امربه معروف ونهی از منکربه تأسی ازسیدالشهداء(14)عملکردوزارت ارشاداسلامی درعرصه چاپ ونشر...(4)

                                    امربه معروف ونهی ازمنکربه تآسی ازسیدالشهداء(14)

                 عملکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درعرصه چاپ ونشرومحتوای کتاب و...(4)

"قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى"   سوره سبا آیه ۴۶                                                

"بگو:من شمارا فقط به یک حقیقت اندرز می دهم این که دو دو ویک یک برای خدا قیام کنید؛..."

وضعیّت کتاب و بررسی وبرّسان محتوای کتاب دردبیرخانه اداره امورکتاب وزارت ارشاداسلامی 

۱- چاپ وپخش کتب ضاله ازسوی وهابیت وصهیونیست ها و... با روکش عناوین مذهبی و... به ویژه درقم ومشهد.وضعیت برّسان در ذیل که مشتی از خروارهست ورود این نوع کتاب ها را به بازارکتاب کشورتسهیل وقانونی کرده است .چون در روند فعلی؛ کتب کاملا مذهبی و بدون اشکال؛با کارشکنی ومعطلی ونتایج ذیل روبرو بوده؛ ولی کتاب های! رونویسی شده از کتب دیگران یا اینترنت ویا سرقت فرهنگی کتاب دیگری به نام خود و ...؛ویا متن دو یا سه یا شش و...صفحه ای ؛یا کتاب هایی بدون ارزش علمی که 80%کتاب های منتشره در17 سال گذشته دراین دسته  قرارمی گیرند؛بلافاصله مجوّز چاپ داده وعنوان نویسنده تعلق گرفته وبلافاصله جزو اهل قلم !محسوب واز مزایای علمی !! وخرید کل یا قسمتی از تیراژ توسط وزارت ارشاد جهت اهداء به کتابخانه های کشور؛ ووام بیمه تامین اجتماعی و... استفاده می کنند.

برخی ازاین نویسنده های خودرو؛ ناشران وفامیل واطرافیان آنها هستند! که برخی خود می گویند ما نویسنده آبدوغ خیاری(با 8عنوان کتاب) ونویسنده آبگوشتی (با 15عنوان کتاب) هستیم مثل شما نیستیم! البته این مزایا بیشترشامل حال چنین نویسندگانی شده است نویسندگان واقعی جایگاهی در این وزارت ندارند که امکانات هم بگیرند.اینها تنها درخواست شان از وزارت ارشاد وزیرمجموعه آن این است که شرّ نرسانید خیرتا ن پیشکش

۲-عدم شارژ بن کتاب ها؛هم زمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی وجشنواره وهمایش کتاب و رسانه های دیجیتال... والزام عملی بازدیدکنندگان به پرداخت نقدی؛ برای اثبات افزایش رو به رشد کتاب خوانان درکشور!

بعد ازشارژنیزاکثرفروشندگان حتی درقم درنمایشگاهها و....دستگاه کارتخوان نداشتند؛یا بن قبول نمی کردند!

3-.چند روز پیش؛ دو کارشناس کتاب فصل درتهران منشی بودند!و داوری درجشنواره کتاب دروزارت ارشاد داستانی تأسف بارتر دارد.

4- شغل جدید التأسیس با درآمد کلان از اموال بی زبان بیت المال با عنوان دبیری جشنواره وهمایش ونمایشگاه کتاب با عناوین متعدد درمناسبت های روزانه!!! که وزارت ارشاد اسلامی ومجموعه های آن در برگزاری همایش ها و جشنواره ها ونمایشگاهای بی تاثیر در عرصه های فرهنگی وکتاب وصرفا بذل وبخشش ازبیت المال؛ در 15سال گذشته همواره درحال رکورد شکنی دراین وزارت بوده است. 

5-تبدیل کالای فرهنگی به کالای صرفا اقتصادی با اعمال مقررات غیرعلمی وغیرفرهنگی ازجمله خریدکتاب با تاریخ چاپ هرسال به جای ملاک قراردادن محتوا؛با وصف کیفیت محتوای 80%کتاب ها درذیل؛و نقل وانتقال کتاب در مراکز دولتی و...با خرید وفروش متعدد؛ با بودجه بیت المال. کتاب های دارای ارزش علمی ومؤثرونویسندگان این کتاب ها از این معامله ها خنثی می شوند! 

 6- آخرین سمت معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی فعلی ؛ معاون فرهنگی گمرکات قاچاق کالا وارز بوده است!! حال؛وی متخصص وکارشناس وارزیاب درامورکتاب شده است!!وضعیت کتاب در کشور؛ شبیه غده سرطانی است که هرلحظه متورم وبدخیم وخطرناک  می شودوامکان برگشت به وضع سابق نیست؛ چون ؛ درهرتغییر وزیر ومعاون  ومدیرکل و...دراین وزارت؛ بدون توان علمی ومدیریتی وتعهد عملی لازم به ارزش های اسلام وانقلاب ؛با مدیریت آزمایش وخطا و حاکمیت کامل اتاق فکر پنهان و آشکاربراین وزارت؛ امکان بهبودی را به صفر رسانده است.

7- جشنواره ای ونمایشگاهی ومناسبتی شدن تألیف کتاب !با تاکیدمؤ کد به قراردادن عنوان خاص مناسبت روز درعنوان کتاب ونیز افزودن کلمات قرآن وشیعه و اهل بیت علیهم السلام و... با ربط یا بی ربط به محتوا در عنوان کتاب برای افزایش امکان خرید از وزارت ارشاد و...؛ برای نویسندگان با ویژگی مذکور درفوق؛ ورسم معمول درحدود 10 سال گذشته کار به جایی رسیده است که عرض یک ماه کتاب تالیف شده؛ ومجوز دریافت ودرنمایشگاه بین المللی تهران رونمایی می شود!

