اثبات وجود مبارک صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در قرآن
بررسي آيات ظهور
در اين قسمت به بررسي آياتي مي پردازيم که رسيدن زمين به صالحان را بشارت داده اند.
الف:
و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون
ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتيم که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمين خواهند شد
امام باقر عليه السلام در تفسير آيه فوق مي نويسند: منظور از بندگان شايسته، «عبادي الصالحون» اين است «هم اصحاب المهدي في آخر الزمان »
در تفسير اين آيه همچنين استناد شده به حديث پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله وسلم: اگر يک روز از دنيا باقي مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولاني مي کند که مبعوث شود مردي صالح از اهل بيتم که پر مي کند زمين را از قسط و عدل همان طور که پر شده بود از ظلم و جور.6
با توجه به رواياتي که ذکر شد به درستي مشخص مي شود که اين آيه پيرامون امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و پيروان ايشان نازل شده و رسيدن زمين به ياران امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف که بندگان صالح هستند را بشارت مي دهد در فصل هاي بعد به طور مفصل به بررسي چگونگي رسيدن زمين به صالحان مي پردازيم.
ب:
وعد الله الذين امنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم
خداوند به کساني که ايمان آورده اند و اعمال صالح انجام داده اند وعده مي دهد که آنها قطعاً خليفه روي زمين خواهند شد همان طور که پيشينيان را خلافت بخشيد.
در ابتداي امر اين سؤال به ذهن انسان مي رسد که: اين وعده از آن کيست؟ عده اي در تفسير اين آيه مي گويند که مضمون آيه اشاره دارد به پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم و صحابه ايشان که در صدر اسلام زندگي مي کردند و به نظر بعضي ديگر اين آيه عموم مسلمانان و صالحان را در تمامي زمانها را شامل مي شود و گروهي آن را اشاره به حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي دانند که شرق و غرب جهان زير لواي حکومتش قرار مي گيرد و آئين حق در همه جا نفوذ مي کند و ناامني و خوف جنگ از صفحه زمين برچيده مي شود و عبادت خالي از شرک براي جهانيان تحقق مي يابد.
بدون شک آيه شامل مسلمانان نخستين مي شود و بدون شک حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف که طبق عقيده عموم مسلمانان اعم از شيعه و سني سراسر زمين را پر از عدل و داد مي کند بعد از آنکه ظلم و جور همه جا را گرفته باشد مصداق کامل اين آيه است ولي با اين حال مانع از گستردگي و عموميت آيه نمي شود.
نتيجه اينکه در هر عصر و زمان پايه هاي ايمان و عمل صالح در ميان مسلمانان مستحکم شود آنها صاحب حکومتي ريشه دار و با نفوذ خواهند شد.
بعضي مي گويند کلمه «ارض» مطلق است و تمام روي زمين را شامل مي شود و اين منحصراً مربوط به حکومت امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف است؛ با جمله «کما استخلف ....» سازگار نيست، زيرا خلافت و حکومت پيشينيان مسلماً در تمام پهنه زمين نبود، به علاوه شأن نزول آيه نشان مي دهد که حداقل نمونه اي از اين حکومت در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم براي مسلمانان (هر چند در اواخر عمر مبارک حضرت صلي الله عليه و آله وسلم ) حاصل شده بود.
