه موضوع تبلیغی خویش و در تبلیغ نوشتاریاش با قلم و تألیف سر و کار دارد. بدین منظور نکتههایی را در زمینه پژوهش و نگارش به قلم در آوردیم و اینک ادامه نکته ها را پی میگیریم.
اگر مطالبتان را بر یک طرف برگه می نویسید، برای حاشیه بالا، پایین و سمت چپ صفحاتِ دستنوشتِ خود، فاصلهای حدود دو سانتی متر و برای حاشیه سمت راست آن، فاصلهای حدود سه سانتی متر را در نظر بگیرید و آنها را سفید و نانوشته باقی بگذارید تا هم برای اصلاحات و اضافات خود و ویراستار جای خالی گذاشته باشید و هم حروفچین براحتی و با غلطهای کمتری بتواند دستنوشت شما را حروفچینی نماید. شایان گفتن است که بیشتر بودن حاشیه سفید سمت راست برای جای منگنه یا چسب و یا صحافی کردن و شیرازه دستنوشته است. و در صورتی که مطالب خود را بر پشت برگه دستنوشت نیز مینویسید، برای حاشیه سمت راست آن، فاصلهای حدود دو سانتی متر و برای حاشیه سمت چپ آن، فاصلهای حدود سه سانتی متر را در نظر بگیرید و آن را سفید و نانوشته باقی بگذارید.
شماره صفحات دستنوشت را در بالای صفحه و بالای سطر اول و به موازات «انتها»ی سطر اول و به طور روشن و پُررنگ بنویسید. و در صورتی که مطالبتان را پشت برگه نیز مینویسید، شماره این صفحات را به همان گونه، ولی به موازات «ابتدا»ی سطر اول بنگارید.
نوشتن مطالب جدید را از صفحه جدید آغاز کنید و مطالب را پشت سر هم و به صورت طوماری ننویسید تا چنانچه بعدا بخواهید مطلب و یا مطالبی را به دنبال و در ادامه آن اضافه نمایید، با مشکلی روبهرو نگردید.
آغاز هر فصل یا بخش را با فاصله سفید 31 از بالای صفحه آغاز کنید تا هم دستنوشت شما زیباتر شود و هم ویراستار و حروفچین و سپس خواننده بدانند که با فصل و بخش و مطالب جدیدی روبهرو شدهاند.
یکی از مشکلات پژوهندگان و نویسندگان، نوشتن پاورقیهای مطالبشان است؛ زیرا فراوان پیش میآید که آنان به پایین صفحه دستنوشت خود میرسند و تازه متوجه میشوند که پاورقیهای آن صفحه را ننوشته و جای خالی برای آن نگذاشتهاند، و گاه نیز اصلاً فراموش میکنند که پاورقیها را بنویسند و بعدا یادشان میآید که پاورقی فلان صفحه یا حتی صفحات را ننوشتهاند. دو راه حل برای این مشکل پیشنهاد میشود:
یک. با توجه به اینکه گفته شد پشت برگه دستنوشت را شایسته است که سفید و نانوشته باقی بگذاریم، میتوانید تمامی پاورقیهای هر صفحه را در پشت همان صفحه بنگارید و به حروفچین تذکر دهید که پاورقیهای هر صفحه در پشت همان صفحه است.
دو. به هر جایِ متن دارای پاورقی که رسیدید، همان هنگام و از جهت پایین صفحه به طرف بالای آن و به اندازه تعداد سطرهای هر پاورقی، در پایین صفحه دستنوشت خویش فاصله بگذارید و این فاصله را با نشانهای، مانند نقطه و یا خط تیره پُررنگ، برای خودتان مشخص نمایید و سپس نوشتن را ادامه دهید تا به پاورقی دوم برسید. در این هنگام نیز از جای نشانه پیشین و به طرف بالای صفحه و به تعداد سطرهای پاورقی دوم فاصله بگذارید و این فاصله را با همان نشانه معین کنید و به همین ترتیب، پاورقیهای بعدی را دوباره با همان نشانه مشخص نمایید. آن گاه و در هنگام نوشتن، به نخستین نشانهای که رسیدید، از نوشتن ادامه متن خودداری ورزید و نوشتن پاورقیها را به ترتیب، آغاز نمایید. پس از نوشتن پاورقیهای آن صفحه ـ هر تعداد که باشند ـ نوشتن ادامه متن را از صفحه بعدی آغاز کنید و پاورقیهای بعدی را نیز به همین گونهای که گفته شد، بنویسید.