متأ سفانه برخی اهل قلم ووزنه های علمی کشور به این روند غلط وغیرعلمی وفرهنگی واقتصادی کردن کالای فرهنگی تن داده اند تا زحماتشان در اختیار مردم قرارگیردوسودی حاصل آید.! 

8-جهت گیری سیاسی وسیاست بازی واعمال نفوذ پیدا وپنهان ومهره گذاری برای خنثی سازی رقیب سیاسی در مراکز وامورفرهنگی و... جای ثابت پیداکرده و رسم معمول وعادی شده است.

9-این وزارت درسال های اخیرخود را مرکزومرجع نهایی علمی وپژوهشی وکارشناس مذهبی کشور! درتمام موضوع ها وعرصه ها ی علمی تلقی کرده و نویسنده را کارمند خود وفاقد صلاحیت علمی محسوب نموده ودر اعلام نتیجه بررسی محتوایی کتاب؛ با لحن  دستوری والزام نویسنده و بدون امکان اعتراض کتبی یا شفاهی نویسنده به برّس که اسم وی نیزازنویسنده محرمانه می باشد!به شرح ذیل اعلام گردید:

 هیچ یک از ایرادها وارد نبوده و اشکال اصلی درایرادگیری های بنی اسرائیلی؛به وضعیّت موجود واهداف ودیدگاه حاکم بروزارت ارشاد اسلامی برمی گردد.دوکتاب زیراز سوی کارشناسان حوزه علمیه ونیزدومرکزپژوهشی حوزوی فعال درسطح کشور پس از ارزیابی؛قبل وبعداز چاپ برای کتابخانه ها و...خریداری کردند. 

هدف اصلی همچون اداره ارشاد قم ؛سنگ اندازی درچاپ دوم کتاب ها وممانعت عملی از نشر معارف اسلامی بوده وهست.درقم نیزبعد از کارشکنی های زیاد ومعطلی برای یک امضاء چند ثانیه ای برای کتاب هایی که  ازسال 82  به دلیل تغییر مسئولین ارشاد قم دوبار مجوّز چاپ گرفته وسومین باربرای مطابقت با فرم چاپی جدید مجوز؛ مجوز تجدید شده بود؛مسئول صدور مجوز گفت به خاطر شکایت هایی که کردید حراست گفته مجوّزندهیم!!در8/11/88 نیز گفت کاری نکنید بگوئیم برای کتاب هایتان مجوز ندهند!! این مسئول ملبس با دستور غیرقانونی کارشناس حقوقی ووی نیز به دستورمدیر نشرروح که کلیه ناشران در6 عنوان کتاب اجازه یک بار چاپ را داشتند به 2ناشر کارت چاپ دائم (اجازه 20 نوبت چاپ بدون اجازه مولف) 6 عنوان کتاب را صادرکرده بود.بعد از اطلاع؛ کارت ها را ابطال کردم.لابد این اعمال مطابق با قوانین چاپ ونشر از نوع  وزارت ارشادی هست!! 

10-بنابراظهاریکی ازمسئولین اداره امورکتاب؛در سال ۹۱؛هردوعنوان کتاب از سیستم اداره امورکتاب حذف شده است!!ناکارآمدی وزیرارشاد و معاون فرهنگی تاحدی است که به طور غیرقانونی وارد سیستم امورکتاب شده ودوعنوان کتاب با تمام مراحل ثبت جهت صدور مجوزراحذف می کنند!! 

شواهدی از وضعیت وعملکرد فوق ودیدگاه حاکم بروزارت ارشاداسلامی :

1-درخواست صدورمجوزچاپ دوّم کتاب "حقوق وتکالیف زوجین ومقایسه تطبیقی با متون مذهبی  از قرآن وکلام اهل بیت علیهم السلام" از همین قلم .کتاب مذکور ناشرمولف (شابک به نام مولف )دراواخرفروردین سال 89 به شماره ثبت دبیرخانه اداره امورکتاب 1072338

 بعد از چندین ماه پی گیری و"اعلام تحت بررسی است" وامتناع علنی ازصدورمجوز که تعدادی از چاپ دوم سفارش خرید شده بود بعداز شکایت ازوزیر؛و الزام به اعلام نتیجه؛در29/1/90 با درج اشتباه نوبت چاپ به نوبت اول ! با بررسی کتاب چاپ اول ! چاپ به دلیل " عدم مطابقت برخی مطالب با قوانین وضوابط نشر"مشروط به اصلاح موارد ذیل وتحویل مجدد لوح فشرده کتاب اعلام گردید:

 قضاوت به عهده خواننده فهیم وهشیار

 ۱-  "مطالب صفحات 103 تا106تعدیل شودبه گونه ای که نامی از قشرخاص مثل روحانیون ؛ طلبه ؛ قشرمذهبی مطرح نشود"

۲- "ص141و147 نام  آقای مکارم شیرازی حذف شود"

۳- "ص98 پاورقی شماره 1حذف شود"

کتاب موردنقد ذیل ومورد ایراد اول فوق سالها پرفروش بوده ودربیشترکتابخانه های کشورموجود هست وبیشتربانوان ونیزدختران قبل ازازدواج به عنوان یادگیری مواضع اسلام درامورخانه داری به این کتاب مراجعه کرده اند.