ولي باز تکرار مي کنيم که محصول تمام زحمات پيامبران و تبليغات مستمر و پي گير آنها و نمونه اتمّ حاکميت و امنيت کامل و عبادت خالي از شرک در زماني تحقق مي يابد که مهدي عليه السلام آن صلاله انبياء و فرزند پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله وسلم ظاهر شود همان کسي که همه مسلمانان اين حديث را درباره او از پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم نقل کرده اند «اگر از عمر دنيا يک روز باقي بماند خداوند آن را آنقدر طولاني مي کند تا مردي از دودمان من که نامش نام من است حاکم بر زمين شود و صفحه زمين را پر از عدل و داد کند آنگونه که پر از ظلم و جور شده بود جالب اينکه مرحوم طبرسي در ذيل اين آيه مي گويد: «از اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم اين حديث نقل شد، آين آيه درباره مهدي آل محمد صلي الله عليه و آله وسلم است و...» منظور از حکومت صالحان و تمکين آئين حق و عبادت خالي از شرک اين نيست که در چنان جامعه اي هيچ گنهکار و منحرفي وجود نخوهد داشت بلکه مفهومش اين است که نظام در دست مؤمنان صالح است و چهره عمومي جامعه خالي از شرک است و گر نه مادام که انسان داراي آزادي اراده است ممکن است در بهترين جوامع الهي انساني احياناً افراد منحرفي وجود داشته باشد.7
- ج:
و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين
اراده ما بر اين قرار گرفته است که به مستضعفين نعمت بخشيم و آنها را پيشوايان روي زمين قرار دهيم
اين آيه درباره بني اسرائيل و در قصه حضرت موسي عليه السلام و فرعون است پس اين آيه از لحاظ تنزيل به داستان بني اسرائيل در زمان حضرت موسي عليه السلام مربوط است.
در اين آيه يک اصل مطرح شده است و آن اين است که اراده ازلي الهي بر اين امر تعلق گرفته است که مستکبران ريشه کن شوند و مستضعفان و عباد الصالحين و وارثين ارض و حاکمين در زمين باشند آن هم در پهناي زمين، پس محتوا و مفهوم آيه به خصوص زمان حضرت موسي عليه السلام و بني اسرائيل مربوط نيست اما آيا آن اراده ازلي به طور کامل تحقق يافت؟ نه.
قطعاً اين اراده بايد تحقق پيدا کند و اين اراده جز با ظهور حضرت حجت عليه السلام امکان پذير نيست.
حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه مي فرمايند:
لتعطفن الدنيا علينا بعد شي بها عطف الفروس علي ولدها...
اين دنيا که امروز از ما روگردان است روزي به ما روخواهد آورد همانند ناقه اي که به فرزندنش از روي علاقه روي مي آورد...
و آن وقت آيه هاي 5و 6 سوره قصص را تلاوت فرمودند.
ابن ابي الحديد در شرح اين خطبه مي گويد: « ما هم قبول داريم شيعه هم قبول دارد با اين تفاوت که اهل سنت مي گويد ضرورت ندارد که امام فعلاً حيات داشته باشد بله به وقت خودش متولد خواهد شد واين کار را انجام خواهد داد. »9
- د:
و انه لعلم للساعه فلا تمتون بها و التبعون هذا صراط مستقيم 10
واو (مسيح) سبب آگاهي بر روز قيامت است (زيرا نزول عيسي گواه نزديکي رستاخيز است)، و هرگز در آن ترديد نکنيد و از من پيروي کنيد که اين راه مستقيم است.
اين آيه در مورد نزول حضرت عيسي عليه السلام است که در آخر الزمان صورت مي گيرد و دليل بر نزديک شدن قيامت است. پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم در رابطه با ظهور حضرت عيسي عليه السلام مي فرمايند: چگونه خواهيد بود هنگامي که فرزند مريم در ميان شما نازل شود در حالي که امام شما از خود شماست.11
هچنين در توضيح اين آيه آمده است:
لايزال هذا الذين عزيزاً الي اثني عشر خليفه
تا با شما دوازده خليفه که تمامشان از قريشند، باشند پيوسته اين (اسلام) برپا (عزيز) خواهد بود.12
از اين مطلب مي شود استنباط کرد زمين هيچ گاه از حجت خداوند خالي نمي ماند و همواره اسلام در زمين باقي مي ماند و روز به روز مردم گرايش بيشتري به آن پيدا مي کنند تا حضرت مهدي عليه السلام ظهور نمايند و آن را به صورت حکومت جهاني درآورند هر چند که حکومتها قبل از ظهور به حکومتهايي غاصب و ظالم تبديل مي شوند که به گسترش ظلم و جور دامن مي زنند وليکن اسلام همواره عزيز و گرامي خواهد ماند.