اگر میخواهید که متن حروفچینی شده کتابتان از زیبایی و خوشخوانی و چشم نوازی پسندیدهای برخوردار باشد، با برخی از اصطلاحات تایپی و مثلاً در برنامه «زرنگار» که در زیر نگاشته شدهاند، آشنا شوید:
یک. نام قلم (font) که تعیین کننده شکل اصلی قلم است، نظیر قلم لوتوس، قلم میترا، قلم کامپیوست.
دو. نماد یا سیاق قلم (style) که تعیین کننده نمایش خاصی از یک قلم است، مانند قلم نازک، قلم سیاه، قلم ایرانیک (Iranic= خمیده از راست به چپ)، قلم ایتالیک (Italic= خمیده از چپ به راست). و ترکیبات آنها، همچون قلم نازک ایرانیک و قلم سیاه ایتالیک.
سه. پوینت قلم (Point size) که تعیین کننده اندازه قلم است، نظیر قلم با پوینت یا اندازه 10 و قلم با پوینت یا اندازه 14.
چهار. حالت قلم که تعیین کننده نوع حالت عادی (روی خط کرسی)، آندیس بالا (بالای خط کرسی)، اندیس پایین (پایین خط کرسی)، کشیده و یا فشرده حروف و کلمات است.
پنج. چینش قلم که تعیین کننده نوع چینش تراز شده، راست چین، وسط چین، و چپ چین حروف و کلمات است.
بکوشید هر گونه اصلاحات و اضافات را پیش از حروفچینی کردن کتابتان انجام بدهید؛ زیرا انجام دادن این کار پس از حروفچینی ـ جز در موارد خیلی ضرور ـ باعث ناراحتی روانی حروفچینان میگردد، حتی اگر شما ناراحتی اقتصادی آنان را با پرداخت حقالزحمه آن جبران کنید.
هنگامی که کتاب و پژوهش شما حروفچینی شد، برای غلطگیری و نمونه خوانی، نخست آن را به شخص دیگری که دارای چهار ویژگی زیر است، بدهید:
یک. آشنایی نسبی با محتوا و مطالب متن نمونه خوانی؛
دو. آشنایی نسبی با نشانههای نمونه خوانی؛
سه. برخورداری از دقت در هنگام نمونه خوانی؛
چهار. برخورداری از صبر و حوصله در هنگام نمونه خوانی.
علت اینکه میگوییم نمونه خوانیِ کتابتان را نخست به شخص دیگری بدهید، این است که چون نویسنده کتاب با مطالب آن آشناست و این مطالب از پیش، در ذهن او نقش بستهاند، همین موجب میگردد که برخی از کلمات بدون اینکه غلطگیری شوند از برابر چشم او سریعا عبور نمایند و دوم اینکه پس از غلطگیری آغازین، وقت شما هنگام غلطگیری مجدد، کمتر تلف خواهد شد و سوم اینکه اگر نمونه خوان، چیزی را به اشتباه غلطگیری کرده باشد، متوجه آن نیز خواهید گشت.
پس از حروفچینی، تحقیقات و تألیفات خویش را ـ افزون بر شخص دیگری که گفته شد ـ حتما خودتان نیز آنها را غلطگیری کنید و این کار را برای خود، کسر شأن ندانید تا صحت تایپی کارتان از ضریب اطمینان بالاتری برخوردار باشد و در این زمینه، به دیگران چندان اطمینان ننمایید.