ملاحظه متن هرسه صفحه درچاپ اول ودر اختیاربرّس وزارت ارشاد درذیل :

1-تیتراصلی ازصفحات قبل:وظایف زن درخانواده.مواردی از تعارض دیدگاه اسلام ومسلمانان

--------------------------------------------------------------------------------------------

                        "وضعیت زن درخانواده                     صفحه 103

نمونه ديگرى از كتابى كه به وفور در آن شخصيّت زن كوبيده شده وضعيفه انگارى و ناقص العقلى و مفسده انگيزى و تعصّبات، افكار جاهلى ارزش و جايگاه زن را تا حد يك خدمتكار پايين آورده، و در سراسر كتاب مشهود است، علت انتخاب اين كتاب اين است كه مطالب آن نه اعتقاد يك نويسنده، بلكه باورها و رفتارهاى عينى هزاران مرد مسلمان ايرانى است كه، متأسفانه قشر مذهبى به ويژه روحانيون بيشتر به اشاعه اين افكار دامن مى‏زنند، و همچنين علت ديگر اينكه حدود 8 سال پيش مواردى درباره اين كتاب به مولّف محترم عرض شد، با وجود چاپ پنجم در سال 1372 پيدا است. موثر نبوده است. «1»

عنوان اين كتاب آيين خانه دارى «وظيفه زن در خانه و جامعه» به قلم آقاى ... است كه به جاى تبيين ديدگاه مكتب تعالى بخش اسلام در امور خانه دارى و زن دارى و شوهر دارى به بيان ديدگاه‏ها و سلايق و تعصّبات شخصى خود پرداخته است. مواردى از اين اعمال سليقه كه به نام‏

__________________________________________________

 (1). چاپ ششم اين كتاب بدون هيچ گونه تجديد نظر و اضافاتى به عنوان چاپ اول با تجديد نظر و اضافات در سال 1376 به چاپ رسيده است.

------------------   -------  حقوق و تكاليف زوجين، ص: 104-----------------------

حكم اسلام مطرح شده است، بيان مى‏شود تا هم وضعيّت مطبوعات در برخورد با مسئله زن روشن گردد، و نيز در ضمن نقد و بررسى نظرات، عمق مرد سالارى و مشكلات زنان در خانواده، و همچنين مقايسه الگويى كه در اين كتاب و خيلى از مردهاى مسلمان متديّن از زن مسلمان ارائه مى‏دهند، با الگويى كه اسلام از زن ارائه مى‏دهد، در شناسايى منشأ و اساس بسيارى از مشكلات فعلى زنان در عرصه‏هاى مختلف خانوادگى و اقتصادى و اجتماعى و خانوادگى و ... موثر خواهد بود. برخى از آن موارد به شرح ذيل مى‏باشد:

1-/ حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده است كه فرمودند: خداى متعال فرمود:

 «اگر قرار بود غير از مرا زن سجده كند به او مى‏گفتم شوهرش را سجده كند.»

 (مكارم الاخلاق بخش نكاح)

بعد از اين حديث افزوده‏اند: توجه زن به خواسته‏هاى شوهر در تمام جهات واجب است مگر در امورى كه جزء واجبات دين باشد و شوهر امر كند كه انجام ندهد و يا اينكه به كارى وادار نمايد كه از محرمات شرعى باشد. «1» ماخذ اين فتوا و حكم قطعى!! در فقه شيعه بيان نشده است.

جمله «در تمام جهات واجب است» جاى تأمل بسيار دارد چون منشأ بسيارى از ظلم‏ها نسبت به زنان شده، و حتى در برخى موارد به امر شوهر مرتكب گناه نيز شده‏اند. از اين رو لازم است صحّت و سقم حديث فوق توسط علماء بزرگوار حوزه علميه مورد بررسى قرار گيرد. زيرا عواقب سوء زيادى به همراه داشته و دارد.

در بين زنان بى‏سواد و كم سواد (زير ديپلم) اين جمله كه شوهر خداى دوم زن است، چنان به صورت باور و حرمت شرعى درآمده است كه در

__________________________________________________

 (1). حق جو، محمد حسين، آيين خانه دارى، ص 14، چاپ اوّل، 1375، قم، انتشارات فاطمة الزهرا «عليه السلام»

----------------------------   حقوق و تكاليف زوجين، ص: 105  --------------------------------

برخى موارد حتى شاهد برداشتن چادر از سر تازه عروس در مجلس ميهمانى مختلط، توسط شوهر و پذيرش بى چون و چراى وى بوده‏ايم.

فتواهايى بدون مبناى شرعى از اين قبيل در كتب به نام حكم اسلام الگويى از زن مسلمان ارائه مى‏دهد، كه زن براى چگونه حرف زدن، باكى حرف زدن، چه حرفى زدن، زمانى كه مرد منزل نيست، زن استراحت بكند يا نكند يا چه كارى انجام دهد يا ندهد و ... حتى در نوع علايق هم، زن بايد از مرد اجازه و كسب تكليف نمايد. اين همه محدوديّت به ويژه پس از ازدواج باعث شده است علاوه بر عدم پذيرش چنين اسارتى، دختران تحصيل كرده در سطح عاليه، ازدواج با مردى روحانى و خيلى مذهبى خوددارى نمايند.

چون عقل انسان اطاعت محض و بى چون و چرا از مخلوقى ناقص كه خود نيازمند راهبرى و راهنمايى است نمى‏پذيرد، و اسلام نيز چنين چيزى از زن نخواسته است كه بعد از ازدواج، خود و خواسته‏هاى معنوى و استعدادهاى خود را به فراموشى سپارد، و به خدمت و كنيزى آقا درآيد و هر لحظه منتظر اوامر باشد، و بدون چون و چرا و ناراحتى انجام دهد.