اثبات وجود مبارک امام مهدي عليه السلام در روايات:
ما به بسياري از امور مذهبي و خصوصيات بعضي مطالب اعتقادي معتقديم (که بايد هم باشيم) در حالي که در آن موارد بيشتر از چند حديث نقل نشده است پس به چنين مطلبي (ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف) که عقل و شرع آن را تأييد و تصديق کرده و از زمان پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم تا امروز مورد توجه علماي اسلام و اهل حديث بوده و علاوه بر علماي شيعه جمعي از علماي عامه راجع به آن کتابهايي نوشته اند و متجاوز از هزار حديث بر آن دلالت دارد و آياتي از قرآن مجيد به آن تفسير شده است- که در فصل قبل ذکر شد- بايد ايمان قوي تر و باور بيشتر داشته باشيم.13
در فصل قبل به بررسي آيات ظهور پرداختيم و در اين فصل طبق سخنان آيت الله صافي گلپايگاني احاديثي را ذکر مي کنيم که بر وجود مبارک امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف از علماي شيعه و اهل تسنن ذکر شده است.
الف: روايت کرده اند از حضرت علي عليه السلام که فرمودند: رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم به من فرمودند: يا علي امامهاي راه يافته و هدايت شده که حقوقشان به نا حق گرفته مي شود، از اولاد تو يازده امام هستند تو اول امامهايي و آخرين ايشان از اولاد توست و همنام من است. 14
ب: پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند: ائمه بعد از من دوازده نفرند اول ايشان اميرالمؤمنين و آخرين ايشان قائم اهل بيت من است، اطاعت ايشان اطاعت من و معصيت ايشان معصيت من است، هر کس يکي از آنان را انکار کند من را انکار کرده است.15
ج: علال از قول ظريف ابونصر خادم چنين روايت مي کند که وي گفت: داخل شدم براو (يعني صاحب الزمان عليه السلام ) پس ايشان به من فرمودند: علي بالصندل الاحمر، گفتم: دادم آن را به او. پس امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمودند آيا مي شناسي مرا؟ گفتم: بله، فرمودند: من کيستم؟! گفتم: تو سيد من و پسرسيد من هستي؛ آقا به من گفتند: آيا در اين مورد براي تو سؤالي نيست؟ گفتم: خدا مرا فداي تو کند برايم تفسير کنيد، پس حضرت فرمودند: من خاتم الاوصياء هستم و به وسيله من دفع مي کند خدا بلا را از اهل بيت و شيعه من.16
د: از امام جمال الدين سيوطي منقول است که: از ذريه حسين بن علي عليه السلام حضرت مهدي عليه السلام است که در آخر الزمان برانگيخته مي شود و ذکر مي کند همچنين يازدهم پسرش (حضرت علي عليه السلام)، حضرت قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف است و بتحقيق نص بر او از پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم در امت اسلام گذشته است و او صاحب شمشير و قائم منتظر است.17
و: سبط فرزند جوزي در آخر کتابش که به تذکره الخواص ناميده شده است، پس از ذکر بيوگرافي حضرت عسگري عليه السلام اولاد ايشان را ذکر کرده است از آنها (م.ح.م.د) امام است و فرزند حسن بن علي تا علي بن ابيطالب مي باشد، کنيه اش ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او خلف و حجت و صاحب الزمان و قائم منتظر و تالي و آخر امامان است.18
با توجه به روايات فوق آياتي که در بخش نخست به بررسي آنها پرداختيم و آيات بسياري که تفسير آنها به ظهور و وجود امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف اشاره دارد به اين نکته مي رسيم که در بين ما و اهل تسنن در اصل مسئله ظهور حضرت عليه السلام اختلاف نداريم و اين که ولد امام حسين عليه السلام است اين هم اتفاق نظر است تفاوت ديدگاه و نقطه فارق بين ما و اهل سنت اين است که شيعه عقيده اش اين است که پيوسته بايد حجت حق به طور حي و زنده در روي زمين باشد تا واسطه برکات و فيوضات الهي براي همه جهانيان باشند.19
در ادامه بحث به باور ديگر عامه مردم که بيشتر از اهل تسنن نشأت مي گيرد مي پردازيم و ذکر معارضات آن حديث که در کتب روايي بيان شده است.