در صورتی که فقط خودتان مطالب حروفچینی شده را غلطگیری میکنید، حتما غلطگیری را به صورت «مقابله متن حروف چینی شده با متن دستنوشتتان» انجام دهید؛ زیرا ممکن است حروفچین، مثلاً شماره یک صفحه از مأخذی را اشتباه حروفچینی نموده و یا پاراگرافی از متن دستنوشت را جا انداخته و حروفچینی نکرده باشد و شما اگر غلطگیری را به صورت «مقابله» انجام ندهید و فقط متن تایپی را غلطگیری کنید، متوجه آن اشتباه و یا آن جا افتادگی نشوید و نیز خدای نخواسته گاه در دام غلطهای کفرآمیز یا زشت گون و یا خنده برانگیز نیفتید و کتاب شما مانند آن کتابهایی نشود که به جای عبارت «برترین قضاوت کنندگان، حضرت امیرمؤمنان علی علیهالسلام است»، این گونه حروفچینی شده بود: «بدترین قضاوت کنندگان، حضرت علی علیه السلام است.» و برای اینکه لبخندی بر لبانتان نیز نقش بندد، باید بگوییم که یک بار عنوان کتاب «روش فیش برداری و دسته بندی مطالب» به قلم این جانب را این گونه حروفچینی نموده بودند: «روش فیش برداری و بسته بندی مطالب.»
تحقیقات و تألیفات خویش را متناسب با موضوع و محتوای آن و با قلمی زیبا به معصومان علیهمالسلام و مانند آنان تقدیم نماییم. مثلاً یکی از پژوهشگران و نویسندگان حوزوی،(1) «ندبه های دلتنگی»اش را در عریضه هایی به حضرت مهدی ـ عجل اللّه تعالی فرجه الشریف ـ این گونه تقدیم کرده است»: پیشکش به آنان که با آرزو زیستند و از درس انتظار، یک جمعه غیبت نکردند.»
بکوشیم تا در هنگام پژوهش و نگارش، با وضو و رو به قبله باشیم. این قلمزن، محققی را میشناسد که تاکنون تحقیقات خویش را بدون وضو به قلم نیاورده است.
از خداوند بخواهیم که به آنچه می گوییم و می نویسیم، خود نیز عمل کنیم و از هر چه که دیگران را باز میداریم، خود نیز دوری نماییم که نیک گفته اند: «رطب خورده، منع رطب چون کند.»
از خداوند بخواهیم که در تحقیقات و تألیفاتمان ـ اگر «بود»مان بیش از «نمود»مان نیست ـ دست کم، «نمود»مان بیش از «بود»مان نباشد. به گفته «سعدی» در کتاب «بوستان»:
مَنِه جان من آب زر بر پشیزکه صرّاف دانا نگیرد به چیز
زراندودگان را بر آتش بَرَندپدید آید آن گه که مس یا زَرَند
به اندازه بود باید نمود
خجالت نَبُرد آن که نَنْمود و بود
که چون عاریت برکَنند از سرش
نماید کهن جامهای در برش
اگر کوتهی، پای چوبین مبند
که در چشم طفلان نمایی بلند
وگر نقره اندوده باشد نُحاس(2)
توان خرج کردن بر ناشناس
----------------------------------------------------
1. جناب «بابایی.»
2. نُحاس: مِس.
منبع: مبلغان -> مرداد1383، شماره 56
مطالب مشابه :
فصل اول پایان نامه
فصل اول پایان نامه منابع به ترتيب استفاده در متن شمار گذاري پيشنهادات پایان نامه.
متن تقدیم پایان نامه
برچسبها: متن تقدیم به پایان نامه, متن تشکر و
آموزش نگارش پایان نامه - قسمت اول
آموزش نگارش پایان نامه - قسمت اول تغییر می دهند، تمامی متن پایان نامه و محل قرار گرفتن
راهنمای نگارش پایان نامه
راهنمای نگارش پایان نامه استفاده در متن پايان نامه اول عنوان پایان نامه به
نکته ها درباره پژوهش و نگارش
پایان نامه شماره صفحات دستنوشت را در بالای صفحه و بالای سطر اول و به هر جایِ متن
نحوه نگارش پایان نامه
دستور العمل نگارش پایان نامه ل- متن اصلي پاياننامه كه شامل فصل اول : کلیات
نحوه نگارش مقالات علمی و پایان نامه
•فصل اول؛ کلیات : متن پایان نامه •فصل مقدمه و بیان مسئله و کلیات(Introduction)
نحوه نگارش پروپوزال
پایان نامه جلد بياوريد و بعد متن اين است كه در جمله اول ، تعبير خواننده اين
برچسب :
متن اول پایان نامه