قلمرو وظايف زن و مرد در خانواده، در مكتب اسلام خيلى روشن است «1»، اما چون نويسندگان، ناشران و شخصيّت‏هاى فرهنگى و امور فرهنگى دست مردها هست، لذا، هم برخى زنان از وظايف شرعى ناآگاه مانده‏اند، و هم منشأ ظلم بسيارى نسبت به زنان شده است. به طورى كه در سخنرانى‏ها و آموزش‏ها نيز، سخن از شوهردارى است نه زن دارى. گويى مرد هر چه خواهد مى‏تواند بكند، و همه مردان همچون على عليه السلام هستند، و به وظايف خويش آگاه، تنها زنان هستند كه بايد از تمام نكات ريز و درشت شرعى و غير شرعى شوهردارى آگاه شده و رعايت نمايند.!! اين افكار ريشه در حوزه‏هاى‏

__________________________________________________

 (1). رجوع شود به حقوق و تكاليف زوجين و مقايسه تطبيقى با متون مذهبى از همين قلم.

-------------------------------  حقوق و تكاليف زوجين، ص: 106-------------------------------

علميه دارد، چون مردم عادى متناسب با تعصّبات و سليقه‏هاى خود هرگز به خود اجازه صدور حكم واجب و حرام در مسائل روزمره هر چند به نفع خود باشد، نمى‏دهند، مردم فقط از روحانيون كه هدايتگران فكرى و فرهنگى جامعه هستند، تبعيّت و پيروى مى‏نمايند.

در تحقيقى كه يكى از طلّاب در مورد انتخاب همسر از طلبه‏هاى حوزه علميه كرده بود، در پاسخ به سؤال ميزان تحصيلات زن، اكثريت آنان بين پنجم ابتدائى و ديپلم گفته، و به يكديگر توصيه مى‏كردند زن طلبه نگيريد، چون نمى‏توان حكومت كرد «1» همسر برخى روحانيون از جهت ميزان تحصيلات زير ديپلم و در چند سال اخير برخى تحصيلات حوزوى دارند.

مسلمان يا مجتهد است يا مقلّد، در هر دو صورت فتاواى مراجع تقليد، در حدود اطاعت زن از شوهر در چند كلمه بيش نيست. مطابق فتواى مراجع تقليد حدود اطاعت زن از شوهر فقط شامل موارد زير مى‏باشد و لاغير:

حدود اطاعت زن از شوهر: «در مطلق استمتاعات و خروج زن از منزل بايد اطاعت از شوهر باشد. «2»»

2-/ نويسنده محترم، در ادامه شرح وظايف زنان، اخلاص در انجام خدمات خانگى (بچه دارى، طبّاخى، شستن لباس، خياطى، جارو كردن و ...)را رمز ثبات زندگى مى‏داند.

__________________________________________________

 (1). برخى اين جمله را بيان داشتند: زن هر چه احمق‏تر بهتر. (1369) در كلاس مختلط طلاب ودانشجويان در درس روان‏شناسى شخصيّت نيز، نتيجه همين بود. طلّاب مرد به مرد بودن و قدرتمندى خود و ضعيفه بودن زن با تحقير زنان تأكيد داشته و افتخار مى‏كردند. به طورى كه رفتار آنان موجب تذكر استاد (روان‏شناسى) شد كه نبايد با زنان تا اين حد تضاد داشته باشند. (1378)

 (2). موگهى، عبدالرحيم، احكام ازدواج، ص 117 و توضيح المسائل امام خمينى، م 12 و 24 و نيز مكارم شيرازى، م 2062، و اراكى، م 2426-/ امام خمينى (ره) بخش استفتاء.

----------------------------------- ص 107 همین کتاب ادامه مطلب ---------------------

ايشان در قسمتى از فرمايشات فتوا گونه خود مى‏نويسند: «آرى لزومى ندارد كارها، خدمات، ايثارگرى‏هاى خود را، به رخ همسر بكشيد، اگر امروز خسته شده‏ايد، زحمت زياد كشيده‏ايد، حتّى برخى از كارها را كرده‏ايد، كه صرفاً به نفع همسر بود و براى شما زحمت فوق العاده بود، اين شيطان است كه شما را تحريك مى‏كند تا اخم كنيد، ناز بياوريد، غرغر كنيد، منّت بگذاريد و حتّى كمترين نوع آن (يعنى تحريك اين شيطان ملعون) اين است كه شرح دهيد و بگوييد: بچه خيلى اذيّت كرد، لباس‏هاى زيادى را شسته‏ام، از آن روزى كه ميهمان‏ها رفته‏اند هنوز بى حال‏ام، غذايشان را كه خوردند حتّى كمك نكردند كه ظرف‏ها را بشويند و ... شيطان نمى‏خواهد عمل شما سالم بماند و براى درگاه معبوديّت حفظ گردد «1»». اى كاش اين شيطان كمى هم مردها را تحريك مى‏كرد، تا مقدارى از كارهاى منزل خود و يا حداقل كارهاى شخصى خود را، خود انجام دهند. معلوم نيست اين شيطان چرا زنان را فقط در كارهاى منزل تحريك مى‏نمايد، گويى زنان كار ديگر جز اين امر ندارند. ‏__________________________________________________

 (1). حق جو، محمد حسين، آيين خانه دارى، ص 39، چاپ اول 1370.