آيا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف پس از ولادتشان از دنيا مي روند و دوباره در آخر الزمان ظهور مي کنند؟ باور اهل تسنن بر اثبات اين سؤال دلالت مي کند و در تأييد اين باور خود رواياتي را بيان مي کنند که يک نمونه از آن را بيان مي کنيم.
الف: روايت شده از محمد بن عبدالله بن جعفر حميري از پدرش از يعقوب از يزيد از علي بن حکم از حماد بن عثمان از ابي بصير گفت: شنيدم ابا جعفر عليه السلام مي گفت: مثل ما در کتاب خدا مثل صاحب الاغ است، مي کشد خدا او را به مدت صد سال و سپس مبعوث مي کند او را.20 و از اين قبيل روايات که اشاره دارند به اين مطلب که امام زمان عليه السلام از دنيا مي روند و دوباره در آخر الزمان مبعوث مي شوند.
در ادامه مطلب ذکر شده که: اکثر مردم اعتقاد دارند که امام عليه السلام مي ميرند سپس ظاهر مي شوند و خداوند همچنان که صاحب الاغ را بعد از موت حقيقي زنده و مبعوث کرد (ظاهر کرد) ايشان را نيز در آخر الزمان مبعوث مي کند. و شيخ طوسي عقيده دارد که اين اخبار با دلايل عقلي هماهنگ نيست و صادق نمي باشد و بيان کرده اند که به اين روايات نمي شود استناد کدر در صورتي که رواياتي وجود دارند که متواترند و بر ما واجب است که از آن اخباري که معلوم است پيروي کنيم و بعد از اطمينان از صحت آنها اخباري که با آن منافات دارد را رد کنيم و بعد ايشان به ذکر اخبار صحيح در مورد حيات ايشان پرداخته است.
حضرت ابوعبدالله عليه السلام فرمودند: يا حازم براي دارنده اين امر دو غيبت است که ظاهر مي شود در دومي و هر کس به تو گفت که ايشان در آخر الزمان دوباره زنده مي شوند او را تصديق نکن.21
با بيان تفاوت ديدگاه شيعه و سني در مورد مسئله غيبت به مسئله ضرورت استمرار امامت برخورد مي نماييم که جا دارد آن را به طور کامل تفسير و تبيين نماييم.
استمرار نظام امامت
از حضرت ابي جعفر عليه السلام از قول خداوند عزوجل ذکر شده که «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون» اگر نمي دانيد از اهل ذکر سؤال کنيد که رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند: من ذکر هستم و اهل بيتم (ائمه) اهل ذکر هستند و سپس حضرت اشاره کرده اند به اين آيه قرآن که «انه لذکر لک و لقومک و سوف تسئلون» و سپس فرمودند:
نحن قومه و نحن مسئولون
ما قوم او هستيم و ما مسئولين هستيم
که اشاره دارند به اينکه ايشان از اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم هستند و ما بايد در تمامي زمينه ها به ايشان که اهل ذکر هستند رجوع کنيم و تمام مسائل را از ايشان بپرسيم که اين خود بيانگر اين مسئله است که در هر زماني بايد حجتي بر روي زمين باشد که مردم در مسائل و مشکلات به ايشان رجوع نمايند.
آيت الله صافي در اين مورد مي فرمايند:23 رژيم امامت رژيمي است الهي و انقطاع ناپذير و در هر زمان و هر عصر وجود دارد و تا دنيا باقي است برقرار خواهد ماند چنانکه اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايند: خالي نخواهد ماند زمين از قائمي که براي خدا حجت باشد و اين حجت يا ظاهر است و مشهور و يا بيمناک و مستور براي اينکه حجت هاي خدا و بينات او باطل نگردد و از بين نرود.
