+من به نمایشگاه گردانی امیرسقراطی

37eia.jpg                                                        

اثر: پونه مختارپور

بی‌تردید باور به تکثر تنها باور قطعی و جزمی اندیشۀ پست مدرن به شمار می رود. باوری که هرچند در حوزۀ هنر و اندیشه تا حد زیادی تثبیت شده است، اما تسری آن در حیطۀ نمایشگاه گردانی کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. زیرا تعریف ایدۀ محوری برای گردآوری آثار در یک نمایشگاه‌گردانی،  ذاتاً پدیده‌ای محدود کننده و ضد تکثر است که از طریق پروسۀ حذف و اضافه، دست به انتخاب می‌زند. اما در نمایشگاه هایی که مضمون اصلی نمایشگاه، حول محور  ویژگی‌هایی مربوط به هنرمندان شرکت‌کننده در آن می‌گردد، یعنی جنسیت، سن و سال و یا ویژگی‌های هویتی و قومی، فرصتِ فراهم آمدن موقعیتی چند بعدی و متنوع نتیجۀ لاینفک تفاوت‌های فردی گروهِ گرد هم آمده است.

 در نمایشگاه «+من»  که به نمایشگاه گردانی امیر سقراطی در گالری الهه برپا شد، ما با  مجموعه‌ای متکثر اما هدفمند از آثار هنرمندان نسل آخر یعنی متولدین سال‌های 65 تا 70 مواجه بودیم. نسلی که هنوز چندان درگیر مصلحت اندیشی بازار و کار زیر نگاه خواسته‌های نهادی نیست و به همین دلیل آن‌چه در این مجموعه به خوبی مشهود است، فردیت هنرمندان و نتیجۀ طبیعی آن یعنی تفاوت و تکثر است. این تنوع از سویی شامل مدیوم آثار می شود که طیف گسترده‌ای از نقاشی گرفته تا عکاسی، مجسمه و چیدمان را در برگرفته و از سویی دیگر زبان بیان هنری و سبک آثار که گاه فیگورهایی بیان‌گر بودند مانند اثر ملاحت محب خواه و در جایی دیگر در اثر مهدی محسنی فرمالیسمی به شدت تزیین‌گرا را پیش رو قرار می دهند. این تکثر از سویی دیگر از منظر روانشناسانه قابل تامل بود، هنرمندانی از یک نسل که آثارشان از اوج تلخی و بدبینی در نگاه پونه مختارپور تا فیگور آیرونیک سدرا بانی با رنگ‌های شاد و طراحی نییو و خامدستانه در نوسان است. سایر هنرمندان نمایشگاه نیز از این قاعده بیرون نبودند یعنی: هامون باقری، مجید کیامهر، کتایون برزگر، محمدرضا موسوی، محمد رضایی، ثمین فروغی و سینا چوپانی.

 امیرسقراطی در این نمایشگاه فرصت بررسی و شناخت هنر نسلی را فراهم کرده که آزادانه دست به تجربه های گوناگون می‌زنند، طبع‌آزمایی بازیگوشانۀ هنرمندان جوانی که اگر در همین مسیر و بدون تعجیل به فعالیت هنری خود ادامه دهند، نتایج خلاقانه‌ای به بار خواهند آورد.

مهسافرهادی‌کیا

al2kqw.jpg

اثر: مجید کیا مهر


مطالب مشابه :


نقاشی خیابانی در روستا

هـــــــنر امـــــــــــــــروز - نقاشی خیابانی در روستا شرایط شرکت :




فراخوان مسابقه عکاسی خانه معاصر ایرانی

هـــــــنر امـــــــــــــــروز شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است و شرکت‌کنندگان




فراخوان نمایشگاه طراحی روشن

هـــــــنر امـــــــــــــــروز شرکت کننده گان می بایست همراه با آثارشان متنی در




مونوکسید تهران

هنر امروز - مونوکسید این انگیزه ای بود تا برای شرکت در این نمایشگاه از هنرمندانی دعوت شود




بینال مجسمه سازی ونکوور

هنر امروز - بینال که به بزرگداشت هنر در مکان های عمومی می های جدید در این بینال شرکت




+من به نمایشگاه گردانی امیرسقراطی

هنر امروز - +من به حوزۀ هنر و اندیشه تا حد زیادی مربوط به هنرمندان شرکت‌کننده در آن می




گفتگو با رعنا فرنود

هنر امروز - گفتگو با بله به عنوان مثال در حراج تهران آثار شرکت داده شده از هنرمندان زن به




بزرگ ترین نمایشگاه نقاشی در فضای باز روستایی ایران در 16 مرداد ماه سالجاری برگزار می گردد

هـــــــنر امـــــــــــــــروز مختلف کشور و با حضور بیش از 4000 شرکت کننده روستایی به




اخبار سایت دل آواز ( استاد شجریان )

در این ارتباط آقای Ekart Rahn رئیس شرکت تولید یکی از مسایل مهم در هنر امروز بصری شدن بیش از




بازاریابی علم است یا هنر؟

بازاریابی علم است یا هنر؟ در دنیای رقابت امروز این مشتری است که حق انتخاب دارد وحرف اول رادر




برچسب :