--------------------------------------------------------------------------------------------

ایراددوم ص 141و147 حذف نام آقای مکارم شیرازی :درص 147 نامی از آقای مکارم شیرازی برده نشده است.

متن ص 141 :

 كتاب «زن و انتخابات» كه پس از جريان كشف حجاب، و قبل از سال 1340 به قلم عدّه‏اى از نويسندگان نوشته شده است، در جريان آزادى اشتغال و حقّ رأى و حقّ وكالت در مجلس براى زنان ايرانى، به جاى ترسيم وضعيت و شرايط فرهنگى و اجتماعى جامعه، و بيان اهداف رژيم شاهنشاهى، از كشاندن زنان به مجلس فرمايشى، و مخالفت با ابتذال هرچه بيشتر زن مسلمان و دستاويز قراردادن او در رسيدن به اهداف استعمار و نظام ستم‏شاهى، از اسلام مايه گذاشته و حقّ رأى و وكالت مجلس را براى زنان، از امور حرام، از نظر شرع دانسته، و امور منزل را كه خانه‏دارى و بچه‏دارى است، براى زن بهترين شغل انگاشته، و به آيات و احاديثى نيز استناد نموده‏اند، تا دليلى محكم و متقّن بر مدّعاى خود داشته باشند. در اين ميان، از تحريف مسئله‏ى فدك و فعاليت حضرت زهرا عليها السلام دريغ ننموده، آن را مسئله‏اى شخصى و تلاشى برگرفتن ارث، و سخنرانى‏هاى حضرت را حمايت از شوهر بيان نموده‏اند!! «1» آيا مى‏توان پذيرفت فاطمه زهرا دختر پيامبر، مادر امامت در مسجد در جمع خيل مردان، حضور يافته و به خاطر ماديات لب به سخن گشوده و از حقّ شوهر به عنوان شوهر نه امام معصوم دفاع كند؟! مواردى از اين استنتاج‏ها، بيان مى‏شود تا با مقايسه با ديدگاه اسلام‏

__________________________________________________

 (1). نويسندگان (زين العابدين قربانى، محمد شبسترى، على مجتبى كرمانى، عباسعلى عميد، حسين حقانى) به ضميمه مقدمه‏اى از ناصر مكارم شيرازى، سلسله انتشارات از اسلام چه مى‏دانيم (1) ص 103 (از اين كتاب 8 نسخه در كتابخانه آستان قدس رضوى مشهد و يك نسخه در كتابخانه كرمانشاه موجود است)

--------------------------------------------------------------------------------------------

ایراد دوم  ص98  : 

 از امورى كه بر مرد شمردند، اينجا جايز ندانسته، بلكه آموزش امور آشپزخانه به زن را توسط شوهر توصيه مى‏كنند: «براى اداره يك منزل اطلاعات مختلفى لازم است، بايد غذا پختن، لباس‏شستن، رفت و روب، اتو كردن، دوخت و دوز، مرتب كردن اثاث منزل، آداب مهماندارى، آداب معاشرت و رفت و آمد، شوهردارى و بالاخره بچه‏دارى و دهها مانند اينها را بداند. مرد از همسر تازه واردش انتظار دارد؛ همه اينها را بداند و يك زن تربيت يافته كامل عيار باشد.»!!!

ايشان افسوس، مى‏خورند كه والدين آداب زندگى! يعنى امور مذكور در فوق را به دختران‏شان ياد نمى‏دهند بايد در صدد علاج برآمد». «1»!!!

نويسنده، در تشريح «وظايف مهم خانه‏دارى» كه نظافت يكى از آنهاست، از جارو كردن و گردگيرى منزل گرفته تا شستن لباس‏ها و گوشت و حبوبات و ظرفها و ... خلاصه نظافت كليه لوازم و اسباب زندگى را وظيفه زن دانسته، و با تأكيد، نحوه نظافت كردن!! با استفاده از احاديثى در پاكيزگى (نه تميز كردن توسط زن) به خانم‏ها يادآورى مى‏نمايند.

همچنين در بخش زن‏دارى بدون نظر سنجى از كليه زنان، در انجام امور خانه‏دارى، به مردها توصيه مى‏كنند: «درست است كه كارهاى خانه‏دارى بر عهده زنهاست، و در اين باره حرفى ندارند!! ليكن بايد توجه داشت كه، اداره يك منزل كار آسانى نيست». «2» براساس همين آموزش‏هاى نادرست از اسلام است كه سيماى جمهورى اسلامى ايران نيز، در سريال همسايه شوهران به خاطر نپرداختن زنان به امور منزل و اشتغال به امور مديريت ساختمان، اعتراض مى‏كنند، تا به وظيفه اصلى خود!

__________________________________________________

 (1). همان، ص 390- 389- از نظر نويسنده تربيت يعنى پروار كردن نه پروريدن و تزكيه نفس.               

 (2). همان، ص 379 و 189 و 183.

-------------------------------------------------------------------------------------------پاورقی 1با قوانین چاپ  ونشر مطابقت ندارد!!بنده ازسال 84 تاکنون کتبی وشفاهی درخواست ارائه حقوق مولفین وقوانین ومقررات چاپ ونشر را نمودم ؛مسئولین ارشاد گفتند وزیرمحترم باید بنویسند هنوز ننوشتند!

خدارا شکر بالاخره قوانین چاپ ونشر قبل از نوشتن به بهره برداری رسید ه وچنین نتایج پرباری برای اهل قلم وعلم کشورداده است!!!                       