بر هر کس واجب است که نظام امامت را بشناسد و به آن ايمان داشته باشد و در هر زمان و هر مکان فقط مردم بايد از اين نظام اطاعت کنند و هر کس در هر کجا و هر نقطه اي از دنيا که باشد و هر شغلي و هر کاري که داشته باشد بايد مطيع اين رژيم باشد.
طبق مذهب شيعه که نظام امامت، رژيم دائم و مستمر است هميشه و در تمام شرايط تابعيت حکومت شرعي يک فريضه اساسي و عمده است.
اما طبق مذهب اهل سنت که: تشکيل حکومت شرعي ممکن است به سستي برخورد نمايد و دربعضي زمانها به عللي نظام حکومت اسلامي تعطيل شود ممکن است در زماني که حکومت شرعي تشکيل نشده مسأله تابعيت از آن هم مطرح نباشد و بلکه بي موضوع گردد.
حکومت مخصوص ذات خداست «ان الحکم الا الله» و بايد فقط خدا پرستش و اطاعت شود و اطاعت از او خالص باشد و مردم در برابر حکومت و سلطنت و رژيم او خاضع و فرمانبردار باشند: «امر الا تعبدوا الا اياه مخلصين له الدين » دين قيم و مستقيم اين است؛ ذلک دين القيم.
تفاوت نمي کند که اين حکومت در عصر ائمه عليهم السلام باشد و غاصبان حکومت مانع از مداخله رسمي آنها در کارها بودند يا در عصر غيبت کبري که امام عليه السلام غايب مي باشند، بايد هر مسلماني در اين رژيم و نظام امامت ثبت نام کند و از آن فرمان ببرد.
امروز مهمترين چيزي که شيعيان خصوصاً و به شيعيان عموماً تفهيم کرد مسأله رژيمي است که بايد از آن تبيعت داشته باشند و نظامي که بايد از آن اطاعت نمايند.
اين حکومت و نظام امامت بود که در واقعه تحريم تنباکو حکومت انگلستان را به زانو درآورد و رشته استبداد ناصر الدين شاه را قطع کرد و استعمارگران را به بيم و هراس انداخت.
در ادامه سخنان آيت الله صافي گلپايگاني و در تصديق سخنان ايشان مي شود اشاره کرد به وقايعي که در سرزمين مقدس ما ايران روي داد اشاره کرد که با رعايت اصل نظام امامت و به رهبري رهبر کبيرمان خميني عزيز (ره ) به پيروزيهاي بزرگي در برابر دشمنان و استعمارگران رسيديم و توانستيم رژيم نا بحق پهلوي را از کشورمان بيرون برانيم و به ياري خداوند متعال و طبق فرمايشات مقام معظم رهبري که مملکت ما صاحب دارد با سايه مقدس رهبري امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف همواره در وقايع با سربلندي پيش رفته ايم و طبق وعده الهي که درسوره مجادله آيه 21 آمده است «کتب الله لاغلبن انا و رسلي» پيروزي قطعي از آن خدا و رسولان اوست.)
و طبق آيه 59 سوره نساء که بيان شده است: «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم» که اطاعت از اولي امر در حد اطاعت از رسول صلي الله عليه و آله وسلم به حساب مي آيد پس وعده خداوند در مورد پيروزي قطعي رسولان شامل اولي الامرآن نيز که آخرين ايشان امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف هستند نيز مي شود همواره پيروز و سربلند بوده ايم و با پيروزي از بزرگ مرداني چون مقام معظم رهبري که نائب بر حق امام زمان عليه السلام هستند به درجات بالاي علمي رسيده ايم.
--------------------------------------------------------------------------------
پي نوشتها:
1- ر.ک: محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، دار الکتب الاسلاميه، محرم الحرام، 1390ق، ج227، ص 61.
2- ر.ک: آيت الله صافي گلپايگاني، امامت و مهدويت، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ پنجم، بهار 1380، ج1و2، ص 321.
3- ر.ک: سيد صادق حسيني شيرازي، موعود قرآن، مترجم مؤسسه الام المهدي، ناشر مؤسسه الام المهدي، 1360، مقدمه کتاب
4- سوره انبياء آيه 105.
