گران ترین نقاش ایرانی کیست؟

مجله مهر: با اعلام قیمت پایه پانزدهمین حراج فصلی کریستی در دوبی، آثار یک هنرمند نقاش ایرانی به عنوان گران ترین آثار نقاشی این حراجی قیمت گذاری شد.

یک میلیارد و 850 میلیون تومان برای  قیمت پایه یک تابلوی نقاشی. رقم عجیب و جالبی که فقط می توان در حراجی های هنری دنیا آن را شنید. ماجرا وقتی جالب تر می شود که بدانید این رقم، قیمت گذاری کارشناسان حراجی معروف «کریستی» اثر یک نقاش ایرانی است.

«فرهاد مشیری» 50 ساله  که پیش از این هم با فروش یک اثرش به ارزش یک میلیون دلار به عنوان اولین نقاش یک میلیون دلاری خاورمیانه و گران ترین نقاش ایرانی شناخته شده بود. او حالا امیدوار است نقاشی جدیدش در حراج کریستی دوبی باردیگر به عنوان گران ترین اثر نقاشی این حراجی معرفی شود.

اثر فرهاد مشیری با نام «باغ اسرار» که بالاترین برآورد را در قیمت‌گذاری‌های این مجموعه به خود اختصاص داده با قطعات درخشنده فلزی، مهره و میخ ساخته شده و تصویر خرسی عظیم را شکل داده که وارد نور درخشانی می‌شود و کودکی خفته نیز در اثر مشاهده می‌شود. این تکینک خاص آثار مشیری است و کنتراستی عمیق بین خاطره کودک و رنگ‌های اطراف را پدید می‌آورد.157048_246.jpg
«سالاد»ی که گل سرسبد شد

شاید برای نقاش پرامیدی که کارهایش را برای فروش به مدیران یک مرکز هنری عرضه می کند، تشبیه تابلوی نقاشی به «سالاد درهم ریخته» از سوی آنها، یک شکست بزرگ و ناامیدکننده تلقی شود. مدیران گالری گلستان با دیدن کارهای مشیری به او گفته بودند کارهایش زیادی گیج و درهم است و بیشتر به «سالاد» شبیه است.اما همین  سالادهای درهم ریخته چنان موفقیتی را در زمانی کوتاه برای «فرهاد مشیری» به ارمغان آورد که او را به عنوان یکی از شناخته شده ترین هنرمندان حراجی های هنری دنیا مطرح کرد.

فرهاد مشیری متولد سال 1342 در شهر شیراز است. او به واسطه شغل پدرش که پمالک چند سینما در شیراز بود  از همان نوجوانی به سینما و هنر علاقه مند شد. او شیفته طراحی و نقاشی بود و پدرش که با هنر آشنا بود او را تشویق می کرد.همین عشق و علاقه و مهارت نسبی او در طراحی باعث شد که در سال 1358 به ایالات متحده برود و در حومه لس آنجلس ساکن شود.

مشیری در آنجا تحصیلات مقدماتی اش را به پایان برد و در سال 1360 در انستیتوی هنر کالیفرنیا ثبت نام کرد ، در زمانی که هنرمندانی چون جان بالداساری و مایکل اشر در این مدرسه تدریس می کردند. بنابراین دوران تحصیل او در این آکادمی با یکی از دوره های درخشان این مدرسه مصادف شد.

بازگشت او به ایران، شروع دوره طلایی زندگی هنری او بود.چرا که در سال 80پس از برگزاری نمایشگاهی در گالری «کاوه آو» در میدان ونک، یک‌باره مشهور شد و کلکسیونرهای قدیمی و ثروتمندان نوکیسه شهر آثار او را با قیمت‌های گران خریدند.