---------------------------------------------------------------------------------------

2- کتاب "نقش تربیتی والدین ورسانه های گروهی درالگوپذیری نوجوانان وجوانان" ازهمین قلم به شماره ثبت دبیرخانه اداره امورکتاب 1072337

موارد ذیل طبق نظر برّس وزارت ارشاد با قوانین چاپ ونشر مطابقت ندارد!!

 ۱- "ص101دوسطراول پاورقی حذف گردد"

در حالى‏كه انديشمندان خود غرب به خوددارى از تقليد از فرهنگ غربى هشدار مى‏دهند. به طورى كه فرانتس فانون به خوبى نتايج وضعيّت كنونى كشورهاى فقير كه بدون اعمال نظارت در معرض فرهنگ غربى قرار دارند، توصيف كرده است:

افراد جوان، در اوقات فراغت خود به فعّاليّت‏هايى مى‏پردازند كه براى جوانان كشورهاى سرمايه‏دارى طرّاحى شده است: رمان‏هاى پليسى، ماشين‏هاى قمار، عكس سكسى، داستان‏هاى مستهجن، فيلم‏هاى ممنوع شده براى كمتر از شانزده سال «1»

پاورقی (1)- در كشورما در شهر مذهبى مشهد بعد از گذشت 20 سال از انقلاب اسلامى شاهد نمايش فيلم مصائب شيرين كه ديدن آن بر 7 تا 18 ساله‏ها ممنوع بود. شديم. (1378)

--------------------------------------------------------------------------------------------

۲- "ص103و104حذف گردد"

متن دو صفحه مذکور درچاپ اول :

فرهنگشان قرارگيرد، اما آنها اجازه نمى‏دهند كه راههاى زندگى و انديشه خود آنها در باتلاق فرو برد، و اين خصلتى است كه به شكل فزاينده‏اى در پخش آنها بازتاب يافته است.»

اين ويژگى از اين روست كه از تكنولوژى ماهواره و ويدئو به صورت مثبت استفاده نموده و به جنبه‏هاى منفى آن و تلاش براى پيشگيرى از تأثيرات سوء آن توجه دارند. در كشور ژاپن 7 دانشگاه باز وجود دارد كه به وسيله ماهواره به دانشجويان آموزش مى‏دهد. در سمينار بين‏المللى دانشگاههاى باز در تهران 1377 مطرح شد كه با استفاده از شبكه‏هاى مختلف در سراسر كشور دانشجويان قادر به انتخاب استاد و ماده درسى مى‏باشند. بدين صورت علاوه بر كيفيت بالاى آموزشى و امكان بهره‏گيرى تعداد زيادى دانشجو مشكل فضاى آموزشى و خوابگاه و شهريه و اساتيد مجرب و ... حل مى‏شود و دانشجويان بجاى رد و بدل نمودن نوار برنامه‏هاى مبتذل ماهواره، برنامه‏هاى آموزشى و عملى را مشاهده مى‏نمايند. هر صنعت و فن‏آورى بطور حتم هم جنبه‏هاى منفى و هم مثبت دارد، مديريت توانمند علمى نيازمند است كه جنبه‏هاى مثبت آن را پيدا نموده و استفاده و تقويت نمايد.

                                   نقش تربيتى والدين و رسانه‏هاى گروهى، ص: 103

                               «نقدى بر برخى نكات مؤثر در نگرش بيننده در تلويزيون»

از آنجايى كه در بيشتر برنامه‏ها وفيلم‏ها و سريال‏هاى تلويزيون عليرغم استفاده رسانه‏هاى جمعى بيگانه از روان‏شناسى اجتماعى به تأثيرات مثبت يا منفى حركات و كلام و محتواى برنامه يا فيلم توجه نمى‏شود لذا مواردى چند كه در ايجاد نگرش منفى نقش دارند بيان مى‏شوند:

1. در تبليغ فرهنگ اسلامى كه يكى از رسال‏تهاى مهمّ و اساسى تلويزيون در نظام جمهورى اسلامى مى‏باشد، چهره افراد مذهبى و زندگى آنها در هاله‏اى از سياهى و خشن و خشك، فقير، بى‏سواد نشان داده مى‏شود، در حالى‏كه چهره افراد غير مذهبى با جلوه‏اى روشن، شاداب و جذّاب، پولدار و داراى زندگى مرفّه و اشرافى و تحصيل كرده و فهيم نشان داده مى‏شود. لذا اين القا را در بيننده به وجود مى‏آورد كه دنبال مذهب رفتن اين چنين زندگى بى‏روح و پر مشكل و فقيرانه‏اى را به دنبال دارد. معمولًا در سيما خانم‏هاى چادرى معمولًا فقير، بى‏سواد، بى‏منطق و پرهياهو و دادن بزن ولى خانم‏هاى بدحجاب!! پولدار، منطقى و موقّر ومحترم ارائه مى‏شوند.

2. سريال «بهترين تابستان من» ظاهراً براى القاء فرهنگ جبهه ساخته شده ولى از فرهنگ جبهه فرسنگها دور و تصويرى غير واقعى از جبهه نشان مى‏دهد. انگار در جبهه رزمندگان جز شوخى و مزاح كار ديگرى نداشتند.