5- امام مهدي عليه السلام در قرآن، اميد ظهور، هيئت متوسلين به حضرت زهرا سلام الله عليها، بناي مقدس فاطميه شيراز ، ص 18.
6- شيخ ابي علي الفضل بن الحسين طبرسي، مجمع البيان، انتشارات ناصر خسرو، چاپ دوم، ج7، ص 106.
7- ر.ک: ناصر مکارم شيرازي و همکاران، تفسير نمونه، دار الکتب الاسلاميه، چاپ 24، 1382، ج14، صص 531-530.
8- سوره قصص ، آيه 5.
9- رک: آيت الله معرفت، بررسي آيات ظهور،گفتمان مهدويت سخنراني گفتمان سوم، مؤسسه بوستان کتاب قم، 1381، صص 199-198.
10- سوره زخرف ، آيه 61.
11- رک: ناصر مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج21، ص 100.
12- رک: محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج36، ص 365.
13- آيت الله صافي گلپايگاني، امامت و مهدويت، 1و2، ص 321.
14- شيخ حر عاملي، اثبات الهداه، ترجمه محمد نصر الهي ، دار الکتب الاسلاميه، چاپ سوم، بهار 1365، ج3، ص 39.
15- ر.ک: محمد باقر مجلسيف بحار الانوار، ج27، ص 61.
16- رک: ابي جعفر محمد بن الحسن طوسي، الغيبه، مؤلف: الذريعه، اصدار مکتبه نينوي الحديثه، ص 148.
17- ر.ک: شيخ علي حائري يزدي، چهره درخشان امام زمان، ترجمه الزام الناصب في اثبات الحجه الغايب، محمد جواد مرعشي نجفي، ج3، ص 63.
18- ر.ک: همان.
19- ر.ک: آيت الله معرفت، بررسي آيات ظهور، گفتمان مهدويت، سخنراني گفتمان سوم، ص 199.
20- ر.ک: ابي جعفر محمد بن الحسن طوسي، الغيبه، صص 261-260.
21- ر.ک: شيخ طوسي، الغيبه، صص 261-260.
22- رک: محمد بن الحسن حر عاملي، وسائل الشيعه، جزء تاسع، ص 42.
23- ر.ک: آيت الله صافي گلپايگاني، امامت و مهدويت، ج1و2، صص 440-438.
مطالب مشابه :
نقل و انتقالات
جواد محمد مهدي مهدوي-حسام بخششي-فرهاد ظريف-رضا مومني مقدم بيوگرافي بازيكنان و
لاريجاني نه!!!
لاريجاني مايل بود«محمد جواد ظريف»كه در آن ضمن شرح بيوگرافي سعيد جليلي محمد هاشمي نيز
بیوگرافی شهاب حسینی
فيلم يک مثلث عاشقانه بود با حضور محمد علي سپانلو ناشناس (احمد ظريفرفتار بيوگرافي
واليبال قهرماني نوجوانان جهان؛
شهاب احمدي، فرامرز ظريف، ميلاد عبادي پور، محمد فلاح، جواد حسين آبادي، محمد بيوگرافي
بیوگرافی دکتر علی شریعتی(به قول خودش شاندل)
بيوگرافي . بیوگرافی دکتر علی شریعتی(به قول خودش شاندل) نگاهي به زندگي دکتر علي شريعتي با
اثبات وجود مبارک صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در قرآن
علال از قول ظريف ابونصر پس از ذکر بيوگرافي حضرت عسگري الغايب، محمد جواد
آشنایی با فرقه علوی
3 ـ 3 ـ محمد جواد اتصال ظريف روح روحانى در محضر الهى بواسطه شناخت اشخاص بيوگرافي
چگونه لباس خود را ست كنيم مخصوص خانومها و آقايون . افراد چاق و لاغر چه لباسيو بايد بپوشن . افراد بلن
5- كفش بدون پاشنه و ظريف بپوشيد. چکونه یک جواد خیابانی شویم بيوگرافي و عكس محمد رضا
برچسب :
بيوگرافي محمد جواد ظريف