او کشف بزرگ موسسات حراج و نخستین هنرمند خاورمیانه بود که به رکورد یک میلیون دلاری برای فروش اثرش دست یافت. او امروز به نامی بزرگ در صحنه بین‌المللی مارکت هنر تبدیل شده و آوازه جهانی‌اش به مراتب فراتر از شناخت داخل از اوست. مواد و مصالح عمده کارهای این هنرمند، «اشیای یافتنی» هستند و این یکی از مهم‌ترین نکات در کار اوست. این مواد و مصالح متنوع‌اند؛ ‌از گل و چسب و سواروسکی گرفته تا پلاستیک، پارچه، فرش و رنگ روغن.157049_914.jpg
مشیری اولین هنرمند اهل خاورمیانه است که آثارش در حراجی های هنری دنیا رکورد فروش یک میلیون دلاری را برجای گذاشته است. اثر معروف یک میلیون دلاری او  با کریستال های سواروسکی روی بوم کار شده و واژه عشق در وسط بوم با همین تکنیک نوشته شده است.

هرچند بعد از مشیری هنرمندان دیگری مثل «حسین زنده رودی» با اثر«چارباغ» و «محمد احصایی» با آثار نقاشیخط در حراج کریستی به رقمی بالاتر از یک میلیون دلار برای فروش آثارشان دست یافتند. اما فرهاد مشیری که در همه دوره های حراج کریستی حضور فعالی دارد همچنان به عنوان گران ترین و پردرآمدترین نقاش خاورمیانه ای حراجی های معروف دنیا شناخته می شود و آثارش خریداران میلیون دلاری دارد. اتفاقی که ممکن است برای جدیدترین اثر او یعنی«باغ اسرار» هم رقم بخورد و  باز هم فروشی میلیون دلاری را به نام او ثبت کند.

زندگینامه: فرهاد مشیری (1342-)

2011_3_9_10_0_13.jpgهنر > تجسمی- همشهری آنلاین:
فرهاد مشیری در سال 1342 در شهر شیراز به دنیا آمد.

پدرش مالک چند سینما در شیراز بود و فرهاد از همان نوجوانی به سینما و هنر علاقه مند شد. او شیفته طراحی و نقاشی بود و پدرش که با هنر آشنا بود او را تشویق می کرد.

همین عشق و علاقه و مهارت نسبی او در طراحی باعث شد که در سال 1358 به ایالات متحده برود و در حومه لس آنجلس ساکن شود.

مشیری در آنجا تحصیلات مقدماتی اش را به پایان برد و در سال 1360 در انستیتوی هنر کالیفرنیا ثبت نام کرد ، در زمانی که هنرمندانی چون جان بالداساری و مایکل اشر در این مدرسه تدریس می کردند. بنابراین دوران تحصیل او در این آکادمی با یکی از دوره های درخشان این مدرسه مصادف شد.

اولین نمایشگاه هایش را هم در لس آنجلس برگزار کرد که یک چیدمان ویدیویی گروهی در سال 1366 با نام "پایان" و یک چیدمان در گالری Black Salad در سال 1367 بود.

اگر چه کار او از ابتدا با تصویر و سینما و ویدیو آرت آغاز شد اما از سومین نمایشگاهش در گالری دوروتی گلدین معطوف نقاشی و میکس مدیا شد.

او پس از 12 سال اقامت در ایالات متحده، در سال 1368 به ایران بازگشت و از آن پس به کار تهیه و تولید فیلم های انیمیشن کامپیوتری و کتاب برای کودکان به سفارش سازمان یونیسف پرداخت.

پس از آن نیز یکسره به کار نقاشی پرداخته است.

در سال 1378 فرهاد مشیری با الهام از خم ها و کوزه های سفالینی که در شیراز دیده بود یک سلسله نقاشی کشید که بعدها به "نقاشی های کوزه" معروف شدند.

این آثار، نقاشی هایی مینی مال از کوزه های سفالین در بوم های بزرگ، تخت و با پس زمینه هایی تک رنگ بودند که به روی نقش سطح کوزه ها، کلمات یا عباراتی ساده چون "عشق"، "گذشته، گذشته است" یا "فقط من" در قالب خطاطی و خوشنویسی ایرانی، با مرکب و رنگ و حروف درشت حک شده بود.

این آثار خیلی زود مورد توجه هنر دوستان و منتقدان هنر قرار گرفت و زینت بخش دیوارهای مجموعه داران آثار هنری شد.