3. درايام عاشورا به جاى استفاده از هنر براى تبليغ فرهنگ شهادت و آزادگى و دين طلبى و هدف فلسفه اباعبدالله الحسين از جنگ با يزيد، عين مراسم سخنرانى و عزادارى مساجد براى معدود بيننده‏اى كه امكان حضور در مساجد را پيدا نكرده‏اند، پخش مى‏شود و براى آن عدّه مخاطبانى كه با دين جز نام مسلمانى، سروكارى ندارند، حرفى ندارد. در يك رسانه تصويرى كه تنها وسيله ارائه برنامه و پيام و محتوا تصوير و هنر مى‏باشد نتوانسته است در چنين ايامى رسالت خود را به خوبى ادا نمايد. سريال امام على علیه السلام از اين جهت بسيار خوب بوده است، امّا استمرار چنين برنامه‏اى ضرورت دارد. هر محل و مكانى وسيله خاصى جهت ارائه پيام را مى‏طلبد. جايگاهى همچون مسجد الزاماتى دارد و سخنرانى وسيله تبليغ است، امّا در تلويزيون كه هنر و تصوير وسيله اين رسانه هستند، پخش سخنرانى و عزادارى انجام شده در مسجد بيزارى چيزى نمى‏افزايد و آن اثر بخشى را بر مخاطبى كه در منزل عزادارى را مى‏بينند ندارد. اگر برنامه‏ها

                                    نقش تربيتى والدين و رسانه‏هاى گروهى، ص: 104

مطابق با مخاطب و استفاده از اصول و فنون روان‏شناسى، به دست گردانندگان توانا و متعهّد و برخوردار از علوم مختلف در حيطه‏كارى خود سپرده شود به طور يقين جاذبيّت تلويزيون بالاتر خواهد رفت. در صورتى كه امكانات كم براى فيلم‏سازى با رعايت نكات ياد شده صورت گيرد و در عصر ماهواره فيلمهاى خارجى بى‏روح 50 سال قبل خريدارى نشود، آن تعداد برنامه‏هاى خوب و جاذب هم بيننده خود را به ويژه نسل جوان از دست نخواهد داد. «1» 5. درارائه فيلم‏هاى تاريخى و محتواى ارزشى از صدر اسلام در نمايش‏ها و سريال‏ها از فضاى تاريك و مه‏آلود و گرفته و غم‏زده استفاده مى‏شود كه اثرات منفى برنگرش و احساس بيننده و ادامه تماشاى برنامه دارد.

                                             اثرات رسانه‏هاى جمعى بر رفتار فرد

با تأكيد مجدّد بر تأثير نقش والدين در هدايت و جهت‏دهى و الگوپذيرى كودكان و اهداف گردانندگان رسانه‏هاى جمعى به ويژه رسانه‏هاى بيگانه نحوه و ميزان تبليغات فرهنگى در داخل كشور كه اثرات مخرّب بر روى رفتار و روان كودك مى‏باشد مى‏آوريم:

ويليامز (smailliW) در سال 1986 م. نتايج پژوهش‏هاى خود را در مورد تأثيرات رسانه‏هاى ارتباط جمعى بررشد قدرت فانتزى و نيز تكوين شخصيّت كودك منتشر كرد. خلاصه‏اى از اين گزارش به شرح زير است.

 «... كاهش قدرت دماغى و نيز از بين رفتن تدريجى قدرت فراگيرى و آموزش در كنار كمرنگ شدن استعداد تخيل، نتايج و اثرات اوّليه و كوتاه مدّت تلويزيون است. در كنار اينها فراوان مشاهده مى‏شود كودكانى كه فيلم‏هاى جنايى و خشن وسترن مشاهده مى‏كنند، داراى شخصيّت و رفتارى خشن هستند و هيچ‏گونه توجّهى بر اعمال خشونت‏زاى خود ندارند، و دليل و موجبى‏هم نمى‏توان براى پرخاشگرى و اعمال خشن آنان پيدا كرد. كاهش قدرت مطالعه و نيز كمترشدن رغبت به مطالعه رفته‏رفته قدرت خواندن در آنان را ضعيف ساخته و به تبع آن از قدرت خلاقيّت كودك مى‏كاهد و انعطاف پذيرى و برخوردهاى فعّال او را در اجتماع مختل مى‏كند.

__________________________________________________

 (1)- رجوع شود به صفحات 26 و 27                                     

۳- "ص116سطر4الی آخرجمله بازنویسی شود"

چندين سال است دانشمندان آمريكايى خود، فاجعه‏هايى كه فرهنگ غربى در كشورشان ايجاد كرده اذعان نموده و به دنبال چاره جويى هستند. حال برخى مسلمان نماها، دوباره افكار زهرآگين غربى را كه جز بى‏بندوبارى و ... ريشه و معنايى ندارد، در قالب گروه و احزاب به نام روشنفكرى تجدّد به امّت مسلمان تحميل مى‏كنند. اينكه چه عامل يا عواملى باعث شد شهرك غرب تهران شهرك آمريكايى شود، و افكار مسموم و متعفّن از آنجا به ساير شهرها ارسال گردد، بررسى ديگر مى‏طلبد.

--------------------------------------------------------------------------------------------

  دستوربرّس وزارت ارشاد به حذف آیه ممنوعیت تشبّه به کفاروتسلط برمسلمانان وآیه معرض با سکولاریسم!!!                           

۴- "ص118سطر17حذف گردد"             

اما آنان كه از بدو انقلاب در كوران حوادث بوده و فروپاشى و انحراف احزاب را به چشم ديده‏اند، گول حرف‏هاى ظاهر فريب آنان را نمى‏خورند. اما نوجوان وجوانى كه نه روزهاى پيروزى انقلاب را ديده، نه در ايّام جنگ شهادت طلبى‏هاى هم سن و سال‏هاى خود را مشاهده نموده و در اجتماع زير پاگذاشتن احكام اسلام را يكى پس از ديگرى شاهد بوده است، به خاطر خلاء فكرى و بى‏هويّتى شخصيّتى سر درگم‏اش نموده است، لذا حرف احزاب تازه و مدرن مى‏نمايد و زندگى ساز و امروزى و آينده‏ساز. نوجوان و جوان به فرمايش قرآن كريم «كلّ حزب بما لديهم فرحون- هر گروهى به آن چه نزد خود مى‏پسندند، دلخوش گشتند» «1» نمى‏داند كه خوشى‏ها چند صباحى بيش نيست، چرا كه به فرمايش خداوند متعال در قرآن «فانّ حزب الله هم الغالبون» «2» تنها گروه و لشكر خدا فاتح و غالب است. سكوت مذهبى‏هاى متعهّد و تبليغات دامنه‏دار با امكانات وسيع!! نمى‏گذارد فرمايش قرآن را در عمل ببينند. لذا نسخه‏هاى برخاسته از افكار بيمار و مسموم عدّه‏اى آگاه و آلت دست بيگانه و برخى دوستان ناآگاه و كج سليقه را، داروى شفابخش پنداشته و به جاى معرّفى گروه‏هاى ضد انقلاب و منحرف، سياست اسلام عين ديانت اسلام را به او نشناسانده‏اند. آيه‏اى در قرآن قلمرو و محدوده‏

__________________________________________________

 (1)- سوره مؤمنون آيه 53

 (2)- سوره مائده آيه 56

                                      نقش تربيتى والدين و رسانه‏هاى گروهى، ص: 119

سياست مسلمانان را معيّن نموده است، كه مى‏فرمايد: «لن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا هيچ‏گاه خداوند راهى براى پيروزى و تسلّط كافران بر مسلمانان قرار نداده است.»

از آنجا كه كلمه سبيل معنى عموم را مى‏رساند از آيه استفاده مى‏شود كه كافران نه تنها از نظر منطق، بلكه از نظر نظامى و سياسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هيچ نظر بر مؤمنان چيره نخواهند شد.

با اين آيه، وضعيّت سياسى و فرهنگى و اقتصادى در سطح خرد و كلان كاملًا روشن است، اگر بنابراين آيه، مجاز به استفاده از لباس كفّار به جهت تشّبه به كفّار نيستيم، در زمينه سياسى نيز به هيچ صورت مجاز نخواهيم بود، راه تسلّط بيگانگان بر مسلمانان را باز گذاريم. بنابراين، وضعيّت برخورد با گروههاى انحرافى چه فكرى و چه اخلاقى كه دستاوردهاى بيگانگان است كاملًا مشخص مى‏باشد. حال چرا راه تسلّط فرهنگى با اين وسعت گشوده شده است جاى تأمّل است!

۵- "ص140 سطر7الی 16حذف گردد"

12. فضاسازى تعمّدى جهت حسّاسيت‏زدايى در مورد حجاب كامل اسلامى به ويژه چادر و رعايت حريم بين زن ومرد.

روز جمعه 24 ارديبهشت قبل از ظهر تعدادى از دختران جوان در زمين بازى پارك لاله تهران با تعدادى از پسران، مشغول بازى و گفتگو مى‏شوند! پس ازمدتى پسران زمين بازى را ترك كرده و دختران ملبس به مانتو وروسرى دو تيم شده و اقدام به بازى فوتبال مى‏نمايند. اين گروه كه فيلمبردار و مصاحبه‏گر نيز به همراه خود داشتند، پس از 20 دقيقه بازى و انجام مصاحبه و تهيه فيلم و گزارش زمين‏بازى را ترك مى‏نمايند. لازم به ذكر است كه حضار و تماشاچيان پسر در طول بازى به تشويق دختران مى‏پردازند، و درهمين حين بازيكنان تيم‏ملى اميد بحرين كه بعدازظهر با تيم ملى ايران بازى داشتند، از اين بازى ديدن مى‏نمايند. انجام اين اقدام برنامه‏ريزى شده در حالى صورت مى‏گيرد كه محور اصلى روزنامه زن يا سخنان فائزه هاشمى در جلسات پرسش و پاسخ، توصيه مكرر به دختران ورزشكار براى


مطالب مشابه :


نرخنامه مصوب هتل آپارتمان هاي مشهد مقدس در سال 1389

نرخنامه مصوب هتل آپارتمان هاي مشهد مقدس در كوچه مخابرات: مهمانداري و




جدیدترین لیست مشخصات هتل های استان خراسان رضوی ( مشهد و شهرستان ها )

كوچه مخابرات. 2212840. 2213024. 27. مشهد. + نوشته شده در شنبه مركز آموزش هتلداري،مهمانداري و




تست کور رنگی

اطلاعات جامع برای شرکت در رشته های صنعت هوانوردی را در مشهد,من ,مهلت مهمانداري,مي




حادثه کنده شدن سقف یک هواپیما در آسمان!

اطلاعات جامع برای شرکت در رشته های صنعت هوانوردی را در مشهد,من ,مهلت مهمانداري,مي




جدیدترین لیست مشخصات مهمانپذیر های استان خراسان رضوی (قسمت سوم )

(مخابرات خوزستان) مشهد. ممتاز. خ + نوشته شده در شنبه بیست و چهارم مهر ۱۳۸۹ساعت 12:58 توسط




امربه معروف ونهی از منکربه تأسی ازسیدالشهداء(14)عملکردوزارت ارشاداسلامی درعرصه چاپ ونشر...(4)

آیا اقتصاد جاری در شرکت مخابرات مشهد و يك نسخه در آداب مهماندارى




برچسب :