دوره ای پربار از نمایشگاه هایش، متشکل از نقاشی و چیدمان ها بود، دوره ای از چیدمان های سفره هایش با بشقاب هایی نقش دار، با رویکردی جدید برای رسیدن به نوعی پاپ آرت جدید ایرانی.در این مجموعه آثار، او با شمایل هایی متأخرتر مردمی و بومی به عنوان نقش بر کف بشقاب ها و دیس هایش کار می کرد.

عکس هایی از هنرمندان، چهره های مشهور، شمایل های محبوب مردم در نوعی ارائه کیچ مانند، چیده شده بر روی سفره های دراز ایرانی بر سبزه زار باغ ها و زیر سایه سار درختان.

نمونه دیگر استفاده مشیری از شمایل های جهانی را می‌توان در قالیچه پرنده (1386) یافت، اثری که با قیمت بی‌سابقه‌ای در حراجی کریستی به فروش رفت. 


  من صندلی یا میز نیستم. مبل راحتی ام... که می تواند تختخواب هم شود[1]
 
moshir1.jpg

 

در 1378 با الهام از کوزه‌های سفالینی که در شیراز دیده بود، فرهاد مشیری یک سلسله نقاشی کشید که دیرتر به نقاشیهای کوزه معروف شدند. به زودی این بومهای بزرگ ظروف سفالین که گفته‌هایی از دانایی و حکمت مردمی بر آنان نقش بسته بود، زینت‌بخش دیوارهای مجموعه‌داران آثار هنری بیشتر شناخته شده گشت. اما آنچه از زبان مردم کوچه و بازار بر این کوزه‌ها جلوه می‌کرد، جمله‌هایی همچون "گذشته، گذشته است"، یا "فقط من"، در تعبیری دیگر اشارات رندانه و ظریفی به مکتب نقاشی سقاخانه سالهای چهل و پنجاه داشتند. احضار نوگرایی (مدرنیسم) ایرانی با زبانِ در قفای مشیری در حالی‌ که اشاراتی دیداری به خوش‌نویسی و خط‌نقاشی داشت، تفسیرهای بازیگوشانه‌ای از رابطة میان دیدنی، نوشتاری و سخن‌وری بود. در حالی‌که بیشتر کارشناسان به مشیری همچون نوآموزی در حلقة خوش‌نویس- نقاشان ایرانی نگاه می‌کردند، آثارش سروصدای خیابانها، بوق کامیونهای خاور، نمود انگارة جابه‌جاشدة سقاخانه را  در خود داشتند و به مرز میان شعر و ور پهلو می‌زدند... به گونه‌ای می‌توان گفت که این آثار هم به برداشت خط‌نقاشی یا مکتب سقاخانه‌ می‌پرداختند که از سبکهای مهم هنرسازی ایرانی بوده است. مشیری در آثارش (برای نمونه، در نقاشیهای کوزه) توانست وضعیتی را بیافریند که برداشت تاملات تاریخ هنری، خود در اثر تجسم می‌یابد و بیننده همزمان شاهد اثر و نقد می‌شود. این برداشت از نقد به عنوان موضع، در میان چیزهای دیگر، مثل مکان، طنز یا تضاد، آثار مشیری را از بیشتر هم‌عصرانش جدا می‌کند، هم‌عصرانی که نقد بر آثارشان استیلا دارد و کارهایشان از متجلی ساختن وضع موجود فراتر نمی‌رود.

مشیری در 1342 در شیراز به دنیا آمد و درحالی‌که هنوز به اندازة کافی بزرگ نشده بود که درگیر آثار مرس کانینگهام، اشتوکهاوزن یا ایانیس زناکیس[2] شود که در جشن‌هنر آوانگارد شیراز (1345-1356) آثار خود را به نمایش می‌گذاشتند، ولی به یاد دارد که چگونه مردم  نمایش"هنر والا" در شیراز را به سخره می‌گرفتند.[3] مشیری در سال 1358 به حومة لوس‌آنجلس نقل مکان و دیرتر در کال‌ٱرتس[4] ثبت‌نام کرد، در زمانی‌که هنرمندانی مانند جان بالداساری و میشل اشر[5] در آنجا درس می‌دادند. پس از حدود دوازده سال، زمانی که فیلم‌سازان ایرانی گام زدن بر فرشهای قرمز جشنواره‌های مهم سینمایی را آغاز کردند، مشیری به این فکر افتاد که زمان بستن اسبابها و بازگشت فرارسیده است.

نقاشیهای کوزه اش را نخستین بار در گالری فریدون آو، پلاک 13 خیابان ونک، به نمایش گذاشت، فضای کوچکی که آثار بیشتر هنرمندانی را که جایگاهی در صحنة بین‌المللی هنر معاصر یافته‌اند، به نمایش گذاشته. دیرتر در 1383، مشیری نخستین گلدوزی‌هایش را در نمایشگاهی در ایتالیا به نمایش گذاشت و در 1387 اثرش به نام "عشق" که در بلورهای سوارووسکی[6] گلدوزی شده بود، رکود فروش یک حراجی را برای اثری از یک هنرمند ایرانی به ارمغان آورد.

هر چند مشیری اینک بیشتر به دلیل فروش در حراجیهای نقاشی آوازه یافته است، اما تاثیرش بر صحنة هنر ایرانی فراسوی بازارپذیری[7] هنر می‌رود. در زمانی که معدودی از هنرمندان  کشور درگیر و دلمشغول سیاست هویت[8] که دیگر کهنه شده و آثار هنری بی‌مایه‌‌ای بودند که تنها به دلیل غرابت راه به بازار می‌یافتند،[9] و بسیار محافظه‌کارانه از ماده (مدیوم) هنر سود می‌جستند، تخته‌رنگ (پالت) مشیری فراسوی لوله‌های رنگ رفت...

برداشت جابه‌جایی[10] در بسیاری از آثار مشیری کانونی است؛ جابه‌جایی در برابر تضادی که منبع و مایة فرآوردهای هنری تک خطی بسیاری از هنرمندانی شده که نگار‌گران صرفِ درکنارهم‌گذاری‌های از پیش ساختة


482.jpg

نقشه ایران» فرهاد مشیری

تابلوی مشیری که 185×185 سانتی‌متر است،مربوط به سال 2001 می‌شود و با تکنیک رنگ روغن و ترکیب مواد روی بوم اجرا شده است.


منبع: مجله هنری طاووس, همشهری آنلاین, مجله مهر


مطالب مشابه :


گران ترین نقاش ایرانی کیست؟

او به واسطه شغل پدرش که پمالک چند سینما در شیراز مشیری اولین هنرمند اهل خاورمیانه مبل




اولین مترو باس و ابر خودروی هیبریدی خاورمیانه در آذربایجان شرقی افتتاح شد

اولین مترو باس سه کابین و ابر خودروی هیبریدی خاورمیانه در شهرک در تبریز; مبل شیراز; مشهد




دانشگاه تبریز دومین دانشگاه برتر کشور شناخته شد

و علوم پزشکی شیراز به ترتیب و فناوری خاورمیانه و در تبریز; مبل




کامنتهای آمریکایی ها روی عکسهای یک آمریکایی از ایران

“بعد از حادثه یازده سپتامبر زندگی برای مهاجرین خاورمیانه پدر من در شیراز مبل اصفهان




فرانسه و خلیج فارس

سکونت داشت،یک دفتر کنسولی در شیراز و یکی هم در خرازی،مبل،لوازم ای در خاورمیانه




ژوراسیک در زاگرس

روکش مبل | کاور مبل| پسین بر گستره ‎ های وسیع خاورمیانه در حوالی شیراز، رسوبگذاری




مجتمع تفریحی ورزشی سایمان و استقبال عالی مردم از آن

( اولین بار در خاورمیانه ) این مجتمع واقع در نمایندگی برندهای لباس در تبریز; مبل




لیست ثروتمندان ایرانی و دارایی هایشان

سهامدار بازار مبل ایران، رئیس شرکتهای تجاری در ایران و خاورمیانه در شیراز




برچسب :